7 клас
Українська література
(70 год, 2 год на тиждень)
Календарно-тематичне дланування для 7-го класу відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література: 5-9 класи (зі змінами затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.)
І семестр
Пор. № |
Дата |
Зміст програмового матеріалу |
Примітки |
Вступ |
|||
1 |
|
Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником, його особливість і значення. Функції мистецтва. |
|
Із пісенних скарбів |
|||
2 |
|
Жанрово-тематичне розміїття пісень (суспільно-побутові: козацькі, чумацькі, кріпацькі, рекрутські та солдатські, бурлацькі, наймитські й заробітчанські тощо) Ідейно-художнє їх багатство. Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. ТЛ: суспільно-побутові пісні. |
|
3 |
|
«Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою» (1 пісня на вибір учителя). Трагізм і героїзм у козацьких піснях. |
Вивчити напам'ять одну пісню (на вибір) |
4 |
|
«Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька» (1 пісня на вибір учителя). Трагізм і героїзмкозацьких і чумацьких пісень. |
|
5 |
|
Коломийки. «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» - «перли розсипаного мистецтва». Особливість жанру і його життєвість. Будова, ритм коломийок. Життєствердний і гумористичний пафос. ТЛ: коломийки. |
|
6 |
|
РМ. Складання коломийок на тему шкільного життя (усно). |
|
Про далекі минулі часи |
|||
7 |
|
Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. «Захар Беркут» Історична основа повісті. ТЛ: історична повість. |
|
8 |
|
Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо—татарських нападників у повісті. Образ тухольської громади: роль і місце кожного в суспільному житті. |
|
9 |
|
Птріотична ідея у творі. Уславлення сміливості, патріотизму, вірності в образах Максима і Мирослави. |
|
10 |
|
Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Лідерські якості Захара Беркута. Характеристика образу Тугара Вовка. |
|
11 |
|
Художні засоби, особливості мови повісіті. Роль діалектизмів у творі. Значення повісіті. |
|
12 |
|
ВЧ. Читання напам'ять прозового уривка з повісті «Захар Беркут» |
|
13 |
|
Контрольна робота. Суспільно-побутові пісні. Коломийки. Іван Франко (розгорнуті відповіді на запитання) |
|
14 |
|
ЛРК. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. |
|
15 |
|
Тарас Шевченко. Життєпис поета (викуп з неволі, навчання в Петербурзькій академії мистецтв, збірка «Кобзар». Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало...»). |
|
16 |
|
Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності («Тополя»). ТЛ: балада, метаморфоза. |
|
17 |
|
«Заповіт» («Як умру, то поховайте...») – твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього. ТЛ: ідея. |
Вивчити напам'ять. |
18 |
|
Андрій Чайковський. Коротко про митця. «За сестрою». Відтворення історичних подій із позицій гуманізму. Напружений динамічний сюжет повісті. ТЛ: героїко-романтична повість, композиція. |
|
19 |
|
Образ Павлуся як улілення благородства і лицарства, сміливості і винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі. |
|
20 |
|
Шляхетність, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків. |
|
21 |
|
Використання в повісті фольклорних мотивів, засобів (зокрема парийому гіперболізації). |
|
22 |
|
Контрольна робота. Тарас Шевченко, Андрій Чайковський (тестування). |
|
23 |
|
ПЧ. Андрій Кащенко. «Над Кодацьким порогом». |
|
24 |
|
Михайло Стельмах. Коротко про митця. Його поетичне сприйняття світу. «Гуси-лебеді летять» - автобіографічна повість про дитинство. ТЛ: автобіографічний твір. |
|
25 |
|
Звичаї, традиції українців. Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образ гусей-лебедів. |
|
26 |
|
Образ чутливого до краси Михайлика. |
|
27 |
|
Характеристика інших образів (діда, батьків, подружки Люби). Мова повісті. Роль художніх засобів та елементів фольклору. |
|
28 |
|
РМ. Створення каліграм про природу. |
|
29 |
|
ПЧ. Світ поезій Михайла Стельмаха. |
|
30 |
|
Контрольна робота. Письмовий твір на одну з мем: «Шанобливе ставлення до природи у повісті «Гуси-лебеді летять», «Поетична розповідь про дитинство (за повістю «Гуси-лебеді летять»)», «Стародавні уявлення і вірування нашого народу у повісті «Гуси-лебеді летять». |
|
31 |
|
ЛРК. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. |
|
32 |
|
Повторення та узагальнення вивченого. |
|
Ти знаєш, що ти людина? |
|||
33 |
|
Григір Тютюнник. Коротко про дитинство письменника. Повість «Климко». Автобіографічна основа твору. Доля дитини в часи воєнного лихоліття. |
|
34 |
|
Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних. |
|
35 |
|
РМ. Усне переказування найбільш вражаючих епізодів із повісті з аргументацією свого вибору. |
|
36 |
|
Ідея самопожертви. Характеристика образу Климка. |
|
37 |
|
Художні особливості твору. Мова персонажів. ТЛ: художня деталь. |
|
38 |
|
УПЧ. Григір Тютюнник «Вогник далеко в степу». |
|
39 |
|
Олекса Стороженко. Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Оповідання «Скарб», морально-етичні проблеми твору. |
|
40 |
|
Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання. |
|
41 |
|
Богдан Лепкий. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)». Актуальні морально-етичні питання в ньому, проблема збереження загальнолюдських цінностей. Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті основної думки, моралі. |
|
42 |
|
ЛРК. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. |
|
43 |
|
Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив...». |
|
44 |
|
Ідея зіткнення неповторності й буденності в «Кольорових мишах». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни. |
Вивчити напам'ять одну поезію (на вибір) |
45-46 |
|
Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально. Духовне багатство – найбільший скарб у житті («Чайка на крижині», «Крила»). |
|
47 |
|
Контрольна робота. Григір Тютюнник, Олекса Стороженко, Богдан Лепкий, Ліна Костенко (розгорнуті відповіді на запитання). |
|
48 |
|
Василь Симоненко. Коротко про митця. «Лебеді материнства». Фольклорна основа поезії. Символічний зміст образу лебедів. |
Вивчити напам'ять одну поезію (на вибір) |
49 |
|
Загальнолюдські цінності та ідеї у вірші «Ти знаєш, що ти – людина?». Романтичний порив, прагнення пошуку, відкриттів і самовідкриттів у поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани». |
|
50 |
|
ВЧ. Конкурс на кращого читця поезій В. Симоненка. |
|
51 |
|
Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських».казкове і реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий в ній. |
|
52 |
|
Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожного. |
|
53 |
|
Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині. Образи дітей та дорослих, аналіз їхніх учинків. |
|
54 |
|
Роль у творі художніх засобів. Символічне значення образів старовинної шафи та чарівних коралів. |
|
55 |
|
ПЧ. Степан Ввасильченко «Приблуда». |
|
56-57 |
|
Любов Пономаренко. «Гер переможений». Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності. Особливості художніх засобів новели (роль деталей, поєдання різних часових площин тощо). ТЛ: новела. |
. |
58 |
|
Контрольна робота. Василь Симоненко, Марина Павленко, Любов Пономаренко (тестування). |
|
«Ми – українці» |
|||
59 |
|
Олег Ольжич – поет національного героїзму. Заклик іти за велінням свого серця, жити повнокровним життям у вірші «Господь багатий нас благословив». Проблема людської волі в поезії «Захочеш – і будеш...» (із циклу «Незнаному воякові») (на вибір) |
|
60 |
|
Лицар духу українського народу Олена Теліга. Вірш «Сучасникам» як моральний заповіт нащадкам. Ідея оптимізму і життєлюбства через художнє слово в поезії «Радість» (на вибір) |
|
61 |
|
Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили». Повість про пригоди українського силача, що став чемпіоном Чехословаччини та Європи з кількох видів спорту, об'їздив півсвіту, здобувши безліч перемог. |
|
62 |
|
Іван Сила (Іван Фірцак) – утілення непеможного духу українського народу, його доброти й щирості. |
|
63 |
|
Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність. |
|
64 |
|
РМ. Створення власної історії з головним героєм повісті Іваном Силою (письмово). |
|
65 |
|
Андрій Малишко. Відомий український поет і його пісні, що стали народними. Оспівування любові до матері, її щирих почуттів до своєї дитини («Пісня про рушник»). |
Вивчити напам'ять одну поезію (на вибір) |
66-67 |
|
Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності у вірші «Чому, сказати, й сам не знаю...», художні засоби донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної пам'яті. Ліризм поезій А. Малишка. |
|
68 |
|
Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: «Ідея патріотичного оптимізму та життєлюбства у творах Олега Ольжича й Олени Теліги», «Богатир Карпат Іван Сила», «Пісенно-поетична творчість Андрія Малишка». |
|
69 |
|
ЛРК. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. |
|
70 |
|
Підсумковий урок. Бесіда про твори, що вивчалися впродовж року й викликали найбільше зацікавлення. |
|