Календарно-тематичне планування
ГЕОГРАФІЯ 7 КЛАС
70 год, 2 год на тиждень
№ п/п |
Дата |
Тема урока |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Види навчальної діяльності |
ДЗ |
ВСТУП (1 год.) |
|||||
1. |
|
Вступ |
Учень/учениця: розуміє зміст понять «материк», «континент», «частина світу»; використовує карту як джерело інформації; пояснює на конкретних прикладах та доводить практичне значення вивчення материків та океанів. |
Робота з інформацією: Порівняння розмірів материків, частин світу, океанів. Дискусія «Зеландія – сьомий материк?» Користування моделями: Складання пазлів «Карта материків та океанів». Розпізнавання материків, океанів, частин світу за контурами й місцем на карті/глобусі. |
§1 |
РОЗДІЛ І. КАРТОГРАФІЧНЕ ЗОБРАЖЕННЯ ЗЕМЛІ (8 год.) |
|||||
Тема 1. Карти материків та океанів. (2 год.) |
|||||
2 |
|
Карти материків, їхня класифікація за масштабом, просторовим охопленням, змістом і призначенням. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема й цифрові; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя інформації географічного змісту на глобусі та карті; пропонує правила взаємодії в групі і дотримується їх; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; оцінює практичне значення знань про географічні карти. |
Дослідження: Як змінюється зміст карт в залежності від призначення (порівняння карт зі шкільного атласу і картографічного онлайн сервісу)? Мережа річок та озер на картах світу і материків різних масштабів та просторового охоплення. Робота з інформацією: Читання інформації з тематичних карт світу, материків та океанів. Практичні роботи: Порівняння карт світу, материків та океанів, представлених у різних масштабах. |
§2 |
3 |
|
Масштабні й позамасштабні умовні знаки на картах. Поняття про картографічну генералізацію та спотворення. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема й цифрові; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя інформації географічного змісту на глобусі та карті; розрізняє масштабні й позамасштабні умовні знаки; пропонує правила взаємодії в групі і дотримується їх; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; оцінює практичне значення знань про географічні карти. |
Дослідження: Визначення спотворень площ на карті шляхом порівняння розмірів географічних об’єктів за допомогою сервісу thetruesize.com. Робота у групі для розв’язання проблем: Чи можна уникнути спотворень при побудові дрібномасштабних географічних карт? Робота з інформацією: Віртуальна подорож материками й океанами за допомогою цифрового глобусу Google Earth. |
§3 |
Тема 2. Географічні координати (3 год.) |
|||||
4 |
|
Градусна сітка на карті. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища, використовуючи географічні карти, моделі, зокрема й цифрові; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми/ |
Дослідження: Як визначити положення ліній меридіану та паралелі на місцевості? Практичні роботи: Користування моделями: Глобус-модель «Паралелі та меридіани Землі». Як встановити крайні точки материків, континентів, частин світу за градусною сіткою? |
§4 |
5 |
|
Географічна широта і довгота точки на карті. |
Учень/учениця: розуміє зміст понять «географічна широта», «географічна довгота», «географічні координати»; пояснює відмінності між географічною широтою і географічною довготою; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; користується градусною сіткою для визначення географічних координат і напрямків на картах; оцінює практичне значення знань про географічні координати; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань. |
Робота у групі для розв’язання проблем: Як використати географічні координати у повсякденному житті? Проєктна діяльність: Маршрут власної подорожі з визначенням географічних координат та напрямків. Найкоротший шлях між містами на різних материках за допомогою картографічних онлайн-сервісів та онлайн-ресурсів. |
§5 |
6 |
|
Урок — практикум. Визначення географічних координат за глобусом та географічною картою. |
Учень/учениця: користується градусною сіткою для визначення географічних координат і напрямків на картах; оцінює практичне значення знань про географічні координати; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань. |
Практичні роботи: Визначення географічних координат та напрямків за географічною картою.
|
§6 |
Тема 3. Відстані на карті (3 год.) |
|||||
7 |
|
Вимірювання відстаней на карті: іменований, числовий і лінійний масштаб. |
Учень/учениця: використовує різні види масштабів для визначення відстаней на картах; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань; знаходить, збирає і зберігає географічні дані різних типів; використовує карту та картографічні онлайнсервіси для організації виконання навчальних задач. |
Розв’язування задач: Визначення відстаней на карті з використанням різних видів масштабу. Практичні роботи: Визначення протяжності в кілометрах дуги меридіану, екватора, паралелей за картою / глобусом. |
§7 |
8 |
|
Відстані між точками, що лежать на одному меридіані, на одній паралелі в градусах і кілометрах. |
Учень/учениця: використовує градусну сітку для визначення відстаней на картах; добирає математичний апарат для розв’язання навчальних завдань; знаходить, збирає і зберігає географічні дані різних типів; використовує карту та картографічні онлайнсервіси для організації виконання навчальних задач. |
Практичні роботи: Визначення протяжності в градусах і кілометрах дуги меридіану, екватора, паралелей за картою / глобусом. Розв’язування задач: Визначення відстаней на карті за допомогою градусної сітки. |
§8 |
9 |
|
Узагальнення вивченого з розділу “Картографічне зображення Землі”. |
|
|
§9 |
РОЗДІЛ ІІ. ГОЛОВНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДИ МАТЕРИКІВ ТА ОКЕАНІВ (10 год.) |
|||||
Тема 1. Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. (3 год.) |
|||||
10 |
|
Утворення материків та океанічних западин. |
Учень/учениця: розуміє зміст понять «геологічна ера»; упослідовнює геологічні ери, епохи горотворення; досліджує об’єкти і явища, використовуючи географічні карти, моделі, зокрема й цифрові; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Сліди історії Землі у гірських породах. Як утворилися материки й западини океанів? Робота з інформацією: Демонстрування основних віх історії Землі. Віртуальна мандрівка в геологічне минуле Землі (сервіс Ancient Earth Globe). Робота у групі для розв’язання проблем: Чи можуть утворитися нові материки, океани? |
§10 |
11 |
|
Тектонічна карта світу. Платформи, області складчастості. Епохи горотворення. |
Учень/учениця: розуміє зміст понять «платформа», «область складчастості»; упослідовнює епохи горотворення, тектонічні структури; досліджує об’єкти і явища, використовуючи географічні карти, моделі, зокрема й цифрові; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя інформації географічного змісту на тематичних картах; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Моделювання: Будова тектонічних платформ, плит, областей складчастості. Практичні роботи: Визначення віку областей складчастості за тектонічною картою.
|
§11 |
12 |
|
Закономірності формування рельєфу та поширення корисних копалин на материках і в океанах. |
Учень/учениця: формулює закономірності утворення основних форм земної поверхні, родовищ корисних копалин; досліджує об’єкти і явища, використовуючи географічні карти, моделі, зокрема й цифрові; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя інформації географічного змісту на тематичних картах; встановлює з допомогою вчителя взаємозв’язки між тектонічною будовою, рельєфом, видами корисних копалин; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Які закономірності поширення родовищ корисних копалин в надрах Землі? Практичні роботи: Виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу за тектонічною і фізичною картами. |
§12 |
Тема 2. Клімат. (3 год.) |
|||||
13 |
|
Кліматотвірні чинники. |
Учень/учениця: розуміє зміст понять «кліматотвірний чинник»; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; |
Дослідження: Як і чому змінюється клімат Землі?
|
§13 |
14 |
|
Повітряні маси. Постійні вітри. |
Учень/учениця: розуміє зміст понять «повітряна маса»; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості повітряних мас, використовуючи відповідну наукову термінологію; створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про різні за властивостями повітряні маси для розв’язання запропонованої навчальної/життєвої проблеми. |
Моделювання: Процес утворення постійних та змінних вітрів. Робота з інформацією: Інтерактивна карта загальної циркуляції атмосфери за допомогою сервісу NullSchool Робота у групі для розв’язання проблем: Чи існує взаємозв’язок між поясами атмосферного тиску і кількістю опадів?
|
§14 |
15 |
|
Кліматичні пояси і типи клімату Землі. Карта кліматичних поясів і типів клімату. Кліматограми. Глобальні зміни клімату. |
Учень/учениця: розуміє зміст понять «тип клімату», «кліматичний пояс»; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб типи клімату, використовуючи відповідну наукову термінологію; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про різні типи клімату для розв’язання запропонованої навчальної/життєвої проблеми. |
Моделювання: Побудова хмари тегів «Клімат». Робота у групі для розв’язання проблем: 10 кроків для протидії зміні клімату / Як змінюється світ через глобальні зміни клімату? Як акліматизуватися подорожуючому в різних кліматичних умовах? Практичні роботи: Позначення на контурній карті кліматичних поясів і характерних для них типів повітряних мас. |
§15 |
Тема 3. Природні комплекси Землі (2 год.) |
|||||
16 |
|
Широтна зональність на материках і в океанах. Природні зони Землі. Вертикальна поясність у горах. |
Учень/учениця: розуміє зміст понять «широтна зональність», «вертикальна поясність», «зональний природний комплекс»; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб природні зони Землі, використовуючи відповідну наукову термінологію; використовує самостійно або з допомогою вчителя інформацію про природні зони для розв’язання запропонованої навчальної/ життєвої проблеми; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Робота з інформацією: Віртуальна мандрівка «Підняття на Еверест: підготовка спорядження». Робота у групі: Командна гра-квест « Природні зони та вертикальні пояси» Проєктна діяльність: Лепбук / буклет «Природні зони Землі». Практичні роботи: Позначення на контурній карті природних зон Землі, аналіз проходження їхніх меж (на прикладі однієї з природних зон Землі). |
§16 |
17. |
|
Типи водних мас. Азональні природні комплекси. |
Учень/учениця: розуміє зміст понять «азональний природний комплекс»; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Практичні роботи: Характеристика природних зон своєї місцевості Екскурсії: Характеристики природи своєї місцевості. |
§17 |
Тема 4. Розселення людей на материках (2 год.) |
|||||
18. |
|
Розселення людей на материках. |
Учень/учениця: розуміє зміст поняття «розселення населення»; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб розселення людей на материках, використовуючи відповідну наукову термінологію; використовує самостійно або з допомогою вчителя відомості про розселення людей та карти шкільного атласу для пояснення впливу природних чинників на густоту населення; створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Чому населення Землі розміщено нерівномірно? На яких широтах проживає найбільша кількість населення планети? Як природні чинники впливають на густоту населення? Релігійні символи африканських масок. Моделювання: Зміна чисельності населення з висотою над рівнем моря. Робота з інформацією: Аналіз зміни чисельності населення планети за останні два сторіччя. Розв’язування задач: Визначення середньої густоти населення на материках. Практична робота Створення картосхеми «Шляхи розселення людей на Землі». |
§18 |
19 |
|
Узагальнення вивченого з розділу “Головні закономірності формування природи материків і океанів”. |
|
|
§19 |
РОЗДІЛ ІІІ. ПРИРОДА МАТЕРИКІВ (41 година) |
|||||
Тема 1. Африка (7 годин) |
|||||
20. |
|
Географічне положення Африки. Берегова лінія. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах моря: Середземне, Червоне; затоки: Гвінейська, Аденська; протоки: Мозамбіцька, Гібралтарська, Баб-ель-Мандебська; острів Мадагаскар; півострів Сомалі відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; пояснює як географічне положення впливає на спосіб життя та світогляд людей. |
Моделювання: Плавання Васко да Гами. Робота з інформацією: Візитівка Африки: клубок ідей. Практичні роботи: Визначення географічних координат крайніх точок, протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід за градусною сіткою і масштабом. |
§20 |
21. |
|
Тектонічна будова, сучасні тектонічні процеси. Рельєф. Корисні копалини Африки. |
Учень/учениця: розуміє зміст понять «тектонічний розлом»; розрізняє поняття «родовище корисних копалин» і «басейн корисних копалин»; знаходить і показує на картах гори: Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я Ефіопське; плоскогір’я Східноафриканське; Сахарський і Гвінейський нафтогазоносні басейни відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб тектонічну будову, рельєф, використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування рельєфу, родовищ корисних копалин; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; |
Дослідження: Наслідки сучасних тектонічних процесів у межах Африкано-Аравійської літосферної плити. Як виник вулкан у межах платформи? Закономірності формування нафто-, газоносних басейнів в Африці. Чому Африка багата бокситами і мідними рудами? Практичні роботи: Позначення на контурній карті основних географічних об’єктів Африки. |
§21 |
22. |
|
Загальні риси клімату Африки. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб клімат, використовуючи відповідну наукову термінологію; порівнює екваторіальний і субекваторіальний клімат; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування типів клімату; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Робота у групі для розв’язання проблем: Які відмінності існують у однакових кліматичних поясах північної і південної півкуль в Африці. Практичні роботи: Порівняння екваторіального і субекваторіального клімату Африки за кліматичними діаграмами. |
§22 |
23. |
|
Води суходолу Африки. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса; водоспад Вікторія відповідно до навчального завдання; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб внутрішні води, використовуючи відповідну наукову термінологію; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування мережі річок, озерних улоговин; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Робота з інформацією: Онлайн вікторина «Африка. Фізична карта». Робота у групі для розв’язання проблем: Чому найбільші і найглибші озера утворилися на сході Африки? Практичні роботи: Позначення на контурній карті основних географічних об’єктів Африки. Оцінка впливу рельєфу та клімату на формування річкової мережі і режим річок. |
§23 |
24. |
|
Природні зони Африки |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах пустелі: Сахара, Наміб, Калахарі відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб природні зони Африки, використовуючи відповідну наукову термінологію; порівнює червоні й червонобурі ґрунти, рослинний і тваринний світ екваторіальних лісів, саван і пустель; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Чи є ґрунти в Сахарі? Робота з інформацією: Встановлення подібності і відмінності в описах червоних і червоно-бурих ґрунтів. Робота у групі для розв’язання проблем: Які природні особливості формуються у зв’язку з перетином центра Африки екватором? Як зупинити опустелювання саван? Проєктна діяльність: Природні зони Африки: фотосафарі найбільшими національними парками материка. |
§24 |
25. |
|
Розселення населення на материку. Основні екологічні проблеми Африки |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; пояснює як географічне положення (щодо тектонічних структур, великих форм рельєфу, басейнів корисних копалин) впливає на спосіб життя та світогляд людей. |
Робота у групі для розв’язання проблем: Як зупинити опустелювання саван?
|
§25 |
26 |
|
Узагальнення вивченого з теми “Африка” |
|
|
§26 |
Тема 2. Австралія (6 годин) |
|||||
27 |
|
Географічне положення Австралії. Відкриття материка європейцями. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Коралове, Тасманове; затоки: Карпентарія, Велика Австралійська; острови: Тасманія, Великий Бар’єрний риф; півострів Кейп-Йорк відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Робота з інформацією: Візитівка Австралії: клубок ідей.
|
§27 |
28. |
|
Взаємозв’язок тектонічної будови, форм поверхні, основних родовищ корисних копалин на материку. |
Учень/учениця: розуміє зміст поняття «кристалічний щит», «осадовий чохол»; знаходить і показує на картах різного масштабу: Західно-Австралійське плоскогір’я; Центральну низовину; гори: Великий Вододільний хребет (г. Косцюшко) відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб тектонічну будову, рельєф, використовуючи відповідну наукову термінологію; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування рельєфу, родовищ корисних копалин, бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Чому в Австралії немає діючих вулканів? Де на материку й чому є кам’яновугільні басейни, родовища бокситів, залізних руд? Практичні роботи: Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії. |
§28 |
29 |
|
Загальні риси клімату Австралії. Кліматичні пояси і типи клімату. Поверхневі та підземні води материка. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу: річки: Муррей, Дарлінг; озеро Ейр; досліджує об’єкти і явища, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб клімат, внутрішні води, використовуючи відповідну наукову термінологію; порівнює тропічний морський і тропічний пустельний клімат на материку; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування типів клімату, мережі поверхневих і запасів підземних вод, створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Моделювання: Схема руху повітряних мас, що впливають на клімат Австралії. Робота з інформацією: Вікторина «Австралія. Фізична карта». Практичні роботи: Порівняння тропічного пустельного і тропічного морського типів клімату за кліматичними діаграмами. Порівняння клімату південної частини Африки і Австралії Робота в групі для розв’язання проблем: Як австралійців забезпечити прісною водою? |
§29 |
30 |
|
Особливості рослинного і тваринного світу Австралії, природні зони. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу: пустелі: Велика Піщана, Велика пустеля Вікторія відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб рослинний і тваринний світ Австралії, використовуючи відповідну наукову термінологію; порівнює пустельні ландшафти Австралії й Африки; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування зональних природних комплексів; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Чому в Австралію заборонено ввозити тварин і рослини? Робота з інформацією: Ендеміки Австралії. Порівняння пустель Австралії і Африки. Робота в групі для розв’язання проблем: Як австралійців забезпечити прісною водою?
|
§30 |
31 |
|
Заселення материка, природні чинники розселення. Основні екологічні проблеми Австралії. |
Учень/учениця: створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Чому Австралія малозаселений материк? Які природні чинники зумовили розселення людей на материку? Робота в групі для розв’язання проблем: Як австралійців забезпечити прісною водою? |
§31 |
32 |
|
Узагальнення вивченого з теми “Австралія” |
|
|
§32 |
Тема 3. Південна Америка (7 годин) |
|||||
33. |
|
Географічне положення Південної Америки. Відкриття материка європейцями. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу: Карибське море; затоку Ла-Плата; протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна Земля, Галапагоські відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії |
Робота з інформацією: О. Гумбольт – «другий Колумб» Південної Америки. Візитівка Південної Америки: клубок ідей. Робота у групі для розв’язання проблем: Південні окраїни трьох материків (Південної Америки, Африки й Австралії): подібність і відмінність природи. |
|
34 |
|
Особливості тектонічної будови, форм поверхні, родовищ корисних копалин Південної Америки. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу: рівнини: Амазонська, Орінокська, ЛаПлатська низовини, Бразильське, Гвіанське плоскогір’я; гори Анди (г. Аконкагуа); вулкани: Чімборасо, Льюльяйльяко; відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; встановлює послідовність формування тектонічних структур материка; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб тектонічну будову, рельєф Південної Америки, використовуючи відповідну наукову термінологію; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування рельєфу, родовищ корисних копалин; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії |
Дослідження: Родовища залізних і марганцевих руд у Південній Америці: закономірність чи унікальність? Користування моделями: Читання профілю поверхні материка вздовж південного тропіка. Робота з інформацією: Анди – «мідні» гори. Практичні роботи: Встановлення послідовності формування материка Південна Америка за геологічними епохами. |
|
35 |
|
Загальні риси клімату Південної Америки. Чинники формування типів клімату в межах кліматичних поясів. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб клімат Південної Америки, використовуючи відповідну наукову термінологію; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії |
Дослідження: Чому Південна Америка − найвологіший материк? Користування моделями: Визначення кліматичних умов субекваторіального, тропічного і субтропічного поясів Північної і Південної півкуль за кліматичними діаграмами. |
|
36. |
|
Води суходолу. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу: річки: Амазонка, Парана, Оріноко; водоспади: Анхель, Ігуасу; озера: Маракайбо, Тітікака відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб внутрішні води, використовуючи відповідну наукову термінологію; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії |
Моделювання: Онлайн вікторина «Південна Америка. Фізична карта». Практичні роботи: Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Південної Америки. |
|
37 |
|
Природні зони. Амазонія – цілісний природний комплекс. Вертикальна поясність в Андах. Екологічні проблеми |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб рослинний і тваринний світ Південної Америки, використовуючи відповідну наукову термінологію; порівнює ландшафти південних окраїн Африки, Австралії, Південної Америки; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування берегових пустель, природних комплексів в Андах; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії |
Дослідження: Чим унікальна природа сельви Південної Америки? Відмінності видового складу рослин і тварин у сельві та гілеї. Як змінюються природні ландшафти на схилах Анд? Моделювання: Утворення берегових пустель на материках: передумови, особливості природи, локації. Робота у групі для розв’язання проблем: Південні окраїни трьох материків (Південної Америки, Африки й Австралії): подібність і відмінність природи. Проєктна діяльність: Створення буклету «Природні унікуми Південної Америки». |
|
38. |
|
Розселення людей на материку. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії |
Робота з інформацією: Доколумбові цивілізації Південної Америки.
|
|
39. |
|
Узагальнення вивченого з теми “Південна Америка”. |
|
|
|
Тема 4. Антарктида (3 години) |
|||||
40. |
|
Унікальність географічного положення та рельєфу Антарктиди. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу і різних проєкцій Антарктичний півострів, моря Ведделла, Росса, масив Вінсон, вулкан Еребус, антарктичну станцію «Академік Вернадський»; досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб рельєф, використовуючи відповідну наукову термінологію; порівнює підлідний рельєф і поверхню льодовика; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Моделювання: Як сформувався покривний льодовик в Антарктиді? Робота з інформацією: Особливості географічних карт материка. Експедиції Р. Амундсена та Р. Скотта. Туристична подорож в Антарктиду: як дістатися, що подивитися? Опис підлідного рельєфу Антарктиди за картою. Візитівка Антарктиди: клубок ідей. |
|
41. |
|
Унікальність природи Антарктиди. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу і різних проєкцій антарктичну станцію «Академік Вернадський»; досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб клімат, рослинний і тваринний світ Антарктики, використовуючи відповідну наукову термінологію; порівнює природу антарктичних і тропічних пустель; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення особливостей клімату, органічного світу Антарктиди, ведення наукової діяльності; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Українська антарктична станція «Академік Вернадський»: ким і як влаштуватися на роботу? Практична робота: Порівняння природи антарктичних та африканських пустель і оазисів: спільні та відмінні риси. Моделювання: Схема утворення стокових вітрів в Антарктиді. Робота у групі для розв’язання проблем: Використання природних багатств Антарктиди – заборонити чи дозволити? Проєктна діяльність: Розроблення проєкту антарктичної наукової станції: розміщення, облаштування, обладнання, напрями наукових досліджень. |
|
42. |
|
Узагальнення вивченого з теми “Антарктида” |
|
|
|
Тема 5. Північна Америка (7 годин) |
|||||
43 |
|
Географічне положення Північної Америки. Берегова лінія. Відкриття та освоєння материка. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска; острови: Гренландія, Ньюфаундленд, Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг; півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан відповідно до навчального завдання; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Робота з інформацією: Імена дослідників Північної Америки на географічній карті. Візитівка Північної Америки: клубок ідей. Робота у групі для розв’язання проблем: Хто насправді відкрив Америку? |
|
44 |
|
Рельєф та корисні копалини Північної Америки як результат взаємодії внутрішніх і зовнішніх сил. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу рівнини: Центральні, Великі, Лаврентійська височина, Примексиканська низовина; гори: Кордильєри (г. Деналі), Скелясті, Аппалачі; Аппалацький вугільний басейн, нафтогазоносний басейн Мексиканської затоки відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб тектонічну будову, рельєф, використовуючи відповідну наукову термінологію; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування родовищ корисних копалин, форм рельєфу; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Родовища золота й алмазів у Північній Америці. Робота з інформацією: Рудні корисні копалини Кордильєр і Анд. Практичні роботи: Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Північної Америки.
|
|
45 |
|
Кліматичні пояси і типи клімату Північної Америки. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб клімат, використовуючи відповідну наукову термінологію; порівнює типи кліматів помірного поясу; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Як впливає географічне положення материка на його клімат? Моделювання: Моделювання процесу зародження торнадо. Практичні роботи: Характеристика типів помірного клімату Північної Америки за кліматичними діаграмами. |
|
46 |
|
Режим річок. Великі озера – унікальна природна система. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу річки: Міссісіпі, Маккензі, Юкон, Колорадо; водоспад Ніагарський; озера: Великі, Велике Солоне відповідно до навчального завдання; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб внутрішні води, використовуючи відповідну наукову термінологію; порівнює режими річок басейнів трьох океанів; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування озерних улоговин; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Моделювання: Онлайн вікторина «Північна Америка. Фізична карта»; Робота з інформацією: Великі озера: особливості природи, екологічні проблеми. Практичні роботи: Порівняння режимів річок басейнів трьох океанів на прикладі Міссісіпі, Маккензі і Колорадо. |
|
47 |
|
Природні зони Північної Америки. |
Учень/учениця: характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб природу арктичних пустель, тундри, тайги, степів і прерій Північної Америки, використовуючи відповідну наукову термінологію; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування природних зон на материку; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Робота з інформацією: Унікальність і вразливість природи тундри. Образ прерій в художній літературі.
|
|
48 |
|
Вплив природних чинників на заселення Північної Америки і розселення населення. Екологічні проблеми |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для розв’язання екологічних проблем; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Чи впливають природні чинники на розміщення населення і в ХХІ столітті? Робота у групі для розв’язання проблем: Як зберегти родючі землі степів і прерій? Проєктна діяльність: Фотоколаж «Найвідоміші національні парки Північної Америки». |
|
49 |
|
Узагальнення вивченого з теми “Північна Америка” |
|
|
|
Тема 6. Євразія (11 годин) |
|||||
50 |
|
Географічне положення Євразії. Берегова лінія. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу моря: Північне, Балтійське, Чорне, Азовське, Баренцове, Східносибірське, Жовте, Японське, Берингове, Південнокитайське, Аравійське; затоки: Біскайська, Бенгальська, Перська; протоки: Босфор, Ла-Манш, острови: Велика Британія, Ірландія, Ісландія, Нова Земля, Сахалін, Японські, Великі Зондські, Філіппінські, Шрі-Ланка, Тайвань; півострови: Балканський, Апеннінський, Піренейський, Скандинавський, Таймир, Чукотський, Камчатка, Корея, Індокитай, Малакка, Індостан, Аравійський, Мала Азія відповідно до навчального завдання; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; |
Робота з інформацією: Мангрові береги Євразії. Візитівка Євразії: клубок ідей. Практичні роботи: Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Євразії. |
|
51 |
|
Тектонічна будова Євразії. Сучасні тектонічні процеси. Рельєф. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу рівнини: Східноєвропейська, Західносибірська, Велика Китайська, Середньодунайська, Індо-Гангська, Месопотамська низовини, плоскогір’я Декан, Середньосибірське, Казахський дрібносопковик; гори: Піренеї, Альпи, Апенніни, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Тянь-Шань, Гімалаї (г. Джомолунгма); нагір’я: Тибет, Іранське; вулкани: Гекла, Везувій, Фудзіяма відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб тектонічну будову, рельєф, використовуючи відповідну наукову термінологію; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування рельєфу, бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження. |
Дослідження: Чому в основі Євразії – кілька платформ? Моделювання: Моделювання рельєфу Євразії за тектонічною картою. Робота з інформацією: Гімалаї – найвища гірська система Землі. Практичні роботи: Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Євразії. |
|
52 |
|
Корисні копалини Євразії. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу нафтогазоносні басейни Перської затоки, Північного моря відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування родовищ корисних копалин, бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Родовища корисних копалин на шельфі материка. Родовища дорогоцінного каміння.
|
|
53 |
|
Загальні риси клімату Євразії. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб клімат, використовуючи відповідну наукову термінологію; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження. |
Моделювання: Моделювання системи руху повітряних мас, що впливають на клімат Євразії. Робота з інформацією: Полюс холоду Північної півкулі. |
|
54 |
|
Кліматичні пояси Євразії. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб клімат, використовуючи відповідну наукову термінологію; порівнює типи клімату помірного поясу; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Практичні роботи: Доведення зростання континентальності клімату із заходу на схід у помірному поясі на основі аналізу кліматограм. |
|
55 |
|
Води суходолу Євразії. |
Учень/учениця: знаходить і показує на картах різного масштабу річки: Рейн, Дунай, Дніпро, Волга, Об, Єнісей, Лена, Амур, Хуанхе, Янцзи, Меконг, Ганг, Інд, Євфрат, Тигр; озера: Каспійське, Женевське, Світязь, Ладозьке, Байкал, Мертве море відповідно до навчального завдання; досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб внутрішні води, використовуючи відповідну наукову термінологію; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Походження найбільших озер Євразії. Моделювання: Моделювання водного режиму річок Євразії за картою кліматичних поясів. Робота з інформацією: Багаторічна мерзлота на материку. Робота у групі для розв’язання проблем: Нерівномірний розподіл водойм і запасів прісної води на материку. Практичні роботи: Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Євразії. |
|
56 |
|
Природна зональність Євразії. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб природні зони Євразії, використовуючи відповідну наукову термінологію; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування зональних і азональних природних комплексів на материку; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Дослідження: Де й чому сформувалися на материку чорноземні ґрунти?
|
|
57 |
|
Природні зони південної частини Євразії. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб природні зони Євразії, використовуючи відповідну наукову термінологію; порівнює пустелі тропічного й помірного поясів; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування зональних і азональних природних комплексів на материку; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження. |
Дослідження: Як відрізнити азійські пустелі помірного й тропічного поясів? Моделювання: Моделювання послідовної зміни природних комплексів з висотою в горах Євразії за картами атласу. |
|
58 |
|
Урок — практикум. Подібність і відмінність ландшафтів Євразії та Північної Америки. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; порівнює природні зони Євразії й Північної Америки; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для виявлення закономірностей формування зональних і азональних природних комплексів на материку; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; |
Практичні роботи: Порівняння рослинного й тваринного світу природної зони Євразії та Північної Америки (тундри/ тайги/ широколистих лісів/ степів). |
|
59 |
|
Розселення населення на материку. Основні екологічні проблеми. |
Учень/учениця: досліджує об’єкти і явища на материку, використовуючи тематичні карти, моделі, зокрема й цифрові; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії. |
Робота з інформацією: Найвідоміші об’єкти природної спадщини ЮНЕСКО в Європі. Робота у групі для розв’язання проблем: Альтернативні варіанти використання ділянки хвойного/мішаного/широколистого лісу: проблема вибору. Проєктна діяльність: Розроблення презентації «Екологічна катастрофа Аральського моря». |
|
60 |
|
Узагальнення вивченого з теми “Євразія”. |
|
|
|
РОЗДІЛ ІV. ПРИРОДА ОКЕАНІВ (6 годин) |
|||||
Тема 1. Океани полярних широт (2 години) |
|||||
61 |
|
Особливості природи Північного Льодовитого океану. |
Учень/учениця: створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для розв’язання запропонованої життєвої проблеми; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб природні умови та ресурси океанів, використовуючи відповідну наукову термінологію. |
Робота з інформацією: Віртуальна мандрівка «Глибинами полярних океанів» (перегляд панорамних фото, відео). Історія досліджень Північного Льодовитого океану. Унікальність природи океанів полярних широт. Дослідження: Як рухається вода й крига в Північному Льодовитому океані. Робота у групі для розв’язання проблем: Вплив глобальних змін клімату на природу полярних океанів. Проєктна діяльність: Як врятувати білих ведмедів? |
|
62 |
|
Південний океан. |
Учень/учениця: створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для розв’язання запропонованої життєвої проблеми; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб природні умови та ресурси океанів, використовуючи відповідну наукову термінологію. |
Робота з інформацією: Як визначають межі Південного океану? Віртуальна мандрівка «Глибинами полярних океанів» (перегляд панорамних фото, відео). Унікальність природи океанів полярних широт. Дослідження: Як рухається вода й крига в Південному океані. Робота у групі для розв’язання проблем: Вплив глобальних змін клімату на природу полярних океанів. Практична робота Порівняння географічного положення Північного Льодовитого й Південного океанів. |
|
Тема 2. Тихий океан. Атлантичний океан. Індійський океан. (4 години) |
|||||
63 |
|
Тихий океан. |
Учень/учениця: бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; презентує приклади власного досвіду; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для розв’язання запропонованої життєвої проблеми; знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Північна та Південна Пасатна, Куросіо, Західних Вітрів, Каліфорнійська, Перуанська, Північнотихоокеанська, Східноавстралійська; острови: Нова Зеландія, Нова Гвінея, Гавайські, Маріанські; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб природні умови та ресурси океанів, використовуючи відповідну наукову термінологію. |
Моделювання: Моделювання та опис маршруту наукової експедиції з дослідження ресурсів шельфу океану з позначенням на контурній карті. Робота з інформацією: Найглибші місця в океанах. Дослідження океанів. Робота у групі для розв’язання проблем: Острови зі сміття в океанах: чому вони виникли та чим небезпечні. Чи можна на дні океанів ховати відходи господарської діяльності людей? Плавучі міста майбутнього - фантастика чи реальність? Зміни природи океанів під впливом глобального потепління. Проєктна діяльність: Океанічні пустелі, причини виникнення, особливості природи. Освоєння природних багатств океанів. Практичні роботи: Позначення на контурній карті географічних об’єктів та течій океанів. |
|
64 |
|
Атлантичний океан. |
Учень/учениця: бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; презентує приклади власного досвіду; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для розв’язання запропонованої життєвої проблеми; знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Північна та Південна Пасатна, Західних Вітрів, Гольфстрім, Північноатлантична, Канарська, Лабрадорська, Бразильська, Бенгельська; острови: Ісландія; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб природні умови та ресурси океанів, використовуючи відповідну наукову термінологію. |
Дослідження: Найпопулярніші місця відпочинку на берегах океанів. Опрацювання основних кліматичних показників відомих пляжних курортів світу з метою оптимального вибору часу відпочинку на них. Приклади курортів: острів Балі, Майамі, Анталія, Шарм-ель-Шейх. Робота з інформацією: Найглибші місця в океанах. Дослідження океанів. Проєктна діяльність: Освоєння природних багатств океанів. Практичні роботи: Позначення на контурній карті географічних об’єктів та течій океанів. |
|
65 |
|
Індійський океан. |
Учень/учениця: бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; презентує приклади власного досвіду; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для розв’язання запропонованої життєвої проблеми; знаходить і показує на картах різного масштабу: течії: Північна та Південна Пасатна, Західних Вітрів, Мадагаскарська, Мусонна, Західноавстралійська; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб природні умови та ресурси океанів, використовуючи відповідну наукову термінологію. |
Робота з інформацією: Найглибші місця в океанах. Дослідження океанів. Проєктна діяльність: Океанічні пустелі, причини виникнення, особливості природи. Освоєння природних багатств океанів. Практичні роботи: Порівняння географічного положення й природи Тихого, Атлантичного та Індійського океанів. Позначення на контурній карті географічних об’єктів та течій океанів. |
|
66 |
|
Узагальнення вивченого з розділу “Природа океанів” |
|
|
|
Розділ V. Узагальнення (4 години) |
|||||
67 |
|
Природні чинники у формуванні людської цивілізації.
|
Учень/учениця: створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; презентує приклади власного досвіду; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для розв’язання запропонованої життєвої проблеми; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію. |
Проєктна діяльність: Розселення людей і розвиток цивілізації. Ідеальний континент |
Повт. |
68 |
|
Культурні цивілізації. Етноси. |
чень/учениця: створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; презентує приклади власного досвіду; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для розв’язання запропонованої життєвої проблеми; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію. |
Проєктна діяльність: Розселення людей і розвиток цивілізації. Ідеальний континент |
Повт. |
69 |
|
Захист проєктів “Розселення людей і розвиток цивілізації”, “Ідеальний континент”. |
Учень/учениця: створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; бере активну участь у комунікації, використовуючи прийоми комунікативної взаємодії; презентує приклади власного досвіду; використовує самостійно або з допомогою вчителя уявлення про взаємозв’язки об’єктів і явищ для розв’язання запропонованої життєвої проблеми; характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію. |
Проєктна діяльність: Розселення людей і розвиток цивілізації. Ідеальний континент |
Повт. |
70 |
|
Повторення |
|
|
Повт. |