Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіХудожній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником
Д о р о г і с е м и к л а с н и к и ! Ось ви й розгорнули нову книжку — підручник з української літератури, з яким працюватимете протягом цього навчального року та матимете чудову нагоду продовжити розпочату в попередніх класах мандрівку сюжетними лабіринтами найкращих творів українських письменників. Саме цей підручник стане вірним супутником під час нашої з вами мандрівки у світ прекрасного, світ високого мистецтва слова. Він допоможе нам зустрітися з відомими письменниками, познайомитися з цікавими персонажами, зробити нові відкриття в царині теорії літератури. На вас чекають прозові й поетичні історії про хоробрих і полохливих, веселих і сумних, кумедних і страшних, реальних і фантастичних героїв. Попрацювавши з текстами творів та критичними матеріалами, ви самостійно спробуєте дати відповідь на багато запитань, що обов’язково виникнуть у процесі навчання.
Серед авторів, із творчістю яких ознайомитеся цього року, є вже відомі для вас імена. Це Тарас Шевченко, Іван Франко, Ліна Костенко, Василь Симоненко, Григір Тютюнник. Дізнаєтесь і про таких письменників, як. Андрій Чайковський. Олекса Стороженко. Михайло Стельмах Степан Процюк. Любов Пономаренко. Олена Теліга. Олег Ольжич. Олександр Гаврош. Володимир Івасюк. Богдан Лепкий. Тарас. ШевченкоІван. Франко. Ліна. Костенко. Василь Симоненко. Григір Тютюнник
«Із пісенних скарбів»«Ми — українці»«Ти знаєш, що ти – людина»«Про минулі часи» Ознайомившись із творами цього розділу, ти зрозумієш, чому відомий російський композитор П. Чайковський охарактеризував пісенну обдарованість нашого народу такими словами: «Є талановиті люди, а є й талановиті народи. Саме до них належить український». Козацькі й чумацькі пісні, коломийки — у них відображена і наша історія, і рідний край, і наш характер, і любов, і жарти, словом, уся палітра української душі... У цьому розділі ти прочитаєш повість І. Франка «Захар Беркут» про героїчну боротьбу русичів проти монгольських нападників. Ознайомишся з баладою Т. Шевченка «Тополя» про красу і вірність кохання; з повістями А. Чайковського «За сестрою», М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», Гр. Тютюнника «Климко», у яких головними героями є твої однолітки. Із цих та інших творів ти дізнаєшся ще багато-багато цікавого... Виявляється, скарб — це не викопана старовинна скриня з коштовностями (оповідання О. Стороженка «Скарб»); крила мають не лише птахи, а й люди (вірші Л. Костенко). Саме про це ти прочитаєш у цьому розділі. Також ти довідаєшся, що «Можна все на світі вибирати… вибрати не можна тільки Батьківщину» («Лебеді материнства» В. Симоненка) і про те, що є люди, які прощають свого ворога (новела Л. Пономаренко «Гер переможений»). Прочитавши художні твори цього розділу, ти збагнеш, як важливо, хоч і неймовірно важко, робити правильний вибір у різних життєвих ситуаціях, залишаючись людиною. На багато запитань ти знайдеш відповіді, прочитавши розділ «Ми — українці». Крім того, ти нарешті зрозумієш, чому дорослі кажуть так: «Ось коли я був у твоєму віці, то хіба...» Не буду розповідати секрети найцікавіших творів, запропонованих в цьому розділі, бо ти сам про них дізнаєшся. Читай і насолоджуйся!
Також у підручнику є шість рубрик: «Теорія літератури», «Запам’ятайте!», «До речі…», «Усміхніться», «Зауважте», «Запитання і завдання», які допоможуть кожному із вас досягти відмінних результатів при вивченні української літератури, зрозуміти всю її красу і глибину. Обов’язкові рубрики - «Теорія літератури», «Запам’ятайте!» та «Запитання і завдання». Решта рубрик - додаткові. Проте вони є дуже цікавими і нададуть можливість вам не лише краще вивчити запропоновані твори, а й виявити свої найліпші якості — кмітливість, розсудливість, вміння швидко міркувати й аналізувати прочитане.
Зверніть особливу увагу на рубрику «Запитання і завдання». Вона передбачає такі різновиди робіт: А щоб ви пригадали теоретичну інформацію із попередніх класів, наприкінці підручника вміщено «Короткий літературознавчий словник». Тож рушаймо в нову подорож сторінками літературних творів! - спостереження;- читання;- тестові завдання;- конспектування;- творче завдання;- відповіді на запитання;- домашнє завдання;- матеріали мережі «Інтернет».
— Ми з вами на уроці літератури... Чи задумувались ви коли-небудь над тим, що таке література?— Звичайно, у друкованих джерелах ви знайдете чимало різних висловів як про художню літературу, поезію, так і про її роль в суспільному житті. Багато є різних висловів і про те, кого можна назвати поетом. Одначе поняття художня література настільки ємне, вагоме, що про нього однозначно сказати не можна. Література - це образна історія народного життя... Знання літератури потрібне людям для того, щоб глибше «читати» книгу життя, багатогранно розуміти соціальний і духовний зміст самої людини.
Література - це образна історія народного життя... Знання літератури потрібне людям для того, щоб глибше «читати» книгу життя, багатогранно розуміти соціальний і духовний зміст самої людини. Сучасний український літературознавець Михайло Наєнко Література є душею народного життя, є самосвідомістю народності. Без літератури народність є тільки пасивною появою, і для того чим багатша, чим достатніше у народа література, тим тривкіше стоїть його народність. Микола Костомаров
Мета красного мистецтва - викликати в душі читача живі образи тих людей чи речей, котрі нам малює поет, і ними будити ті самі чуття, які проймали душу самого поета в хвилі, коли творив ті образи.Іван Франко Справжні письменники... Без них нам було б сумно жити, нецікаво, світ знебарвів би, втратив би для нас сенс свого існування, ми, напевно, не вміли б любити, якби не письменники... Михайло Осадчий
- Що ви розумієте під художнім твором? Художній твір – кінцевий результат і продукт творчої праці письменника, написаний за законами красного письма. Художні твори і складають художню літературу. У давнину мистецтво було безпосередньо пов'язане з процесом праці. Пісні й танці тих часів сприяли полегшенню праці людей. Потім воно відокремилося від їхньої виробничої діяльності, тобто пісні, танці, музика й живопис почали задовольняти лише естетичні потреби. Отже, виникли різні види мистецтва, кожен із яких своєрідно відображав життя й забезпечував різноманітні естетичні потреби людей. - Чому літературу називають мистецтвом слова?Мистецтво — це творче відображення дійсності в художніх образах. Справді, письменники не копіюють дійсність, а, осмисливши й доповнивши її за допомогою творчої уяви, словесно відображають у художніх образах. До речі, саме художній образ як специфічна форма відображення дійсності є спільним для всіх його видів.
Художня література як одна з форм духовної діяльності людини Слово – то найтонший різець... Вміти користуватися ним –велике мистецтво. В. Сухомлинський. Сучасне життя важко уявити без художніх книжок. Із їхніх сторінок на нас дивляться герої минулого й сьогодення, про яких цікаво і захоплююче розповідають автори-письменники, які є особливо обдарованими людьми. Саме вони відтворюють життя через індивідуальні художні образи або картини. Ці талановиті митці розкривають суспільні відносини, характери і переживання людей на прикладі конкретної особи, яка є і літературним героєм і ніби олюднює все зображуване. Кожний письменник уважно вивчає навколишню дійсність. Все побачене і почуте він обдумує і визначає, що добре, корисне, що погане, шкідливе, а також — що важливе, характерне, що другорядне, випадкове. У своїх творах письменник зображує важливі, характерні події, явища, риси вдачі людей, малює словами художні образи.
- Чим види мистецтва відрізняються один від одного?Кожний вид мистецтва моделює світ у художніх образах властивими лише йому засобами і на відповідному матеріалі. У музиці вони створюютьсясполученням звуків різної висоти, сили й тривалості. У живописі …У скульптурі…У графіці…У хореографії…Доповни схему
Висновок. Література – це мистецтво слова, вона в художній формі відображає життя народу засобами мови. Головним предметом зображення в літературі виступає людина, її життя, думки, переживання, взаємозв’язки з природою і суспільством. У кожного виду мистецтва є свій матеріал. У музики – звуки, у малярства – лінії та кольори; у скульптури – дерево, камінь, метал, віск, глина, а об’єктом зображення є людські фігури, рідше тварини. В архітектурі – той самий матеріал, що й скульптурі, а об’єкти інші: собори, палаци, замки, різноманітні споруди. Для літератури матеріал – слово, найголовніший виразник нашої свідомості, поглядів, переживань. Із його допомогою досягається й високий мистецький рівень.
(ст.4) Робота з підручником. Прочитай матеріал підручника, зроби повідомлення «Функції мистецтва в житті людини». Склади схему-опору. По-перше, прочитавши художній твір, а зокрема поезію, ти отримуєш емоційне задоволення. По-друге, твори із цікавим сюжетом учать нас, як повестися в тій чи іншій ситуації, тобто навчають жити. По-третє, художні творимають виховне значення. Однією з важливих функцій художнього твору, зокрема літературного, є розширення кругозору читача: із книжок ми дізнаємося багато нового про людину й світ, про історію й культуру тощо.
Відмінність наукової та художньої літератур Якщо в науковій літературі називаються історичні постаті, наводяться факти, розповідається про події, що дійсно відбувалися у житті, то такі ж події і їх учасники можуть бути змальовані і в художньому творі. Різниця лише в тому, що науковець строго дотримується фактів і його твори ми, читачі, сприймаємо розумом, а письменник малює картини життя образно, емоційно, за допомогою творчого домислу. І все те, що описав нам письменник, ми сприймаємо не стільки розумом, скільки почуттям, серцем.
Художній образ — це словесне відтворення різних подій, предметів, уявлюваних письменником; специфічна для літератури (і мистецтва взагалі) форма відображення дійсності, у творенні якої основну роль відіграють почуття, мислення й особливості світосприймання автора-митця. Є образи-персонажі (людські постаті), образи-пейзажі (картини природи), образи-речі (описи предметів та обстановки) тощо. Літературний образ — словесний, він виникає завдяки добору найточніших для вираження думки слів та використанням художніх засобів мови. Робота зі словником літературознавчих термінів
Художні образи мають такі властивості:- створюють яскраву образну картину, викликають у читачів певні уявлення, асоціації;- збуджують емоції, естетичні переживання, відтворюють настрої митця;- містять у собі авторську оцінку дійсності, певну думку, ідею;- бувають статичними (нерухомими) або динамічними (рухомими, змінними);- виступають як одноразові або наскрізні (повторювані);є зорові, слухові дотикові, смакові або нюхові;- мають здатність взаємопроникати один в одного. Робота зі словником літературознавчих термінів
Художній твір як явище мистецтва Буваючи в полі влітку, ви, мабуть, бачили жайворонка, чули його спів. Жайворонок – пташка. Коли ж Андрій Малишко пише: «Сивий жайворонок клепле срібні дзвони в небесах» – то це вже художній образ. У літературних творах усе замальовується за допомогою словесних художніх образів. Проте письменник не тільки малює словами образи людей, подій, явищ, предметів, а й виражає своє ставлення до них. А. Малишко милується піснею жайворонка.
Лише художня література є одним із видів мистецтва, що образно відтворює життя за допомогою слова, мови. Отже, письменник у своєму творі не просто копіює життєві явища. Відбираючи з життя найбільш характерне, митець за допомогою творчої фантазії втілює його в одному персонажі й створює неповторний художній образ або картину життя, якої не було в дійсності і яка вже стає надбанням літератури. Автор має право на фантазію, вимисел, на ірреальний світ. Якщо почуття, які прагне викликати автор, фальшиві, не пропущені крізь його власну душу, якщо думки та ідеї, які він висловлює, буденні, такий твір не має шансів на те, щоб зацікавити читача, змусити його хвилюватися й розмірковувати над прочитаним.
На короткім віку не лукавив –І намучені роки пройшли. Не під сонцем сліпучої слави –На тріскучім морозі хули. Де вкраїнська розтерзана доля. Виглядала вербою на шлях,Першим дубом він зріс серед поля. На солоних кріпацьких сльозах. Горду крону пісок не займаєІ не в’ялить солдатська зима. Він розкриллями небо ламає,А корінням він землю трима. Розмаїті, розкрилені віти. Жолудями всипають наш край,Прислухайся, здивований світе,Як гуде од Тараса наш гай! Іван ДРАЧ, студент КДУ31 травня 1959 р.
Сьогоднішній урок став стартом подорожі-пізнання безмежного і неповторного світу літератури. Попереду – нові зустрічі, захоплення, відкриття. Приємних та незабутніх вам вражень від зустрічі з новими літературними героями!Домашнє завдання. Обов'язкове: підготувати зв'язне висловлювання про роль слова, поезії в житті людини. За бажанням: прорекламувати улюблений вид мистецтва (підготувати малюнок, вишивку, пісню, поезію тощо).
І знову в мандри запрошують книги. В далекі часи, в дивовижні країни. Відкриються вам таємниці великі, Знайдете ви справжні безцінні перлини. Нехай не минає вас байка чи казка,Хай міфи і вірші у душу вам линуть,Та тільки, прошу вас, читайте, будь ласка,Тоді ви почуєте слово нетлінне,І мудрі поради, і жарти дотепні, Й думки, що летять за кордони і мури, Усе, чим приваблює світ цей безмежний,Усе, що дарує нам література!Жанна Клименко
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література:- Косогова О. О. Усі уроки української літератури в 10 класі. І семестр. Профіль – українська філологія/ О. О. Косогова, Л. Г. Муковоз.-Харків : Вид.група « Основа», 2011.- 431[2] c.- Мещерякова М.І. Українська література у схемах і таблицях / О. Г. Противенська, М.І. Мещерякова , Я. В. Теміз. – Харків: Вид. група «Академія», 2000. – 45 с.Інтернет-ресурси:- http://pidruchniki.com- https://uk.wikipedia.org- http://studopedia.org- http://www.panoramio.comhttps://fotki.yandex.ru/next/users/sve-andreyanova/albumhttps://www.geneza.ua/sites/default/files/ebooks/7klas/Ukr. Lit. Mishchenko.7klas.pdf