Календарно-тематичне планування навчального матеріалу "Біологія" для учнів 9 класу на ІІ семестр складене відповідно до Навчальних програм, з біології для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 за підручником Р.В.Шаламова, Г.А.Носова, О.А.Литовченко, М.С.Каліберди
Календарне планування навчального матеріалу «Біологія», 9 класи
70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: Біологія: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів /Р.В.Шаламов, Г.А.Носов, О.А.Литовченко, М.С.Каліберда. – Харків: Соняшник, 2017. -352 с.
№ з/п |
Дата |
Тема уроку Практична частина |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Домашнє завдання |
||
ІІ семестр |
||||||
|
|
8.Особливості будови статевих клітин |
Діяльність (уміння): характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює: процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу Знання: оперує термінами: ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз; називає: типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів Ставлення: робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини |
§30 (с.164-165), опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
||
|
|
9.Запліднення у рослин і тварин |
§30, с. 168-169 (відповідати на питання усно); опанувати конспект; знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
10.Етапи індивідуального розвитку організмів. ТЕМАТИЧНА |
Повторити §21-30 |
|||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (11 годин) |
||||||
|
|
1. Класичні методи генетичних досліджень. |
Діяльність (уміння): застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини; - для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; застосовує знання: - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини Знання: оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген; називає: методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу Ставлення: висловлює судження: - про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці; - щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин); усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон) Наскрізні змістовні лінії: Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків: тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин) |
§39, с. 213 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
||
|
|
2. Генетична термінологія, символіка |
Опанувати конспект, повторити §39 |
|||
|
|
2. Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. І та ІІ закони |
§31, с. 175-176 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
3.Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. ІІІ закон |
§32, с. 180-181 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
4. Практична робота № 3. Складання схем схрещування |
с. 208-209; вміти розв’язувати задачі |
|||
|
|
5. Ознака організму як результат взаємодії генів |
§33, с. 185-186 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
6. Поняття про зчеплення генів. Хромосомна теорія спадковості. |
§34, с. 189-190 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
7. Генетика статі і успадкування зчеплене зі статтю |
§35, с. 193-194 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
8. Форми мінливості. Мутації. Види мутацій Лабораторне дослідження. Мінливість рослин і тварин |
§36, с. 197-198 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
9. Причини та наслідки мутацій |
§37, с. 203 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
10. Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування |
§39, с. 213 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
11. Представлення проектів “Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак”, “Складання родоводу родини видатної людини” ТЕМАТИЧНА |
с. 208-209, повторити §§31-39 |
|||
Тема 6. Еволюція органічного світу (7 годин) |
||||||
|
|
1.Розвиток еволюційних поглядів. |
Діяльність (уміння): характеризує: - розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі Знання: оперує термінами: - вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез; дає визначення понять: - конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює: - основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції; - основні характеристики популяції; - елементарні фактори еволюції; - критерії виду; - способи видоутворення; - докази еволюції;
- види природного добору; - етапи еволюції людини; - різноманіття організмів як результат еволюції; наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища; - викопних організмів різних геологічних епох Ставлення: висловлює судження: - щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини; робить висновок: - про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття; - про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток еволюційного учення (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.- Б. Ламарк та ін.), у тому числі й українських (О. О. Ковалевський) |
§41, с. 225-226 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
||
|
|
2. Еволюційні фактори |
§42, с. 231 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
3. Механізми видоутворення. |
§43, с. 235-236 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
4.Докази еволюції |
§44, с. 241 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
5.Популяції живих організмів та їх основні характеристики |
§40, с. 219-220 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
6. Еволюція людини. Етапи еволюції людини |
§45, с. 245 - 246 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
7. Світоглядні та наукові погляди на походження та розвиток життя |
§46, с. 251 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
Тема 7. Біорізноманіття (4 години) |
||||||
|
|
|
Діяльність (уміння): характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) Знання: називає: - таксономічні одиниці; - основні групи організмів Ставлення: робить висновок: - про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття; усвідомлює : - значення різних форм життя для збереження здоров’я людини |
§47, с. 257-258 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
||
|
|
|
§48, с. 262-263 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
|
§49, с. 267-269 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
ТЕМАТИЧНА |
Повторити §§47-49 |
|||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (7 годин) |
||||||
|
|
1.Предмет вивчення екології. Природні угруповання. Види угруповань. |
Діяльність (уміння): застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; дотримується правил: - побудови екологічних пірамід різних типів; спостерігає: дію екологічних факторів на різні групи організмів; аналізує та порівнює: - різні середовища життя; - природні та штучні екосистеми; описує: антропічний вплив на природні екосистеми; бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті Знання: оперує термінами: - екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера називає: методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; - функціональні компоненти біосфери; - роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних Ставлення: робить висновок: - про цілісність і саморегуляцію живих систем; - про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський); формує громадянську позицію: - в галузі збереження довкілля Наскрізні змістовні лінії Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння антропічного впливу на природні екосистеми, значення колообігу речовин у збереженні екосистем, роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; спрямовує на дотримання екологічної культури в повсякденному житті, участь у природоохоронній діяльності та вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) Підприємливість та фінансова грамотність (орієнтує на усвідомлення відмінностей між природними та штучними екосистемами за показниками продуктивності й ефективності; спрямовує на усвідомлення економічної оцінки природних екосистем та антропічного впливу на них; спрямовує на дотримання екологічної культури в бізнесі). Здоров’я і безпека (націлює на розуміння наслідків антропічного впливу на природні екосистеми для здоров’я людини; сприяє дотриманню екологічної культури в повсякденному житті, формуванню активної громадянської позиції в галузі збереження довкілля як одного з напрямів боротьби за здоров’я) Громадянська відповідальність (спрямовує на активну участь у природоохоронній діяльності та дотримання екологічної культури в повсякденному житті, вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) |
§50, с. 275 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
||
|
|
2. Екологічні фактори та їхня взаємодія. Екологічні групи організмів по відношенню до різних факторів |
§53, 290-291 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
3. Харчові зв`язки |
§51, с. 279-281 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
4. Колообіг речовин і елементів |
§52, с. 286 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
5.Стабільність екосистем та причини її порушення. |
§54, с. 295-296 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
6.Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери |
§§55-56, с. 299-300, 304-305 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
7.Охорона природи. Захист дослідницького проекту “Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості” |
§57, с. 305, 310-311 |
|||
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (4 години) |
||||||
|
|
1.Поняття про селекцію. Методи традиційної селекції |
Діяльність (уміння): порівнює: - класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами Ставлення: оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології; - методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; пояснює: - переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій; - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії Ставлення: застосовує знання для оцінки: - можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій; висловлює судження: - щодо можливості використання генетично модифікованих організмів; - щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень Наскрізні змістовні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної селекції; спрямовує на обговорення переваг та можливих ризиків використання генетично модифікованих організмів, моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень; на прикладах речовин (продукції), які одержують методами біотехнологій і генної інженерії, демонструє важливість наукоємних технологій у сталому розвитку людства) Громадянська відповідальність (спрямовує на розуміння моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень в галузі біотехнології та генетичної інженерії, важливість профілактики упередженого ставлення до сучасних технологій) Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння сучасних технологій у галузі діагностики та корекції спадкових хвороб людини; можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій, генетично модифікованих організмів) Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологій над класичними методами селекції; значення для підприємницької діяльності сучасних наукоємних технологій, зокрема, в діагностиці та корекції спадкових хвороб людини, у використанні генетично модифікованих організмів та речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії) |
§§58-59, с. 317-318, 321-322 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
||
|
|
2.Традиційні напрямки біотехнологій |
§60, с. 325-326 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово), с. 327; знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
3.Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
§§61-62, с. 331-332, 336-337 (відповідати на питання усно, виконати тести письмово); знайти додаткову інформацію |
|||
|
|
4.ГМО Семінар. Генетично модифіковані організми – прихована загроза чи користь для людства ТЕМАТИЧНА |
§63, с. 341-342(відповідати на питання усно, виконати тести письмово), с. 327; знайти додаткову інформацію |
|||
Узагальнення |
||||||
|
|
Основні загальні властивості живих систем |
|
§64, |
||
|
|
Підсумковий урок |
|
Літні завдання |
||
|
1