20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Урок на тему: «Е. Сетон – Томпсон і його твори. Оповідання «Лобо – володар Курумпо»

Про матеріал
Розробка уроку для 8 класу на тему «Е. Сетон – Томпсон і його твори. Оповідання «Лобо – володар Курумпо»
Перегляд файлу

Тема уроку: Е. Сетон – Томпсон і його твори . Оповідання « Лобо – володар Курумпо ».

Мета : ознайомити учнів з життям і творчістю письменника, історією написання оповідання «Лобо – володар Курумпо» , розвивати навички усного зв’язного мовлення , виразного читання , виховувати любов до тварин.

Обладнання : комп’ютер , інтерактивна дошка , презентація до уроку.

Тип уроку : УЗНЗ

Епіграф уроку : Люди і звірі , ми – діти однієї матінки - природи

Е. Сетон – Томпсон

Хід уроку.

1 Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні ми починаємо нову тему . Ви її дуже любите. Звідки я знаю?

 Нещодавно у нас відбулася година спілкування, де ви розповідали про своїх домашніх улюбленців.

 Здогадались, про що будемо говорити ?  

Починаємо вивчати тему «Твори про тварин»

  • Зверніть увагу на перший слайд. Прочитайте тему уроку.

« Ернест Сетон-Томпсон і його твори . Оповідання « Лобо- володар Курумпо»

  • На другому слайді - епіграф уроку , спробуємо його пояснити.

Епіграф уроку. 

                                                       Люди і звірі , ми – діти однієї                                                                                                         матінки- природи

                                                                                         Е. Сетон - Томпсон

Третій слайд. Звернемо увагу на завдання до уроку , прочитаємо їх.

  • Ознайомитися з життям і творчістю письменника;
  • історією написання оповідання « Лобо- володар Курумпо»;
  • познайомити з описом вовка з точки зору зоології;
  • порівняти з описом його у творі.

II Засвоєння нових знань.

До цього уроку  ми готувались заздалегідь по групам. Їх декілька :

 біографи і літературознавці;

 художники;

 зоологи;

 історики.

Вони і допоможуть нам відповісти на проблемне питання.    

  • Що спонукало Сетона-Томпсона написати оповідання про Лобо?

Всі ми любимо природу. Але… 

Уявіть собі, що ви отримали листа, в якому написано : «Люди і звірі , ми – діти однієї матінки – природи», а замість підпису зображено слід вовка.

Такий лист був надісланий багатьом сучасникам Сетона –Томпсона. Друзі знали, що лист від письменника і натураліста Е. Сетона – Томпсона. Вони дали йому ім’я Чорний вовк, бо вовки були його улюбленою темою малюнків і оповідань.

- Що хотів сказати письменник цими словами , які взяті епіграфом уроку?

( Людина є частинкою природи і повинна її оберігати).

Е. Сетон – Томпсон написав багато оповідань про тварин , які читають у різних країнах світу. Хто ж він такий , допоможуть зрозуміти нам біографи.

- Поки вони нам будуть розповідати , відкрийте підручники. Ви вже знайомились із статтею про письменника.

- Доповніть біографів.

- Запишіть основні дати з життя письменника в зошит.

- Які твори про тварин написав Сетон – Томпсон ?

( Твори письменника можуть бути посібником для юних натуралістів

- « Дикі тварини « як я їх знаю»,

- « Біографія гризлі»,

- « З життя гнаних»,

- « Тварини-герої»,

- « Біографія сріблястої лисиці»).

Запрошуємо вас на виставку книг про тварин .

Презентація виставки учнями.

Учитель

- Якими науками захоплювався письменник ?

(Зоологією, літературою, живописом)

Виступ групи художників, розповідь  про Сетона – Томпсона – живописця.

    «Сетон-Томпсон дуже майстерно малював сам , його малюнки відрізняються точністю і виразністю. Вони на полях книг передають не тільки зовнішній вигляд звіра чи птаха , але і їх характер , настрій і ставлення до них автора , повне любові і добродушного гумору. Героями Сетона - Томпсона були найрізноманітніші тварини ,  він їх всіх любив. Письменник не боявся малювати життя лісів , гір , степів таким, яким воно є, з його жорстокістю» .

Учитель

- Зверніть увагу на виставку ваших малюнків. Адже в нашому класі є діти,  що теж люблять малювати тварин

Учні презентують свої роботи.

Учитель . Що вас вразило в почутому? Які висновки можна зробити ?

Отже, письменник любив малювати, особливо вовків; вони були  улюбленою темою багатьох оповідань. Письменник захоплюється                       « характерами» своїх героїв-тварин, помічаючи в них те , що , здавалось би , притаманне тільки людині. Він ілюстрував оповідання:

« Мустанг-іноходець», « Доміно», « Дурний Біллі», « Красношийка»,

« Лобо».

Сьогодні ми познайомимось з одним із них. Ви вже читали  оповідання «Лобо- володар Курумпо».

Перш, ніж ми почнемо про нього говорити, проведемо словникову роботу.

Словникова робота

-Скальп-частина шкіри з волоссям із голови людини чи звіра, яка відрізається на доказ перемоги.

- Ковбой – індіанський пастух.

- Стрихнін – отрута.

- Деспотично - жорстоко.

- Штат – певна область в США, Канаді.

- Перевертень – перетворена на звіра людина або нечиста сила.

 Учитель.

- Яка  тема оповідання ?

- На які частини можна умовно поділити текст?

План.

1.Непереможний Лобо.

2.Спроби знищити вовка.

3.Безталанний герой.

 Учитель.

Чому скотарі прагнули знищити зграю Лобо?

- Як Лобо про неї піклувався ?

- Чого боявся ?

- Наведіть приклади спроб знищити вовка.

- Які приклади свідчать про кмітливість вожака?

- Яке відкриття допомогло мисливцю знищити зграю?

- Чому Лобо потрапив до пастки ?

- Запишіть у зошити характеристику Лобо (з тексту)

- Який висновок можемо зробити, щодо ставлення письменника до Лобо? (Автор захоплюється героєм, співчуває)

- Яка головна думка твору?

    А зараз познайомтесь з групою зоологів, що працювали над питанням

«Чи з наукової точки зору зобразив письменник в оповіданні поведінку та звички   вовків ?»

Вовк з точки зору зоології.

Вовк - звичайний  хижий ссавець з родини псових , що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв .Зовнішній вигляд вовка свідчить про його міць та пристосування до тривалого бігу при переслідуванні своїх жертв. Дорослий  вовк  зазвичай крупніший за вівчарку: довжина тіла в середньому 105—160 см, хвоста — 35—50 см. Висота в плечах 80—85 см (до 1 метра). Маса звичайно 32—50 кг. Забарвлення та розміри вовків піддаються сильній індивідуальній та географічній мінливості (сірі,білі,жовтуваті).Вовки активні переважно в нічні години, але іноді їх можна зустріти і вдень. Про свою присутність вони дають знати голосним виттям, що дуже відрізняється за своїм характером у дорослих самців, вовчиць та молодих, а також залежно від ситуації. Справа в тому, що за допомогою різного роду завивань вовки обмінюються інформацією про наявність здобичі , появу інших вовків на території зграї, появу людей та інші важливі події. Вовки сильні, спритні, швидкі (при необхідності вовк розвиває швидкість до 55—60 кілометрів на годину, здатний здійснювати переходи до 60—80 км за ніч, а в середньому за добу (в лісовій зоні) проходити понад 20 км). Повсюди основу харчування вовків складають копитні тварини. Поряд з крупними тваринами в харчуванні вовків велику роль відіграють дрібні — зайці, дикі кролі, мишоподібні гризуни. В теплу пору року вовки ловлять дуже велику кількість польових мишей, лемінгів та інших тваринок. Здобиччю вовків також можуть стати лисиці, Єнотоподібні  собаки, єноти та інші невеликі хижаки, а також свійські собаки. Вовк відомий своєю ненажерливістю. Дійсно, якщо він голодний, то здатний з'їсти до 10 кілограм м'яса за раз. Але в звичайних умовах добова норма на дорослу тварину складає всього лише близько 2 кг, Решта м'яса просто розтягується та приховується на запас. Цій тварині притаманна дивовижна здатність голодувати, не втрачаючи при цьому життєвих сил.

- Учні приводять приклади опису вовків з оповідання Сетона - Томпсона.

- Висновок : письменник зобразив вовків науково, ґрунтовно.

Учитель.

- А тепер, увага. Слова просять історики. Їх теж цікавить тема вовків.

Повідомлення групи про зображення вовків у фольклорі, байках.

«Ставлення людей до вовка протягом всього історичного часу було різним, а інколи і суперечливим за своєю протилежністю. Образ вовка у віруваннях надзвичайно багатогранний. Вовк – це і хоробрий покровитель воїнів, і облудний ворог селянства, наївний і простодушний  у народних казках, і водночас хитрий та демонічний представник темних сил, перевертень».

- Які прислів’я, приказки та загадки про вовків ви знаєте?

- Дружній череді вовк не страшний. 

- Вовка не треба кликати з лісу, він сам прийде. 

- Вовка ноги годують. 

- Вовк в овечій шкурі. 

- Вовка боятися - в ліс не йти. 

- Скільки вовка не годуй, а він у ліс дивиться. 

- Вовка в плуг, а він глядить у луг. 

- Вовк змінює шкуру, але ніколи свою натуру. 

- Вовк линяє, а вдачі не міняє. 

- Вовк вовчу думку має. 

- Вовк старіє, але не добріє. 

- З вовками жити - по-вовчому вити. 

- Про вовка промовка

- Не за те вовка б'ють, що сірий, а за те, що овечку з'їв. 

- Не такий вовк страшний, як його малюють. 

- Пішов вовчими стежками. 

Загадки:

Ходить хмуро між дубами,

Хижо клацає зубами.

Весь, як є, жорстока лють,

Очі так її і ллють.

Зачаївся і примовк.

Грізний звір цей звісно... (вовк).

 

Невсипущий, хитрий, сірий,

Голоднющий, ікла шкірить.

Між кущами припадає,

Пасовисько оглядає,

Чи не ходить там телятко,

Не телятко, так ягнятко,

Не ягнятко, хоч би гуска —

Хоч би що, аби закуска. (Вовк)

 

Гострі зуби, сильні лапи
Дуже схожий на собаку,
І полює дуже ловко,
Що, впізнали, друзі, ... ?(Вовка)

Учитель.

- Як вважаєте , яким повинно бути ставлення людей до вовків ?

Відповіді учнів можуть бути різноманітними , але висновок можна зробити , використавши слова самого Сетона- Томпсона : « Кожна з тварин є дорогоцінною спадщиною , яку ми не маємо права знищувати без крайньої необхідності або віддавати на розтерзання нащадкам».

Повернемось до проблемного запитання

Дайте тепер відповідь на нього .

- Чому підібрано такий епіграф до уроку ?

III Підсумки уроку.

Застосування методу «Мікрофон».

- Чи сподобався урок ?

- Що найбільше запам’яталось ?

- Що хотілось  почути на уроці ?

Домашнє завдання .

- Читати, переказувати I частину оповідання;

- скласти простий план до цієї частини;

- намалювати ілюстрації.

 

Список використаної літератури:

1.Паращич В. В., « Вивчення зарубіжної літератури», 5 клас, посібник для вчителя,Харків, 2002 р.

2. http://moi-mummi.ru/publ/predmety_gumanitarnogo_cikla/literatura/urok_issledovanie_po_proizvedeniju_eh_setona_tompsona_quot_snap_quot/34-1-0-752

3. http://tvori.com.ua/svit-prirodi-v-opovidannyax-ernesta-setona-tompsona/

4. http://festival.1september.ru/articles/592163.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Щербіна Ольга Борисівна, учитель російської мови та світової літератури Прилуцької гімназії №5 імені В. А. Затолокіна Прилуцької міської ради

Домашня адреса.Чернігівська обл., м. Прилуки, вул. Ярмаркова 41/ 1, кв. 69, телефон 5- 17-89, 050 519 56 39

doc
Додав(-ла)
Щербіна Ольга
Додано
19 серпня
Переглядів
39
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку