Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 5 м. Бердичева
Погоджено Затверджено
Заступник директора з НВР /А.Ф. Гук/ Директор школи /В.В.Мартиненко/
Календарно-тематичне планування викладання курсу «Історія України»
на 2019-2020 н. р.
10 клас
140 год. на рік, 4 год на тиждень
Профільний рівень
Вч. Доманської Марини Іллівни
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів Історія України. Всесвітня історія. 10–11 класи. Укладачі програми Мудрий М., Байкєніч Г,, Баханов К. та ін.
Підручник: Історія України (профільний рівень) : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти / В. С. Власов, С. В. Кульчицький. – Київ : Літера ЛТД, 2018. – 304 с.
Розглянуто на засіданні МО вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін,
Протокол № 1 від 08.2019 р.
Голова методоб’єднання /І. В. Куліковська/
Бердичів
2019
№ |
Тема |
Дата |
Примітки |
|
Вступ. Україна і світ на порозі ХХ ст.: основні тенденції соціально-економічного, політичного та культурного розвитку. ХХ століття у світовій історії. Періодизація історії України ХХ ст. |
|
|
Розділ 1. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
|||
|
Україна в геополітичних планах країн Антанти і Центральних держав. |
|
|
|
Війна та українські політичні сили. Головна українська рада. Союз Визволення України. Загальна українська рада. |
|
|
|
Воєнні дії на території України в 1914 р. Українці в арміях воюючих держав. Окупація Східної Галичини та Північної Буковини російськими військами |
|
|
|
Воєнні дії на території України в 1915 р. |
|
|
|
Бойовий шлях легіону Українських січових стрільців |
|
|
|
Практичне заняття. Українські січові стрільці – перше в новітній історії національне військо. |
|
|
|
Воєнні дії на території України в 1916–1917 рр. |
|
|
|
Практичне заняття. Перша світова війна як виклик людському виживанню: жінки у війні, діти-сироти, біженці, військовополонені, скалічені солдати (на основі аналізу текстових і візуальних джерел). |
|
|
|
Узагальнення знань за розділом І «Україна в роки Першої світової війни» |
|
|
|
Тематичне оцінювання за розділом І «Україна в роки Першої світової війни» |
|
|
|
Орієнтовні теми для навчальних проектів: – Добровольці та волонтери: від Першої світової до сучасної агресії Росії проти України. – Культурно-просвітницька діяльність Українських січових стрільців. |
|
|
Розділ 2. ПОЧАТОК УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ |
|||
|
Початок Української революції у березні 1917 р. Причини, рушійні сили та періодизація Української революції 1917–1921 рр. Українська Центральна Рада. |
|
|
|
Діяльність політичних партій на початку Української революції |
|
|
|
Всеукраїнський національний конгрес. Михайло Грушевський. |
|
|
|
Українізація армії. Вільне козацтво |
|
|
|
Проголошення автономії України. Відносини Центральної Ради з Тимчасовим урядом. І Універсал Центральної Ради. |
|
|
|
Наслідки проголошення Першого універсалу УЦР. Генеральний секретаріат. В. Винниченко. |
|
|
|
ІІ Універсал УЦР. Збройний виступ самостійників. Загострення конфлікту між УЦР та Тимчасовим урядом. |
|
|
|
Утворення Української Народної Республіки. Прихід до влади у Росії більшовиків: позиція УЦР. Боротьба за владу в Києві 28–31 жовтня 1917 р. III Універсал УЦР. |
|
|
|
Внутрішня та зовнішня політика Центральної Ради після проголошення Української Народної Республіки. Встановлення кордонів. Галицько-буковинський курінь Січових стрільців. |
|
|
|
Узагальнення. Тестовий контроль |
|
|
|
Протистояння національно-патріотичних сил і більшовиків. «Маніфест…». Проголошення в Харкові більшовицької влади в УНР. |
|
|
|
Перша війна РСФРР і УНР (грудень 1917- березень 1918 рр.). |
|
|
|
Бій під Крутами. |
|
|
|
IV Універсал УЦР: проголошення незалежності УНР. Більшовицько-російська окупація України. |
|
|
|
Події 1917 року в Криму. Курултай і Кримська Народна Республіка. Кримськотатарський національний рух. |
|
|
|
Мирний договір УНР із Центральними державами та вигнання більшовиків із території УНР. |
|
|
|
Похід Петра Болбочана на Крим |
|
|
|
Законотворча діяльність УЦР взимку–навесні 1918 р. Конституція УНР. |
|
|
|
Практичне заняття. Державне будівництво Української Центральної Ради: здобутки і прорахунки. |
|
|
|
Практичне заняття. Українська революція: загальноукраїнський і регіональний виміри. |
|
|
|
Узагальнення знань за розділом ІІ «Початок Української революції» |
|
|
|
Тематичне оцінювання за розділом ІІ «Початок Української революції» |
|
|
|
Орієнтовні теми для навчальних проектів: – “У 1918-му Україна здобула незалежність, у 1991-му – відновила, сьогодні – захищає” (початок проекту з укладання інтерактивної стрічки часу, яка відображає неперервність і спадкоємність державотворчих процесів у ХХ–ХХІ ст.; рекомендується доповнювати впродовж 10–11 класів, завершити після теми "Творення нової України"). – Питання суверенності, соборності й територіальної цілісності України під час революції у світлі історичних джерел. |
|
|
Розділ 3. РОЗГОРТАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ. БОРОТЬБА ЗА ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОСТІ
|
|||
|
Українська Держава. Павло Скоропадський. Внутрішня політика. |
|
|
|
Зовнішня політика Павла Скоропадського. Зародження повстанського руху. Кримські крайові уряди. Спроби приєднати Крим до України |
|
|
|
Директорія УНР. Антигетьманське повстання і відновлення УНР. Трудовий конгрес. Симон Петлюра. |
|
|
|
Військова присутність Антанти на півдні України. |
|
|
|
Друга війна радянської Росії з УНР. |
|
|
|
Державне будівництво та національна політика Директорії. Отаманщина. Нестор Махно. Більшовицько-російська окупація України. |
|
|
|
Становище Директорії УНР улітку 1919 р. |
|
|
|
Проголошення ЗУНР. Розпад Австро-Угорської імперії і західноукраїнські землі. Листопадовий зрив. Державне будівництво. Євген Петрушевич. |
|
|
|
Польсько-українська війна. Галицька армія. Злука УНР і ЗУНР та її історичне значення. Чортківська офензива. Окупація польськими військами території Західної області УНР. |
|
|
|
Український національний рух на Буковині й у Закарпатті. Хотинське повстання |
|
|
|
Узагальнення. Тестовий контроль |
|
|
|
Формування державної системи УСРР. Політика Воєнного комунізму. Червоний терор. |
|
|
|
Селянський повстанський рух. Наступ об’єднаних українських армій. Наступ білогвардійських військ на Київ. |
|
|
|
Денікінський режим в Україні. Білий та червоний терор |
|
|
|
Політичне становище в Україні восени-взимку 1919 р. «Листопадова катастрофа». «Трикутник смерті». Перший Зимовий похід. |
|
|
|
Повернення більшовицького режиму. Український націонал-комунізм. Холодноярська республіка. |
|
|
|
Варшавська угода. |
|
|
|
Війна союзницьких українсько-польських військ проти більшовиків у 1920 р. Розгром більшовиків під Варшавою–Замостям. Ризький мир. |
|
|
|
Поразка Збройних сил Півдня Росії. Червоний терор у Криму. Повстанський рух 1920–1921 рр. |
|
|
|
Другий Зимовий похід. Поразка та наслідки українського визвольного руху. |
|
|
|
Практичне заняття. Портрет Симона Петлюри на тлі епохи |
|
|
|
Нові тенденції розвитку культури 1914–1921 рр. |
|
|
|
Освіта та наука. |
|
|
|
Література та мистецтво. |
|
|
|
Релігійне та повсякденне життя. |
|
|
|
Практичне заняття. Місця пам’яті Української революції в моєму населеному пункті. |
|
|
|
Узагальнення знань за розділом ІІІ «Розгортання Української революції. Боротьба за українську державність» |
|
|
|
Тематичне оцінювання за розділом ІІІ «Розгортання Української революції. Боротьба за українську державність» |
|
|
|
Орієнтовні теми для навчальних проектів: – Студії боротьби за незалежність: від ідеї автономії до самостійності (початок кейсу “Як трансформувався український визвольний рух у ХХ столітті?”; рекомендується доповнювати впродовж 10–11 класів, завершити після теми "Становлення України як незалежної держави"). Орієнтовні теми для написання есе: – Без соборності немає незалежності. – Здобутки Української революції. – Зовнішній ворог чи внутрішній розбрат. Хто більше загрожує суверенітетові держави? |
