Конспект уроку "Будова нервової системи"

Про матеріал

Конспект уроку на тему "Будова нервової системи" 8 клас, підручник Матяш, Остапченко, Пасічніченко, Балан.

Перегляд файлу

1

 

Тема уроку: Будова нервової системи людини

Мета уроку:

  • навчальна
  • ознайомити учнів з особливостями будови нервової системи людини;
  • ознайомити учнів з особливостями будови нейронів, розглянути особливості будови та принципи роботи синапсів ;
  • розвивальна
  • розвивати допитливість;
  • розвивати вміння робити висновки та узагальнення;
  • виховна
  • стимулювати розвиток пізнавального інтересу;
  • виховувати в учнів прагнення до пізнання принципів роботи свого організму.

Тип уроку: формування нових знань

Методи:

  1. Пояснювально-ілюстративний;
  2. Проблемного викладу;
  3. Репродуктивний.

Терміни і поняття: нейрон, дендрит, аксон, нейроглія, синапс, нерви.

 

Актуалізація опорних знань і умінь.

Назвіть, будь ласка, системи органів людини. (Опорно-рухова, м’язова, травна, кровоносна, дихальна, видільна, статева, ендокринна, нервова системи)

 

Мотивація навчальної діяльності

Фронтальна робота з учнями (бесіда)

Як бачимо, організм людини складається з різних систем органів, кожна з яких виконує специфічну їй функцію.

Чи існує в організмі людини система, яка контролює, регулює і об’єднує всі системи органів? (Нервова та ендокринна системи)

Цікаві факти про нервову систему (+цікаві факти від дітей):

  1. У нашому тілі більше нервових клітин, ніж кількість зірок на Чумацькому Шляху.
  2. Нервова система може мати патології, які не дозволяють передавати сигнали в мозок про відчуття тепла або холоду.
  3. У лівій півкулі головного мозку на 186 000 000 нервових клітин більше, ніж у правій.
  4. Вченим вдалося створити штучну нервову систему, що є першим кроком до створення штучного інтелекту.
  5. Вага мозку людини складає 1/46 від загальної маси тіла. Максимальна вага мозку у жінок спостерігається в 15-19 років, у чоловіків в 20-29. Після тридцятого року життя основні розміри мозку зменшуються, а нервові клітини починають гинути в кількості 30-50 тисяч на день.
  6. Стан радості добре позначається на роботі нервової системи. При тому не обов'язково відчувати щастя самому. Підтримка ближнього і співчуття допоможуть знайти силу, а вашу нервову систему зроблять менш сприйнятливою до болю і стресів.
  7. Для роботи нейронів мозку потрібно менше енергії, ніж для лампочки в холодильнику. Сигнали між клітинами головного мозку передаються за допомогою електрики. Для одного дії потрібно приблизно 12 Вт енергії.

 

Вступне слово вчителя.

В організмі людини є два основних види регуляції функцій: нервова і гуморальна регуляція. Перша здійснюється в результаті діяльності нервової системи, друга – завдяки ендокринній системі, а саме діяльності залоз внутрішньої секреції та інших органів, що володіють секреторною активністю.

 

Вивчення нового матеріалу.

I.

Пояснення вчителя. Робота учнів з конспектами

Регуляція функцій

Гуморальна      Нервова

 

Ендокринна система     Нервова система

-Гормони, продукти обміну         -Нервові імпульси

 

Ознаки

Гуморальна

Нервова

Швидкість передачі сигналів

Повільна

Дуже висока

Чинники передачі сигналів

Біологічно активні речовини (гормони)

Нервові імпульси

Шляхи передачі сигналів

Внутрішнє середовище

 

Нервові волокна і нерви

 

Характер впливу

Тривалий і загальний вплив

Короткочасний і конкретний вплив

 

Тема уроку: Будова нервової системи

 

Робота учнів зі словником.

Нейрон – нервова клітина, яка є структурною одиницею нервової системи.

Дендрити – це короткі відростки нейрону, які сприймають нервові імпульси від інших нейронів і передають їх до тіла нейрону.

Аксон – де довгий відросток нейрону, який проводить нервовий імпульс від тіла нейрона до інших нейронів.

Нейроглія – це неоднорідні клітини (клітини-супутники), що заповнюють простір між нейронами й кровоносними капілярами.

