Узагальнити і закріпити знання учнів про основні класи неорганічних сполук, їх класифікацію, склад , будову та застосування; удосконалювати вміння учнів складати формули оксидів, основ та утворювати їх назви за сучасною українською номенклатурою, називати кислоти і розрізняти їх серед інших речовин; продовжувати розвивати логічне мислення, навички колективної роботи; виховувати здатність доводити свою точку зору.
Тема
Мета уроку:
Тип уроку:
Форми роботи:
Обладнання:
Очікувані результати:
І група
ІІ група
ІІІ група
Етапи уроку: ПРИГАДАЙ!
Фронтальне опитування.
ОПИШИ! самостійна робота учнів
ДОСЛІДИ! дослідницько-пошуковий метод
ВИКОНАЙ! інтерактивні вправи
ІНФОРМУЙ! робота з інформаційними джерелами
ЗАСТОСУЙ! проектна діяльність учнів
|
Урок-семінар. Основні класи неорганічних сполук, їх застосування
узагальнити і закріпити знання учнів про основні класи неорганічних сполук, їх класифікацію, склад , будову та застосування; удосконалювати вміння учнів складати формули оксидів, основ та утворювати їх назви за сучасною українською номенклатурою, називати кислоти і розрізняти їх серед інших речовин; продовжувати розвивати логічне мислення, навички колективної роботи; виховувати здатність доводити свою точку зору.
урок-семінар.
робота в групах, самостійна робота учнів, інтерактивні вправи, фронтальне опитування, дослідницько-пошуковий метод, складання проекту, робота з інформаційними джерелами.
періодична система хімічних елементів, картки-завдання.
Учень:
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку. Девіз уроку: Просто знати-це ще не все. Знання потрібно використовувати. Й. Гете.
Учні об’єднуються в 3 групи для колективної роботи над створенням проекту «Основні класи неорганічних сполук».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми з вами вивчили загальну характеристику оксидів, кислот і основ, їх склад, класифікацію, а також їх застосування в побуті та житті людини.
Завдання семінару: 1. Узагальнити і закріпити знання про оксиди, кислоти і основи. 2. Пройти етапи із завданнями, піднімаючись на вершину гори. 3. Створити колективний проект.
ІІІ. Узагальнення й закріплення знань.
Учням зачитується характеристика класу неорганічних сполук:
Оксиди- це гази, рідини і тверді речовини. Вони складаються з двох хімічних елементів. До цього класу належить найпоширеніша речовина на Землі.
Кислоти-це рідини або тверді речовини. Більшість з них розчинні у воді. Мають задушливий запах.
Основи-це тверді кристалічні речовини. Можуть бути їдкі та милкі на дотик. Є розчинні і нерозчинні у воді.
Завдання. «Чи знаєш, ти?»
1. Який оксид найпоширеніший на Землі? (вода - H2O ) 2. Що таке кислоти? 3. Який оксид використовують у будівництві?(пісок - SiO2 ) 4. Який колір набуває лакмус у кислому середовищі? ( рожевий) 5. Що таке оксиди? 6. Які кислоти використовують у харчовій промисловості? ( оцтова, лимонна) 7. Яку основу називають «гашене вапно?» (кальцій гідроксид - Ca(OH)2 ) 8. Що таке основи? 9. Яка кислота входить до шлункового соку? (HCl- хлорид натрію) 10. Назвіть приклади основних оксидів. (СaO, Al2O3 , Na2O) 11. Назвіть приклади кислот. ( H2SO4, H3PO4, HNO3) 12. Назвіть приклади основ. ( Al(OH)3, Mg(OH)2, NaOH)
На аркуші паперу (А-4) зробити схематичний опис вибраного класу речовин: І група- Оксиди ІІ група- Кислоти ІІІ група Основи
У 3 пробірках налиті речовини : №1- оксид, №2-кислота. №3- основа. За допомогою якої речовини, ми можемо визначити кожну з цих речовин? ( за допомогою індикатора- лакмуса: №1- забарвлення не зміниться, №2- рожеве, №3- синє.)
Завдання 1.Серед запропонованих формул виберіть основні та кислотні оксиди. І група. Na2 O, FeO, CO2, CO , CaO, MgO.
ІІ група. Li2 O, N2 O5 , Cl2 O7 , BaO, CO2 , NO .
ІІІ група. H2 O, P2 O5 , CaO, Fe2 O3 , CO2, K2 O.
Завдання 2. Інтерактивна вправа «Третій зайвий». І група. H2S, H3HO4, H2SO4 (безоксигенова кислота)
ІІ група. HNO3, H2CO3, Al(OH)3 ( основа)
ІІІ група. HF, H2SiO3, HNO3 (двохосновна кислота)
Завдання 3. Установіть відповідність між назвами речовин та їх формулами. І група. А. Нітроген (ІУ) оксид 1. Na2O Б. Алюміній гідроксид 2.HCl В. Хлоридна кислота 3.NO2 Г. Натрій оксид 4.N2O3 5.Al(OH)3 ІІ група. А. Карбон (ІУ) оксид 1.SiO2 Б. Натрій гідроксид 2.HNO3 В. Азотна кислота 3.CO Г. Силіцій оксид 4. NaOH 5.CO2
ІІІ група. А. Ферум (ІІІ) оксид 1.FeO Б. Фосфор (У) оксид 2.Cu(OH)2 В. Купрум (ІІ) гідроксид 3.H3PO4 Г. Ортофосфатна кислота 4.P2O5 5.Fe2O3
Завдання 4. Хрестики – нулики. Розпізнай оксиди.
Ігрупа. ІІ група.
ІІІ група.
Завдання 5. Заверши логічний ряд… І група. H2SO4, HNO3……..
ІІ група. H2O, Na2O………
ІІІ група. NaOH, Cu(OH)2.........
Випереджувальні завдання учнів. Застосування оксидів, кислот, основ у житті людини (повідомлення учнів)
Створення учнями проекту. Прикріплення вивчених оксидів, кислот, основ, їх використання на проект.
ІY. Рефлексія (учні відповідають на поставлені запитання).
Y. Домашнє завдання. Повторити назви, склад та класифікацію основних класів неорганічних сполук, їх застосування.
Додатки для створення проекту
Цікаво знати:
1. Яка кислота роз’їдає скло? (флуоридна – HF). 2. Яку кислоту містить шлунковий сік? (хлоридну – HCl). 3. Які кислоти входять до «царської горілки»? (хлорид на +азотна, 3:1 – цей розчин може розчинити навіть золото і платину). 4. Яку кислоту (тверду за звичайних умов) додають до напоїв для надання їм кислого смаку? (ортофосфатну – H3PO4, регулятор кислотності в газованих напоях Е-338). 5. Яку кислоту широко використовують у побуті? (оцтову і лимонну). 6. Яку кислоту називають «крижаною»? (100% оцтову кислоту, кристали якої нагадують лід). 7. H2SO4 – містить автомобільний акумулятор. Її називають хлібом хімічної промисловості – без неї неможливе виробництво кислот, солей, добрив, барвників. 8. H2CO3 – входить до складу природних мінеральних вод (Боржомі, Миргородська, Трускавецька). 9. Al(OH)3 – використовують у терапії. Основа входить до складу лікарських препаратів, які використовують для зниження кислотності та зменшення печії. 10. Mg(OH)2 – використовують як харчову добавку Е-528, для очищення стічних водойм, застосовують, як компонент зубної пасти, як послаблюючий засіб при запорах.
Косметико-оздоровчий комплекс оксидів
Лікувальний комплекс оксидів
Комплекс оксидів екологічної інспекції
|
Золочівський районний методичний кабінет
Урок – семінар.
Основні класи неорганічних сполук,
їх застосування
Хімія 8 клас
Підготувала
вчитель хімії
вищої кваліфікаційної категорії
Ясеновецького НВК
Мудрак Л.Л.