КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
УРОКІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
9 КЛАС
Складено відповідно до програми «Світова література. 5 – 9 класи.
Програма для закладів загальної середньої освіти – К.: Видавничий дім
«Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 № 804».
Підручник: Волощук Є.В. Зарубіжна література.
Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2017.
№ п/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Види контролю |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів (за розділами) |
|
|
Вступ (2 години) |
|
|
|
|
Літературні жанри і стилі. Перехідні явища в літературі. (ТЛ) Жанр, стиль. (ЛК) Жанри і стилі як органічні елементи культури. Загальне і національне в структурі жанрів і стилів. (УС) Жанрово-стильові тенденції в українській та зарубіжних літературах на етапах літературного процесу. (ЕК) Специфіка жанрів у різних національних літературах (оповідання, роман, сонет та ін.). Розмаїття індивідуальних стилів митців.
|
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
ПЧ № 1. Сенкевич Г. «Камо грядеші?»
|
ПЧ № 1 |
|
|
|
Просвітництво (9/10 годин) |
|
|
|
|
Історичні умови та провідні ідеї Просвітництва. Вплив філософії на літературу й культуру доби. Художні напрями (просвітницький класицизм, просвітницький реалізм, сентименталізм). (ЛК) Європейське мистецтво доби Просвітництва. (УС) Ідеї Просвітництва в Україні. |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Джонатан Свіфт (1667–1745). «Мандри Лемюеля Гуллівера» (1 частина). Історія написання твору. Просвітницькі ідеї у творі. (ТЛ) Поглиблення понять про роман. Композиція. |
|
|
|
|
Образ Гуллівера як втілення концепції нової людини. |
|
|
|
|
Жанрова своєрідність роману (поєднання реалістичних елементів і соціальної фантастики). |
|
|
|
|
Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Езопова мова.
|
|
|
|
|
Йоганн Вольфганг Ґете (1749–1832). Роль |
|
|
|
|
Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні», ознаки фольклору. |
|
|
|
|
Волелюбні мотиви та протистояння образів персонажів у «Прометеї». Образ Прометея. |
|
|
|
|
Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759–1805). «До радості». Просвітницька ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф. Шиллера. Пафос твору, який став гімном Євросоюзу. (ТЛ) Поглиблення понять про оду.
|
Напам. |
|
|
|
КР № 1. Вступ. Просвітництво. (Тести) |
КР № 1 (тести) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Історичні, естетичні, філософські чинники розвитку романтизму. Основні ознаки романтизму як напряму в літературі й мистецтві. Романтизм у різних країнах. (ЛК) Романтизм у різних видах мистецтва (живопис, музика та ін.).
|
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Специфіка німецького романтизму і творчість Г. Гейне. «Книга пісень» («На півночі кедр одинокий…», «Не знаю, що стало зо мною…», «Коли розлучаються двоє…»). «Книга пісень»: особливості композиції збірки, образ ліричного героя, фольклорні елементи (образи, мотиви, символи, жанрові ознаки пісні та ін.). Утілення високого почуття кохання у віршах митця. |
Напам. «Не знаю, що стало зо мною…» |
|
|
|
РМ № 1(п). Особливості поетичної мови творів. Аналіз віршів Г.Гейне.
|
РМ № 1(п) |
|
|
|
Вплив творчості Дж. Байрона на розвиток романтизму в Європі. Джордж Ноел Гордон Байрон (1788–1824). «Хотів би жити знов у горах…», «Мій дух як ніч…». Протиставлення мрії і дійсності у ліриці поета. Фольклорні та біблійні мотиви у віршах Дж. Байрона. |
|
|
|
|
Джордж Байрон. Поема «Мазепа». Українська тема в поемі «Мазепа». (ТЛ) Поглиблення понять про поему (романтична), віршовий розмір. Строфа (онєгінська). |
|
|
|
|
Специфіка зображення образу гетьмана у творі (монолог героя, романтичний пейзаж як засіб увиразнення образу, динаміка образу та ін.). |
|
|
|
|
РМ № 2 (у). Творчий проект « Твори Г.Гейне і Дж. Байрона в українських перекладах: найяскравіші здобутки вітчизняних поетів-перекладачів». |
РМ № 2 (у) |
|
|
|
КР № 2. Романтизм. (Письмовий твір. «Іван Мазепа як романтичний герой і реальний український гетьман» або «Ніжний сум, сумна ніжність: інтимна лірика Г. Гейне»). |
КР № 2 (твір) |
|
|
|
Взаємодія романтизму і реалізму
|
|
|
|
|
Значення творчості О. С. Пушкіна для розвитку російської та світової літератури. Провідні мотиви його лірики («До А. П. Керн» («Я пам’ятаю мить чудову…»), «Я вас кохав». Тема кохання у віршах митця.
|
Напам. (за вибором) |
|
|
|
«Я пам’ятник собі поставив незотлінний…»). Тема призначення мистецтва у вірші митця. (УС) Тема «пам’ятника» у творчості Горація, О. С. Пушкіна. |
|
|
|
|
Взаємодія романтизму і реалізму в романі О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін». Реалістичне висвітлення романтичних тем (кохання, відчуження особистості, життя і смерті, розладу мрії та дійсності тощо) і образів (Онєгін — Тетяна, Ленський — Ольга). Традиції світової літератури і культури у творі (вплив Дж. Байрона та ін.). (ТЛ) Поглиблення понять про роман (роман у віршах, філософсько-психологічний), віршовий розмір. Строфа (онєгінська).
|
|
|
|
|
Дзеркальна композиція (лист Тетяни — відповідь Онєгіна — дуель — лист Онєгіна — відповідь Тетяни). |
|
|
|
|
Зображення різних сфер життя (історії і сучасності, столиці і провінції, народних звичаїв і кола культурних інтересів суспільства тощо). |
|
|
|
|
Художнє новаторство О. С. Пушкіна (у жанрі, мові, авторській позиції, підході до зображення дійсності). Образ автора. |
|
|
|
|
Михайло Юрійович Лермонтов (1814–1841). Лірика («Сосна», «І нудно і сумно…», «На дорогу йду я в самотині…»). Мотиви світової скорботи у ліриці М. Ю. Лермонтова. Зв’язок творчості митця із традиціями європейського романтизму (Дж. Байрона, Г. Гейне та ін.). |
Напам. «На дорогу йду я в самотині…» |
|
|
|
Особливості розвитку сюжету й композиції в романі «Герой нашого часу». Зв’язок твору з історичною та духовною атмосферою доби. |
|
|
|
|
Складність образу Печоріна, його духовна трагедія. |
|
|
|
|
Новаторство М. Ю. Лермонтова в жанрі роману. |
|
|
|
|
ПЧ № 2. Бронте Ш. «Джейн Ейр».
|
ПЧ № 2 |
|
|
|
КР № 3. Взаємодія романтизму і реалізму. (Літературний диктант)
|
КР № 3 (літ.диктант) |
|
|
|
Реалізм (13/14 годин) |
|
|
|
|
Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму (зв’язок із дійсністю, аналітизм, типовість образів і ситуацій, розкриття впливу соціального середовища на людину, критичний пафос, дослідження життя суспільства, психологізм та ін.). Взаємодія реалізму з іншими напрямами XIX ст. (романтизмом, натуралізмом). |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Оноре де Бальзак (1799–1850). «Гобсек». Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника. (УС) О. де Бальзак і Україна. (ЛК) Утілення образів і сюжетів творів О. де Бальзака у мистецтві (ілюстраціях, кіно, театрі тощо). «Людська комедія»: історія написання, художня структура, тематика і проблематика, образи. |
|
|
|
|
Повість «Гобсек» у структурі «Людської комедії». Сюжетно-композиційні особливості твору («розповідь у розповіді»). |
|
|
|
|
Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.). (ТЛ) Поглиблення понять про образ (типовий), художню деталь (психологічна). Психологізм, інтер’єр. |
|
|
|
|
РМ № 3 (у). Диспут «Життєва філософія Гобсека; «за» і «проти». |
РМ №3 (у) |
|
|
|
ПЧ № 3. О. Пушкін Цикл «Маленькі трагедії»: «Скупий лицар». |
ПЧ № 3 |
|
|
|
Микола Васильович Гоголь (1809–1852). Петербурзький етап життя і творчості письменника. (УС) Значення М. В. Гоголя для розвитку української та зарубіжних літератур. (ЛК) Утілення образів і сюжетів творів М.В. Гоголя у мистецтві (ілюстраціях, кіно, театрі тощо).
|
|
|
|
|
«Ревізор». Творча історія п’єси. Образи чиновників. |
|
|
|
|
Образ Хлєстакова та його динаміка. |
|
|
|
|
Засоби комічного у творі. Специфіка художнього конфлікту й жанру п’єси. |
|
|
|
|
«Шинель». Цикл петербурзьких повістей: основні теми та проблеми. Побутовий, психологічний і філософський плани повісті «Шинель». Особливості сюжету й композиції. |
|
|
|
|
Образ Башмачкіна та засоби його створення. Тема «маленької людини». |
|
|
|
|
Образ столиці (як чужого й ворожого для людини простору). Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі. |
|
|
|
|
КР № 4. Реалізм. (Тести). |
КР № 4 (тести) |
|
|
|
Нові тенденції у драматургії кінця XIX–початку XX ст. (7/8 годин) |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
«Стара» і «нова драма». Зміни в драматургії кінця XIX – початку XX ст. Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство. (ТЛ) «Нова драма», ібсенізм. (ЛК) Утілення драматичних творів Г. Ібсена в театрі, кіно. |
|
|
|
|
«Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма. Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої). Композиція п’єси. |
|
|
|
|
Образна система. |
|
|
|
|
Підтекст. Символіка. Відкритість фіналу. |
|
|
|
|
Бернард Шоу (1856–1950). «Пігмаліон». Особливості світогляду Б. Шоу. Специфіка втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон». (ЛК) Утілення драматичних творів Б. Шоу в театрі, кіно. |
|
|
|
|
Динаміка образу Елайзи Дулітл. |
|
|
|
|
Ідеї «одухотворення» людини й життя засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови.
|
|
|
|
|
КР № 5. Нові тенденції у драматургії кінця XIX–початку XX ст. (Літературний диктант) |
КР № 5 (літ.диктант) |
|
|
|
Література XX–XXI ст. Життя, історія, культура (7/10 годин) |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
РМ № 4 (п). Рецензія на сучасний твір літератури (або кіно, театру). (ТЛ) Класична і масова література. Рецензія. Поглиблення поняття про «художність». (ЛК) Бібліотечні та інтернет-ресурси, їхнє використання для збагачення кола читання, розвитку навичок творчої роботи з книгою. Взаємодія різних видів мистецтва (кіно і література та ін.), комп’ютерних технологій і літератури. Сучасні літературно-художні видання, інтернет-портали творів зарубіжної літератури. Міжнародні літературні премії.(УС) Українські перекладачі творів зарубіжної класики і сучасної літератури. |
РМ № 4 (п) |
|
|
|
РМ № 5 (у) (за рахунок резервного часу). Робота з бібліотечними фондами, інтернет-ресурсами з метою пошуку необхідної книги, творчого читання. |
РМ № 5 (у) |
|
|
|
Рей Дуглас Бредбері (1920–2012). «451° за Фаренгейтом». Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопії «451° за Фаренгейтом». |
|
|
|
|
Тема знецінення культури. |
|
|
|
|
Провідні мотиви твору – книги (читання), пожежі, тотального контролю, інакомислення тощо. |
|
|
|
|
Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві. |
|
|
|
|
Гарпер Лі (1926–2016). «Убити пересмішника». Проблема входження молоді в дорослий світ, зіткнення із жорстокістю. |
|
|
|
|
Моральні ідеали у творі. |
|
|
|
|
ПЧ № 4. Нестлінґер К. «Маргаритко, моя квітко»
|
ПЧ № 4 |
|
|
|
КР № 6. Література XX–XXI ст. Життя, історія, культура. Письмовий твір. |
КР № 6 (твір) |
|
|
|
Підсумки (2/6 години) |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
.