Календарно-тематичне планування
8 клас
(70 год, 2 год на тиждень)
(Складено за оновленою програмою для загальноосвітніх навчальних закладів України з географії та природознавства, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06 2017 р. № 804)
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Домашнє завдання Примітка |
||
Вступ (2 год.) |
|||||
|
|
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної і суспільної географії. Джерела географічної інформації. |
§1(підручник «Географія», В.М. Бойко (та ін..) 2016 р.), ст. 10 шукайте в інтернеті |
||
|
|
Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Гійома Боплана, Степана Рудницького, сучасні географічні дослідження. |
§2, ст. 15 зап. і завд. усно |
||
Розділ І. Географічна карта та робота з нею (9 год.) |
|||||
Тема 1. Географічна карта (3 год.) |
|||||
|
|
Зображення України в картографічних творах. |
§3, ст. 20 зап. і завд. усно |
||
|
|
Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах. |
§4, ст. 25 зап. і завд. усно, підготовитись до термінологічного диктанту. |
||
|
|
Способи зображення географічних об`єктів та явищ на картах. Класифікація карт. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи. |
§5, ст. 31 шукайте в інтернеті |
||
Тема 2. Топографічна карта (6 год.) |
|||||
|
|
Топографічна карта та її елементи. Особливості математичної основи |
§6, ст. 32-34. |
||
|
|
Топографічна карта і визначення географічних координат, визначення прямокутних координат. |
§6, ст. 35-36. |
||
|
|
Читання топографічних карт. |
§7, ст. 40 зап. і завд. усно |
||
|
|
Практична робота 1. Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат та висот точок за топографічною картою. |
Підготуватись до дослідження. §8 опрацювати ПР |
||
|
|
Плани міст, схеми руху транспорту. Дослідження. Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обгрунтування |
Дослідження. Повторити §1-8 |
||
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань. |
ТО |
||
Розділ ІІ. Географічний простір України (7 год.) |
|||||
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу (4 год.) |
|||||
|
|
Політична карта світу, її елементи.
|
§9, зробити короткий термінологічний словник. |
||
|
|
Географічне положення. Дослідження. Порівняльна характеристика географічного розміщення України з країнами світу (на вибір) |
Дослідження. §10,закінчити дослідження самостійно |
||
|
|
Державна територія України. Державні кордони, розміри території, географічні центри України та Європи. |
§11, ст. 60 географічна задача письмово |
||
|
|
Практична робота 2. Позначення на контурній карті кордонів, назв сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. |
Вип-не. Зробити хронологічну таблицю опрацювавши §12. ПР |
||
Тема 2. Формування території України. Адміністративно-територіальний устрій України. (1 год.) |
|||||
|
|
Територіальні зміни кордонів України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях |
§12, ст. 60 географічна задача письмово, підгот. до дослідження |
||
Тема 3. Україна на карті годинних поясів (2 год.) |
|||||
|
|
Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий, поясний та літній час. Особливості регулювання системи в країнах світу. Час в Україні. Дослідження. Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них в порівнянні з київським |
Дослідження. §13, ст. 71 зап. і завд. в робочий зошит письмово. Повторити § 9-13 |
||
|
|
Практична робота 3. Аналіз карти годинних поясів Землі. Розв’язування задач на визначення часу. |
ПР |
||
Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України (35 год.) |
|||||
Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси (6 год.) |
|||||
|
|
Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери. Геологічна будова. |
§14, ст. 78 зап. і завд. усно |
||
|
|
Тектонічна та геологічна карти України. Основні тектонічні структури. Зміна природних умов території України в різні геологічні ери. |
§15-16, ст. 80 робота з картою повторити. |
||
|
|
Формування рельєфу. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини. |
§17-18, підго-туватись до ПР |
||
|
|
Практична робота 4. Встановлення за картами зв’язків між тектонічною, геологічною будовою, рельєфом та корисними копалинами. |
§19. |
||
|
|
Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. |
§20, ст. 80 робота з картою повторити. |
||
|
|
Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобування. Мінеральні води і грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. |
§21-22, ст. 117 зап. і завд. письмово у зошиті. |
||
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси (6 год.) |
|||||
|
|
Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в земній поверхні. |
§23, ст. 120 зап. і завд. усно. |
||
|
|
Повітряні маси, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони. |
§24, ст. 123 зап. і завд. усно. |
||
|
|
Кліматичні показники: температура, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл на території України. Річний та сезонний хід кліматичних показників. Практична робота 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками. |
§25 підгот. до ПР |
||
|
|
Практична робота 6. Визначення причин відмінностей кліматичних показників різних регіонів України за аналізом кліматичної карти. |
Вип-не. Кліматичні особливості своєї місцевості. |
||
|
|
Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно-кліматичні яви. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості. Дослідження. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ |
§ 26-27. Дослідження. |
||
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
|
||
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси (4 год.) |
|||||
|
|
Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини. Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Живлення та режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води. |
§ 28, ст. 142 географічна задача |
||
|
|
Основні річкові басейни та системи. Вплив клімату на формування річкової системи. Практична робота 7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів України (протягом теми). |
§ 29, випередж. підгот. повідомлення на тему «Полісся – край озер» ТО |
||
|
|
Озера, їх типи. Водосховища та канали. |
§ 30, підгот. до картограф. диктанту
|
||
|
|
Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Водосховища та канали. Підземні води. Основні артезіанські басейни України. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєї місцевості. |
§ 31, підготувати кросворд по темі «Води суходу і водні ресурси» |
||
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси (3 год. ) |
|||||
|
|
Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Карта ґрунтів. |
§ 32, підготуватись до дослідження |
||
|
|
Дослідження В. Докучаєва. Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Зміни ґрунтів у результаті господарської діяльності людини. Заходи з раціонального використання й охорони ґрунтових ресурсів. Дослідження. Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості. |
§ 33, ст. 164 Дослідження.
|
||
|
|
Практична робота 8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України. |
Випередж. ст. 170 робота в групах |
||
Тема 5. Рослинність (1 год.) |
|||||
|
|
Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості. |
§ 34, випередж. роб. в гр. лісові, степові, болотні і водні види тварин |
||
Тема 6. Тваринний світ (1 год.) |
|||||
|
|
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи щодо їх відтворенню та охорони. Тваринний світ своєї міісцевості. |
§ 35, ст. 175 в робочий зошит письмово. |
||
Тема 7. Ландшафти України (10 год.) |
|||||
|
|
Ландшафт як просторово-цілісна система. Антропогенні ладшафти. |
§ 36, вивч. чинники форм. ланд-ту ст. 176 мал. 130. |
||
|
|
Фізико-географічне районування, зональні і азональні природні комплекси. |
§ 37, ст. 182 робота з картою усно |
||
|
|
Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Зона мішаних і широколистих лісів. |
§ 38, план хар-ки ПЗ |
||
|
|
Лісостепова зона. |
§ 39, скласти табл. |
||
|
|
Степова зона. Дослідження. Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. |
§ 40, підгот. до ПР Дослідження. |
||
|
|
Практична робота 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (на вибір). |
ПР |
||
|
|
Гірські ландшафти України, особливості їх зміни з висотою. Використання, охорона. Українські Карпати. |
§ 41-42 |
||
|
|
Кримські гори. |
§ 43 |
||
|
|
Природні умови і ресурси морів, що омивають Україну, проблеми їх раціонального використання. Чорне море. |
§ 44 |
||
|
|
Азовське море. |
§ 45 |
||
Тема 8. Природокористування (4 год) |
|||||
|
|
Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення України. Дослідження. Вплив компонентів природи на здоров’я людини. |
§ 46 Дослідження.
|
||
|
|
Моніторинг навколишнього середовища. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. Природокористування в умовах сталого розвитку. |
§ 47, підгот. до ПР |
||
|
|
Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Практична робота 8. Позначення на контурній карті об`єктів природно-заповідного фонду України. |
§ 48, ПР Повторити § 30-48 |
||
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань |
ТО |
||
Розділ ІV. Населення України і світу (13 год.) |
|||||
Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України (5 год.) |
|||||
|
|
Кількість населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. Зміна кількості населення в світі та Україні. Дослідження Павла Чубинського. Демографічна політика. |
§ 49, ст. 241 задача |
||
|
|
Статево-віковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення. |
§ 50, ст. 247 задача |
||
|
|
Практична робота 11. Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу. |
ПР |
||
|
|
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика. |
§ 51, ст. 250 робота з картою усно |
||
|
|
Практична робота 12. Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України. |
ПР § 51 повтор., ст. 253 робота в групах |
||
Тема 2. Розселення (3 год.) |
|||||
|
|
Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі й Україні. Сільське розселення. Типи сільських поселень, їх поширення в Україні. Міські і сільські населені пункти. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. |
§ 52 |
||
|
|
Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міське і сільське населення. Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Хибна урбанізація. |
§ 53, ст. 262 мал. 200 опра-ти |
||
|
|
Міські агломерації. Мегаполіси, мегалополіс. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. |
§ 54, ст. 269 шукайте в інтернеті скласти таблицю |
||
Тема 3. Етнічний склад населення (2 год.) |
|||||
|
|
Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. |
§ 55, ст. 274 шукайте в інтернеті скласти таблицю |
||
|
|
Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення. |
§ 56 |
||
Тема 4. Релігійний склад населення (1 год.) |
|||||
|
|
Релігія як явище культури. Світові релігії. Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні. |
§ 57 |
||
Тема 5. Зайнятість населення в світі й Україні (2 год.) |
|||||
|
|
Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення. Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення. |
§ 58, повторити § 49-57 |
||
|
|
Урок узагальнення і систематизації знань за Розділом ІV. Населення України і світу |
Повторити вивчене |
||
Розділ V. Природа та населення свого адміністративного регіону (4 год.) |
|||||
Тема 1. Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку регіону (1 год.) |
|||||
|
|
Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій Волинської області. Історія формування і розвитку Волині |
Вивчити конспект і виконати карту |
||
Тема 2. Природа регіону (1 год.) |
|||||
|
|
Особливості природних умов і ресурсів. Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду. |
Вивчити конспект і виконати карту |
||
Тема 3. Населення регіону (2 год.) |
|||||
|
|
Кількість та структура населення. Етнічний склад. Особливості зайнятості населення. |
Підготуватись до екскурсії |
||
|
|
Дослідження (екскурсія) Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості. |
Дослідження. ТО |
||
1