ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ
10-й клас (35 год.)
«Всесвітня історія». Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів 2018 р. І.Я.Щупак – К.:УОВЦ «Оріон», 2018 р.
№ з/п |
Дата проведення уроку |
Зміст (тема) уроку |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Примітка |
|
Розділ 1. ПЕРЕДУМОВИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. ВІЙНА ТА РЕВОЛЮЦІЇ (4 год.) |
|
||||
1. |
|
Початок Першої світової війни («Великої війни»). Причини Першої світової війни. Стратегічні плани ворогуючих сторін. «План Шліффена». Воєнні дії в 1914 р. |
Знати: – зміст понять: Перша світова війна, геополітичні інтереси, система озброєного миру, позиційна війна, ксенофобія, геноцид, репарація, контрибуція; – хронологічні межі Першої світової війни, дати революції в Російській імперії, вступу у війну США і виходу з війни Росії, приходу до влади більшовиків, революцій в Австрії, Німеччині, Болгарії, Комп`єнського перемир`я; – вплив економічних і політичних процесів на хід війни; війну – розпад багатонаціональних імперій; – наслідки вступу у війну США та виходу з війни Росії. Уміти: – встановити хронологічну послідовність і синхронність подій Першої світової війни, революційних подій у Європі; – показати на карті зони геополітичних зазіхань держав – членів Антанти та Троїстого союзу; основні битви Першої світової війни; – визначити передумови Першої світової війни; революцій в Російській імперії та інших країнах Центрально-Східної Європи, причини і наслідки приходу до влади в Росії більшовиків; – визначити особливості повсякденного життя під час війни, статус жінки в суспільстві у період війни; – узагальнити основні політичні, економічні та світоглядні наслідки Першої світової війни та революцій у Росії та Німеччині. |
|
|
2. |
|
Воєнні кампанії 1915-1916 рр. |
|
||
3. |
|
Воєнні кампанії та події 1917-1918 рр. Економічна та політична кризи в Російській імперії та Австро-Угорщині. Російська революція 1917 р. Поразка Німеччини та її союзників. |
|
||
4. |
|
Практичне заняття. Перша світова: повсякденне життя в умовах фронту і тилу. |
|
||
|
Теми для навчальних проектів: – Жінки у війнах ХХ ст. (соціальні статуси і життєві долі). – Будні війни (збірка візуальних матеріалів). |
||||
|
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Громадянська освіта. Розділ: Людина в соціокультурному просторі. Тема: Конфлікти. (Учень/учениця знає та критично оцінює причини зародження конфліктів, аналізує шляхи подолання конфліктних ситуацій; формує навички ефективної комунікації та ненасильницького розв’язання соціальних конфліктів). |
||||
|
Розділ 2. ОБЛАШТУВАННЯ ПОВОЄННОГО СВІТУ (4 год.)
|
||||
5. |
|
Паризька мирна конференція 1919 р. Вашингтонська конференція 1921-1922 рр. «14 пунктів» В. Вілсона. Паризька мирна конференція. Українське та російське питання на Паризькій конференції. Версальський договір. Створення Ліги Націй. Мирні договори з союзниками Німеччини. Вашингтонська конференція. Завершення формування Версальсько-Вашингтонської системи, її суперечності |
Знати та розуміти: – зміст понять: система колективної безпеки, демілітаризована зона, санітарний кордон, репарація, контрибуція; – час роботи Паризької та Вашингтонської конференцій, укладення мирних договорів за підсумками Паризької конференції, підписання пакту Бріана-Келлога; – вплив “14 пунктів” В. Вілсона на встановлення повоєнного світового устрою; – статус українських земель відповідно до рішень Паризької мирної конференції; – суперечності Версальсько-Вашингтонської системи; цілі та організацію діяльності Ліги Націй; – причини ревізії повоєнних міждержавних угод; Уміти: – встановити хронологічну послідовність підписання угод, що стали основою Версальсько-Вашингтонської системи; – охарактеризувати (з використанням історичної карти) територіальні зміни, зафіксовані в текстах мирних договорів з Німеччиною та її союзниками; – дати оцінку рішенням Паризької та Вашингтонської конференцій з позицій інтересів “великих” і “малих” держав; – визначити джерела нестабільності в Європі; – висловлювати обґрунтовані судження щодо вжитих державами Антанти та Лігою Націй заходів з підтримання стабільності у Європі. |
|
|
6. |
|
Міжнарожні відносини у 1920-х рр. Джерела нестабільності міждержавних відносин. Початок ревізії повоєнних угод. Пакт Бріана-Келлога. |
|
||
7. |
|
Практичне заняття. Вогнища напруги в міжнародних відносинах: причини, сторони та наслідки протистояння. |
|
||
8. |
|
Урок узагальнення, контролю і корекції навчальних досягнень учнів з розділів 1, 2 «Передумови Першої світової війни. Війна та революції. Облаштування повоєнного світу» |
|
||
|
Тема для написання есе: – Переможені й переможці у Великій війні: узгодження позицій. |
||||
|
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Громадянська освіта. Розділ: Людина в соціокультурному просторі. Тема: Конфлікти. (Учень/учениця знає та критично оцінює причини зародження конфліктів, аналізує шляхи подолання конфліктних ситуацій; формує навички ефективної комунікації та ненасильницького розв’язання соціальних конфліктів). |
||||
|
Розділ 3. ПРОВІДНІ ДЕРЖАВИ СВІТУ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД (9 год.)
|
||||
9. |
|
Сполучені Штати Америки. Зростання ролі США на міжнародній арені. Доба «проспериті». Велика депресія. «Новий курс» Франкліна Рузвельта, його складові та основні наслідки. |
|
|
|
10. |
|
Велика Британія. Особливості розвитку Великої Британії в 1920–1930-ті рр. Спроби реформування Британської імперії. Дж. Р. Макдональд. |
Знати та розуміти: – зміст понять: проспериті, світова економічна криза, фондова біржа, державне регулювання економіки, тоталітаризм, фашизм, корпоративна держава, нацизм (націонал-соціалізм), комуністичний режим, авторитаризм, антисемітизм; – хронологічні межі доби “проспериті”, Великої депресії, “Нового курсу”, діяльності урядів Народного фронту у Франції, реформування Британської імперії, існування Веймарської республіки, нової економічної політики та спланованої модернізації в СРСР, Громадянської війни в Іспанії, дати Листопадової революції в Німеччині, приходу до влади фашистів в Італії, нацистів у Німеччині, утвердження комуністичного тоталітаризму (сталінізму) в СРСР; – характер економічного зростання у світі 1920-х рр.; – “Новий курс” Франкліна Рузвельта як вимушений перехід до державного регулювання ринкової економіки; – цілі та методи політики “великого стрибка” (спланованої модернізації) в СРСР; – сутність протистояння між тоталітарними режимами та демократичними рухами як визначальну особливість історичного процесу в міжвоєнний період; – світоглядне наповнення тоталітарних ідеологій, їхню спрямованість проти інтересів людини і засад людяності. Уміти: – встановити хронологічну послідовність і синхронність фактів, пов’язаних із економічною стабільністю та світовою кризою у провідних країнах міжвоєнного світу, боротьбою за збереження демократичного устрою і становленням тоталітарних режимів у СРСР, Італії та Німеччині; – виявити (з використанням історичної карти та інших джерел) зміни в геополітичній ситуації в Європі у зв’язку з утвердженням тоталітарних режимів; – охарактеризувати добу “проспериті” в США, реформування Британської імперії, діяльність Народного фронту у Франції, Веймарську республіку і нацистський режим у Німеччині, фашистський режим в Італії, нову економічну політику та політику “великого стрибка” в СРСР; – порівняти стратегії подолання світової економічної кризи, обрані урядами США, Великої Британії, Франції, Німеччини та Італії; комуністичний, фашистський та нацистський тоталітарні режими; – встановити передумови, механізми та наслідки утвердження тоталітарних режимів в Італії та Німеччині; – пояснити сутність СРСР як нової форми Російської імперії в умовах національно-визвольних рухів поневолених Росією народів; – висловлювати аргументовані судження про політичну діяльність Едуарда Даладьє; Адольфа Гітлера, Джеймса Рамсея Макдональда, Беніто Муссоліні, Франкліна Рузвельта, Йосифа Сталіна. |
|
|
11. |
|
Франція. Політичний та соціально-економічний розвиток Франції в 1920–1930-х рр. Народний фронт і його уряди. Едуард Даладьє. |
|
||
12. |
|
Італія. Становище Італії після Першої світової війни. Корпоративна держава: ідея та реальність. Фашистський режим Беніто Муссоліні. |
|
||
13. |
|
Німеччина. Листопадова революція та становлення Веймарської республіки. Вплив світової економічної кризи в Німеччині на політичне життя країни. Прихід до влади нацистів. Нацистська расистська ідеологія та антисемітизм. Політична і соціально-економічна сутність нацизму. |
|
||
14. |
|
Радянський Союз. «Договірна федерація» радянських республік. Утворення СРСР. Нова економічна політика. Спланована модернізація. Особливості комуністичного тоталітарного режиму. Сталінізм. |
|
||
15. |
|
Виклики міжвоєнного часу. Європа поміж економічною стабільністю та світовою кризою. Запровадження державного регулювання соціально-економічних процесів. Європа перед вибором між демократією та авторитаризмом. Радикалізація політичного життя. Громадянська війна в Іспанії. Ідеологічне осмислення нових реалій суспільного життя: комунізм, соціал-реформізм, неолібералізм, інтегральний націоналізм, фашизм і нацизм. Практичне заняття. Тоталітарні режими: державний контроль над публічним життям і суспільною свідомістю. |
|
||
16. |
|
Урок узагальнення, контролю і корекції навчальних досягнень учнів з розділу 3 «Провідні держави світу в міжвоєнний період». |
|
||
|
Назви навчальних проектів: – Геополітична ситуація в Європі у період між світовими війнами. – Суспільне життя міжвоєнної Європи та його осмислення у наукових працях і мистецьких творах. |
||||
|
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Географія. Розділ: Регіони та країни світу. Тема: Країни Європи. (Учень/учениця складає комплексну суспільно-географічну характеристику країн регіону; робить висновки щодо чинників високого індустріального розвитку країн Західної Європи). |
||||
|
Розділ 4. ДЕРЖАВИ ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ (4 год.)
|
||||
17. |
|
Друга Річ Посполита і Чехословацька Республіка. Відновлення польської державності. Становлення Другої Речі Посполитої. Переворот 1926 р. Юзеф Пілсудський. Чехословацька республіка. Томаш Масарик. |
Знати: – зміст понять: санація, примусова асиміляція, сепаратистський рух, королівська диктатура; – час утворення нових держав у Центрально-Східній Європі, формування авторитарних режимів у регіоні, утворення Югославії; – особливості політики Польщі в Галичині та на Волині та причини наростання напруги між українцями та поляками в наслідок пацифікації, осадництва та полонізації; – труднощі становлення нових незалежних держав у Центрально-Східній Європі; – особливості авторитарних режимів у країнах Центрально-Східної Європи; – перебіг економічних, політичних і культурних процесів у країнах Центрально-Східної Європи в міжвоєнний період; – сутність національних проблем у регіоні. Уміти: – синхронізувати процеси та події в країнах Центрально-Східної Європи; – охарактеризувати геополітичне становище Центрально-Східної Європи в міжвоєнний період; – встановити передумови становлення авторитаризму в країнах Центрально-Східної Європи; – порівняти розвиток країн регіону в міжвоєнний період; – охарактеризувати історичних діячів: Юзефа Пілсудського, Томаша Масарика. |
|
|
18. |
|
Угорщина. Румунія. Угорська революція. Режим М. Горті. Румунія в міжвоєнні роки. Королівська диктатура. Режим Й.Антонеску. |
|
||
19. |
|
Болгарія. Югославія. Болгарія в міжвоєнний період. Політична нестабільність держави. Встановлення королівської диктатури. Утворення Королівства сербів, хорватів і словенців. Проголошення Югославії. Становище національних меншин і міжнаціональні відносини у країнах регіону. |
|
||
20. |
|
Практичне заняття. Центрально-Східна Європа: вибір між демократією й авторитаризмом. |
|
||
|
|
||||
|
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Географія. Розділ: Регіони та країни світу. Тема: Країни Європи. Держави-сусіди. (Учень/учениця характеризує особливості розміщення та формування населення країн та регіонів, урбанізаційні процеси, обґрунтовує галузеву структуру господарства країн Європи). |
||||
|
Розділ 5. ДЕРЖАВИ АЗІЇ ТА ЛАТИНСЬКОЇ АМЕРИКИ (5 год.)
|
||||
21. |
|
Японія. Китай. Мілітаризація економіки, державних інституцій та суспільної свідомості населення. Зовнішня експансіоністська політика. Національна революція та боротьба за владу між КПК і Гомінданом. Чан Кайші. |
Знати: – час національних революцій в Китаї і Туреччині; – зміст понять: гандизм, етатизм, латифундія, хунта, сіонізм; – вплив суперечностей Версальсько-Вашингтонської системи на розвиток країн Азії й міжвоєнний період; витоки та сутність Близькосхідної проблеми; – тенденції економічного та суспільного розвитку країн Азії та Латинської Америки. Уміти: – синхронізувати події економічного та суспільного життя Японії, Китаю, Індії, мусульманських держав та країн Латинської Америки; – виявити (за допомогою карти) геополітичні інтереси Японії в міжвоєнний період; – визначити особливості модернізаційних процесів у країнах Азії та Латинської Америки, антиколоніального руху в Індії та національного руху в Китаї; характерні риси, причини та наслідки мілітаризації Японії; – проаналізувати економічне та суспільне життя населення в країнах Азії та Латинської Америки з позицій протистояння демократії та авторитаризму; – висловлювати аргументовані судження про громадсько-політичну діяльність Махатми Ганді, Чан Кайші, Кемаля Ататюрка. |
|
|
22. |
|
Індія. Розгортання антиколоніальної боротьби. Махатма Ганді. |
|
||
23. |
|
Країни Середнього та Близького Сходу. Розпад Османської імперії. Модернізація Туреччини та Ірану. Кемаль Ататюрк. Основні аспекти Близькосхідної проблеми. |
|
||
24. |
|
Латинська Америка. Практична робота. Азія та Латинська Америка: протиборство демократичних сил і диктаторських режимів. |
|
||
25. |
|
Урок узагальнення, контролю і корекції навчальних досягнень учнів з розділів 4, 5 «Держави Центрально-Східної Європи. Держави Азії та Латинської Америки». |
|
||
|
Тема для навчального проекту: – Філософія ненасильства у визвольних рухах ХХ ст. (досвід Махатми Ганді в діяльності Мартіна Лютера Кінга, Нельсона Мандели, радянських дисидентів). Теми для написання есе: – Портрет національного лідера на тлі епохи: Кемаль Ататюрк, Махатма Ганді, Чан Кайші, Сунь Ятсен (на вибір учителя/учительки або учня/учениці). – Визвольні рухи першої половини ХХ ст. перед вибором: радикалізм чи ненасильницький опір. |
||||
|
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Географія. Розділ: Регіони та країни світу. Тема: Країни Азії. (Учень/учениця порівнює особливості господарства різних за рівнем економічного розвитку країн Азії; оцінює роль країн Азії в світі). — 10 клас. Географія. Розділ: Регіони та країни світу. Тема: Країни Латинської Америки. (Учень/учениця називає історико-політичні процеси, що відбуваються в регіоні; аналізує специфіку складу населення та системи розселення); — 10 клас. Географія. Розділ: Регіони та країни світу. Тема: Країни Африки. (Учень/учениця визначає особливості галузевої структури, територіальної організації господарства та роль країн Африки в світі; аналізує причини економічної відсталості та бідності багатьох країн Африки, розуміє роль провідних країн Африки на континенті). |
||||
|
Розділ 6. ПЕРЕДУМОВИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ (2 год.)
|
||||
26. |
|
Утворення вогнищ Другої світової війни. Створення блоку Рим-Берлін-Токіо та політика «умиротворення» агресора та її крах. Спроби перегляду Версальсько-Вашингтонської системи міжнародних договорів. Утворення вогнищ війни на Далекому Сході, Африці та Європі. Вісь «Берлін – Рим – Токіо». Нарощення озброєнь. Політика “умиротворення” агресора. Задоволення територіальних претензій Німеччини: «аншлюс» Австрії та Мюнхенська угода. Антикомінтернівський пакт. |
Знати: – зміст понять: політика “умиротворення”, аншлюс, Судетська проблема, “Мюнхен”, “Вісь”; – час утворення “Вісі”, Мюнхенської угоди, англо-франко-радянських переговорів у Москві, дату укладення пакту Молотова-Ріббентропа; – причини кризи Версальсько-Вашингтонської системи; – зумовленість зовнішньополітичних пріоритетів провідних країн світу суперечностями Версальсько-Вашингтонської системи; – причини та наслідки провалу проекту системи колективної безпеки (Східного пакту), англо-франко-радянських переговорів у Москві; – сутність політики “умиротворення” та її роль у наближенні Другої світової війни; – співвдіповідальність СРСР за розпалювання Другої світової війни. Уміти: – визначити (за допомогою історичної карти) вогнища війни на Далекому Сході, в Африці та Європі, сфери впливу Німеччини та СРСР за таємним протоколом до пакту Молотова-Ріббентропа; – визначити причини та наслідки політики “умиротворення”, радянсько-німецького зближення й укладення пакту Молотова-Ріббентропа; – охарактеризувати діяльність Ліги Націй в умовах загострення міжнародних відносин 1930-х рр.; – порівняти передумови Першої та Другої світових воєн; – оцінити політичну позицію та діяльність європейських лідерів в умовах назрівання війни. |
|
|
27. |
|
СРСР у системі міжнародних відносин напередодні Другої світової війни. Підтримка Радянським Союзом гітлерівського режиму в 1933 – на початку 1941 рр. Підготовчі заходи Сталіна до військового вторгнення в Європу. Англо-франко-радянські переговори в Москві. Радянсько-німецький пакт про ненапад (пакт Молотова-Ріббентропа) і таємні протоколи до нього. |
|
||
|
Теми для навчальних проектів: – «Українське питання» в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни. – Ліга націй в умовах назрівання Другої світової війни: заходи задля збереження миру і причини неефективності. |
||||
|
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Громадянська освіта. Розділ: Людина в соціокультурному просторі. Тема: Конфлікти. (Учень/учениця знає та критично оцінює причини зародження конфліктів, аналізує шляхи подолання конфліктних ситуацій; формує навички ефективної комунікації та ненасильницького розв’язання соціальних конфліктів). |
||||
|
Розділ 7. ДРУГА СВІТОВА ВІЙНА (5 год.)
|
||||
28. |
|
Причини, характер, періодизація, початок Другої світової війни. Воєнні дії в середині 1941-1942 рр. |
Знати: – зміст понять: дивна війна, новий порядок, Рух Опору, Голокост, антигітлерівська коаліція, Другий фронт, “Велика трійка”, колабораціонізм; – хронологічні межі Другої світової війни та німецько-радянської війни, дати ключових битв/ військових операцій Другої світової війни, Нюрнберзького і Токійського судових процесів, утворення ООН; – характер, періодизацію, головні події, політичні, економічні та соціальні наслідки Другої світової війни; – внесок держав-членів антигітлерівської коаліції у досягнення перемоги над нацистською Німеччиною і її союзниками, створення ООН; – особливості окупаційного режиму та Руху Опору на окупованих територіях; – рішення Нюрнберзького і Токійського процесів над воєнними злочинцями. Уміти: – визничити (за допомогою історичної карти) основні театри воєнних дій, місця основних битв, зміни державних кордонів у Європі, передбачені домовленостями у межах Великої трійки; – охарактеризувати течії в Русі Опору; – визначити передумови і наслідки Голокосту, виклики, перед якими опинилося людство в умовах Другої світової війни; – обґрунтувати власні судження щодо наслідків і уроків Другої світової війни; – оцінити роль провідних представників світової політичної та військової еліти (Франкліна Рузвельта, Вінстона Черчіля, Йосифа Сталіна, Дуайта Девіда Ейзенгауера та ін.) у ключових подіях Другої світової війни. |
|
|
29. |
|
Воєнні дії в другій половині 1942-1943 рр. Окупаційний режим у поневолених країнах. Рух Опору. Дипломатія часів війни. Утворення антигітлерівської коаліції, її значення. Особливості окупаційного режиму і руху Опору. Людина під час війни. Голокост. Праведники народів світу. |
|
||
30. |
|
Практичне заняття. Примусова праця у Третьому Райху. Трагедія ув’язнених у німецьких концтаборах та їх доля. |
|
||
31. |
|
Воєнні дії в 1944 р. Завершення і підсумки Другої світової війни. Капітуляція Німеччини та її союзників. Нюрнберзький і Токійський процеси над воєнними злочинцями. |
|
||
32. |
|
Світ після Другої світової війни. Політичні, економічні та соціальні наслідки Другої світової війни. |
|
||
|
Розділ 8. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ТА КУЛЬТУРА В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД (2 год.)
|
||||
33. |
|
Наука, техніка, культура, повсякденне життя у міжвоєнний період. Найважливіші досягнення науки і техніки, їх вплив на повсякденне життя людей. Основні ідеї й течії модернізму. Масова культура в міжвоєнний період. Суспільно значимі здобутки науки та мистецтва. Розвиток кінематографу. Олімпійський рух. |
Знати: – зміст понять: модерн, авангардизм, втрачене покоління, масова культура, джаз, мюзикл, олімпійський рух; – провідні наукові ідеї міжвоєнного періоду, – мистецькі здобутки та напрями (течії) модернізму; – передумови виникнення масової культури, олімпійського руху; – вплив кінематографу на розвиток культури. Уміти: – характеризувати зміни в повсякденному житті населення в першій половині ХХ ст.; – визначати тенденції в розвитку культури; – розповідати про досягнення науки і техніки періоду, пояснювати їхній вплив на повсякденне життя людей; – висловити аргументовані судження про наукову/мистецьку діяльність Сальвадора Далі, Альберта Ейнштейна, Чарлі Чапліна. |
|
|
34. |
|
Урок узагальнення, контролю і корекції навчальних досягнень учнів з розділів 6, 7, 8 «Передумови Другої світової війни. Друга світова війна. Повсякденне життя та культура в міжвоєнний період». |
|
||
|
Теми для навчальних проектів: – Виставка творів у стилях модернізму (віртуальна екскурсія). – «У передчутті війни…» (літературно-мистецька композиція з творів на антивоєнну тематику). – Доля митців і мислителів в умовах протистояння демократії і тоталітаризму (дослідницький проект). – Кіно: хитання між масовою культурою і мистецтвом (фестиваль кінотрейлерів). Тема для написання есе: – Кіно: від наукового експерименту до мистецтва. |
||||
|
Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Фізична культура. Тема: Олімпійська філософія та здоровий спосіб життя. (Учень/учениця розуміє фізичну культуру у сім’ї; олімпійську філософію та здоровий спосіб життя; вміння, навички та фізичні якості як необхідні умови для успішної самореалізації у майбутній професії). |
||||
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ (1 год.) |
||||
35. |
|
Підсумкове узагальнення. |
|
|
|