№ |
Ключові /предметні компетентності |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Дата |
Примітка |
|||
Вступ. ЛЮДИНА ТА ЇЇ ПОТРЕБИ (1 година) |
|||||||
|
Людина та її потреби. |
Вільного володіння державною мовою Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Підприємливість та фінансова грамотність /
Логічна компетентність ; Аксіологічна Інформаційно-мовленнєва |
Учень/учениця: Знає що вивчає предмет «Історія та громадянська освіта» у школі; розуміє значення термінів «потреби», «пам’ять», «громадянська освіта», «історія»; описує почуття, емоції та потреби, що мають інші люди.
|
|
|
||
Тема 1. Що таке суспільство та історія ( 7 годин) |
|||||||
|
Що таке суспільство. |
Вільного володіння державною мовою Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні / Логічна компетентність Аксіологічна |
Учень/учениця: розуміє мету вивчення історії та громадянської освіти; застосовує поняття і терміни: «суспільство», «різноманітність», «історик», «факт», «судження», «фейк», «подія», «явище», «причина», «особливість», «умова», «наслідок», «поняття»; формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей; пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні і в минулому пов’язані з подіями їх життя, станом суспільства; обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини добирає приклади, які розкривають поняття/ терміни, що використовуються в межах теми; послідовно викладає інформацію, будує виступ з дотриманням структури; поводиться з повагою до гідності інших осіб; детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо) ; пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю; пояснює, чому і якими правами від народження наділена кожна людина; обговорює важливість поваги прав людини всіма людьми; наводить історичні та сучасні приклади виявів дискримінації та її подолання; аргументує потребу спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися; пояснює з допомогою вчителя значення громадсько-політичних понять (зокрема демократія, свобода, права, право/ закон) ; адаптує свою поведінку до нових ситуацій, зважаючи на набутий досвід; дотримується вимог щодо непорушення особистого простору інших осіб; виявляє порушення права на особистий простір та протидіє цьому; визнає відповідальність за свою поведінку, якщо вона призводить до порушення гідності інших людей чи до неможливості реалізації їх прав. |
|
|
||
|
Правила співжиття в суспільстві |
Вільного володіння державною мовою Здатність спілкуватися іноземними мовами Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні / Логічна компетентність Аксіологічна Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
|
Що таке історія |
Вільного володіння державною мовою Здатність спілкуватися іноземними мовами Інноваційність Навчання впродовж життя / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова |
|
|
|||
|
Що досліджує історія |
Вільного володіння державною мовою Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя / Хронологічна ; Просторова Інформаційно-мовленєва |
|
|
|||
|
Як дослідити історичний факт |
Вільного володіння державною мовою Інноваційність Екологічна Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні / Логічна ; Аксіологічна Хронологічна; Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
|
Поняття |
Вільного володіння державною мовою Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні /
Логічна компетентність Аксіологічна ; Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
|
Узагальнення з тем «Вступ» та «Що таке суспільство та історія» |
Вільного володіння державною мовою Інноваційність Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова; Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
Тема 2. Джерела пізнання суспільства ( 8 годин) |
|||||||
|
Джерела інформації |
Вільного володіння державною мовою Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні / Логічна компетентність ;Аксіологічна Інформаційно-мовленнєва |
Учень/учениця: розрізняє історичні джерела та наводить їх приклади; застосовує поняття «джерело інформації», «речове джерело», «археологія», «експонат», «писемне джерело», «літопис», «усне джерело», «аудіовізуальне джерело», «етнографічне джерело», «лінгвістичне джерело», «музей», «архів» ; розрізняє тексти соціального та історичного змісту; виокремлює основне і другорядне в тексті; пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах; формулює питання різного типу до тексту/медіатексту, візуальних джерел; визначає риси/ ознаки артефакту (музейного об’єкта), писемного та візуального джерела; визначає тему і походження запропонованого джерела історичної та суспільної інформації; застосовує критерії визначення достовірності інформації (з допомогою вчителя) ; розпізнає прояви маніпулювання інформацією на конкретних прикладах; визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (в межах теми) ; зіставляє джерела інформації щодо достовірності та повноти; використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження; визначає придатність отриманої інформації для добору аргументів за допомогою вчителя; формулює висновок, судження на основі наведених фактів; виявляє мову ворожнечі; пояснює способи нагромадження та пошуку інформації; добирає інформацію за заданими критеріями; використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів; формулює запитання щодо достовірності інформації з різних джерел; визначає негативні емоції та застосовує способи їх опановування та реакції на них; взаємодіє з людьми з відмінними ідеями та цінностями |
