Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Біда Дарія Дмитрівна, Гільберг Тетяна Георгіївна, Колісник Ярина Іванівна).
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України: Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795.
Підручник:
Пізнаємо природу. Підручник інтегрованого курсу для 6 класу закладів загальної середньої освіти / Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. – Київ: «Генеза», 2022.
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02.2022 № 140).
Відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.).
Календарно-тематичне планування на 2023-2024 навчальний рік
Пізнаємо природу 6 клас
(до підручника Д. Д. Біда та ін.)
(35 год – 1 год на тиждень)
№ |
Тема уроку |
Д/з |
Дата |
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (2 год) |
|||
Тема 1. Перший крок у науку (2 год) |
|||
1 |
Інструктаж з БЖД. Об’єкт і предмет природничих наук. Взаємозв’язок природничих наук. |
|
|
2 |
Природничі науки, STEM і професії майбутнього. Причинно-наслідкові зв’язки у природі. |
|
|
• профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і природничі науки»; • створення таблиці «Об’єкт і предмет природничих наук»; • з’ясування послідовності та суті етапів наукового методу пізнання. |
|||
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО ЯВИЩА ПРИРОДИ (20 год) |
|||
Тема 1. Пізнаємо фізичні явища (9 год) |
|||
3 |
Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. Траєкторія. Прямолінійний і криволінійний рух. Величини, що описують рух. Швидкість. |
|
|
4 |
Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Використання ефектів теплового розширення. Теплопередача. |
|
|
5 |
Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах. Пароутворення. |
|
|
6 |
Електризація тіл. Взаємодія наелектризованих тіл. Поняття про електричні заряди. Електричний розряд. Провідники та ізолятори. |
|
|
7 |
Блискавка. Правила безпечної поведінки під час грози. Електричне коло. Елементи електричних кіл. Складання електричних кіл. |
|
|
8 |
Дії електричного струму. Електроприлади. Правила безпечної поведінки з електроприладами. Електромобілі. Поняття про перетворення та передачу електроенергії. |
|
|
9 |
Світло і тінь. Природні та штучні джерела світла. Прямолінійне поширення світла. Утворення тіні. Прозорі, непрозорі та напівпрозорі предмети. |
|
|
10 |
Поняття про закони поширення світла. Як діє лінза? Як виникає зображення в оці? Джерела та характеристики звуку. Як поширюється звук? Швидкість звуку. Як ми чуємо? Вплив звуків на організм людини. |
|
|
11 |
Узагальнення з теми «Пізнаємо фізичні явища». |
|
|
• Вимірювання відстані й часу; - обрахунок середньої швидкості руху пішохода; • розв’язування задач на знаходження швидкості; • спостереження (або відеоролик) демонстрації теплового розширення твердих тіл (кільце і куля); • виготовлення моделі рідинного термометра; • спостереження теплового розширення рідин і газів; • спостереження явища кипіння; • спостереження явища теплопередачі; • спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям; • спостереження електризації через вплив; • складання електричних кіл; • спостереження дій електричного струму; • схематичне зображення окремих елементів та схеми електричного кола; • мозковий штурм «Як зменшити споживання електричної енергії?»; • дискусія в групах «Яким буде транспорт через 100 років? дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах; • дослідження залежності характеристик звуку від натягу і довжини струни (пластини); |
|||
Тема 2. Пізнаємо речовини та їхні зміни (2 год) |
|||
12 |
Речовини навколо тебе. Основні речовини, що входять до складу атмосфери (кисень, азот, вуглекислий газ), гідросфери (вода) та літосфери (пісок, вапняк, вугілля). Чисті речовини та суміші. Однорідні та неоднорідні суміші. |
|
|
13 |
Способи розділення сумішей. Повітря та морська вода – природні суміші. Зворотні та незворотні зміни речовин. Інструктаж з БЖД. Практична робота №1 «Приготування та розділення сумішей». |
|
|
• спостереження сумішей за допомогою лупи (або зуму в мобільному телефоні); виготовлення фільтра; • демонстраційний експеримент (або відеоролик) «Спостереження явища випарювання»; • дослідження чинників, що впливають на розчинність; |
|||
Тема 3. Пізнаємо астрономічні явища (2 год) |
|||
14 |
Земля і Місяць. Зміна дня і ночі; зміна пір року. Добовий та орбітальний рухи Землі. Фази Місяця. Сонячні та місячні затемнення. |
|
|
15 |
Поняття про припливи та відпливи. |
|
|
• з аерокосмічними знімками поверхні Землі, за якими ознайомлення з фотографіями Місяця; • дослідницьке завдання «Як утворюються кратери?»; • ознайомлення досліджують фактори антропогенного впливу; • вивчення фотографій Землі з космосу; • моделювання (або відеоролик) сонячного та місячного затемнення; • спостереження за фазами Місяця та виготовлення таблицісхеми «Фази Місяця»; |
|||
Тема 4. Пізнаємо біологічні явища (7 год) |
|||
16 |
Живлення організмів. Фотосинтез. Мінеральне живлення рослин. Рослини, які поєднують фотосинтез з іншими способами живлення. |
|
|
17 |
Різноманітність їжі, способів живлення і систем травлення тварин. Поняття про перетворення речовин в організмі людини (від травної системи до клітини). |
|
|
18 |
Дихання організмів. Як дихають рослини. Різноманітність органів і способів дихання тварин. |
|
|
19 |
Різноманітність рухів рослин. Види руху тварин. Подразливість рослин і тварин. |
|
|
20 |
Порівняння типів розмноження рослин: нестатеве (спороутворення у папоротеподібних), статеве (утворення насіння у покритонасінних) і вегетативне (на прикладі папоротеподібних і покритонасінних рослин). Інструктаж з БЖД. Практична робота №2 «Розмноження рослин». |
|
|
21 |
Форми розмноження тварин. Як ростуть рослини, тварини, людина. Таємниці індивідуального розвитку різних організмів. |
|
|
22 |
Узагальнення з розділу 2: «Пізнаємо явища природи». |
|
|
• дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі в процесі фотосинтезу; • створення буклета «Чим харчуються дикі тварини (які живуть біля людей чи в зоопарку, лісі, озері і т. д. (на вибір учнів)», «Чим харчуються домашні тварини»; • Складання узагальнювальних схем «Живлення рослин», «Способи живлення тварин», «Шлях речовин від ротової порожнини до клітини тіла (на прикладі організму людини)»; • дискусія «Чи всі організми дихають?»;дослідження дихання рослин; • дослідження і спостереження за диханням людини; інформаційний пошук «Що таке дихальна недостатність», «Що показує пульсоксиметр»; • дослідження за рухами рослин на підвіконні; • обговорення відео з прикладами рухів тварин; • спостереження за подразливістю рослин на прикладі мімози сором’язливої або комахоїдних рослин (росички, венериної мухоловки); • обговорення відео з прикладами подразливості різних тварин; спостереження за реакцією тварин на подразники; • дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин»; • складання в парах схеми «Етапи розвитку рослин (на прикладі квіткових рослин)»; • складання в групах схеми «Етапи розвитку тварин (на прикладі комах, земноводних, птахів, домашніх ссавців)»; • виконання проєкту на вибір учнів «Розвиток квіткової рослини (обраної учнями)», «Розвиток тварини (обраної учнями)», «Розвиток людини». |
|||
РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО СОНЯЧНУ СИСТЕМУ (4 год) |
|||
Тема 1. Астрономічні інструменти та спостереження (1 год) |
|||
23 |
Оптичні телескопи та радіотелескопи. Твої власні астрономічні спостереження. Бінокль. Небесна сфера. Зоряне небо. Сузір’я. |
|
|
• Спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів • виготовлення моделі сузір’я; • екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію; ознайомлення з картою зоряного неба; спостереження за зміною точки сходу (заходу) Сонця (Місяця); |
|||
Тема 2. Сонячна система (2 год) |
|||
24 |
Склад Сонячної системи. Сонце. Планети та карликові планети. Малі тіла. Метеороїди. Загальна характеристика планет земної групи та планет-гігантів. |
|
|
25 |
Кратери й астроблеми. Супутники та кільця планет. Пошуки життя в Сонячній системі. Проєкти освоєння та колонізації Сонячної системи. |
|
|
• ознайомлення з фотографіями кратерів та астроблем; ознайомлення з фотографіями Марса; • моделювання планетних орбіт Сонячної системи; |
|||
Тема 3. Всесвіт (1 год) |
|||
26 |
Геоцентрична та геліоцентрична моделі Всесвіту. Сучасні уявлення про Всесвіт. Наше місце у Всесвіті. |
|
|
• моделювання процесу розширення Всесвіту за допомогою повітряної кульки; інформаційний проєкт «Імена України в космосі». |
|||
РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ У ПРИРОДІ (5 год) |
|||
Тема 1. Взаємозв’язки організмів з неживою природою (1год) |
|||
27 |
Середовище життя, чинники неживої природи. Водне середовище і пристосування до його умов рослин і тварин. Наземно-повітряне середовище і пристосування до життя в ньому рослин і тварин. Умови ґрунту як середовища життя і пристосування його жителів. Організми як середовище життя. |
|
|
• складання схеми «Взаємозв’язки неживої і живої природи»; • гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування; • створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування; • проєкти «Паразити домашніх тварин», «Як тварини впливають на родючість грунту»; |
|||
Тема 2. Взаємозв’язки між живими організмами (2 год) |
|||
28 |
Паразити і хижаки. Нахлібники і квартиранти. Партнери. Ланцюги живлення. Інструктаж з БЖД. Практична робота №3 «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)». |
|
|
29 |
Пристосування рослин і тварин, щоб не бути з’їденими чи знайденими. |
|
|
• моделювання ситуації «Якщо зникне організм (вибраний), то як це вплине на інші організми?» • складання буклетів про отруйні рослини і тварин місцевості і першу допомогу при отруєнні, укусі; складання екологічної казки; |
|||
Тема 3. Взаємозв’язки організмів між собою та неживою природою в різних угрупованнях (1 год) |
|||
30 |
Угруповання організмів, природні і створені людиною. Взаємозв’язки в прісній водоймі, морі чи океані. Взаємозв’язки в лісі й парку. Організми луки й городу, взаємозв’язки між ними та довкіллям. Взаємозв’язки організмів у ґрунті. Виживання в пустелях. Життя рослин і тварин серед людей. |
|
|
• гра «Хто з ким пов’язаний?»; • дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань»; • робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у морі чи океані», «Взаємозв’язки організмів у лісі», дискусія «Чому потрібно постійно доглядати грядку?»; • проєкт на вибір: «Організми та їхні зв’язки в нашому озері», «Організми та їхні зв’язки в нашому лісі»,«Організми та їхні зв’язки на городі»; «Життя рослин і тварин біля нас»; |
|||
Тема 4. Біологічні ритми організмів (1 год) |
|||
31 |
Періодичні зміни середовища життя і пристосування до них організмів. Інструктаж з БЖД. Практична робота №4 «Квітковий годинник на подвір’ї». |
|
|
• інформаційний пошук: «Як живуть організми на березі морів чи океанів між припливами», «Як птахи здійснюють перельоти без GPS», «Таємниці життя денних і нічних тварин», «Пристосування організмів до змін пір року»; |
|||
РОЗДІЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (4 год) |
|||
Тема 1. Пізнай свої здібності (1 год) |
|||
32 |
Здібності та можливості людини. Як зрозуміти та розвинути свої здібності. Пам’ять і увага. Мозок – орган, який керує діяльністю організму. Вплив циклічних процесів у природі на організм людини. |
|
|
• вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору, швидкості реакції на світловий і звуковий сигнали; • складання раціону харчування «Смаколики для мозку»; інформаційний проєкт «Винаходи Леонардо да Вінчі»; |
|||
Тема 2. Мистецтво виживання (1 год) |
|||
33 |
Підкорення полюсів Землі. Робота полярників на станції Вернадського. Дослідження океанів і атмосфери. Підкорення найвищих вершин світу. Дослідження джунглів Амазонки. Сучасні екстремальні подорожі. |
|
|
• добування води з повітря; • очищення річкової (озерної, забрудненої ґрунтом) води, фільтрування і випарювання; • опріснення солоної води; • виготовлення посудини для пиття з паперу; • гра «Заблукали в лісі»; • гра «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження); • гра «Подаємо сигнали про допомогу»; інформаційний мініпроєкт «Дари лісу»; |
|||
Тема 1. Як змінити світ на краще (2 год) |
|||
34 |
Вплив діяльності людини на взаємозв’язки в природі. Парниковий ефект. Участь України в міжнародному співробітництві з охорони навколишнього середовища. Життя в екостилі та позитивні емоції |
|
|
35 |
Узагальнення знань |
|
|
• складання «Дерева рішень»; • заняття на екологічній стежці; • проєкт «Уроки життя»; «Альтернатива хімічним засобам захисту рослин»; практичні завдання на формування екологічного стилю |