Календарно-тематичне планування "Біологія-9" на ІІ семестр

Про матеріал

Календарно-тематичне планування навчального матеріалу "Біологія" для учнів 9 класу на ІІ семестр складене відповідно до Навчальних програм, з біології для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 за підручником Р.В.Шаламова, Г.А.Носова, О.А.Литовченко, М.С.Каліберди

Перегляд файлу

 

Календарне планування навчального матеріалу «Біологія», 9 класи 

70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервні

 

Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

Підручник: Біологія: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів /Р.В.Шаламов, Г.А.Носов, О.А.Литовченко, М.С.Каліберда. – Харків: Соняшник, 2017. -352 с.

з/п

Дата

Тема уроку

Практична частина

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Домашнє завдання

ІІ семестр

  1.            

 

8.Особливості будови статевих клітин

Діяльність (уміння):

характеризує:

- процес транскрипції;

- процес біосинтезу білка;

- процес реплікації ДНК;

- генетичний код та його значення в біосинтезі білків;

- взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом;

- процеси мітозу та мейозу в еукаріотів;

- етапи клітинного циклу;

- етапи онтогенезу в рослин і тварин;

порівнює:  процеси транскрипції та реплікації;

- процеси мітозу та мейозу

Знання:

оперує термінами:  ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз;

називає: типи генів;

- етапи реалізації спадкової інформації;

- фази мітозу та мейозу;

- періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів;

наводить приклади:

- застосування принципу комплементарності нуклеотидів

Ставлення:

робить висновок:

- про визначну роль спадкового апарату клітини

§30 (с.164-165), опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.            

 

9.Запліднення у рослин і тварин

§30, с. 168-169 (відповідати на питання усно); опанувати конспект; знайти додаткову інформацію

  1.            

 

10.Етапи індивідуального розвитку організмів. ТЕМАТИЧНА

Повторити §21-30

Тема 5. Закономірності успадкування ознак (11 годин)

  1.            

 

1. Класичні методи генетичних досліджень.

Діяльність (уміння):

застосовує знання:

- для складання схем схрещування;

- для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини;

- для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів;

характеризує:

- успадкування, зчеплене зі статтю;

- мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну;

- можливості діагностики спадкових хвороб людини;

порівнює:

- модифікаційну та мутаційну мінливість;

- успадкування домінантних і рецесивних ознак;

дотримується правил:

- складання схем родоводів;

застосовує знання:

- для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини

Знання:

оперує термінами:

- алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген;

називає:  методи генетичних досліджень;

- закони Менделя;

- форми мінливості;

- мутагенні фактори;

- види мутацій;

- зчеплення генів у хромосомах;

наводить приклади:

- спадкової мінливості;

- неспадкової мінливості;

- спадкових захворювань людини;

пояснює:

- поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота;

- значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу

Ставлення:

висловлює судження:

- про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці;

- щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин);

усвідомлює значення:

- внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон)

Наскрізні змістовні лінії:

Здоров’я і безпека

(орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків: тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин)

§39, с. 213 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

2. Генетична термінологія, символіка

Опанувати конспект, повторити §39

  1.            

 

2. Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. І та ІІ закони

§31, с. 175-176 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

3.Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. ІІІ закон

§32, с. 180-181 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

4. Практична робота № 3. Складання схем схрещування

с. 208-209; вміти розвязувати задачі

  1.            

 

5. Ознака організму як результат взаємодії генів

§33, с. 185-186 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

6. Поняття про зчеплення генів. Хромосомна теорія спадковості.

§34, с. 189-190 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

7. Генетика статі і успадкування зчеплене зі статтю

§35, с. 193-194 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

8. Форми мінливості. Мутації. Види мутацій

Лабораторне дослідження. Мінливість рослин і тварин

§36, с. 197-198 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

9. Причини та наслідки мутацій

§37, с. 203 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

10. Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування

§39, с. 213 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

11. Представлення проектів “Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак”, “Складання родоводу родини видатної людини”  ТЕМАТИЧНА

с. 208-209, повторити §§31-39

Тема 6. Еволюція органічного світу (7 годин)

  1.            