|
|
||
|
Усна історія |
Вільного володіння державною мовою Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова |
|
|
|||
|
Писемні джерела |
Інформаційно-мовленнєва
|
|
|
|
||
|
Речові джерела |
|
|
|
|||
|
Аудіовізуальні джерела |
|
|
||||
|
Етнографічні та лінгвістичні джерела |
|
|
||||
|
Збереження інформаційних джерел. |
Вільного володіння державною мовою Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій Інноваційність Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність ;Аксіологічна
|
|
|
|||
|
Урок узагальнення до теми « Джерела пізнання суспільства» |
Вільного володіння державною мовою Інноваційність Екологічна Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
Тема 3. Час і простір ( 8 годин) |
|||||||
17-18 |
Хронологія |
Вільного володіння державною мовою Здатність спілкуватися іноземними мовами Математична Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова |
Учень/учениця: знає назви і хронологічні межі періодів європейської історії: первісне суспільство, античність, середні віки, новий час; застосовує поняття «історична хронологія», «ера», «період (епоха)», «тисячоліття», «століття», «хронологічна таблиця», «історична карта», «контурна карта», «історико-географічний регіон», «державний кордон»; показує на карті і коментує усно: а) кордони та столиці: Русь, Королівство руське, Військо запорізьке, УНР, сучасної України; б) територіальні межі окремих історико-географічних регіонів України; в) територіальне розташування рідного міста/селища/села; пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу і співвідносить їх (рік — століття — тисячоліття) ; розрізняє системи літочислення, пояснює їх на прикладах; розташовує події у хронологічній послідовності, укладає хронологічну таблицю; установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу; встановлює одночасність подій в історичному просторі, тривалість подій, явищ, процесів та їх віддаленість одних від одних (у межах теми, з допомогою вчителя) ; виокремлює основні елементи карти та пояснює їх значення; зіставляє картографічну інформацію різних історичних періодів; співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо) ; розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти; визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження; визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій; позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані. |
|
|
||
19-20 |
Періодизація історії |
Вільного володіння державною мовою Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя / Хронологічна ; Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
21 |
Історичні карти |
Вільного володіння державною мовою Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Підприємливість та фінансова грамотність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова |
|
|
|||
22-23 |
Карта як джерело інформації |
Вільного володіння державною мовою Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова |
|
|
|||
|
Урок узагальнення з теми « Час і простір» |
Вільного володіння державною мовою Математична Інноваційність Екологічна Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
ІІ семестр
Тема 4. Мій край та його історія (13 годин) |
|||||||
|
Мій рід. |
Вільного володіння державною мовою Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність Аксіологічна Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|
||
|
Побут людей |
Вільного володіння державною мовою Інноваційність Екологічна Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
27-28 |
Заняття людей |
Вільного володіння державною мовою Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій Екологічна Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність Підприємливість та фінансова грамотність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова |
|
|
|||
|
Мій населений пункт |
Вільного володіння державною мовою Екологічна Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні / Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
31-32 |
Мій відпочинок |
Вільного володіння державною мовою Здатність спілкуватися іноземними мовами Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
|
Практична робота. Захист проєктів «Історія речі»\ «Народні свята» (на вибір вчителя) |
Вільного володіння державною мовою Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій Інноваційність Екологічна Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
|
Історичні діячі та діячки. |
Вільного володіння державною мовою Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
|
Патріотизм |
Вільного володіння державною мовою Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні / Логічна компетентність Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
|
Практична робота «Складання історичного портрету видатного киянина\киянки» |
Вільного володіння державною мовою Інноваційність Екологічна Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
|
Урок узагальнення до теми «Мій край та його історія». Тематичний контроль |
Вільного володіння державною мовою Математична Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
Тема 5. Історія України та її дослідники (15 годин) |
|||||||
|
Давня історія України. Первісні люди. |
Вільного володіння державною мовою Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
Учень/учениця: знає і застосовує відповідні дати в описі історичних дій та подій: 1 млн. років тому – поява людини на території України; ІХ–ХІІ ст. – Русь-Україна; ХІІ-XIV ст. – Королівство руське; середина XVІІ- XVІІІ ст. – козацької держава Військо запорізьке; 1917–1921 рр. – Українська народна республіка; 24 серпня 1991 р. – акт проголошення незалежності України; 28 серпня 1996 р. – ухвалення Конституції України; доречно використовує поняття: «історична пам’ять», «пам’ятка історії», «історичне дослідження», «пам’ятник», «права людини і громадянина», «конституція»; виявляє і розрізняє з допомогою вчителя причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів; описує перебіг історичних подій та визначає тяглість в історичному процесі; наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо; розрізняє природні, економічні, політичні, соціальні, технологічні та культурні зміни та наводить приклади впливу цих змін на життя людини і суспільства в минулому і теперішньому; описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури; порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури і пояснює їх значення; визначає значущість історичної та сучасної події для людини і суспільства; висловлює припущення стосовно можливого перебігу історичних подій; наводить приклади етнічного, релігійного, культурного та іншого розмаїття в Україні та світі в минулому і сьогоденні; пояснює причини та наслідки розмаїття в сучасній Україні, аналізує культурне розмаїття України та світу; зіставляє культури, їх цінності, традиції, спосіб життя; висловлює власне судження про культурне розмаїття та його цінність для суспільства, виявляє зацікавленість переконаннями інших людей; застосовує відповідні поняття в порівняльному описі історичних та сучасних дій та подій; пояснює, як держава забезпечує реалізацію прав людини (зокрема дитини); наводить приклади протидії порушенням прав людини; називає порядок дій у випадку порушення прав дитини; обґрунтовує необхідність захищати права людини і громадянина та дотримуватися обов’язків громадянина; обґрунтовує небезпеку замовчування порушення прав людини; ідентифікує випадки дискримінації (зокрема утисків), булінгу (цькування) та визначає їх наслідки для особи і групи осіб, до якої ця особа належить; конструктивно реагує на випадки утисків, насилля та вияви нерівності або несправедливості, не замовчує їх. |
|
|
||
|
Давня історія України. Давні народи та держави |
Вільного володіння державною мовою Математична Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
|
Середньовічна історія України. Русь-Україна |
Вільного володіння державною мовою Математична Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність Підприємливість та фінансова грамотність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
|
Середньовічна історія України. Народи України у складі різних держав |
Вільного володіння державною мовою Математична Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
|
Нова історія України. |
Вільного володіння державною мовою Математична Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
44. |
У складі двох імперій. |
Вільного володіння державною мовою Математична Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність Аксіологічна компетентність Хронологічна ; Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
45. |
Новітня історія України. Українська революція. |
Вільного володіння державною мовою Математична Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
46. |
Радянська окупація. |
Вільного володіння державною мовою Здатність спілкуватися іноземними мовами Математична Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність Підприємливість та фінансова грамотність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
47. |
Україна у Другій світовій війні. |
Вільного володіння державною мовою Здатність спілкуватися іноземними мовами Математична Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій Інноваційність Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність Підприємливість та фінансова грамотність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
48. |
Проголошення незалежності України |
Вільного володіння державною мовою Математична Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій Інноваційність Екологічна Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність Підприємливість та фінансова грамотність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
49. |
Конституція України і права людини. |
Вільного володіння державною мовою Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність ;Аксіологічна Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
50 |
Сучасна Україна. |
Вільного володіння державною мовою Математична Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій Інноваційність Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність Підприємливість та фінансова грамотність / Логічна компетентність ; Аксіологічна Хронологічна ; Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
51. |
Практична робота «Герої сучасної України» |
Вільного володіння державною мовою Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій Інноваційність Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність Підприємливість та фінансова грамотність / Логічна компетентність Аксіологічна ; Хронологічна Інформаційно-мовленнєва |
|
|
|||
52. |
Урок узагальнення до теми «Історія України та її дослідники». Тематичний контроль. |
Вільного володіння державною мовою Математична Інформаційно-комунікаційна Навчання впродовж життя Громадянські та соціальні Культурна компетентність / Логічна компетентність ; Аксіологічна Хронологічна; Просторова Інформаційно-мовленнєва |
|
|