Календарно-тематичне планування
навчального матеріалу інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» 5 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них– резервні 5 год.)
Програма:
Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу». 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.) затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795.
Підручник: Біда Д. Д. Пізнаємо природу : підр. інтегр. курсу для 5-го кл. заг. серед. освіти / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. — Київ : Генеза, 2022. — 256 с. : іл.
№ п/п
|
Дата |
Тема уроку |
Домашнє завдання |
||
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ(6 год) |
|||||
Тема 1. Знайомство з наукою(2 год.) |
|||||
1 |
|
Інструктаж з БЖД. Як наука змінює світ. Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки. |
§1
|
||
2 |
|
Як стати винахідником. Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені- природодослідники. |
§2 |
||
Тема 2. Науковий метод пізнання(1 год.) |
|||||
3 |
|
Як шукати відповіді на запитання. Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Науковий метод пізнання. |
§3 |
||
Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання(3 год.) |
|||||
4 |
|
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати. Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти (лінійка, вимірювальна стрічка, важільні терези, мензурка, мірний циліндр, термометр, секундомір, лупа, мікроскоп, телескоп, барометр). Ціна поділки. |
§4 |
||
5 |
|
Практична робота №1. «Змішування води та вимірювання температури» |
§5 |
||
6 |
|
Узагальнення знань |
§6 |
||
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИНИ (14 год.) |
|||||
Тема 1. Тіла та речовини (2 год.) |
|||||
7 |
|
Що нас оточує. Тіла та їхні характеристики. Речовини та їхні властивості |
§7 |
||
8 |
|
З чого все складається. Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. |
§8 |
||
Тема 2. Три стани речовини (6 год.) |
|||||
9 |
|
Які властивості твердих тіл. Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. Властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл. |
§9 |
||
10 |
|
Які властивості у рідин. Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури.Дифузія у природі й організмі людини. Випаровування |
§10 |
||
11 |
|
Чому вода – найдивовижніша рідина на Землі. Вода в природі й організмі людини |
§11 |
||
12 |
|
Які властивості у газів. Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити об’єм газу? Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів. |
§12 |
||
13 |
|
Практична робота №2. Спостереження явища дифузії. |
§13 |
||
14 |
|
Як виміряти масу. Маса. Одиниці маси. Еталон маси. Вимірювання маси. Як виготовити терези та важки. |
§14 |
||
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини (4 год.) |
|||||
15 |
|
Що таке розчинні нерозчинні речовини. Вода як розчинник. Розчин. Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини. |
§15 |
||
16 |
|
Практична робота №3 «Дослідження розчинності деяких речовин» |
§16 |
||
17 |
|
Скільки є речовин. Елементи, їх символи. Склад молекул. Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування. |
§17 |
||
18 |
|
Узагальнення знань |
§18
|
||
РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (21 год.) |
|||||
Тема 1. Наша планета – Земля (3 год.) |
|||||
19 |
|
Як виникла Земля. Перші гіпотези і припущення щодо виникнення Землі. |
§19 |
||
20 |
|
Яку будову має Земля. Будова і склад Землі. |
§20 |
||
21 |
|
Як утворюються гірські породи. Гірські породи і мінерали. Які бувають корисні копалини. Метали і неметали. Практична робота №4 «Ознайомлення зі зразками гірських порід і мінералів» |
§21 |
||
Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості (6 год.) |
|||||
22 |
|
Яку форму і розміри має Земля. Форма, розміри Землі. Основні напрямки на глобусі та карті. Паралелі, меридіани. |
§22 |
||
23 |
|
Як зображають Землю на глобусі і карті. Способи зображення Землі. Зображення Землі на глобусі і географічній карті. Хто склав сучасну карту. |
§23 |
||
24 |
|
Про що розповідають географічні карти. Елементи карти. Умовні знаки. Шкала висот і глибин. Значення карт. |
§24 |
||
25 |
|
Практична робота № 5 «Описування місцевості за географічною картою України» |
§24 повторити |
||
26 |
|
Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості. Види масштабів: іменований, лінійний. Визначення відстаней на карті за масштабом Практична робота №6 «Визначення відстаней між об’єктами на карті і глобусі за допомогою масштабу» |
§25 |
||
27 |
|
Як здійснити окомірну зйомку місцевості і скласти план місцевості Полярна і маршрутна зйомка місцевості. Практична робота №7«Креслення простого плану місцевості» |
§26 |
||
Тема 3. Суходіл на Землі (3 год.) |
|||||
28 |
|
Що охоплює суходіл Землі. Суходіл. Материки і частини світу. Острови, півострови й архіпелаги. |
§27 |
||
29 |
|
Які бувають форми поверхні суходолу Землі. Рельєф. Форми рельєфу суходолу. |
§28 |
||
30 |
|
Які особливості рельєфу України. Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. Як змінюється поверхня Землі. |
§29 |
||
Тема 4. Вода на Землі (4 год.) |
|||||
31 |
|
Де міститься вода на Землі. Розподіл води на Землі. Колообіг води в природі |
§30 |
||
32 |
|
Як досліджують океани. Океани, моря, затоки і протоки. |
§31 |
||
33 |
|
Які об’єкти належать до вод суходолу. Води суходолу. Річки й озера світу та України. Робота води в природі. Як правильно долати водні перешкоди. |
§32 |
||
34 |
|
Яке значення води на Землі. Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Охорона водойм. Самоочищення води у природі. |
§33 |
||
Тема 5. Повітряна оболонка Землі (5 год.) |
|||||
35 |
|
Які властивості має повітря. Повітря. Склад і властивості повітря. |
§34 |
||
36 |
|
Якою буває погода. Що таке погода.Види опадів. Прогноз погоди. Метеорологічні прилади. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини. |
§35 |
||
37 |
|
Чи міститься повітря у грунті. Чим небезпечні природні явища. Ґрунтове повітря. Значення та охорона повітря. Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі |
§36 |
||
38 |
|
У чому унікальність планети Земля. Чинники, які сприяли появі життя на Землі. |
§37 |
||
39 |
|
Узагальнення знань |
§38 |
||
РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (23 год.) |
|||||
Тема 1. Світ живих організмів (1год.) |
|||||
40 |
|
Які особливості будови різних груп організмів. Класифікація організмів. Як побудовані організми. Властивості організмів Спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів. Рівні організації рослинного і тваринного організмів |
§39 |
||
Тема 2. Клітина (1 год.) |
|||||
41 |
|
Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів. Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій. Лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату» |
§40 |
||
Тема 3. Бактерії та віруси (2 год.) |
|||||
42 |
|
Хто такі бактерії та чим особливі віруси. Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Віруси. |
§41 |
||
43 |
|
Яке значення бактерій і вірусів у природі й для людини. Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною. Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини. |
§42 |
||
Тема 4. Рослини та їхнє різноманіття(5 год.) |
|||||
44 |
|
Які органи у квіткової рослини. Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини. |
§43 |
||
45 |
|
Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити Загальна характеристика, їхнє поширення та пристосування, представники, значення груп рослин. |
§44 |
||
46 |
|
Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини. Різноманітність голонасінних і квіткових рослин, їх характеристика. |
§45 |
||
47 |
|
Практична робота №8 «Визначення представників різних груп рослин» |
§45 Повтор. |
||
48 |
|
Пристосування рослин до життя та різноманітність рослин. Пристосування рослин до умов середовища. Розпізнаємо рослини своєї місцевості. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин. |
§46 |
||
Тема 5. Гриби. Лишайники (1 год.) |
|||||
49 |
|
Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини. |
§47 |
||
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття(5 год.) |
|||||
50 |
|
Хто такі безхребетні тварини. Різноманітність безхребетних тварин. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя безхребетних тварин |
§48 |
||
51 |
|
Які таємниці приховують хребетні тварини. Риби. Земноводні. Плазуни.Птахи. Ссавці. Практична робота №9 «Визначення тварин своєї місцевості за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком» |
§49 |
||
52 |
|
Як доглядати за домашніми тваринами Як обрати домашнього улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність. |
§50 |
||
53 |
|
Чим ми завдячуємо тваринам Значення тварин у природі та у житті людини.Збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин. Природоохоронні території. |
§51 |
||
54 |
|
Узагальнення знань |
§52 |
||
Тема 7. Таємниці організму людини(8 год.) |
|||||
55 |
|
Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал. Речовини, що входять до складу їжі. Травна система людини, будова та функція її органів. |
§53 |
||
56 |
|
Як кисень потрапляє у наш організм Значення дихання. Будова дихальної системи людини |
§54 |
||
57 |
|
Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі Склад крові. Кровоносна система людини. Практична робота 10 «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження)». |
§55 |
||
58 |
|
Захист нашого тіла ззовні і всередині. Шкіра. Імунітет, органи імунної системи людини. Види імунітету |
§56 |
||
59 |
|
Як виділяються непотрібні речовини з організму людини. Видільна система. |
§57 |
||
60 |
|
Хто керує процесами в нашому тілі. Нервова система. Гормони. |
§58 |
||
61 |
|
Як працюють органи чуття Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації. Профілактика порушень. |
§59 |
||
62 |
|
Узагальнення знань |
§60 |
||
РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (5 год.) |
|||||
Тема 1. Ми і наше здоров’я (3 год.) |
|||||
63 |
|
Які секрети здоров’я. Здорове харчування. Практична робота №11 «Моя тарілка здорового харчування» |
§61 |
||
64 |
|
Опорна вісь нашого тіла. Опорно-рухова та фізична активність. |
§62 |
||
65 |
|
Як режим дня, сон та емоції впливають на здоров’я Що таке емоційний інтелект, режим дня і сон, емоції. Стрес та здоров’я. |
§63 |
||
Тема2. Природні скарби України (1год.) |
|||||
66 |
|
Природні скарби України. Чому біорізноманіття важливе. Збереження біорізноманіття України. Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття. |
§64 |
||
Тема 3. Природа надихає(2 год.) |
|||||
67 |
|
Як природа нас надихає. Людина та природа у творчості українських та світових митців. |
§65 |
||
68 |
|
Узагальнення знань |
§66 |
||
69 |
|
Повторення вивченого за рік. |
|
||
70 |
|
Повторення вивченого за рік. |
|
||
Практичні роботи-11 |
Лабораторні дослідження-1 |
Діагностичні роботи- 4 |