Календарне планування уроків біологія 9 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервні)
Складено згідно навчальної програми «Біологія для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» затвердженої Міністерством освіти і науки України (наказ від 07.06 2017 №804)
К-ть годин у темі |
№п/п уроку |
Тема уроку |
Лабораторні,практичні роботи, дослідницькі практикуми |
Домашнє завдання |
Дата проведення уроку |
Для нотаток |
|||||||
Вступ (2 год.) |
|||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||
практикує: - методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації; моделює / створює моделі: - простих біологічних систем різних рівнів (наприклад, системи органів людини, угруповання тощо) |
Терміни: - описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: - основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади: - біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації; пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи; - зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками; характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) |
|
|||||||||||
1 |
1 |
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології. |
|
Опрацювати § 1 |
|
|
|||||||
2 |
2 |
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
|
Опрацювати § 1 |
|
|
|||||||
Тема 1. Хімічний склад клітини (8 год.) |
|||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||
розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул |
Терміни: - полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає: - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні); описує: - властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів; - будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків; - будову й функції нуклеїнових кислот; наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи; пояснює: - необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; - роль АТФ у життєдіяльності організмів; - роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів |
|
|||||||||||
1 |
3 |
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
Опрацювати § 2 |
|
|
|||||||
2 |
4 |
Органічні молекули. Вуглеводи та ліпіди. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
|
Опрацювати § 3 |
|
|
|||||||
3 |
5 |
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
Опрацювати § 4,5 |
|
|
|||||||
4 |
6 |
Ферменти, їхня роль у клітині. |
Лабораторне дослідження №1: Властивостей ферментів |
Опрацювати конспект |
|
|
|||||||
5 |
7 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. Властивості та функції РНК. |
|
Опрацювати § 6 |
|
|
|||||||
6 |
8 |
Нуклеїнові кислоти. Будова, властивості та функції ДНК. АТФ. |
|
Опрацювати § 7,8 |
|
|
|||||||
7 |
9 |
Практична робота. |
Практична робота №1: Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
Опрацювати ст. 33 |
|
|
|||||||
8 |
10 |
Узагальнення знань з теми «Хімічний склад клітини» |
|
Повторити матеріал по темі |
|
|
|||||||
Тема 2. Структура клітини (6 год. +1р.) |
|||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||
порівнює: - будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів; дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує: - взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра |
Терміни: еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає: - методи дослідження клітин; - складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції; - основні компоненти та функції ядра; наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає: - компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; пояснює: - роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; характеризує: - хімічний склад клітинної мембрани |
|
|||||||||||
1 |
11 |
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
|
Опрацювати § 9 |
|
|
|||||||
2 |
12 |
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана. |
|
Опрацювати § 10 |
|
|
|||||||
3 |
13 |
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма, рибосоми, органели руху, клітинний центр, ендоплазматична сітка, комплекс Гольджі, лізосоми, вакуолі. |
|
Опрацювати § 11, 12 |
|
|
|||||||
4 |
14 |
Структура еукаріотичної клітини: мітохондрії і пластиди. |
|
Опрацювати § 13 |
|
|
|||||||
5 |
15 |
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
Опрацювати § 14 |
|
|
|||||||
6 |
16 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. |
Демонстрування моделей-аплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин. |
Опрацювати § 15
|
|
|
|||||||
р |
17 |
Лабораторна робота. |
Лабораторна робота №1: Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
Опрацювати § 15 |
|
|
|||||||
Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 год.) |
|||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||
характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує: порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу |
Терміни: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині |
Здоров’я і безпека (орієнтує на застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу як одного з основних механізмів підтримання гомеостазу в атмосфері) |
|||||||||||
1 |
18 |
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
Опрацювати § 16 |
|
|
|||||||
2 |
19 |
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання. |
|
Опрацювати § 16, 17 |
|
|
|||||||
3 |
20 |
Фотосинтез: світлова фаза |
|
Опрацювати § 18 |
|
|
|||||||
4 |
21 |
Фотосинтез: темнова фаза . Хемосинтез |
|
Опрацювати § 19 |
|
|
|||||||
5 |
22 |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
|
Опрацювати конспект |
|
|
|||||||
6 |
23 |
Узагальнення знань з теми «Принципи функціонування клітини» |
|
Повторити матеріал по темі |
|
|
|||||||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (11 год.) |
|||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||
характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини |
оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
|
|||||||||||
1 |
24 |
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
Опрацювати § 20 |
|
|
|||||||
2 |
25 |
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. Основні типи РНК. Генетичний код. |
|
Опрацювати § 21 |
|
|
|||||||
3 |
26 |
Транскрипція. Біосинтез білка. |
|
Опрацювати § 22 |
|
|
|||||||
4 |
27 |
Практична робота. |
Практична робота №2 1. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
Опрацювати § 22 |
|
|
|||||||
5 |
28 |
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. |
|
Опрацювати § 23 |
|
|
|||||||
6 |
29 |
Лабораторне дослідження. |
Лабораторне дослідження №2: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
Опрацювати § 23 |
|
|
|||||||
7 |
30 |
Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
|
Опрацювати § 24 |
|
|
|||||||
8 |
31 |
Статеві клітини та запліднення.
|
|
Опрацювати § 25, 26 |
|
|
|||||||
9 |
32 |
Етапи індивідуального розвитку. Ембріональний розвиток тварин. |
|
Опрацювати § 27 |
|
|
|||||||
10 |
33 |
Етапи індивідуального розвитку. Післязародковий розвиток і ріст організмів. |
|
Опрацювати § 28 |
|
|
|||||||
11 |
34 |
Узагальнення знань з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
|
Повторити матеріал по темі |
|
|
|||||||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (10 год. + 1р.) |
|||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||
застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини; -для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; застосовує знання: - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини |
Терміни: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків: тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин) |
|||||||||||
1 |
35 |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
Опрацювати § 29, 30 |
|
|
|||||||
2 |
36 |
Закони Менделя. |
Демонстрування схем схрещування, що ілюструють основні генетичні закономірності.
|
Опрацювати § 31 |
|
|
|||||||
3 |
37 |
Закони Менделя. |
Демонстрування схем схрещування, що ілюструють основні генетичні закономірності. |
Опрацювати § 31 |
|
|
|||||||
4 |
38 |
Практична робота. |
Практична робота №3: Складання схем схрещування. |
Опрацювати § 31 |
|
|
|||||||
5 |
39 |
Ознака як результат взаємодії генів. Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
|
Опрацювати § 32 |
|
|
|||||||
6 |
40 |
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
Опрацювати § 33 |
|
|
|||||||
7 |
41 |
Форми мінливості. |
|
Опрацювати § 35 |
|
|
|||||||
8 |
42 |
Лабораторне дослідження. |
Лабораторне дослідження №3: мінливості в рослин і тварин. |
Опрацювати § 35 |
|
|
|||||||
9 |
43 |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
Опрацювати § 36 |
|
|
|||||||
10 |
44 |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Сучасні методи молекулярної генетики. |
|
Опрацювати § 37 |
|
|
|||||||
р |
45 |
Узагальнення знань з теми «Закономірності успадкування ознак»
|
Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
Повторити матеріал по темі |
|
|
|||||||
Тема 6. Еволюція органічного світу (7 год.) |
|||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||
характеризує: -розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі |
Терміни: - вид, популяція, еволюція, природний добір,антропогенез дає визначення понять: - конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює: - основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції; - основні характеристики популяції; - елементарні фактори еволюції; - критерії виду; - способи видоутворення; - докази еволюції;
- види природного добору; - етапи еволюції людини; - різноманіття організмів якрезультат еволюції; наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища; - викопних організмів різних геологічних епох |
|
|||||||||||
1 |
46 |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
|
Опрацювати § 40, 38 |
|
|
|||||||
2 |
47 |
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. |
|
Опрацювати § 39 |
|
|
|||||||
3 |
48 |
Механізми видоутворення. |
|
Опрацювати § 41 |
|
|
|||||||
4 |
49 |
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
Опрацювати § 42 |
|
|
|||||||
5 |
50 |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя. |
|
Опрацювати § 43 |
|
|
|||||||
6 |
51 |
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|
Опрацювати § 44 |
|
|
|||||||
7 |
52 |
Узагальнення знань з теми «Еволюція органічного світу». |
|
Повторити матеріал по темі |
|
|
|||||||
Тема 7. Біорізноманіття (4 год.) |
|||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||
характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) |
називає: - таксономічні одиниці; - основні групи організмів |
|
|||||||||||
1 |
53 |
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
Опрацювати § 45 |
|
|
|||||||
2 |
54 |
Неклітинні форми життя: віруси. |
|
Опрацювати § 46 |
|
|
|||||||
3 |
55 |
Прокаріоти. |
|
Опрацювати § 46 |
|
|
|||||||
4 |
56 |
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. Огляд основних еукаріотичних таксонів. |
|
Опрацювати § 47 |
|
|
|||||||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (7 год.) |
|||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||
застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: - для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; дотримується правил: - побудови екологічних пірамід різних типів; спостерігає: - дію екологічних факторів на різні групи організмів; аналізує та порівнює: - різні середовища життя; - природні та штучні екосистеми; описує: - антропічний вплив на природні екосистеми; бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті |
оперує термінами: - екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; - функціональні компоненти біосфери; - роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння антропічного впливу на природні екосистеми, значення колообігу речовин у збереженні екосистем, роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; спрямовує на дотримання екологічної культури в повсякденному житті, участь у природоохоронній діяльності та вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) Підприємливість та фінансова грамотність (орієнтує на усвідомлення відмінностей між природними та штучними екосистемами за показниками продуктивності й ефективності; спрямовує на усвідомлення економічної оцінки природних екосистем та антропічного впливу на них; спрямовує на дотримання екологічної культури в бізнесі). Здоров’я і безпека (націлює на розуміння наслідків антропічного впливу на природні екосистеми для здоров’я людини; сприяє дотриманню екологічної культури в повсякденному житті, формуванню активної громадянської позиції в галузі збереження довкілля як одного з напрямів боротьби за здоров’я) Громадянська відповідальність (спрямовує на активну участь у природоохоронній діяльності та дотримання екологічної культури в повсякденному житті, вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) |
|||||||||||
1 |
57 |
Екосистема. Різноманітність екосистем. |
|
Опрацювати § 48 |
|
|
|||||||
2 |
58 |
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|
Опрацювати § 49 |
|
|
|||||||
3 |
59 |
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
|
Опрацювати § 50 |
|
|
|||||||
4 |
60 |
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
Опрацювати § 51 |
|
|
|||||||
5 |
61 |
Біосфера як цілісна система. |
|
Опрацювати § 52 |
|
|
|||||||
6 |
62 |
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. |
|
Опрацювати § 53 |
|
|
|||||||
7 |
63 |
Узагальнення знань з теми «Надорганізмові біологічні системи». |
Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
Повторити матеріал по темі |
|
|
|||||||
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (6 год.) |
|||||||||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
|||||||||||
порівнює: - класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами |
оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології; - методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; пояснює: - переваги та можливі ризики використання генетичномодифікованих організмів; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій; - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної селекції; спрямовує на обговорення переваг та можливих ризиків використання генетично модифікованих організмів, моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень; на прикладах речовин (продукції), які одержують методами біотехнологій і генної інженерії, демонструє важливість наукоємних технологій у сталому розвитку людства) Громадянська відповідальність (спрямовує на розуміння моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень в галузі біотехнології та генетичної інженерії, важливість профілактики упередженого ставлення до сучасних технологій) Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння сучасних технологій у галузі діагностики та корекції спадкових хвороб людини; можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій, генетично модифікованих організмів) Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологій над класичними методами селекції; значення для підприємницької діяльності сучасних наукоємних технологій, зокрема, в діагностиці та корекції спадкових хвороб людини, у використанні генетично модифікованих організмів та речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії) |
|||||||||||
1 |
64 |
Поняття про селекцію. |
|
Опрацювати § 54 |
|
|
|||||||
2 |
65 |
Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. |
|
Опрацювати § 55 |
|
|
|||||||
3 |
66 |
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин. |
|
Опрацювати § 55 |
|
|
|||||||
4 |
67 |
Огляд традиційних біотехнологій. |
|
Опрацювати § 56 |
|
|
|||||||
5 |
68 |
Основи генетичної інженерії. Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично модифіковані організми. |
|
Опрацювати § 57 |
|
|
|||||||
6 |
69 |
Основи клітинної інженерії. |
|
Опрацювати § 58 |
|
|
|||||||
Узагальнення |
|||||||||||||
1 |
70 |
Основні загальні властивості живих систем |
|
Повторити матеріал по темі |
|
|
|||||||