|
|
Розділ 4. ВСТАНОВЛЕННЯ Й УТВЕРДЖЕННЯ КОМУНІСТИЧНОГО ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ В УКРАЇНІ
|
|||
|
Україна на початку 1920-х рр. Масовий голод 1921-1923 рр. |
|
|
|
Статус УСРР на початку 1920-х рр. Формальний та реальний статус УСРР у “договірній федерації” радянських республік. Християн Раковський. |
|
|
|
Утворення СРСР: наслідки для України. Адміністративно-територіальний поділ УСРР. |
|
|
|
Впровадження непу в УСРР |
|
|
|
Суспільно-політичне життя. Ліквідація багатопартійності |
|
|
|
Політика коренізації в УСРР: ставлення влади та населення. Олександр Шумський. Микола Скрипник. |
|
|
|
Утворення Кримської АСРР у складі РФСРР. Молдавська АСРР. Національна політика радянської влади в УСРР. |
|
|
|
Релігійне життя в УСРР. Українська автокефальна православна церква (УАПЦ). Василь Липківський. |
|
|
|
Узагальнення. Тестовий контроль |
|
|
|
Форсована індустріалізація. Хлібозаготівельні кризи. Згортання непу і перехід до директивної економіки. |
|
|
|
Ціна індустріальної гонитви. Вплив індустріалізації на становище робітників. |
|
|
|
Досягнення індустріалізації в Україні |
|
|
|
Розкуркулення і насильницька колективізація. |
|
|
|
Голодомор 1932–1933 рр. – геноцид Українського народу. Опір селянства. Примусові хлібозаготівлі. Масштаби та наслідки Голодомору. Національно-демографічні зміни. |
|
|
|
Практичне заняття. Голодомор мовою документів, свідчень, чисел. |
|
|
|
Масові репресії. Формування культу особи Сталіна. Порушення прав людини в умовах тоталітарного режиму. Масові репресії та їх ідеологічне виправдання |
|
|
|
Політичні процеси 1920-х – початку 1930-х рр. |
|
|
|
Великий терор. Биківня та інші місця масових поховань жертв репресій. |
|
|
|
Конституція УРСР 1937 р. |
|
|
|
Ідеологізація суспільного життя. Припинення українізації. Посилення русифікаторської політики. Антицерковна політика влади та її наслідки. Ліквідація УАПЦ. |
|
|
|
Національно-культурне життя в радянській Україні. Освіта. Наука. |
|
|
|
Мистецькі спілки у 1920–1930-х рр. |
|
|
|
«Розстріляне відродження» |
|
|
|
Розвиток музичного, театрального мистецтва. Кінематограф. Олександр Довженко. |
|
|
|
Практичне заняття. Пропагандистський ідеал радянської людини та її повсякденне життя. |
|
|
|
Узагальнення знань за розділом ІV «Встановлення і утвердження комуністичного режиму в Україні» |
|
|
|
Тематичне оцінювання за розділом ІV «Встановлення і утвердження комуністичного режиму в Україні» |
|
|
|
Орієнтовні теми для навчальних проектів : – Розстріляне відродження: доля духовно-культурного та літературно-мистецького покоління 1920-х рр. в Україні. – СРСР: союз рівноправних республік чи видозмінена Російська імперія? Орієнтовні теми для написання есе: – Агресивна мілітаризація ціною мільйонів життів: виправданню (не)підлягає. – Права людини в умовах тоталітаризму: як тоталітаризм торкнувся життя моєї родини. |
|
|
Розділ 5. ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД |
|||
|
Українські землі у складі Польщі. Правовий статус українських земель у складі Польщі. Національна політика та міжнаціональні відносини. Осадництво. Пацифікація. |
|
|
|
Економічне і соціальне становище населення. Українська кооперація. Просвітні організації краю. Андрей Шептицький. |
|
|
|
Українські політичні партії та організації. Українське народно-демократичне об’єднання. КПЗУ. «Ліське повстання» |
|
|
|
Українська військова організація. Організація українських націоналістів. Євген Коновалець. |
|
|
|
Українські землі у складі Румунії. Татарбунарське повстання. Суспільно-політичне життя. Українська національна партія. |
|
|
|
Узагальнення. Тестовий контроль |
|
|
|
Українські землі у складі Чехословаччини. Правовий статус Закарпаття. Суспільно-політичне й економічне життя. |
|
|
|
Карпатська Україна. Карпатська Січ. Августин Волошин. |
|
|
|
Культурне й релігійне життя на західноукраїнських теренах в умовах іноземного панування. Політичне та культурне життя української політичної еміграції. |
|
|
|
Практичне заняття. Повсякденне життя населення в УСРР/УРСР та в українських регіонах у складі Польщі, Чехословаччини, Румунії в міжвоєнний період: спільне та відмінне. |
|
|
|
Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1914–1939 рр. |
|
|
|
Узагальнення знань за розділом V «Західноукраїнські землі в міжвоєнний період» |
|
|
|
Тематичне оцінювання за розділом V «Західноукраїнські землі в міжвоєнний період» |
|
|
Розділ 6. УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
|||
|
Україна на початку Другої світової війни 1939-1941 рр. Українське питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни.. |
|
|
|
Радянсько-німецькі договори 1939 р |
|
|
|
Початок Другої світової війни. Українці в польській армії. Розкол ОУН. Андрій Мельник. Степан Бандера. |
|
|
|
Окупація Червоною армією Галичини, Волині, Північної Буковини, Хотинщини та Південної Бессарабії. |
|
|
|
Радянізація нових територій. Масові політичні репресії 1939–1940 рр. |
|
|
|
Україна на початку німецько-радянської війни. Політичне та соціально-економічне становище в Україні напередодні німецько-радянської війни. |
|
|
|
Бойові дії в 1941–1942 рр. |
|
|
|
Причини поразок Червоної армії на початковому етапі радянсько-німецької війни. Відступ Червоної армії. Мобілізаційні заходи. Тактика “випаленої землі” та інші злочини комуністичного тоталітарного режиму. |
|
|
|
Опір окупантам. Український визвольний рух. Проголошення Акта відновлення Української Держави. Поліська Січ. Тарас Бульба (Боровець). |
|
|
|
Окупація України військами Німеччини та її союзниками. Новий порядок. Колабораціонізм. Самоврядування під німецькою окупацією. |
|
|
|
Остарбайтери. Військовополонені. Концтабори. Масове знищення мирного населення. |
|
|
|
Голокост. Трагедія Бабиного Яру. Праведники народів світу в Україні. Олена Вітер. |
|
|
|
Рух Опору та його течії в Україні. Радянський партизанський рух. Сидір Ковпак. |
|
|
|
Рух Опору та його течії в Україні. Українська повстанська армія. Роман Шухевич. Українсько-польське протистояння. Українська головна визвольна рада |
|
|
|
«Волинська трагедія» 1943 р. |
|
|
|
Узагальнення. Тестовий контроль |
|
|
|
Звільнення України від нацистських загарбників. Бойові дії 1942–1943 рр. |
|
|
|
Бої на Лівобережжі влітку–восени 1943 р. Чорносвитники. Битва за Дніпро. |
|
|
|
Вигнання німецьких військ та їхніх союзників з Правобережної та Південної України. |
|
|
|
Депортація кримських татар та інших народів Криму. |
|
|
|
Завершення бойових дій на території України. |
|
|
|
Внесок українського народу в перемогу над нацизмом. Українці у військових формуваннях держав Об’єднаних Націй. Ціна війни. |
|
|
|
Українське питання на Ялтинській і Потсдамській конференціях. |
|
|
|
Культура в роки війни. Освіта і наука. Література. Образотворче мистецтво. Музика та кіно. |
|
|
|
Історія рідного краю в контексті подій Другої світової війни |
|
|
|
Практичне заняття. “Волею Українського народу…” (дослідження документів та матеріалів усної історії про війну) / Війна в пам’ятниках рідного краю (краєзнавча експедиція). |
|
|
|
Узагальнення знань за розділом VІ «Україна в роки Другої світової війни (1939-1945 рр.)» |
|
|
|
Узагальнення знань і тематичне оцінювання за розділом VІ «Україна в роки Другої світової війни (1939-1945 рр.)» |
|
|
|
Урок представлення учнівських проектів Орієнтовні теми для навчальних проектів: – Друга світова – найкривавіший збройний конфлікт в історії людства. – Участь українців у визволенні країн Європи. – Воєнне повсякдення: люди і долі. – Війна в об’єктиві камери. |
|
|
|
Повторення |
|
|
|
Повторення |
|
|
|
Повторення |
|
|
|
Повторення |
|
|
|
Підсумкове узагальнення |
|
|
|
Річна контрольна робота |
|
|
137-140. |
Уроки резерву |
|
|