Синапси – місця, у яких нервовий імпульс передається з одного нейрона на інший.

Нерви – сукупність нервових волокон, що з’єднують ЦНС з органами і тканинами організму.

 

Пояснення вчителя з демонстрацією таблиць. Робота учнів з конспектами.

Нервова система – це сукупність структур нервової тканини, які об’єднують діяльність усіх органів і систем організму в його постійній взаємодії з довкіллям.

Нервова система за будовою

Центральна       Периферійна

– Головний мозок         – Нерви

– Спинний мозок       – Нервові вузли

 

 

 

Нервова система за функціями

Соматична      Вегетативна (автономна)

– скелетні м’язи     – діяльність внутрішніх органів

– органи чуття     – регулює обмін речовин

свідомо (довільно)     несвідомо (мимовільно)

              Симпатична                        Парасимпатична

II.

Саме нервова тканина забезпечує регуляцію функцій всіх органів і систем і зв'язок з навколишнім середовищем.

Нервова тканина

Нервові клітини    Нейроглія

       – Нейрон           – Клітини-супутники

Розповідь вчителя

Нервова система організму людини складається приблизно з 10 мільярдів нейронів і 70 мільярдів клітин-супутників. Більше ніж 5 мільярдів нейронів перебуває в півкулях головного мозку.

 

Нейроглія – це неоднорідні клітини (клітини-супутники), що заповнюють простір між нейронами й кровоносними капілярами. Клітини-супутники виконують живильну, опорну і захисну функції, сприяючи росту і розвитку нейронів.


1- астроцит волокнистий

3 – олігодендроцит

2 – астроцит протоплазматичний

4 – епендимоцит


Пояснення вчителя з демонстрацією ілюстрацій. Робота учнів з конспектами.

Нейрон – нервова клітина, яка є структурною одиницею нервової системи. Нейрони забезпечують основні функції нервової системи: передачу, переробку і зберігання інформації.

 

Короткі відростки – дендрити, сприймають нервові імпульси від інших нейронів. Довгий відросток – аксон, проводить нервовий імпульс від тіла нейрона.

 

Тіла нейронів та дендрити утворюють сіру речовину, а довгі відростки (аксони) – білу речовину.

 

Нейрони за функціями

 

Чутливі (аферентні)             Вставні (проміжні)  Рухові(еферентні)

Передають сигнали від        Передають імпульси в      Передають сигнали від

рецепторів до ЦНС          межах ЦНС      ЦНС до робочих органів

 

Нейрони в нервовій системі поєднуються за допомогою синапсів, а їхні відростки поєднуються у провідні шляхи – нерви.

 

Синапси – утвори, що забезпечують зв'язок між нейронами; місця, у яких нервовий імпульс передається з одного нейрона на інший.

Синапси

 

Хімічні     Електричні

 

Електричні відрізняються від хімічних тим, що мають дуже вузьку синаптичну щілину, через яку по впорядкованих протеїнових тунелях передаються йони практично без затримки в обох напрямках.

 

 Нерви – сукупність нервових волокон, що з’єднують ЦНС з органами і тканинами організму.

Нерви поділяють на черепномозкові (12 пар) і спинномозкові (31 пара)

Найдовшим і найбільшим нервом організму людини є сідничний нерв, діаметр якого в місці відходження від спинного мозку становить 2см.

Тіло дорослої людини складається з величезної кількості нервів. Якщо їх скласти у ланцюг, то його довжина буде близько 75 кілометрів.

 

III.

Функціонування нервової системи ґрунтується на взаємодії 2 процесів: збудження і гальмування.

 Збудження – активний нервовий процес, яким нервові клітини відповідають на зовнішню дію.

Гальмування – активний нервовий процес, який призводить до зменшення чи припинення збудження в певній ділянці нервової тканини.

Збудження і гальмування відбувається за рахунок медіаторів. До медіаторів синаптичного збудження і гальмування належать ацетилхолін, норадреналін, адреналін, серотонін  і т.д.

 

IV.

 Нервова система людини об’єднує органи і системи органів і забезпечує існування організму як єдиного цілого, виконуючи такі функції:

  1. регулює діяльність окремих органів і систем (змінює дихання);
  2. координує роботу органів між собою при виконанні певних функцій (робота органів під час бігу);
  3. забезпечує зв'язок із середовищем – сприймає впливи зовнішнього та внутрішнього середовища (отримує імпульси від внутрішніх органів про їх роботу, або хворобу);
  4. здійснює вищу нервову діяльність і забезпечує існування людини, як соціальної істоти (завдяки органам чуттів і т.д.)

 

Узагальнення і систематизація знань

Завдання: виправити помилки в тексті

В організмі людини є два основних види регуляції функцій: дихальна (нервова) і гуморальна регуляція.  Гуморальна регуляція здійснюється з допомогою нейронів (гормонів і продуктів обміну). Нейрон складається з тіла (і аксонів, і дендритів). Довгі відростки – це аксони, короткі – нейроглія (дендрити).

Аксони - це відростки, що проводять імпульси до тіла нейрона, а дендрити несуть електричні імпульси від тіла клітини (аксони - це відростки, що несуть електричні імпульси від тіла клітини, а дендрити проводять їх до тіла нейрона). Периферійна нервова система складається з нейроглії (з нервів і нервових вузлів). Центральна нервова система складається із головного і спинного мозку.

Запитання: Яким чином нервова система людини об’єднує органи і системи органів і забезпечує існування організму як єдиного цілого?


В організмі людини є два основних види регуляції функцій: дихальна і гуморальна регуляція. Гуморальна регуляція здійснюється з допомогою нейронів. Нейрон складається з тіла. Довгі відростки нейрону – це аксони, короткі – нейроглія.

 Аксони - це відростки, що проводять імпульси до тіла нейрона, а дендрити несуть електричні імпульси від тіла клітини.

 Периферійна нервова система складається з нейроглії. Центральна нервова система складається із головного і спинного мозку.

В організмі людини є два основних види регуляції функцій: дихальна і гуморальна регуляція. Гуморальна регуляція здійснюється з допомогою нейронів. Нейрон складається з тіла. Довгі відростки нейрону – це аксони, короткі – нейроглія.

 Аксони - це відростки, що проводять імпульси до тіла нейрона, а дендрити несуть електричні імпульси від тіла клітини.

 Периферійна нервова система складається з нейроглії. Центральна нервова система складається із головного і спинного мозку.

В організмі людини є два основних види регуляції функцій: дихальна і гуморальна регуляція. Гуморальна регуляція здійснюється з допомогою нейронів. Нейрон складається з тіла. Довгі відростки нейрону – це аксони, короткі – нейроглія.

 Аксони - це відростки, що проводять імпульси до тіла нейрона, а дендрити несуть електричні імпульси від тіла клітини.

 Периферійна нервова система складається з нейроглії. Центральна нервова система складається із головного і спинного мозку.

В організмі людини є два основних види регуляції функцій: дихальна і гуморальна регуляція. Гуморальна регуляція здійснюється з допомогою нейронів. Нейрон складається з тіла. Довгі відростки нейрону – це аксони, короткі – нейроглія.

 Аксони - це відростки, що проводять імпульси до тіла нейрона, а дендрити несуть електричні імпульси від тіла клітини.

 Периферійна нервова система складається з нейроглії. Центральна нервова система складається із головного і спинного мозку.

В організмі людини є два основних види регуляції функцій: дихальна і гуморальна регуляція. Гуморальна регуляція здійснюється з допомогою нейронів. Нейрон складається з тіла. Довгі відростки нейрону – це аксони, короткі – нейроглія.

 Аксони - це відростки, що проводять імпульси до тіла нейрона, а дендрити несуть електричні імпульси від тіла клітини.

 Периферійна нервова система складається з нейроглії. Центральна нервова система складається із головного і спинного мозку.

В організмі людини є два основних види регуляції функцій: дихальна і гуморальна регуляція. Гуморальна регуляція здійснюється з допомогою нейронів. Нейрон складається з тіла. Довгі відростки нейрону – це аксони, короткі – нейроглія.

 Аксони - це відростки, що проводять імпульси до тіла нейрона, а дендрити несуть електричні імпульси від тіла клітини.

 Периферійна нервова система складається з нейроглії. Центральна нервова система складається із головного і спинного мозку.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.3
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Кузьменко Tетяна Борисівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Русалович Людмила
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Герасименко Юлия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
6 вересня 2019
Переглядів
13790
Оцінка розробки
4.8 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку