Календарно-тематичне планування з інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" 6 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування з інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" 6 клас розроблено відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.). Плануванняч розраховане на мінімальну кількість годин, тобто 1 год в тиждень
Перегляд файлу

Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Біда Дарія Дмитрівна, Гільберг Тетяна Георгіївна, Колісник Ярина Іванівна).

  Рекомендовано Міністерством освіти і науки України:  Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795.

 Підручник:

Пізнаємо природу.  Підручник інтегрованого курсу для 6 класу закладів загальної середньої освіти  / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. –  Київ: «Генеза», 2022.

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02.2022 № 140).

Відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.).

Календарно-тематичне планування на 2023-2024 навчальний рік

Пізнаємо природу 6 клас

(до підручника Д. Д. Біда та ін.)

 (35 год – 1 год на тиждень)

Тема уроку

Д/з

Дата

РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (2 год)

Тема 1. Перший крок у науку (2 год)

1

Інструктаж з БЖД. Об’єкт і предмет природничих наук.  Взаємозв’язок природничих наук. 

 

 

2

Природничі науки,  STEM  і  професії майбутнього.

Причинно-наслідкові зв’язки у природі.

 

 

                      профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і природничі науки»;

                      створення таблиці «Об’єкт і предмет природничих наук»;

                      з’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання.

РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО ЯВИЩА ПРИРОДИ (20 год)

Тема 1. Пізнаємо фізичні явища (9 год)

3

Механічний рух тіл.  Відносність руху і спокою.

Траєкторія. Прямолінійний і криволінійний рух. Величини, що описують рух. Швидкість.   

 

 

4

Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Використання ефектів теплового розширення.  Теплопередача.

 

 

5

Поняття про  передачу  тепла у твердих тілах, рідинах і газах. Пароутворення. 

 

 

6

Електризація  тіл. Взаємодія наелектризованих тіл. Поняття про електричні заряди.

Електричний розряд. Провідники та ізолятори.

 

 

7

Блискавка. Правила безпечної поведінки  під час грози.  

Електричне коло. Елементи електричних кіл. Складання електричних кіл.

 

 

8

Дії електричного струму. Електроприлади. Правила безпечної поведінки з   електроприладами.

Електромобілі. Поняття про перетворення та передачу електроенергії.

 

 

9

Світло і тінь. Природні та штучні джерела світла.

Прямолінійне поширення світла. Утворення тіні. Прозорі, непрозорі та напівпрозорі предмети.

 

 

10

Поняття про закони поширення світла. Як діє лінза? Як виникає зображення в оці?  Джерела та характеристики звуку.   Як поширюється звук? Швидкість звуку. Як ми чуємо? Вплив звуків на організм людини.

 

 

11

Узагальнення з теми «Пізнаємо фізичні явища».

 

 

            Вимірювання відстані й часу;       - обрахунок середньої швидкості руху пішохода;

            розв’язування задач на знаходження швидкості;

            спостереження (або відеоролик) демонстрації теплового розширення твердих тіл (кільце і куля);

            виготовлення моделі рідинного термометра;

            спостереження теплового розширення рідин і газів;

            спостереження явища кипіння;

            спостереження явища теплопередачі;

            спостереження взаємодії тіл, наелектризованих  тертям;

            спостереження електризації через вплив;

            складання електричних кіл;

            спостереження дій електричного струму;

            схематичне зображення окремих елементів та схеми електричного кола;

            мозковий штурм «Як зменшити споживання електричної

енергії?»;

            дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років?

дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах;

          дослідження залежності характеристик звуку від натягу і довжини струни (пластини);

Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни (2 год)

12

Речовини навколо тебе. Основні речовини, що входять до складу  атмосфери (кисень, азот, вуглекислий газ), гідросфери (вода)  та літосфери (пісок, вапняк, вугілля). 

Чисті речовини та суміші. Однорідні та неоднорідні суміші.

 

 

13

Способи розділення сумішей. Повітря та морська вода – природні суміші. Зворотні та незворотні зміни речовин. Інструктаж з БЖД. Практична робота №1 «Приготування та розділення сумішей».

 

 

          спостереження сумішей за допомогою лупи (або зуму в мобільному телефоні);  виготовлення фільтра;

          демонстраційний експеримент (або відеоролик) «Спостереження явища випарювання»;

          дослідження чинників, що впливають на розчинність;

Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища (2 год)

14

Земля і Місяць. Зміна дня і ночі; зміна пір року. Добовий та орбітальний рухи Землі. Фази Місяця. Сонячні та місячні затемнення.

 

 

15

Поняття про припливи та відпливи.

 

 

          з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими ознайомлення з фотографіями Місяця;

          дослідницьке завдання «Як утворюються кратери?»;

          ознайомлення досліджують фактори антропогенного впливу;

          вивчення фотографій Землі з космосу;

          моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення;

          спостереження за фазами Місяця та виготовлення таблицісхеми «Фази Місяця»;

Тема 4. Пізнаємо біологічні явища (7 год)

16

Живлення організмів. Фотосинтез.

Мінеральне живлення рослин. Рослини, які поєднують фотосинтез з іншими способами живлення.

 

 

17

Різноманітність їжі, способів живлення і систем травлення тварин. Поняття про перетворення речовин в організмі людини (від травної системи до клітини).

 

 

18

Дихання організмів. Як дихають рослини.

Різноманітність органів і способів дихання тварин. 

 

 

19

Різноманітність рухів рослин. Види руху тварин.

Подразливість рослин і тварин.

 

 

20

Порівняння типів розмноження рослин: нестатеве (спороутворення у папоротеподібних), статеве (утворення насіння у покритонасінних) і вегетативне (на прикладі папоротеподібних і покритонасінних рослин).

Інструктаж з БЖД. Практична робота №2 «Розмноження рослин».

 

 

21

Форми розмноження тварин. Як ростуть рослини, тварини, людина. Таємниці індивідуального розвитку різних організмів.

 

 

22

Узагальнення з розділу 2: «Пізнаємо явища природи».

 

 

       дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу;

       створення буклета «Чим харчуються дикі тварини (які живуть біля людей чи в зоопарку, лісі, озері і т. д. (на вибір учнів)», «Чим харчуються домашні тварини»;

       Складання узагальнювальних схем «Живлення рослин», «Способи живлення тварин», «Шлях речовин від ротової порожнини до клітини тіла (на прикладі організму людини)»;

       дискусія «Чи всі організми дихають?»;дослідження дихання рослин;

       дослідження і спостереження за диханням людини;

інформаційний пошук «Що таке дихальна недостатність», «Що показує пульсоксиметр»;

       дослідження за рухами рослин на підвіконні;

       обговорення відео з прикладами рухів тварин;

       спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози сором’язливої або комахоїдних рослин (росички, венериної мухоловки);

       обговорення відео з прикладами подразливості різних тварин;

спостереження за реакцією тварин на подразники;

          дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»;

          складання в парах схеми «Етапи розвитку рослин (на прикладі квіткових рослин)»;

          складання в групах схеми «Етапи розвитку тварин (на прикладі комах, земноводних, птахів, домашніх ссавців)»;

          виконання проєкту на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)», «Розвиток тварини (обраної учнями)», «Розвиток людини».

РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО СОНЯЧНУ СИСТЕМУ (4 год)

Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження (1 год)

23

Оптичні телескопи та радіотелескопи.   Твої власні астрономічні спостереження.

Бінокль. Небесна сфера. Зоряне небо. Сузір’я.

 

 

         Спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів

         виготовлення моделі сузір’я;

         екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію; ознайомлення з картою зоряного неба; спостереження за зміною точки сходу (заходу) Сонця  (Місяця);

Тема 2. Сонячна система (2 год)

24

Склад Сонячної системи. Сонце. Планети та карликові планети. Малі тіла. Метеороїди. Загальна характеристика планет земної групи та планет-гігантів.

 

 

25

Кратери й астроблеми. Супутники та кільця планет.

Пошуки життя в Сонячній системі. Проєкти освоєння та колонізації Сонячної системи.

 

 

         ознайомлення з фотографіями кратерів та астроблем; ознайомлення з фотографіями Марса;

         моделювання планетних орбіт  Сонячної системи;

Тема 3. Всесвіт (1 год)

26

Геоцентрична та геліоцентрична моделі Всесвіту. Сучасні уявлення про Всесвіт. Наше місце у Всесвіті.

 

 

         моделювання процесу розширення Всесвіту за допомогою повітряної кульки;  інформаційний проєкт «Імена України в космосі».

РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ У ПРИРОДІ (5 год)

Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою природою (1год)

27

Середовище життя, чинники неживої природи. Водне середовище і пристосування до його умов рослин і тварин. Наземно-повітряне середовище і пристосування до життя в ньому рослин і тварин.

Умови ґрунту як середовища життя і пристосування його жителів. Організми як середовище життя. 

 

 

       складання схеми «Взаємозв’язки неживої і живої природи»;

       гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування;

       створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування; • проєкти «Паразити домашніх тварин», «Як тварини впливають на родючість грунту»;

Тема 2. Взаємозв’язки між живими організмами (2 год)

28

Паразити і хижаки. Нахлібники і квартиранти. Партнери. Ланцюги живлення. Інструктаж з БЖД. Практична робота №3 «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)».

 

 

29

Пристосування рослин і тварин, щоб не бути з’їденими чи знайденими.

 

 

          моделювання ситуації «Якщо зникне організм (вибраний), то як це вплине на інші організми?»

          складання буклетів про отруйні рослини і тварин місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі;

складання екологічної казки;

Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях (1 год)

30

Угруповання організмів, природні і створені людиною. Взаємозв’язки в прісній водоймі, морі чи океані.

Взаємозв’язки в лісі й парку. Організми луки й городу, взаємозв’язки між ними та довкіллям.

Взаємозв’язки організмів у ґрунті. Виживання в пустелях. Життя рослин і тварин серед людей.

 

 

       гра «Хто з ким пов’язаний?»;

       дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань»;

       робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у морі чи океані», «Взаємозв’язки організмів у лісі», дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?»;

       проєкт на вибір: «Організми та їхні зв’язки в нашому озері», «Організми та їхні зв’язки в нашому лісі»,«Організми та їхні зв’язки на городі»; «Життя рослин і тварин біля нас»;

Тема 4. Біологічні ритми організмів (1 год)

31

Періодичні зміни середовища життя і пристосування до них організмів. Інструктаж з БЖД. Практична робота №4 «Квітковий годинник на подвір’ї».

 

 

         інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя денних і нічних тварин», «Пристосування організмів до змін пір року»;

РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (4 год)

Тема 1. Пізнай свої здібності (1 год)

32

Здібності та можливості людини.  Як зрозуміти та розвинути свої здібності. Пам’ять і увага. Мозок – орган, який керує діяльністю організму. Вплив циклічних процесів у природі на організм людини.

 

 

               вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали;

               складання раціону харчування «Смаколики для мозку»;

інформаційний проєкт «Винаходи Леонардо да Вінчі»;

Тема 2. Мистецтво виживання (1 год)

33

Підкорення полюсів Землі. Робота полярників на станції Вернадського. Дослідження океанів і атмосфери. Підкорення найвищих вершин світу. Дослідження джунглів Амазонки.  Сучасні екстремальні подорожі.    

 

 

               добування води з повітря;

               очищення річкової (озерної, забрудненої ґрунтом) води, фільтрування і випарювання;

               опріснення солоної води;

               виготовлення посудини для пиття з паперу;

               гра «Заблукали в лісі»;

               гра «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження);

               гра «Подаємо сигнали про допомогу»;

інформаційний мініпроєкт «Дари лісу»;

Тема 1. Як змінити світ на краще (2 год)

34

Вплив діяльності людини на взаємозв’язки в природі. Парниковий ефект. Участь України в міжнародному співробітництві з  охорони навколишнього середовища. Життя в екостилі та позитивні емоції

 

 

35

Узагальнення знань

 

 

складання «Дерева рішень»;

заняття на екологічній стежці;

проєкт «Уроки життя»; «Альтернатива хімічним засобам захисту рослин»;

практичні завдання на формування екологічного стилю

 

 

docx
Додано
9 березня
Переглядів
577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку