КАЛЕНДАРНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
З ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ
6 КЛАС
Кількість годин за рік – 70 год
Кількість годин на тиждень – 2 год на тиждень
ІІ семестр (38 год, 2 год на тиждень)
№ з/п |
№ з/п |
Дата проведення |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчання |
Ключові компетентності |
Наскрізні змістові лінії |
Домашнє завдання |
||
|
6-А |
6-Б |
6-В |
|
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. ПІЗНАЄМО СОНЯЧНУ СИСТЕМУ |
||||||||
33. |
1. |
Небесна сфера. Зоряне небо. Сузір’я.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Виготовлення моделі сузір’я. 2. Екскурсія в планетарій (за можливості) або ознайомлення із зоряним небом за допомогою віртуального планетарію. 3. Виготовлення «вимірювачів» яскравості зір. |
Пояснює небесну сферу та її основні елементи; називає сузір'я зоряного неба, кількість сузір’їв за сучасним поділом на небі; характеризує якісно шкалу зоряних величин; виявляє ставлення до зоряного неба і його світил. |
|
|
§25(п.1), 26 – чит., завд. 1 ст.123, завд. 4 ст.127 – письмово. |
|||
34. |
2. |
Інструктаж з БЖ №… Практичне завдання «Робота з рухомою картою зоряного неба (Зоряне небо у день мого народження)»
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Ознайомлення з рухомою картою зоряного неба. |
Користується рухомою картою зоряного неба, зоряними атласами. |
|
|
§25(п.1), 26 – повт., завд. 2 ст.127 – письмово. |
|||
35. |
3. |
Оптичні телескопи та радіотелескопи. Твої власні астрономічні спостереження. Бінокль.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Ознайомлення з будовою найпростішого телескопа. 2. Спостереження за зоряним небом і небесними тілами за допомогою цифрових ресурсів. 3. Ознайомлення з сучасними земними та космічними телескопами. 4. Створення моделі космічного апарату. |
Оперує поняттями і термінами: телескоп; оптичний телескоп; радіотелескоп; космічний телескоп; астрономічна обсерваторія; називає телескопи; провідні астрономічні обсерваторії України та світу; пояснює вплив атмосфери на астрономічні спостереж., принцип дії оптичного телескопа, відмінності між оптичними телескопами та радіотелескопами; наводить приклади космічних телескопів. |
|
|
§25(п.2-4) – чит., завд. 4 ст.123 – письмово. |
|||
36. |
4. |
Склад Сонячної системи. Сонце.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Ознайомлення з фотографіями Сонця у різних оптичних діапазонах (сайт NASA). 2. Моделювання планетних орбіт Сонячної системи. 3. Практичне завдання «Орбіта планети – еліпс». |
Називає планети Сонячної системи та порядок їх розміщення відносно Сонця; описує будову Сонячної системи. |
|
|
§27– чит., завд. 2, 3 ст.130 – письмово. |
|||
37. |
5. |
Планети та карликові планети. Загальна характеристика планет земної групи.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Ознайомлення з фотографіями Меркурія, Венери, Землі та Марса. 2. Створення порівняльної таблиці планет земної групи. 3. Моделювання осьового стиснення планет. |
Оперує поняттями і термінами: планети земної групи; планета; карликова планета; описує природу планет Сонячної системи; називає планети земної групи Сонячної системи та порядок їх розміщення відносно Сонця; знає різницю між планетою та карликовою планетою. |
|
|
§28 – чит., завд. 5, 6 ст.134 – письмово. |
|||
38. |
6. |
Загальна характеристика планет-гігантів. Супутники та кільця планет.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Ознайомлення з фотографіями Юпітера, Сатурна, Урана та Нептуна. 2. Створення порівняльної таблиці планет-гігантів. 3. Ознайомлення з фотографіями найвідоміших супутників планет. |
Оперує поняттями і термінами: планети-гіганти; супутники, кільце планети; називає планети Сонячної системи та порядок їх розміщення відносно Сонця. |
|
|
§29 – чит., завд. 4 ст.137 – письмово. |
|||
39. |
7. |
Малі тіла. Метеороїди. Кратери й астроблеми.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Ознайомлення з фотографіями кратерів та астроблем. 2. Створення об’ємної блок-схеми «Малі тіла». |
Оперує поняттями і термінами: малі тіла Сонячної системи; називає типи малих тіл Сонячної системи; наводить приклади відомих комет та метеорних потоків; описує будову Сонячної системи, природу малих тіл Сонячної системи. |
|
|
§30 – чит., завд. 3, 6 ст.141 – письмово. |
|||
40. |
8. |
Пошуки життя в Сонячній системі. Проєкти освоєння та колонізації Сонячної системи.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Інформаційний пошук «Перші кроки до колонізації Марса». 2. Виготовлення і презентація макету «Космічна база». |
Наводить приклади дослідження тіл Сонячної системи за допомогою космічних апаратів; оцінює вивчення тіл Сонячної системи для природничих наук. |
|
|
§31, 32 – чит., завд. 2, 3 ст.145 – письмово. |
|||
41. |
9. |
Геоцентрична та геліоцентрична моделі Всесвіту. Сучасні уявлення про Всесвіт. Наше місце у Всесвіті.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Моделювання процесу розширення Всесвіту за допомогою повітряної кульки. 2. Інформаційний проєкт «Імена України в космосі». |
Називає етапи формування Сонячної системи; описує гіпотези і теорії формування Сонячної системи; характеризує місце Сонячної системи в Галактиці; висловлює судження про особливість місця Сонячної системи в Галактиці; наводить приклади спостережних даних, які підтверджують теорію Великого Вибуху. |
|
|
§33 – чит., завд. 3, 5 ст.155 – письмово. |
|||
42. |
10. |
Підсумковий урок з тем «Пізнаємо Сонячну систему» |
|
|
|
§25-33 – повт., інт. завд. ст.155 |
|||
Тематична №3 |
|||||||||
|
РОЗДІЛ ІV. ПІЗНАЄМО ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ У ПРИРОДІ |
||||||||
43. |
1. |
Середовище життя, чинники неживої природи.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Складання схеми «Взаємозв’язки неживої і живої природи. 2. Дослідження поведінки та пристосування тварин. |
Називає чинники неживої природи, види середовища; пояснює вплив умов існування на розвиток живих організмів. |
|
|
§34 – чит., завд. 1, 2 ст.160 – письмово. |
|||
44. |
2. |
Водне середовище і пристосування до його умов рослин і тварин.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування. 2. Створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування. |
Пояснює чинники водного середовища та особливостями пристосування організмів до життя в ньому |
|
|
§35 – чит., завд. 4, 5 ст.164 – письмово. |
|||
45. |
3. |
Наземно-повітряне середовище і пристосування до життя в ньому рослин і тварин.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування. 2. Створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування. |
Пояснює чинники наземно-повітряного середовища та особливостями пристосування організмів до життя в ньому.
|
|
|
§36 – чит., завд. 3, 6 ст.169 – письмово. |
|||
46. |
4. |
Умови ґрунту як середовища життя і пристосування його жителів.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування. 2. Створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування. |
Пояснює ґрунтове середовище та особливості пристосування організмів до життя в ньому.
|
|
|
§37 – чит., завд. 2 ст.172 – письмово. |
|||
47. |
5. |
Організми як середовище життя. Паразити і хижаки. Нахлібники і квартиранти. Партнери.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Гра для співвіднесення рослин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування. 2. Створення таблиці-гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування. 3. Проєкти «Паразити домашніх тварин». |
Називає приклади взаємозв’язків між організмами, пояснює вплив на організми чинників живої природи; пояснює організми як середовище життя; особливості пристосування організмів до життя в ньому. |
|
|
§38-40 – чит., завд. 2 ст.176, 4 ст.179, 4 ст.184 – письмово. |
|||
48. |
6. |
Ланцюги живлення. Пристосування рослин і тварин, щоб не бути з’їденими чи знайденими.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Практична робота «Складання ланцюгів живлення водойми, парку, лісу, поля, грядки (на вибір)». 2. Моделювання ситуації «Якщо зникне організм (вибраний), то як це вплине на інші організми?». |
Називає зв’язки між тваринним та рослинним світом; пояснює найпростіші ланцюги живлення; моделює ланцюгів живлення в природі. |
|
|
§41-42 – чит., завд. 4 ст.188, 3 ст.193 – письмово. |
|||
49. |
7. |
Угруповання організмів, природні і створені людиною.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Дискусія «Відмінність та подібність природних і штучних угруповань». 2. Складання опорної схеми «Угрупування». 3. Спостереження в природі різних угруповань. |
Пояснює угруповання організмів; називає штучні та природні екосистеми. |
|
|
§43 – чит., завд. 3, 6 ст.198 – письмово. |
|||
50. |
8. |
Взаємозв’язки в прісній водоймі, морі чи океані.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у морі чи океані». 2. Моделювання водних угруповань у прісноводному і морському акваріумах. |
Характеризує взаємозв’язки в прісній водоймі, морі чи океані. |
|
|
§44 – чит., завд. 2 ст.203 – письмово. |
|||
51. |
9. |
Взаємозв’язки в лісі й парку. Організми луки й городу, взаємозв’язки між ними та довкіллям. Взаємозв’язки організмів у ґрунті. Виживання в пустелях.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Робота в групах зі складання малюнка-діаграми «Взаємозв’язки організмів у лісі», «Взаємозв’язки організмів у ґрунті». |
Характеризує взаємозв’язки в лісі й парку; взаємозв’язки організмів у ґрунті; пояснює організми луки й городу, взаємозв’язки між ними та довкіллям; умови виживання в пустелях. |
|
|
§45-48 – чит., завд. 6 ст.208, 5 ст.212, 5 ст.216 – письмово. |
|||
52. |
10. |
Життя рослин і тварин серед людей.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Проєкт «Життя рослин і тварин біля нас». |
Характеризує умови життя рослин і тварин серед людей. |
|
|
§49 – чит., завд. 2, 5 ст.225 – письмово. |
|||
53. |
11. |
Періодичні зміни середовища життя і пристосування до них організмів.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Практична робота «Квітковий годинник на подвір’ї». 2. Дискусія «Біоритми людини та її продуктивність і лікування». |
Характеризує періодичні зміни умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів); пояснює значення рослин у житті людини; знає і називає рослини, які можуть слугувати годинником. |
|
|
§50 – чит., завд. 3, 4 ст.229 – письмово. |
|||
54. |
12. |
Підсумковий урок з тем «Пізнаємо взаємозв’язки у природі» |
|
|
|
§34-50 – повт.
