КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
УРОКІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
8 КЛАС
Складено відповідно до програми «Світова література. 5 – 9 класи.
Програма для закладів загальної середньої освіти – К.: Видавничий дім
«Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 № 804».
Підручник: Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В. Зарубіжна література.
Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2016.
№ п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Види контролю |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Вступ (2 години) |
||||
|
|
Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. (ТЛ) Рід літератури, епос, лірика, драма. (ЛК) Своєрідність культури різних країн, народів, національностей. (УС) Взаємозв’язки української і зарубіжних літератур. (ЕК) Порівняння ознак епосу, лірики, драми.
|
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах. (ТЛ) Початкові поняття про літературний напрям, літературну течію.
|
|
|
Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури (7 годин/8 годин) |
||||
|
|
Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. (ЛК) Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.). (УС) Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії, Корану. Визначні пам’ятки християнства та ісламу в Україні й за кордоном. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Веди (огляд). Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності II-I тис. до н. е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед. (ТЛ) Поглиблення понять про міф, міфологічний образ. |
|
|
|
|
Біблія як основа двох релігій – юдейської і християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. |
|
|
|
|
Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей). Ключові ідеї та образи Старого Заповіту. |
|
|
|
|
Новий Заповіт (Євангеліє. Проповідь на горі). Ключові ідеї та образи Нового Заповіту |
|
|
|
|
Коран (огляд). Коран – головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя. |
|
|
|
|
РМ № 1 (п). Компаративний аналіз Біблії і Корану. (ЕК) Схожість і відмінність між Біблією і Кораном як пам’ятками культури. |
РМ № 1 (п) |
|
|
|
КР № 1. Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури. (Письмовий твір) |
КР № 1 |
|
Античність (11 годин/16 годин) |
||||
|
|
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.). Вплив античності на розвиток світової літератури й культури. (ЛК) Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.). Античні образи й мотиви у творчості письменників різних часів і народів. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. Міфи троянського циклу. Паріс викрадає Єлену. Смерть Ахілла. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи. |
|
|
|
|
Гомер. «Іліада» (огляд). Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. (ТЛ) Героїчний епос, віршовий розмір (гекзаметр). |
|
|
|
|
«Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140–410). Образи Ахілла і Гектора. (ЕК) Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів). |
|
|
|
|
«Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470–670). Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис. |
|
|
|
|
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VII ст. до н.е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. Сапфо (VII–VI ст. до н.е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань. (ТЛ) Елегія, ода, віршовий розмір (пентаметр). |
|
|
|
|
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми — трагедія і комедія. |
|
|
|
|
Есхіл (бл. 525–бл. 456 рр. до н. е.). «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи. (ЛК) Античні образи й мотиви у творчості письменників різних часів і народів. |
|
|
|
|
РМ № 1 (у). Зевс і Прометей у міфах і в трагедії «Прометей закутий» Есхіла. Порівняльний аналіз. |
РМ № 1 (у) |
|
|
|
ПЧ № 1. Софокл. «Антігона». |
ПЧ № 1 |
|
|
|
«Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору. (ТЛ) Трагедія. |
|
|
|
|
Образ Енея та його значення в композиції твору. |
|
|
|
|
Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. до |
|
|
|
|
Публій Овідій Назон (43 р. до н. е. – бл. 18 р. н.е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). Життя та творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «Сумні елегії»). (ЕК) Елегії Тіртея та Овідія. |
|
|
|
|
КР № 2. Античність. (Тести) |
КР № 2 |
|
Середньовіччя (8 годин) |
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|||
|
|
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході. (ЛК) Культурні центри Середньовіччя на Сході й Заході. |
|
|
|
|
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701–762). «Призахідне сонце навіює думки про гори. Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя. Ду Фу (712–770). «Пісня про хліб і шовк». Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину. (ЛК) Ключові поняття китайської міфології, філософії (конфуціанство, даосизм), які знайшли відбиток у літературі. |
|
|
|
|
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048–після 1122). Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. (ТЛ) Рубаї. (ЛК) Іслам. |
Напам. |
|
|
|
ПЧ № 2. Рудакі. Газелі. |
ПЧ № 2 |
|
|
|
Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття. «Пісня про Роланда» (X ст.) (Останній бій. Двобій Карла і Баліганта). Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». (ТЛ) Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний). (ЛК) Християнство. |
|
|
|
|
Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору. (ЕК) Порівняння персонажів «Пісні про Роланда» (Роланд — Ганелон, Карл — Ганелон). |
|
|
|
|
Аліг’єрі Данте (1265–1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання. (ТЛ) Сонет. |
|
|
|
|
КР № 3. Середньовіччя. (Тести) |
КР № 3 І семестр |
|
Відродження (12 годин) |
||||
|
|
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури. (УС) Видатні українські перекладачі творів Ренесансу. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Франческо Петрарка (1304–1374). Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. Утілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки. (ТЛ) Поглиблення поняття про сонет. Катрен, терцет, ямб. |
Напам. |
|
|
|
Вільям Шекспір (1564–1616). Сонети № 66, 116, 130. Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів та ін.). Художні особливості сонетів В. Шекспіра. |
|
|
|
|
Виразне читання сонетів В.Шекспіра і Ф.Петрарки |
Напам. |
|
|
|
РМ № 4 (п). Порівняння образів героїнь сонетів Ф. Петрарки та В. Шекспіра, художніх засобів створення жіночих образів. (УС) Вершини українського сонету. |
РМ № 3 (п)
|
|
|
|
Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів. (ТЛ) Поглиблення поняття про трагедію. |
|
|
|
|
Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція. (ТЛ) Поглиблення поняття про вічний образ. |
|
|
|
|
Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. |
|
|
|
|
Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь. (ЛК) Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). |
|
|
|
|
Мігель де Сервантес Сааведра (1547–1616). «Дон Кіхот» I частина (Розділ І. Розділ VІІІ). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору. Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. «Донкіхотство». (ТЛ) Поглиблення поняття про роман. |
|
|
|
|
Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. Популярність вічних образів. (ТЛ) Поглиблення поняття про вічний образ. (ЛК) Дон Кіхота і Санчо Панси у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). |
|
|
|
|
Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. |
|
|
|
|
КР № 4. Відродження. (Тести). |
КР № 4 |
|
Бароко і класицизм (8 годин/9 годин) |
||||
|
|
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд). (ЛК) Бароко в різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика, паркове мистецтво та ін.). (УС) Бароко в Україні. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561–1627). «Галерник». Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя. (ТЛ) Поглиблення понять про вірш (філософський). |
|
|
|
|
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму. (УС) Класицизм у різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика та ін.). |
|
|
|
|
Мольєр (1622–1673). «Міщанин-шляхтич». Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. |
|
|
|
|
Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. |
|
|
|
|
Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). (ЕК) Порівняння образів персонажів (Журден – Клеонт, Журден – Дорант). |
|
|
|
|
Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). (ТЛ) Комедія, сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію. |
|
|
|
|
ПЧ № 3. І. Бунін «Красуня». |
ПЧ № 3 |
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу з теми «Бароко. Класицизм». |
|
|
|
|
КР № 5. Бароко. Класицизм.(Відповіді на питання) |
КР № 5 |
|
Література XX–XXI СТ. У пошуках себе і високого польоту (6 годин) |
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|||
|
|
Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц». |
|
|
|
|
Художні образи. |
|
|
|
|
Філософський зміст твору. |
|
|
|
|
Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Алегоричні образи повісті. (ТЛ) Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча. |
|
|
|
|
Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі. (ТЛ) Притча. |
|
|
|
|
РМ № 4 (у). Твір-роздум «Духовна траєкторія життя людини» |
РМ № 4 (у) |
|
|
|
Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба», «Буба: мертвий сезон». Художній світ Б. Космовської. Ідея поваги й любові до людини. |
|
|
|
|
Батьки – діти, діди – онуки. Сімейні цінності у творі. |
|
|
|
|
ПЧ № 4. Толкін Дж. Р. Р. «Володар Перснів» (УС) Сучасні літературно-художні видання творів зарубіжної літератури. Українські перекладачі творів зарубіжної класики й сучасної літератури. |
ПЧ № 4 |
|
|
|
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу з теми «Література XX–XXI СТ. У пошуках себе і високого польоту». |
|
|
|
|
КР № 6. Література XX–XXI СТ. У пошуках себе і високого польоту. (Письмовий твір) |
КР № 6 |
|
Підсумки (2 години/4 години) |
||||
|
|
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.
|
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.
|
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.
|
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.
|
ІІ семестр Річна |