Календарно – тематичне планування з біології для 10 класу

Про матеріал

Календарно – тематичне планування з біології для 10 класу на 2022-2023 н.р Вчитель: Бабич Є.А. Складено згідно з навчальною програмою з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407

Підручник: Остапченко Л.І. та ін. Біологія і екологія (рівень стандарту) – К. : Генеза, 2018

Перегляд файлу

Календарне планування уроків  біологія 10 клас

(70 годин – 2 години на тиждень)

Складено згідно навчальної програми «Біологія  і екологія» рівня стандарту, затвердженої  Міністерством освіти і науки України (наказ від 23.10.2017 № 1407)

К-ть

годин

у темі

№п/п

уроку

Тема уроку

Лабораторні,практичні роботи, дослідницькі практикуми

Домашнє завдання

Дата проведення уроку

Для

нотаток

Вступ (4 год.)

Знаннєвий компонент

Діяльнісний компонент

Ціннісний компонент

Терміни та поняття:

- система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства;

називає:

- основні галузі застосування біологічних досліджень;

наводить приклади:

  • біосистем різних рівнів;

характеризує:

властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію.

розрізняє:

  • біосистеми різних рівнів організації

 

оцінює:

  • важливість біологічних знань  для розвитку людства.

 

1

1

Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.

 

Опрацювати § 1

 

 

2

2

Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок.

 

Опрацювати § 2

 

 

3

3

Фундаментальні  властивості живого.

 

Опрацювати § 3

 

 

4

4

Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. 

 

Опрацювати § 4

 

 

Тема 1. Біорізноманіття (13 год.)

Знаннєвий компонент

Діяльнісний компонент

Ціннісний компонент

Терміни та поняття:

систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти;

називає:

- сучасні принципи наукової систематики;

- гіпотези походження вірусів;

- шляхи проникнення вірусів у клітини;

наводить приклади:

- вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин;

характеризує:

- критерії виду;

- віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми.

складає:

- характеристику виду за видовими критеріями;

- порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів;

класифікує: 

- певні види грибів, рослин, тварин;

- визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.

 

оцінює:

- важливість систематики для сучасних біологічних досліджень.

1

5

Систематика – наука про різноманітність організмів.

 

Опрацювати § 5

 

 

2

6

Принципи наукової класифікації організмів. 

 

Опрацювати § 6

 

 

3

7

Сучасні критерії виду.

Лабораторні робота № 1: Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя).

Опрацювати § 7

 

 

4

8

Віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування.

 

Опрацювати § 8

 

 

5

9

Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування.

 

Опрацювати § 9

 

 

6

10

Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування.

 

Опрацювати § 10

 

 

7

11

Гіпотези походження вірусів. Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.

 

Опрацювати § 11

 

 

8

12

Прокаріотичні організми: археї та бактерії.

 

Опрацювати § 12

 

 

9

13

Особливості їхньої організації та функціонування прокаріотичних організмів.

 

Опрацювати § 13

 

 

10

14

Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. 

 

Опрацювати § 15    

 

 

11

15

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції.

 

Опрацювати § 14

 

 

12

16

Захист навчальних проектів.

Навчальний проект № 1: Складання характеристики виду за видовими критеріями.

Повторити матеріал по темі

 

 

13

17

Узагальнення знань з теми: «Вступ» та «Біорізноманіття»

 

Повторити матеріал по темі

 

 

 

 

 

 

Тема 2.  Обмін речовин і перетворення енергії (15 год.)

Знаннєвий компонент

Діяльнісний компонент

Ціннісний компонент

Терміни та поняття:

обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини;  

називає:

- структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму;

- критерії якості питної води;

наводить приклади:

- хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком
надходження певних хімічних елементів, речовин;

характеризує:

- особливості енергетичного обміну клітин
автотрофних та гетеротрофних організмів;

- особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини;

  • нейрогуморальну регуляцію метаболізму в організмі людини;

пояснює:

- єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі;

-  роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму;

- роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму;

- роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі;

- необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини.

складає схеми:

-обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини, їхній взаємозв’язок;

порівнює:

- енергетичне і пластичне значення різних речовин.

висловлює судження:

- щодо впливу на здоров’я людини різних речовин (корисних та шкідливих);

 

оцінює:

- важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я.

1

18

Білки: огляд будови й біологічної ролі.

 

Опрацювати § 16

 

 

2

19

Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі.

 

Опрацювати § 17

 

 

3

20

Нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі. Біосинтез нуклеїнових кислот.

 

Опрацювати § 18, 22     

 

 

 

4

21

Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів.

 

Опрацювати § 19

 

 

5

22

Біосинтез білків.

 

Опрацювати § 23

 

 

6

23

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму.

 

Опрацювати § 20

 

 

7

24

Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму.

 

Опрацювати конспект

 

 

8

25

Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. 

 

Опрацювати § 20

 

 

9

26

Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів.

 

Опрацювати § 21

 

 

10

27

Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму.

 

Опрацювати

конспект

 

 

11

28

Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. Вітаміни, їх роль в обміні речовин.

 

Опрацювати § 24

 

 

12

29

Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини.  

 

Опрацювати § 26

 

 

13

30

Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини.

 

Опрацювати § 25

 

 

14

31

Практична робота.

Практична робота №1:

Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини.

Повторити матеріал по темі

 

 

15

32

Узагальнення знань з теми: «Обмін речовин і перетворення енергії»

 

Повторити матеріал по темі

 

 

Тема 3. Спадковість і мінливість (20 год.)

Знаннєвий компонент

Діяльнісний компонент

Ціннісний компонент

Терміни та поняття:

ген, гени домінантні та рецесивні, геном, генотип, фен, фенотип, ознаки кількісні та якісні, моно-, ди- та полігібридне схрещування, реплікація, гени структурні та регуляторні, експресія генів, транскрипція, трансляція; гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний набори хромосом; каріотип, гомо- та гетерогаметна стать; мутагени; мутації (геномні, хромосомні, точкові); генофонд популяцій;

називає:

- сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо);

- типи мутацій;

- причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю;

наводить приклади:

- спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини;

-модифікаційної мінливості людини;

характеризує:

- типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю);

-закономірності модифікаційної мінливості людини;

- типи мутацій людини;

- мутагенні фактори;

пояснює:

-  застосування генетичних маркерів;

- явище зчепленого успадкування у людини;

- молекулярні механізми мінливості у людини; 

- біологічні антимутаційні механізми

порівнює:

- моногенне та полігенне успадкування ознак у людини;

- спадкову та неспадкову мінливість людини;

розв’язує:

- типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю);

визначає:

- можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки);

-  за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак;

складає:

- схеми родоводів;

робить висновки про:

- генотип людини як цілісну інтегровану систему.

 

обґрунтовує судження:

- щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників;

виявляє власне ставлення до:

профілактики та терапії спадкових хвороб людини.

1

33

Основні поняття генетики. Закономірності спадковості.

 

Опрацювати

конспект    

 

 

2

34

Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки.

 

Опрацювати

конспект    

 

 

3

35

Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

 

Опрацювати § 34

 

 

4

36

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація.

 

Опрацювати § 27, 28

 

 

5

37

Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині.

 

Опрацювати § 29

 

 

6

38

Механізми збереження сталості генетичного матеріалу.

 

Опрацювати § 30

 

 

7

39

Закономірності спадкової мінливості людини.

Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми.

 

Опрацювати § 31, 32

 

 

8

40

Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу.

 

Опрацювати § 32

 

 

9

41

Закономірності неспадкової мінливості людини. Модифікаційна мінливість .

 

Опрацювати § 33

 

 

10

42

Лабораторна робота.

Лабораторна робота №2: Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості

Опрацювати § 33

 

 

11

43

Особливості людини як об’єкта генетичних досліджень.

 

Опрацювати § 34     

 

 

 

12

44

Сучасний стан досліджень геному людини. Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

 

Опрацювати § 35

 

 

13

45

Типи успадкування в людини. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

 

Опрацювати § 36

 

 

14

46

Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини.

 

Опрацювати § 37

 

 

15

47

Закономірності розподілу алелів в популяціях. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування.

 

Опрацювати § 38

 

 

16

48

Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.

 

Опрацювати § 39

 

 

17

49

Методи діагностики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація.

 

Опрацювати § 40

 

 

18

50

Лікування та профілактика спадкових хвороб людини.

 

Опрацювати § 41

 

 

19

51

Практична робота.

Практична робота №2: Розв’язування типових генетичних задач.

Повторити матеріал по темі

 

 

20

52

Захист навчальних проектів

Навчальний проект №2:

Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

Скринінг-програми для новонароджених. Генотерапія та її перспективи

Повторити матеріал по темі

 

 

21*

53

Узагальнення знань з теми «Спадковість та мінливість»

 

Повторити матеріал по темі

 

 

 

 

 

 

 

Тема 4. Репродукція та розвиток (12 год.)

Знаннєвий компонент

Діяльнісний компонент

Ціннісний компонент

Терміни та поняття:

- мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція;

називає:

- гіпотези старіння;

наводить приклади:

- порушень клітинного циклу;

пояснює:

- значення регенерації;

- суть та біологічне значення запліднення.

характеризує:

- періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини;

складає порівняльну характеристику:

- статевих клітин людини;

- розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин;

демонструє навички:

- роботи з мікроскопом.

 

оцінює:

- вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини;

- важливість профілактики онкологічних захворювань;

обґрунтовує судження про:

- вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я;

- необхідність відповідального ставлення до планування родини.

виявляє власне ставлення щодо:

- трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив;

- правил біологічної етики;

- біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини.

1

54

Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

 

Опрацювати § 42     

 

 

2

55

Особливості процесів регенерації різних груп організмів.

 

Опрацювати § 43

 

 

3

56

Особливості процесів регенерації

організму людини.

 

Опрацювати § 44

 

 

4

57

Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи.  Правила біологічної етики.

 

Опрацювати § 45

 

 

5

58

Способи розмноження клітини еукаріотів.

 

Опрацювати § 46

 

 

6

59

Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. Старіння та смерть клітин.

 

Опрацювати § 47

 

 

7

60

Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.

 

Опрацювати § 48

 

 

8

61

Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини.

Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини.

 

Опрацювати § 49

 

 

9

62

Лабораторна робота.

Лабораторна робота №3: Вивчення будови статевих клітин людини

Повторити матеріал по темі

 

 

10

63

Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини.

 

Опрацювати конспект

 

 

11

64

Ембріогенез людини.

 

Опрацювати § 50      

 

 

 

12

65

Лабораторна робота.

Лабораторна робота №4: Вивчення етапів ембріогенезу

Повторити матеріал по темі

 

 

13*

66

Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини.

 

Опрацювати § 51

 

 

14*

67

Періоди постембріонального розвитку людини.

 

Опрацювати § 52

 

 

15*

68

Узагальнення знань з теми «Репродукція та розвиток»

 

Повторити матеріал по темі

 

 

 

16*

69

Контрольна робота

 

 

 

17*

70

Повторення і узагальнення вивченого матеріалу за семестр

 

 

 

18*

 

Повторення і узагальнення вивченого матеріалу за рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Планування
Додано
26 січня 2023
Переглядів
220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку