9 Г клас
Складено відповідно до Програми з біології для 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням біології, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 17.07.2013 № 983.
№ п/п |
Дата |
Тема уроку |
||
|
|
Вступ. |
||
1. |
|
Біологія як наука. Предмет біології, її основні галузі та місце серед інших наук. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
||
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули |
||
2. |
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
||
3. |
|
Органічні молекули. Біологічні макромолекули – біополімери. |
||
4. |
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
||
5. |
|
Ферменти, їхня роль в клітині. Лабораторне дослідження властивостей ферментів |
||
6. |
|
Вуглеводи та ліпіди. |
||
7. |
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. Практична робота № 1. Розв'язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
||
8. |
|
Макроергічні сполуки, АТФ. Поняття про перетворення енергії та реакції синтезу в біологічних системах. Молекулярні мотори. |
||
9. |
|
Узагальнення знань з теми: «Хімічний склад клітини та біологічні молекули» |
||
|
|
Тема 2. Структура клітини |
||
10. |
|
Методи дослідження клітин, типи мікроскопії. |
||
11. |
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма. Лабораторні дослідження руху цитоплазми в клітинах рослин; явища плазмолізу та деплазмолізу у рослинній клітині |
||
12. |
|
Основні клітинні органели. Лабораторна робота №1. Вивчення будови клітин |
||
13. |
|
Ядро, його структурна організація та функції. |
||
14. |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина. |
||
15. |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: рослинна та тваринна клітина. Лабораторна робота №2. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
||
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини |
||
16. |
|
Обмін речовин та енергії. |
||
17. |
|
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
||
18. |
|
Біохімічні механізми дихання. |
||
19. |
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. Хемосинтез. Лабораторне дослідження виділення кисню зеленою рослиною в процесі фотосинтезу. |
||
20. |
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
||
21. |
|
Узагальнення знань з тем: «Структура клітини. Принципи функціонування клітини» |
||
|
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації. |
||
22. |
|
Гени та геноми. |
||
23. |
|
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
||
24. |
|
Транскрипція та основи її регуляції. Основні типи РНК. |
||
25. |
|
Генетичний код. |
||
26. |
|
Біосинтез білка. |
||
27. |
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
||
28. |
|
Практична робота № 2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції
|
||
29. |
|
Ділення клітин: клітинний цикл, мітоз. Лабораторне дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі) |
||
30.
31. |
|
Мейоз.
Рекомбінація ДНК. Генетичне та епігенетичне спадкування. |
||
32. |
|
Узагальнення знань з теми: «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
||
33. |
|
Розмноження живих організмів. |
||
34. |
|
Класифікація способів розмноження. |
||
35. |
|
Статеві клітини та запліднення. |
||
36. |
|
Закономірності індивідуального розвитку. Лабораторне дослідження: стадій перебігу ембріогенезу (на прикладі амфібій) |
||
37. |
|
Уявлення про життєві цикли. |
||
38. |
|
Узагальнення знань з теми: «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
||
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак |
||
39. |
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
||
40. |
|
Закони Менделя. Ознака як результат взаємодії генів. |
||
41. |
|
Зчеплення генів. Кросинговер. |
||
42. |
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
||
43. |
|
Практична робота № 3. Складання схем схрещування. |
||
44.
45. |
|
Форми мінливості. Лабораторне дослідження прояву мінливості у рослин і тварин. Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
||
46. |
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. |
||
47. |
|
Сучасні методи молекулярної генетики. |
||
48. |
|
Контрольна робота |
||
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу |
||
49. |
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Популяційна генетика. |
||
50. |
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
||
51. |
|
Механізми видоутворення. |
||
52. |
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. |
||
53. |
|
Докази еволюції живої природи. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
||
54. |
|
Еволюція людини. Механізми антропогенезу. Етапи еволюції людини. |
||
55. |
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя. |
||
56. |
|
Узагальнення знань з теми: «Еволюція органічного світу» |
||
|
|
Тема 7. Біорізноманіття |
||
57. |
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
||
58. |
|
Основні групи організмів: віруси, бактерії, археї, еукаріоти. |
||
59. |
|
Практична робота №4. Порівняння будови та процесу розмноження клітинних та неклітинних форм життя |
||
60. |
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів. |
||
61. |
|
Поняття про вид як основну класифікаційну одиницю різноманітності живого. Проблеми концепцій виду та його визначень. |
||
62. |
|
Практична робота №5 Методи фенотипної ідентифікації видів за допомогою діагностичних ключів та таблиць. |
||
63. |
|
Уявлення про класифікацію та номенклатуру. |
||
64. |
|
Міжнародні Кодекси номенклатур. Міжнародні банки генетичної інформації, пошукові системи. |
||
65. |
|
Макросистема органічного світу. |
||
66. |
|
Різноманітність органічного світу. Конвенція про біорізноманітність. |
||
67. |
|
Генетична, видова та екосистемна різноманітність. |
||
68. |
|
Узагальнення знань з теми: «Біорізноманіття» |
||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи |
||||
69. |
|
Поняття про екосистему. Різноманітність екосистем. |
||
70. |
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин у екосистемах. |
||
71. |
|
Практична робота №6. Розв’язування задач з екології. |
||
72. |
|
Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори. Проект Виявлення рівня антропогенного впливу в екосистемах своєї місцевості. |
||
73. |
|
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
||
74. |
|
Біосфера як цілісна система. |
||
75. |
|
Захист та збереження біосфери, основні заходи щодо охорони оточуючого середовища. |
||
76. |
|
Узагальнення з теми: «Надорганізмові біологічні системи» |
||
Тема 9. Різноманітність біоти України та принципи і підходи до її збереження |
||||
77. |
|
Природні зони України. |
||
78. |
|
Червона Книга України. Зелена Книга України. |
||
79. |
|
Природно-заповідний фонд України – основа збереження біорізноманітності держави. Основи заповідної справи. |
||
80. |
|
Біосферні та природні заповідники. |
||
81. |
|
Національні парки. Заказники та пам’ятки природи. |
||
82. |
|
Збереження біорізноманітності в ботанічних садах, зоопарках, колекціях культур, банках гермплазми. |
||
83. |
|
Проблеми біологічних інвазій. |
||
84. |
|
Екосистеми та ландшафти України особливого наукового та природоохоронного значення. |
||
85. |
|
Узагальнення з теми: «Різноманітність біоти України та принципи і підходи до її збереження» |
||
Тема 10. Біорізноманітність Українського Полісся |
||||
86. |
|
Основні природні комплекси Українського Полісся. Раритетні ландшафти та екосистеми. |
||
87. |
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
||
88. |
|
Природні заповідники Українського Полісся. |
||
89. |
|
Національні природні парки. |
||
90. |
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українського Полісся. |
||
Тема 11. Біорізноманітність лісостепу |
||||
91. |
|
Основні природні комплекси лісостепової зони. Раритетні ландшафти та екосистеми. |
||
92. |
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
||
93. |
|
Природні заповідники лісостепу. |
||
94. |
|
Національні природні парки Лівобережного лісостепу і Правобережного лісостепу. |
||
95.
96. |
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності лісостепу. Узагальнення з теми: «Біорізноманітність Українського Полісся», «Біорізноманітність лісостепу». |
||
Тема 12. Біорізноманітність українських степів |
||||
97. |
|
Основні природні комплекси степової зони. Раритетні ландшафти та екосистеми. |
||
98. |
|
Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. Принципи збереження різноманітності степової біоти. |
||
99. |
|
Біосферні заповідники, природні заповідники степів України. Національні природні парки степової зони без морських охоронних акваторій. |
||
100 |
|
Степові комплекси природних заповідників та національних парків Криму. |
||
101 |
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності українських степів. |
||
102 |
|
Узагальнення з тем: «Біорізноманітність українських степів» |
||
Тема 13. Біорізноманітність Українських Карпат |
||||
103 |
|
Природні комплекси Українських Карпат. Основні висотні пояси та їх біота. |
||
104 |
|
Раритетні гірські екосистеми. Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення. |
||
105 |
|
Принципи збереження різноманітності біоти Українських Карпат. |
||
106 |
|
Біосферні заповідники: Карпатський біосферний заповідник. Природні заповідники. Національні парки Українських Карпат. |
||
107 |
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українських Карпат. |
||
Тема 14. Біорізноманітність Гірського Криму |
||||
108 |
|
Основні природні комплекси Гірського Криму. |
||
109 |
|
Природні заповідники Гірського Криму. |
||
110
111 |
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Гірського Криму. Узагальнення з тем: «Біорізноманітність Українських Карпат», «Біорізноманітність Гірського Криму». |
||
Тема 15. Біорізноманітність Чорного та Азовського морів |
||||
112 |
|
Біота Азовського моря та проблеми її збереження. |
||
113 |
|
Основні причини збіднення морської біоти. Проблеми інтродукованих видів. |
||
114 |
|
Біота Чорного моря та основні загрози для її різноманітності. Морські інвазійні види. |
||
115 |
|
Об’єкти природно-заповідного фонду України, що мають охоронні морські акваторії. Національні природні парки. |
||
116 |
|
Навчальний проект Збереження раритетних видів біоти та природних комплексів (на прикладі певної природної зони або гірської країни ). |
||
117 |
|
Навчальний проект Природа місцевості, де я живу. Чим пишаюсь я та мої земляки. |
||
118 |
|
Навчальний проект Заповідний куточок, який я мрію відвідати. |
||
119 |
|
Узагальнення з тем: «Біорізноманітність Чорного та Азовського морів» |
||
Тема 16. Біологія як основа біотехнології та медицини |
||||
120 |
|
Одомашнення рослин та тварин. Поняття про селекцію. |
||
121 |
|
Практична робота №7. Порівняння природного, штучного добору та генетичної модифікації. |
||
122 |
|
Огляд традиційних біотехнологій. |
||
123 |
|
Основи генетичної та клітинної інженерії. |
||
124 |
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично-модифіковані організми. |
||
125 |
|
Контрольна робота |
||
126 |
|
Узагальнення. Основні загальні властивості живих систем. |
||