КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
5 КЛАС
За підручником «Українська література» для 5 класу колективу авторів та авторок:
В. Заболотного, О. Заболотного,
О. Слоньовської, І. Ярмульської
Відповідає Модельній навчальній програмі «Українська література. 5‒6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Архипова В. П., Січкар С. І., Шило С. Б.), яку рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795).
(70 годин, 2 години на тиждень)
№ |
Зміст програмового матеріалу |
Дата |
Примітка |
||
І семестр
|
|||||
НЕВИЧЕРПНІ ДЖЕРЕЛА МУДРОСТІ |
|||||
1 |
Види мистецтва. Художня література як мистецтво слова. Образне слово – першоелемент літератури. ТЛ: образне слово |
|
|
||
2 |
Початок словесного мистецтва. Міфи та легенди. Первісні уявлення людини про світ. Добро і зло та їхня роль у житті людини. Чарівні істоти українського міфу. ТЛ: міф, легенда |
|
|
||
3 |
Міфи: «Про зоряний Віз», «Берегиня» |
|
|
||
4 |
Легенди: «Чому пес живе коло людини», «Неопалима купина». Герої легенд |
|
|
||
5 |
Легенди: «Сила рідної землі», «Як виникли Карпати» |
|
|
||
6 |
Народні перекази про звичаї і традиції запорозьких козаків, про лицарство та відвагу захисників рідного краю. Народний переказ «Прийом у запорожці». ТЛ: народний переказ |
|
|
||
7 |
Народні перекази: «Про запорожців», «Як Сірко переміг татар». |
|
|
||
8 |
Фольклор як усний різновид словесного мистецтва. Малі та великі фольклорні форми. Загадки. Тематичні групи загадок. ТЛ: фольклор, загадка |
|
|
||
9 |
Зміст і форма загадок. Віршовані загадки Леоніда Глібова та загадки Зірки Мензатюк. Акровірш (практично). Засоби художньої виразності в загадках. ТЛ: метафора |
|
|
||
10 |
Прислів’я та приказки. Тематичні групи прислів’їв і приказок. Точність, дотепність і повчальний характер прислів’їв та приказок. Жанрові особливості. ТЛ: прислів’я та приказки |
|
|
||
11 |
Література рідного краю. Легенди та перекази рідного краю. |
|
|
||
ВЕЛИКЕ ДИВО КАЗКИ |
|||||
12 |
Народна казка, її яскравий національний колорит. Народні уявлення про добро і зло в казках. Тематика народних казок. Алегоричний зміст казок про тварин. Казка «Вовк і Чапля». ТЛ: народна казка, алегорія (практично) |
|
|
||
13 |
Побудова казки. Дійові особи в казках. Казка «Лисиця та Рак» (додатково: «Цар Лев», «Як Їжак і Заєць бігали наввипередки»). ТЛ: дійова особа |
|
|
||
14 |
Побутові та фантастичні казки. Засоби художньої виразності в казці. Казка «Мудра дівчина». Побудова казки, її яскравий національний колорит. |
|
|
||
15 |
Казка «Мудра дівчина». Характеристика персонажів. |
|
|
||
16 |
Казка «Про правду і кривду». Народне уявлення про добро і зло в цій казці. |
|
|
||
17 |
Казка «Ох». Зміст казки. Виразне читання фрагментів твору. |
|
|
||
18 |
Казка «Летючий корабель». Аналіз фантастичного й реального, смішного й страшного, красивого й потворного в казках. |
|
|
||
19 |
Контрольна робота. Міфи та легенди українців. Народні перекази та казки (тестування, завдання відкритої форми). |
|
|
||
20 |
Літературна казка. Жанрові ознаки літературної казки. Зв’язок літературної казки з фольклорною. Іван Франко. Казка «Фарбований Лис». Зміст казки. ТЛ: літературна казка |
|
|
||
21 |
Іван Франко. Казка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру. ТЛ: елементи сюжету |
|
|
||
22 |
Образи фантастичних істот у казках. Дійові особи та побудова казки. Василь Королів-Старий. Казка «Мавка Вербинка». |
|
|
||
23 |
Урок виразного читання фрагментів казки «Мавка Вербинка». Добро і зло в казці. |
|
|
||
24 |
Віршовані казки. Віршована мова. Василь Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона (песимістична й оптимістична). ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм) |
|
|
||
25 |
Василь Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Головні та другорядні персонажі. Мова автора та мова персонажів. Засоби художньої виразності в літературній казці. ТЛ: мова автора та мова персонажів |
|
|
||
26 |
Казка-п’єса як різновид драматичного твору. Зміст та художні особливості казки. Олександр Олесь. Казка-п’єса «Микита Кожум’яка». ТЛ: драматичний твір |
|
|
||
27 |
Олександр Олесь. Казка-п’єса «Микита Кожум’яка». Виокремлення в ній найнапруженіших епізодів. ТЛ: гіпербола |
|
|
||
28 |
Контрольна робота. Літературні казки (тестування, завдання відкритої форми). |
|
|
||
29 |
РМ (усно). Інсценізація фрагментів казки-п’єси. Усний переказ фрагмента твору. Мініпроєкт «Створи свою казку» (на вибір). |
|
|
||
30 |
Позакласне читання. Василь Симоненко. «Подорож у країну Навпаки». Марійка Підгірянка. «В чужому пір’ю». Галина Римар «Чарівна флейта». Казки Сашка Лірника (Олександра Власюка). |
|
|
||
31 |
Семестрова контрольна робота. Усна народна творчість та літературні казки (тестування, завдання відкритої форми, твір-мініатюра). |
|
|
||
32 |
Підсумковий урок |
|
|
||
ІІ семестр
|
|||||
МУЗИКА ПОЕТИЧНОГО СЛОВА |
|||||
33 |
Лірика. Види лірики. Ліричний твір. Ліричний герой / героїня. Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе…». ТЛ: ліричний твір, ліричний герой / героїня |
|
|
||
34 |
Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати…» Картини природи рідного краю в поезіях. Відтворення краси рідного краю засобами образної мови (метафора, епітет, персоніфікація). ТЛ: пейзаж, пейзажна лірика, персоніфікація |
|
|
||
35 |
Павло Тичина. «Гаї шумлять…». «Не бував ти у наших краях!». Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора. Мелодійність віршів Павла Тичини. ТЛ: віршована мова |
|
|
||
36 |
Євген Гуцало. «Зірка». «Журавлі високі пролітають…». Виразне читання поезії. |
|
|
||
37 |
Максим Рильський. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»). «Осінь-маляр із палітрою пишною…». Краса рідної природи та відтворення її засобами поетичної мови. Єдність людини і природи. |
|
|
||
38 |
Микола Вінграновський. «Сама собою річка ця тече...». «Перша колискова». Майстерне відтворення краси природи засобами художнього слова. |
|
|
||
39 |
Урок виразного читання. Конкурс декламаторів поезії. |
|
|
||
40 |
Контрольна робота. Поезія Т. Шевченка, П. Тичини, Є. Гуцала, М. Рильського, М. Вінграновського (тестування, завдання відкритої форми). |
|
|
||
41 |
Література рідного краю. Поезія рідного краю. |
|
|
||
|
КНИЖКА ВЧИТЬ, ЯК У СВІТІ ЖИТЬ |
|
|
||
42 |
Історичне минуле в художніх творах. Літописні оповіді. Казкові й історичні мотиви літописних сюжетів. Значення літописів для нащадків. Літопис «Повість минулих літ» (загальне ознайомлення). ТЛ: літопис |
|
|
||
43 |
Літописні оповіді: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками…». |
|
|
||
44 |
Літописні оповіді: «Володимир вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам». Любов руських (українських) князів до своєї землі; їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, вірність тощо. |
|
|
||
45 |
Художнє розмаїття творів на історичну тематику. Олександр Олесь. «Заспів», «Україна в старовину» (із книги «Княжа Україна»). Поетична оповідь про минуле нашого народу. |
|
|
||
46 |
Олександр Олесь. «Похід на Царгород», «Ярослав Мудрий» (із книги «Княжа Україна»). Поетична оповідь про князів Русі-України, їхню мудрість, благородство, хоробрість, любов до рідної землі. |
|
|
||
47 |
Іван Нечуй-Левицький. Літературна казка «Запорожці». Композиційні та сюжетні особливості прозових творів. |
|
|
||
48 |
Іван Нечуй-Левицький. Літературна казка «Запорожці». Образи-персонажі твору. |
|
|
||
49 |
РМ. Контрольна робота (письмове есе). Історичне минуле в художніх творах. Орієнтовні теми: «Заповіти наших предків», «Наші славні запорожці», «Україна в старовину», «Княжа Україна». |
|
|
||
50 |
Позакласне читання. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Петро Шкурат «Запорозькі підводні човни». Іван Крип’якевич. «Малі козаки». Антін Лотоцький. «Ольга Перевізниківна». |
|
|
||
51 |
Світ природи і людини в художній прозі. Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Актуальність теми протистояння добра і зла в сучасному світі. ТЛ: оповідання |
|
|
||
52 |
Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Співчуття, милосердя ‒ шлях до перемоги добра. |
|
|
||
53 |
Композиційні та сюжетні особливості прозових творів. Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник». Самореалізація підлітків. Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками. |
|
|
||
54 |
Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник». Добро і зло. Благородство і підлість у творі. Федько як особистість. ТЛ: головний герой, другорядні герої |
|
|
||
55 |
Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник». Виразне читання фрагментів твору. |
|
|
||
56 |
Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник». Характеристика персонажів твору. Усна характеристика головного героя твору. |
|
|
||
57 |
Григір Тютюнник. Оповідання «Дивак». Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. |
|
|
||
58 |
Григір Тютюнник. Оповідання «Дивак». Паралельність і єдність двох світів – природи і людини. Точність і лаконізм описів природи. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості. |
|
|
||
59 |
Пригоди та фантастика в сучасній прозі. Галина Малик. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Вчинки й характери персонажів. |
|
|
||
60 |
Галина Малик. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Символіка країни та її жителів. ТЛ: портрет, портретна деталь |
|
|
||
61 |
Галина Малик. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми у казці. Особливості композиції та мови твору. |
|
|
||
62 |
Всеволод Нестайко. Повість «Чарівний талісман». Незвичайні події в повісті. |
|
|
||
63 |
Всеволод Нестайко. Повість «Чарівний талісман». Колоритні характери головних персонажів твору. |
|
|
||
64 |
Всеволод Нестайко. Повість «Чарівний талісман». Основні комунікативні вміння та їхнє значення в житті людини. |
|
|
||
65 |
Контрольна робота. «Твори Є. Гуцала, Гр. Тютюнника, В. Винниченка, Г. Малик, В. Нестайка» (тестування, завдання відкритої форми). |
|
|
||
66 |
РМ (усно). Твір-характеристика літературного героя / літературної героїні на основі складеного плану. |
|
|
||
67 |
Науково-художня, науково-популярна, навчальна література (загальне ознайомлення). Дмитро Красицький. «Дитинство Тараса». Олесь Ільченко. Один день хлопчика з Вінчі. Тексти із засобів масової інформації. |
|
|
||
68 |
Позакласне читання. Сергій Гридін. «Федько – прибулець з Інтернету». Ярослав Стельмах. «Вікентій Прерозумний». Олександр Гаврош. «Пригоди тричі славного розбійника Пинті». Валерій і Наталія Лапікури. «Чарівна брама». Іван Андрусяк. «Третій сніг». Ірина Цілик. «Місторія однієї дружби». Радій Полонський. «Таємниця країни суниць». |
|
|
||
69 |
Семестрова контрольна робота. Поезія. Твори на історичну тематику. Світ людини і природи, пригоди та фантастика в художній прозі (тестування, завдання відкритої форми, твір-мініатюра). |
|
|
||
70 |
Підсумковий урок . |
|
|
||