Календарно-тематичне планування з історії України 11 клас (70 год - 2 год.на тиждень)

Про матеріал
Календарно-тематичне планування з історії України розроблене відповідно до оновленої програми (Лист МОН від 03 серпня 2022 р. №698)
Перегляд файлу

 

1

 

Качанівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Календарно-тематичне планування

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ (від 1945 р. до сьогодення).

11 клас (1,5 +0,5 год на тиждень)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель історії:

Кульбаба Т.І.

 

 


 

Структура курсу.

Повторення. Вступ.

Розділ 1. Україна в повоєнний період.

Розділ 2. Україна в умовах десталінізації.

Розділ 3. Україна в період системної кризи Союзу Радянських Соціалістичних Республік.

Розділ 4. Відновлення державної незалежності України, її роль у розпаді Союзу Радянських Соціалістичних Республік.

Розділ 5. Становлення, розвиток України як незалежної держави.

Розділ 6. Європейський вибір України. Російсько-українська війна.

п/п

п/п

 

 

 

У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть:

Зміст навчально-

пізнавальної діяльності

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Знати:

  • основні етапи розвитку українського суспільства другої половини ХХ ст. початку ХХІ ст.;
  • алгоритми комплексного опрацювання різних типів історичних джерел.

Розуміти:

  • зміст понять: «воєнні злочини», «геноцид»,

«злочини проти людства», «права людини»,

«постіндустріальне (інформаційне) суспільство»,

«тоталітарна імперія», «українська громадянська (політична) нація»;

  • масштаби людських і матеріальних втрат України в 1914–1945 рр.;
  • як суспільно-політичні зміни позначаються на свідомості та повсякденні людей.

Уміти:

  • застосувати знання про історію України як інструмент для аналізу розвитку суспільства.

Україна на політичній карті Європи в 1914–1945 рр.

Уроки української історії 1914–1945 рр.

Періодизація історії України другої половини ХХ першої чверті ХХІ ст. Особливості курсу історії України від 1945 р. до сьогодення.

 

 

Орієнтовна тема навчального проєкту.

  • Причини і негативні наслідки поразки у боротьбі за українську державність в першій половині ХХ ст.
  • Друга світова війна в історичній пам’яті українців та інших європейців: спільне і

відмінне.

 

ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП


 


РОЗДІЛ 1. УКРАЇНА В ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД

п/п

У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть:

Зміст навчально-

пізнавальної діяльності

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

5.

 

 

6.

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

 

12.

 

 

Знати:

  • дати ключових подій політичного, соціально-економічного життя в Україні повоєнного періоду;
  • факти «радянізації» західних областей УРСР та боротьби з учасниками ОУН і вояками УПА.

 

 

 

 

 

Розуміти:

  • зміст понять: «відбудова», «депортація»,

«державний антисемітизм», «ждановщина»,

«культ особи», «лисенківщина», «операція “Вісла”», «операція “Захід”»,

«спецпоселення»;

  • наслідки «радянізації» західних областей УРСР та боротьби ОУН і УПА;
  • особливості відбудови промисловості та сільського господарства;
  • штучний характер масового голоду 1946– 1947 рр., його наслідки;
  • сутність повоєнних депортацій як злочинів тоталітарної імперії проти українців;
  • мотиви тривалого опору УПА та націоналістичного підпілля в різних регіонах УРСР.

 

 

 

 

 

 

 

 

Уміти:

  • встановлювати послідовність і синхронність подій про: формування територіальних меж УРСР; масові депортації та обміни населенням;

«радянізацію» та репресії; український визвольний рух у 1944–1950-х рр.; процеси відбудови господарства і культурне життя республіки; ідеологічні кампанії;

  • показувати на карті зміни адміністративно- територіального устрою УРСР, місця локалізації осередків ОУН та збройного

опору УПА на території України;

  • визначати передумови та наслідки

депортацій українців із західних областей УРСР та південно-східних областей Польщі, ідеологічних кампаній, їхнього впливу на суспільну свідомість;

  • аналізувати політичну діяльність Микити Хрущова, Лазаря Кагановича як провідників союзної/імперської влади в Україні;
  • характеризувати науковий/творчий доробок Володимира Філатова, Катерини

Білокур, Ніла Хасевича, Олександра Богомольця, Олександра Палладіна, Сергія

Лебедєва, Тетяни Яблонської; укласти

історичні портрети Йосипа Сліпого, Романа Шухевича.

 

Україна в системі міжнародних відносин. УРСР співзасновниця Організації Об’єднаних Націй (ООН). Участь України в інших

міжнародних організаціях.

 

Переміщені особи з України. Репатріація. Неповерненці. Встановлення кордонів УРСР із сусідніми державами.

Депортація за «обміном населення» між УРСР та Польською Народною Республікою (1944–1946 рр.).

Операція «Вісла». Обмін територіями 1951 р.

Практичне заняття.

  • «Вирвані з коренем». Депортації українців у 1944–1951 рр.: причини, етапи, наслідки (дослідження тематичних документів).

 

Відбудова промисловості: джерела та ресурси (праця мобілізованих,

військовополонених, репатріантів, в’язнів виправно-трудових таборів). Становище сільського господарства. Голод 1946–

1947 рр.

Посилення проявів «культу особи» Йосифа Сталіна в УРСР.

Особливості державної пропаганди. Ідеологічні

інтерпретації перемоги над нацизмом. «Ждановщина» в

Україні. Кампанії боротьби проти

«українських буржуазних націоналістів» і «безрідних космополітів».

 

«Радянізація» західних областей УРСР. Ліквідація Української греко-католицької церкви.

 

Операція «Захід». Національно- визвольний рух у 1944–1950-х рр. на території України. Бій під

Гурбами. «Велика блокада» проти УПА. Депортації родин воїнів УПА. Оунівський рух в еміграції.

Практичне заняття.

Боротьба УПА на західноукраїнських землях у документах.

Особливості розвитку культури. Зміни у суспільній свідомості.

 

Орієнтовні теми для практичних занять.

  • Повсякденне життя в Україні повоєнних років.
  • «Вирвані з коренем». Депортації українців у 1944–1951 рр.: причини, етапи, наслідки (дослідження тематичних документів).
  • Тріумф людини. Долі українців, які пройшли концтабори.

 

 

 

Орієнтовні теми для навчальних проєктів.

  • Україна для ООН. ООН для України.
  • Студії боротьби за незалежність: від УНР до УПА (продовження кейсу «Як трансформувався український визвольний рух у ХХ столітті?»).
  • Примусове трудове використання військовополонених та «інтернованих і мобілізованих німців» на території України.
  • «Нас називали німецькими холуями»: доля репатріантів у повоєнній Україні.
  • Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій повоєнного періоду.

Орієнтовні теми для написання есе.

  • Боротьба з «українським буржуазним націоналізмом»: переслідування українських митців.
  • Постать Катерини Білокур у романі Володимира Яворівського «Автопортрет з

уяви».

 

 

Міжпредметні зв’язки: — 10 клас. Географія. Тема: Політична картина світу. (Учень/учениця пояснює відмінність між поняттями «країна», «держава»,

«залежна територія»; основні вектори зовнішньої політики України). Українська література. Позакласне читання. Андрій Кокотюха «Червоний»; Володимир Яворівський «Автопортрет з уяви»; Марина Гримич «Клавка»; Василь Шкляр

«Троща».

 

13.

УРОК УЗАГАЛЬНЕННЯ. Тематичний контроль

 

РОЗДІЛ 2. УКРАЇНА В УМОВАХ ДЕСТАЛІНІЗАЦІЇ

П/п

У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть:

Зміст навчально-

пізнавальної діяльності

14.

 

 

 

 

15.

 

 

 

 

 

 

16.

 

 

 

 

17.

 

 

 

 

18.

Знати:

  • суть хрущовських надпрограм;
  • хронологічні межі децентралізації управління економікою УРСР; дати передання Кримської області до складу УРСР, утворення Українського національного комітету та Української робітничо-селянської спілки;
  • прояви дисидентського руху.

