Календарно – тематичне планування з біології для 9 класу

Про матеріал
Календарно – тематичне планування з біології для 9 класу на 2022-2023 н.р Вчитель: Бабич Є.А. Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 Підручник: Біологія 9 клас - Остапченко, Балан, Поліщук, - Генеза - 2017 рік - підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів
Перегляд файлу

Календарне планування уроків  біологія 9 клас

(70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервні)

Складено згідно навчальної програми «Біологія  для  6 – 9  класів загальноосвітніх навчальних закладів» затвердженої  Міністерством освіти і науки України (наказ від 07.06 2017 №804)

К-ть

годин

у темі

№п/п

уроку

Тема уроку

Лабораторні,практичні роботи, дослідницькі практикуми

Домашнє завдання

Дата проведення уроку

Для

нотаток

Вступ (2 год.)

Діяльність (уміння)

Знання

Наскрізні змістові лінії

практикує:

- методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних);

аналізує та порівнює:

- біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації;

моделює / створює моделі:

- простих біологічних систем різних рівнів (наприклад, системи органів людини, угруповання тощо)

Терміни: - описовий метод, експериментальний метод, моделювання

називає:

- основні галузі біології;

- рівні організації життя;

наводить приклади:

- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації;

пояснює:

- значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи;

- зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками;

характеризує:

- методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання)

 

1

1

Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології.

 

Опрацювати § 1

 

 

2

2

Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень.

 

Опрацювати § 1

 

 

Тема 1. Хімічний склад клітини (8 год.)

Діяльність (уміння)

Знання

Наскрізні змістові лінії

розпізнає:

- приклади органічних речовин за назвами;

досліджує / спостерігає:

- приклади дії ферментів;

розв’язує:

- елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот;

аналізує та порівнює:

- структурні рівні організації білків;

- властивості органічних молекул

Терміни:

- полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент

називає:

- органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів;

- складові атома (міжпредметні);

- типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);

описує:

- властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;

- будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків;

- будову й функції нуклеїнових кислот;

наводить приклади:

- продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;

пояснює:

- необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем;

- роль АТФ у життєдіяльності організмів;

- роль білків у життєдіяльності організмів;

- роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів

 

1

3

Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.

 

Опрацювати § 2

 

 

2

4

Органічні молекули. Вуглеводи та ліпіди. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери.

 

Опрацювати § 3

 

 

3

5

Білки, їхня структурна організація та основні функції.

 

Опрацювати § 4,5

 

 

4

6

Ферменти, їхня роль у клітині.

Лабораторне дослідження №1:

Властивостей ферментів

Опрацювати конспект

 

 

5

7

Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. Властивості та функції РНК.

 

Опрацювати § 6

 

 

6

8

Нуклеїнові кислоти. Будова, властивості та функції ДНК. АТФ.

 

Опрацювати § 7,8

 

 

7

9

Практична робота.

Практична робота №1: Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот

Опрацювати ст. 33    

 

 

8

10

Узагальнення знань з теми «Хімічний склад клітини»

 

Повторити матеріал по темі

 

 

Тема 2. Структура клітини (6 год. +1р.)

Діяльність (уміння)

Знання

Наскрізні змістові лінії

порівнює:

- будову клітини прокаріотів й еукаріотів;

- будову клітин рослин, тварин, грибів;

дотримується правил:

- виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа;

- виконання малюнків біологічних об’єктів;

спостерігає:

- елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах;

аналізує:

- взаємозв’язок між будовою та функціями органел;

- взаємозв’язок між будовою та функціями ядра

Терміни: еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет

називає:

- методи дослідження клітин;

- складові цитоплазми;

- основні клітинні органели та їхні функції;

- основні компоненти та функції ядра;

наводить приклади:

- про- та еукаріотичних організмів;

- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;

розпізнає:

- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;

пояснює:

- роль мембран у життєдіяльності клітин;

- взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем;

характеризує:

- хімічний склад клітинної мембрани

 

1

11

Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.

 

Опрацювати § 9

 

 

2

12

Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана.

 

Опрацювати § 10

 

 

3

13

Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма, рибосоми, органели руху, клітинний центр, ендоплазматична сітка, комплекс Гольджі, лізосоми, вакуолі.

 

Опрацювати § 11, 12

 

 

4

14

Структура еукаріотичної клітини: мітохондрії і пластиди.

 

Опрацювати § 13

 

 

5

15

Ядро, його структурна організація та функції.

 

Опрацювати § 14

 

 

6

16

Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.

Демонстрування моделей-аплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин.

Опрацювати § 15     

 

 

 

р

17

Лабораторна робота.

Лабораторна робота №1:

Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин.

Опрацювати § 15

 

 

Тема 3. Принципи функціонування клітини (6 год.)

Діяльність (уміння)

Знання

Наскрізні змістові лінії

характеризує:

- процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;

аналізує:
- вплив зовнішніх факторів на протікання клітинних процесів (зокрема, чим зумовлений зелений колір рослин);

порівнює:

- процеси фотосинтезу та хемосинтезу

Терміни:

- метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез

називає:

- процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини;

- органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез;

наводить приклади:

- процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині

Здоров’я і безпека

(орієнтує на застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя)

Екологічна безпека та сталий розвиток

(орієнтує на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу як одного з основних механізмів підтримання гомеостазу в атмосфері)

1

18

Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.

 

Опрацювати § 16

 

 

2

19

Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання.

 

Опрацювати § 16, 17

 

 

3

20

Фотосинтез: світлова фаза

 

Опрацювати § 18

 

 

4

21

Фотосинтез: темнова фаза . Хемосинтез

 

Опрацювати § 19

 

 

5

22

Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах

 

Опрацювати конспект

 

 

6

23

Узагальнення знань з теми «Принципи функціонування клітини»

 

Повторити матеріал по темі

 

 

Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (11 год.)

Діяльність (уміння)

Знання

Наскрізні змістові лінії

характеризує:

- процес транскрипції;

- процес біосинтезу білка;

- процес реплікації ДНК;

- генетичний код та його значення в біосинтезі білків;

- взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом;

- процеси мітозу та мейозу в еукаріотів;

- етапи клітинного циклу;

- етапи онтогенезу в рослин і тварин;

порівнює:

- процеси транскрипції та реплікації;

- процеси мітозу та мейозу

робить висновок:

- про визначну роль спадкового апарату клітини

оперує термінами:

- ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз

називає:

- типи генів;

- етапи реалізації спадкової інформації;

- фази мітозу та мейозу;

- періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів;

наводить приклади:

- застосування принципу комплементарності нуклеотидів

 

1

24

Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.

 

Опрацювати § 20

 

 

2

25

Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. Основні типи РНК. Генетичний код.

 

Опрацювати § 21

 

 

3

26

Транскрипція. Біосинтез білка.

 

Опрацювати § 22    

 

 

4

27

Практична робота.

Практична робота №2

1. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції

Опрацювати § 22

 

 

5

28

Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз.

 

Опрацювати § 23

 

 

6

29

Лабораторне дослідження.

Лабораторне дослідження №2:

фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).

Опрацювати § 23

 

 

7

30

Мейоз. Рекомбінація ДНК.

 

Опрацювати § 24

 

 

8

31

Статеві клітини та запліднення.

 

 

Опрацювати § 25, 26

 

 

9

32

Етапи індивідуального розвитку. Ембріональний розвиток тварин.

 

Опрацювати § 27

 

 

10

33

Етапи індивідуального розвитку. Післязародковий розвиток і ріст організмів.

 

Опрацювати § 28

 

 

11

34

Узагальнення знань з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації»

 

Повторити матеріал по темі

 

 

Тема 5. Закономірності успадкування ознак (10 год. + 1р.)

Діяльність (уміння)

Знання

Наскрізні змістові лінії

застосовує знання:

- для складання схем схрещування;

- для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини;

-для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів;

характеризує:

- успадкування, зчеплене зі статтю;

- мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну;

- можливості діагностики спадкових хвороб людини;

порівнює:

- модифікаційну та мутаційну мінливість;

- успадкування домінантних і рецесивних ознак;

дотримується правил:

- складання схем родоводів;

застосовує знання:

- для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини

Терміни:

- алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген

називає:

- методи генетичних досліджень;

- закони Менделя;

- форми мінливості;

- мутагенні фактори;

- види мутацій;

- зчеплення генів у хромосомах;

наводить приклади:

- спадкової мінливості;

- неспадкової мінливості;

- спадкових захворювань людини;

пояснює:

- поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота;

- значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу

Здоров’я і безпека

(орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків: тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин)

1

35

Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.

 

Опрацювати § 29, 30

 

 

2

36

Закони Менделя.

Демонстрування схем схрещування, що ілюструють основні генетичні закономірності.

 

Опрацювати § 31

 

 

3

37

Закони Менделя.

Демонстрування схем схрещування, що ілюструють основні генетичні закономірності.

Опрацювати § 31

 

 

4

38

Практична робота.

Практична робота №3:

Складання схем схрещування.

Опрацювати § 31

 

 

5

39

Ознака як результат взаємодії генів. Поняття про зчеплення генів і кросинговер.

 

Опрацювати § 32

 

 

6

40

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

 

Опрацювати § 33

 

 

7

41

Форми мінливості.

 

Опрацювати § 35  

 

 

8

42

Лабораторне дослідження.

Лабораторне дослідження №3:

мінливості в рослин і тварин.

Опрацювати § 35

 

 

9

43

Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.

 

Опрацювати § 36

 

 

10

44

Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Сучасні методи молекулярної генетики.

 

Опрацювати § 37

 

 

р

45

Узагальнення знань з теми «Закономірності успадкування ознак»

 

Проект

Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня)

Повторити матеріал по темі

 

 

Тема 6. Еволюція органічного світу (7 год.)

Діяльність (уміння)

Знання

Наскрізні змістові лінії

характеризує:

-розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот;

порівнює:

- географічне й екологічне видоутворення;

дотримується правил:

- складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі

Терміни:

- вид, популяція, еволюція, природний добір,антропогенез

дає визначення понять:

- конвергенція, дивергенція, паралелізм;

пояснює:

- основні положення сучасної теорії еволюції;

- популяцію як елементарну одиницю еволюції;

- основні характеристики популяції;

- елементарні фактори еволюції;

- критерії виду;

- способи видоутворення;

- докази еволюції;

- види природного добору;
- різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія);

- етапи еволюції людини;

- різноманіття організмів якрезультат еволюції;

наводить приклади:

- адаптації організмів до умов середовища;

- викопних організмів різних геологічних епох

 

1

46

Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.

 

Опрацювати § 40, 38

 

 

2

47

Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна.

 

Опрацювати § 39

 

 

3

48

Механізми видоутворення.

 

Опрацювати § 41

 

 

4

49

Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції.

 

Опрацювати § 42

 

 

5

50

Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя.

 

Опрацювати § 43

 

 

6

51

Еволюція людини. Етапи еволюції людини.

 

Опрацювати § 44

 

 

7

52

Узагальнення знань з теми «Еволюція органічного світу».

 

Повторити матеріал по темі

 

 

Тема 7. Біорізноманіття (4 год.)

Діяльність (уміння)

Знання

Наскрізні змістові лінії

характеризує:

- основні принципи біологічної систематики;

аналізує та порівнює:

- засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо)

називає:

- таксономічні одиниці;

- основні групи організмів

 

1

53

Основи еволюційної філогенії та систематики.

 

Опрацювати § 45

 

 

2

54

Неклітинні форми життя: віруси.

 

Опрацювати § 46

 

 

3

55

Прокаріоти.

 

Опрацювати § 46

 

 

4

56

Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. Огляд основних еукаріотичних таксонів.

 

Опрацювати § 47     

 

 

Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (7 год.)

Діяльність (уміння)

Знання

Наскрізні змістові лінії

застосовує знання:

- про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах;

розпізнає:

- основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем;

застосовує знання:

- для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах;

дотримується правил:

- побудови екологічних пірамід різних типів;

спостерігає:

- дію екологічних факторів на різні групи організмів;

аналізує та порівнює:

- різні середовища життя;

- природні та штучні екосистеми;

описує:

- антропічний вплив на природні екосистеми;

бере участь у природоохоронній діяльності та дотримується екологічної культури в повсякденному житті

оперує термінами:

- екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера

називає:

- методи дослідження процесів в екосистемах;

- екологічні фактори;

наводить приклади:

- угруповань, екосистем;

- пристосованості організмів до умов середовища;

- ланцюгів живлення;

пояснює:

- структуру екосистем;

- взаємодію організмів в екосистемах;

- структуру ланцюгів живлення;

- правило екологічної піраміди;

- значення колообігу речовин у збереженні екосистем;

- функціональні компоненти біосфери;

- роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;

порівнює:

- природні та штучні екосистеми;

- роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах

Екологічна безпека та сталий розвиток

(орієнтує на розуміння антропічного впливу на природні екосистеми, значення колообігу речовин у збереженні екосистем, роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;

спрямовує на дотримання екологічної культури в повсякденному житті, участь у природоохоронній діяльності та вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля)

Підприємливість та фінансова грамотність

(орієнтує на усвідомлення відмінностей між природними та штучними екосистемами за показниками продуктивності й ефективності; спрямовує на усвідомлення економічної оцінки природних екосистем та антропічного впливу на них; спрямовує на дотримання екологічної культури в бізнесі).

Здоров’я і безпека

(націлює на розуміння наслідків антропічного впливу на природні екосистеми для здоров’я людини; сприяє дотриманню екологічної культури в повсякденному житті, формуванню активної громадянської позиції в галузі збереження довкілля як одного з напрямів боротьби за здоров’я)

Громадянська відповідальність

(спрямовує на активну участь у природоохоронній діяльності та дотримання екологічної культури в повсякденному житті, вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля)

1

57

Екосистема. Різноманітність екосистем.

 

Опрацювати § 48

 

 

2

58

Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.

 

Опрацювати § 49

 

 

3

59

Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.

 

Опрацювати § 50

 

 

4

60

Стабільність екосистем та причини її порушення.

 

Опрацювати § 51

 

 

5

61

Біосфера як цілісна система.

 

Опрацювати § 52

 

 

6

62

Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища.

 

Опрацювати § 53

 

 

7

63

Узагальнення знань з теми «Надорганізмові біологічні системи».

Проект (дослідницький)

Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості

Повторити матеріал по темі

 

 

Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (6 год.)

Діяльність (уміння)

Знання

Наскрізні змістові лінії

порівнює:

- класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами

оперує термінами:

- біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми

називає:

- методи селекції;

- завдання та основні напрями сучасної біотехнології;

- методи сучасної біотехнології;

- можливості діагностики спадкових хвороб людини;

пояснює:

- переваги та можливі ризики використання генетичномодифікованих організмів;

наводить приклади:

- речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій;

- речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії

Екологічна безпека та сталий розвиток

(орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної селекції; спрямовує на обговорення переваг та можливих ризиків використання генетично модифікованих організмів, моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень;

на прикладах речовин (продукції), які одержують методами біотехнологій і генної інженерії, демонструє важливість наукоємних технологій у сталому розвитку людства)

Громадянська відповідальність

(спрямовує на розуміння моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень в галузі біотехнології та генетичної інженерії, важливість профілактики упередженого ставлення до сучасних технологій)

Здоров’я і безпека

(орієнтує на розуміння сучасних технологій у галузі діагностики та корекції спадкових хвороб людини;

можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій, генетично модифікованих організмів)

Підприємливість і фінансова грамотність

(орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологій над класичними методами селекції; значення для підприємницької діяльності сучасних наукоємних технологій, зокрема, в діагностиці та корекції спадкових хвороб людини, у використанні генетично модифікованих організмів та речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії)

1

64

Поняття про селекцію.

 

Опрацювати § 54

 

 

2

65

Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин.

 

Опрацювати § 55

 

 

3

66

Одомашнення тварин. Методи селекції тварин.

 

Опрацювати § 55

 

 

4

67

Огляд традиційних біотехнологій.

 

Опрацювати § 56

 

 

5

68

Основи генетичної інженерії. Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично модифіковані організми.

 

Опрацювати § 57

 

 

6

69

Основи клітинної інженерії.

 

Опрацювати § 58

 

 

Узагальнення

1

70

Основні загальні властивості живих систем

 

Повторити матеріал по темі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мазур Олена Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тимощенко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, 9 клас, Планування
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
26 січня 2023
Переглядів
6697
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку