Календарно-тематичне планування "Пізнаємо природу" 5 клас за програмою Біди Д.Д.

Про матеріал

Календарно-тематичне планування до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Біда Дарія Дмитрівна, Гільберг Тетяна Георгіївна, Колісник Ярина Іванівна).

Перегляд файлу

5 клас

Інтегрований курс «Пізнаємо природу»

Календарно-тематичне планування

до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Біда Дарія Дмитрівна, Гільберг Тетяна Георгіївна, Колісник Ярина Іванівна).

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України:  Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 7

Програма сприяє формуванню ключових компетентностей, зокрема:

-  природознавчої, а саме оволодіння науковим способом пізнання природи, застосування природничих знань для пояснення явищ природи, розуміння змін, зумовлених людською діяльністю; відповідальність за наслідки такої діяльності;

-  вільне володіння державною мовою, збагачення її науковою термінологією;

-  математичної, у процесі вимірювань та розв’язуванні практичних завдань;

-  інноваційності, а саме розуміння своїх здібностей і можливостей, мотивації працювати над собою і робити світ кращим;

-  екологічної, а саме здобуття навичок дотримання правил поведінки у природі, ощадливого використання природних ресурсів, розуміння відповідальності за свої вчинки;

-  інформаційно-комунікаційної, що виявляється в застосовуванні інформаційно-комунікаційних засобів у навчанні та життєвих ситуаціях, умінні планувати та здійснювати інформаційний пошук в енциклопедіях, науково-популярних виданнях, інтернеті, під час екскурсій, обробляти інформацію, перетворювати її, аналізувати й робити висновки;

-  навчання впродовж життя, що реалізується через бажання вдосконалювати свої здібності та поповнювати знання, формувати розуміння необхідності ключових компетентностей для вибору професії та досягнення успіху в житті; розвивати особистісний потенціал у процесі дослідницької та творчої діяльності;

-  громадянської та соціальної, що виявляються в умінні конструктивно співпрацювати під час спостережень, досліджень, групових і парних форм роботи; дбайливому ставленні до особистого, соціального здоров’я, дотриманні здорового способу життя; спроможності діяти в умовах невизначеності та багатозадачності; освоюванні норм і способів співпраці та спілкування з однолітками й дорослими;

-  культурної, а саме шанобливе ставлення до національної та світової наукової спадщини, здатність розуміти та цінувати творчі способи вираження ідей та емоцій через різні види мистецтва та інші культурні форми; прагнення до розвитку й вираження власних ідей, почуттів засобами культури та мистецтва;

-  підприємливості та фінансової грамотності, що передбачають ініціативність, спроможність використовувати можливості та реалізовувати ідеї у виконанні проєктів та корисних для громади ініціатив; готовність брати відповідальність за прийняті рішення.

Інтегрований курс «Пізнаємо природу» передбачає міжпредметні зв’язки з інформатикою, мовно-літературною, математичною, технологічною, соціальною і здоров’язбережувальною, громадянською та історичною, мистецькою галузями.

 

Підручник:

Пізнаємо природу.  Підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти  / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. –  Київ: «Генеза», 2022.

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02.2022 № 140).


 

(70 год., 2 год. на тиждень)

№ з/п

Дата

Тема уроку

Домашнє завдання

Примітка

Розділ І. Пізнаємо світ науки   (6 год)

  Тема 1. Знайомство з наукою   (2 год) 

1

 

Інструктаж з БЖД

Як наука змінює світ

Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки.

§1

 

2

 

Як стати винахідником

Патенти природи. Винаходи та відкриття.

Учені-природодослідники.

§2

 

Тема 2. Науковий метод пізнання   (1 год)

3

 

Як шукати відповіді на запитання

Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Експеримент. Моделювання. Науковий метод пізнання.

§3

 

Тема 3. Фізичні величини та їх вимірювання   (3 год)

4

 

Що таке фізичні величини і як їх вимірювати

Фізична величина. Одиниця фізичної величини.

Вимірювальні прилади та інструменти. Маса.

Еталон маси та довжини. Температура.

Об’єм. Час. Ціна поділки.

§4

 

5

 

Практична робота №1

Змішування води та вимірювання температури.

§5

 

6

 

Узагальнення знань з розділу "Пізнаємо світ науки"

§6

 

Розділ ІІ. Пізнаємо будову речовин   (12 год)

Тема 1. Тіла та речовини   (2 год)

7

 

Що нас оточує

Фізичні тіла. Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування.

§7

 

8

 

З чого все складається

Частинки речовини – атоми та молекули.

§8

 

Тема 2. Три стани речовини   (6 год)

9

 

Які властивості у твердих тіл

Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. Властивості твердих тіл на основі знань про будову речовини. Застосування властивостей твердих тіл.

§9

 

10

 

Які властивості у рідин

Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини.  Явище дифузії. Вплив температури на швидкість дифузії. Дифузія у природі та організмі людини.  

§10

 

11

 

Чому вода – найдивовижніша рідина на Землі

Вода в природі й організмі людини.

§11

 

12

 

Які властивості у газів

Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини.  Дифузія в газах. Застосування властивостей газів.

§12

 

13

 

Практична робота №2 Спостереження явищ дифузії та випаровування.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

§13

 

14

 

Як виміряти масу

Маса. Вимірювання маси.

§14

 

Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини   (4 год)

15

 

Що таке розчинні та нерозчинні речовини

Вода як розчинник. Розчин. Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини.

§15

 

16

 

Як приготувати та розділити розчини

Приготування розчинів. Практична робота №3. Досліджуємо розчинність деяких речовин.

§16

 

17

 

Скільки є речовин

Елементи, їх символи. Склад молекул. Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування.

§17

 

18

 

Узагальнення знань з розділу "Пізнаємо будову речовини"

§18

 

 

 

Розділ ІІІ. Пізнаємо нашу планету (20 год)

Тема 1. Наша планета – Земля   (3 год)

19

 

Як виникла планета Земля

Гіпотези виникнення Землі.

§19

 

20

 

Яку будову має Земля

Будова і склад Землі.

§20

 

21

 

Як утворюються гірські породи

Гірські породи та мінерали. Корисні копалини. Руйнування гірських порід. Речовини підземного царства: метали і неметали. Практична робота №4. Ознайомлення зі зразками гірських порід і мінералів шкільної колекції.

§21

 

Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості   (5 год)

22

 

Яку форму і розміри має Земля

Форма,  розміри Землі. Основні напрямки на глобусі та карті. Паралелі, меридіани.

§22

 

23

 

Які є способи зображення Землі

Способи зображення Землі. Зображення Землі на глобусі і географічній карті.

§23

 

24

 

Про що розповідають географічні карти

Елементи карти. Умовні знаки. Шкала висот і глибин. Значення карт. Практична робота №5. Описування місцевості за географічною картою України.  

§24

 

25

 

Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості Масштаб карт і глобусів. Вимірювання відстаней на місцевості й карті.

Практична робота №6 Визначення відстаней між об'єктами на карті і глобусі за допомогою масштабу.

§25

 

26

 

Фізична карта України. Значення географічної карти у житті і діяльності людини. Від карти до плану. Полярна й маршрутна зйомка місцевості. Практична робота №7. Як здійснити окомірну зйомку місцевості і скласти план місцевості.

§26

 

Тема 3. Суходіл на Землі   (3 год)

27

 

Що охоплює суходіл Землі

Суходіл. Материки і частини світу. Острови, півострови й архіпелаги.

§27

 

28

 

Які бувають форми поверхні суходолу Землі

Рельєф. Форми рельєфу суходолу.

§28

 

29

 

Які особливості рельєфу України

Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. Як змінюється поверхня Землі.

§29

 

Тема 4. Вода  на Землі   (4 год)

30

 

Де міститься вода на Землі

Розподіл води на Землі. Колообіг води в природі.

§30

 

31

 

Як досліджують океани

Дослідження океанів. Моря, затоки й протоки.

§31

 

32

 

Які об’єкти належать до вод суходолу

Води суходолу: річки й озера своєї місцевості, України, світу. Робота води в природі. Як правильно долати водні перешкоди.

§32

 

33

 

Яке значення води на Землі

Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Охорона водойм. Самоочищення води у природі.

§33

 

Тема 5. Повітряна оболонка Землі   (4 год)

34

 

Які властивості має повітря

Повітря. Склад і властивості повітря.

§34

 

35

 

Якою буває погода

Що таке погода. Види опадів. Прогноз погоди. Метеорологічні прилади. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини.

§35

 

36

 

Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища

Ґрунтове повітря. Значення та охорона повітря. Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі.

§36

 

37

 

У чому унікальність планети Земля

Земля – унікальна планета. Чинники, які сприяли появі життя на Землі.

§37

 

38

 

Узагальнення знань з розділу "Пізнаємо нашу планету"

§38

 

Розділ ІV. Пізнаємо різноманіття організмів   (23 год)

Тема 1. Світ живих організмів   (1 год)

39

 

Які особливості будови різних груп організмів

Класифікація організмів. Як побудовані організми.

Властивості організмів. Рівні організації живого.

§39

 

Тема 2. Клітина   (2 год)

40

 

Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів

Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій).

§40

 

41

 

Лабораторне дослідження 1.  Робота з

мікроскопом та приготування тимчасового препарату.

 

 

Тема 3. Бактерії та віруси   (2 год)

42

 

Хто такі бактерії та чим особливі віруси

Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності.

Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній.

§41

 

43

 

Яке значення бактерій і вірусів у природі й для людей

Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини.

§42

 

Тема 4. Рослини та їхнє різноманіття   (5 год)

44

 

Які органи у квіткової рослини

Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина.

Роль органів квіткової рослини.

§43

 

45

 

Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити

Загальна характеристика водоростей та спорових рослин, їхнє поширення та пристосування, представники, значення груп рослин.

§44

 

46

 

Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини

Різноманітність голонасінних і квіткових рослин, їх характеристика.

§45

 

47

 

Практична робота №8

Визначення представників різних груп рослин.

 

 

48

 

Пристосування  до життя та різноманітність рослин

Пристосування рослин до умов середовища. Розпізнаємо рослини своєї місцевості. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин.

§46

 

Тема 5. Гриби. Лишайники    (1 год)

49

 

Наскільки різноманітними є гриби та лишайники і яке їхнє значення

Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини.

§47

 

Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття   (5 год)

50

 

Хто такі безхребетні тварини?

Різноманітність безхребетних тварин. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя

безхребетних тварин.

§48

 

51

 

Які таємниці хребетні  тварини

Риби. Земноводні. Плазуни. Птахи. Ссавці. Практична робота №9. Визначення тварин своєї місцевості за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком.

§49

 

52

 

Як доглядати за домашніми тваринами

Як обрати домашнього улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність.

§50

 

53

 

Чим ми завдячуємо тваринам

Значення тварин у природі та у житті людини. Збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин.

Природоохоронні території.

§51

 

54

 

 Узагальнення знань з тем "Клітина", "Бактерії і Віруси", "Рослини", "Гриби та лишайники, "Тварини"

§52

 

Тема 7. Таємниці організму людини   (8 год)

55

 

Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал

Речовини, що входять до складу їжі. Травна система людини, будова та  функція її органів.

§53

 

56

 

Як кисень потрапляє у наш організм

Значення дихання. Будова дихальної  системи людини.

§54

 

57

 

Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі

Склад крові. Кровоносна система людини. Практична робота №10. Як залежить частота серцевих скорочень від

активності людини.

§55

 

58

 

Захист нашого тіла ззовні і всередині

Шкіра. Імунітет, органи імунної системи людини. Види імунітету.

§56

 

59

 

Як виділяються непотрібні речовини з організму людини

Видільна система.

§57

 

60

 

Хто керує процесами в нашому тілі

Нервова система. Гормони.

§58

 

61

 

Як працюють органи чуття

Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації. Профілактика порушень.

§59

 

62

 

Узагальнення вивченого з теми "Таємниці організму людини"

§60

 

Розділ V. Пізнаємо себе і світ   (5 год)

Тема 1. Ми і наше здоров’я    (3 год)

63

 

Які секрети здоров'я

Навички, що сприяють збереженню здоров’я людини. Здорове харчування. Практична робота №11.  Моя тарілка здорового харчування.

§61

 

64

 

Опорна вісь нашого тіла

Опорно-рухова фізична активність.

§62

 

65

 

Як режим дня, сон та емоції впливають на здоров’я

Що таке емоційний інтелект, режим дня і сон, емоції.

Стрес та здоров’я.

§63

 

Тема 2. Ми і наше середовище життя    (1 год)

66

 

Діяльність людини та довкілля. Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини.

стор. 253

 

Тема 3. Природні скарби України    (1 год)

67

 

Природні скарби України

Збереження біорізноманіття України.  Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття.

§64

 

Тема 4. Природа надихає    (1 год)

68

 

Зв’язок людини з природою

Людина та природа у творчості українських та світових митців

§65

 

69

 

Узагальнення вивченого з розділу "Пізнаємо себе  і світ"

§66

 

70

 

Повторення матеріалу курсу.

 

 

 

 

 

 

Узагальнення: 6 (І семестр – 2, ІІ семестр 4)

Практичні роботи: 11 (І семестр – 7, ІІ семестр 4)

Дослідження (9):

Розділ І. Пізнаємо світ науки  

  • На яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення.

Розділ ІІ. Пізнаємо будову

  • Властивості  деяких речовин.
  • Порівняння механічних властивостей твердих тіл.
  • Властивості рідин.
  • Чи можна змінити об’єм газу?

Розділ ІІІ. Пізнаємо природу Землі  

  • Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?
  • Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?

Проєкти:

Розділ ІІ. Пізнаємо будову

  • «Речовини навколо мене».

Розділ ІІІ. Пізнаємо природу Землі  

  • Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості.
  • Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?

Розділ ІV. Пізнаємо різноманіття організмів  

  • Кисломолочні продукти.
  • Цвітіння води.
  • Збереження різноманіття рослин.
  • Моя кімнатна рослина та догляд за нею.
  • Моя улюблена городня рослина.
  • Як виготовляють дріжджі.

Розділ V. Пізнаємо себе і світ  

  • Збереження різноманіття рослин нашої місцевості.
  • Збереження різноманіття тварин нашої місцевості.

 

docx
Додано
25 серпня 2023
Переглядів
445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку