Літературна норма української мови

Про матеріал
Запропонований матеріал презентації допоможе (формувати компетентності): предметні: розширити відомості семикласників про рідну мову, сфор¬мувати поняття про мовну скарбницю українського народу; комунікативні: розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати власні судження, обґрунтовано доводити свою точку зору; ключові: вдосконалювати логічне та образне мислення; інформаційні: розвинути вміння аналізувати висловлювання, складати не-великі тексти відповідно до комунікативного завдання; загальнокультурні: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного ма¬теріалу сприяти осмисленню ролі рідної української мови у збереженні духовних надбань народу.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

* * Вже минуло літо променисте, Й дзвоник знов до школи кличе нас...

Номер слайду 2

розпочинається в умовах війни, у часи, коли Україна вистояла у протистоянні з однією із найпотужніших армій світу, заплативши за це тисячами людських життів, втративши частину своєї території. На превеликий жаль,

Номер слайду 3

Вже півроку ми живемо в умовах найжорстокішої війни, яка була розв’язана росією. Для нашої країни вона стала народною війною за незалежність і суверенітет, за цивілізаційний вибір і приналежність до європейської цивілізації.

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Вправа «Незакінчене речення – Для мене Україна це …»

Номер слайду 6

Як воду п'ю із чистої криниці, З-поміж людей вишукую слова. І наша рідна мова-чарівниця У віршах повнозвучних ожива. Цвіте, як квітка маку серед поля. Дзвенить, як пісня пташки чарівна. І хоч нелегка в Україні доля, Та вірю все ж відродиться вона. І буде людям Україна – мати, Не мачуха, якою нині є. І мову рідну будуть шанувати, Як найбагатше надбання своє. Людмила Савчук - Як ви розумієте основну думку вірша?

Номер слайду 7

Чи можна уявити наше життя без правил? А чи потрібні правила у мові? Поміркуйте…. Чому? Поділіться своїми роздумами з однокласницями й однокласниками.

Номер слайду 8

Літературна норма української мови

Номер слайду 9

А девіз нашого уроку:  Може, десь земля є краща й вища, А над нею – небо золоте, Та мені найкраща та, де вишня, Та, де вишня мамина цвіте!

Номер слайду 10

Мета уроку : формувати компетентності:  предметні: знання про норми сучасної української літературної мови; нормативне та ненормативне мовлення: про типи норм;  ключові: розвивати культуру мовлення;  комунікативні: розвивати навички вести бесіду про культуру спілкування в різних ситуаціях;  інформаційні: продовжувати формувати навички самостійної роботи з лінгвістичними довідниками; загальнокультурні: прагнення оволодівати літературною українською мовою.

Номер слайду 11

Д о р о г і с е м и к л а с н и к и ! Зокрема, дізнаєтеся багато нового про дієслово, прислівник, службові частини мови та вигук. Ваші зусилля обов’язково увінчаються успіхом, ви матимете задоволення від уміння грамотно писати та красномовно висловлюватися. Опрацювання кожного параграфа раджу розпочинати зі вступної вправи - невеликого дослідження. Потім бажано уважно прочитати теоретичні відомості, осмислити їх, переказати своїми словами. А виконавши різноманітні тренувальні вправи, ви закріпите свої знання, а також дізнаєтеся багато цікавого про навколишній світ, стосунки між людьми, історію та культуру. Сподіваюся, що вам сподобаються завдання з позначками «Попрацюйте в парах», «Коло думок», «Поспілкуйтеся», «Життєва ситуація». Окремі з них виконуються колективно й за певними правилами, ознайомитися з якими можна в додатках наприкінці підручника. Також на вас чекають конкурсні завдання, пізнавальні рубрики «Із глибин мовознавства», «Культура мовлення», «Моя сторінка». Під час вивчення великих тем ви зможете взяти участь у виконанні групових проектів, які допоможуть поглибити знання з мови, розвинуть ваші творчі здібності. Надійними помічниками на шляху здобуття знань стануть запропоновані в підручнику опорні малюнки й таблиці, орфографічний і тлумачний словники, словник синонімів, відповіді до вправ. Пам’ятайте, що добре ВОЛОДІННЯ МОВОЮ - це крок до УСПІХУ. Це дорога до самопізнання та самовдосконалення. Ось ви й розгорнули нову книжку — підручник з української мови, з яким працюватимете протягом цього навчального року та матимете чудову нагоду продовжити вивчати один з найбільших розділів мовознавства - «Морфологію».

Номер слайду 12

Загальнонародна мова – сукупність слів, граматичних форм, особливостей вимови й наголошення, що їх використовують люди, для яких мова є рідною. Загальнонародна мова охоплює діалекти, просторіччя, професійну лексику, жаргони тощо. Літературна мова – відшліфована, унормована форма загальнонародної мови, що в усному й писемному виявах обслуговує життя нації:  державну діяльність, законодавство, науку, освіту, художню літературу, театр, засоби масової інформації. Завдяки унормованості  українська літературна мова однакова на всій території її поширення для всіх, хто нею користується у спілкуванні. Норма літературної мови -  сукупність загальноприйнятих правл, якими користуються мовці в усному й писемному мовленні. Мовна норма – мовний варіант у сфері  вимови, слововживання, словозміни, закріплений практикою та рекомендований до вживання.

Номер слайду 13

МОРФОЛОГІЧНІ ПУНКТУАЦІЙНІ СИНТАКСИЧНІ СЛОВОТВІРНІ ОРФОЕПІЧНІ ОРФОГРАФІЧНІ ЛЕКСИЧНІ СТИЛІСТИЧНІ ФРАЗЕОЛОГІЧНІ правильна вимова голосних і приголосних звуків, правильне наголошування слів правильне написання слів і їхніх значущих частин, написання слів окремо, разом чи через дефіс, правильне вживання великої літери уживання слів у властивих їм значеннях та правильне поєднання слів за змістом у словосполученні та реченні уживання стійких словосполучень у властивих їм значеннях, а також із постійним, відтворюваним за традицією складом  компонентів правильне творення слів правильна словозміна самостійних частин мови правильна будова  словоспо-лучень і речень правильне вживання розділових знаків правильне вживання у висловлюванні певного стилю  властивих йому мовних засобів

Номер слайду 14

Мовне правило – наукове осмислення, визначення, формулювання мовної норми. Саме норми літературної мови є підґрунтям правил, якими користуються в усному та писемному мовленні. Діалектні слова –  слова, поширення яких обмежується територією певного наріччя (діалекту). Вони називають поняття, для позначення яких у загальнонародній мові використовуються інші назви: бараболя (картопля), опришкуватий  (запальний), сливень   (майже).

Номер слайду 15

Колективна робота з текстом  Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку. Доберіть за­головок. Випишіть речення, яке є ключовим. Рідна наша мова українська... Приємна слухові найвибагливішого музиканта своєю мелодійністю та гідна подиву досвідченого лінгвіста своєю довершеністю й розмаїтістю форм, посивіла на історичному шляху і вічно юна у своїй щоденній онові... Саме вона якнайліпше репрезен­тує нас, той народ, який її витворив і утвердив. Витворена духовними зусиллями наших пращурів, осяяна світлом багатьох національних ге­ніїв, наша мова засвідчує величезний життєвий потенціал українсько­го народу, його глибокий розум і чуле серце, моральну досконалість і залюбленість у красу. Мова — генетичний код духовного й фізичного буття народу, оберіг його історичної пам’яті, матриця його свідомості та світогляду.

Номер слайду 16

Творчий геній народу, його неперевершений хист словесного мистецтва виявилися в безцінних фольклорних скарбах — ніжній і мужній пісні, цікавій каз­ці, дотепній примовці, мудрій приказці. У фольклорному джерелі заро­дилося й розквітло українське слово, натомість у авторських письменах воно заполум’яніло інтелектуальною рвійністю, осмисленням життєвих явищ і розмахом висловлення, зачарувало людство своїм ніжним і вод­ночас пристрасним голосом (С. Ніколаєнко).  Випишіть із тексту художні означення до слова мова. Яку роль вико­нують ці слова і сполучення слів? Слово нашої мови вписано золотими літерами на скрижалях уселюд­ської духовності, воно освячене тисячоліттями, зміцнене й розвинене ге­нієм наших світочів, огранене в довершених літературних і наукових пра­цях, піднесене до рівня найрозвиненіших літературних мов світу.

Номер слайду 17

Номер слайду 18

https://www.youtube.com/watch?v=oL_8eEGki60 Українська мова - мова української нації!

Номер слайду 19

Коли йдеться про такі наші поняття, як мова, народ, культура, то ми розуміємо, що всі вони пов’язані одне з одним. Проте, цей зв’язок не є нерозривним. Якщо хтось правильно розмовляє українською мо­вою, це ще не означає, що він є українцем від самого свого народження. Можна зустріти людину, яка не розмовляє українською мовою, а її бать­ки були українцями, але їй довелося жити за кордоном і спілкуватися з людьми, котрі не розмовляли по-українському. Тепер це не рідкісний випадок. Хіба мало є українців і в самій Україні та в інших країнах, які не розмовляють українською мовою?

Номер слайду 20

В історії людства бувало так, що завойовані народи засвоювали мову та культуру своїх завойовників. Так було, наприклад, у Європі з кельт­ськими народами, що засвоїли мову та культуру римлян. Траплялися і протилежні випадки. Завойовники, які прийшли на Балканський пів­острів із берегів Волги (їх називали булгарами), засвоїли (на території сучасної Болгарії) мову та культуру завойованих ними слов’ян. Цілком зрозуміло, що найчастіше завойовники нав’язують свою мову завойова­ній ними людності (А. Білецький). Чому, на вашу думку, у самій Україні чимало українців не спілкують­ся українською мовою?

Номер слайду 21

Із поданих пар словосполучень записати лише нормативні. Визначити, які норми порушено в іншому словосполученні (слові). З’ясувати вид кожної з допущених помилок. 1. Старанний чергОвий, старанний черговИй. 2. Запорожська Січ, Запорозька Січ. 3. Обробка інформації, опрацювання інформації. 4. Більш сильний, більш сильніший. 5.  Подякувати  другові, подякувати друга.  6. Спритний поставщик, спритний постачальник. 7. Слідуюче завдання, наступне завдання. 8. Приймати участь, брати участь.  9. Ароматний шампунь, ароматна шампунь.  10. Кидатися в очі, впадати в очі. 11. Тактична поведінка, тактовна поведінка. 12. Приводити приклад, наводити приклад. До якого словника потрібно звернутися в кожному з випадків?

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Номер слайду 24

https://www.youtube.com/watch?v=pvsFVApkH6g

Номер слайду 25

Перегляньте експрес-урок О. Авраменка за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=nezy-h6_cn8

Номер слайду 26

https://www.youtube.com/watch?v=svPITvD2rHc 15-річна Валерія Мерза із Золотоноші продає свої картини, а виручені гроші передає на потреби українських бійців. До того ж, розповідає дівчина, творчість відволікає від поганих думок.

Номер слайду 27

Продовжіть вислови Доля нашої мови, як і всієї України, залежить... 2) Сила україн­ської мови полягає в... 3) Українська мова — це мова... 4) Мова берегла й береже... 5) Піднесення нашого слова — запорука ...

Номер слайду 28

Ст. 4-6

Номер слайду 29

Бажаю всім віри і впевненості у завтрашньому дні, міцного здоров’я, успіхів і злагоди у новому 2022/2023 навчальному році! Нехай цей день не буде причиною печалі, а запам'ятається довгоочікуваними веселими зустрічами, пробудженням спраги до знань. Щоб сил і терпіння вистачило на весь прийдешній рік! Високих оцінок, легких контрольних, цікавих уроків і вірних друзів, з якими все легко здійсниться!

Номер слайду 30

Створіть колаж чи стінну газету «Диво калинове» про красу й багатство української мови. Опрацюйте теоретичний матеріал за підручником. - Чим саме тема уроку може допомогти вам підвищувати культуру власного мовлення? Обгрунтуйте.

Номер слайду 31

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

ppt
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
1 вересня 2022
Переглядів
3678
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку