Погоджено: Погоджено:
Заступник директора з НВР Директор НВК
«___» ____________2020р. «___» ________________ 2020р.
…………….. / О.О.Білозуб / ....………………/С.М.Глагольєва/
«___» ____________2021р. «___» ________________ 2021р.
…………….. / О.О.Білозуб / ....………………/С.М.Глагольєва/
Календарно-тематичне планування
гуртка декоративно-ужиткового профілю
«Виготовлення іграшок»
на 2020-2021 н.р.
Керівник гуртка
Дюдя Юлія Юріївна
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
ВИГОТОВЛЕННЯ ІГРАШОК
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Під час роботи з виготовлення іграшки в гуртківців розвиваються старанність, працьовитість, фантазія, творча уява, прищеплюються акуратність, послідовність, формується творче ставлення до праці, виробляються певні навички та вміння, які можуть бути корисними в повсякденному житті. Навчальна програма з виготовлення іграшки художньо-естетичного напряму декоративно-ужиткового профілю розрахована на вихованців віком від 7 років.
Метою навчальної програми є формування компетентностей особистості в процесі опанування виготовлення іграшок. Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
пізнавальна – ознайомлення з поняттями та знаннями, які стосуються виготовлення іграшок;
практична – оволодіння уміннями та навичками виготовлення різних іграшок;
творча – розвиток творчих здібностей;
соціальна – виховання дбайливого, шанобливого ставлення до народних традицій, національної свідомості, формування естетичного смаку,популяризації народних промислів.
Програма містить теоретичну і практичну частини. Для реалізації теоретичних завдань використовуються розповідь, яка супроводжується показом репродукцій, бесіда з оглядом іграшок та аналізом їхніх конструкцій. Практична робота включає замальовку моделі іграшки, заготовку лекал, підбір матеріалу, з якого буде виготовлятися іграшка,
розкрій тканини і хутра, зметування, шиття деталей, заповнення форми наповнювачем, з’єднання деталей та оздоблення іграшки. Програма інтегрує знання гуртківців з історії, народознавства, креслення, трудового навчання. Гуртківці здобувають навички з художньої творчості, уявлення про пропорції, виразність форм, засвоюють види швів, основні технологічні процеси виготовлення іграшки, послідовність виконання окремих операцій в її створенні та оформленні. Діти вчаться правильно замальовувати моделі, підбирати та розкроювати тканину, шкіру, хутро, оздоблювати свою роботу. Вони вивчають властивості матеріалів, з яких виготовляється найпростіша іграшка (тканина, шкіра, хутро, нитки), оволодівають прийомами та методами роботи з матеріалами та інструментами, вчаться акуратно ремонтувати пошкоджені іграшки та дотримуватися правил техніки безпеки у своїй роботі. Знайомляться з історією виникнення та вдосконалення іграшки, а також із розвитком народних промислів, пов’язаних з виготовленням іграшки. Для виконання складних композицій можна використовувати колективну роботу. Ця форма організації праці дозволяє ефективно виконувати трудомістку роботу, згуртовує дітей, надихає їх до творчості, викликає бажання змагатися один з одним і допомагати товаришу.
Вихованці гуртка беруть активну участь у різноманітних конкурсах і виставках різного
рівня. Дуже корисними є екскурсії в місцеві музеї, зустрічі з народними умільцями. За цією
програмою можуть проводитися заняття в групах індивідуального навчання, які
організовуються відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та
групової роботи в позашкільних навчальних закладах.
Програма є орієнтовною. Відповідно до організаційно-педагогічних умов гуртка, групи,
творчого об’єднання можуть бути внесені зміни.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Розділ, тема
|
Кількість годин |
||
1 |
Вступ |
1 |
- |
1 |
2 |
Історія української народної іграшки. Ляльки. |
2 |
10 |
12 |
3 |
Анімалістична іграшка |
2 |
- |
2 |
4 |
Домашні тварини. Іграшки. |
2 |
13 |
15 |
5 |
Використання декоративних іграшок в сучасному інтер*єрі. |
2 |
13 |
15 |
6 |
Історія створення сувенірів та їхнє призначення. Іграшки- сувеніри. |
2 |
13 |
15 |
7 |
Поетизація стихій природи нашими предками. |
1 |
11 |
12 |
8 |
Народний гумор у піснях, прислів*ях, приказках. |
1 |
2 |
3 |
9 |
Житло та побут людей у фольклорі. |
1 |
4 |
5 |
10 |
Обереги в житті українського народу. |
1 |
3 |
4 |
11 |
Екскурсії, конкурси, свята, виставки. |
|
3 |
3 |
12 |
Підсумок |
1 |
- |
1 |
|
Разом |
16 |
72 |
88 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (1год.)
Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання. Робоча кімната. Інструменти та матеріали. Правила техніки безпеки на заняттях. Розподіл робочих місць.
2. Історія української народної іграшки. Ляльки (12 год.)
