11 клас. Інформатика
Програма«Інформатика (рівень стандарту). Навчальна програма для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів», затверджена Наказом Міністерства освіти і науки № 1407 від 23 жовтня 2017 р.
70 год. (2 години на тиждень)
№ уроку |
Дата уроку |
Корекційна дата |
Тема уроку |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
ВИБІРКОВИЙ МОДУЛЬ «Формальна логіка» (35 год. – 1 год.) Тема 1 (4 год). Предмет та значення логіки. |
|||||
1. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Правила поведінки і безпеки життєдіяльності в комп’ютерному класі. Предмет логіки. Значення логіки для людини. |
Предмет логіки. Значення логіки для людини. Пізнання. Форми чуттєвого пізнання. Абстрактне мислення, його форми і особливості. Логічна форма і логічний закон. Зв’язок мови і мислення. Семантичні категорії. |
Знаннєва складова Має уявлення про процес пізнання, знає його види. Пояснює особливості чуттєвого і абстрактного пізнання. Пояснює зв’язок логічної форми та логічного закону Пояснює поняття семантичні категорії. Діяльнісна складова Визначає форми знань, логічну форму висловлювань Відрізняє висловлення від логічного закону. Ціннісна складова Усвідомлює роль логіки в житті людини і в науці, її міждисциплінарність. |
2. |
|
|
Роль мислення в пізнанні. Форми чуттєвого пізнання та абстрактного мислення. |
||
3. |
|
|
Форми та закони мислення. Зв’язок мови та мислення. |
||
4. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Сематичні категорії. Практична робота №1 «Предмет та значення логіки». |
||
Тема 2 (5 год). Поняття. |
|||||
5. |
|
|
Поняття як форма мислення. Структура поняття. Види понять. |
Поняття. Зміст і обсяг понять. Відношення між поняттями. Кола Ейлера. Логічні операції над обсягами понять. Основні закони логіки класів. Обмеження і узагальнення понять. Визначення понять і їх види. Поділ понять. Класифікації понять. |
Знаннєва складова Знає що таке поняття і наводить їх приклади. Пояснює види відношень між поняттями, логічні операції та їх символічну запис. Знає способи утворення визначення поняття, правила розподілу понять, види класифікацій. Діяльнісна складова Визначає обсяг і зміст понять, встановлює відносини між поняттями, в тому числі за допомогою кіл Ейлера. Визначає обмеження і узагальнення понять. Складає різні види визначень понять |
6. |
|
|
Логічні відношення між поняттями. Визначення типів відношень між поняттями. |
||
7. |
|
|
Логічні операції над поняттями: обмеження і узагальнення. Операції над обсягами понять як множинами. |
||
8. |
|
|
Логічні операції: визначення поняття, поділ понять. |
9. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Класифікація понять. Практична робота №2 «Використання логічних операцій над поняттями» |
|
Виконує ділення понять та їх класифікацію. Ціннісна складова Розуміє важливість понять при побудові категорійного апарату науки. |
Тема 3 (4 год). Висловлювання. |
|||||
10. |
|
|
Загальна характеристика висловлювань. |
Загальна характеристика висловлювань. Прості висловлювання і їх види. Складні висловлювання. Логічні операції над висловлюваннями та їх властивості. |
Знаннєва складова Знає основні вимоги до висловлювань, види висловлювань, види логічних операцій над ними і їх властивості. Діяльнісна складова Відрізняє висловлення від пропозицій. Визначає види висловлювань та їх логічну форму в символічному вигляді, відображає їх колами Ейлера. Будує формулу складних висловлювань, визначає висловлення за формулою. Застосовує властивості логічних операцій для спрощення висловлювань. Будує таблиці істинності за формулами. Ціннісна складова Критично оцінює висловлювання, знаходить в них помилки. |
11. |
|
|
Прості (атомарні) та складні висловлювання. Їх види. |
||
12. |
|
|
Логічні операції над висловлюваннями. Їх властивості. |
||
13. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №3 «Висловлювання». |
||
Тема 4 (3 год). Закони логіки. |
|||||
14. |
|
|
Загальна характеристика законів логіки. |
Загальна характеристика законів логіки. Закони тотожності, протиріччя, виключеного третього, достатньої підстави. Значення законів логіки в пізнанні. Помилки у використанні законів логіки. |
Знаннєва складова Формулює закони логіки, наводить приклади їх прояву та значення. Розуміє можливі помилки в використанні законів логіки. Діяльнісна складова Застосовує закони для пояснення правильності висловлених думок. Ціннісна складова Усвідомлює значення законів логіки в пізнанні. |
15. |
|
|
Формально-логічні закони: тотожності, протиріччя, виключення третього, достатньої підстави. |
||
16. |
|
|
Значення законів логіки в пізнанні. Помилки у використанні законів логіки. |
||
Тема 5 (7 год). Умовиводи. Аналогія і гіпотеза |
|||||
17. |
|
|
Умовивід як форма думки. |
Умовивід і його види. Дедуктивні умовиводи. Правила висновків. Силогізми і його види. Індукція і її види. Причинно-наслідкові зв’язки і методи їх встановлення. |
Знаннєва складова Знає види умовиводів. Пояснює правила побудови дедуктивних умовиводів. Відрізняє види індукції і методи встановлення причинно-наслідкових |
18. |
|
|
Дедуктивні умовиводи. Правила висновків |
||
19. |
|
|
Силогізми і його види. Дедуктивні умовиводи, побудова та робота з ними. |
20. |
|
|
Індуктивні умовиводи. |
Аналогія і її види. Гіпотеза і її види. Побудова гіпотез. |
зв’язків, встановлення аналогій. Знає аналогії і гіпотези, розрізняє їх види. Розуміє правила побудови гіпотез. Діяльнісна складова Вміє робити висновку з дедуктивних, індуктивних і за аналогією умовиводів. Встановлює причиннонаслідкові зв’язки. Робить умовиводи за аналогією, висуває гіпотези. Ціннісна складова Знаходить помилки в умовиводах та пояснює їх причину. Розуміє роль гіпотез та аналогій у дослідницькій роботі та житті.
|
21. |
|
|
Причинно-наслідкові зв’язки і методи їх встановлення. |
||
22. |
|
|
Умовиводи за аналогією. |
||
23. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Гіпотеза та її види. Практична робота №4 «Умовиводи. Аналогія і гіпотеза» |
||
Тема 6 (4 год). Логічні основи теорії аргументації. |
|||||
24. |
|
|
Поняття про аргументацію. Її структура. |
Поняття доказу і його структури. Види аргументів. Пряме і непряме підтвердження. Поняття спростування та його види. Правила доказового міркування. Логічні помилки в доказах. Поняття софізму і логічних парадоксів. Мистецтво ведення дискусії. |
Знаннєва складова Знає структуру доказів, види аргументів і спростувань. Наводить приклади софізмів і парадоксів. Діяльнісна складова Використовує форми прямого і непрямого доведення і спростування, веде дискусію, вирішує софізми і пояснює парадокси. Ціннісна складова Усвідомлює роль аргументації і докази в науці Аргументовано, логічно правильно і змістовно будує усні і письмові висловлювання. Свідомо використовує навички публічного мовлення, ведення дискусії і полеміки. |
25. |
|
|
Доведення та його види. Поняття спростування. |
||
26. |
|
|
Правила спростування, можливі помилки. |
||
27. |
|
|
Поняття софізму і логічних парадоксів. Мистецтво ведення дискусії. |
||
Тема 7 (4 год). Логічний практикум. |
|||||
28. |
|
|
Способи вирішення логічних задач: метод графів. |
Способи вирішення логічних задач: метод графів, метод рівнянь, метод таблиць. Розв’язування логічних задач. |
Знаннєва складова Знає суть досліджуваних методів вирішення логічних задач. Діяльнісна складова Вирішує логічні завданнями методом таблиць, графів, рівнянь, вибирає найбільш ефективний з методів. Ціннісна складова Демонструє системність та впорядкованість мислення при вирішенні логічних задач. |
29. |
|
|
Метод рівнянь. |
||
30. |
|
|
Метод таблиць. |
||
31. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №5 «Логічний практикум». |
||
Тема 8 (3 год). Основні напрямки сучасної логіки. |
32. |
|
|
Історія сучасної логіки. |
Історія розвитку логіки. Індукційні логіки. Конструктивні логіки. Модальні, позитивні, багатозначні логіки. |
Знаннєва складова Описує історичний розвиток логіки від найдавніших часів до сьогоднішніх днів. Має загальне уявлення про різновиди сучасної логіки. Ціннісна складова розуміє взаємозв’язок логіки як науки і практики, тенденції її розвитку. |
33. |
|
|
Різновиди сучасної логіки. |
||
34. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №6 «Основні напрямки сучасної логіки» |
||
ВИБІРКОВИЙ МОДУЛЬ «Основи електронного документообігу» (17 год. – 1 год.) Тема 9 (6 год). Документи та документообіг. |
|||||
35. |
|
|
Поняття документу. Призначення та класифікація документів. Документообіг. Загальні правила оформлення документів. |
Поняття документу. Призначення та класифікація документів. Документообіг. Загальні правила оформлення документів. Стиль ділового листування. Логічні елементи тексту та порядок його викладення. Шаблони та формуляр-зразки документа. Реквізити документа Правила оформлення сторінки. Оформлення бібліографічних списків та покажчиків. Правила та вимоги оформлення письмової роботи Стандарти та уніфіковані системи документації. |
Знаннєва складова Знає поняття документа та документообігу. Пояснює що таке оригінал документа та його копія, підписувач, адресат, посередник. Описує обов’язкові реквізити документа. Називає загальні правила оформлення документів. Наводить приклади стандартів та уніфікованих систем документації. Діяльнісна складова Використовує правила оформлення сторінки. Створює бібліографічні списки та покажчики. Виконує правила та вимоги оформлення письмової роботи. Вміє використовувати шаблони та формуляр-зразки документа. Ціннісна складова Визначає логічні елементи тексту та дотримується порядку його викладення. Дотримується правил та вимог оформлення письмової роботи. Враховує стандарти документів та документообігу. Усвідомлює важливість документообігу. |
36. |
|
|
Стиль ділового листування. Логічні елементи тексту та порядок його викладення. |
||
37. |
|
|
Шаблони та формуляр-зразки документа. Реквізити документа. Правила оформлення сторінки. |
||
38. |
|
|
Використання шаблону та формуляр-зразка документа. |
||
39. |
|
|
Оформлення бібліографічних списків та покажчиків. Правила та вимоги оформлення письмової роботи. Стандарти та уніфіковані системи документації. |
||
40. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №7 «Графічний дизайн як засіб візуальної комунікації». |
||
Тема 10 (5 год). Технічні та програмні засоби обробки документів та інформації. |
41. |
|
|
Системи управління електронними документами. Технічні засоби обробки документів та інформації. Класифікація офісної техніки. |
Системи управління електронними документами. Технічні засоби обробки документів та інформації. Класифікація офісної техніки. Засоби створення, зберігання, обробки, копіювання і транспортування документів. Програмні засоби обробки документів та інформації. Види систем обробки текстів. Комунікаційні технології. |
Знаннєва складова Знає основні технічні та програмні засоби обробки документів та інформації. Пояснює що таке системи управління електронним документообігом. Описує основні процедури створення електронних документів. Наводить приклади програмних засобів обробки електронних документів. (програми текстового редагування, системи обробки текстів, програмні видавничі системи). Називає найбільш поширені формати файлів електронних документів. Діяльнісна складова Використовує технічні та програмні засоби для створення, редагування, друку та пересилання документів. Створює прості текстові документи, вміє їх зберігати, копіювати та пересилати. Вміє виконувати маніпулювання електронними документами. Ціннісна складова Визначає технічні та програмні засоби обробки електронних документів. Дотримується правил використання технічних засобів для роботи з документами, правил створення, зберігання, обробки і транспортування документів. Враховує призначення та можливості офісної техніки. Усвідомлює важливість використання технічних та програмних засобів обробки документів та інформації. |
42. |
|
|
Засоби створення, зберігання, обробки, копіювання і транспортування документів. |
||
43. |
|
|
Програмні засоби обробки документів та інформації. Види систем обробки текстів. Комунікаційні технології. |
||
44. |
|
|
Створення та пересилання документів. |
||
45. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №8 «Технічні та програмні засоби обробки документів та інформації». |
||
Тема 11 (5 год). Електронний документообіг. |
|||||
46. |
|
|
Електронний документ, його ознаки та правовий статус. Електронний документообіг. Електронний цифровий підпис. |
Електронний документ, його ознаки та правовий статус. Електронний документообіг. Електронний цифровий підпис. |
Знаннєва складова Знає поняття електронного документа, електронного офісу та електронного документообігу. Описує основні процеси електронного документообігу. Називає основні вимоги до |
47. |
|
|
Особистий та відкритий ключі. Сертифікат відкритого ключа ОCR-технології для розпізнавання паперових документів. |
Особистий та відкритий ключі. Сертифікат відкритого ключа OCR-технології для розпізнавання паперових документів. Передавання електронних документів Зберігання електронних документів. Забезпечення конфіденційності електронних документів. Електронний офіс. |
зберігання електронних документів. Наводить приклади електронних документів. Знає порядок електронного документообігу відповідно до законодавства України. Пояснює правовий статус електронних документів, їх реквізити. Пояснює що таке особистий ключ, відкритий ключ, сертифікати відкритого ключа їх термін дії. Знає які обов’язкові дані містить сертифікат ключа. Знає основні правила забезпечення конфіденційності електронних документів. Діяльнісна складова Виконує основні процедури роботи з електронними документами (набір тексту, редагування, коректура, ілюстрування, макетування сторінок, друк). Використовує технічні та програмні засоби для створення, редагування, друку та пересилання електронних документів, забезпечення їх конфіденційності. Створює текстові документи, вміє їх зберігати, копіювати та пересилати. Вміє виконувати маніпулювання електронними документами в електронному офісі. Ціннісна складова Визначає ознаки та правовий статус електронних документів. Дотримується правил електронного документообігу із забезпеченням конфіденційності документів. Враховує та використовує правила роботи з електронними документами. Усвідомлює важливість використання електронного документообігу та створення електронного офісу. |
48. |
|
|
Передавання електронних документів. Зберігання електронних документів. Забезпечення конфіденційності електронних документів. Електронний офіс. |
||
49. |
|
|
Маніпулювання електронними документами. |
||
50. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №9 «Електронний документообіг». |
||
ВИБІРКОВИЙ МОДУЛЬ «Інформаційна безпека» (17 год. + 3 год.) Тема 12 (5 год). Основи безпеки інформаційних технологій. |
|||||
51. |
|
|
Основні поняття в області безпеки інформаційних технологій. |
Основні поняття в області безпеки інформаційних технологій. Місце і |
Знаннєва складова Знає основні поняття інформаційної безпеки. Називає технічні та |
52. |
|
|
Інформація та інформаційні відносини. Суб’єкти інформаційних відносин, їх інтереси та безпека, шляхи нанесення їм шкоди. |
роль автоматизованих систем в управлінні бізнес-процесами. Основні причини загострення проблеми забезпечення безпеки інформаційних технологій. Інформація та інформаційні відносини. Суб’єкти інформаційних відносин, їх інтереси та безпека, шляхи нанесення їм шкоди. Безпека інформаційних технологій. Загрози безпеці інформації в автоматизованих системах. Основні джерела і шляхи реалізації загроз безпеки та каналів проникнення і несанкціонованого доступу до відомостей та програмного коду: - комп’ютерні віруси та шкідливе програмне забезпечення (Malware); - інтернет-шахрайство; - спам-розсилки; - несанкціонований доступ до інформаційних ресурсів та інформаційнотелекомунікаційних систем; - бот-мережі (botnet); - DDoS-атаки (Distributed Denial of Service); - крадіжка коштів; - «крадіжка особистості» (Identity Theft). Основні ненавмисні і навмисні штучні загрози. Технічні засоби добування інформації. Програмні засоби добування інформації. |
програмні засоби для несанкціонованого добування інформації. Наводить приклади вразливостей та загроз у інформаційних та комунікаційних системах. Діяльнісна складова Використовує програмні засоби для тестування та очищення операційної системи від вірусів та шкідливого програмного забезпечення. Виконує аналіз рівня захищеності операційної системи. Ціннісна складова Дотримується правил мережного спілкування. Поважає права інших користувачів на конфіденційність збереження даних. Усвідомлює відповідальність за збереження власних даних. |
53. |
|
|
Безпека інформаційних технологій. Загрози безпеці інформації в автоматизованих системах. |
||
54. |
|
|
Основні ненавмисні і навмисні штучні загрози. Технічні засоби добування інформації. Програмні засоби добування інформації. |
||
55. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №10 «Основи безпеки інформаційних технологій». |
||
Тема 13 (6 год.). Забезпечення безпеки інформаційних технологій. |
56. |
|
|
Об’єкти захисту. Види заходів протидії загрозам безпеки. Переваги та недоліки різних видів заходів захисту. |
Об’єкти захисту. Види заходів протидії загрозам безпеки. Переваги та недоліки різних видів заходів захисту. Основні принципи побудови системи безпеки інформації в автоматизованій системі. Правові основи забезпечення безпеки інформаційних технологій. Закони України та інші нормативно- правові акти, що регламентують відносини суб’єктів в інформаційній сфері та захист інформації. Відповідальність за порушення у сфері захисту інформації та неправомірного використання автоматизованих систем. Основні захисні механізми, які реалізуються в рамках різних заходів і засобів захисту. Ідентифікація та аутентифікація користувачів. Розмежування доступу зареєстрованих користувачів до ресурсів автоматизованих систем. Реєстрація та оперативне оповіщення про події безпеки. Криптографічні методи захисту інформації. Контроль цілісності програмних і інформаційних ресурсів. Виявлення атак. Захист периметра комп’ютерних мереж. Керування механізмами захисту. Міжнародні стандарти інформаційної безпеки |
Знаннєва складова Знає основні методи і засоби захисту інформації Пояснює суть технічного та криптографічного захисту інформації. Описує процес керування доступом в інформаційних системах. Називає міжнародні стандарти інформаційної безпеки. Наводить приклади видів засобів захисту інформаційних технологій. Діяльнісна складова Використовує засоби адміністрування операційної системи для налаштовування прав користувачів щодо доступу до інформаційних ресурсів. Створює (змінює) правила, які забезпечують безпеку операційних системи. Виконує моніторинг стану безпеки операційної системи за допомогою системних журналів. Ціннісна складова Визначає потенційні загрози інформаційній системі. Дотримується законодавства України, яке регламентує відносини суб’єктів в інформаційній сфері та захист інформації. Усвідомлює відповідальність за порушення у сфері захисту інформації та неправомірного використання автоматизованих систем. |
57. |
|
|
Основні принципи побудови системи безпеки інформації в автоматизованій системі. |
||
58. |
|
|
Правові основи забезпечення безпеки інформаційних технологій. Закони України та інші нормативно- правові акти, що регламентують відносини суб’єктів в інформаційній сфері та захист інформації. |
||
59. |
|
|
Відповідальність за порушення у сфері захисту інформації та неправомірного використання автоматизованих систем. Основні захисні механізми, які реалізуються в рамках різних заходів і засобів захисту. |
||
60. |
|
|
Контроль цілісності програмних і інформаційних ресурсів. Виявлення атак. Захист периметра комп’ютерних мереж. Керування механізмами захисту. Міжнародні стандарти інформаційної безпеки. |
||
61. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №11 «Забезпечення безпеки інформаційних технологій». |
||
Тема 14 (6 год.). Забезпечення безпеки комп’ютерних систем і мереж. |
62. |
|
|
Проблеми забезпечення безпеки в комп’ютерних системах і мережах. |
Проблеми забезпечення безпеки в комп’ютерних системах і мережах. Типова корпоративна мережа. Рівні інформаційної інфраструктури корпоративної мережі. Мережеві загрози, вразливості і атаки. Засоби захисту мереж. Призначення, можливості, і основні захисні механізми міжмережевих екранів (брандмауерів). Переваги та недоліки брандмауерів. Основні захисні механізми: фільтрація пакетів, трансляція мережевих адрес, проміжна аутентифікація, відхилення скриптів, перевірка пошти, віртуальні приватні мережі, протидія атакам, націленим на порушення роботи мережевих служб, додаткові функції. Політика безпеки при доступі до мережі загального користування. Системи аналізу вмісту поштового і веб-трафіку (електронна пошта і НТТР). Політики безпеки, сценарії і варіанти застосування і реагування. Віртуальні приватні мережі (VPN). Загрози, пов’язані з використанням VPN. Антивірусні засоби захисту. Загальні правила застосування антивірусних засобів в автоматизованих системах. Технології виявлення вірусів. Можливі варіанти розміщення антивірусних засобів. Антивірусний захист, |
Знаннєва складова Знає критерії, на основі яких здійснюється фільтрація даних в мережах. Описує можливості, і основні захисні механізми міжмережевих екранів (брандмауерів Називає засоби захисту мереж. Наводить приклади мережевих загроз. Діяльнісна складова Створює віртуальні приватні мережі. Виконує налаштування засобів системного міжмережевого екрану(брандмауера). Використовує засоби моніторингу мережного трафіку. Виконує конфігурування простих маршрутизаторів. Виконує резервне копіювання ОС та даних користувачів. Ціннісна складова Дотримується правил безпечної роботи в Інтернеті. Враховує наслідки несанкціонованого доступу до інформаційних систем та корпоративних мереж. Усвідомлює необхідність резервного збереження даних. |
63. |
|
|
Типова корпоративна мережа. Рівні інформаційної інфраструктури корпоративної мережі. Мережеві загрози, вразливості і атаки. Засоби захисту мереж. |
||
64. |
|
|
Призначення, можливості, і основні захисні механізми міжмережевих екранів (брандмауерів). Переваги та недоліки брандмауерів. |
||
65. |
|
|
Політика безпеки при доступі до мережі загального користування. Системи аналізу вмісту поштового і веб-трафіку (електронна пошта і НТТР). |
||
66. |
|
|
Антивірусні засоби захисту. Загальні правила застосування антивірусних засобів в автоматизованих системах. Технології виявлення вірусів. |
||
67. |
|
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота №12 «Забезпечення безпеки комп’ютерних систем і мереж». |
||
68. |
|
|
Робота з прикладними програмами. |
||
69. |
|
|
Повторення і систематизація навчального матеріалу за рік. |
як засіб нейтралізації загроз. |
|
70. |
|
|
Підсумковий урок. |