КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З хімії учнів 10класу за оновленими програмами
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З хімії учнів 10класу за оновленими програмами
КАЛЕНДАРНО - ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ ХІМІЇ у 10-му класі
(відповідно до Програми затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України № 1407 від 23.10.2017 р.)
№п/п |
Дата проведення
|
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання
|
Приміт. |
ПОВТОРЕННЯ ПОЧАТКОВИХ ПОНЯТЬ ПРО ОРГАНІЧНІ РЕЧОВИНИ (2 ГОД.) |
|||||
1 |
|
Первинний інструктаж з БЖД Склад, властивості, застосування окремих представників вуглеводнів (метан, етан, етен, етин). |
Знаннєвий компонент називає десять членів гомологічного ряду алканів (СН4 – С10Н22); розуміє належність речовин за їхнім складом до вуглеводнів, оксигеновмісних, нітрогеновміснихсполук. Діяльнісний компонент складає молекулярні, структурні і напівструктурні формули метану та дев’яти його гомологів (С2Н6 – С10Н22), етену, етину, метанолу, етанолу, гліцеролу, етанової та аміноетанової кислот; рівняння реакцій: горіння (повного окиснення) вуглеводнів; заміщення для метану (хлорування); приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування); що описують хімічні властивості етанової кислоти (взаємодія з індикаторами, металами, лугами, солями з точки зору електролітичної дисоціації). Ціннісний компонент обґрунтовує застосування метану, етану, етену, етину, метанолу, етанолу, гліцеролу, етанової кислоти; роль органічних сполук у живій природі; оцінює вплив на здоров’я і довкілля окремих органічних речовин; висловлює судження щодо необхідності знань про органічні сполуки для їх безпечного застосування.
|
|
|
2 |
|
Склад, властивості, застосування окремих представників оксигеновмісних(метанол, етанол, гліцерол, етанова кислота) і нітрогеновмісних(аміноетанова кислота) органічних речовин. |
|
|
|
ТЕМА 1. ТЕОРІЯ БУДОВИ ОРГАНІЧНИХ СПОЛУК (5 ГОД.) |
|||||
3 |
|
Теорія будови органічних сполук. Залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул. |
Знаннєвий компонент пояснює суть явища ізомерії; залежність властивостей речовин від складу і будови їхніх молекул на основі положень теорії будови органічних сполук; наводить приклади органічних сполук із простими, подвійними, потрійними карбон-карбоновими зв’язками. Діяльнісний компонент розрізняє органічні сполуки за якісним складом: вуглеводні, оксигено- і нітрогеновмісні речовини; простий, подвійний, потрійний карбон-карбонові зв’язки; характеризуєсуть теорії будови органічних сполук; розв’язує задачі на виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання. Ціннісний компонент усвідомлює необхідність знання властивостей речовини для встановлення її впливу на власне здоров’я і довкілля; висловлює судження про значення теорії будови органічних сполукдля розвитку органічної хімії; робить висновки про багатоманітність органічних сполук на основі теорії хімічної будови |
Навчальні проекти 1. Ізомери у природі. 2. Історія створення та розвитку теорії будови органічних сполук. 3. 3D-моделі молекул органічних сполук. |
Демонстрації 1. Моделі молекул органічних сполук (у тому числі 3D-проектування). |
4 |
|
Поняття про явище ізомерії та ізомери. Навчальні проекти 1. Ізомери у природі. 2. Історія створення та розвитку теорії будови органічних сполук. 3. 3D-моделі молекул органічних сполук. |
|
Демонстрації 2. Моделі молекул ізомерів (у тому числі 3D-проектування).
|
|
5 |
|
Ковалентні карбон-карбонові зв’язки у молекулах органічних сполук: простий, подвійний, потрійний. |
|
|
|
6 |
|
Виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів. Розв’язування розрахункових задач 1. Виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів. |
|
|
|
7 |
|
Класифікація органічних сполук. |
|
ТО |
|
Наскрізні змістові лінії Екологічна безпека і сталий розвиток. Залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул. Підприємливість і фінансова грамотність. Залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул. Розв’язування розрахункових задач на виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів |
|||||
ТЕМА 2. ВУГЛЕВОДНІ (13 ГОД.) |
|||||
8 |
|
Класифікація вуглеводнів. Алкани. Загальна формула алканів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. |
Знаннєвий компонент називає алкани, алкени і алкіни за систематичною номенклатурою; загальні формули алканів, алкенів, алкінів; фізичні властивості бензену; пояснює суть структурної ізомерії вуглеводнів; розпізнає структурні ізомери певної речовини; наводить приклади насичених, ненасичених й ароматичних вуглеводнів; структурних формул ізомерів алканів, алкенів і алкінів. Діяльнісний компонент розрізняєвуглеводні різних гомологічних рядів; складає на основі загальної формули молекулярні формули вуглеводнів певного гомологічного ряду; молекулярну і структурну формули бензену; структурні формули алканів, алкенів і алкінів; структурні формули ізомерів алканів, алкенів і алкінів за молекулярною формулою сполуки; рівняння реакцій, які описують хімічні властивості алканів (термічний розклад, ізомеризація, галогенування), етену і етину (часткове окиснення, приєднання галогеноводнів, гідратація), бензену (горіння, галогенування, гідрування), одержання алканів (гідрування алкенів, алкінів), етену (дегідрування етану), етину (дегідрування етану, етену, гідроліз кальцій ацетиленіду), бензену (із етину, дегідрування н-гексану); класифікує вуглеводні різних гомологічних рядів, порівнює їхні будову і властивості; характеризує хімічні властивості алканів, етену та етину, бензену, способи одержання їх; установлює зв’язки між складом, будовою, властивостями, зберіганням, транспортуванням і застосуванням вуглеводнів та їхнім впливом на довкілля; взаємозв’язки між гомологічними рядами вуглеводнів; дотримується правил безпечного поводження з вуглеводнями і їхніми похідними у побуті; розв’язує задачі на виведення молекулярної формули речовини за загальною формулою гомологічного ряду та густиною або відносною густиною; масою, об’ємом або кількістю речовини реагентів або продуктів реакції, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання. Ціннісний компонент робить висновки щодо властивостей речовин на підставі їхньої будови і про будову речовин на підставі їхніх властивостей; усвідомлює необхідність збереження довкілля під час одержання і застосування вуглеводнів; обґрунтовує застосування вуглеводнів їхніми властивостями; оцінює пожежну небезпечність вуглеводнів; екологічні наслідки порушення технологій добування і застосування вуглеводнів та їхніх похідних; висловлює судженняпро значення засобів захисту рослин і їхній вплив на здоров’я людей та довкілля за їх неправильного використання. |
|
|
9 |
|
Хімічні властивості алканів. Методи одержання алканів |
|
Демонстрації 3. Відношення насичених вуглеводнів до лугів, кислот. |
|
10 |
|
Алкени. Загальна та молекулярні формули алкенів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. |
|
|
|
11 |
|
Хімічні властивості етену. Методи одержання етену. |
|
|
|
12 |
|
Алкіни. Загальна та молекулярні формули алкінів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. |
|
|
|
13 |
|
Хімічні властивості етину. Методи одержання етину. |
|
|
|
14 |
|
Арени. Бензен: молекулярна і структурна формули, фізичні властивості. |
|
|
|
15 |
|
Хімічні властивості бензену. Методи одержання бензену. |
|
|
|
16 |
|
Розв’язування розрахункових задач Виведення молекулярної формули речовини за загальною формулою гомологічного ряду та густиною або відносною густиною.
|
|
|
|
17 |
|
Розв’язування розрахункових задач Виведення молекулярної формули речовини за масою, об’ємом або кількістю речовини реагентів або продуктів реакції. |
Навчальні проекти 4. Октанове число та якість бензину. 5. Цетанове число дизельного палива. 6. Ароматичні сполуки навколо нас. 7. Смог як хімічне явище. 8. Коксування вугілля: продукти та їх використання. 9. Біогаз. 10. Вплив на довкілля вуглеводнів та їхніх похідних. |
|
|
18 |
|
Застосування вуглеводнів. Навчальні проекти 4. Октанове число та якість бензину. 5. Цетанове число дизельного палива. 6. Ароматичні сполуки навколо нас. 7. Смог як хімічне явище. 8. Коксування вугілля: продукти та їх використання. 9. Біогаз. 10. Вплив на довкілля вуглеводнів та їхніх похідних. |
|
|
|
19 |
|
Взаємозв’язки між гомологічними рядами вуглеводнів. Виконання тренувальних вправ та розв’язання розрахункових задач. |
|
|
|
20 |
|
Контрольна робота № 1 з теми «Вуглеводні». |
|
ТО |
|
ТЕМА 3. ОКСИГЕНОВМІСНІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ (18 ГОД.) |
|||||
21 |
|
Спирти. Поняття про характеристичну (функціональну) групу. Насичені одноатомні спирти. Водневий зв’язок, його вплив на фізичні властивості спиртів |
Знаннєвий компонент називає загальні формули та характеристичні (функціональні) групи спиртів, альдегідів, карбонових кислот, естерів; за систематичною номенклатурою спирти, альдегіди, насичені одноосновні карбонові кислоти, естери; пояснює вплив характеристичної (функціональної) групи на фізичні і хімічні властивості оксигеновміснихорганічних сполук; водневого зв’язку на фізичні властивості оксигеновміснихорганічних сполук; наводить приклади спиртів, альдегідів, насичених одноосновних карбонових кислот, естерів, жирів, вуглеводів і їхні тривіальні назви; поширення оксигеновмісних органічних сполук у природі і харчових продуктах. Діяльнісний компонент розрізняє насичені й ненасичені жири; моно-, ди-, полісахариди; реакції естерифікації; класифікує оксигеновмісні органічні сполуки за характеристичними групами; складає молекулярні і структурні формули спиртів, фенолу, альдегідів, насичених одноосновних карбонових кислот, естерів, жирів, вуглеводів (за назвами і загальними формулами відповідних гомологічних рядів); рівняння реакцій, які описують хімічні властивості насичених одноатомних спиртів (повне і часткове окиснення, дегідратація, взаємодія з лужними металами, гідроген галогенідами), гліцеролу (повне окиснення, взаємодія з лужними металами), фенолу (взаємодія з лужними металами, лугами, бромною водою), етаналю (часткове окиснення і відновлення), одноосновних карбонових кислот (взаємодія з індикаторами, металами, лугами, солями, спиртами), естерів (гідроліз), жирів (гідрування та лужний гідроліз), глюкози (часткове окиснення, відновлення воднем, бродіння спиртове і молочнокисле), сахарози, крохмалю і целюлози (молекулярні рівняння гідролізу), одержання етанолу (гідратація етену, бродіння глюкози), етаналю (гідратація етину, окиснення етанолу), етанової кислоти (окиснення етаналю, етанолу), фотосинтезу, утворення сахарози, крохмалю і целюлози у природі ; порівнює будову і властивості сполук з різними характеристичними групами, одноатомних спиртів і фенолу, крохмалю і целюлози; хімічні властивості насичених одноосновних карбонових і неорганічних кислот; властивості натуральних і штучних волокон; характеризує хімічні властивості одноатомних насичених спиртів, етаналю, насичених одноосновних карбонових кислот, естерів, жирів, вуглеводів; способи одержання етанолу, етаналю, етанової кислоти, глюкози, сахарози, крохмалю і целюлози; прогнозує хімічні властивості оксигеновмісних органічних сполук на основі знань про властивості характеристичних (функціональних) груп; установлює причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями, застосуванням і впливом на довкілля оксигеновмісних органічних сполук; генетичні зв’язки між оксигеновмісними органічними сполуками; виявляє наявність альдегідів, карбонових кислот, глюкози; дотримується правил безпечного поводження з органічними речовинами; обчислює за хімічними рівняннями кількість речовини, масу або об’єм за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання; розв’язує експериментальні задачі, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання. Ціннісний компонент робить висновки щодо властивостей оксигеновмісних органічних речовин на підставі їхньої будови і про будову оксигеновмісних речовин на підставі їхніх властивостей; на основі спостережень; усвідомлює взаємозв’язок складу, будови, властивостей, застосування оксигеновмісних органічних речовин і їхнього впливу на довкілля; необхідність охорони довкілля від промислових відходів, що містять фенол; висловлює судження щодо впливу продуктів органічного синтезу на здоров’я людини та екологічний стан довкілля; розв’язує проблему власного раціонального харчування на основі знань про жири і вуглеводи; оцінює біологічне значення жирів і вуглеводів для харчування людини; раціональне співвідношення вживання рослинних та тваринних жирів, перевагу одягу з натуральних тканин; безпечність органічних речовин і приймає обґрунтоване рішення щодо їхнього використання. |
|
|
22 |
|
Хімічні властивості насичених одноатомних спиртів. Одержання етанолу. |
|
Демонстрації 4. Окиснення етанолу до етаналю. |
|
23 |
|
Поняття про багатоатомні спирти на прикладі гліцеролу, його хімічні властивості. |
|
|
|
24 |
|
Фенол: склад і будова молекули, фізичні та хімічні властивості. |
|
|
|
25 |
|
Розв’язування розрахункових задач Обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси або об’єму за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок. |
|
|
|
26 |
|
Альдегіди. Склад, будова молекул, загальна та структурні формули, систематична номенклатура і фізичні властивості альдегідів. |
|
|
|
27 |
|
Хімічні властивості етаналю, його одержання.
|
|
Демонстрації 5. Окиснення метаналю (етаналю)амоніачним розчином арґентум(І) оксиду (віртуально). 6. Окиснення метаналю(етаналю) свіжоодержаним купрум(ІІ) гідроксидом (віртуально). |
|
28 |
|
Карбонові кислоти, їх поширення в природі та класифікація |
|
|
|
29 |
|
Хімічні властивості насичених одноосновних карбонових кислот. Реакція естерифікації. Одержання етанової кислоти. Інструктаж з БЖД ЛД №1 Виявлення органічних кислот у харчових продуктах. |
|
|
|
30 |
|
Естери, загальна та структурні формули, систематична номенклатура, фізичні властивості. Гідроліз естерів. |
|
Демонстрації 7. Ознайомлення зі зразками естерів. |
|
31 |
|
Жири як представники естерів. Класифікація жирів, їхні хімічні властивості.
|
|
Демонстрації 8. Відношення жирів до води та органічних розчинників. 9.Доведення ненасиченого характеру рідких жирів (віртуально). |
|
32 |
|
Вуглеводи.Класифікація вуглеводів, їх утворення й поширення у природі. |
|
|
|
33 |
|
Глюкоза: молекулярна формула та її відкрита форма. Хімічні властивості глюкози. Способи одержання глюкози. Інструктаж з БЖД ЛД №2 Окиснення глюкози свіжоодержаним купрум(ІІ) гідроксидом. |
|
Демонстрації 10. Окиснення глюкози амоніачним розчином арґентум(І) оксиду (за відсутності реагентів – віртуально).
|
|
34 |
|
Сахароза, крохмаль і целюлоза: молекулярні формули, гідроліз.Способи одержання сахарози, крохмалю і целюлози. |
|
|
|
35 |
|
ПР № 1. Розв’язування експериментальних задач. |
|
|
|
36 |
|
Генетичні зв’язки між оксигеновмісними органічними сполуками. Виконання тренувальних вправ та розв’язання розрахункових задач. |
Навчальні проекти №11-18
|
|
|
37 |
|
Значення та застосування оксигеновмісних органічних речовин і їхній вплив на довкілля. Захист навчальних проектів 11. Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу. 12. Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші. 13. Вуглеводи у харчових продуктах: виявлення і біологічне значення. 15. Натуральні волокна рослинного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування. 16. Штучні волокна: їхнє застосування у побуті та промисловості. 17. Етери та естери в косметиці. 18. Біодизельне пальне. |
|
|
|
38 |
|
Контрольна робота №2 з теми «Оксигеновмісні органічні сполуки» |
|
ТО |
|
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Одержання етанолу, етаналю. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток Біологічне значення жирів і вуглеводів для харчування людини. Підприємливість і фінансова грамотність . Одержання етанолу, етаналю. Реакція естерифікації. Обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси або об’єму за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок. |
|||||
ТЕМА 4. НІТРОГЕНОВМІСНІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ (5 ГОД.) |
|||||
39 |
|
Насичені аміни: склад і будова молекули. Аміни як органічні основи. Хімічні властивості метан аміну |
|
|
|
40 |
|
Ароматичні аміни: склад і будова молекули, назва найпростішої за складом сполуки. Хімічні властивості аніліну. Одержання аніліну. |
|
Демонстрації 11. Взаємодія аніліну з хлоридною кислотою (віртуально). 12. Взаємодія аніліну з бромною водою (віртуально). |
|
41 |
|
Амінокислоти: склад і будова молекул, загальні і структурні формули. Пептидна група. |
Навчальні проекти 19. Натуральні волокна тваринного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування. 20. Анілін – основа для виробництва барвників. 21. Синтез білків. 22. Збалансоване харчування – запорука здорового життя. 23. Виведення плям органічного походження |
||
42 |
|
Хімічні властивості аміноетанової кислоти. Пептиди. Навчальні проекти 19. Натуральні волокна тваринного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування. 20. Анілін – основа для виробництва барвників. 21. Синтез білків. 22. Збалансоване харчування – запорука здорового життя. 23. Виведення плям органічного походження. |
|
|
|
43 |
|
Білки як високомолекулярні сполуки. Хімічні властивості білків (без запису рівнянь реакцій). Інструктаж з БЖД ЛД №3 «Біуретова реакція» ЛД № 4 «Ксантопротеїнова реакція.» |
|
|
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Громадянська відповідальність. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність Одержання аніліну. |
|||||
ТЕМА 5. СИНТЕТИЧНІ ВИСОКОМОЛЕКУЛЯРНІ РЕЧОВИНИ І ПОЛІМЕРНІ МАТЕРІАЛИ НА ЇХ ОСНОВІ (5 ГОД.) |
|||||
44 |
|
Синтетичні високомолекулярні речовини. Полімери. Реакції полімеризації і поліконденсації. Пластмаси. |
|
|
Демонстрації 13. Зразки пластмас, каучуків, гуми, синтетичних волокон |
45 |
|
Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання. Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства. |
Навчальні проекти 25. Рециклінг як єдиний цивілізований спосіб утилізації твердих побутових відходів. 26. Переробка побутових відходів в Україні та розвинених країнах світу.
27. Перспективи одержання і застосування полімерів із 28. Дослідження маркування виробів із полімерних матеріалів і пластмас. 29. Виготовлення виробів із пластикових пляшок. |
Демонстрації 13. Зразки пластмас, каучуків, гуми, синтетичних волокон |
|
46 |
|
Захист навчальних проектів. Навчальні проекти 25. Рециклінг як єдиний цивілізований спосіб утилізації твердих побутових відходів. 26. Переробка побутових відходів в Україні та розвинених країнах світу.
27. Перспективи одержання і застосування полімерів із 28. Дослідження маркування виробів із полімерних матеріалів і пластмас. 29. Виготовлення виробів із пластикових пляшок. |
|
|
|
47 |
|
Каучуки, гума.
|
Навчальні проекти 24. Синтетичні волокна: їх значення, застосування у побуті та промисловості. |
Демонстрації 13. Зразки пластмас, каучуків, гуми, синтетичних волокон |
|
48 |
|
Синтетичні волокна: фізичні властивості і застосування. Навчальні проекти 24. Синтетичні волокна: їх значення, застосування у побуті та промисловості. |
|
|
|
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання. Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства. Громадянська відповідальність. Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства. Підприємливість і фінансова грамотність Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання |
|||||
ТЕМА 6. БАГАТОМАНІТНІСТЬ ТА ЗВ’ЯЗКИ МІЖ КЛАСАМИ ОРГАНІЧНИХ РЕЧОВИН (4 ГОД.) |
|||||
49 |
|
Зв’язки між класами органічних речовин. |
Знаннєвий компонент пояснює причини багатоманітності органічних речовин; наводить приклади гомологів та ізомерів; сполук із простими і кратними зв’язками; сполук з різними характеристичними (функціональними) групами; природних та синтетичних біологічно активних речовин. Діяльнісний компонент розрізняє органічні сполуки за належністю до відповідних гомологічних рядів; складає рівняння реакцій, які характеризують генетичні зв’язки органічних сполук; досліджує наявність органічних кислот у продуктах харчування за допомогою індикаторів; установлює зв’язки між класами органічних сполук; використовує знання про органічні сполуки для пояснення їх різноманітності; дотримується правил безпечного поводження з органічними речовинами. Ціннісний компонент усвідомлює необхідність знання властивостей речовини для встановлення її впливу на власне здоров’я і довкілля; роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетичної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів; оцінює значення біологічно активних речовин для організму людини; популяризує хімічні знання; усвідомлює право на власний вибір і прийняття рішення; відповідальність за збереження довкілля від шкідливих викидів; обґрунтовує значення органічних речовин у створенні нових матеріалів; робить висновки про важливість знань про органічні сполуки. |
|
|
50 |
|
Загальні поняття про біологічно активні речовини (вітаміни, ферменти). Навчальні проекти 31. Доцільність та шкідливість біологічно активних добавок.
|
|
|
|
51 |
|
Роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетичної проблем, продовольчої проблеми, створенні нових матеріалів. Навчальні проекти 30. Найважливіші хімічні виробництва органічної хімії в Україні. |
|
|
|
52 |
|
Контроль знань з теми «Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі», «Багатоманітність та зв’язки між класами органічних речовин» (тестові завдання) |
|
ТО |
|
Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність. Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Підприємливість і фінансова грамотність Біологічно активні речовини. Роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетичної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів |
Контрольні роботи- 2 Практичних робіт - 1 Навчальних проектів -31
Тематичні атестації- 4 Лабораторні дослідження - 4