КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ВИВЧЕННЯ
КУРСУ «УКРАЇНА У СВІТІ: ПРИРОДА, НАСЕЛЕННЯ», 8 КЛАС
(70 год на рік, 2 години на тиждень)
Програма: з географії для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, що укладена відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392, та оновлена відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.), удосконалена навчальна програма затверджена наказом МОН України від 07.06. 2017 № 804 .
Підручник: Географія: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою.: (переклад з укр.) / Г.Д. Довгань, А.Г. Стадник, - Х.: видавництво «Ранок», 2016. – 272 с.
Тематичний план
№ |
Зміст теми |
Кількість годин |
||||
За програмою |
За планом |
За фактом |
||||
|
|
|
1 с. |
2 с. |
1 с. |
2 с. |
КУРС: «Україна у світі: природа, населення» 8 клас |
70 |
30 |
40 |
|
|
|
|
Вступ |
2 |
2 |
|
|
|
|
1 РОЗДІЛ. Географічна карта та робота з нею |
7 |
5 |
|
|
|
|
2 РОЗДІЛ. Географічний простір Украіни |
6 |
6 |
|
|
|
|
3 РОЗДІЛ. Природні умови і ресурси Украіни |
34 |
35 |
|
|
|
17 |
18 |
|
|
|||
|
4 РОЗДІЛ. Населення України та світу |
12 |
|
13 |
|
|
|
5 РОЗДІЛ. Природа й населення свого адміністративного регіону |
3 |
|
9 |
|
|
Резерв часу |
6 |
|
|
|
|
|
Усього годин |
70 |
|
|
|
||
І семестр |
30 |
30 |
|
|
|
|
ІІ семестр |
40 |
|
40 |
|
|
Практичні роботи – 11; обов’язково до оцінювання – 4
Контрольні роботи – 2
№ |
№ |
Дата |
Корекція 8-А |
Дата 8-Б |
Корекція 8-Б |
Тема уроку |
Наскрізні змістовні лінії |
Активності |
І семестр |
||||||||
Вступ (2 години) |
||||||||
|
1 |
07.09 |
|
07.09 |
|
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації. |
Громадянська відповідальність Розуміє важливість знань з географії у розв’язанні актуальних проблем розвитку України. |
Робота з підручником |
|
2 |
07.09 |
|
07.09 |
|
Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Г. Боплана, С. Рудницького. Сучасні географічні дослідження. |
||
Розділ І. Географічна карта та робота з нею (5 години) |
||||||||
|
1 |
14.09 |
|
14.09 |
|
Тема 1.Географічна карта Зображення України в картографічних творах. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Розуміє важливість використання сучасних навігаційних систем для власної безпеки та безпеки інших.
Підприємливість та фінансова грамотність Уміє отримувати та аналізувати інформацію щодо природних і соціальних явищ та процесів із широкого кола джерел географічної інформації. |
Робота з географічною картою та атласами |
|
2 |
14.09 |
|
14.09 |
|
Навчальні карти й атласи. Національний атлас України, електронні карти. Картографічні інтернет-джерела. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи. |
||
|
3 |
21.09 |
|
21.09 |
|
Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах. Класифікація карт. Способи зображення географічних об`єктів та явищ на картах. |
||
|
4 |
21.09 |
|
21.09 |
|
Тема 2. Топографічні карти Читання та практичне використання топографічних карт. Дослідження Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування. |
Робота з топографічною картою |
|
|
5 |
28.09 |
|
28.09 |
|
Узагальнення та систематизація з розділу «Географічна карта та робота з нею». Практична робота 1 Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою. |
Робота з контурною картою |
|
Розділ ІІ. Географічний простір України (6 годин) |
||||||||
|
1 |
28.09 |
|
28.09 |
|
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу Політична карта світу, її елементи. |
Здоров’я і безпека Усвідомлює вплив зміни годинних поясів на здоров’я людини та безпеку.
Громадянська відповідальність Розуміє вплив географічного положення країни на її соціально – економічний розвиток. |
|
|
2 |
05.10 |
|
05.10 |
|
Географічне положення (фізико-географічне, економіко- географічне, політико-географічне). Дослідження Порівняльна оцінка географічного розміщення України з країнами світу (2 – 3 на вибір). |
|
|
|
3 |
05.10 |
|
05.10 |
|
Державна територія України. Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи. Практична робота 2 Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. |
|
|
|
4 |
12.10 |
|
12.10 |
|
Тема 2. Адміністративно-територіальний устрій України Територіальні зміни кордонів України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно- територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях. |
Громадянська відповідальність Усвідомлює роль кордонів для безпеки держави. |
|
|
5 |
12.10 |
|
12.10 |
|
Тема 3. Україна на карті годинних поясів Міжнародна система відліку часу. Дослідження Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським. |
|
|
|
6 |
19.10 |
|
19.10 |
09.11 |
Годинні пояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу. Час в Україні. Аналіз карти годинних поясів Землі. Розв’язування задач на визначення часу. |
|
|
Тематична |
||||||||
Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України (35 години) |
||||||||
|
1 |
19.10 |
|
19.10 |
09.11 |
Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня». |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює цілісність природи і взаємозв’язок її об’єктів і явищ. Наводить приклади та робить висновки щодо необхідності утилізації і переробки відходів.
Здоров’я і безпека Знає поширення по території країни негативних процесів, пов’язаних з рельєфом, тектонічною і геологічною будовою (зсуви, землетруси, карсти, обвали). Дотримується правил поводження під час землетрусів.
Громадянська відповідальність Розуміє необхідність раціонального використання мінеральних ресурсів.
Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє значення корисних копалин для різних видів господарської діяльності людини. |
|
|
2 |
02.11 |
|
02.11 |
16.11 |
Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери. Карта «Тектонічна будова». Основні тектонічні структури. Зв`язок рельєфу з тектонічними структурами. Геологічна будова. Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини. |
|
|
|
3 |
02.11 |
|
02.11 |
16.11 |
Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Практична робота 4 Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічною, геологічною будовою, рельєфом та корисними копалинами. |
|
|
|
4 |
09.11 |
|
09.11 |
23.11 |
Рельєф і діяльність людини. Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. |
|
|
|
5 |
09.11 |
|
09.11 |
23.11 |
Діючі та перспективні басейни й райони видобування вугілля, нафти, природного газу, торфу. Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобування. Мінеральні води та грязі.
|
|
|
|
6 |
16.11 |
|
16.11 |
30.11 |
Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості.. |
|
|
|
7 |
16.11 |
|
16.11 |
30.11 |
Узагальнення та систематизації з теми: «Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси» |
|
|
Тематична |
||||||||
|
8 |
23.11 |
|
23.11 |
07.12 |
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в земній поверхні. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Розуміє необхідність охорони атмосферного повітря, залежність його стану від різних видів діяльності людини.
Здоров’я і безпека Розуміє наслідки погодних умов на самопочуття та здоров’я людини. Усвідомлює вплив погодно- кліматичних явищ на безпеку людини. Підприємливість та фінансова грамотність Наводить приклади можливості використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті.
|
|
|
9 |
23.11 |
|
23.11 |
07.12 |
Повітряні маси, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони. |
|
|
|
10 |
30.11 |
|
30.11 |
14.12 |
Кліматичні показники: температура, вологість повітря, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл на території Україні. Річний та сезонний хід кліматичних показників. Практичні роботи 5 Визначення вологості повітря за заданими показниками. |
|
|
|
11 |
30.11 |
|
30.11 |
14.12 |
Кліматична карта. Регіональні відмінності клімату. Кліматичні ресурси. Сезонні погодні умови та явища. Несприятливі погодно-кліматичні явища. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Практичні роботи 6 Визначення причин відмінностей кліматичних показників різних регіонів України за аналізом кліматичної карти та кліматичних діаграм. |
|
|
|
12 |
07.12 |
|
07.12 |
21.12 |
Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості. Дослідження Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ |
|
|
|
13 |
07.12 |
|
07.12 |
21.12 |
Контрольна робота № 1 за розділами: «Географічна карта та робота з нею», «Географічний простір України», «Природні умови і ресурси України» (тема 1,2). (тести) |
|
|
|
14 |
14.12 |
|
14.12 |
28.12 |
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини. Основні річкові басейни та системи. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність ощадного використання та охорони водних ресурсів України.
Здоров’я і безпека Розуміє вплив стану якості водних ресурсів на здоров’я людини. Усвідомлює значення водних ресурсів для створення сприятливого середовища життя.
Громадянська відповідальність Робить висновки щодо необхідності заходів із охорони водних ресурсів України і своєї місцевості.
Підприємливість та фінансова грамотність Усвідомлює необхідність раціонального використання води у побуті, заощадження витрат в сім’ї. |
|
15 |
14.12 |
|
14.12 |
Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Вплив клімату на формування річкової системи. Живлення і режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води. |
|
|||
|
16 |
21.12 |
|
21.12 |
28.12 |
Озера, їх типи. Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Водосховища та канали. |
|
|
17 |
21.12 |
|
21.12 |
Підземні води. Основні артезіанські басейни. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєї місцевості. Практична робота 7 Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів. України. |
|
|||
Тематична |
||||||||
І семестр |
||||||||
Скоригована |
||||||||
|
18 |
11.01 |
|
11.01 |
|
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси. Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Карта ґрунтів. Ґрунтові ресурси України. Практична робота 8 Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України. |
Громадянська відповідальність Знає і розуміє необхідність раціонального використання й охорони ґрунтів. Підприємливість та фінансова грамотність Вміє отримати прибуток з використання власної земельної ділянки. Визначає залежність напрямку сільськогосподарської діяльності від типу ґрунту. |
|
|
19 |
11.01 |
|
11.01 |
|
Ґрунти своєї місцевості. Зміни ґрунтів у результаті господарської діяльності людини. Заходи з раціонального використання й охорони ґрунтових ресурсів. Дослідження Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості. |
|
|
|
20 |
18.01 |
|
18.01 |
|
Тема 5. Рослинність Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості. |
|
|
|
21 |
18.01 |
|
18.01 |
|
Тема 6. Тваринний світ України. Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність збереження рослин і тварин та їх угрупувань.
Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність використання деяких властивостей рослин для зміцнення та профілактики здоров’я.
Громадянська відповідальність Сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який:
місцевості. |
|
|
22 |
25.01 |
|
25.01 |
|
Узагальнення та систематизації з тем: «Ґрунти та ґрунтові ресурси», «Рослинність», «Тваринний світ України» |
|
|
Тематична |
||||||||
|
23 |
25.01 |
|
25.01 |
|
Тема 7. Ландшафти України. Ландшафт як просторово-цілісна система. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, Україні.
Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність дбайливого ставлення до довкілля (навколишнього середовища) як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини. Дотримується правил безпечної поведінки в природі.
Громадянська відповідальність Виявляє готовність до розв’язання проблем, пов’язаних із станом довкілля.
Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє рекреаційне значення природних комплексів. |
|
|
24 |
01.02 |
|
01.02 |
|
Карта «Ландшафти України». |
|
|
|
25 |
01.02 |
|
01.02 |
|
Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. |
|
|
|
26 |
08.02 |
|
08.02 |
|
Антропогенні ландшафти. |
|
|
|
27 |
08.02 |
|
08.02 |
|
Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Природні зони України: мішаних лісів і широколистих лісів, лісостепова, степова. |
|
|
|
28 |
15.02 |
|
15.02 |
|
Використання та охорона рівнинних ландшафтів. |
|
|
|
29 |
15.02 |
|
15.02 |
|
Гірські ландшафти Українських Карпат і Кримських гір, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
|
|
|
30 |
22.02 |
|
22.02 |
|
Практична робота 9 Складання порівняльної характеристики природних зон України (на вибір). |
|
|
|
31 |
22.02 |
|
22.02 |
|
Природні умови і ресурси Чорного та Азовського морів, проблеми їх раціонального використання Дослідження (на вибір) Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість із ландшафтами України. |
|
|
|
32 |
01.03 |
|
01.03 |
|
Тема 8. Природокористування Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення. Природно-заповідний фонд України. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природозаповідних територій. Характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні та своєї місцевості.
Здоров’я і безпека Оцінює вплив екологічної ситуації на здоров"я населення. Дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі.
Підприємливість та фінансова грамотність Оцінює природно-ресурсний потенціал своєї місцевості для організації туристичної діяльності.
|
|
|
33 |
01.03 |
|
01.03 |
|
Національна екологічна мережа. Моніторинг навколишнього середовища. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. Дослідження (на вибір) Вплив компонентів природи на здоров’я людини. Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини. |
|
|
|
34 |
15.03 |
|
15.03 |
|
Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості. Природокористування в умовах сталого розвитку. Практична робота 10 Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України. |
|
|
|
35 |
15.03 |
|
15.03 |
|
Узагальнення та систематизації з тем: «Ландшафти України», «Природокористування» |
|
|
Тематична |
||||||||
Розділ ІV. Населення України та світу (13 годин) |
||||||||
|
1 |
22.03 |
|
22.03 |
|
Тема 1. Демографічні процеси та статево- віковий склад населення світу та України |
Здоров’я і безпека Усвідомлює необхідність здорового способу життя та його вплив на репродуктивне здоров’я.
Громадянська відповідальність Оцінює поняття рівності та розмаїття народів, явища дискримінації та гендерної нерівності у суспільстві. |
|
|
2 |
22.03 |
|
22.03 |
|
Кількість населення в світі та Україні. Чинники, Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції.. Статево-віковий склад населення світу й України. |
|
|
|
3 |
05.04 |
|
05.04 |
|
Тривалість життя населення. Зміна кількості населення в світі та Україні. Регіональні відмінності демографічних процесів. Демографічна політика. Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика. Практичні роботи 11 Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу. |
|
|
|
4 |
05.04 |
|
05.04 |
|
Тема 2.Розселення Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі й Україні. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною
Громадянська відповідальність Оцінює і пояснює вплив природних, демографічних та соціально- економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення. |
|
|
5 |
12.04 |
|
12.04 |
|
Міські і сільські населені пункти. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міське і сільське населення. |
|
|
|
6 |
12.04 |
|
12.04 |
|
Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. |
|
|
|
7 |
19.04 |
|
19.04 |
|
Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. Хибна урбанізація. |
|
|
|
8 |
19.04 |
|
19.04 |
|
Тема 3. Етнічний склад населення Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. |
Громадянська відповідальність Усвідомлює причетність до національної культури України, Усвідомлює проблеми, які виникають, коли суспільства з різними цінностями та переконаннями намагаються жити разом у мирі. Розуміє необхідність толерантного ставлення до інших релігій та етнічних груп.
Підприємливість та фінансова грамотність Усвідомлює важливість знань іноземної мови, культури інших народів для спілкування, розширення зав’язків, створення спільних проектів |
|
|
9 |
26.04 |
|
26.04 |
|
Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення. |
|
|
|
10 |
26.04 |
|
26.04 |
|
Тема 4. Релігійний склад населення. Релігія як явище культури. Світові релігії. Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні. |
|
|
|
11 |
03.05 |
|
03.05 |
|
Тема 5. Зайнятість населення в світі та Україні Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. |
Підприємливість та фінансова грамотність Усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення для соціально-економічного розвитку країни |
|
|
12 |
03.05 |
|
03.05 |
|
Економічно активне населення. Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення. |
|
|
|
13 |
10.05 |
|
10.05 |
|
Контрольна робота №2 з розділу «Населення України та світу» (тести) |
|
|
Тематична |
||||||||
Розділ V. Природа і населення свого адміністративного регіону (9 години) |
||||||||
|
1 |
10.05 |
|
10.05 |
|
Тема 1. Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку. формування і розвитку. |
Екологічна безпека та сталий розвиток Висловлює судження щодо важливості заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів і покращення умов життя населення.
Підприємливість та фінансова грамотність Обговорює потреби та можливості створення нових підприємств у регіоні. |
|
|
2 |
17.05 |
|
17.05 |
|
Тема 2. Природа регіону. |
|
|
|
3 |
17.05 |
|
17.05 |
|
Особливості природних умов і ресурсів. |
|
|
|
4 |
24.05 |
|
24.05 |
|
Природокористування. |
|
|
|
5 |
24.05 |
|
24.05 |
|
Об’єкти природно- заповідного фонду. |
|
|
|
6 |
31.05 |
|
31.05 |
|
Тема 3. Населення регіону. Кількість та структура населення. |
|
|
|
7 |
31.05 |
|
31.05 |
|
Етнічний склад. Особливості зайнятості населення. |
|
|
|
8 |
07.06 |
|
07.06 |
|
Дослідження (екскурсія) Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості. |
|
|
|
9 |
07.06 |
|
07.06 |
|
Узагальнення та систематизація з курсу «Україна у світі: природа, населення» |
|
|
Тематична |
||||||||
ІІ семестр |
||||||||
Скоригована |
||||||||
Річна |
Розклад уроків
День Урок |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Пн |
|
|
|
|
|
|
|
Вт |
|
|
8 А |
8 А |
8 Б |
8 Б |
|
Ср |
|
|
|
|
|
|
|
Чт |
|
|
|
|
|
|
|
Пт |
|
|
|
|
|
|
|
1