 

1.Розвиток еволюційних поглядів.

Діяльність (уміння):

характеризує:

- розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот;

порівнює:

- географічне й екологічне видоутворення;

дотримується правил:

- складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі

Знання:

оперує термінами:

- вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез;

дає визначення понять:

- конвергенція, дивергенція, паралелізм;

пояснює:

- основні положення сучасної теорії еволюції;

- популяцію як елементарну одиницю еволюції;

- основні характеристики популяції;

- елементарні фактори еволюції;

- критерії виду;

- способи видоутворення;

- докази еволюції;

- види природного добору;
- різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія);

- етапи еволюції людини;

- різноманіття організмів як результат еволюції;

наводить приклади:

- адаптації організмів до умов середовища;

- викопних організмів різних геологічних епох

Ставлення:

висловлює судження:

- щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини;

робить висновок:

- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;

- про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів;

усвідомлює значення:

- внеску вчених у розвиток еволюційного учення (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.- Б. Ламарк та ін.), у тому числі й українських (О. О. Ковалевський)

§41, с. 225-226 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

2. Еволюційні фактори

§42, с. 231 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

3. Механізми видоутворення.

§43, с. 235-236 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

4.Докази еволюції

§44, с. 241 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

5.Популяції живих організмів та їх основні характеристики

§40, с. 219-220 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

6. Еволюція людини. Етапи еволюції людини

§45, с. 245 - 246 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

7. Світоглядні та наукові погляди на походження та розвиток життя

§46, с. 251 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

Тема 7. Біорізноманіття (4 години)

  1.            

 

  1. Біологічна систематика

 Діяльність (уміння):

характеризує:

- основні принципи біологічної систематики;

аналізує та порівнює:

- засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо)

Знання:

називає:

- таксономічні одиниці;

- основні групи організмів

Ставлення:

робить висновок:

- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;

усвідомлює :

- значення різних форм життя для збереження здоров’я людини

§47, с. 257-258 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

  1. Основні групи живих організмів

§48, с. 262-263 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

  1. Біорізноманіття еукаріотів

§49, с. 267-269 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

  1. Узагальнення вивченого

ТЕМАТИЧНА

Повторити §§47-49

Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (7 годин)

  1.            

 

1.Предмет вивчення екології. Природні угруповання. Види угруповань.

Діяльність (уміння):

застосовує знання:

- про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах;

розпізнає:  основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем;

застосовує знання:  для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах;

дотримується правил:

- побудови екологічних пірамід різних типів;

спостерігає:  дію екологічних факторів на різні групи організмів;

аналізує та порівнює:

- різні середовища життя;

- природні та штучні екосистеми;

описує:  антропічний вплив на природні екосистеми;

бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті

Знання:

оперує термінами:

- екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера

називає: методи дослідження процесів в екосистемах;

- екологічні фактори;

наводить приклади:

- угруповань, екосистем;

- пристосованості організмів до умов середовища;

- ланцюгів живлення;

пояснює: структуру екосистем;

- взаємодію організмів в екосистемах;

- структуру ланцюгів живлення;

- правило екологічної піраміди;

- значення колообігу речовин у збереженні екосистем;

- функціональні компоненти біосфери;

- роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;

порівнює: природні та штучні екосистеми;

- роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних

Ставлення:

робить висновок:

- про цілісність і саморегуляцію живих систем;

- про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері;

усвідомлює значення:

- внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський);

формує громадянську позицію:

- в галузі збереження довкілля

Наскрізні змістовні лінії

Екологічна безпека та сталий розвиток

(орієнтує на розуміння антропічного впливу на природні екосистеми, значення колообігу речовин у збереженні екосистем, роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;

спрямовує на дотримання екологічної культури в повсякденному житті, участь у природоохоронній діяльності та вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля)

Підприємливість та фінансова грамотність

(орієнтує на усвідомлення відмінностей між природними та штучними екосистемами за показниками продуктивності й ефективності; спрямовує на усвідомлення економічної оцінки природних екосистем та антропічного впливу на них; спрямовує на дотримання екологічної культури в бізнесі).

Здоров’я і безпека

(націлює на розуміння наслідків антропічного впливу на природні екосистеми для здоров’я людини; сприяє дотриманню екологічної культури в повсякденному житті, формуванню активної громадянської позиції в галузі збереження довкілля як одного з напрямів боротьби за здоров’я)

Громадянська відповідальність

(спрямовує на активну участь у природоохоронній діяльності та дотримання екологічної культури в повсякденному житті, вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля)

§50, с. 275 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

2. Екологічні фактори та їхня взаємодія. Екологічні групи організмів по відношенню до різних факторів

§53, 290-291 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

3. Харчові зв`язки

§51, с. 279-281 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

4. Колообіг речовин і елементів

§52,  с. 286 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

5.Стабільність екосистем та причини її порушення.

§54, с. 295-296 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

6.Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери

§§55-56, с. 299-300, 304-305 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

7.Охорона природи.

Захист дослідницького проекту “Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості”

§57, с. 305, 310-311

Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (4 години)

  1.            

 

1.Поняття про селекцію. Методи традиційної селекції

Діяльність (уміння):

порівнює:

- класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами

Ставлення:

оперує термінами:

- біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми

називає:

- методи селекції;

- завдання та основні напрями сучасної біотехнології;

- методи сучасної біотехнології;

- можливості діагностики спадкових хвороб людини;

пояснює:

- переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів;

наводить приклади:

- речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій;

- речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії

Ставлення:

застосовує знання для оцінки:

- можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій;

висловлює судження:

- щодо можливості використання генетично модифікованих організмів;

- щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень

Наскрізні змістовні лінії:

Екологічна безпека та сталий розвиток

(орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної селекції; спрямовує на обговорення переваг та можливих ризиків використання генетично модифікованих організмів, моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень;

на прикладах речовин (продукції), які одержують методами біотехнологій і генної інженерії, демонструє важливість наукоємних технологій у сталому розвитку людства)

Громадянська відповідальність

(спрямовує на розуміння моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень в галузі біотехнології та генетичної інженерії, важливість профілактики упередженого ставлення до сучасних технологій)

Здоров’я і безпека

(орієнтує на розуміння сучасних технологій у галузі діагностики та корекції спадкових хвороб людини;

можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій, генетично модифікованих організмів)

Підприємливість і фінансова грамотність

(орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологій над класичними методами селекції; значення для підприємницької діяльності сучасних наукоємних технологій, зокрема, в діагностиці та корекції спадкових хвороб людини, у використанні генетично модифікованих організмів та речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії)

§§58-59, с. 317-318, 321-322 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

2.Традиційні напрямки біотехнологій

§60, с. 325-326 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово), с. 327; знайти додаткову інформацію

  1.            

 

3.Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.

§§61-62, с. 331-332, 336-337 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію

  1.            

 

4.ГМО

Семінар. Генетично модифіковані організми – прихована загроза чи користь для людства

ТЕМАТИЧНА

§63, с. 341-342(відповідати на питання усно, виконати тести письмово), с. 327; знайти додаткову інформацію

Узагальнення

  1.            

 

Основні загальні властивості живих систем

 

§64,

  1.            

 

Підсумковий урок

 

Літні завдання

 

 

                                                     

Похожее изображение

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Злотникова Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Біологія, 9 клас, Планування
До підручника
Біологія 9 клас (Шаламов Р.В., Носов Г.А., Литовченко О.А., Каліберда М.С.)
Додано
17 січня 2020
Переглядів
1796
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку