Календарно тематичне планування українська література 5 клас за підручником Заболотний

Про матеріал
Календарно-тематичне планування з української літератури НУШ для підручика автора Заболотний В. Заболотний О. 2024_2025
Перегляд файлу

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

5 КЛАС

За підручником «Українська література» для 5 класу  колективу авторів та авторок:

В. Заболотного, О. Заболотного,

О. Слоньовської, І. Ярмульської

 

Відповідає Модельній навчальній програмі «Українська література. 5‒6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Архипова В. П., Січкар С. І., Шило С. Б.), яку рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795).

 (70 годин, 2 години на тиждень)

Зміст програмового матеріалу

Дата

Примітка

 

І семестр

 

НЕВИЧЕРПНІ ДЖЕРЕЛА МУДРОСТІ

1

Види мистецтва. Художня література як мистецтво слова. Образне слово – першоелемент літератури.

ТЛ: образне слово

 

 

2

Початок словесного мистецтва. Міфи та легенди. Первісні уявлення людини про світ. Добро і зло та їхня роль у житті людини. Чарівні істоти українського міфу.  

ТЛ: міф, легенда

 

 

3

 Міфи: «Про зоряний Віз», «Берегиня»

 

 

4

Легенди: «Чому пес живе коло людини», «Неопалима купина». Герої легенд

 

 

5

Легенди: «Сила рідної землі», «Як виникли Карпати»

 

 

6

Народні перекази про звичаї і традиції запорозьких козаків, про лицарство та відвагу захисників рідного краю. Народний переказ «Прийом у запорожці».

ТЛ: народний переказ

 

 

7

Народні перекази: «Про запорожців», «Як Сірко переміг татар».

 

 

8

Фольклор як усний різновид словесного мистецтва. Малі та великі фольклорні форми. Загадки. Тематичні групи загадок.

ТЛ: фольклор, загадка

 

 

9

Зміст і форма загадок. Віршовані загадки Леоніда Глібова та загадки Зірки Мензатюк. Акровірш (практично). Засоби художньої виразності в загадках.

ТЛ: метафора

 

 

10

Прислів’я та приказки. Тематичні групи прислів’їв і приказок. Точність, дотепність і повчальний характер прислів’їв та приказок. Жанрові особливості.

ТЛ: прислів’я та приказки

 

 

11

Література рідного краю. Легенди та перекази рідного краю.

 

 

ВЕЛИКЕ ДИВО КАЗКИ

12

Народна казка, її яскравий національний колорит. Народні уявлення про добро і зло в казках. Тематика народних казок. Алегоричний зміст казок про тварин. Казка «Вовк і Чапля».

ТЛ: народна казка, алегорія (практично)

 

 

13

Побудова казки. Дійові особи в казках. Казка «Лисиця та Рак» (додатково: «Цар Лев», «Як Їжак і Заєць бігали наввипередки»).

ТЛ: дійова особа

 

 

14

Побутові та фантастичні казки. Засоби художньої виразності в казці.

Казка «Мудра дівчина». Побудова казки, її яскравий національний колорит.

 

 

15

Казка «Мудра дівчина». Характеристика персонажів.

 

 

16

Казка «Про правду і кривду». Народне уявлення про добро і зло в цій казці.

 

 

17

Казка «Ох». Зміст казки. Виразне читання фрагментів твору.

 

 

18

Казка «Летючий корабель». Аналіз фантастичного й реального, смішного й страшного, красивого й потворного в казках.

 

 

19

Контрольна робота. Міфи та легенди українців. Народні перекази та казки (тестування, завдання відкритої форми).

 

 

20

Літературна казка. Жанрові ознаки літературної казки. Зв’язок літературної казки з фольклорною.

Іван Франко. Казка «Фарбований Лис». Зміст казки.

ТЛ: літературна казка

 

 

21

Іван Франко. Казка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру.

ТЛ: елементи сюжету

 

 

22

Образи фантастичних істот у казках. Дійові особи та побудова казки. Василь Королів-Старий. Казка «Мавка Вербинка».

 

 

23

Урок виразного читання фрагментів казки «Мавка Вербинка». Добро і зло в казці.

 

 

24

Віршовані казки. Віршована мова. Василь Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона (песимістична й оптимістична).

ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм)

 

 

25

Василь Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Головні та другорядні персонажі. Мова автора та мова персонажів. Засоби художньої виразності в літературній казці.

ТЛ: мова автора та мова персонажів

 

 

26

Казка-п’єса як різновид драматичного твору. Зміст та художні особливості казки. Олександр Олесь. Казка-п’єса «Микита Кожум’яка».

ТЛ: драматичний твір

 

 

27

Олександр Олесь. Казка-п’єса «Микита Кожум’яка».  Виокремлення в ній найнапруженіших епізодів.

ТЛ: гіпербола

 

 

28

Контрольна робота. Літературні казки (тестування, завдання відкритої форми).

 

 

29

РМ (усно). Інсценізація фрагментів казки-п’єси. Усний переказ фрагмента твору. Мініпроєкт «Створи свою казку» (на вибір).

 

 

30

Позакласне читання. Василь Симоненко. «Подорож у країну Навпаки». Марійка Підгірянка. «В чужому пір’ю». Галина Римар «Чарівна флейта». Казки Сашка Лірника (Олександра Власюка).

 

 

31

Семестрова контрольна робота. Усна народна творчість та літературні казки (тестування, завдання відкритої форми, твір-мініатюра).

 

 

32

Підсумковий урок

 

 

 

 

ІІ семестр

 

МУЗИКА ПОЕТИЧНОГО СЛОВА

33

Лірика. Види лірики. Ліричний твір. Ліричний герой / героїня. Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе…».

 ТЛ: ліричний твір, ліричний герой / героїня

 

 

34

Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати…» Картини природи рідного краю в поезіях. Відтворення краси рідного краю засобами образної мови (метафора, епітет, персоніфікація).

ТЛ: пейзаж, пейзажна лірика, персоніфікація

 

 

35

Павло Тичина. «Гаї шумлять…». «Не бував ти у наших краях!». Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора. Мелодійність віршів Павла Тичини.

ТЛ: віршована мова

 

 

36

Євген Гуцало. «Зірка». «Журавлі високі пролітають…». Виразне читання поезії.

 

 

37

Максим Рильський. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»). «Осінь-маляр із палітрою пишною…».  Краса рідної природи та відтворення її засобами поетичної мови. Єдність людини і природи.

 

 

38

Микола Вінграновський. «Сама собою річка ця тече...». «Перша колискова». Майстерне відтворення краси природи засобами художнього слова.

 

 

39

Урок виразного читання. Конкурс декламаторів поезії.

 

 

40

Контрольна робота. Поезія Т. Шевченка, П. Тичини, Є. Гуцала, М. Рильського, М. Вінграновського (тестування, завдання відкритої форми).

 

 

41

Література рідного краю. Поезія рідного краю.

 

 

 

КНИЖКА ВЧИТЬ, ЯК У СВІТІ ЖИТЬ

 

 

42

Історичне минуле в художніх творах. Літописні оповіді. Казкові й історичні мотиви літописних сюжетів. Значення літописів для нащадків.

Літопис «Повість минулих літ» (загальне ознайомлення).

ТЛ: літопис

 

 

43

Літописні оповіді: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками…».

 

 

44

Літописні оповіді: «Володимир вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам». Любов руських (українських) князів до своєї землі; їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, вірність тощо.

 

 

45

Художнє розмаїття творів на історичну тематику.

Олександр Олесь. «Заспів», «Україна в старовину» (із книги «Княжа Україна»). Поетична оповідь про минуле нашого народу.

 

 

46

Олександр Олесь. «Похід на Царгород», «Ярослав Мудрий» (із книги «Княжа Україна»). Поетична оповідь про князів Русі-України, їхню мудрість, благородство, хоробрість, любов до рідної землі.

 

 

47

Іван Нечуй-Левицький. Літературна казка «Запорожці». Композиційні та сюжетні особливості прозових творів.

 

 

48

Іван Нечуй-Левицький. Літературна казка «Запорожці». Образи-персонажі твору.

 

 

49

РМ. Контрольна робота (письмове есе). Історичне минуле в художніх творах. Орієнтовні теми: «Заповіти наших предків», «Наші славні запорожці», «Україна в старовину», «Княжа Україна».

 

 

50

Позакласне читання. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Петро Шкурат «Запорозькі підводні човни». Іван Крип’якевич. «Малі козаки». Антін Лотоцький. «Ольга Перевізниківна».

 

 

51

Світ природи і людини в художній прозі.

Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Актуальність теми протистояння добра і зла в сучасному світі.

ТЛ: оповідання

 

 

52

Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Співчуття, милосердя ‒ шлях до перемоги добра.

 

 

53

Композиційні та сюжетні особливості прозових творів.

Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник». Самореалізація підлітків. Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками.

 

 

54

Володимир Винниченко.  Оповідання «Федько-халамидник». Добро і зло. Благородство і підлість у творі. Федько як особистість.

ТЛ: головний герой, другорядні герої

 

 

55

Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник». Виразне читання фрагментів твору.

 

 

56

Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник». Характеристика персонажів твору. Усна характеристика головного героя твору.

 

 

57

Григір Тютюнник. Оповідання «Дивак». Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини.

 

 

58

Григір Тютюнник. Оповідання «Дивак». Паралельність і єдність двох світів – природи і людини. Точність і лаконізм описів природи. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості.

 

 

59

Пригоди та фантастика в сучасній прозі.

Галина Малик. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Вчинки й характери персонажів.

 

 

60

Галина Малик. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Символіка країни та її жителів.

ТЛ: портрет, портретна деталь

 

 

61

Галина Малик. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми у казці. Особливості композиції та мови твору.

 

 

62

Всеволод Нестайко. Повість «Чарівний талісман». Незвичайні події в повісті.

 

 

63

Всеволод Нестайко. Повість «Чарівний талісман». Колоритні характери головних персонажів твору.

 

 

64

Всеволод Нестайко. Повість «Чарівний талісман». Основні комунікативні вміння та їхнє значення в житті людини.

 

 

65

Контрольна робота. «Твори Є. Гуцала, Гр. Тютюнника, В. Винниченка, Г. Малик, В. Нестайка» (тестування, завдання відкритої форми).

 

 

66

РМ (усно). Твір-характеристика літературного героя / літературної героїні на основі складеного плану.

 

 

67

Науково-художня, науково-популярна, навчальна література (загальне ознайомлення).

Дмитро Красицький. «Дитинство Тараса».

Олесь Ільченко. Один день хлопчика з Вінчі.

Тексти із засобів масової інформації.

 

 

68

Позакласне читання. Сергій Гридін. «Федько – прибулець з Інтернету». Ярослав Стельмах. «Вікентій Прерозумний». Олександр Гаврош. «Пригоди тричі славного розбійника Пинті». Валерій і Наталія Лапікури. «Чарівна брама». Іван Андрусяк. «Третій сніг». Ірина Цілик. «Місторія однієї дружби». Радій Полонський. «Таємниця країни суниць».

 

 

69

Семестрова контрольна робота. Поезія. Твори на історичну тематику. Світ людини і природи, пригоди та фантастика в художній прозі (тестування, завдання відкритої форми, твір-мініатюра).

 

 

70

Підсумковий урок .

 

 

 

docx
Додано
11 вересня
Переглядів
1872
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку