Лиманське професійно-технічне училище
Методична розробка уроку
з інформатики
на тему: «Сучасна реклама. Інфографіка»
Підготувала:
викладач інформатики
Олена Дандурішвілі
м. Лиман
Анотація
Урок розроблений відповідно до навчальної програми вибірково - обов’язкового предмету інформатика для учнів 10 (11) класів загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту).
Даний урок відноситься до нетрадиційних і проводиться у вигляді марафону. Сучасні тенденції диктують нові форми і методи. Нині марафони на будь-яку актуальну тему користуються шаленою популярністю. Марафони – це ефективний метод отримання нових знань, вмінь і навичок з конкретної області знань. «Магія» марафонів в інтерактиві і почутті єднання з іншими учасниками. Простими словами це міні-курс вивчення вузької теми з нескладними завданнями, що має на меті мотивувати всіх учасників марафону.
Урок можна проводити он-лайн, як і будь-який марафон у соціальних мережах, у записі або в аудиторії.
Викладач виступає організатором марафону, спікери марафону – 5 учнів, які заздалегідь отримують весь матеріал, необхідний для виступу, всі інші учні – учасники марафону. Особливість марафону – теоретичний матеріал викладається під час марафону, а практичне завдання учасники отримують у якості домашнього завдання. Консультації і обговорення практичного завдання відбуваються в онлайн-чаті. Оцінки за урок викладач виставляє після того, як йому на електронну адресу будуть надіслані виконані завдання.
Марафон ґрунтується на цікавій і вміло поданій інформації, харизмі його спікерів і якісній візуальній картинці.
Весь візуальний матеріал (презентації спікерів, домашнє завдання, чек-лист) для зручності виступів упорядковано і розміщено на платформі Nearpod за посиланням:
https://app.nearpod.com/?pin=171F2A3394057EDA99CA934179FAC074-1
Тема: Сучасна реклама. Інфографіка
Мета:
навчальна:
розвиваюча:
виховна:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: марафон.
Обладнання: проектор, ПК, екран.
Структура уроку
№ |
Етап уроку |
Час |
1 |
Вступне слово організатора марафону |
7 |
2 |
Виступ психолога на тему «Психологічні прийоми у рекламі» |
8 |
3 |
Виступ маркетолога на тему «Реклама, як засіб просування товарів і послуг» |
6 |
4 |
Виступ креативного директора рекламного агентства на тему «Тенденції в рекламі 2021» |
6 |
5 |
Виступ кріейтора на тему «Фірмовий стиль» |
6 |
6 |
Виступ арт-директора на тему «Інфографіка, як простий засіб створення візуалу» |
6 |
7 |
Виступ організатора марафону з повідомленням домашнього завдання |
1 |
8 |
Презентація чек-листа |
1 |
Хід уроку
https://app.nearpod.com/?pin=171F2A3394057EDA99CA934179FAC074-1
Презентація 1
Викладач: Вітаю вас шановні учасники марафону «Сучасна реклама. Інфографіка».
Вона вражає, захоплює, привертає, відштовхує, набридає, обурює … Емоції, які вона викликає складно перерахувати, бо ж і облич у неї не злічити. У США щорічно на неї витрачається понад 100 млрд. $. Це інструмент ринку, в її основі – інформація і переконання. Все це звісно реклама. Ми зустрічаємось з нею майже всюди і не помічаємо її вплив на нас. Кожен з вас хоча б раз становився жертвою реклами: ви купували товар або послугу, які рекламували в мережі Інтернет або по телевізору.
Відповідно до законодавства України реклама — це інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
Всі ви зіштовхувалися з такими носіями реклами як:
- Друкована реклама;
- Реклама у пресі;
- Реклама на радіо;
- Реклама на телебаченні;
- Кіно- та відеореклама;
- Виставки та ярмарки;
- Рекламні сувеніри;
- Пряма поштова реклама;
- Зовнішня реклама;
- Реклама в Internet.
Сучасний ринок потребує нових знань в області якісного просування товарів та послуг. Хтось з вас можливо вже виставляв на продаж речі у соціальних мережах, на онлайн-платформах продажу товарів: OLX, PROM.UA, ROZETKA.
Існує безліч спеціалістів в області реклами. Всі вони необхідні для успішного розвитку бізнесу. Адже будь-яка, навіть сама маленька компанія зацікавлена в просуванні своїх товарів і послуг. І сьогодні на марафон я запросила спікерів, які є спеціалістами у своїй сфері:
Ще один сюрприз чекає на вас в кінці марафону. Але про це трохи пізніше.
А зараз я пропаную вам переглянути відео і ознайомитися з теорією реклами.
Відео
Викладач: Отже ви вже ознайомилися з основою і зараз ми з вами перейдемо до більш конкретного матеріалу. Запрошую до виступу психолога, який розповість вам про психологічні прийоми у рекламі.
Презентація 2
Психолог:
Психологічні прийоми реклами - обігрування почуттів
Фахівці з реклами використовують всі елементи людської психіки, і обіграють це різними трюками, прийомами і методами:
цікавість;
прагнення до комфорту;
сімейні узи, щаслива родина;
страх;
турбота про здоров'я;
прагнення до економії.
Будь-яка рекламна кампанія відштовхується від психологічних ознак товару. Естетичні мотиви споживання дуже сильні: річ купують не тому, що вона гостро необхідна, а тому, що вона приваблива. Реклама, що обіграє красу речей, викликає в людині підсвідомі асоціації. При виставленні композиції кадру слід пам'ятати що вона створює певний настрій. Також важливо правильне використання кольору в відеозйомці.
За силою привабливого ефекту психологи на перше місце ставлять жінок, на друге - дітей і на третє - тварин.
Реклама - гра, в яку запрошують грати всіх.
Використання гумору в рекламі
Маркетологи вважають, що гумор краще спрацьовує в рекламі споживчих товарів нетривалого користування (наприклад, напоїв або продуктів харчування), а для рекламування товарів тривалого користування, особливо дорогих, і бізнес-послуг він не дуже доречний.
Різновиди гумористичних прийомів:
скрутні ситуації;
гра слів;
двозначності;
пародії;
розіграші;
зіставлення не поєднуваних образів;
фантазії.
Застосування таких рекламних трюків прийнятно, коли мова йде про «маленькі задоволення» і товар з низьким рівнем ризику (жувальна гумка), але не про товари пов'язаних зі здоров'ям. Гумор може мати або не мати пряму прив'язку до рекламованого товару або послуги. В обох випадках він здатний надавати позитивний вплив, але краще перший варіант, в якому сама передумова продажу заснована на гуморі і очевидний комерційний довід.
Психологічні прийоми в рекламі - негативні апеляції
Але реклама використовує в своєму арсеналі не тільки позитивні почуття. Дієвою вона може бути і тоді, коли застосовуються негативні апеляції - неприємні емоції і навіть шок.
Рекламні трюки з перебільшенням обставин, а потім зняттям напруги застосовуються страховими агентствами і службами побуту: відеоролик показує ненадійність соціальних умов, на психологічному рівні призводить до тривоги, але потім вмить розсіює занепокоєння, підказуючи вихід із ситуації.
Використання негативу і агресії в рекламі
Агресивна, провокаційна картинка і текст - це як би реклама від зворотнього «в світі нешкідливих картинок і вивісок». Через свій кошмарний, страхітливий вигляд «шокова» реклама легко засвоюється певними верствами масової аудиторії.
Теоретично шокова реклама впливає на маргінальні групи споживачів. Звичайна рекламна практика уникає цього прийому. За одним вийнятком. Йдеться про соціальну рекламу. Нагадати людині про те, що вона людина, звернутися до її шляхетності і щедрості - завдання настільки важке, що часто вирішується тільки сильнодіючими засобами.
Психологічні прийоми візуального оформлення відео реклами - сприйняття руху і кольору
Серед численних методів залучення глядацької уваги до реклами необхідно особливо виділити рух і колір.
Рух - важлива перевага реклами: на рухомі предмети людина звертає увагу швидше, ніж на нерухомі.
Рухи зліва на право сприймаються легше і сприятливіше;
Рух по діагоналі зліва направо і знизу вгору асоціюється з подоланням, досягненням чогось значущого, в той час як зворотний рух викликає відчуття втрати деяких позицій;
Рух справа наліво і зверху вниз викликає смутні негативні відчуття.
Колір, як і рух в кадрі, використовується в рекламі для формування запланованих асоціацій. Відомо, що реакція людини на колір визначається її емоційним станом, культурними традиціями, національністю і т.д.
Методи і аспекти психологічного впливу в рекламі - імідж і стереотипи
Коли ринок наповнений сотнями і тисячами однорідних, функціонально більш-менш однакових товарів конкуруючих фірм, завдання реклами полягає в тому, щоб виділити їх з інших, наділивши певним чином - іміджем. Імідж будується на емоційному сприйнятті. Він повинен бути досить простим, щоб запам'ятатися, але нестандартним і незавершеним, перебувати між реальністю і очікуваннями, залишати місце для домислювання.
Психологічні трюки в телевізійній рекламі - «непропускаєма» і прихована реклама
Сьогодні для подолання проблеми пропускання реклами, творці використовують такий прийом, як «непропускаєма реклама». Одне зі старих правил рекламного бізнесу вимагає, щоб назва фірми або продукту звучала в перші ж секунди оголошення. Зараз це не обов'язково, головне - відразу привернути увагу глядачів.
Рекламний бізнес консультують не тільки психологи, а й нейрофізіологи. Доведено, що несподівана зміна сцен викликає мимовільне зростання розумової активності, а це сприяє кращому запам'ятовуванню змісту реклами. Таким психологічним прийомам реклами сприяє комп'ютерна графіка. Серед її методів:
Швидка зміна кадрів;
Повторення одних і тих же слів;
Пульсуюча музика;
Спалахуючи емблеми.
Викладач: А зараз запрошую до виступу маркетолога. Тема виступу «Реклама, як засіб просування товарів і послуг»
Презентація 3
Маркетолог:
Під просуванням товарів і послуг розуміють комплекс заходів, спрямованих на стимулювання споживачів до здійснення покупок товару чи послуги.
Виділяють чотири основні види просування:
Реклама;
Піар;
Стимулювання збуту;
Особисті продажі;
Цілі просування:
Просування виконує ряд важливих функцій:
Інформування споживачів про товар і його характеристики, про послугу і її користі;
Створення позитивного образу в очах споживачів;
Підтримання популярності товарів і послуг;
Створення сприятливої інформації про продукт у порівнянні з конкурентами;
Просування більш дорогих товарів і брендів.
Якщо порівняти особливості просування товарів і послуг, то останні просувати набагато складніше. Послуга спочатку продається, а потім виконується. У просуванні послуг мінусом є невизначеність якості і ризик для споживача. Тому до придбання послуги споживачі оцінюють її якість за відгуками, рекомендаціям, рекламі.
Як вибрати метод просування товару на ринок
Вони багато в чому впливають на вибір методів розкрутки. Так, якщо акція має на меті розповісти потенційним клієнтам про новий продукт, то головним методом повинна стати реклама.
Методи просування будуть багато в чому залежати від розвиненості господарських відносин фірми, їх територіальних і соціально-економічних характеристик. Для вузького ринку найкраще підійде такий спосіб збуту, як особисті продажі; для реклами в рамках якого-небудь одного регіону – публікації в місцевих ЗМІ; для охоплення всього ринку – національні ЗМІ.
Характеристики та особливості продукту, що просувається теж накладають свій відбиток на використовувані методи просування його на ринку. Зокрема, для товарів технічного призначення оптимальні особисті продажі, для товарів масового споживання – організація рекламних кампаній.
У товарів, що продаються є власний життєвий цикл, і в залежності від поточної її стадії потрібно підбирати відповідні методи просування. Наприклад, в разі, коли об’єктом маркетингової кампанії виступає новий продукт технічного призначення, то найкращими способами виведення його на ринок є прямі продажі і стимулювання збуту. Якщо ж мова йде про вироби повсякденного попиту, то краще за все просувати їх за допомогою рекламних кампаній.
Ринкове просування товарів і послуг сильно розрізняється залежно від того, до якої цінової категорії вони належать. Чим дорожче продукція, тим більше сил необхідно приділяти особистим продажам. Дешева продукція, навпаки, потребує в основному широкої реклами.
Відбір методів виведення товару на ринок багато в чому залежить від того, які взагалі можливості інформування споживачів існують і доступні.
З розвитком інформаційних технологій способи просування розширюються і активно переходять в Інтернет:
Контекстна реклама;
Вірусна реклама;
Seo-оптимізація;
Таргетована реклама;
e-mail-розсилки.
Викладач: До виступу запрошується креативний директор рекламного агентства з темою «Тенденції в рекламі 2021»
Презентація 4
Креативний директор:
Тренди в рекламі 2021
Рекомендується створювати програми лояльності, робити персоналізовані розсилки, повідомлення; також корисні будуть сервіси товарних рекомендацій. Дуже важливо зберігати свою репутацію, а покращити впізнаваність дозволить таргетована реклама, профілі у соцмережах, канал на YouTube, блог для бренда, проведення челенжей.
Тренди маркетингу в 2021 припускають, що треба мислити як про спосіб просування, так і про цінності продукту з точки зору споживача.
Якщо мова йде про товар масового споживання, цінність повинна бути закладена в стратегію маркетингу.
Наприклад, бренд морозива Häagen-Dazs підтримує дослідження, направлені на збереження бджіл у світі. Голландська залізниця NS у 2017 році повністю перейшла на відновлювану енергію. Google підтримує дослідження з зеленої енергетики. Новозеландська мережа супермаркетів New World пропонує безкоштовні фрукти для дітей, що приходять у супермаркет. Британська мережа супермаркетів Iceland у 2019 повністю відмовилися від продуктів, що містять пальмову олію.
Треба дати зрозуміти аудиторії, що ви розділяєте їх цінності. Клієнти стають розумнішими, вибагливими, їм подобається, коли бренд бере на себе відповідальність за рішення соціальних і світових проблем. Лідируючи позиції завжди буде займати бізнес, товари якого, як і підхід до маркетингу, мають соціальну, екологічну і етнічну цінність.
Цей тренд не тільки для маркетингу в 2021 році – він вічний, бо запит на якісний контент постійно зростає. Якщо до цього можна було використовувати в тексті велику кількість ключових слів і вийти в лідери, то сьогодні алгоритми соцмереж і самі люди шукають корисні статті. Також вони повинні бути гарно оформленими і цікавими. Тому у сфері просування з’явились нові показники: рівень залученості, глибина перегляду, охоплення – всі вони безпосередньо зв’язані з якістю контента.
Пам’ятайте, що високого рівня повинні бути всі елементи контенту, тобто його зміст, візуальне супроводження, ідея.
Нативна реклама — спосіб, яким рекламодавець привертає до себе увагу в контексті рекламного майданчика й інтересів користувача. В оригіналі нативна реклама сприймається як частина сайту, який переглядає користувач, оскільки вона враховує особливості майданчика, не виглядає як реклама та не викликає в аудиторії відторгнення.
Іншими словами, нативна реклама «вплітається» в основний потік контенту та відповідає йому за форматом і змістом, на відміну від традиційних рекламних розміщень
Люди вже давно втомилися від прямої, нав’язливої і агресивної реклами. У багатьох навіть сформувався імунітет до такого просування – вони його просто не помічають. Тому важливо прикласти зусилля до підготовки нативної реклами, почати співпрацю з інфлюенсерами (лідерами думок).
В основі такої реклами завжди лежать психологічні технології. Реклама подана в такому вигляді, що викликає у більшості людей бажання поділитися нею з оточуючими, друзями, знайомими.
Реклама сьогодні повсюди, а значить, необхідно знайти способи виділитися на загальному фоні. Переможуть у підсумку фірми і компанії, які будуть створювати вірусну рекламу, яку хочеться переглядати і відправляти знайомим.
Викладач: Наступний наш спікер кріейтор – спеціаліст з розробки фірмового стилю компанії. Тема виступу «Фірмовий стиль».
5.Виступ кріейтора на тему «Фірмовий стиль»
Презентація 5
Кріейтор:
Фірмовий стиль – це набір колірних, графічних, словесних, типографських, дизайнерських, постійних елементів (констант), що забезпечують візуальну і змістову єдність товарів (послуг) усієї вихідної від фірми інформації, її внутрішнього оформлення.
Виділяють наступні складові фірмового стилю:
Інші фірмові константи. Їхній перелік постійно росте, включаючи такі поки екзотичні елементи, як фірмовий прапор, фірмовий гімн, корпоративна легенда (фірмова байка) і ін.
Носії фірмового стилю
Атрибути діяльності фірми;
Внутрішній і зовнішній дизайн будівель, вивіски;
Сувенірна продукція;
Архітектурне середовище компанії;
Ділова поліграфія;
Різні форми реклами і просування;
Друковані видання;
Засоби візуальної ідентифікації;
Мінімальний необхідний набір елементів, що складають так званий основний пакет фірмового стилю:
Логотип;
Тека для документів;
Бланк для ділового листа;
Конверти для документів двох форматів;
Брендбук з докладними правилами використання фірмового стилю;
Графічний знак;
Фірмові кольори та шрифти;
Корпоративна і особисті візитки.
1. Мінімалізм і аскетичність
Мінімалізм впевнено зберігає лідируючу позицію. Ті, хто говорили, що ідеальний дизайн - відсутність дизайну, мали рацію. Чим простіше інтерфейс, тим легше його зрозуміти.
2. Адаптивні логотипи
Прийшов час адаптувати фірмові знаки під розмір екрану. На десктопі показувати зображення в оригіналі, а на планшетах і смартфонах підганяти під особливості пристрою.
3. Унікальність і креативність
Багато компаній відмовилися від прикрас і зробили фірмові знаки простішими для сприйняття. Інші, навпаки, відчули, що настав час зробити лого автентичними. Вони зрозуміли, що бренд не буде відрізнятися від інших, якщо використовувати аналогічні шрифти.
4. Дань традиціям
За назвами бізнес-проектів часто приховується багаторічний досвід. Стабільність в тренді, деякі компанії не стежать за модними тенденціями і вибирають класику. Деякі аналітики вважають, що автентичні логотипи краще витримають перевірку часом, ніж ті, які змінюються одночасно з трендами.
5. Яскраві переходи
Популярність градієнтів спостерігається у всій ніші графічного дизайну, а не тільки в логотипах. Їх додають в меню, бекграунд, спливаючі вікна та інші елементи. Колір робить інтерфейс більш яскравим і привабливим. Зараз в лого повсюдно додають суміжні відтінки
6. Іконки і символи
Можливо, компанії таким чином піклуються про цільову аудиторію. Темпи життя ростуть з кожним роком, у продукту є не більш 5-10 секунд, щоб залишитися в пам'яті людини. Через пару років час скоротиться в кілька разів. Добре підібрана картинка легко замінить тисячу слів.
7. Інтерактивність і анімація
Таке рішення позбавляє від двох проблем: розважає користувача і проникає глибоко в його свідомість. За допомогою анімованого лого можна донести місію бізнесу і відмінні риси.
8. Тонкі лінії
Витончені лінії - фундамент будь-якого інтерфейсу. З них можна вибудувати будь-яку композицію і передати емоції. Візуальні образи розповідають історію продукту або вкладають в пам'ять цільової аудиторії певні якості.
9. Неонова підсвітка
У 2021 році дизайнери активно використовують неоновий ефект. Причому не тільки в онлайні, але і в офлайні. Вивіски з яскравим підсвічуванням почали активно поширюватися світом.
10. Відсікання зайвого
Тренд перегукується зі спрощенням, тільки він передбачає збереження оригінальної концепції замість масштабного ребрендингу. Дизайнеру належить визначити, який елемент можна прибрати, щоб не постраждала цілісність образу.
11. М’ятні тона
Використання цього відтінку дозволяє оновити візуальний ряд айдентики і додати свіжість. М'ята викликає стійкі асоціації з природністю, спокоєм і умиротворенням.
12. Інь і янь
Класика виглядає просто і красиво. Багато дизайнерів, які розробляють логотипи на замовлення, обов'язково роблять чорно-білі варіанти. Їх можна використовувати для ситуативного маркетингу або як основну версію, якщо у різнобарвної немає переваг.
13. Напівпрозорі границі
В 2021 році тренд стрімко набирає обертів. Напівпрозорі лого виглядають красиво і нестандартно.
14. Незвичні шрифти
Останнім часом відомі бренди часто випускають унікальні шрифти, які розроблялися спеціально для оформлення логотипу та інших елементів фірмового стилю.
Викладач: Запрошую до виступу арт-директора з темою «Інфографіка, як простий засіб створення візуалу»
Презентація 6
Арт-директор:
Інформаційна графіка або інфографіка (англ. Information graphics; infographics) — це графічне візуальне подання інформації, даних або знань, призначених для швидкого та чіткого відображення комплексної інформації.Вона може покращити сприйняття інформації, використовуючи графічні матеріали для того, щоб підвищити можливості зорової системи людини бачити моделі і тенденції. Процес створення інфографіки можна розглядати як візуалізацію даних, створення інформаційних схем та моделей подання інформації.
Переваги інфографіки:
Легкість сприйняття людиною;
Ефективність подачі інформації;
«Вірусний» потенціал;
Упізнаваність бренду;
Демонстрація експертності.
Інструменти для створення інфографіки
Easel.ly
Один із найвідоміших сервісів такого роду, після реєстрації у якому користувач отримує чисте полотно і доступ до великої бібліотеки об’єктів, на основі яких можна комбінувати потрібний результат. Крім того, на вибір доступно 15 готових шаблонів, застосувати будь-який можна шляхом простого перетягування на полотно.
Крім бібліотеки об’єктів, можна завантажувати і власні зображення, а також керувати прозорістю різних елементів.
Piktochart.com
Сервіс для створення інфографіки та презентаційних інструментів, який дозволяє подати навіть нудні дані в візуально привабливому вигляді за допомогою всього декількох кліків мишки. На безкоштовному тарифі є 7 безкоштовних шаблонів, а при переході на платний аккаунт ($ 29) їхня кількість збільшується до 129 тем.
Infogr.am
Основним його призначенням є створення саме діаграм, але і для роботи з інфографікою інструментів достатньо. Варто відзначити, що тих же діаграм тут є більше, ніж 30 типів, а результати своєї роботи ви можете зберегти в PNG або PDF-форматі (опція платного аккаунта).
Після реєстрації і першого входу в систему можна вибрати один із 10 готових шаблонів інфографіки, але, на жаль, немає можливості почати роботу з чистого полотна. Після вибору шаблону можна з легкістю редагувати кожен із його елементів. Також однією з особливостей Infogr.am є можливість вставлення відео з популярних місць для розміщення відеофайлів YouTube або Vimeo.
Visual.ly
Сервіс для тих, кому потрібні просунуті інструменти для професійного використання. Він складніший, порівняно з аналогами, але і функціональні можливості вищі. На сайті є безліч прикладів інфографіки, створеної учасниками спільноти.
Одна з особливостей, яка відрізняє його від конкурентів, – можливість автоматично генерувати інфографіку на основі даних Google Analytics і аккаунтів користувачів у соціальних мережах.
Canva.com
Canva (укр. канва) — платформа графічного дизайну, яка дозволяє користувачам створювати графіку, презентації, афіші та інший візуальний контент для соціальних мереж. Доступна як веб версія, так і мобільна. Сервіс пропонує великий банк зображень, шрифтів, шаблонів та ілюстрацій.
Користувачі можуть вибирати між багатьма шаблонами, зробленими професійними дизайнерами, редагувати їх та завантажувати власні фотографії через інтерфейс drag-and-drop. Платформа є безкоштовною, передплачені версії, такі як Canva Pro та Canva for Enterprise, пропонують додаткові функціональні можливості. Користувачі також можуть замовляти друк та доставку друкованої продукції.
Викладач: Отже ми з вами в теорії опанували таку цікаву і потрібну тему як реклама. І ми переходимо до домашнього завдання. Кожен з вас отримає на електронну адресу практичне завдання, в якому буде розписаний детальний алгоритм ваших дій. Виконані завдання ви відправите на електронний ящик викладача.
ДОДАТОК А
Викладач: На початку нашого марафону я говорила вам про подарунок від нас. Отже кожен з вас отримає на електронну пошту чек-лист «Додатки для рекламного макета», який стане вам в нагоді, під час продажу товарів чи послуг, до речі додаток було створено за допомогою платформи CANVA.
Дякую вам, що ви сьогодні були з нами. Сподіваюсь отримана інформація була для вас цікавою і корисною. До зустрічі на наших наступних марафонах!
ДОДАТОК Б
Список використаних джерел
ДОДАТОК А
ДОДАТОК Б