Календарно – тематичне планування з біології для 10 класу на 2022-2023 н.р Вчитель: Бабич Є.А. Складено згідно з навчальною програмою з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407
Підручник: Остапченко Л.І. та ін. Біологія і екологія (рівень стандарту) – К. : Генеза, 2018
Календарне планування уроків біологія 10 клас
(70 годин – 2 години на тиждень)
Складено згідно навчальної програми «Біологія і екологія» рівня стандарту, затвердженої Міністерством освіти і науки України (наказ від 23.10.2017 № 1407)
К-ть годин у темі |
№п/п уроку |
Тема уроку |
Лабораторні,практичні роботи, дослідницькі практикуми |
Домашнє завдання |
Дата проведення уроку |
Для нотаток |
Вступ (4 год.) |
||||||
Знаннєвий компонент |
Діяльнісний компонент |
Ціннісний компонент |
||||
Терміни та поняття: - система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства; називає: - основні галузі застосування біологічних досліджень; наводить приклади:
характеризує: властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію. |
розрізняє:
|
оцінює:
|
||||
1 |
1 |
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. |
|
Опрацювати § 1 |
|
|
2 |
2 |
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
|
Опрацювати § 2 |
|
|
3 |
3 |
Фундаментальні властивості живого. |
|
Опрацювати § 3 |
|
|
4 |
4 |
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
|
Опрацювати § 4 |
|
|
Тема 1. Біорізноманіття (13 год.) |
||||||
Знаннєвий компонент |
Діяльнісний компонент |
Ціннісний компонент |
||||
Терміни та поняття: систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти; називає: - сучасні принципи наукової систематики; - гіпотези походження вірусів; - шляхи проникнення вірусів у клітини; наводить приклади: - вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин; характеризує: - критерії виду; - віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми. |
складає: - характеристику виду за видовими критеріями; - порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів; класифікує: - певні види грибів, рослин, тварин; - визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.
|
оцінює: - важливість систематики для сучасних біологічних досліджень. |
||||
1 |
5 |
Систематика – наука про різноманітність організмів. |
|
Опрацювати § 5 |
|
|
2 |
6 |
Принципи наукової класифікації організмів. |
|
Опрацювати § 6 |
|
|
3 |
7 |
Сучасні критерії виду. |
Лабораторні робота № 1: Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). |
Опрацювати § 7 |
|
|
4 |
8 |
Віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
Опрацювати § 8 |
|
|
5 |
9 |
Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
Опрацювати § 9 |
|
|
6 |
10 |
Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. |
|
Опрацювати § 10 |
|
|
7 |
11 |
Гіпотези походження вірусів. Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
|
Опрацювати § 11 |
|
|
8 |
12 |
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. |
|
Опрацювати § 12 |
|
|
9 |
13 |
Особливості їхньої організації та функціонування прокаріотичних організмів. |
|
Опрацювати § 13 |
|
|
10 |
14 |
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. |
|
Опрацювати § 15 |
|
|
11 |
15 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. |
|
Опрацювати § 14 |
|
|
12 |
16 |
Захист навчальних проектів. |
Навчальний проект № 1: Складання характеристики виду за видовими критеріями. |
Повторити матеріал по темі |
|
|
13 |
17 |
Узагальнення знань з теми: «Вступ» та «Біорізноманіття» |
|
Повторити матеріал по темі |
|
|
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії (15 год.) |
||||||
Знаннєвий компонент |
Діяльнісний компонент |
Ціннісний компонент |
||||
Терміни та поняття: обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини; називає: - структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; - критерії якості питної води; наводить приклади:
- хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком характеризує:
- особливості енергетичного обміну клітин - особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини;
пояснює: - єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; - роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму; - роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму; - роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі; - необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
складає схеми: -обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини, їхній взаємозв’язок; порівнює: - енергетичне і пластичне значення різних речовин. висловлює судження: - щодо впливу на здоров’я людини різних речовин (корисних та шкідливих);
|
оцінює: - важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я. |
||||
1 |
18 |
Білки: огляд будови й біологічної ролі. |
|
Опрацювати § 16 |
|
|
2 |
19 |
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
|
Опрацювати § 17 |
|
|
3 |
20 |
Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі. Біосинтез нуклеїнових кислот. |
|
Опрацювати § 18, 22
|
|
|
4 |
21 |
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
Опрацювати § 19 |
|
|
5 |
22 |
Біосинтез білків. |
|
Опрацювати § 23 |
|
|
6 |
23 |
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. |
|
Опрацювати § 20 |
|
|
7 |
24 |
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
|
Опрацювати конспект |
|
|
8 |
25 |
Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. |
|
Опрацювати § 20 |
|
|
9 |
26 |
Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. |
|
Опрацювати § 21 |
|
|
10 |
27 |
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. |
|
Опрацювати конспект |
|
|
11 |
28 |
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. Вітаміни, їх роль в обміні речовин. |
|
Опрацювати § 24 |
|
|
12 |
29 |
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
|
Опрацювати § 26 |
|
|
13 |
30 |
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. |
|
Опрацювати § 25 |
|
|
14 |
31 |
Практична робота. |
Практична робота №1: Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини. |
Повторити матеріал по темі |
|
|
15 |
32 |
Узагальнення знань з теми: «Обмін речовин і перетворення енергії» |
|
Повторити матеріал по темі |
|
|
Тема 3. Спадковість і мінливість (20 год.) |
||||||
Знаннєвий компонент |
Діяльнісний компонент |
Ціннісний компонент |
||||
Терміни та поняття: ген, гени домінантні та рецесивні, геном, генотип, фен, фенотип, ознаки кількісні та якісні, моно-, ди- та полігібридне схрещування, реплікація, гени структурні та регуляторні, експресія генів, транскрипція, трансляція; гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний набори хромосом; каріотип, гомо- та гетерогаметна стать; мутагени; мутації (геномні, хромосомні, точкові); генофонд популяцій; називає: - сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); - типи мутацій; - причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю; наводить приклади: - спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини; -модифікаційної мінливості людини; характеризує: - типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю); -закономірності модифікаційної мінливості людини; - типи мутацій людини; - мутагенні фактори; пояснює: - застосування генетичних маркерів; - явище зчепленого успадкування у людини; - молекулярні механізми мінливості у людини; - біологічні антимутаційні механізми |
порівнює: - моногенне та полігенне успадкування ознак у людини; - спадкову та неспадкову мінливість людини; розв’язує: - типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю); визначає: - можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки); - за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак; складає: - схеми родоводів; робить висновки про: - генотип людини як цілісну інтегровану систему.
|
обґрунтовує судження: - щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників; виявляє власне ставлення до: профілактики та терапії спадкових хвороб людини. |
||||
1 |
33 |
Основні поняття генетики. Закономірності спадковості. |
|
Опрацювати конспект |
|
|
2 |
34 |
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. |
|
Опрацювати конспект |
|
|
3 |
35 |
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
|
Опрацювати § 34 |
|
|
4 |
36 |
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. |
|
Опрацювати § 27, 28 |
|
|
5 |
37 |
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині. |
|
Опрацювати § 29 |
|
|
6 |
38 |
Механізми збереження сталості генетичного матеріалу. |
|
Опрацювати § 30 |
|
|
7 |
39 |
Закономірності спадкової мінливості людини. Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми. |
|
Опрацювати § 31, 32 |
|
|
8 |
40 |
Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
|
Опрацювати § 32 |
|
|
9 |
41 |
Закономірності неспадкової мінливості людини. Модифікаційна мінливість . |
|
Опрацювати § 33 |
|
|
10 |
42 |
Лабораторна робота. |
Лабораторна робота №2: Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості |
Опрацювати § 33 |
|
|
11 |
43 |
Особливості людини як об’єкта генетичних досліджень. |
|
Опрацювати § 34
|
|
|
12 |
44 |
Сучасний стан досліджень геному людини. Генетичний моніторинг в людських спільнотах. |
|
Опрацювати § 35 |
|
|
13 |
45 |
Типи успадкування в людини. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
|
Опрацювати § 36 |
|
|
14 |
46 |
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. |
|
Опрацювати § 37 |
|
|
15 |
47 |
Закономірності розподілу алелів в популяціях. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. |
|
Опрацювати § 38 |
|
|
16 |
48 |
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
|
Опрацювати § 39 |
|
|
17 |
49 |
Методи діагностики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. |
|
Опрацювати § 40 |
|
|
18 |
50 |
Лікування та профілактика спадкових хвороб людини. |
|
Опрацювати § 41 |
|
|
19 |
51 |
Практична робота. |
Практична робота №2: Розв’язування типових генетичних задач. |
Повторити матеріал по темі |
|
|
20 |
52 |
Захист навчальних проектів |
Навчальний проект №2: Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонароджених. Генотерапія та її перспективи |
Повторити матеріал по темі |
|
|
21* |
53 |
Узагальнення знань з теми «Спадковість та мінливість» |
|
Повторити матеріал по темі |
|
|
Тема 4. Репродукція та розвиток (12 год.) |
||||||
Знаннєвий компонент |
Діяльнісний компонент |
Ціннісний компонент |
||||
Терміни та поняття: - мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція; називає: - гіпотези старіння; наводить приклади: - порушень клітинного циклу; пояснює: - значення регенерації; - суть та біологічне значення запліднення. характеризує: - періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини; |
складає порівняльну характеристику: - статевих клітин людини; - розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин; демонструє навички: - роботи з мікроскопом.
|
оцінює: - вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; - важливість профілактики онкологічних захворювань; обґрунтовує судження про: - вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; - необхідність відповідального ставлення до планування родини. виявляє власне ставлення щодо: - трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив; - правил біологічної етики; - біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини. |
||||
1 |
54 |
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
|
Опрацювати § 42 |
|
|
2 |
55 |
Особливості процесів регенерації різних груп організмів. |
|
Опрацювати § 43 |
|
|
3 |
56 |
Особливості процесів регенерації організму людини. |
|
Опрацювати § 44 |
|
|
4 |
57 |
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики. |
|
Опрацювати § 45 |
|
|
5 |
58 |
Способи розмноження клітини еукаріотів. |
|
Опрацювати § 46 |
|
|
6 |
59 |
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. Старіння та смерть клітин. |
|
Опрацювати § 47 |
|
|
7 |
60 |
Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
|
Опрацювати § 48 |
|
|
8 |
61 |
Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини. Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини. |
|
Опрацювати § 49 |
|
|
9 |
62 |
Лабораторна робота. |
Лабораторна робота №3: Вивчення будови статевих клітин людини |
Повторити матеріал по темі |
|
|
10 |
63 |
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини. |
|
Опрацювати конспект |
|
|
11 |
64 |
Ембріогенез людини. |
|
Опрацювати § 50
|
|
|
12 |
65 |
Лабораторна робота. |
Лабораторна робота №4: Вивчення етапів ембріогенезу |
Повторити матеріал по темі |
|
|
13* |
66 |
Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|
Опрацювати § 51 |
|
|
14* |
67 |
Періоди постембріонального розвитку людини. |
|
Опрацювати § 52 |
|
|
15* |
68 |
Узагальнення знань з теми «Репродукція та розвиток» |
|
Повторити матеріал по темі
|
|
|
16* |
69 |
Контрольна робота |
|
|
|
|
17* |
70 |
Повторення і узагальнення вивченого матеріалу за семестр |
|
|
|
|
18* |
|
Повторення і узагальнення вивченого матеріалу за рік |
|
|
|