КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З ХІМІЇ для учнів 7 КЛАСУ
Календарно-тематичне планування для 7-9-х класів виконано відповідно до оновленої програми, рекомендованої МОН України: Хімія, 7-9 класи, Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804).
7 клас, 51 год, (1,5 год на тиждень, 2 год резерв)
№ |
Зміст (тема) уроку |
К-ть годин |
Дата |
Примітка (Д/З) |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
|
Вступ |
3 |
|
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає лабораторний посуд і основне обладнання кабінету хімії; знає і розуміє правила поведінки учнів у хімічному кабінеті та правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; пояснює призначення лабораторного посуду та обладнання кабінету хімії. Діяльнісний компонент виконує найпростіші лабораторні операції з використанням обладнання кабінету хімії за вказівкою вчителя; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії. Ціннісний компонент висловлює судження про застосування хімічних знань та історію їхнього розвитку; доцільність марковання небезпечних речовин, які входять до складу харчових продуктів і побутових хімікатів; робить висновки щодо безпечного використання речовин, з урахуванням їхнього марковання; усвідомлює право на власний вибір і прийняття рішення. |
1 |
Вступний інструктаж з БЖД (61-1,65-1,71-1, 72-1). Хімія — природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. Короткі відомості з історії хімії. Навчальний проект №1: «Хімічні речовини навколо нас.» Демонстрації 1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти). 2. Зміна забарвлення природних індикаторів у середовищі побутових хімікатів і харчових продуктів. |
1 |
|
Григорович § 1,2 – вивчити Підготувати проект №2 |
|
2 |
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, маркованням небезпечних речовин. Навчальний проект №2:«Історичне значення вогню.» Інструктаж з БЖД . Лабораторні досліди 1. Дослідження будови полум’я. 2. Ознайомлення з маркованням небезпечних речовин (на прикладі побутових хімікатів). |
1 |
|
§3, ст. 20 мал. 15 ст.28-29 вивч. |
|
3 |
Правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії. Інструктаж з БЖД (59-1,65-1,68-1,72-1). Практична робота№1: « Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Виконання найпростіших лабораторних операцій.» |
1 |
|
Повт. §3, правила ТБ, пр..р. №1, л.д. №1,2 |
|
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Громадянська відповідальність. Екологічна безпека і сталий розвиток. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з маркованням небезпечних речовин. |
||||
|
Тема 1. Початкові хімічні поняття |
23 |
|
|
|
4 |
Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії. Фізичні властивості речовин. Інструктаж з БЖД (65-1,66-1,72-1). Лабораторний дослід №3 «Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.» |
1 |
|
§4 Л.д. №3 - описати |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; найпоширеніші хімічні елементи в природі; наводить приклади простих і складних речовин, хімічних явищ у природі та побуті; пояснює зміст хімічних формул, сутність закону збереження маси речовин, рівнянь хімічних реакцій. Діяльнісний компонент розрізняє фізичні тіла, речовини, матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні властивості речовин, чисті речовини і суміші, прості й складні речовини, металічні та неметалічні елементи, використовуючи періодичну систему; метали й неметали, атоми, молекули; спостерігає хімічні й фізичні явища; описує якісний і кількісний склад речовин за хімічними формулами; явища, які супроводжують хімічні реакції; використовує Періодичну систему як довідкову для визначення відносної атомної маси елементів; складає формули бінарних сполук за валентністю елементів, план розділення сумішей; визначає валентність елементів за формулами бінарних сполук; обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою; масову частку елемента в складній речовині та масу елемента в складній речовині за його масовою часткою, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; виконує найпростіші лабораторні операції з нагрівання речовин, розділення сумішей; Ціннісний компонент усвідомлює необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин; висловлює судження про багатоманітність речовин та значення закону збереження маси речовини; виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності; робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя). |
5 |
Молекули. Атоми. |
1 |
|
§6 |
|
6 |
Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва. Демонстрації 3. Періодична система хімічних елементів. |
1 |
|
§7,8 ст.61 табл.1 – символи елементів |
|
7 |
Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей. |
1 |
|
§5 |
|
8 |
Інструктаж з БЖД (65-1,68-1,72-1). Практична робота №2: «Розділення сумішей». |
1 |
|
Повт §5 Пр..р.№2 |
|
9 |
Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. |
1 |
|
§10 ст 76 завд.1,2,4 |
|
10 |
Хімічні формули речовин. Прості та складні речовини. Інструктаж з БЖД. Лабораторний дослід №4 «Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин.» |
1 |
|
§9 Савчин ст 42 – 3.4 рів (один) – письм |
|
11 |
Багатоманітність речовин. Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи. Демонстрації 4. Зразки металів і неметалів. |
1 |
|
§11 ст 34 – 3.4 рів , завд 2,3 (один) |
|
12 |
Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. |
1 |
|
§13; ст 76-77 №5 1-4 рів (два |
|
13 |
Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук. |
1 |
|
§13; ст 77 завд 2, рів 3 або 4 |
|
14 |
Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук |
1 |
|
§13; ст 78 завд 2,3 рів 1-4 |
|
15 |
Контроль знань з теми «Початкові хімічні поняття». Самостійна робота |
|
|
Савчин ст 63 2-4 рів (один) |
|
16 |
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Розв’язання розрахункових задач №1:«Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою.» |
1 |
|
§10 ст 91-95 вар 1-2 завд 1-3 |
|
17 |
Масова частка елемента в складній речовині. Розв’язання розрахункових задач №2: «Обчислення масової частки елемента в складній речовині». |
1 |
|
§11 ст 107-109 вар 1-2 |
|
18 |
Розв’язання розрахункових задач№3: « Обчислення маси елемента в складній речовині за його масовою часткою». |
1 |
|
§11 ст 117-119 вар 1-2 |
|
19 |
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Інструктаж з БЖД (65-1,66-1,72-1).Лабораторний дослід №5-9 «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.». Домашній експеримент 1. Взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром. |
1 |
|
§14 Дом експерим Проекти №3,4
|
|
20 |
Хімічні властивості речовин. Представлення результатів навчальних проектів №3 «Хімічні явища у природі», №4 «Хімічні явища в побуті.» |
1 |
|
§14 ст 133 рів 1
|
|
21 |
Інструктаж з БЖД (65-1,68-1,72-1). Практична робота №3: «Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів». |
1 |
|
Повт §14 ст 132 р 2 завд1 Проекти №5,6
|
|
22 |
Представлення результатів навчальних проектів №5 «Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах.», №6 «Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості.» |
1 |
|
Повт §14 ст 132 р 3 завд1
|
|
23 |
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння. Інструктаж з БЖД (65-1,66-1,72-1).Лабораторний дослід №5-9 «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.» Демонстрації 5. Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин (реальний або віртуальний). |
1 |
|
§16 ст 148 р 2 або 3 в 1 ст 162 зад 1 |
|
24 |
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння. Інструктаж з БЖД (65-1,66-1,72-1).Лабораторний дослід №5-9 «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.» |
1 |
|
Повт §1 – 16 Ст 150 рів 1 №3 або 4; ст 162 зад 2 Підг до контр роботи |
|
25 |
Контрольна робота №1. |
1 |
|
ст 118 рів 3 завд 2-3 |
|
26 |
Аналіз контрольної роботи та коригування знань учнів. |
1 |
|
ст118 рів4 зав1; ст79 р 4 з 2-3 |
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Підприємливість і фінансова грамотність Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка елемента в складній речовині».
|
|||||
|
Тема 2. Кисень |
11 |
|
|
|
27 |
Повітря, його склад.Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню. |
1 |
|
§15 ст65 рів1 або 2 |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає склад молекул кисню, оксидів, якісний та кількісний склад повітря; наводить приклади оксидів, реакцій розкладу і сполучення; пояснює суть реакцій розкладу і сполучення, процесів окиснення, колообігу Оксигену. Діяльнісний компонент розрізняє процеси горіння, повільного окиснення, дихання, реакції розкладу і сполучення; описує поширеність Оксигену в природі; його фізичні властивості; характеризує хімічні властивості кисню; аналізує умови процесів горіння та повільного окиснення; складає рівняння реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом; використовує лабораторний посуд для добування (з гідроген пероксиду) і збирання кисню; визначає наявність кисню дослідним шляхом; дотримується запобіжних заходів під час використання процесів горіння; інструкції щодо виконання хімічних дослідів та правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Ціннісний компонент обґрунтовує застосування кисню; оцінює значення кисню в життєдіяльності організмів; озону в атмосфері; вплив діяльності людини на стан повітря; усвідомлює наслідки небезпечного поводження з вогнем, відповідальність за збереження повітря від шкідливих викидів. |
28 |
Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню. Демонстрації 6. Добування кисню з гідроген пероксиду. 7. Збирання кисню витісненням повітря та витісненням води. 8. Доведення наявності кисню. |
1 |
|
§17 Ст178-179 вар1 рів1-4 –один Скласти казку про пригоди кисню |
|
29 |
Інструктаж з БЖД (59-1,61-1,68-1,71- 1). Практична робота №4 «Добування кисню з гідроген пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його наявності.» |
1 |
|
Повт §15,17 Ст182 вар 3 рів 1 або 2 |
|
30 |
Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення. Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин. |
1 |
|
§18 Ст 195-196 завд 2-3 рів 2-4 (один) |
|
31 |
Повторний інструктаж з БЖД (71-1,72-1). Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Умови виникнення та припинення горіння. Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин. |
1 |
|
§19 Ст 195-196 завд 4рів 2-4 (один) |
|
32 |
Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду). Демонстрації 9. Спалювання простих і складних речовин. |
1 |
|
§18 Ст 197 завд 3-5 рів 2 або Ст 198 завд 3-6 рів 3 |
|
33 |
Взаємодія кисню з простими та складними речовинами. |
1 |
|
Повт §18 – 19 Ст 198 рів 4 |
|
34 |
Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню. Навчальний проект №7 «Проблема забруднення повітря та способи розв’язування її.» |
1 |
|
§20-21 Ст 215 експер зад 1 Проект 7-8 |
|
35 |
Представлення результату Навчального проекту №8 «Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять.» |
1 |
|
§20; ст 210-211 (один)
|
|
36 |
Контроль знань з теми «Кисень». Самостійна робота. |
1 |
|
повт§15-21; ст210 р 2 зад 5 |
|
37 |
Аналіз самостійної роботи та коригування знань учнів. |
1 |
|
Повт§15-21; ст211 р 4 з 4-5 |
|
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Умови виникнення та припинення горіння. Здоров’я і безпека Безпечне поводження з речовинами. Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Екологічна безпека і сталий розвиток Склад повітря. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню. Поняття про окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Підприємливість і фінансова грамотність Проблема чистого повітря. Поняття про каталізатор.
|
|||||
|
Тема 3. Вода |
12 |
|
|
|
38 |
Вода, склад и молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода — розчинник.
|
1 |
|
§22. Творче завд – малюнки вірші тощо |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає склад молекули води; наводить приклади водних розчинів; формули кислот і основ. Діяльнісний компонент описує поширеність води у природі, фізичні властивості води; розрізняє розчинник і розчинену речовину; складає рівняння реакцій води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; обчислює масову частку і масу розчиненої речовини, масу і об’єм води в розчині, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; виготовляє розчини з певною масовою часткою розчиненої речовини; розпізнає дослідним шляхом кислоти і луги; використовує здобуті знання та навички в побуті для раціонального використання води та збереження довкілля; володіє елементарними навичками очищення води в домашніх умовах; Ціннісний компонент обґрунтовує значення розчинів у природі та житті людини; оцінює роль води в життєдіяльності організмів; висловлює судження про вплив діяльності людини на чистоту водойм та охорону їх від забруднень; відповідально ставиться до збереження водних ресурсів. |
39 |
Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.
|
1 |
|
§23. Ст7 р 1 вар 1-4 (по рядам 1) Савчин, 9кл |
|
40 |
Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Розрахункові задачі 4. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. |
|
|
§23. Савчин, 9кл Ст22-24 р 2-4 №1 |
|
41 |
Виготовлення розчину. Розрахункові задачі 4. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. Демонстрації 10. Виготовлення розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини. |
1 |
|
§23. Савчин, 9кл Ст22-24 р 2-4 №2 Підг до пр. роб |
|
42 |
Інструктаж з БЖД(59-1,61-1,68-1,71- 1). Практична робота №5 «Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин.» |
1 |
|
Повт §23. Савчин, 9кл Ст22-24 р 2-4 №3 |
|
43 |
Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори. Інструктаж з БЖД(59-1,61-1,68-1,71- 1). Лабораторний дослід №10 «Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами.» Демонстрації 11. Взаємодія кальцій оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індикатором. |
1 |
|
§24. Савчин, 8кл Ст 69 вар 1 завд 1, ст 56 вар 1 завд 5 |
|
44 |
Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори. Інструктаж з БЖД(59-1,61-1,68-1,71- 1). Лабораторний дослід №10 «Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами.» Демонстрації 12. Взаємодія карбон(ІУ) оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індикатором. |
1 |
|
§24. Савчин, 9кл Ст 27 зад 7 Ст 28 зад 10 Проект 13 |
|
45 |
Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Представлення результатів Еколого-економічного проекту №13: «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет». |
1 |
|
§24. Савчин, 9кл Ст 24 зад 10 Проекти 9-10 |
|
46 |
Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Представлення результатів навчальних проектів №9: « Дослідження якості води з різних джерел.»; №10 «Дослідження фізичних і хімічних властивостей води.» |
1 |
|
§25 Підр №8-10 Проекти 11-12 Творче завд – казка. |
|
47 |
Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Представлення результатів навчальних проектів №11: «Способи очищення води в побуті.»; №12: «Збереження чистоти водойм: розв’язування проблеми у вашій місцевості.» |
1 |
|
Повт §22-25 підг до конт роб.
|
|
48 |
Контрольна робота №2. |
1 |
|
Ст 78 р 3-4 з 2 Ст 82 з 9-10 |
|
49 |
Аналіз контрольної роботи та коригування знань учнів. |
1 |
|
Ст 76 р 3-4 з 2 Ст 84 з 9-10 |
|
50 |
Повторення: Взаємодія кисню з простими та складними речовинами. Взаємодія води з оксидами. |
1 |
|
Повт §22-25 |
|
51 |
Повторення: Розв’язання розрахункових задач:«Обчислення масової частки елемента в складній речовині»; «Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.» |
1 |
|
Повт §11, 23 |
|
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Здоров’я і безпека Хімічні властивості води. Кислотні дощі. Екологічна безпека і сталий розвиток Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Підприємливість і фінансова грамотність Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Охорона водойм від забруднення. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка розчиненої речовини».
|
|||||
Орієнтовні об’єкти екскурсій. Хімічні лабораторії промислових і сільськогосподарських підприємств, науково-дослідних інститутів, вищих навчальних закладів. Пожежна частина. Водоочисна станція. Аптека. Краєзнавчий музей. |