|
|||
Тематична №4 |
|||||||||
|
РОЗДІЛ V. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ |
||||||||
55. |
1. |
Здібності та можливості людини. Як зрозуміти та розвинути свої здібності.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Інформаційний проєкт «Винаходи Леонардо да Вінчі». |
Характеризує здібності та можливості людини; пояснює як розвинути свої здібності. |
|
|
§51 (п.1) – чит., завд. 1 ст.234 – письмово. |
|||
56. |
2. |
Пам’ять і увага. Мозок – орган, який керує діяльністю організму.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Складання раціону харчування «Смаколики для мозку». 2. Оцінювання короткочасної пам’яті. 3. Вправи на перевірку та розвиток спостережливості, уваги, витривалості, гостроти зору тощо. |
Характеризує розвиток пам'яті й уваги; розуміє доцільність певних раціонів харчування для функціонування мозкової активності. |
|
|
§51 (п.2) – чит., завд. 4 ст.234 – письмово. |
|||
57. |
3. |
Вплив циклічних процесів у природі на організм людини.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Складання характеристик фаз сну. 2. Розробка рекомендацій для людей, яким доводиться працювати у ночі. |
Пояснює вплив циклічних процесів у природі на організм людини. |
|
|
§51 (п.3) – чит., завд. 3 ст.234 – письмово. |
|||
58. |
4. |
Підкорення полюсів Землі. Робота полярників на станції Вернадського.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Створення макету полярних станцій. 2. Гра «Перша допомога» (обмороження). |
Характеризує етапи підкорення полюсів Землі; пояснює роботу полярників на Українській дослідній станції «Академік Вернадський». |
|
|
§52 – чит., завд. 3, 5 ст.240 – письмово. |
|||
59. |
5. |
Дослідження океанів і атмосфери.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Добування води з повітря. 2. Опріснення солоної води. 3. Гра «Перша допомога» (сонячні опіки і тепловий удар, обмороження). |
Пояснює етапи дослідження океанів і атмосфери. |
|
|
§53(п.1-3) – чит., завд. 2 ст.245 – письмово. |
|||
60. |
6. |
Підкорення найвищих вершин світу.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Гра «Перша допомога» (киснева недостатність, обмороження). 2. Гра «Подаємо сигнали про допомогу». |
Називає найвищі вершини світу та їх підкорення. |
|
|
§53(п.4) – чит., завд. 4 ст.245 – письмово. |
|||
61. |
7. |
Дослідження джунглів Амазонки. Сучасні екстремальні подорожі.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Очищення річкової (озерної, забрудненої ґрунтом) води, фільтрування і випарювання. 2. Гра «Перша допомога» (при контактів з ядовитими тваринами чи рослинами). 3. Гра «Заблукали в лісі». |
Пояснює етапи дослідження джунглів Амазонки; називає сучасні екстремальні подорожі. |
|
|
§54 – чит., завд. 3, 4 ст.249 – письмово. |
|||
62. |
8. |
Вплив діяльності людини на взаємозв’язки в природі.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Складання «Дерева рішень». 2. Проєкт «Уроки життя»; «Альтернатива хімічним засобам захисту рослин». |
Пояснює вплив діяльності людини на взаємозв’язки в природі. |
|
|
§55(п.2) – чит., завд. 3 ст.253 – письмово. |
|||
63. |
9. |
Парниковий ефект. Участь України в міжнародному співробітництві з охорони навколишнього середовища.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Моделювання парникового ефекту. |
Пояснює процес парникового ефекту та його наслідки, участь України в міжнародному співробітництві з охорони навколишнього середовища. |
|
|
§55(п.1) – чит., завд. 1 ст.253 – письмово. |
|||
64. |
10. |
Життя в екостилі та позитивні емоції.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Заняття на екологічній стежці. 2. Практичні завдання на формування екологічного стилю життя. 3. Інформаційний мініпроєкт «Чи можуть позитивні емоції продовжити життя?». |
Знає та дотримується правила поведінки у природі; розуміє значення життя у екостилі для майбутнього. |
|
|
§55(п.3) – чит., завд. 2, 5 ст.253 – письмово. |
|||
65. |
11. |
Підсумковий урок з тем «Пізнаємо себе і світ» |
|
|
|
§51-55 – повт., інт. завд. ст.253 |
|||
66. |
12. |
Проєктні роботи |
|
|
|
§25-33 – повт. |
|||
67. |
13. |
Проєктні роботи |
|
|
|
§34-50 – повт. |
|||
68. |
14. |
Проєктні роботи |
|
|
|
§51-55 – повт. |
|||
69. |
15. |
Проєктні роботи |
|
|
|
§1-24 – повт. |
|||
70. |
16. |
Проєктні роботи |
|
|
|
§25-55 – повт. |
|||
Тематична №5 |
|||||||||
ІІ семестр |
|||||||||
Річна |