Урок №
Тема. Види промислового виробництва експортного спрямування.
Мета: оцінити місце України на ринку авіаракетної техніки, автомобілів та сільськогосподарської техніки, розвитку енергетики, узагальнити знання про машинобудування України, його значення для господарства та населення країни, сучасний стан, потенційні можливості. Розвивати інформаційну компетентність, аналітичне мислення. Виховувати громадянську відповідальність.
Тип уроку: удосконалення, узагальнення, систематизація знань, вдосконалення вмінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Знайомство з метою та завданням уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів.
Прийом «Мозковий штурм». Схарактеризуйте роль АЕС у виробництві електричного струму в Україні.
ІV. Удосконалення, узагальнення та систематизація знань.
Виробництво та розподілення електроенергії розвивалися стабільно. Найбільше виробляють електричного струму Донецька, Запорізька, Миколаївська, Рівненська області. (Поясніть, чому саме ці області.) Було виведено з експлуатації Чорнобильську АЕС (2000 р.), у результаті скоротились обсяги виробництва електричного струму. Експортують його чверть, що дає змогу підприємствам атомної енергетики отримувати кошти для оновлення виробничих потужностей.
Уведено в експлуатацію: 4-й блок Рівненської і 2-й блок Хмельницької
АЕС (2004 р.), Ташлицька (2006 р.) і Дністровська ГАЕС, відновлено низ-
ку малих ГЕС, збудовано малопотужні вітрові й сонячні електростанції.
Високий ступінь зношення передавальних пристроїв спричиняє втрати
до 30 % електричного струму в мережах. Їхня реконструкція й модерніза-
ція просуваються повільно, а це потребує зосередження енергоємних ви-
робництв біля джерел виробництва електричного струму. Виникають
проблеми при подальшій електрифікації комунального господарства на
фоні зростання його споживання господарствами населення.
2. ЗАМКНУТИЙ ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦИКЛ РОЗРОБЛЕННЯ Й ВИРОБНИЦТВА ЛІТАКІВ В УКРАЇНІ, ЕКСПОРТ Й ІМПОРТ АВІАРАКЕТНОЇ ТЕХНІКИ.
Україна успадкувала від СРСР замкнений виробничий комплекс у цивільному літакобудуванні. Значною мірою його розвиток визначався експортом більшості
продукції. Переважно вітчизняні авіакомпанії закуповують літаки іноземного виробництва, тоді як відповідна національна продукція йде на експорт. В основі технологічного циклу є такі великі підприємства, як «Антонов» і «Мотор Січ», до яких постачають різні складові літаків підприємства-суміжники в межах
виробничої кооперації. На світовому ринку цивільної авіації вітчизняні літаки переважно продають до країн СНД, Азії, Африки. Там вони добре себе зарекомендували як надійні літальні апарати у складних місцевих кліматичних умовах.
Сучасне ракетобудування України так само успадковане з радянських
часів. Головним підприємством з випуску ракет є Південний машинобу-
дівний завод ім. О. М. Макарова (м. Дніпро), яке їх випускає переважно з
деталей і компонентів, зроблених на вітчизняних заводах-суміжниках.
При цьому все виробництво балістичних ракет орієнтовано повністю на
експорт через відсутність в Україні власної інфраструктури для їх запуску.
Відповідні поставки регулюються міждержавними угодами через
можливість використання ракет у воєнних цілях.
У вітчизняному виробництві автомобілів маємо дві групи компаній. Пер-
шу представляють національні підприємства (наприклад, «АвтоЗАЗ» у
м. Запоріжжя), які виготовляють авто з українських деталей і компонен-
тів. Другу — підприємства з великовузлової зборки іноземних автомобі-
лів (наприклад, завод «Шкода» в с. Соломоново Закарпатської області).
На підприємства другої групи майже всі компоненти завозять із закордо-
ну в межах глобальних виробничих ланцюгів великих ТНК в автомобіле-
будуванні. На ці компанії працюють окремі підприємства, засновані їхніми партнерами (наприклад, «Косталл» у м. Переяслав-Хмельниць-
кий) для виробництва окремих компонентів автомобіля. Ці підприємства
в межах стабільної виробничої кооперації постачають компоненти на го-
ловні заводи автомобільних компаній у Європі. Там їх монтують у модулі,
щоб потім надіслати в Україну для великовузлової зборки.
У сільськогосподарському машинобудуванні України відбулись поміт-
ні зміни за роки незалежності . Більшість старих великих заводів, (наприклад, у м. Тернопіль), перестали існувати. Виробництво відповідної техніки має два головні напрями: малу нескладну техніку та реманент для фермерів і господарств населення виробляють майже в усіх районах держави, а велику складну техніку та устаткування — лише на потужних підприємствах, наприклад «Ельворті» (м. Кропивницький). Значну частину продукції цих підприємств постачають на експорт.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Рольова гра»
Галузі: залізничного обладнання, аерокосмічна, сільськогосподарської техніки, електронної продукції.
VІ. Підсумок уроку
- Україна має замкнений виробничий комплекс цивільного літакобудування.
- У вітчизняному виробництві автомобілів маємо дві групи компаній. Першу представляють національні підприємства, які виготовляють їх з деталей і компонентів, вироблених в Україні. Другу — підприємства з великовузлової зборки іноземних автомобілів.
- Малу просту техніку та реманент для фермерів і господарств населення вироб-
ляють майже в усіх районах держави; велику складну техніку й устаткування -
на окремих потужних підприємствах.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 30.
Запропонуйте заходи, спрямовані на збільшення експорту продукції сільсько-
господарського машинобудування з України до країн-членів ЄС.
Використана література.