Лялькоподібні фігурки як предмети культово-релігійного призначення та іграшки. Виникнення української народної іграшки. Лялька – модель людини. Гра дитини з лялькою – підготовка до майбутнього дорослого життя. Одягання ляльки – розвиток уявлень про історію одягу. Підготовка креслень для іграшки. Виготовлення іграшки зі штучного хутра. Використання лекал. Використання швів: шов «назад голку», «уперед голку», обкидний шов. Монтаж каркасу іграшки. Набивання ватою. Куляста деталь у виробах та способи її виготовлення. Кольори іграшки. Поняття про «теплі» та «холодні» кольори.
Практична частина. Виготовлення ляльок «Мати-земля», «Україночка», «Сонечко».
3. Анімалістична іграшка (2 год.)
Тварини, які нас оточують. Домашні та дикі тварини. Демонстрування ілюстративного матеріалу про анімалістичну іграшку. Виразність образів тварин в анімалістичній іграшці. Наділення їх рисами, притаманними людині. Простота й лаконічність анімалістичної іграшки. Пропозиції та виразність форм. Декоративне оформлення і кольори.
4. Домашні тварини. Іграшки (15 год.)
Бесіда з дітьми про їхніх домашніх улюбленців. Основні характерні риси кожної з цих тварин. Умовність кольорового вирішення кожної окремої іграшки. Декоративні властивості матеріалу та їхнє використання при виготовленні іграшки.
Практична частина. Виготовлення іграшки «Кіт-Воркіт», «Братик кролик»,«Цуценя».Підготовка матеріалів (щільне сукно, штучне хутро, тонкий мотузок, яскрава тканина, червона шкіра для очей і носика, клей) та інструментів (лінійка, олівець, ножиці, голка з нитками). Підготовка лекал із
картону.
5. Використання декоративних іграшок у сучасному інтер’єрі (15год.)
Декоративні іграшки, які прикрашають наш побут. Демонстрування декоративних іграшок: подушка-іграшка, грілка на чайник, підставка для олівців тощо.
Практична частина. Виготовлення іграшки «Теличка», «Вогняний бичок». Підготовка матеріалів (мішковина, сукно, тасьма, штучна шкіра, клей) та інструментів (лінійка, олівець, ножиці, голка з нитками). Підготовка лекал із картону.
6. Історія створення сувенірів та їхнє призначення. Іграшки-сувеніри (15 год.)
Сувенір – подарунок на спогад про якусь людину чи подію. Поняття про особистий сувенір. Поняття про сувенір загального значення, який несе у собі інформацію про країну та її історію, художню культуру народу, його традиції та естетичні ідеали. Сувенір, зроблений власноруч, – найкращий подарунок.
Практична частина. Виготовлення іграшоки «Поросятко Хрю», «Півник». Підготовка матеріалів та інструментів. Підготовка лекал із картону.
7. Поетизація стихій природи нашими предками (12 год.)
Українське народне мистецтво – багатовікове уявлення про красу й гармонію. Наділення різних явищ природи, тварин і рослин у фольклорі особливими властивостями (сонце і вода – символи життя, верба – символ дерева роду, калина – поетичний символ України, священні образи тварин і комах – лелека, бджола).
Практична частина. Виготовлення іграшок «Лебідь», «Коза-Дереза». Підготовка матеріалів та інструментів. Підготовка лекал із картону.
8. Народний гумор у піснях, прислів’ях, приказках (3 год.)
Бесіда з дітьми. Наведення прикладів пісень, казок, прислів’їв, приказок.
Практична частина. Виготовлення іграшки «Жабка». Підготовка матеріалів та інструментів. Підготовка лекал із картону.
9. Житло та побут людей у фольклорі (5 год.)
Бесіда про мир та злагоду в кожному домі.Практична частина. Виготовлення іграшки «Домовичок». Підготовка лекал із картону. Підготовка матеріалів та інструментів.
10. Обереги в житті українського народу (4 год.)
Обереги. Головні священні символи України – тризуб, хрест, коло. Рослинні образи-обереги (верба, дуб, тополя, калина, любисток, м’ята, волошка). Священні тварини – корова, лелека, бджола. Прадавні обереги-ляльки, символи родючості та материнства.
Практична частина. Виготовлення ляльки «Берегиня». Підготовка матеріалів та інструментів. Підготовка лекал із картону.
11. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (3 год.)
Екскурсії для ознайомлення з природою, історією та культурою краю. Участь у виставках, конкурсах, святах.
12. Підсумок (1 год.)
Підведення підсумків.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
– декоративні властивості матеріалу та його використання при
виготовленні іграшки;
– історію виникнення української народної іграшки;
– особливості анімалістичної іграшки;
– особливості виготовлення креслень для іграшки;
– про теплі й холодні кольори;
– правила техніки безпеки;
– різні шви та їх використання при виготовленні іграшок;
– способи використання лекал;
– техніку та технологію виготовлення народних іграшок.
Вихованці мають уміти:
– виготовляти іграшки та ляльки;
– виконувати креслення;
– готувати матеріали, інструменти, лекала для виготовлення іграшок;
– підбирати матеріал за кольором і фактурою;
– створювати композиції.