Як воду п'ю із чистої криниці, З-поміж людей вишукую слова. І наша рідна мова-чарівниця У віршах повнозвучних ожива. Цвіте, як квітка маку серед поля. Дзвенить, як пісня пташки чарівна. І хоч нелегка в Україні доля, Та вірю все ж відродиться вона. І буде людям Україна – мати, Не мачуха, якою нині є. І мову рідну будуть шанувати, Як найбагатше надбання своє. Людмила Савчук - Як ви розумієте основну думку вірша?
Мета уроку : формувати компетентності: предметні: знання про норми сучасної української літературної мови; нормативне та ненормативне мовлення: про типи норм; ключові: розвивати культуру мовлення; комунікативні: розвивати навички вести бесіду про культуру спілкування в різних ситуаціях; інформаційні: продовжувати формувати навички самостійної роботи з лінгвістичними довідниками; загальнокультурні: прагнення оволодівати літературною українською мовою.
Д о р о г і с е м и к л а с н и к и ! Зокрема, дізнаєтеся багато нового про дієслово, прислівник, службові частини мови та вигук. Ваші зусилля обов’язково увінчаються успіхом, ви матимете задоволення від уміння грамотно писати та красномовно висловлюватися. Опрацювання кожного параграфа раджу розпочинати зі вступної вправи - невеликого дослідження. Потім бажано уважно прочитати теоретичні відомості, осмислити їх, переказати своїми словами. А виконавши різноманітні тренувальні вправи, ви закріпите свої знання, а також дізнаєтеся багато цікавого про навколишній світ, стосунки між людьми, історію та культуру. Сподіваюся, що вам сподобаються завдання з позначками «Попрацюйте в парах», «Коло думок», «Поспілкуйтеся», «Життєва ситуація». Окремі з них виконуються колективно й за певними правилами, ознайомитися з якими можна в додатках наприкінці підручника. Також на вас чекають конкурсні завдання, пізнавальні рубрики «Із глибин мовознавства», «Культура мовлення», «Моя сторінка». Під час вивчення великих тем ви зможете взяти участь у виконанні групових проектів, які допоможуть поглибити знання з мови, розвинуть ваші творчі здібності. Надійними помічниками на шляху здобуття знань стануть запропоновані в підручнику опорні малюнки й таблиці, орфографічний і тлумачний словники, словник синонімів, відповіді до вправ. Пам’ятайте, що добре ВОЛОДІННЯ МОВОЮ - це крок до УСПІХУ. Це дорога до самопізнання та самовдосконалення. Ось ви й розгорнули нову книжку — підручник з української мови, з яким працюватимете протягом цього навчального року та матимете чудову нагоду продовжити вивчати один з найбільших розділів мовознавства - «Морфологію».
Загальнонародна мова – сукупність слів, граматичних форм, особливостей вимови й наголошення, що їх використовують люди, для яких мова є рідною. Загальнонародна мова охоплює діалекти, просторіччя, професійну лексику, жаргони тощо. Літературна мова – відшліфована, унормована форма загальнонародної мови, що в усному й писемному виявах обслуговує життя нації: державну діяльність, законодавство, науку, освіту, художню літературу, театр, засоби масової інформації. Завдяки унормованості українська літературна мова однакова на всій території її поширення для всіх, хто нею користується у спілкуванні. Норма літературної мови - сукупність загальноприйнятих правл, якими користуються мовці в усному й писемному мовленні. Мовна норма – мовний варіант у сфері вимови, слововживання, словозміни, закріплений практикою та рекомендований до вживання.
МОРФОЛОГІЧНІ ПУНКТУАЦІЙНІ СИНТАКСИЧНІ СЛОВОТВІРНІ ОРФОЕПІЧНІ ОРФОГРАФІЧНІ ЛЕКСИЧНІ СТИЛІСТИЧНІ ФРАЗЕОЛОГІЧНІ правильна вимова голосних і приголосних звуків, правильне наголошування слів правильне написання слів і їхніх значущих частин, написання слів окремо, разом чи через дефіс, правильне вживання великої літери уживання слів у властивих їм значеннях та правильне поєднання слів за змістом у словосполученні та реченні уживання стійких словосполучень у властивих їм значеннях, а також із постійним, відтворюваним за традицією складом компонентів правильне творення слів правильна словозміна самостійних частин мови правильна будова словоспо-лучень і речень правильне вживання розділових знаків правильне вживання у висловлюванні певного стилю властивих йому мовних засобів
Мовне правило – наукове осмислення, визначення, формулювання мовної норми. Саме норми літературної мови є підґрунтям правил, якими користуються в усному та писемному мовленні. Діалектні слова – слова, поширення яких обмежується територією певного наріччя (діалекту). Вони називають поняття, для позначення яких у загальнонародній мові використовуються інші назви: бараболя (картопля), опришкуватий (запальний), сливень (майже).
Колективна робота з текстом Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку. Доберіть заголовок. Випишіть речення, яке є ключовим. Рідна наша мова українська... Приємна слухові найвибагливішого музиканта своєю мелодійністю та гідна подиву досвідченого лінгвіста своєю довершеністю й розмаїтістю форм, посивіла на історичному шляху і вічно юна у своїй щоденній онові... Саме вона якнайліпше репрезентує нас, той народ, який її витворив і утвердив. Витворена духовними зусиллями наших пращурів, осяяна світлом багатьох національних геніїв, наша мова засвідчує величезний життєвий потенціал українського народу, його глибокий розум і чуле серце, моральну досконалість і залюбленість у красу. Мова — генетичний код духовного й фізичного буття народу, оберіг його історичної пам’яті, матриця його свідомості та світогляду.
Творчий геній народу, його неперевершений хист словесного мистецтва виявилися в безцінних фольклорних скарбах — ніжній і мужній пісні, цікавій казці, дотепній примовці, мудрій приказці. У фольклорному джерелі зародилося й розквітло українське слово, натомість у авторських письменах воно заполум’яніло інтелектуальною рвійністю, осмисленням життєвих явищ і розмахом висловлення, зачарувало людство своїм ніжним і водночас пристрасним голосом (С. Ніколаєнко). Випишіть із тексту художні означення до слова мова. Яку роль виконують ці слова і сполучення слів? Слово нашої мови вписано золотими літерами на скрижалях уселюдської духовності, воно освячене тисячоліттями, зміцнене й розвинене генієм наших світочів, огранене в довершених літературних і наукових працях, піднесене до рівня найрозвиненіших літературних мов світу.
Коли йдеться про такі наші поняття, як мова, народ, культура, то ми розуміємо, що всі вони пов’язані одне з одним. Проте, цей зв’язок не є нерозривним. Якщо хтось правильно розмовляє українською мовою, це ще не означає, що він є українцем від самого свого народження. Можна зустріти людину, яка не розмовляє українською мовою, а її батьки були українцями, але їй довелося жити за кордоном і спілкуватися з людьми, котрі не розмовляли по-українському. Тепер це не рідкісний випадок. Хіба мало є українців і в самій Україні та в інших країнах, які не розмовляють українською мовою?
В історії людства бувало так, що завойовані народи засвоювали мову та культуру своїх завойовників. Так було, наприклад, у Європі з кельтськими народами, що засвоїли мову та культуру римлян. Траплялися і протилежні випадки. Завойовники, які прийшли на Балканський півострів із берегів Волги (їх називали булгарами), засвоїли (на території сучасної Болгарії) мову та культуру завойованих ними слов’ян. Цілком зрозуміло, що найчастіше завойовники нав’язують свою мову завойованій ними людності (А. Білецький). Чому, на вашу думку, у самій Україні чимало українців не спілкуються українською мовою?
Із поданих пар словосполучень записати лише нормативні. Визначити, які норми порушено в іншому словосполученні (слові). З’ясувати вид кожної з допущених помилок. 1. Старанний чергОвий, старанний черговИй. 2. Запорожська Січ, Запорозька Січ. 3. Обробка інформації, опрацювання інформації. 4. Більш сильний, більш сильніший. 5. Подякувати другові, подякувати друга. 6. Спритний поставщик, спритний постачальник. 7. Слідуюче завдання, наступне завдання. 8. Приймати участь, брати участь. 9. Ароматний шампунь, ароматна шампунь. 10. Кидатися в очі, впадати в очі. 11. Тактична поведінка, тактовна поведінка. 12. Приводити приклад, наводити приклад. До якого словника потрібно звернутися в кожному з випадків?
Бажаю всім віри і впевненості у завтрашньому дні, міцного здоров’я, успіхів і злагоди у новому 2022/2023 навчальному році! Нехай цей день не буде причиною печалі, а запам'ятається довгоочікуваними веселими зустрічами, пробудженням спраги до знань. Щоб сил і терпіння вистачило на весь прийдешній рік! Високих оцінок, легких контрольних, цікавих уроків і вірних друзів, з якими все легко здійсниться!