Календарно-тематичне планування корекційної роботи з розвитку мовлення з учнем 4 класу

Про матеріал
Допомога для логопеда - готове календарно-тематичне планування. Планування розраховане на 2 години на тиждень для учнів із затримкою психічного розвитку. У КТП розміщений зміст корекційно-розвиткових занять та ймовірно очікуванні результати.
Перегляд файлу

                                  

                                    

 

                                    Календарно-тематичне планування

корекційної роботи з розвитку мовлення

з учнем 4 класу

 

 

 

 

(Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для

підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для

дітей із затримкою психічного розвитку / І.М. Омельченко, Л.О. Федорович. –

К, 2016. – 187 с.)

 

 

 

2023

 

Пояснювальна записка

 

            Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку розроблена на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 21. 08. 13 р. № 607 про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими потребами та Наказу Міністерства освіти і науки України від 23. 01. 2015 р. №44 «Про розроблення корекційно-розвиткового та методичного забезпечення спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів». Корекційно-розвиткові заняття з курсу «Розвиток мовлення» – важлива складова навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів та інших типів навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (навчально -реабілітаційних центрів, інтегрованих та інклюзивних класів), яка покликана сприяти цілеспрямованому подоланню порушень мовлення та удосконаленню мовних, мовленнєвих і соціально-комунікативних умінь і навичок у зазначеної категорії дітей. Його основною метою є подолання порушень мовленнєвого розвитку (фонетико-фонематичного недорозвитку, загального недорозвитку мовлення ІІІ і IV рівнів, дизартрій, дисграфій і дислексій) та формування на цьому підґрунті ключової комунікативної компетентності через розвиток основних предметних компетентностей: мовної, мовленнєвої, читацької, соціокультурної у молодших школярів із затримкою психічного розвитку (далі ЗПР).                                                                                 Робота з розвитку мовленнєвої діяльності у четвертих класах спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (чи інших типах закладів) для дітей із ЗПР визначається через упровадження наступних алгоритмів:                                                                  1. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають порушення лексико-граматичного боку мовлення. Своєрідність виявів лексикограматичних порушень полягає в тому, що граматичні форми чи категорії в різних ситуаціях можуть використовуватись правильно і неправильно в залежності від умов у яких реалізується усне мовлення. Мета алгоритму: вдосконалення лексико-граматичних засобів мовлення і адекватне використання їх у різних ситуаціях спілкування. Завдання алгоритму: розширення словникового запасу, формування умінь використовувати нову лексику за рахунок різних частин мови, уміння активно користуватися різними способами словотворення в самостійному мовленні в точній відповідності із задумом висловлювання, формування навичок планування і побудови зв'язних монологічних висловлювань і розвиток спілкування.                                                                                                                                                                                                                                2. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають дислексію. Залежно від патогенезу дислексій можна виділити наступні види: фонематичні, 19 що зумовлені недорозвиненням функцій фонематичної системи (труднощі з вимовою, диференціацією фонем, фонематичним аналізом і синтезом); аграматичні, що пов'язані з недорозвиненням граматичних узагальнень й читанням із граматичними помилками: неправильним відмінювання слів, змінами у відмінкових закінченнях, роді, числі, часі; оптичні, що зумовлені несформованістю зорового аналізу, синтезу та просторових уявлень; семантичні, що проявляються порушенням розуміння прочитаного й викликаються недорозвиненням звуко-складового синтезу і лексикограматичної складової мовлення; мнестичні, що пов’язані з труднощами засвоєння відповідності букв та звуків, встановлення зв’язків між звуками та буквами й проявляються в труднощах засвоєння всіх букв, у недиференційованих замінах букв у процесі читання. Мета алгоритму: корекція порушень читання при різних формах дислексії та освоєння навички читання. Завдання алгоритму: розвиток граматично правильного мовлення; фонематичного сприймання; диференціювання фонем; просторово-часових орієнтирів; слухового, зорового, кінестетичного аналізаторів; слухової і зорової уваги, слухової і зорової пам'яті; фонематичного аналізу та синтезу, мовного аналізу та синтезу на різних рівнях, що забезпечують процес оволодіння читанням.                                                                                                                                                                               3. Корекційно-розвиткової роботи з дітьми із ЗПР, які мають дисграфію. Найпоширенішим видом порушень писемного мовлення в учнів із ЗПР є дисграфія, саме тому корекційно-розвиткова робота передбачає усунення усіх її форм: артикуляторно-акустичної (при порушеннях вимови звуків, фонематичного сприймання і артикуляції), акустичної (при порушеннях фонематичного розпізнавання), аграматичної (при недостатньому розвитку лексико-граматичної складової мови), оптичної (при порушеннях зоровопросторових уявлень); дисграфії, що зумовлена порушенням мовного аналізу та синтезу.  Мета алгоритму: розвиток механізмів письма з врахуванням типових та індивідуальних особливостей учнів із ЗПР.  Завдання алгоритму: удосконалення фонетико-фонематичної й лексико-граматичної складової мовлення як передумови оволодіння навичкою письма, що є для кожного виду дисграфії специфічною; розвиток психофізіологічного механізму письма.

 

 

уроку

Теми уроку

Очікувані результати корекційно-

                розвиткової роботи

Кіль-

кість

годин

Дата

проведення

Приміт-

ка

1.

Сприймання на слух текстів різних стилів, жанрів і типів, які містять не тільки прості речення, а й ускладнені однорідними членами, порівняльними зворотами, та складні. Робота над усвідомленням фактичного змісту тексту. Запам’ятовування послідовності подій, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, визначення виражальних засобів мови у прослуханому висловлюванні. Висловлювання власних думок з приводу почутого. Опрацювання навчальних інструкцій.

Розуміє прослуханий текст різних стилів, жанрів і типів, які містять не тільки прості речення. Переказує текст. Виявляє своє ставлення до дійових осіб, їхніх вчинків. Розуміє та виконує сприйняті на слух інструкції щодо виконання поставлених учителем навчальних завдань.

1

04.09

 

2.

 Розвиток базових психологічних функцій і міжфункціональної взаємодії.

Виконує вправи спрямовані на розвиток сприймання, уваги, пам'яті, мислення.

1

08.09

 

3.

Розвиток загальномовленнєвих умінь і навичок.

Виконує вправи спрямовані на розвиток механізмів усного мовлення.

1

11.09

 

4.

Удосконалення лексикограматичного боку мовлення. Приголосні та голосні звуки й букви.

Володіє умінням самостійно визначати та називати приголосні та голосні звуки, букви.

1

15.09

 

5.

Робота з словом.

Володіє уміннями та навичками самостійної роботи з словом (словозміна, словотворення).

1

18.09

 

6.

Робота з реченням.

Володіє умінням самостійної роботи з реченням.

1

22.09

 

7.

Розвиток і удосконалення умінь і навичок зв'язного мовлення.

Володіє поняттям «текст» (практично). Володіє умінням здійснювати роботу з деформованим текстом. Володіє умінням самостійновизначати в тексті його тему та основну думку. Володіє умінням самостійно визначати заголовок. Послуговується навичкою поділу тексту на частини. Володіє умінням самостійно складати план розповіді. Володіє умінням самостійного переказу тексту. Володіє уміннями самостійного складання розповіді-опису, оповідання, міркування. Володіє уміннями самостійного складання розповіді за картинами. Володіє уміннями самостійного складання розповіді на задану тему.

1

25.09

 

8.

Розвиток мовного аналізу та синтезу. Розвиток аналізу структури речення

Виконує вправи спрямовані на розвиток аналізу структури речення.

1

29.09

 

9.

Розвиток складового аналізу і синтезу

Виконує вправи спрямовані на розвиток складового аналізу та синтезу.

1

02.10

 

10.

Формування фонематичного аналізу та синтезу. Прості форми.

Виконує вправи спрямовані на розвиток простого та складного фонематичного аналізу та синтезу.

1

06.10

 

11.

Формування фонематичного сприймання (диференціації фонем). Уточнення вимовного та слухового образу змішуваних звуків

Виконує вправи з упізнавання і виділення голосних і приголосних звуків на тлі складу.

1

09.10

 

12.

Диференціація змішуваних фонем

Виконує різні вправи з диференціації змішуваних голосних і приголосних звуків.

1

13.10

 

13.

Диференціація дзвінких і глухих приголосних

Виконує різні вправи з диференціації дзвінких і глухих приголосних звуків.

1

16.10

 

14.

Диференціація твердих і м'яких приголосних

Виконує різні вправи з диференціації твердих і м'яких приголосних звуків.

1

20.10

 

15.

Формування навичок фонематичного аналізу та синтезу звуків

 

1

23.10

 

16.

Формування навички читання прямого відкритого складу з орієнтуванням на наступну букву

Виконує різні вправи спрямовані на розвиток читання з дзвінкими, глухими, твердими та м'якими приголосними звуками.

1

27.10

 

17.

Формування морфологічної системи мови (словозміни та словотворення).

Виконує різні вправи з словозміни іменників, прикметників, дієслів.

1

06.11

 

18.

Формування словотворення

Виконує різні вправи спрямовані на розвиток словотворення іменників, прикметників, дієслів.

1

10.11

 

19.

Формування синтаксичної структури речень

Виконує різні вправи зі складання різних видів речення.

1

13.11

 

20.

Розвиток складового синтезу. Робота зі складом

Послуговується навичкою роботи зі складом, словом, реченням.

1

17.11

 

21.

Розвиток граматичної будови мовлення. Робота над розумінням прочитаних слів, речень і тексту

Виконує різні вправи спрямовані на розвиток читання складів, слів, речень, тексту.

1

20.11

 

22.

Уточнення синтаксичних зв'язків між словами в реченні

Виконує різні вправи зі словами у реченні, з реченнями в тексті.

1

24.11

 

23.

Розширення і уточнення лексики. Робота з розширення, уточнення і систематизації словника

Володіє навичкою підбору слів- синонімів, слів-антонімів до прочитаного слова та пояснює його значення.

1

27.11

 

24.

Формування зорового гнозису

Послуговується зоровим гнозисом у процесі упізнавання зображень.

1

01.12

 

25.

Розширення об'єму зорової пам'ят

Запам'ятовує фігури, цифри, букви.

1

04.12

 

26.

Диференціація правих і лівих частин тіла

Виконує правильно різні дії правою чи лівою рукою.

1

08.12

 

27.

Визначення елементів графічних зображень і букв із вживання прийменників

Виконує правильно різні дії пов’язані з просторовими співвідношеннями між предметами і зображеннями.

1

11.12

 

28.

Формування буквеного гнозису, диференціація зорових образів букв.

Виконує правильно різні вправи з орієнтування у графічно схожихзображеннях і буквах.

1

15.12

 

29.

Формування слухового образу звуків

Послуговується звуко-буквенним аналізом і синтезом складів і слів.

1

18.12

 

30.

Формування зорового гнозису

Послуговується зоровом гнозисом і пам’ятю у процесі читання.

1

22.12

 

31.

Формування асоціації між зоровим і слуховимовним образом звуку.

Встановлює зв’язки між звуками та буквами. Виконує правильно різні вправи з читання букв, складів, слів, речень, текстів.

1

25.12

 

32.

Розвиток фонематичного сприймання звуків. Слуховий аналіз мовлення

Виконує правильно вправи з простого і складного звуко- буквенного аналізу та синтезу слів.

1

29.12

 

33.

Диференціація змішуваних звуків. Слухова и вимовна диференціація змішуваних звуків

Диференціює голосні та приголосні звуки.

1

15.01

 

34.

Співвідношення акустикоартикуляційного образу звуку з буквою.

Співвідносить голосні та приголосні змішувані звуки та букви.

1

19.01

 

35.

Уточнення артикуляції змішуваних звуків.

Правильно вимовляє голосні та приголосні змішувані звуки

1

22.01

 

36.

Розвиток фонематичного сприймання

Правильно сприймає фонеми голосних і приголосних звуків.

1

26.01

 

37.

Автоматизація А-Я, У-Ю, Є-Е, І-Ї

Розрізняє голосні звуки та букви.

1

29.01

 

38.

Тверді та м'які приголосні.

Розрізняє тверді й м'які приголосні звуки та букви.

1

02.02

 

39.

Дзвінкі та глухі приголосні.

Розрізняє дзвінкі, глухі приголосні звуки та букви.

1

05.02

 

40.

Свистячі звуки.

Розрізняє свистячі приголосні звуки та букви.

1

09.02

 

41.

Шиплячі звуки.

Розрізняє шиплячі приголосні звуки та букви.

1

12.02

 

42.

Сонорні звуки.

Розрізняє сонорні приголосні звуки та букви.

1

16.02

 

43.

Диференціація голосних А-Я, У-Ю, Є- Е, І-Ї.

Розрізняє голосні звуки та букви.

1

19.02

 

44.

М'який знак.

Правильно позначає на письмі м'якість приголосних звуків за допомогою Ь.

1

23.02

 

45.

Тверді та м'які приголосні.

Правильно диференціює тверді та м'які приголосні звуки та букви.

1

26.02

 

46.

Дзвінкі та глухі приголосні.

Правильно диференціює дзвінкі та глухі приголосні звуки, букви.

1

01.03

 

47.

Диференціація складів і слів із звуками.

Правильно диференціює склади та слова із дзвінкими, глухими, шиплячими та сонорними приголосними звуками.

1

04.03

 

48.

Розрізнення голосних звуків.

Виконує звуковий і буквенний аналіз голосних звуків.

1

08.03

 

49.

Розрізнення приголосних звуків і букв.

Виконує правильний звуковий і буквенний аналіз приголосних звуків.

1

11.03

 

50.

Розрізнення складів, слів.

Розрізняє склади та слова й виконує складовий аналіз, синтез слів.

1

15.03

 

51.

Розрізнення складів, слів.

Розрізняє склади та слова й виконує складовий аналіз, синтез слів

1

18.03

 

52.

Розрізнення слів, словосполучень, речень, текстів.

Розрізняє слова, словосполучення, тексти та послуговується навичкою мовного аналізу та синтезу.

1

22.03

 

53.

Розвиток навичок словотворення.

Володіє морфологічним аналізом складу слова.

1

01.04

 

54.

Розвиток навичок словозміни.

Вправляється у словозміні іменників

1

05.04

 

55.

Розвиток навичок узгодження слів.

Вправляється в узгодженні слів: прикметників із іменниками в роді та числі; прикметників з іменниками у відмінку; дієслова з іменником у числі; дієслова з іменником у роді; дієслова з іменником у часі; узгодження числівників із іменниками в роді та за відмінком.

1

08.04

 

56.

Формування синтагматичних відношень (робота над частинами речення).

Усвідомлює види зв'язку слів у реченні. Встановлює причинно-наслідкові зв'язки в реченнях.

1

12.04

 

57.

Текст.

Встановлює смислові зв’язки між частинами тексту (самостійно чи з допомогою).

1

15.04

 

58.

Корекція оптичної дисграфії. Розвиток зорового аналізу та синтезу.

Запам'ятовує форму предметів, колір, послідовність і кількість предметів, геометричні фігури та букви.

1

19.04

 

59.

Орієнтування у навколишньому просторі. Орієнтування у схемі тіла.

Розуміє часові та просторові відношення та орієнтується в схемі тіла.

1

22.04

 

60.

Конструювання букв, побудова букв із елементів.

Диференціює правильно та дзеркально написані букви.

1

26.04

 

61.

Конструювання, реконструювання букв.

Усвідомлює цілісний образ букв.

1

29.04

 

62.

Уточнення вимови голосних і приголосних звуків та їх зображення на письмі.

Володіє правильною вимовою голосних і приголосних звуків та позначає їх на письмі буквами.

1

03.05

 

63.

Простір спілкування. Спілкування у просторі соціуму. Національний мовленнєвий етикет та правила поведінки під час спілкування.

Знає та доречно вживає найпростіші формули мовленнєвого етикету (добрий день, до побачення, спасибі, на добраніч). Знає про національні традиції звертання дітей до батьків в українській родині, прагне підтримувати ці традиції в своїй сім’ї. Знає і правильно записує українські формули мовленнєвого етикету. Свідомо вживає формули мовленнєвого етикету в спілкуванні з людьми різного віку, статусу. Дотримується правил етикету в громадських місцях.

1

06.05

 

64.

Спілкування як співпраця.

Встановлює комунікативні контакти з однокласниками та ввічливо звертається до вчителів, старших школярів, технічного персоналу.

1

10.05

 

65.

Спілкування як рефлексія.

Усвідомлює власну діяльність і висловлюється з цього приводу. Свідомо ставиться та аналізує діяльність однокласника (іншої людини) й висловлюється з цього приводу.

1

13.05

 

66.

Спілкування у просторі культури. Парасоціальне спілкування з медіаперсонажем (з анімаційного серіалу чи мультфільму).

Ідентифікується з конкретним персонажем, носієм певної позиції, точки зору, з яким вступає у віртуальну взаємодію. Намагається взаємодіяти з дорослими та однолітками за сюжетом мультфільму та приміряє на себе роль конкретного персонажа, носія певної позиції, точки зору, вступає у взаємодію з іншими персонажами – іншими точками зору. Виявляє у процесі бесіди розуміння інших персонажів (точок зору). Розуміє, що конфлікт є негативним виявом взаємодії з іншою людиною.

1

17.05

 

67.

Спілкування у просторі природи.

Вміє звертатися та виявляє доброзичливе ставлення до рослин і тварин (дитина лагідно торкається листя, кори, квітки, шерсті тварин, пір’я птахів, не робить різких рухів біля них аби не злякати, не потривожити; стримує бажання надокучати тваринам, особливо тим, які легко потрапляють до рук − комахам, дощовим черв’якам, молюскам, земноводним, беззахисним пташенятам, дитинчатам свійських тварин). Виявляє емпатію (співчуття) природній біді в довкіллі (наприклад, голодна кішка довго й голосно − нявчить, сріблясте павутиння порвала гілка, стебло ромашки густо вкрите попелицями тощо).

1

20.05

 

68.

Спілкування у просторі персоналізованого «Я».

У своїх висловлюваннях діти звертають увагу на «внутрішнє Я» людини, на такі моральні інстанції, як «совість», «доброта». Виявляють протиріччя, висловлюють різні точки зору, при цьому уважно слухають та розуміють один одного. Виявляють у висловлюваннях спрямованість на іншу людину.

1

24.05

 

69.

Час спілкування. Розуміння причин і прогноз учинків Іншого.

Відповідає на запитання у точній відповідності до завдання. Висловлює власні думки та вміє розгорнуто розповідати про послідовність виконання навчальної роботи. Намагається виявляти розуміння соціальної причинності в термінах існуючих дій та взаємин між персонажами. Розпізнає і намагається розуміти емоції іншої людини в соціально- комунікативних ситуаціях. Розуміє морально-етичні аспекти поведінки Іншого.

1

27.05

 

70.

Цінності спілкування. Присвоєння соціокультурних та морально-етичних цінностей.

Розуміє і намагається послуговуватись у спілкуванні з дорослими та однолітками соціокультурними та морально- етичними цінностями. Виявляє у спілкуванні з дорослими та однолітками допитливість, працьовитість, турботливість, щедрість.

1

31.05

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
20 жовтня
Переглядів
256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку