Матеріал допоможе поглибити знання учнів про типи та стилі мовлення;
ознайомити із вимогами до складання твору-опису процесу праці; удосконалювати вміння семикласників усвідомлювати тему й основну
думку тексту, викладати свої думки послідовно, логічно, відповідно до
обраного типу і стилю мовлення
Усний твір розповідного характеру в художньому стилі про виконання певних дій на основі власних спостережень з використанням дієприслівникових зворотів (за складним планом)
Мета:
. поглибити знання школярів про типи та стилі мовлення;
. ознайомити учнів із вимогами до складання твору-опису процесу праці;
. удосконалювати вміння семикласників усвідомлювати тему й основну
думку тексту, викладати свої думки послідовно, логічно, відповідно до
обраного типу і стилю мовлення;
. формувати вміння та навички створювати твір-опис процесу праці
за власними спостереженнями в художньому стилі ;
. розвивати увагу, спостережливість, культуру писемного мовлення ;
. виховувати любов і пошану до праці.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, пам’ятка «Як писати твір - опис процесу праці », роздруковані тексти для аналізу, ілюстрації.
Дія є найвиразнішим розкриттям людини.
Г.-В. Ф. Гегель
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
- Які стилі мовлення ви знаєте?
- Які типи мовлення ви знаєте?
(Розповідь, опис, роздум)
- Який твір називається описом?
(Опис — це один із типів мовлення, за допомогою якого ми характеризуємо предмети, називаючи найбільш важливі для них ознаки.)
- З якою метою використовують описи?
(Надати читачу повне, конкретне або цікаве уявлення про головний об’єкт)
- З яких основних частин складається опис процесу праці?
(Підготовчий етап для виконання якоїсь роботи, опис послідовного виконання праці,опис результату роботи).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку
Робота з епіграфом.
- Прочитайте епіграф до нашого уроку. Як ви розумієте слова
Г.-В. Ф. Гегеля?
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1.Слово вчителя
Розповідь про процес праці містить перелік певних операцій у тій послідовності, у якій їх слід виконати, щоб здобути результат, тобто продукт праці. Назва особи, що виконує такі трудові операції, у реченнях розповіді є “відомим”. Назва трудової операції є “новим”.
2.Прослухайте тексти. Про що в них розповідається? Який тип мовлення покладено в основу кожного із уривків? Визначте стиль мовлення.
1.Прісне тісто замішують на сироватці з яйцем, дають йому відстоятись. Розкачують в руках качалку діаметром 2-3 см, розрізають її на шматки. Кожен шматок обвалюють в борошні, розкачують варениці. Начиняють їх сиром, картоплею, тушкованою капустою. Варять у крутому окропі.
(З кулінарної книги).
2. Руки натхненно чаклували над кожним шматочком тіста. Господиня встигла вже поставити воду і, коли окріп уже забулькотів, виклала на підситок перший десяток вареників та почала по одному кидати їх у каструлю. Прозора вода враз скаламутилась, у ній затанцювали білі горошинки. Полинув ніжний аромат тіста й варених ягід. Потім вода знову забила в ключі, і незабаром варенички почали випливати нагору. За мить вони запаморочливо пахтіли на тарілці – білі-білі, з ледь помітним бузковим відливом (За І.Сенченком ).
Аргументуйте свою відповідь.
3.Слово вчителя
Розповідь про трудовий процес може бути складена в художньому, науковому чи діловому стилях.
Зверніть увагу, що особливістю наукового та ділового стилів є те, що трудові операції, про які йдеться, стосується не конкретної особи, а узагальненої, будь-якої особи взагалі. Трудові дії не стосуються і певного часу. Мається на увазі, що так слід робити всім і завжди.
Через те назва виконавця тут може опускатися, для назви дії найчастіше використовуються дієслова 3-ї особи множини: так роблять. Часто в ділових та наукових розповідях про трудові процеси використовують поєднання слів можна, треба, слід, необхідно з зазначеною формою дієслова: треба з’єднати, слід пофарбувати.
Така розповідь має характер інструкції, її мета – передати точні узагальнені відомості про процес праці, до її виконання, до результату трудових дій. Така розповідь емоційна, образна. У ній використовуються художні засоби: епітети, порівняння тощо.
4.Робота з пам’яткою.
Як працювати над твором про виконання дій у художньому стилі?
V. Закріплення вивченого
Творче завдання. Арткластер.
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія
- Працюючи на уроці, я дізнався (-лася)… .
- Я запам’ятав (-ла)… .
- Важким (легким) для мене було … .
- На уроці було … .
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати теоретичний матеріал у підручнику.
2. Записати в робочий зошит складений у художньому стилі твір розповідного характеру про виконання певних дій.