Календарно-тематичне планування гуртка "Юні друзі природи"
Орієнтовано на 46 год.
Для учнів від 5 до 9 класу.
Теми які розглядаються:
-Сезонні зміни в природі. Ведення фенологічних спостережень
-Рослинний світ рідного краю
-Тваринний світ України
-Лікарські рослини навколишньої місцевості
-Ліс – зелене багатство країн, його збереження й охорона
-Охорона природи й охорона
-Наш рідний край й охорона
Час проведення гуртка
День |
Час відвідування |
Середа |
15:10 – 15:55 16:10 – 16:55 |
Календарний план гуртка
№ |
Тема гуртка |
Дата |
Вступ (2 год.) |
||
1 |
Ознайомлення гуртківців з планом роботи. Значення знань з природознавчих дисциплін у природоохоронній діяльності людини. |
|
2 |
Людина частина природи. Значення природи в житті людини. Вплив людини на природу. |
|
Сезонні зміни в природі. Ведення фенологічних спостережень (15 год.) |
||
3 |
Основні правила ведення фенологічних спостережень. Календар природи та щоденник фенологічних спостережень. Значення сезонних явищ для господарської діяльності людини. |
|
4 |
Зміни в неживій природі та їх вплив на живу природу. Листопад. Зміна забарвлення листків. |
|
5 |
Проведення спостереження за місцевою погодою та передбачення її змін. Зміна забарвлення листків. Розгляд деяких листків під мікроскопом. |
|
6 |
Збирання природного матеріалу. |
|
7 |
Вироби з природного матеріалу. |
|
8 |
Вироби з природного матеріалу (з сольоного тіста). |
|
9 |
Осніь у лісі. Відліт птахів. Підготовка тварин до зими. Гра «Що? Де? Коли?» |
|
10 |
Осінні зміни в житті водоймищ (на прикладі рослин і тварин). |
|
11 |
Вплив людини на природу. |
|
12 |
Дарунок осені – гриби. Різноманітність грибів. Правила їх збирання. Перша допомога при отруєнні грибами. |
|
13 |
Життя тварин узимку. Життя під водою. |
|
14 |
Осіння екскурсія на природу. Збирання природного матеріалу. |
|
15 |
Рослини-первоцвіти. Ранньоквітучі весняні рослини та їх охорона. |
|
16 |
Екскурсія до місцевої ділянки з метою визначення дерев і кущів у безлистому стані. |
|
17 |
Тварини навесні. Народження малят у тварин. Приліт птахів. Комахи – весною. |
|
Рослинний світ рідного краю (8 год.) |
||
18 |
Рослини-гіганти та рослини-карлики. Основні ознаки рослин. Роль і значення рослин у природі та в житті людини. |
|
19 |
Культурні та дикорослі рослини. Правила догляду за ними. |
|
20 |
Отруйні рослини: блекота, дурман. Перша допомога при отруєнні. |
|
21 |
Практична робота. Ознайомлення з гербаріями та натуральними живими наочними об'єктами з метою визначення пристосувань рослин до життя в природі. |
|
22 |
Складання гербарію рослин навколишньої місцевості. |
|
23 |
Складання колекцій плодів і насіння різних рослин. |
|
24 |
Рослини-символи України. |
|
25 |
Екскурсія на екологічну стежку. |
|
Тваринний світ України (6 год.) |
||
26 |
Різноманітність тварин. Значення тварин у природі та в житті людини. Як тварини пристосувалися до життя в природі. Відмінні ознаки тварин. |
|
27 |
Зв'язок між рослинним і тваринним світом. Ланцюг живлення Причини які порушують ланцюг живлення: вплив неживої та живої природи. |
|
28 |
Ознайомлення з тваринним світом краю. |
|
29 |
Свійські та дикі тварини. Правила догляду за свійськими тваринами. |
|
30 |
Ведення щоденника спостережень за особливостями поведінки тварин живого куточка. |
|
31 |
Спостереження за змінами видового складу птахів восени та навесні. |
|
Лікарські рослини навколишньої місцевості (2 год.) |
||
32 |
Проведення гри «Подорож з лікарськими рослинами» |
|
33 |
Екскурсія до місцевого парку з метою знаходження та збирання сировини. Правила збирання й охорони. |
|
Ліс – зелене багатство країн, його збереження й охорона (2 год.) |
||
34 |
Типи лісів. Ліс і його значення в природі та житті людини. Охорона лісів |
|
35 |
Гра «Загадковий ліс» |
|
Охорона природи (8 год.) |
||
36 |
Охорона природи в Україні. Державні постанови про охорону природи. Пам'ятні природні місця України. |
|
37 |
Практична робота. Вивчення впливу шумового забруднення на рослинний і тваринний світ. |
|
38 |
Причини скорочення рослин і тварин на Землі. Червона книга – сигнал тривоги. |
|
39 |
Роль заповідників у збереженні та відновленні рідкісних і зникаючих видів рослинного і тваринного світу. |
|
40 |
Правила поведінки в природі. |
|
41 |
Значення повітря в житті організмів. Охорона повітря. |
|
42 |
Поняття «ґрунт». Роль ґрунту в житті рослин. Тварини-ґрунтоутворювачі. Пристосування цих тварин до життя в ґрунті. |
|
43 |
Вода – основа життя. Вода – середовище існування живих організмів. Охорона і раціональне використання водних багатств. Вплив забруднення навколишнього середовища на здоров'я людини. |
|
Наш рідний край (2 год.) |
||
44 |
Загальне поняття про клімат. Основні кліматичні фактори та їх вплив на поширення рослин і тварин. Клімат України. Характерні особливості природи нашого краю. |
|
45 |
Екскурсія на природу з метою вивчення типових ландшафтних зон. |
|
Підсумкове заняття (1 год.) |
||
46 |
Чого ми навчилисчя за рік? |
|