Трудове навчання
9 клас
(35 годин, 1 година на тиждень)
Складено згідно навчальної програми «Трудове навчання 5-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів», затвердженої наказом МОН України від 07.06.2017 № 804 «Про оновлені навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів»
_____________________________________________________________________________________________________________
Зміст навчального матеріалу
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||
|
|
|
Розділ 1. Основи проєктування, матеріалознавства та технології обробки. |
|
|
|
16 |
Проєкт 1. Нове життя старим речам
Основна технологія: технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом. Додаткова технологія: оздоблення мозаїкою, виготовлення аплікації (з текстильних та природних матеріалів). |
|
1 |
01.09 |
|
Вступ. Інструктаж з безпеки життєдіяльності. Основи проєктної діяльності. Методи проектування. Застосування вивчених методів проєктування для виготовлення виробу з старих речей.Метод біоніки.. Використання елементів біоніки у проєктуванні виробів. Використання біоформ у створенні виробу.
|
Учень/учениця: Знаннєвий компонент Знає властивості та сфери застосування сучасних конструкційних матеріалів. Розуміє біоніку як науку про створення механізмів, пристроїв, технічних об’єктів чи технологій, ідея яких запозичена із живої природи. Характеризує будову та принцип дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки конструкційних матеріалів. Пояснює застосування автоматичних прстроїв у технологічних процесах, побуті. Діяльнісний компонент Характеризує результати проектування на кожному етапі та зіставляє їх із запланованими. Застосовує елементи біоніки у процесі створення форми виробу. Обгрунтовує доцільність вибору конструкційних матеріалів. Оцінює об’єкт проектування з використанням аналогів. Розраховує орієнтовний бюджет проекту. Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає матеріали, інструменти та обладнання для виготовлення виробу. Дотримується прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням. Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу. Вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання. Виготовляє виріб. Створює композицію для оздоблення виробу. Оздоблює виріб. Характеризує сфери застосування електрифікованих знарядь праці. Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій. Читає та виконує кресленик деталей виробу та технічний рисунок (за потреби при виконанні проєкту). Розпізнає автоматичний пристрій за принципом його дії. Ціннісний компонент Усвідомлює доцільність застосування методів проектування для вирішення завдань. Прогнозує якість виготовлення, вартість та сферу застосування виробу у залежності від вибору конструкційних матеріалів. Обгрунтовує власні судження щодо галузей застосування конструкційних матеріалів. Оцінює результати власної діяльності. Усвідомлює важливість вторинної переробки сировини. Усвідомлює значення стандартів у процесі створення графічної документації. Усвідомлює важливість автоматики у побуті та виробництві.
|
2 |
08.09 |
|
Глобальної проблеми твердих побутових відходів. Ознайомлення з можливістю вторинного використання сміття та переробкою старих речей. Обговорення варіантів проєкту «Нове життя старим речам» (з старого одягу, пластикових пляшок, газет, упаковок тощо).Виявлення потреб сім’ї, школи, суспільства в тій чи іншій продукції і розробка нових речей, використовуючи старі.
|
|
3 |
15.09 |
|
Організаційно-підготовчий етап. Вибір та обгрунтування теми проєкту. Ознайомлення зі зразками виробів, виготовлених з старих речей. Видами конструкційних матеріалів для виготовлення. Інструменти та пристосування для виготовлення. |
|
4 |
22.09 |
|
Етапи проєктування. Процес створення нової моделі виробу. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі проєктування виробу. Пошук моделей-аналогів. Визначення найкращих ознак у кожному зразку. Оцінка об’єкта проєктування з використанням аналогів. Створення ескізів моделей-аналогів. |
|
5 |
29.09 |
|
Конструкторський етап. Вироблення власних ідей та вибір остаточного варіанту проєктованого виробу. Використання елементів біоніки у проєктуванні виробів. Використання основ наук (міжпредметних зв’язків) під час проєктування виробу. Вибір комплексного виробу для виготовлення. |
|
6 |
06.10 |
|
Технологічний етап. Планування роботи з виконання проєкту (технологічна послідовність виготовлення виробу). Виготовлення основних елементів виробу. Самоконтроль якості виконання технологічних операцій. Правила безпеки праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час роботи над виробом.
|
|
7 |
13.10 |
|
Технологічна послідовність виготовлення виробу. Ознайомлення із способами з’єднання деталей із нетрадиційних матеріалів: склеюванням, з’єднання саморізами, гвинтами, заклепками. Добір способу з’єднання деталей виробу. Підготовка до з’єднання. |
|
8 |
20.10 |
|
Процес виготовлення обраного об’єкта проектування. Самоконтроль якості виконання технологічних операцій. Організація робочого місця та безпека праці. |
|
9 |
03.11 |
|
Процес виготовлення обраного об’єкта проектування. Самоконтроль якості виконання технологічних операцій. Організація робочого місця та безпека праці. |
|
10 |
10.11 |
|
Процес виготовлення обраного об’єкта проектування. Самоконтроль якості виконання технологічних операцій. Організація робочого місця та безпека праці. |
|
11 |
17.11 |
|
Процес виготовлення обраного об’єкта проектування. Самоконтроль якості виконання технологічних операцій. Організація робочого місця та безпека праці. |
|
12 |
24.11 |
|
Виконання проєкту (комплексної роботи). Виконання технологічних операцій, передбачених технологічним процесом з дотриманням технологічної, трудової дисципліни, культури праці. Зєднання деталей. Самоконтроль якості виконання технологічних операцій. Контроль якості виробу. Організація робочого місця та безпека праці. |
|
13 |
01.12 |
|
Особливості технологічних процесів оздоблення. Оздоблення виробу. Виконання технологічних операцій відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Організація робочого місця та безпека праці. |
|
14 |
08.12 |
|
Зєднання деталей Остаточна обробка виробу. Догляд за предметами інтер’єру. Самоконтроль якості виконання технологічних операцій. Контроль якості виробу. Організація робочого місця та безпека праці. Виконання проєкту (комплексної роботи). Виконання технологічних операцій, передбачених технологічним процесом з дотриманням технологічної, трудової дисципліни, культури праці. |
|
15 |
15.12 |
|
Остаточна обробка виробу. Контроль якості виробу. Догляд за виготовленими виробами. Організація робочого місця та безпека праці. |
|
16 |
22.12 |
|
Заключний етап. Розрахунок орієнтованої вартості витрачених матеріалів на виготовлення виробу. Презентація виготовлених виробів. |
|
|
|
|
Проєкт 2. Вироби для власних потреб. Основна технологія: технологія виготовлення швейних виробів ручним способом. Додаткова технологія: технологія виготовлення аплікації. |
|
17 |
12.01 |
|
Види виробів для власних потреб. Композиційні матеріали як сучасний вид технологій із створення конструкційних матеріалів. Властивості та сфери застосування сучасних конструкційних матеріалів.Матеріали, які використовують для виготовлення виробів (метал, натуральне дерево, пластик, папір, тканина, солома, нитки, шкіра тощо), їх властивості, переваги та недоліки. Вплив штучних (хімічних) матеріалів на здоров’я людини і навколишнє середовище. Поняття про маркування пластмас. |
|
18 |
19.01 |
|
Ознайомлення зі зразками виробів для власних потреб, виконаних різними техніками. Ознайомлення з видами конструкційних матеріалів для виготовлення. Інструменти та пристосування для виготовлення. Характеристика будови та принципів дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки конструкційних матеріалів. Застосування автоматичних пристроїв у технологічних процесах, побуті. Автоматизація, комп’ютеризація технологічних процесів. Дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця. |
|
19 |
26.01 |
|
Застосування вивчених методів проєктування для виготовлення виробу для власних потреб. Основи біоніки у проєктуванні. Використання елементів біоніки у проєктуванні виробів. Використання біоформ у створенні виробу.
|
|
20 |
02.02 |
|
Організаційно-підготовчий етап. Процес створення нової моделі виробу. Робота з інформаційними джерелами. Застосування інформаційно комунікаційних технологій у процесі проєктування виробу. Пошук моделей-аналогів. Визначення найкращих ознак у кожному зразку. Моделі-аналоги (аналіз подібних виробів). Вибір об’єкта проєктування (виду виробу).Оцінка об’єкта проєктування з використанням аналогів. Створення ескізів моделей-аналогів. |
|
21 |
09.02 |
|
Конструкторський етап. Вироблення власних ідей та вибір остаточного варіанту проєктованого виробу. Використання елементів біоніки у проєктуванні виробів. Використання основ наук (міжпредмет них зв’язків) під час проєктування виробу. Вибір комплексного виробу для виготовлення. Художнє конструювання виробів. Складання ескізного малюнка остаточного варіанту проєктованого виробу. Виконання ескізів деталей проєктованого виробу. Розробка ескізу оздоблення. |
|
22 |
16.02 |
|
Вибір конструкційних матеріалів, необхідних для виготовлення одягу для тематичного свята. Використання деревини, металу та нетрадиційних матеріалів для виготовлення комплексного виробу. Особливості розмічання заготовок із нетрадиційних матеріалів. Підбір інструментів та матеріалів для виготовлення виробу. Визначення необхідної кількості матеріалів для виготовлення виробу. Проведення міні-маркетингових досліджень для обґрунтування вибору виробу та його конструкційних особливостей. Вимоги до об’єкта проєктування. |
|
23 |
23.02 |
|
Послідовність і правила побудови кресленика обраного виробу для власних потреб. Моделювання. Виготовлення лекал. |
|
24 |
02.03 |
|
Технологічний етап. Види технологічних процесів: розмічання, різання, розкроювання, випилювання і т. д. ( згідно з обраною технологією виготовлення) деталей виробу. Правила раціональної розкладки деталей. Організація робочого місця для розкроювання. Виконання технологічних операцій відповідно до обраного виробу |
|
25 |
09.03 |
|
Технологічна послідовність виготовлення виробу. Ознайомлення із способами з’єднання деталей із нетрадиційних матеріалів: склеюванням, з’єднання саморізами, гвинтами, заклепками. Добір способу з’єднання деталей виробу. Підготовка до з’єднання. Виконання технологічних операцій відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення.
|
|
26 |
16.03 |
|
Процес виготовлення обраного об’єкта проектування. Самоконтроль якості виконання технологічних операцій. Організація робочого місця та безпека праці. |
|
27 |
23.03 |
|
Процес виготовлення обраного об’єкта проєктування. Самоконтроль якості виконання технологічних операцій. Організація робочого місця та безпека праці. |
|
28 |
06.04 |
|
Процес виготовлення обраного об’єкта проєктування. Самоконтроль якості виконання технологічних операцій. Організація робочого місця та безпека праці. |
|
29 |
13.04 |
|
Процес виготовлення обраного об’єкта проєктування. Самоконтроль якості виконання технологічних операцій. Організація робочого місця та безпека праці. |
|
30 |
20.04 |
|
Технологічна послідовність обробки і з’єднання деталей виробу. |
|
31 |
27.04 |
|
Процес виготовлення обраного об’єкта проєктування. Оздоблення та остаточна обробка виробу. Самоконтроль якості виконання технологічних операцій. Контроль якості виробу. Організація робочого місця та безпека праці. |
|
32 |
04.05 |
|
Заключний етап. Розрахунок орієнтованої вартості витрачених матеріалів на виготовлення виробу. Презентація виготовлених виробів. |
|
|
|
|
Розділ 2 Технологія побутової діяльності та самообслуговування |
Знаннєвий компонент Називає основні стилі одягу. Знає і називає види одягу. Діяльнісний компонент Виконує проєкт зі створення власного стилю в одязі. Уміє добирати одяг відповідно до особливостей своєї фігури. поєднувати види одягу тощо. Добирає краватки та завязує їх різними способами. Ціннісний компонент Усвідомлює власний стиль в одязі. |
|
|
|
Проєкт 1 «Мій власний стиль» Технологія: технологія проектування власного стилю |
|
33 |
11.05 |
|
Стилі в одязі.. Види одягу та його вибір (шкільний одяг, робочий, спортивний, святковий, для урочис тих подій тощо). |
|
34 |
18.05 |
|
Дрес-код. Створення власного стилю в одязі. Добір одягу відповідно до особливостей своєї фігури, поєднання видів одягу. |
|
35 |
25.05 |
|
Краватки, їх види. Вибір краваток. Способи зав’язування краваток. Зав’язування краватки різними способами. |
|
36 |
01.06 |
|
Підсумковий урок. |
|