Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія 6-9 класи
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
№ з/п |
Тема уроку |
Дата 9-А |
Дата 9-Б |
Дата 9-В |
|
Вступ |
|
||||
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук |
|
|
|
|
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини |
|||||
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки |
|
|
|
|
|
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. Органічні молекули |
|
|
|
|
|
Вуглеводи та ліпіди |
|
|
|
|
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції |
|
|
|
|
|
Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторне дослідження: Властивостей ферментів |
|
|
|
|
|
Нуклеїнові кислоти |
|
|
|
|
|
Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ |
|
|
|
|
|
Практичні роботи № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
Тема 2. Структура клітини |
|||||
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії |
|
|
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели |
|
|
|
|
|
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
|
|
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина |
|
|
|
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: рослинна та тваринна клітина |
|
|
|
|
|
Лабораторна робота №1 Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин |
|
|
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини |
|||||
|
Обмін речовин та енергії |
|
|
|
|
|
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах |
|
|
|
|
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання |
|
|
|
|
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза |
|
|
|
|
|
Хемосинтез |
|
|
|
|
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 1. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації |
|||||
|
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів |
|
|
|
|
|
Транскрипція |
|
|
|
|
|
Основні типи РНК |
|
|
|
|
|
Генетичний код. Біосинтез білка |
|
|
|
|
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК |
|
|
|
|
|
Практична робота № 2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
|
|
|
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК. Лабораторне дослідження: фаз мітозу |
|
|
|
|
|
Статеві клітини та запліднення |
|
|
|
|
|
Етапи індивідуального розвитку |
|
|
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак |
|||||
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
|
|
|
|
Закони Менделя, їх генетичні основи |
|
|
|
|
|
Практична робота № 3 Складання схем схрещування |
|
|
|
|
|
Ознака як результат взаємодії генів. Поняття про зчеплення генів і кросинговер |
|
|
|
|
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю |
|
|
|
|
|
Форми мінливості. Лабораторні дослідження: мінливості в рослин і тварин |
|
|
|
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій |
|
|
|
|
|
Спадкові захворювання людини |
|
|
|
|
|
Генетичне консультування |
|
|
|
|
|
Сучасні методи молекулярної генетики |
|
|
|
|
|
Проект: Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
|
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу |
|||||
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики |
|
|
|
|
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
|
|
|
|
|
Механізми видоутворення |
|
|
|
|
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна |
|
|
|
|
|
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції |
|
|
|
|
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини |
|
|
|
|
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
|
|
|
Тема 7. Біорізноманіття |
|||||
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
|
|
|
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
|
|
|
|
|
Неклітинні форми життя: віруси. |
|
|
|
|
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 2. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи |
|||||
|
Екосистема. Різноманітність екосистем |
|
|
|
|
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах |
|
|
|
|
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори |
|
|
|
|
|
Стабільність екосистем та причини її порушення |
|
|
|
|
|
Біосфера як цілісна система |
|
|
|
|
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища |
|
|
|
|
|
Проект(дослідницький): Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
|
|
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини |
|||||
|
Поняття про селекцію |
|
|
|
|
|
Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин |
|
|
|
|
|
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин |
|
|
|
|
|
Огляд традиційних біотехнологій |
|
|
|
|
|
Основи генетичної та клітинної інженерії |
|
|
|
|
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично модифіковані організми |
|
|
|
|
Узагальнення |
|||||
|
Основні загальні властивості живих систем |
|
|
|
|