Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 9 клас
70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. |
Підручник: Соболь В.І. Біологія: підручник для 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Валерій Соболь – Кам’янець-Подільський.: Абетка, 2017. – 288 с., іл. |
№ п/п
|
Дата |
Тема уроку |
Практична частина |
Домашнє завдання |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|
ВСТУП (2 год.) |
||||||
1. |
|
1. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології. |
|
§1 опрацювати |
Діяльність(уміння) практикує: - методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації; моделює / створює моделі: - простих біологічних систем різних рівнів (наприклад, системи органів людини, угруповання тощо) |
Знання оперує термінами: - описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: - основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади: - біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації; пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи; - зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками; характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) |
2. |
|
2. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
|
§2 опрацювати |
Ставлення усвідомлює: відмінність системи від її дискретних елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних рівнів |
|
ТЕМА 1. ХІМІЧНИЙ СКЛАД КЛІТИНИ (10 год.) |
||||||
3. |
|
1.Хімічний склад клітини. Неорганічні сполуки. |
|
§3 опрацювати |
Діяльність(уміння) розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул |
Знання оперує термінами: - полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає: - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні); описує: - властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів; - будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків; - будову й функції нуклеїнових кислот; наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи; пояснює: - необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; - роль АТФ у життєдіяльності організмів; - роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів |
4. |
|
2. Вода, її основні властивості. |
|
§4 опрацювати |
||
5. |
|
3. Органічні молекули. Біополімери. |
|
§5 опрацювати |
||
6. |
|
4.Вуглеводи: властивості та біологічна роль. |
|
§6 опрацювати |
||
7. |
|
5. Ліпіди: властивості та біологічна роль. |
|
§7 опрацювати |
||
8. |
|
6. Білки: структурна організація та основні функції. |
|
§8 опрацювати |
||
9. |
|
7. Нуклеїнові кислоти. Будова та функції ДНК
|
|
§9 опрацювати |
||
10. |
|
8. Будова та функції РНК. АТФ. |
|
§10 (ст.40-41) опрацювати |
||
11. |
|
9. Ферменти, їх роль у клітині.
|
Лабораторне дослідження. Властивості ферментів |
§10 (41-42) опрацювати |
Ставлення висловлює та обґрунтовує судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі; - щодо необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини; робить висновок: - про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування; - про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток біохімії (І. Ф. Мішер, Ф. Крік, Дж. Уотсон, Р. Франклін та ін.), у тому числі й українських (О. В. Палладін, О. В. Данилевський, Я. О. Парнас) |
|
12. |
|
10. Практична робота №1 Розв`язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
Практична робота №1 Розв`язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
§3-10 повторити |
||
ТЕМА 2. СТРУТУРА КЛІТИНИ (7 год.) |
||||||
13. |
|
1. Історія вивчення клітини. Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії. |
|
§11 опрацювати |
Діяльність(уміння) порівнює: - будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів; дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує: - взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра |
Знання оперує термінами: - еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає: - методи дослідження клітин; - складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції; - основні компоненти та функції ядра; наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає: - компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; пояснює: - роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує: - хімічний склад клітинної мембрани |
14. |
|
2. Клітина та її структура. |
|
§12 опрацювати |
||
15. |
|
3. Клітинна мембрана. |
|
§13 опрацювати |
||
16. |
|
4. Цитоплазма та основні клітинні органели |
|
§14 опрацювати |
||
17. |
|
5. Ядро:структурна організація та функції. |
|
§15 опрацювати |
||
18. |
|
6. Різноманітність клітин.
|
Лабораторна робота № 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
§16 опрацювати |
||
19. |
|
7. Контрольна робота №1: «Структура клітини» |
|
§§11-16 повторити |
Ставлення застосовує знання: - для доказу єдності органічного світу; висловлює судження: - щодо ролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.) |
|
ТЕМА 3. ПРИНЦИПИ ФУНКЦІОНУВАННЯ КЛІТИНИ (6 год.) |
||||||
20. |
|
1.Обмін речовин та енергії в клітині. |
|
§17 опрацювати |
Діяльність(уміння) характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує: порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу |
Знання оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині
|
21. |
|
2. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.
|
|
§18 опрацювати |
||
22. |
|
3. Клітинне дихання, його біохімічні механізми. |
|
§19 опрацювати |
||
23. |
|
4. Фотосинтез: світлова та темнова фази. |
|
§20 опрацювати |
||
24. |
|
5. Хемосинтез. Потік речовин, енергії та інформації з клітини. |
|
§21 опрацювати |
Ставлення висловлює судження: - щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організмів; - щодо планетарної ролі фотосинтезу; застосовує знання про: - процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя; робить висновок: - про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів; - про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів |
|
25. |
|
6. Узагальнення знань за темою «Принципи функціонування клітини» |
|
§§17-21 повторити |
||
ТЕМА 4. ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ СПАДКОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ (12 год.) |
||||||
26. |
|
1. Ген та його будова. Геном про- та еукаріотів. |
|
§§22-23 опрацювати |
Діяльність(уміння) характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу |
Знання оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
27. |
|
2. Хромосоми: будова та функції. |
|
§24 опрацювати |
||
28. |
|
3. Транскрипція. Основні типи РНК. |
|
§25 опрацювати |
||
29. |
|
4. Генетичний код. Біосинтез білка. |
|
§26 опрацювати |
||
30. |
|
5. Подвоєння ДНК. Репарація пошкоджень ДНК. |
|
§27 опрацювати |
||
31. |
|
7. Практична робота №2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції. |
7. Практична робота №2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції. |
§§25-27 повторити |
||
32. |
|
8. Поділ клітин. Клітинний цикл. Мітоз.
|
Лабораторне дослідження. Фази мітозу. |
§28 опрацювати |
||
33. |
|
9. Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
|
§29 опрацювати |
||
34. |
|
10. Статеві клітини та запліднення. |
|
§30 опрацювати |
||
35. |
|
11.Закономірності індивідуального розвитку організмів. |
|
§§31-32 опрацювати |
||
36. |
|
12. Узагальнення знань за темою: «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
|
§§ 22-32 повторити |
Ставлення робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини |
|
ТЕМА 5. ЗАКОНОМІРНОСТІ УСПАДКУВАННЯ ОЗНАК (12 год.) |
||||||
37. |
|
1. Класичні методи генетичних досліджень. |
|
§33 опрацювати |
Діяльність (уміння) застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини; - для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; застосовує знання: - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини |
Знання оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
38. |
|
2. Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. І та ІІ закони. |
|
§34 опрацювати |
||
39. |
|
3. Закономірності успадкування ознак, встановлені Г. Менделем. ІІІ закон. |
|
§35 опрацювати |
||
40. |
|
4. Ознака організму як результат взаємодії генів. |
|
§36 опрацювати |
||
41. |
|
5. Поняття про зчеплення генів. Хромосомна теорія спадковості. |
|
§37опрацювати |
||
42. |
|
6. Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
§38 опрацювати |
||
43. |
|
7. Практична робота № 3. Складання схем схрещування. |
7. Практична робота № 3. Складання схем схрещування. |
§§34-38 повторити |
||
44. |
|
8. Форми мінливості: комбінативна, модифікаційна, мутаційна. |
|
§§39-40 опрацювати |
||
45. |
|
9. Лабораторне дослідження. Мінливість рослин і тварин. |
Лабораторне дослідження. Мінливість рослин і тварин. |
§§39-40 повторити |
||
46. |
|
10. Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
§41опрацювати, підготувати міні-проект «Складання власного родоводу». |
Ставлення висловлює судження: - про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці; - щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин); усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон) |
|
47. |
|
11.Медична генетика. Міні-проект «Складання власного родоводу». |
|
§42опрацювати |
||
48. |
|
12. Узагальнення знань за темою: «Закономірності успадкування ознак» |
|
§§33-42 опрацювати |
||
ТЕМА 6. ЕВОЛЮЦІЯ ОРГАНІЧНОГО СВІТУ (8 год.) |
||||||
49. |
|
1.Розвиток еволюційних поглядів.Перше еволюційне вчення Ж. Б. Ламарка. |
|
§43 опрацювати |
Діяльність (уміння) характеризує: - розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі |
Знання оперує термінами: - вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять: - конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює: - основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції; - основні характеристики популяції; - елементарні фактори еволюції; - критерії виду; - способи видоутворення; - докази еволюції;
- види природного добору; - етапи еволюції людини; - різноманіття організмів як результат еволюції; наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища; - викопних організмів різних геологічних епох |
50. |
|
2. Еволюційне вчення Ч.Дарвіна. |
|
§44 опрацювати |
||
51. |
|
3. Еволюційні чинники. |
§ |
§45 опрацювати |
||
52. |
|
4. Популяція. Мікроеволюція. Вид. Видоутворення. |
|
§46 опрацювати |
||
53. |
|
5. Макроеволюція. |
|
§47 опрацювати |
||
54. |
|
6. Еволюція людини. |
|
§48 опрацювати |
Ставлення висловлює судження: - щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини; робить висновок: - про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття; - про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток еволюційного учення (Е. Геккель, Ч. Дарвін, Ж.- Б. Ламарк та ін.), у тому числі й українських (О. О. Ковалевський) |
|
55. |
|
7. Походження та історичний розвиток життя. |
|
§49 опрацювати |
||
56. |
|
8.Узагальнення знань за темою:«Еволюція органічного світу». |
|
§§43-49 повторити |
||
ТЕМА 8. НАДОРГАНІЗМОВІ БІОЛОГІЧНІ СИСТЕМИ (9 год.) |
||||||
57. |
|
1. Екосистема. Різноманітність екосистем. |
|
§54 опрацювати |
Діяльність(уміння) застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: - для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; дотримується правил: - побудови екологічних пірамід різних типів; спостерігає: - дію екологічних факторів на різні групи організмів; аналізує та порівнює: - різні середовища життя; - природні та штучні екосистеми; описує: - антропічний вплив на природні екосистеми; бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті |
Знання оперує термінами: - екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; - функціональні компоненти біосфери; - роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
58. |
|
2. Екосистеми та їх функціонування. |
|
§55 опрацювати |
||
59. |
|
3. Екологічні чинники. |
|
§56 опрацювати |
||
60. |
|
4. Середовище існування. |
|
§57 опрацювати |
||
61. |
|
5. Екосистеми та їхня стабільність. |
|
§58 опрацювати |
||
62. |
|
6. Біосфера як цілісна система. |
|
§59 опрацювати |
||
63. |
|
7. Біосфера та її збереження. |
|
§60 опрацювати, підготувати міні-проект |
||
64. |
|
8. Міні-проект «Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості». |
|
§§59-60 повторити |
||
65. |
|
9. Контрольна робота №2 «Надорганізмові біологічні системи». |
|
§§54-60 повторити |
Ставлення робить висновок: - про цілісність і саморегуляцію живих систем; - про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський); формує громадянську позицію: - в галузі збереження довкілля |
|
ТЕМА 9. БІОЛОГІЯ ЯК ОСНОВА БІОТЕХНОЛОГІЇ ТА МЕДИЦИНИ (4 год.) |
||||||
66. |
|
1.Поняття про селекцію. Методи селекції. |
|
§61-62 опрацювати |
Діяльність (уміння) порівнює: - класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами |
Знання оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології; - методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; пояснює: - переваги та можливі ризики використання генетично модифікованих організмів; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій; - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії |
67. |
|
2. Біотехнологія. |
|
§63 опрацювати |
||
68. |
|
3.Основи генетичної інженерії. Генетично модифіковані організми. |
|
§64-65 опрацювати |
||
69. |
|
4. Клітинна інженерія. |
|
§66 опрацювати |
Ставлення застосовує знання для оцінки: - можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій; висловлює судження: - щодо можливості використання генетично модифікованих організмів; - щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ |
||||||
70. |
|
1. Основні властивості живих систем. |
|
_______ |
Діяльність(уміння) характеризує: - основні загальні властивості живих систем
|
Знання оперує термінами: - система
|
1