Календарно-тематичне планування "Вступ до історії України та громадянської освіти"

Про матеріал
Календарно-тематичне планування "Вступ до історії України та громадянської освіти" 5 клас (1.5 годин на тиждень) 2022/2023 навчальний рік Складено на основі модельної навчальної програми «Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» для закладів загальної середньої освіти (автори Желіба О.В., Мокрогуз О.П.) Підручник: Олександр Мокрогуз, Алла Єрмоленко
Перегляд файлу

Зміст навчального матеріалу

Ключові /предметні компетентності

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Дата

Примітка

Вступ. ЛЮДИНА ТА ЇЇ ПОТРЕБИ (1 година)

  1.  

Людина та її потреби.

Вільного володіння державною мовою

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Підприємливість та фінансова грамотність

/

 

Логічна компетентність ; Аксіологічна

Інформаційно-мовленнєва

Учень/учениця:

Знає що вивчає предмет «Історія та громадянська освіта» у школі;

розуміє значення термінів «потреби», «пам’ять», «громадянська освіта», «історія»;

описує почуття, емоції та потреби, що мають інші люди.

 

 

 

Тема 1. Що таке суспільство та історія (   7  годин)

  1.  

Що таке суспільство.

Вільного володіння державною мовою

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

/

Логічна компетентність

Аксіологічна

Учень/учениця:

розуміє мету вивчення історії та громадянської освіти;

застосовує поняття і терміни: «суспільство», «різноманітність», «історик», «факт», «судження», «фейк», «подія», «явище», «причина», «особливість», «умова», «наслідок», «поняття»;

формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей;

пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні і в минулому пов’язані з подіями їх життя, станом суспільства;

обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини добирає приклади, які розкривають поняття/ терміни, що використовуються в межах теми;

послідовно викладає інформацію, будує виступ з дотриманням структури;

поводиться з повагою до гідності інших осіб;

детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо) ;

пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю;

пояснює, чому і якими правами від народження наділена кожна людина;

обговорює важливість поваги прав людини всіма людьми;

наводить історичні та сучасні приклади виявів дискримінації та її подолання;

аргументує потребу спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися;

пояснює з допомогою вчителя значення громадсько-політичних понять (зокрема демократія, свобода, права, право/ закон) ;

адаптує свою поведінку до нових ситуацій, зважаючи на набутий досвід;

дотримується вимог щодо непорушення особистого простору інших осіб;

виявляє порушення права на особистий простір та протидіє цьому;

 визнає відповідальність за свою поведінку, якщо вона призводить до порушення гідності інших людей чи до неможливості реалізації їх прав.

 

 

  1.  

Правила співжиття в суспільстві

Вільного володіння державною мовою

Здатність спілкуватися іноземними мовами

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

/

Логічна компетентність

Аксіологічна

Інформаційно-мовленнєва

 

 

  1.                 

Що таке історія

Вільного володіння державною мовою

Здатність спілкуватися іноземними мовами

Інноваційність

Навчання впродовж життя

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

 

 

  1.  

Що досліджує історія

Вільного володіння державною мовою

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

/

Хронологічна ; Просторова

Інформаційно-мовленєва

 

 

  1.  

Як дослідити історичний факт

Вільного володіння державною мовою

Інноваційність

Екологічна

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

/

Логічна ; Аксіологічна

Хронологічна; Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

  1.  

Поняття

Вільного володіння державною мовою

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

/

 

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Інформаційно-мовленнєва

 

 

  1.  

Узагальнення з тем «Вступ» та «Що таке суспільство та історія»

Вільного володіння державною мовою

Інноваційність

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова; Інформаційно-мовленнєва

 

 

Тема 2. Джерела пізнання суспільства ( 8 годин)

  1.  

Джерела інформації

Вільного володіння державною мовою

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

/

Логічна компетентність ;Аксіологічна

Інформаційно-мовленнєва

Учень/учениця:

розрізняє історичні джерела та наводить їх приклади;

застосовує поняття «джерело інформації», «речове джерело», «археологія», «експонат», «писемне джерело», «літопис», «усне джерело», «аудіовізуальне джерело», «етнографічне джерело», «лінгвістичне джерело», «музей», «архів» ;

розрізняє тексти соціального та історичного змісту;

виокремлює основне і другорядне в тексті;

пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах;

формулює питання різного типу до тексту/медіатексту, візуальних джерел;

визначає риси/ ознаки артефакту (музейного об’єкта), писемного та візуального джерела;

визначає тему і походження запропонованого джерела історичної та суспільної інформації;

застосовує критерії визначення достовірності інформації (з допомогою вчителя) ;

розпізнає прояви маніпулювання інформацією на конкретних прикладах;

визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (в межах теми) ;

зіставляє джерела інформації щодо достовірності та повноти;

використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження;

визначає придатність отриманої інформації для добору аргументів

за допомогою вчителя;

формулює висновок, судження на основі наведених фактів;

виявляє мову ворожнечі;

пояснює способи нагромадження та пошуку інформації;

добирає інформацію за заданими критеріями;

використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів;

формулює запитання щодо достовірності інформації з різних джерел;

визначає негативні емоції та застосовує способи їх опановування та реакції на них;

взаємодіє з людьми з відмінними ідеями та цінностями

 

 

  1.            

Усна історія

Вільного володіння державною мовою

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна  ; Хронологічна

Просторова

 

 

  1.  

Писемні джерела

Інформаційно-мовленнєва

 

 

 

 

  1.  

Речові джерела

 

 

 

  1.  

Аудіовізуальні джерела

 

 

  1.  

Етнографічні та лінгвістичні джерела

 

 

  1.  

Збереження інформаційних джерел.

Вільного володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій

Інноваційність

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність ;Аксіологічна

 

 

 

  1.  

Урок узагальнення до теми « Джерела пізнання суспільства»

Вільного володіння державною мовою

Інноваційність

Екологічна

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

Тема 3. Час і простір ( 8 годин)

17-18

Хронологія

Вільного володіння державною мовою

Здатність спілкуватися іноземними мовами

Математична

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

Учень/учениця:

знає назви і хронологічні межі періодів європейської історії: первісне суспільство, античність, середні віки, новий час;

застосовує поняття «історична хронологія», «ера», «період (епоха)», «тисячоліття», «століття», «хронологічна таблиця», «історична карта», «контурна карта», «історико-географічний регіон», «державний кордон»;

показує на карті і коментує усно: а) кордони та столиці: Русь, Королівство руське, Військо запорізьке, УНР, сучасної України; б) територіальні межі окремих історико-географічних регіонів України; в) територіальне розташування рідного міста/селища/села;

пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу і співвідносить їх (рік — століття — тисячоліття) ;

розрізняє системи літочислення, пояснює їх на прикладах;

розташовує події у хронологічній послідовності, укладає хронологічну таблицю;

установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу;

встановлює одночасність подій в історичному просторі, тривалість подій, явищ, процесів та їх віддаленість одних від одних (у межах теми, з допомогою вчителя) ;

виокремлює основні елементи карти та пояснює їх значення;

зіставляє картографічну інформацію різних історичних періодів;

співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо) ;

розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти;

визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження;

визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій;

позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані.

 

 

19-20

Періодизація історії

Вільного володіння державною мовою

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

/

Хронологічна ; Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

21

Історичні карти

Вільного володіння державною мовою

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Підприємливість та фінансова грамотність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

 

 

22-23

Карта як джерело інформації

Вільного володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

 

 

  1.  

Урок узагальнення з теми « Час і простір»

Вільного володіння державною мовою

Математична

Інноваційність

Екологічна

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

ІІ семестр

 

Тема 4. Мій край та його історія (13 годин)

  1.  

Мій рід.

Вільного володіння державною мовою

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна

Інформаційно-мовленнєва

Учень/учениця:

усвідомлює важливість родинних зв’язків;

застосовує поняття «рід»«родина», «господарство», «натуральне господарство», «ринкове господарство», «сільське господарство», «промисловість», «торгівля», «село», «місто», «громада», «самоврядування», «дозвілля», «історична особа», «гідність», «патріотизм»;

виявляє чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів) ;

виявляє (з допомогою вчителя) і пояснює виклики, які стоять перед  людиною, суспільством у різних природних середовищах;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи;

пояснює відмінності між громадським та особистим простором;

наводить приклади і пояснює призначення об’єктів громадського простору в минулому і сучасності;

формулює судження про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду;

виявляє розбіжності в тлумаченнях минулого та сучасного на конкретних прикладах;

розрізняє та ідентифікує локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними;

описує соціокультурні практики різних спільнот, до яких належить, порівнює їх з іншими (вподобання у їжі, способи привітання та звертання до людей, формули ввічливості тощо) ;

критично осмислює ризики, пов’язані із шкодою для навколишнього середовища;

наводить приклади змін у житті суспільства, пов’язаних із різними чинниками; пояснює їх вплив на людину, конкретні соціальні групи та суспільство в цілому в минулому та сьогоденні;

діє для збереження навколишнього середовища;

пояснює потребу доступності громадського простору для людей з інвалідністю або маломобільних груп населення;

гнучко та конструктивно взаємодіє з новими людьми, адаптується до нових місць та ситуацій;

описує соціокультурні практики різних спільнот, до яких належить, порівнює їх з іншими (вподобання у їжі, способи привітання та звертання до людей, формули ввічливості тощо).

 

 

  1.  

Побут людей

Вільного володіння державною мовою

Інноваційність

Екологічна

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Інформаційно-мовленнєва

 

 

27-28

Заняття людей

Вільного володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій

Екологічна

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

Підприємливість та фінансова грамотність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

 

 

  1.     

Мій населений пункт

Вільного володіння державною мовою

Екологічна

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

/

Хронологічна

Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

31-32

Мій відпочинок

Вільного володіння державною мовою

Здатність спілкуватися іноземними мовами

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Інформаційно-мовленнєва

 

 

  1.            

Практична робота. Захист проєктів «Історія речі»\ «Народні свята» (на вибір вчителя)

Вільного володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій

Інноваційність

Екологічна

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Інформаційно-мовленнєва

 

 

  1.            

Історичні діячі та діячки.

Вільного володіння державною мовою

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Інформаційно-мовленнєва

 

 

  1.            

Патріотизм

Вільного володіння державною мовою

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

/

Логічна компетентність

Інформаційно-мовленнєва

 

 

  1.            

Практична робота «Складання історичного портрету видатного киянина\киянки»

Вільного володіння державною мовою

Інноваційність

Екологічна

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Інформаційно-мовленнєва

 

 

  1.  

 Урок узагальнення до теми «Мій край та його історія». Тематичний контроль

Вільного володіння державною мовою

Математична

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

Тема 5. Історія України та її дослідники (15 годин)

  1.  

Давня історія України. Первісні люди.

Вільного володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

Інформаційно-мовленнєва

Учень/учениця:

знає і застосовує відповідні дати в описі історичних дій та подій:

 1 млн. років тому – поява людини на території України;

 ІХ–ХІІ ст. – Русь-Україна;

 ХІІ-XIV ст. – Королівство руське;

 середина XVІІ- XVІІІ ст. – козацької держава Військо запорізьке;

 1917–1921 рр. – Українська народна республіка;

 24 серпня 1991 р. – акт проголошення незалежності України;

 28 серпня 1996 р. – ухвалення Конституції України;

доречно використовує поняття: «історична пам’ять», «пам’ятка історії», «історичне дослідження», «пам’ятник», «права людини і громадянина», «конституція»;

виявляє і розрізняє з допомогою вчителя причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів;

описує перебіг історичних подій та визначає тяглість в історичному процесі;

наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо;

розрізняє природні, економічні, політичні, соціальні, технологічні та культурні зміни та наводить приклади впливу цих змін на життя людини і суспільства в минулому і теперішньому;

 описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури;

порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури і пояснює їх значення;

визначає значущість історичної та сучасної події для людини і суспільства;

висловлює припущення стосовно можливого перебігу історичних подій;

наводить приклади етнічного, релігійного, культурного та іншого розмаїття в Україні та світі в минулому і сьогоденні;

пояснює причини та наслідки розмаїття в сучасній Україні, аналізує культурне розмаїття України та світу;

зіставляє культури, їх цінності, традиції, спосіб життя;

висловлює власне судження про культурне розмаїття та його цінність для суспільства, виявляє зацікавленість переконаннями інших людей;

застосовує відповідні поняття в порівняльному описі історичних та сучасних дій та подій;

пояснює, як держава забезпечує реалізацію прав людини (зокрема дитини);

наводить приклади протидії порушенням прав людини;

називає порядок дій у випадку порушення прав дитини;

обґрунтовує необхідність захищати права людини і громадянина та дотримуватися обов’язків громадянина;

обґрунтовує небезпеку замовчування порушення прав людини;

ідентифікує випадки дискримінації (зокрема утисків), булінгу (цькування) та визначає їх наслідки для особи і групи осіб, до якої ця особа належить;

конструктивно реагує на випадки утисків, насилля та вияви нерівності або несправедливості, не замовчує їх.

 

 

  1.  

Давня історія України. Давні народи та держави

Вільного володіння державною мовою

Математична

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

  1.  

Середньовічна історія України. Русь-Україна

Вільного володіння державною мовою

Математична

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

Підприємливість та фінансова грамотність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

  1.  

Середньовічна історія України. Народи України у складі різних держав

Вільного володіння державною мовою

Математична

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

  1. -43

Нова історія України.

Вільного володіння державною мовою

Математична

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

44.

У складі двох імперій.

Вільного володіння державною мовою

Математична

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна компетентність Хронологічна ; Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

45.

Новітня історія України. Українська революція.

Вільного володіння державною мовою

Математична

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова Інформаційно-мовленнєва

 

 

46.

Радянська окупація.

Вільного володіння державною мовою

Здатність спілкуватися іноземними мовами

Математична

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

Підприємливість та фінансова грамотність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

47.

 Україна у Другій світовій війні.

Вільного володіння державною мовою

Здатність спілкуватися іноземними мовами

Математична

Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій

Інноваційність

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

Підприємливість та фінансова грамотність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

48.

Проголошення незалежності України

Вільного володіння державною мовою

Математична

Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій

Інноваційність

Екологічна

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

Підприємливість та фінансова грамотність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

49.

Конституція України і права людини.

Вільного володіння державною мовою

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність ;Аксіологічна

Інформаційно-мовленнєва

 

 

50

Сучасна Україна.

Вільного володіння державною мовою

Математична

Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій

Інноваційність

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

Підприємливість та фінансова грамотність

/

Логічна компетентність ; Аксіологічна

Хронологічна ; Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

51.

Практична робота «Герої сучасної України»

Вільного володіння державною мовою

Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій

Інноваційність

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

Підприємливість та фінансова грамотність

/

Логічна компетентність

Аксіологічна ; Хронологічна

Інформаційно-мовленнєва

 

 

52.

Урок узагальнення до теми «Історія України та її дослідники». Тематичний контроль.

Вільного володіння державною мовою

Математична

Інформаційно-комунікаційна

Навчання впродовж життя

Громадянські та соціальні

Культурна компетентність

/

Логічна компетентність ; Аксіологічна

Хронологічна; Просторова

Інформаційно-мовленнєва

 

 

 

docx
Додано
24 вересня 2022
Переглядів
489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку