Календарно-тематичне планування навчального матеріалу з географії для 11 класу (рівень стандарту) на 2021-2022 н.р. розроблене відповідно до навчальної програми, затвердженої наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407 до підручника "Географія" 11 клас (Гільберг Т.Г., Савчук І.Г., Совенко В.В.)
Географія 11 клас:
Географічний простір Землі
( 35 год; 1 год на тиждень)
№ з/п |
Дата |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
ДЗ |
|
|
|
Вступ |
|
|
1 |
|
|
Географія як система наук. |
Знаннєвий компонент: називає об’єкт дослідження та структурні компоненти географії; пояснює значення поняття «геосистема». Діяльнісний компонент: розрізняє рівні геосистем; визначає причини та наслідки природних і суспільних процесів. Оцінно-ціннісний компонент: висловлює судження щодо пізнавальної та конструктивної ролі географії |
§1 |
|
|
|
Розділ І. Топографія та картографія |
|
|
|
|
|
Тема 1. Топографія |
|
|
2 |
|
|
Топографічна карта. Читання топографічних карт і вимірювання на них. Практична робота №1. Визначення на топографічній карті географічних (з точністю до секунд) та прямокутних координат окремих точок, географічних та магнітних азимутів, абсолютних та відносних висот точок, падіння річки. |
Знаннєвий компонент: називає елементи топографічної карти; знає основні умовні позначення топографічних карт. Діяльнісний компонент: розрізняє географічні та прямокутні координати точок, види масштабу, азимута; визначає за топографічною картою географічний і магнітний азимути, географічні та прямокутні координати точок, абсолютну і відносну висоту місцевості, падіння річки, масштаб плану і карти за прямокутною сіткою; читає топографічні карти; розпізнає на місцевості об’єкти, зображені на топографічній карті; описує за топографічною картою рельєф ділянки місцевості; уміє орієнтуватися на місцевості за допомогою топографічної карти, плану; розв’язує задачі за топографічною картою. Ціннісний компонент: оцінює значення топографічних карт у побуті та господарській діяльності; робить висновки щодо актуальності знань і навичок роботи з топографічною картою |
§2,3 |
3 |
|
|
Мета картографування міст. Практична робота №2. Читання схем руху транспорту свого міста (обласного центру) |
Знаннєвий компонент: називає елементи топографічної карти; знає основні умовні позначення топографічних карт. Діяльнісний компонент: визначає масштаб плану; читає плани міст, схеми руху транспорту; уміє орієнтуватися на місцевості за допомогою плану; Ціннісний компонент: оцінює значення топографічних карт у побуті та господарській діяльності; робить висновки щодо актуальності знань і навичок роботи з топографічною картою |
§4 |
|
|
|
Тема 2. Картографія |
|
|
4 |
|
|
Карта та її елементи. Практична робота № 3. Визначення за градусною сіткою географічних координат точок, азимутів, відстаней у градусах і кілометрах між точками на різних за просторовим охопленням картах. |
Знаннєвий компонент: називає елементи карти; пояснює основні картографічні поняття і терміни, відмінності різних видів масштабу, картографічних проекцій; Діяльнісний компонент: розпізнає види карт за просторовим охопленням, масштабом, змістом; порівнює форми й площі материків на картах світу, побудованих у різних проекціях; визначає за картами об’єкти, напрямки, відстані, географічні координати; Ціннісний компонент: оцінює практичне значення географічних карт. |
§5 |
5 |
|
|
Сучасні картографічні джерела та технології створення геозображень. Наукове і практичне застосування карт. |
Знаннєвий компонент: знає, де розміщені на електронному глобусі Україна, своя область і свій населений пункт; наводить приклади використання ГІС. Діяльнісний компонент: застосовує сучасні навігаційні системи на практиці; уміє користуватися навчальними картами й атласами, картографічними інтернет-джерелами. Ціннісний компонент: оцінює практичне значення географічних інформаційних систем |
§6 |
6 |
|
|
Узагальнення знань. |
|
|
|
|
|
Розділ ІІ. Загальні закономірності географічної оболонки Землі |
|
|
|
|
|
Тема 1. Географічні наслідки параметрів і рухів Землі як планети |
|
|
7 |
|
|
Географічні наслідки параметрів і рухів Землі як планети |
Знаннєвий компонент: називає види рухів Землі, параметри та наслідки осьового й орбітального рухів планети; розпізнає на схемах руху Землі точки сонцестоянь і рівнодення; знає межі поясів освітленості, види часу. Діяльнісний компонент: установлює послідовність зміни пір року у Північній та Південній півкулі, причини зміни пір року; використовує знання про силу Коріоліса для пояснення причин формування пасатів, циклонів та антициклонів, течій; розв’язує задачі на визначення місцевого і поясного часу, перехід від місцевого часу до поясного. Оцінно-ціннісний компонент: оцінює пізнавальну та конструктивну роль знань про рухи Землі |
§7 |
|
|
|
Тема 2. Географічна оболонка Землі |
|
|
8 |
|
|
Географічна оболонка Землі |
Знаннєвий компонент: пояснює зміст поняття «антропосфера»; наводить приклади прояву основних закономірностей географічної оболонки. Діяльнісний компонент: розрізняє складові географічної оболонки; характеризує сучасний етап розвитку географічної оболонки. Оцінно-ціннісний компонент: розуміє значення географічних знань для збереження навколишнього середовища |
§8 |
|
|
|
Тема 3. Геологічне середовище людства |
|
|
9 |
|
|
Геологічне середовище людства та екологічні властивості літосфери. |
Знаннєвий компонент: називає складові літосфери, структурні елементи літосферних плит; пояснює поняття «геологічне середовище людства», механізми руху літосферних плит, виникнення землетрусів, вулканів, зсувів, формування рельєфу; Діяльнісний компонент: обґрунтовує розташування основних форм рельєфу на материках, в океанах, на території України; характеризує процеси в надрах і на поверхні Землі, їхні наслідки; використовує тектонічну карту для визначення ступеня загрози сейсмічних явищ на материках і території України; моделює комплекс заходів для протидії появів й розвитку зсуву, осипища; Оцінно-ціннісний компонент: визначає рівень безпеки проживання в районах з різною інтенсивністю вулканічних, сейсмічних, гравітаційних явищ. |
§9 |
10 |
|
|
Зв'язок між рельєфом і тектонічними структурами. |
Знаннєвий компонент: формулює закономірності поширення форм рельєфу, мінеральних ресурсів. Діяльнісний компонент: визначає тектонічні структури за формами рельєфу і основними видами корисних копалин (на основі тематичних і комплексних карт); порівнює тектонічну будову, рельєф, корисні копалини материків, їх частин; характеризує процеси в надрах і на поверхні Землі, їхні наслідки; встановлює за тематичними картами зв'язок між тектонічними структурами, рельєфом, корисними копалинами і густотою населення, розташуванням видобувних і матеріало-, паливомістких виробництв; розв’язує задачі на визначення показника забезпеченості країни окремими видами мінеральних ресурсів. Оцінно-ціннісний компонент: робить висновки про вплив геологічних процесів і рельєфу на розміщення населення, господарську діяльність; |
§10 |
11 |
|
|
Ресурсні властивості літосфери. Практична робота №4. Встановлення за тематичними картами материків та України зв'язку між тектонічними структурами, рельєфом, мінеральними ресурсами і густотою населення, розташуванням видобувних, матеріало-, паливомістких виробництв. |
Знаннєвий компонент: формулює закономірності поширення форм рельєфу, мінеральних ресурсів. Діяльнісний компонент: встановлює за тематичними картами зв'язок між тектонічними структурами, рельєфом, корисними копалинами і густотою населення, розташуванням видобувних і матеріало-, паливомістких виробництв; розв’язує задачі на визначення показника забезпеченості країни окремими видами мінеральних ресурсів. Оцінно-ціннісний компонент: робить висновки про вплив геологічних процесів і рельєфу на розміщення населення, господарську діяльність; оцінює наслідки загострення ресурсної проблеми на планеті |
§11 |
|
|
|
Тема 4. Атмосфера та системи Землі |
|
|
12 |
|
|
Сонячно – Земні взаємодії. |
Знаннєвий компонент: називає складники атмосфери, наводить приклади взаємодії атмосфери з літосферою, гідросферою, біосферою. Діяльнісний компонент: пояснює механізм утворення глобальних і місцевих систем потоків у тропосфері; |
§12 |
13 |
|
|
Процеси, що відбуваються у тропосфері. Практична робота №5. Визначення середніх температур та амплітуди їх коливань за добу, місяць, рік. Аналіз рози вітрів. |
Знаннєвий компонент: називає кліматотвірні чинники й типи клімату; наводить приклади взаємодії атмосфери з літосферою, гідросферою, біосферою. Діяльнісний компонент: читає синоптичні та кліматичні карти, графіки зміни (добової, місячної, річної) температури повітря, діаграми хмарності та розподілу опадів, рози вітрів; розрізняє погоду під час проходження циклону, антициклону, холодного і теплого атмосферних фронтів; пояснює механізм утворення глобальних і місцевих систем потоків у тропосфері; визначає типи клімату за кліматограмами; встановлює сукупність чинників, що формують клімат певної місцевості; характеризує типи клімату; порівнює клімат окремих регіонів на материках і території України; Оцінно-ціннісний компонент: рівень безпеки проживання в районах поширення атмосферних стихійних явищ; |
§13 |
14 |
|
|
Ресурсна роль атмосфери. |
Діяльнісний компонент: обґрунтовує вплив агрокліматичних ресурсів на спеціалізацію рослинництва. Оцінно-ціннісний компонент: оцінює ресурсні властивості атмосфери, усвідомлює загрози кліматичних змін і забруднення атмосфери; пропонує способи розв’язування проблеми глобального потепління |
§14 |
15 |
|
|
Узагальнення знань |
|
|
|
|
|
Тема 5. Гідросфера та системи Землі. |
|
|
16 |
|
|
Вода та її роль на Землі. Практична робота №6. Складання та аналіз схеми системи течій у Світовому океані; порівняння впливу холодної та теплої океанічних течії на клімат одного з материків. |
Знаннєвий компонент: називає складові Світового океану. Діяльнісний компонент: розпізнає на контурних картах різного масштабу частини Світового океану; аналізує систему течій у Світовому океані; використовує фізичні й топографічні карти для характеристики гідрографічних об’єктів; Оцінно-ціннісний компонент: оцінює ресурси Світового океану визначає рівень безпеки проживання на узбережжях океанів; усвідомлює загрози забруднення вод Світового океану. |
§15 |
17 |
|
|
Значення вод суходолу для життя та діяльності людини. |
Знаннєвий компонент: називає найбільші гідрографічні об’єкти материків, України; формулює залежність між тектонічною, геологічною будовою, рельєфом, кліматом і водами суходолу; знає формулу обрахунку показника забезпеченості водними ресурсами. Діяльнісний компонент: розпізнає на контурних картах різного масштабу найбільші річки, озера; класифікує річки, озера, болота, льодовики за різними критеріями; складає характеристику вод певного регіону (країни) та України; порівнює водозабезпеченість окремих регіонів світу, України; аналізує густоту і конфігурацію річкової мережі території, режим річок; установлює взаємозв’язок між літосферою, атмосферою, гідросферою на прикладі окремих ландшафтів своєї місцевості; використовує фізичні й топографічні карти для характеристики гідрографічних об’єктів; застосовує гідрографічні поняття для опису (характеристики) водних об’єктів; розв’язує задачі на визначення показника водозабезпеченості території. Оцінно-ціннісний компонент: оцінює ресурси прісних вод на суходолі, вплив запасів водних ресурсів на розташування водомістких виробництв; визначає рівень безпеки проживання в районах поширення катастрофічних паводків, повеней, карсту; усвідомлює загрози забруднення вод суходолу, вплив якості води на здоров’я людей; пропонує способи розв’язання проблеми забруднення річок і водойм своєї місцевості. |
§16 |
|
|
|
Тема 6. Біосфера та системи Землі |
|
|
18 |
|
|
Поширення живих організмів у біосфері. |
Знаннєвий компонент: називає складові біосфери, типи ґрунтів, ґрунтотвірні чинники; наводить приклади взаємодії біосфери з літосферою, атмосферою, гідросферою. Діяльнісний компонент: розрізняє типи ґрунтів за основними характеристиками; визначає природні зони за типовими рослинами і тваринами; встановлює сукупність чинників, що формують рослинність і тваринний світ певної місцевості; Оцінно-ціннісний компонент: оцінює ресурсні властивості біосфери; визначає рівень безпеки проживання в районах поширення отруйних рослин, окремих видів хижих та отруйних тварин; усвідомлює загрози зменшення біорізно-маніття, пропонує способи збереження видового складу рослинності і тваринного світу |
§17 |
19 |
|
|
Значення ґрунтів у природі і життєдіяльності людей. |
Знаннєвий компонент: називає типи ґрунтів, ґрунтотвірні чинники; наводить приклади взаємодії біосфери з літосферою, атмосферою, гідросферою. Діяльнісний компонент: читає карти природних зон, ґрунтів; розрізняє типи ґрунтів за основними характеристиками; визначає природні зони за основними типами ґрунтів; встановлює сукупність чинників, що формують ґрунти певної місцевості; характеризує типи ґрунтів, природні зони; обґрунтовує вплив ґрунтів на спеціалізацію рослинництва; Оцінно-ціннісний компонент: усвідомлює загрози зменшення виснаження, забруднення ґрунтів. пропонує способи збереження родючості ґрунтів. |
§18 |
20 |
|
|
Узагальнення знань. |
|
|
|
|
|
Розділ ІІІ. Загальні суспільно-географічні закономірності світу |
|
|
|
|
|
Тема 1. Географічний простір |
|
|
21 |
|
|
Світосистема як результат і процес формування глобальної єдності в системі «суспільство – природа». |
Знаннєвий компонент: формулює визначення понять «географічний простір», «світосистема»; називає підсистеми світосистеми; Діяльнісний компонент: складає схему світосистеми; характеризує географічний простір; обґрунтовує роль географічного простору у світосистемі; Оцінно-ціннісний компонент: усвідомлює глобальну єдність у системі «суспільство – природа» |
§19 |
|
|
|
Тема 2. Демографічні процеси у світосистемі |
|
|
22 |
|
|
Населення світу. Практична робота №7. Обчислення показників народжуваності, смертності, природного та механічного приросту населення країни за статистичними даними. |
Знаннєвий компонент: формулює поняття «демографічний перехід», «демографічне старіння»; знає фази демографічного переходу; пояснює причини демографічних явищ, просторові відмінності показників природного руху, вплив конфесійної, етнічної, соціальної структури населення на процеси відтворення; наводить приклади країн з різними типами відтворення населення. Діяльнісний компонент: розпізнає за статево-віковими пірамідами країни різних типів відтворення населення; характеризує фази демографічного переходу; читає карти населення; обчислює демографічні показники; аналізує текстові, картографічні і статистичні матеріали з метою порівняння процесів відтворення населення; установлює просторові відмінності демографічних процесів за картами; обґрунтовує особливості перебігу демографічних процесів у країнах з різним рівнем економічного розвитку; прогнозує зміни чисельності населення, статевої та вікової структури на основі аналізу статево-вікових пірамід. Оцінно-ціннісний компонент: усвідомлює взаємозв’язок демографічних процесів та рівня соціально-економічного розвитку країни; висловлює судження щодо ефективності економічних, адміністративно-правових та виховних заходів демографічної політики; |
§20 |
23 |
|
|
Міграційна політика країн світу як складова демографічної політики. |
Знаннєвий компонент: пояснює просторові відмінності показників механічного руху, вплив конфесійної, етнічної, соціальної структури населення на міграції; Діяльнісний компонент: читає карти населення; обчислює демографічні показники; установлює просторові відмінності демографічних процесів за картами; Оцінно-ціннісний компонент: висловлює судження щодо ефективності економічних, адміністративно-правових та виховних заходів демографічної політики; робить висновки про важливість демографічних прогнозів |
§21 |
|
|
|
Тема 3. Глобальна економіка |
|
|
24 |
|
|
Світові економічні зв’язки. Міжнародний ринок товарів. |
Знаннєвий компонент: формулює поняття «глобальна економіка», «глобальні ланцюги доданої вартості»; називає складові міжнародної науково-технологічної сфери, системи виробництва, форми світового ринку; наводить приклади міжнародної спеціалізації та кооперування виробництва; Діяльнісний компонент: розрізняє національні та інтернаціональні форми виробництва; установлює домінуючі чинники розвитку і розміщення виробництв у країнах і регіонах; визначає роль транснаціональних корпорацій та вільних економічних зон у функціонуванні глобальної економіки; уміє знаходити інформацію про сучасний стан окремих виробництв і ринків; розробляє просторові моделі світового господарства. Оцінно-ціннісний компонент: висловлює судження щодо процесу формування інформаційного суспільства; робить висновки щодо змін світових ринків у період глобалізації |
§22,23 |
25 |
|
|
Сучасні глобальні ланцюги доданої вартості. Практична робота №8. Позначення на контурній карті (знаками руху) глобальних ланцюгів доданої вартості «видобування алюмінієвої сировини – виробництво глинозему – виробництво первинного алюмінію – споживання алюмінію». |
Знаннєвий компонент: наводить приклади міжнародної спеціалізації та кооперування виробництва; Діяльнісний компонент: характеризує особливості глобальних ланцюгів доданої вартості в металургії, автомобілебудуванні, електронних виробництвах, фармацевтиці, легкій промисловості; порівнює економічні вигоди форм участі крани у міжнародній кооперації, ланцюгах доданої вартості; установлює домінуючі чинники розвитку і розміщення виробництв у країнах і регіонах; аналізує текстові, картографічні й статистичні матеріали з метою визначення особливостей і закономірностей просторової організації складників світової економіки та місця в ній національних економік і транснаціональних компаній; Оцінно-ціннісний компонент: оцінює перспективи включення національних виробників у глобальні ланцюги доданої вартості; |
§24 |
26 |
|
|
Інфраструктурний каркас глобальної економіки. |
Знаннєвий компонент: називає складові міжнародної валютно-фінансова системи, сучасних транспортно-логістичних систем, форми світового ринку; Діяльнісний компонент: визначає роль транснаціональних корпорацій та вільних економічних зон у функціонуванні глобальної економіки; уміє знаходити інформацію про сучасний стан окремих ринків; аналізує текстові, картографічні й статистичні матеріали з метою визначення особливостей і закономірностей просторової організації складників світової економіки та місця в ній національних економік і транснаціональних компаній; розробляє просторові моделі світового господарства. Оцінно-ціннісний компонент: висловлює судження щодо процесу формування інформаційного суспільства; робить висновки щодо змін світових ринків у період глобалізації |
§25 |
|
|
|
Тема 5. Політична географія та геополітика. |
|
|
27 |
|
|
Основні поняття політичної географії |
Знаннєвий компонент: формулює поняття «територіально-політична система»; наводить приклади застосування різновидів «сили» (економічної, мілітарної, «м’якої» або «смарт-сили») в геополітичних протистояннях. Діяльнісний компонент: розрізняє зовнішню і внутрішню політику, різновиди «сили», територіально-політичні системи національного і наддержавного рівнів. Оцінно-ціннісний компонент: усвідомлює взаємозв’язок і політичні взаємодії територій і географічних місць в геопросторі |
§26 |
28 |
|
|
Узагальнення знань. |
|
|
|
|
|
Розділ ІV. Суспільна географія України |
|
|
|
|
|
Тема 1. Українська держава |
|
|
29 |
|
|
Українська держава |
Знаннєвий компонент: називає і показує на карті країни-сусіди України. Діяльнісний компонент: характеризує політико-географічне положення України на глобальному, регіональному, локальному рівнях; вирізняє спільні кордони України з політичними та економічними партнерами, з країнами інших політичних та економічних блоків; визначає проблеми адміністративно-територіального устрою України. Оцінно-ціннісний компонент: висловлює судження щодо впливу політико-географічного положення на економічний розвиток України, її місце в Європі та світі |
§27 |
|
|
|
Тема 2. Населення України. |
|
|
30 |
|
|
Особливості населення України. Практична робота №9. Аналіз картограм народжуваності, смертності, природного приросту, густоти населення, урбанізації в Україні. |
Знаннєвий компонент: знає кількість населення України та особливості її динаміки; називає основні просторові закономірності демографічних процесів і розселення населення в Україні; пояснює особливості демографічної ситуації в країні, урбанізаційних процесів. Діяльнісний компонент: характеризує природний і механічний рух населення, статево-вікову структуру; уміє знаходити й добирати статистичні матеріали на сайті Державної служби статистики України; аналізує статистичні й картографічні матеріали про населення; розрізняє якість життя у великих і малих, монофункціональних і багатофункціональних містах; прогнозує вплив системи розселення на розміщення виробництва та соціальної інфраструктури. Оцінно-ціннісний компонент: усвідомлює значимість якості трудових ресурсів для економічного зростання країни |
§28 |
|
|
|
Тема 3. Економіка України в міжнародному поділі праці. |
|
|
31 |
|
|
Сучасна економіка України. Практична робота №10. Аналіз секторальної структури економіки України. |
Знаннєвий компонент: називає показники суспільно-економічного розвитку держави; знає і розуміє особливості секторальної та територіальної структури економіки, Діяльнісний компонент: аналізує секторальну структуру та регіональні відмінності господарства; характеризує чинники, що зумовили розвиток в Україні окремих виробництв товарів і послуг; визначає сучасні риси національного господарства, місце України на світових товарних ринках, чинники міжнародної спеціалізації країни; вміє застосовувати тематичні карти та статистичну інформацію для ілюстрації описів, характеристик, висновків; розробляє схеми ланцюгів доданої вартості. Оцінно-ціннісний компонент: робить висновки про оптимізацію структури економіки України та її міжнародної спеціалізації; |
§29 |
32 |
|
|
Види промислового виробництва експортного спрямування. Провідні види сучасної промисловості України. |
Знаннєвий компонент: називає показники суспільно-економічного розвитку держави; знає і розуміє особливості територіальної структури економіки, Діяльнісний компонент: аналізує регіональні відмінності господарства; характеризує чинники, що зумовили розвиток в Україні окремих виробництв товарів і послуг; визначає сучасні риси національного господарства, місце України на світових товарних ринках, чинники міжнародної спеціалізації країни; використовує поняття «додана вартість», «собівартість», «ефективність», «прибутковість», «конкурентні переваги», «міжнародна кооперація», «попит», «пропозиція», «ринкова ціна» тощо для обґрунтування міжнародної спеціалізації України на світових ринках товарів і послуг; вміє застосовувати тематичні карти та статистичну інформацію для ілюстрації описів, характеристик, висновків; розробляє схеми ланцюгів доданої вартості. Оцінно-ціннісний компонент: оцінює територіальну структуру господарства країни за екологічними, соціальними, економічними критеріями; висловлює власні судження щодо конкурентних переваг і перспектив розвитку окремих виробництв в Україні. |
§30,31 |
33 |
|
|
Провідні види економічної діяльності третинного сектору України. Міжнародний капітал в Україні. |
Знаннєвий компонент: називає показники суспільно-економічного розвитку держави; знає і розуміє особливості територіальної структури економіки, Діяльнісний компонент: характеризує чинники, що зумовили розвиток в Україні окремих виробництв товарів і послуг; використовує поняття «додана вартість», «собівартість», «ефективність», «прибутковість», «конкурентні переваги», «міжнародна кооперація», «попит», «пропозиція», «ринкова ціна» тощо для обґрунтування міжнародної спеціалізації України на світових ринках товарів і послуг; вміє застосовувати тематичні карти та статистичну інформацію для ілюстрації описів, характеристик, висновків; розробляє схеми ланцюгів доданої вартості. Оцінно-ціннісний компонент: оцінює територіальну структуру господарства країни за екологічними, соціальними, економічними критеріями; висловлює власні судження щодо конкурентних переваг і перспектив розвитку окремих виробництв в Україні. |
§32,33 |
34 |
|
|
Основні цілі стратегії сталого розвитку у світі та Україні. |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє суть глобальної стратегії сталого (збалансованого) розвитку, основні положення стратегії збалансованого розвитку України; пояснює актуальність стратегії збалансованого розвитку для світу й України. Діяльнісний компонент: вміє застосовувати тематичні карти та статистичну інформацію для ілюстрації описів, характеристик, висновків. Оцінно-ціннісний компонент: оцінює прояви глобальних викликів в Україні; критично ставиться до дій, проектів, що нехтують глобальними викликами |
§34 |
35 |
|
|
Узагальнення знань. |
|
|