Календарно-тематичне планування до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Біда Дарія Дмитрівна, Гільберг Тетяна Георгіївна, Колісник Ярина Іванівна).
5 клас
Інтегрований курс «Пізнаємо природу»
Календарно-тематичне планування
до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Біда Дарія Дмитрівна, Гільберг Тетяна Георгіївна, Колісник Ярина Іванівна).
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 7
Програма сприяє формуванню ключових компетентностей, зокрема:
- природознавчої, а саме оволодіння науковим способом пізнання природи, застосування природничих знань для пояснення явищ природи, розуміння змін, зумовлених людською діяльністю; відповідальність за наслідки такої діяльності;
- вільне володіння державною мовою, збагачення її науковою термінологією;
- математичної, у процесі вимірювань та розв’язуванні практичних завдань;
- інноваційності, а саме розуміння своїх здібностей і можливостей, мотивації працювати над собою і робити світ кращим;
- екологічної, а саме здобуття навичок дотримання правил поведінки у природі, ощадливого використання природних ресурсів, розуміння відповідальності за свої вчинки;
- інформаційно-комунікаційної, що виявляється в застосовуванні інформаційно-комунікаційних засобів у навчанні та життєвих ситуаціях, умінні планувати та здійснювати інформаційний пошук в енциклопедіях, науково-популярних виданнях, інтернеті, під час екскурсій, обробляти інформацію, перетворювати її, аналізувати й робити висновки;
- навчання впродовж життя, що реалізується через бажання вдосконалювати свої здібності та поповнювати знання, формувати розуміння необхідності ключових компетентностей для вибору професії та досягнення успіху в житті; розвивати особистісний потенціал у процесі дослідницької та творчої діяльності;
- громадянської та соціальної, що виявляються в умінні конструктивно співпрацювати під час спостережень, досліджень, групових і парних форм роботи; дбайливому ставленні до особистого, соціального здоров’я, дотриманні здорового способу життя; спроможності діяти в умовах невизначеності та багатозадачності; освоюванні норм і способів співпраці та спілкування з однолітками й дорослими;
- культурної, а саме шанобливе ставлення до національної та світової наукової спадщини, здатність розуміти та цінувати творчі способи вираження ідей та емоцій через різні види мистецтва та інші культурні форми; прагнення до розвитку й вираження власних ідей, почуттів засобами культури та мистецтва;
- підприємливості та фінансової грамотності, що передбачають ініціативність, спроможність використовувати можливості та реалізовувати ідеї у виконанні проєктів та корисних для громади ініціатив; готовність брати відповідальність за прийняті рішення.
Інтегрований курс «Пізнаємо природу» передбачає міжпредметні зв’язки з інформатикою, мовно-літературною, математичною, технологічною, соціальною і здоров’язбережувальною, громадянською та історичною, мистецькою галузями.
Підручник:
Пізнаємо природу. Підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. – Київ: «Генеза», 2022.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02.2022 № 140).
(70 год., 2 год. на тиждень)
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Домашнє завдання |
Примітка |
||
Розділ І. Пізнаємо світ науки (6 год) |
||||||
Тема 1. Знайомство з наукою (2 год) |
||||||
1 |
|
Інструктаж з БЖД Як наука змінює світ Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки. |
§1 |
|
||
2 |
|
Як стати винахідником Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені-природодослідники. |
§2 |
|
||
Тема 2. Науковий метод пізнання (1 год) |
||||||
3 |
|
Як шукати відповіді на запитання Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Експеримент. Моделювання. Науковий метод пізнання. |
§3 |
|
||
Тема 3. Фізичні величини та їх вимірювання (3 год) |
||||||
4 |
|
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти. Маса. Еталон маси та довжини. Температура. Об’єм. Час. Ціна поділки. |
§4 |
|
||
5 |
|
Практична робота №1 Змішування води та вимірювання температури. |
§5 |
|
||
6 |
|
Узагальнення знань з розділу "Пізнаємо світ науки" |
§6 |
|
||
Розділ ІІ. Пізнаємо будову речовин (12 год) |
||||||
Тема 1. Тіла та речовини (2 год) |
||||||
7 |
|
Що нас оточує Фізичні тіла. Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування. |
§7 |
|
||
8 |
|
З чого все складається Частинки речовини – атоми та молекули. |
§8 |
|
||
Тема 2. Три стани речовини (6 год) |
||||||
9 |
|
Які властивості у твердих тіл Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. Властивості твердих тіл на основі знань про будову речовини. Застосування властивостей твердих тіл. |
§9 |
|
||
10 |
|
Які властивості у рідин Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Явище дифузії. Вплив температури на швидкість дифузії. Дифузія у природі та організмі людини. |
§10 |
|
||
11 |
|
Чому вода – найдивовижніша рідина на Землі Вода в природі й організмі людини. |
§11 |
|
||
12 |
|
Які властивості у газів Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. |
§12 |
|
||
13 |
|
Практична робота №2 Спостереження явищ дифузії та випаровування. |
§13 |
|
||
14 |
|
Як виміряти масу Маса. Вимірювання маси. |
§14 |
|
||
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини (4 год) |
||||||
15 |
|
Що таке розчинні та нерозчинні речовини Вода як розчинник. Розчин. Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини. |
§15 |
|
||
16 |
|
Як приготувати та розділити розчини Приготування розчинів. Практична робота №3. Досліджуємо розчинність деяких речовин. |
§16 |
|
||
17 |
|
Скільки є речовин Елементи, їх символи. Склад молекул. Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування. |
§17 |
|
||
18 |
|
Узагальнення знань з розділу "Пізнаємо будову речовини" |
§18
|
|
||
Розділ ІІІ. Пізнаємо нашу планету (20 год) |
||||||
Тема 1. Наша планета – Земля (3 год) |
||||||
19 |
|
Як виникла планета Земля Гіпотези виникнення Землі. |
§19 |
|
||
20 |
|
Яку будову має Земля Будова і склад Землі. |
§20 |
|
||
21 |
|
Як утворюються гірські породи Гірські породи та мінерали. Корисні копалини. Руйнування гірських порід. Речовини підземного царства: метали і неметали. Практична робота №4. Ознайомлення зі зразками гірських порід і мінералів шкільної колекції. |
§21 |
|
||
Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості (5 год) |
||||||
22 |
|
Яку форму і розміри має Земля Форма, розміри Землі. Основні напрямки на глобусі та карті. Паралелі, меридіани. |
§22 |
|
||
23 |
|
Які є способи зображення Землі Способи зображення Землі. Зображення Землі на глобусі і географічній карті. |
§23 |
|
||
24 |
|
Про що розповідають географічні карти Елементи карти. Умовні знаки. Шкала висот і глибин. Значення карт. Практична робота №5. Описування місцевості за географічною картою України. |
§24 |
|
||
25 |
|
Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості Масштаб карт і глобусів. Вимірювання відстаней на місцевості й карті. Практична робота №6 Визначення відстаней між об'єктами на карті і глобусі за допомогою масштабу. |
§25 |
|
||
26 |
|
Фізична карта України. Значення географічної карти у житті і діяльності людини. Від карти до плану. Полярна й маршрутна зйомка місцевості. Практична робота №7. Як здійснити окомірну зйомку місцевості і скласти план місцевості. |
§26 |
|
||
Тема 3. Суходіл на Землі (3 год) |
||||||
27 |
|
Що охоплює суходіл Землі Суходіл. Материки і частини світу. Острови, півострови й архіпелаги. |
§27 |
|
||
28 |
|
Які бувають форми поверхні суходолу Землі Рельєф. Форми рельєфу суходолу. |
§28 |
|
||
29 |
|
Які особливості рельєфу України Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. Як змінюється поверхня Землі. |
§29 |
|
||
Тема 4. Вода на Землі (4 год) |
||||||
30 |
|
Де міститься вода на Землі Розподіл води на Землі. Колообіг води в природі. |
§30 |
|
||
31 |
|
Як досліджують океани Дослідження океанів. Моря, затоки й протоки. |
§31 |
|
||
32 |
|
Які об’єкти належать до вод суходолу Води суходолу: річки й озера своєї місцевості, України, світу. Робота води в природі. Як правильно долати водні перешкоди. |
§32 |
|
||
33 |
|
Яке значення води на Землі Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Охорона водойм. Самоочищення води у природі. |
§33 |
|
||
Тема 5. Повітряна оболонка Землі (4 год) |
||||||
34 |
|
Які властивості має повітря Повітря. Склад і властивості повітря. |
§34 |
|
||
35 |
|
Якою буває погода Що таке погода. Види опадів. Прогноз погоди. Метеорологічні прилади. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини. |
§35 |
|
||
36 |
|
Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища Ґрунтове повітря. Значення та охорона повітря. Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі. |
§36 |
|
||
37 |
|
У чому унікальність планети Земля Земля – унікальна планета. Чинники, які сприяли появі життя на Землі. |
§37 |
|
||
38 |
|
Узагальнення знань з розділу "Пізнаємо нашу планету" |
§38 |
|
||
Розділ ІV. Пізнаємо різноманіття організмів (23 год) |
||||||
Тема 1. Світ живих організмів (1 год) |
||||||
39 |
|
Які особливості будови різних груп організмів Класифікація організмів. Як побудовані організми. Властивості організмів. Рівні організації живого. |
§39 |
|
||
Тема 2. Клітина (2 год) |
||||||
40 |
|
Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій). |
§40 |
|
||
41 |
|
Лабораторне дослідження 1. Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату. |
|
|
||
Тема 3. Бактерії та віруси (2 год) |
||||||
42 |
|
Хто такі бактерії та чим особливі віруси Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. |
§41 |
|
||
43 |
|
Яке значення бактерій і вірусів у природі й для людей Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини. |
§42 |
|
||
Тема 4. Рослини та їхнє різноманіття (5 год) |
||||||
44 |
|
Які органи у квіткової рослини Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини. |
§43 |
|
||
45 |
|
Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити Загальна характеристика водоростей та спорових рослин, їхнє поширення та пристосування, представники, значення груп рослин. |
§44 |
|
||
46 |
|
Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини Різноманітність голонасінних і квіткових рослин, їх характеристика. |
§45 |
|
||
47 |
|
Практична робота №8 Визначення представників різних груп рослин. |
|
|
||
48 |
|
Пристосування до життя та різноманітність рослин Пристосування рослин до умов середовища. Розпізнаємо рослини своєї місцевості. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин. |
§46 |
|
||
Тема 5. Гриби. Лишайники (1 год) |
||||||
49 |
|
Наскільки різноманітними є гриби та лишайники і яке їхнє значення Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини. |
§47 |
|
||
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття (5 год) |
||||||
50 |
|
Хто такі безхребетні тварини? Різноманітність безхребетних тварин. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя безхребетних тварин. |
§48 |
|
||
51 |
|
Які таємниці хребетні тварини Риби. Земноводні. Плазуни. Птахи. Ссавці. Практична робота №9. Визначення тварин своєї місцевості за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком. |
§49 |
|
||
52 |
|
Як доглядати за домашніми тваринами Як обрати домашнього улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність. |
§50 |
|
||
53 |
|
Чим ми завдячуємо тваринам Значення тварин у природі та у житті людини. Збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин. Природоохоронні території. |
§51 |
|
||
54 |
|
Узагальнення знань з тем "Клітина", "Бактерії і Віруси", "Рослини", "Гриби та лишайники, "Тварини" |
§52 |
|
||
Тема 7. Таємниці організму людини (8 год) |
||||||
55 |
|
Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал Речовини, що входять до складу їжі. Травна система людини, будова та функція її органів. |
§53 |
|
||
56 |
|
Як кисень потрапляє у наш організм Значення дихання. Будова дихальної системи людини. |
§54 |
|
||
57 |
|
Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі Склад крові. Кровоносна система людини. Практична робота №10. Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини. |
§55 |
|
||
58 |
|
Захист нашого тіла ззовні і всередині Шкіра. Імунітет, органи імунної системи людини. Види імунітету. |
§56 |
|
||
59 |
|
Як виділяються непотрібні речовини з організму людини Видільна система. |
§57 |
|
||
60 |
|
Хто керує процесами в нашому тілі Нервова система. Гормони. |
§58 |
|
||
61 |
|
Як працюють органи чуття Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації. Профілактика порушень. |
§59 |
|
||
62 |
|
Узагальнення вивченого з теми "Таємниці організму людини" |
§60 |
|
||
Розділ V. Пізнаємо себе і світ (5 год) |
||||||
Тема 1. Ми і наше здоров’я (3 год) |
||||||
63 |
|
Які секрети здоров'я Навички, що сприяють збереженню здоров’я людини. Здорове харчування. Практична робота №11. Моя тарілка здорового харчування. |
§61 |
|
||
64 |
|
Опорна вісь нашого тіла Опорно-рухова фізична активність. |
§62 |
|
||
65 |
|
Як режим дня, сон та емоції впливають на здоров’я Що таке емоційний інтелект, режим дня і сон, емоції. Стрес та здоров’я. |
§63 |
|
||
Тема 2. Ми і наше середовище життя (1 год) |
||||||
66 |
|
Діяльність людини та довкілля. Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини. |
стор. 253 |
|
||
Тема 3. Природні скарби України (1 год) |
||||||
67 |
|
Природні скарби України Збереження біорізноманіття України. Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття. |
§64 |
|
||
Тема 4. Природа надихає (1 год) |
||||||
68 |
|
Зв’язок людини з природою Людина та природа у творчості українських та світових митців |
§65 |
|
||
69 |
|
Узагальнення вивченого з розділу "Пізнаємо себе і світ" |
§66 |
|
||
70 |
|
Повторення матеріалу курсу. |
|
|
||
Узагальнення: 6 (І семестр – 2, ІІ семестр 4)
Практичні роботи: 11 (І семестр – 7, ІІ семестр 4)
Дослідження (9):
Розділ І. Пізнаємо світ науки
Розділ ІІ. Пізнаємо будову
Розділ ІІІ. Пізнаємо природу Землі
Проєкти:
Розділ ІІ. Пізнаємо будову
Розділ ІІІ. Пізнаємо природу Землі
Розділ ІV. Пізнаємо різноманіття організмів
Розділ V. Пізнаємо себе і світ