7 КЛАС, УКРАЇНСЬКА МОВА
(Відповідно до навчальної програми: Українська мова. 5 -9 класи.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів
з українською мовою навчання. − К.: Видавничий дім «Освіта», 2013
(зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804)
88 год на рік (2,5 год на тиждень)
№ п/п |
Тема уроку |
К-сть год |
Дата |
Примітка |
Вступ Учень (учениця): Знаннєва складова знає та розуміє поняття літературна мова, літературна норма; знає норми орфоепічні, орфографічні, лексичні, фразеологічні, словотвірні, морфологічні, синтаксичні, пунктуаційні, стилістичні. Діяльнісна складова спостерігає за мовленням людей, помічає порушення літературної норми; розрізняє поняття літературна мова й діалекти, просторіччя, жаргон; редагує речення й тексти, що містять порушення літературних норм; користується лінгвістичними словниками з метою вдосконалення власного мовлення; Ціннісна складова ставиться до української мови як до найвищої цінності; сприймає дотримання норм української літературної мови як підтвердження духовного становлення й культурного рівня особистості; критично ставиться до власного мовлення, прагне додержувати норм літературної мови. |
||||
1 |
Вступ. Літературна норма української мови |
1 |
|
|
2 |
РМ №1. Відомості про мовлення. Повторення й поглиблення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті. Мікротема тексту |
1 |
|
|
3 |
РМ №2. Повторення вивченого про стилі мовлення. Поняття про публіцистичний стиль |
1 |
|
|
4 |
РМ №3. Докладний усний переказ тексту публіцистичного стилю з елементами роздуму (за простим планом) |
1 |
|
|
Повторення та узагальнення вивченого Учень (учениця): Знаннєва складова знає правила вживання розділових знаків у вивчених синтаксичних конструкціях; знає та назива євивчені самостійні та службові частини мови, наводить приклади їх; пояснює написання слів різних частин мови та вживання розділових знаків у вивчених конструкціях правилами. Діяльнісна складова розставляє правильно розділові знаки в простих ускладнених, а також у складних реченнях відповідно до вивчених правил; знаходить у реченнях вивчені частини мови; визначає належність слова до певної частини мови, визначає її граматичні ознаки; визначає у словах орфограми, обґрунтовує написання слів відповідними правилами; виправляє допущені помилки; мислить критично, формулює тезу, добирає аргументи на її підтвердження або спростування, самостійно робить висновки; Ціннісна складова робить обміркований вибір цінностей, з повагою ставиться до символів народу; має свій погляд на дискутовану проблему; дискутує, аргументуючисвої думки; порівнює свої погляди з поглядами й оцінками інших; ставиться до здоров’я як загальнолюдської цінності (ЗБ); виявляє здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя (НЛ-1); цінує гармонійну єдність людини з природою,усвідомлює необхідність дбайливого ставлення,збереження й відновлення природного середовища (НЛ-1); усвідомлює важливість грамотного письма як однієї з ознак культурної особистості; критично ставиться до власного мовлення; робить висновки про необхідність мовної освіти та самоосвіти. |
||||
5 |
Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях |
1 |
|
|
6 |
РМ №4. Написання есе («Гармонія людини і природи як велика духовна цінність», «Земле барвінкова, дай мені здоров’я!») в публіцистичному стилі з використанням речень зі звертаннями та вставними словами |
1 |
|
|
7 |
Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях |
1 |
|
|
8 |
Вивчені частини мови, їх правопис |
1 |
|
|
9 |
РМ №5. Докладний письмовий переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі |
1 |
|
|
10 |
РМ №6. Аналіз письмового переказу |
1 |
|
|
11 |
Контрольна робота №1 з теми «Вступ. Повторення та узагальнення вивченого» (диктант із завданням) |
1 |
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
Морфологія. Орфографія Учень (учениця): Знаннєва складова знає значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розуміє роль дієслів у досягненні точності, інформативності й виразності мовлення; знає й пояснює способи творення видових пар та часових і способових форм дієслів. Діяльнісна складова знаходить дієслова в реченні; визначає граматичні ознаки їх, належність до певної дієвідміни; використовує правильно форми дієслів у мовленні; правильно вимовляє дієслова й пише, обґрунтовуючи правопис відповідними правилами; конструює речення з дієсловами в усіх часових й особових формах, зокрема вжитих у переносному значенні; редагує тексти, замінюючи повторювані дієслова синонімами. Ціннісна складова ставиться до здоров’я як до загальнолюдської цінності (НЛ-3); цінує бережне ставлення до довкілля, до власного здоров’я(НЛ-3); схвалює дотримання здорового способу життя (НЛ-3). |
||||
12 |
Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль |
1 |
|
|
13 |
Форми дієслова |
1 |
|
|
14 |
Неозначена форма дієслова (інфінітив) та особові форми |
1 |
|
|
15 |
Доконаний і недоконаний види дієслова |
1 |
|
|
16 |
Часи дієслів. Теперішній час |
1 |
|
|
17 |
РМ №7. Контрольний стислий письмовий переказ розповідного тексту художнього стилю про виконання певних дій |
1 |
|
|
18 |
РМ №8. Аналіз письмового переказу |
1 |
|
|
19 |
Минулий час. Зміна дієслів у минулому часі |
1 |
|
|
20 |
Майбутній час дієслів |
1 |
|
|
21 |
Контрольна робота №2 з теми «Дієслово, І частина» (тестування) |
1 |
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
22 |
Дієслова І і ІІ дієвідмін |
1 |
|
|
23 |
Букви е, и в особових закінченнях дієслів І-ІІ дієвідмін |
1 |
|
|
24 |
Дієвідмінювання дієслів теперішнього і майбутнього часу |
1 |
|
|
25 |
РМ №9. Складання допису в соцмережі про важливу подію зі шкільного життя з використанням дієслів різних способів. |
1 |
|
|
26 |
Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий) |
1 |
|
|
27 |
Творення дієслів умовного й наказового способів. Знак м’якшення у дієсловах наказового способу |
1 |
|
|
28 |
Безособові дієслова |
1 |
|
|
29 |
Способи творення дієслів |
1 |
|
|
30 |
Не з дієсловами |
1 |
|
|
31 |
Правопис –ться, -шся в кінці дієслів |
1 |
|
|
32 |
Контрольна робота №3 з теми «Дієслово, ІІ частина» (тестування) |
1 |
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова знає значення дієприкметника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розуміє та пояснює значення дієприкметника в мовленні; записує правильно дієприкметникиз вивченими орфограмами, пояснює правопис дієприкметників відповідними правилами; знає правила вживання розділових знаків у реченнях здієприкметниковими зворотами. Діяльнісна складова відрізняє дієприкметник від прикметника; знаходить у реченнідієприкметник і дієприкметниковий зворот;безособові дієслівні форми на -но, -то; правильно ставить розділові знаки при дієприкметниковому звороті; правильно інтонує речення здієприкметниковими зворотами; складає речення з дієприкметниковими зворотами, здійснюєзаміну їх підрядними реченнями; визначає дієприкметники активного й пасивного стану; знає засоби творення їх; редагує речення, що містять невластиві українській мові форми активних дієприкметників теперішнього часу. редагує речення, виправляючи помилки у вживанні дієприкметникових зворотів; виявляє здатність розуміти твори мистецтва; інтерпретує ідеї, досвід та почуття, виражені митцями у творах різних жанрів, зокрема в портретному живописі. Ціннісна складова критично ставиться до надмірного вживання в текстах дієприкметникових зворотів; робить висновки щодо синонімікипростих речень з дієприкметниковими зворотами та складних речень; одержує естетичну насолоду від пізнання культури, зокрема творів портретного живопису; висловлює власні думки й оцінки, спричинені творами мистецтва. |
||||
33 |
Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль |
1 |
|
|
34 |
Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковими зворотами |
1 |
|
|
35 |
РМ №10. Складання й розігрування діалогів, що характеризують психічні стани людей, із використанням фразеологізмів, які містять дієприкметники |
1 |
|
|
36 |
Активні і пасивні дієприкметники. Творення й відмінювання активних і пасивних дієприкметників теперішнього й минулого часу |
1 |
|
|
37 |
РМ №11. Складання й розігрування діалогів відповідно до ситуації, пов’язаної з характеристикою людей, з використанням дієприкметників |
1 |
|
|
38 |
РМ №12. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини (за складним планом) |
1 |
|
|
39 |
Правопис відмінкових закінчень дієприкметників |
1 |
|
|
|
Контрольний підсумковий диктант |
|
|
|
40 |
Обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни |
1 |
|
|
41 |
РМ №13. Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною українського художника (Т. Шевченка, М. Пимоненка, О. Мурашка та ін.) у художньому стилі з використанням дієприкметників і дієприкметникових зворотів (за складним планом) |
1 |
|
|
42 |
РМ №14. Аналіз письмового твору |
1 |
|
|
43 |
Безособові дієслівні форми на -но, -то |
1 |
|
|
44 |
РМ №15. Ділові папери. Складання звіту про виконану роботу (оформлення в школі зимового саду; створення класного блога і т.ін.) в офіційно-діловому стилі з використанням безособових дієслівних форм на -но, -то |
1 |
|
|
45 |
Правопис суфіксів дієприкметників |
1 |
|
|
46 |
-Н- у дієприкметниках та –нн- у прикметниках дієприкметникового походження |
1 |
|
|
47 |
Не з дієприкметниками |
1 |
|
|
48 |
Контрольна робота №4 з теми «Дієприкметник» (тестування) |
1 |
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
49 |
РМ №16. Складання й розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування з елементами зауважень, пропозицій з використанням у реченнях-репліках дієприкметникових зворотів (наприклад: не розв’язані вчасно; не виконані належним чином; не звірені за словником, не згаяний (час) та ін.). |
1 |
|
|
50 |
Узагальнення вивченого впродовж І семестру |
1 |
|
|
|
Усний переказ Діалог |
|
|
|
ІІ семестр |
||||
Учень (учениця): Знаннєва складова знає загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприслівника; розуміє та пояснює значення дієприслівника в мовленні; записує правильно дієприслівникиз вивченими орфограмами, пояснює правопис їх відповідними правилами; знає правила вживання розділових знаків у реченнях здієприслівниковими зворотами і одиничними дієприслівниками. Діяльнісна складова знаходить дієприслівник, дієприслівниковий зворот у реченні; відрізняє дієприслівник від дієприкметника; визначає граматичні ознаки дієприслівника; правильно інтонує речення з дієприслівниковими зворотами; складає речення з дієприслівниковими зворотами, здійснює заміну їх підрядними реченнями; виправляє помилки у вживанні й правописі дієприслівників; переказує і складає тексти з дієприслівниками й дієприслівниковими зворотами. складає монологи й діалоги, використовуючи виражальні можливості дієприслівників і дієприслівникових зворотів; виявляє здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ціннісна складова критично ставиться до надмірного вживання в текстах дієприслівникових зворотів; робить висновки щодо синонімікипростих речень з дієприслівниковими зворотами та складних речень; усвідомлює корисність використовувати інтернет-ресурсів для здобування нових знань, пошукової діяльності; з повагою ставиться до людських захоплень, творчості як розвитку здібностей і талантів. |
||||
51 |
Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль |
1 |
|
|
52-53 |
Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові |
2 |
|
|
54 |
РМ №17. Усний твір розповідного характеру в художньому стилі про виконання певних дій на основі власних спостережень з використанням дієприслівникових зворотів (за складним планом) |
1 |
|
|
55 |
Вид і час дієприслівників. Дієприслівники недоконаного й доконаного виду, творення їх |
1 |
|
|
56 |
РМ №18. Контрольний письмовий твір розповідного характеру про виконання автором улюбленої справи в художньому стилі ( «Душу я у вишивку вкладаю», «Як я створюю прикраси з бісеру», «У гуртку оригамі», «Збирання моделей човнів – улюблене заняття чоловіків нашої родини», «Як наш клас готує контент для заповнення блога») |
1 |
|
|
57 |
РМ №19. Аналіз письмового твору. Складання анотації на книжку з використанням прислівників |
1 |
|
|
58 |
Не з дієприслівниками |
1 |
|
|
59 |
Контрольна робота №5 з теми «Дієприслівник» (тестування) |
1 |
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова знає значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль прислівника; розуміє роль прислівника в мовленні; називає способи творення прислівників; записує правильно прислівники, пояснює їх написання правилами. Діяльнісна складова знаходить прислівники в реченні, відрізняє їх від омонімічних і паронімічних частин мови; утворює ступені порівняння прислівника; правильно наголошує прислівники; помічає й виправляє помилки в правописі прислівників; складає речення й мікротексти з прислівниками. Ціннісна складова цінує такі риси, як патріотизм, вірність «малій батьківщині»; усвідомлює потребу читання художніх творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним; оцінює рівень власних навчальних досягнень з мови, прагне поглиблення мовних знань. |
||||
60 |
Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль |
1 |
|
|
61 |
Розряди прислівників |
1 |
|
|
62 |
Ступені порівняння прислівників |
1 |
|
|
63 |
Творення й правопис прислівників |
1 |
|
|
64 |
Букви -н- та -нн- у прислівниках |
1 |
|
|
65 |
Не і ні з прислівниками |
1 |
|
|
66 |
РМ №20. Контрольний переказ |
1 |
|
|
67 |
РМ №21. Аналіз письмового переказу |
1 |
|
|
68 |
И та і в кінці прислівників |
1 |
|
|
69 |
Правопис прислівників на -о, -е, утворених від прикметників і дієприкметників |
1 |
|
|
70 |
РМ №22. Портретний нарис у публіцистичному стилі |
1 |
|
|
71 |
Написання прислівників окремо, разом, через дефіс |
1 |
|
|
72 |
Написання прислівникових словосполучень типу: раз у раз, з дня на день |
1 |
|
|
73 |
Контрольна робота №6 з теми «Прислівник» (тестування) |
1 |
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова розуміє та пояснює роль прийменника в мовленні; записує правильно прийменники, пояснює їх написання правилами. Діяльнісна складова знаходить прийменники в реченні; відрізняє їх від сполучників і часток; правильно поєднує з іменниками; аналізує тексти щодо правильності використання прийменників з відмінковими формами іменників; застосовує правила правопису прийменників; знаходить і виправляє помилки в правописі їх; складає речення з прийменниково-іменниковими конструкціями; редагує тексти, виправляючи помилки у використанні прийменникових засобів милозвучності мовлення(з-із-зі, під-піді-підота ін.). Ціннісна складова критично ставиться до власного мовлення, виявляє готовність до його вдосконалення; усвідомлює необхідність збереження й поетапного відновлення природного середовища, розв’язання питань захисту довкілля (НЛ-1). |
||||
74 |
Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв’язку слів у словосполученні й реченні |
1 |
|
|
75 |
Зв’язок прийменника з непрямими відмінками іменника. Види прийменників за будовою. Непохідні й похідні прийменники. Написання похідних прийменників разом, окремо та через дефіс |
1 |
|
|
76 |
Синонімічні й антонімічні прийменники. Прийменниково-іменникові конструкції в ролі членів речення |
1 |
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова розуміє і пояснює роль сполучника в мовленні; записує правильно сполучники, пояснює їх написання правилами. Діяльнісна складова знаходить сполучники в реченні; відрізняє їх від прийменників і часток; визначає види сполучників за будовою, способом використання у простому й складному реченнях; правильно пише сполучники; помічає й виправляє помилки в написанні їх; використовує сполучники у власних висловленнях, складаючи прості та складні речення; редагує речення, доцільно замінюючи сполучники синонімічними. Ціннісна складова поважає соціальну активність, патріотизм, відповідальність, громадянську гідність героїв сучасної України (НЛ-2); обґрунтовує духовну спадкоємність героїв української історії та сучасних звитяжців. |
||||
77 |
Сполучник як службова частина мови. Види сполучників за будовою, походженням |
1 |
|
|
78 |
Використання сполучників у простому й складному реченнях: сполучники сурядності й підрядності. Сполучники й сполучні слова |
1 |
|
|
79 |
Написання сполучників разом та окремо. Розрізнення сполучників і однозвучних слів. Синонімічні й антонімічні сполучники |
1 |
|
|
80 |
Контрольний підсумковий диктант |
1 |
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова розуміє та пояснює роль частки в мовленні; записує правильно частки, пояснює їх написання правилами. Діяльнісна складова знаходить частки в реченні, відрізняє від інших службових частин мови; аналізує тексти щодо використання в них часток як виражального засобу; самостійно знаходить і виправляє помилки в правописі часток; редагує тексти щодо правильності використання часток; створює висловлення, правильно використовуючи частки. Ціннісна складова Цінує самокритичність, бажання безупинно розвиватися; схвалює бажання особистості духовно зростати, емоційно, соціально тафізично вдосконалюватися (НЛ-2). |
||||
81 |
Частка як службова частина мови. Частки формотворчі та словотворчі. Частки, що надають слову або реченню додаткових відтінків |
1 |
|
|
82 |
Правопис часток не і ні з різними частинами мови |
1 |
|
|
83 |
Написання часток -бо, -но, -то, -от, - таки |
1 |
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова розуміє та пояснює роль вигука в мовленні; записує правильно вигуки, пояснює їх написання та вживання при них розділових знаків правилами. Діяльнісна складова знаходить вигуки в реченні; визначає належність вигуку до відповідної групи за значенням; відрізняє їх від часток; аналізує тексти щодо ролі в них вигуків; правильно інтонує речення з вигуками; доречно використовує вигуки у власному мовленні. Емоційно-ціннісне ставлення визнає корисність для ефективного спілкування емпатії якрозуміння емоційного стану іншої людини через співчуття, співпереживання, проникнення в її внутрішній світ; схвалює вираження емоцій, почуттів, станів через майстерне використання мовних засобів. |
||||
84 |
Вигук як особлива частина мови. Групи вигуків за значенням |
1 |
|
|
85 |
Дефіс у вигуках. Кома і знак оклику при вигуках |
1 |
|
|
86 |
Контрольна робота №7 з теми «Службові частини мови» (тестування) |
1 |
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова знає вивчені частини мови, визначаєграматичні ознаки їх; правильно пише слова, визначає орфограми, пояснюєнаписання слів правилами. Діяльнісна складова складає усні й письмові висловлення, доречно використовуючи вивчені частини мови з урахуванням виражальних можливостей кожної; знаходить граматичні помилки в реченнях (текстах), виправляє їх. Ціннісна складова критично ставиться до власного мовлення, виявляє готовність до його вдосконалення, усвідомлює необхідність мовної освіти. |
||||
87-88 |
Узагальнення і систематизація вивченого про частини мови, їх правопис і використання в мовленні |
2 |
|
|
|
Читання вголос Усний твір |
|
|
|