Розуміти:

  • зміст понять: «відлига», «воєнно-

промисловий комплекс», «десталінізація»,

«децентралізація управління», «дисидент»,

«культ особи», «лібералізація», «раднаргосп»,

«реабілітація», «російщення»,

«шістдесятники»;

  • основні протиріччя реформування

промисловості, сільського господарства, соціальної сфери;

  • сутність імперської політики російщення

Внутрішньополітична ситуація в УРСР. Українці в повстаннях у таборах ГУЛАГу.

 

XX з’їзд

Комуністичної партії

Радянського Союзу (КПРС).

Десталінізація: зміст, ідеологічні обмеження.

 

 

Суперечливість процесу реабілітації жертв політичних репресій. Ліквідація ГУЛАГу.

 

 

Децентралізація управління економікою. Розвиток промисловості. Становище      сільського господарства.

 

 

Передання Кримської області до складу УРСР. Соціально- економічна інтеграція  Кримського півострова з Україною.

 

 

 

 


 

19

 

 

 

 

 

 

20.

 

 

 

 

 

21.

 

 

22.

 

 

 

23.

 

 

 

24.

України;

  • зв’язок між розвитком культури, освіти, науки і внутрішньополітичними процесами.

Уміти:

  • встановлювати послідовність подій,

пов’язаних із десталінізацією і лібералізацією суспільного життя, модернізацією економіки, формуванням феномену «шістдесятництва» і розгортанням дисидентського, зокрема

опозиційного руху, культурним життям;

  • використовувати карту як джерело інформації про адміністративно- територіальний устрій УРСР;
  • визначати прояви, наслідки політики російщення українського суспільства;
  • аналізувати, робити аргументовані

висновки щодо політичного, економічного, соціокультурного розвитку УРСР у другій

половині 1950-х першій половині 1960-х рр.;

  • обстоювати свої судження щодо розвитку культури у період «відлиги» та зародження

«шістдесятництва» й дисидентського руху;

  • характеризувати науковий/творчий доробок визначних особистостей (Борис Патон, Василь Симоненко, Віктор Глушков, Ліна Костенко,

Михайло Янгель, Сергій Корольов); діяльність таких осіб, як Алла Горська, Іван Світличний,

Левко Лук’яненко, Ярослав Стецько.

Міграції, зміни національного складу

населення. Спроби проведення

«українізації». Становище

кримськотатарського народу у місцях депортації та його боротьба за повернення на батьківщину.

 

 

«Шістдесятництво». Київський клуб творчої молоді

«Сучасник». Спроби

опозиційної діяльності: підпільні групи та організації.

Зародження дисидентського руху. Антирежимні виступи

Особливості розвитку культури. Продовження політики російщення. Антирелігійні

кампанії.

 

Особливості соціальної

політики. Повсякденне життя. Зміни у суспільній свідомості.

Практичне заняття.

  • Розгортання дисидентського руху: передумови, течії, діяльність.

 

 

Орієнтовна тема для практичного заняття.

  • Феномен українського «шістдесятництва».
  • Кримські татари у місцях депортації: форми опору, боротьба за повернення додому..

 

 

Орієнтовні теми для навчальних проєктів.

  • «В безсмерті холодно. І холодно в житті. О, Боже мій! Де дітися поету?!».

Творчість «шістдесятників» як закономірна реакція на виклики часу.

  • Ті, хто відкрили шлях у космос (внесок українців в освоєння космічного простору).
  • «Сповідь у камері смертників» Левка Лук’яненка.
  • Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій періоду десталінізації.

Орієнтовна тема для написання есе.

«Відлига»: особливості суспільно-політичних настроїв населення України.

 

Міжпредметні зв’язки: — 11 клас. Українська література. Тема: Українська література другої половини ХХ початку ХХІ століття. Поети шістдесятники. (Учень/учениця розуміє явище «шістдесятництва» і причини пробудження національної свідомості в суспільстві, шістдесятництво як явище соціальне й культурологічне, його зв’язок із дисидентським рухом); Тема: Василь Симоненко.

Громадянська лірика. (Учень/учениця дискутує про патріотичні, громадянські

мотиви, морально-етичні проблеми, розуміє проблему почуття людської гідності,

мотиви самоствердження людини в складному сучасному світі, її самодостатність, високохудожнє відтворення громадянського вибору поета).

25.

Урок узагальнення. Тематичний контроль

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 3. УКРАЇНА В ПЕРІОД СИСТЕМНОЇ КРИЗИ СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІ- АЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК

п/п

У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть:

 

Зміст навчально-

пізнавальної діяльності

26

 

 

 

 

 

27

 

 

 

 

 

 

28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29

 

 

 

 

 

 

30

 

 

 

 

 

31.

 

 

 

 

 

32.

 

 

33.

 

 

 

Знати:

  • хронологічні межі випуску «Українського вісника»; діяльності Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод;
  • напрями опозиційного руху, методи боротьби влади з інакодумцями.

Розуміти:

  • зміст понять: «адміністративно-командна система», «депопуляція», «дефіцит», «застій»,

«компартійно-радянська номенклатура»,

«правозахисний рух», «розвинений соціалізм»,

«самвидав»;

  • мотиви активізації дисидентського руху в другій половині 1960-х – на початку 1970-х рр., прояви репресій щодо інакодумців;
  • протиріччя розвитку культури.

Уміти:

  • встановлювати хронологічну послідовність і синхронність подій, явищ періоду «застою»;
  • використовувати карту як джерело інформації

про політичне, соціально-економічне життя у період загострення кризи радянської системи;

  • порівнювати, аналізувати, робити аргументовані висновки щодо особливостей економічного розвитку УРСР у другій половині 1950-х – 1960-х рр. і в 1970-ті – на початку 1980-х рр.;
  • схарактеризувати правозахисний рух в УРСР;
  • визначати закономірність системної кризи тоталітарної імперії, прояви цієї кризи в УРСР;
  • виявляти суперечливі процеси в розвитку освіти, наук, літератури та мистецтв;
  • розкрити особливості політичної діяльності Петра Шелеста, обґрунтувати суперечливий

характер діяльності Володимира Щербицького як провідника союзної/імперської влади в УРСР;

описати творчий доробок/схарактеризувати наукову/творчу діяльність Володимира Івасюка, Івана Миколайчука, Марії Приймаченко, Миколи Амосова, Ніни Вірченко, Олега Антонова, Сергія Параджанова, Наталії Полонської-Василенко; означити досягнення у спортивній/тренерській діяльності Валерія Лобановського;

схарактеризувати громадсько-політичну діяльність Василя Макуха, Василя Стуса, Вячеслава Чорновола, Івана Дзюби, Миколи Руденка, Мустафи Джемілєва, Олеся Гончара,

Петра Григоренка.

Зміни в системі влади. Неосталінізм. Конституція УРСР 1978 р. Вплив

міжнародних процесів на ситуацію в Україні.

Посилення репресій проти української інтелігенції.

Активізація дисидентського руху: течії, форми та методи боротьби. «Самвидав».

«Український вісник».

Українська громадська група сприяння виконанню

Гельсінських угод (Українська Гельсінська група/УГГ).

Прояви єврейського дисидентського та

сіоністського руху на теренах УРСР. Опозиційна діяльність режимові в середовищі інших національних меншин.

Кримські татари в боротьбі за повернення на батьківщину.

Наростання економічної

кризи. Уповільнення темпів зростання промисловості.

Провал Продовольчої програми.

Життєвий рівень населення.

Феномени радянського

повсякдення: «хрущовки»,

«дефіцит», «черги». Етносоціальні зміни в УРСР. Зміни в суспільній свідомості.

Практичне заняття.

  • Повсякденне життя в місті та в селі (на прикладі  родинних історій 1970–1980-х рр.).

Особливості розвитку культури. Українське

поетичне кіно. Український спорт.

Особливості

державної пропаганди в

Україні: «радянський народ», «радянська людина» та їхні

«вороги».

 

Орієнтовні теми для практичних занять.

  • Український «самвидав»: теми, ідеї, автори.
  • Повсякденне життя в місті та в селі (на прикладі кількох українських населених пунктів або родинних історій 1970–1980-х рр.).
  • Пам’ятати, щоб не повторилося: громадські акції з відновлення і догляду за

місцями пам’яті про людські трагедії наслідки злочинів тоталітарних імперій.

Орієнтовні теми для навчальних проєктів.

  • Степан Бандера і «бандерівщина»: (де)конструкція імперського міфу.
  • Виклик системі» (аналіз творів Івана Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?», Михайла Брайчевського «Приєднання чи возз’єднання?»).
  • 49 сміливців проти режиму (дослідження діяльності Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод).
  • Студії боротьби за незалежність: від зброї до слова (продовження кейсу «Як трансформувався український визвольний рух у ХХ столітті?»).
  • Міжнаціональна взаємодія в опозиційному рухові.
  • Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій у період системної кризи СРСР.

Орієнтовні теми для написання есе.

  • Політ у космос, могутня зброя на тлі черг і дефіциту: якими були пріоритети радянської держави?

Права людини в СРСР: чому існувала прірва між деклараціями та реальністю?

 

Міжпредметні зв’язки: 10 клас. Географія. Тема: Населення світу (учень/учениця пояснює значення понять «демографічна політика»,

«демографічний вибух», «урбанізація», «міграція», «мегалополіс»); 11 клас. Екологія. Тема 2: Природа і людина: системний підхід (учень/учениця розуміє місце природи у житті суспільства; досліджує особливості основних етапів

взаємодії суспільства і природи; аналізує наслідки змін і перетворень природних процесів і компонентів природи антропогенною діяльністю); 11 клас. Українська література. Тема: Олесь Гончар «Собор». (Учень/учениця розуміє роль духовного начала і краси в житті людини, осуд бездуховності, історичної пам’яті народу, добра і зла в житті, проблему національного нігілізму, моральної ницості).

  • 11 клас. Українська література. Тема: Стоїчна українська поезія. Василь Стус

«Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…», «Господи, гніву пречистого…» (Учень/учениця: знає життєвий шлях і творчу біографію митця як символу незламного духу, збереження людської гідності, визначає ціннісні пріоритети життя на засадах громадянського суспільства характеризує межовий стан суб’єкта лірики, який протистоїть ідеологічно викривленій реальності).

  • Українська література. Позакласне читання. Марина Гримич «Мак червоний в

росі».

34.

Урок узагальнення. Тематичний контроль

Розділ 4. ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ, ЇЇ РОЛЬ У РОЗПАДІ СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК.

 

п/п

У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть:

Зміст навчально-

пізнавальної діяльності

35

 

 

 

36

 

 

 

 

 

 

37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38

 

 

 

 

 

39

 

 

 

 

 

 

 

 

40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

41

 

 

 

 

 

 

 

 

 

42.

 

 

 

 

 

43

 

 

 

 

 

 

 

 

 

44.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

45.

Знати:

дати: Чорнобильської катастрофи, ухвалення «Декларації про державний

Політика «перебудови-

прискорення-гласності» та її наслідки в УРСР.

суверенітет України», «Акта проголошення державної незалежності України»,

Всеукраїнського референдуму і виборів Президента України 1 грудня 1991 р.

Розуміти:

  • зміст понять: «багатопартійність»,

«державна незалежність», «інфляція»,

«мітингова демократія», «неформальні організації», «опозиція», «плюралізм»,

«політика гласності», «політика “перебудови”», «прискорення»,

«суверенітет»;

  • передумови, протиріччя політики

«перебудови» і «гласності» в УРСР;

  • вплив аварії на Чорнобильській атомній електростанції (АЕС) на зміни суспільної свідомості, активізацію екологічного, національно-демократичного,

антиімперського рухів;

  • значення прийняття «Декларації про державний суверенітет України», «Акта проголошення незалежності України»; референдуму 1 грудня 1991 р. як акту

підтримки населенням України державної незалежності;

  • необхідність відновлення замовчуваних сторінок історії України;
  • ціну перебування України в складі СРСР: масштаби територіальних, людських, духовних, культурних втрат;
  • закономірності процесів розпаду СРСР як імперії та відродження національної держави України.

Уміти:

  • встановлювати хронологічну послідовність і синхронність подій, явищ періоду

«перебудови»;

  • використовувати історичну карту для реконструкції, пояснення та інтерпретації подій;
  • виявляти послідовність і суперечливість змін у політичному житті України;
  • висловлювати аргументовані судження щодо спроби державного перевороту в СРСР у серпні 1991 р., його наслідків в Україні; ролі й місця України в загальносоюзних

суспільно-політичних процесах у 1991 р.;

  • пояснювати передумови «Революції на граніті» та її вплив на відродження державної незалежності України;

передумови, значення відновлення

Кримської АРСР;

 

– схарактеризувати діяльність Вячеслава

Чорновола, Ігоря Юхновського, Левка Лук’яненка, Леоніда Кравчука.

 

Орієнтовні теми для практичних занять.

 Аварія на Чорнобильській АЕС – найбільша техногенна катастрофа в історії людства: передумови, наслідки.

 Боротьба українського суспільства за прорив інформаційної блокади довкола теми Голодомору.

 Злочини тоталітарних імперій у ХХ столітті: уроки для України.

 

Орієнтовні теми для навчальних проєктів.

 Український андеграунд: кіно, музика і театр кінця ХХ ст.

 Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій в умовах відновлення державної незалежності України.

 

Міжпредметні зв’язки: — 11 клас. Екологія. Тема: Проблема забруднення

природного середовища та стійкості геосистем до антропогенних навантажень. (Учень/учениця знає джерела, види забруднень навколишнього середовища, їх негативний вплив на живі організми та здоров’я людей). — Українська література. Позакласне читання. Іван Драч «Чорнобильська Мадонна»; Микола Руденко

«Хрест».

Проблеми ядерної безпеки УРСР. Чорнобильська катастрофа: передумови, позиція влади, заходи для

подолання, наслідки. Вплив на суспільну свідомість.

Виникнення націонал- демократичної,

антикомуністичної опозиції. Утворення неформальних громадських організацій і груп. Українська Гельсінська спілка.

Народний рух України за

перебудову. Перехід частини республіканської номенклатури

на національні позиції.

Масові страйки шахтарів.

 

Перші альтернативні вибори (1990 р.).

«Декларація про державний суверенітет України».

«Революція на граніті».

Формування багатопартійності.

Відновлення Кримської Автономної Радянської Соціалістичної Республіки (Кримської АРСР). Створення Меджлісу кримськотатарського народу. Спроби союзної влади  

зупинити процеси

демократизації, розпаду СРСР.

 

Повсякдення. Особливості розвитку культури і спорту. Відродження релігійного життя.

 

Україна під час спроби

державного перевороту в СРСР.

«Акт проголошення державної незалежності України».

Всеукраїнський референдум і вибори Президента України

1 грудня 1991 р. Роль України у розпаді СРСР. Міжнародне визнання державної

незалежності України.

 

Внесок української діаспори у відновлення державної незалежності України.

Практичне заняття.

Боротьба українського суспільства за прорив інформаційної блокади довкола теми Голодомору.

Урок узагальнення. Тематичний контроль

 


РОЗДІЛ 5. РОЗВИТОК УКРАЇНИ ЯК НЕЗАЛЕЖНОЇ ДЕРЖАВИ

 

п/п

У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть:

Зміст навчально

пізнавальної діяльності

 

46

 

 

47

 

 

48

 

 

49

 

 

 

 

 

50

 

 

 

51

 

 

52

 

 

53

 

 

 

54

 

 

 

 

 

55

 

 

 

 

 

 

56

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Знати:

  • хронологічні межі Помаранчевої революції, дати схвалення Конституції України, Тузлівської кризи, проголошення курсу на євроатлантичну інтеграцію;
  • основні державотворчі процеси в Україні впродовж 1991–2013 рр.

Розуміти:

  • зміст понять: «багатовекторність зовнішньої політики», «дефолт»,

«євроінтеграція», «корупція»,

«олігархічна система», «Помаранчева революція», «приватизація»,

«прожитковий мінімум», «тіньова економіка»;

  • історичне значення прийняття Конституції України, запровадження національної валюти, проголошення курсу на євроатлантичну інтеграцію, суперечливі наслідки Будапештського меморандуму;
  • чинники формування громадянського суспільства в незалежній Україні;
  • значення «Помаранчевої революції».

Уміти:

  • встановлювати хронологічну послідовність подій, що відображають

Орієнтовні теми для практичних занять.

  • Студії боротьби за незалежність: від ідеї автономії до самостійності (завершення кейсу «Як трансформувався український визвольний рух у ХХ столітті?», презентація кейсу).
  • Інтеграція України в європейський та світовий економічний простір: виклики і відповіді.
  • Майдан як феномен української демократії (від вибору гетьмана на всенародному віче до Помаранчевої революції та Революції Гідності).

Орієнтовні теми для навчальних проєктів.

  • Основний Закон України: умови створення, аналіз основних положень.
  • Українська класика на Майдані.
  • Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1991–2013 рр.

Орієнтовна тема для написання есе.

  • Помаранчева революція»: національний і людський виміри.

Прощання з імперією в досвіді нового покоління українських істориків та літераторів.

 

Державотворчі процеси. Особливості багатопартійної системи.

Прийняття Конституції України 1996 р.

 

Президентські вибори 2004 р.

«Помаранчева революція».

 

Утвердження ринкової економіки. Запровадження національної валюти гривні. Специфіка

приватизації. Становлення, прояви олігархічної системи.

 

Практичне заняття. Інтеграція України в європейський та світовий економічний простір: виклики і відповіді.

 

  • Конституційна реформа 2004 р.  

та спроба її скасування у 2010 р.

 

Основні тенденції суспільно-

політичного життя в 2005–2009 рр.

 

Спроби формування авторитарно

го режиму в 2010–2013 рр. Харківські угоди 2010 р.

 

Демографічна та етносоціальна структура населення України.

Повернення кримськотатарського народу на історичну Батьківщину. Життя національних спільнот в Україні.

 

Багатовекторність зовнішньої політики України та її наслідки.

Вступ України до Ради Європи. Будапештський меморандум.

Тузлівська криза. Проголошення Україною курсу на євроатлантичну інтеграцію.

 

Зміни у соціальній структурі

українського суспільства. Динаміка зайнятості населення. Повсякденне життя. Зрушення в суспільній свідомості. Релігійне життя.

Здобутки українців у сфері культури (наука, освіта, мистецтва, спорт).

Українці в світі. Українська діаспора в розбудові державної незалежності України.

 

57

 

 

 

 

 

 

 Міжпредметні зв’язки: — 10 клас. Захист України. Розділ ІІ: Збройні Сили України на захисті України. Тема 2: Історія розвитку українського війська. ЗСУ

незалежної України до 2014 р. (Учень/учениця називає основні історичні етапи розвитку українського війська; характеризує історично-політичні умови

формування Збройних Сил України); — 11 клас. Екологія. Розділ: Провідні екологічні проблеми. Тема: Проблема забруднення природного середовища та стійкості геосистем до антропогенних навантажень. (Учень/учениця знає джерела, види забруднень навколишнього середовища, їх негативний вплив на живі організми та здоров’я людей; розуміє взаємопоєднаність таких категорій, як

«забруднення середовища» і «стійкість геосистем», пояснює залежність стійкості геосистем від біорізноманіття, біомаси і біопродуктивності). — 11 клас. Українська література. Тема: Сучасна українська література. Юрі Андрухович «Астролог»,

«Пісня мандрівного спудея»; Оксана Забужко «Рядок з автобіографії», «Читаючи

історію»; Олександр Ірванець «До французького шансоньє», Сергій Жадан 

 

«Музика, очерет…», «Смерть моряка»; Галина Пагутяк «Потрапити в сад»,

«Косар». (Учень/учениця характеризує історико-культурну ситуацію в Україні наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.; називає імена сучасних письменників, їхні твори; ілюструє стильове розмаїття, пошук авторами нових тем і форм їх розкриття; обґрунтовує появу нового літературного покоління). — Українська література. Позакласне читання. Юрій Андрухович «Рекреації»; Борис Гуменюк

«Блокпост», «Вірші з війни».

Практичне заняття.

Майдан як феномен української демократії (від вибору гетьмана на всенародному віче до Помаранчевої революції та Революції Гідності).

 

58

Узагальнення. Тематичний контроль

 

 

РОЗДІЛ 6. ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВИБІР УКРАЇНИ. РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКА ВІЙНА

 

№ п/п

У результаті навчально- пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть:

Зміст навчально-

пізнавальної діяльності

 

59

 

 

 

 

 

 

 

60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

61

 

 

 

 

 

 

62

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

64

 

 

 

 

 

 

 

65

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

66

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

67

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

68

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

69

 

 

70

Знати:

  • хронологічні межі Революції

Гідності та російсько-української війни ХХІ ст., оборони Донецького аеропорту та міста Маріуполь, дати окупації Криму, трагедії біля міста Іловайськ та в місті Буча, широкомасштабного вторгнення військ РФ в Україну;

  • основні регіони і місця бойових дій російсько-української війни.

Розуміти:

  • зміст понять: «безвізовий режим», «волонтерський рух»,

«гібридна війна»,

«денацифікація України»,

«добробат», «Євромайдан»,

«злочин агресії» «інтеграція»,

«кіборги», «колабораційна діяльність», «люстрація»,

«рашизм», «реімперіалізація»,

«російсько-українська війна»,

«русскій мір», «статус кандидата на членство в ЄС», «тимчасово окупована територія», «томос»;

  • передумови та значення

Революції Гідності;

  • необхідність вшанування

пам’яті героїв Небесної Сотні та російсько-української війни;

  • характер російсько-української війни як справедливої,

визвольної для України, несправедливої, загарбницької для Росії;

  • псевдореферендуми в Криму та

на Донбасі, анексію Автономної Республіки Крим (АРК) та міста

Геополітичний вибір України: утвердження євроінтеграційного курсу. Україна в імперській доктрині «русского міра».

Політичні, економічні, інформаційні та інші засоби тиску на Україну в контексті відродження прагнень Російської Федерації (РФ) до реімперіалізації на теренах

колишнього СРСР.

Зрив угоди про асоціацію України та

Європейським Союзом (ЄС). Євромайдан. Революція Гідності. Крах режиму Віктора Януковича. Небесна Сотня. Президентські та парламентські вибори 2014 р. Обрання Петра Порошенка Президентом України.

Підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Надання українцям права на безвізовий режим в’їзду в країни ЄС.

 

 

 

Практичне заняття.

Усна історія Майданів: від «Революції на граніті» до Революції Гідності (електронна «Книга пам’яті»).

 

Початок війни РФ проти України: окупація, анексія Криму, збройна агресія на сході

України. Квазі референдуми і проголошення маріонеткових квазідержав Донецької Народної Республіки (ДНР), Луганської Народної Республіки (ЛНР).

Антитерористична операція/Операція об’єднаних сил (АТО/ООС). Перебіг бойових дій. Мінські домовленості.

Українське громадянське суспільство в обороні держави. Добровольчі батальйони. Волонтерський рух. Участь добровольців- іноземців у збройній боротьбі на боці України.

Севастополь, російсько- українську війну як прояви

процесу реімперіалізації Росії;

  • широкомасштабне вторгнення, злочини російських військ в Україні 2022 р. як акт геноциду української нації;
  • захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її

економічної та інформаційної безпеки, як обов’язкову умову незалежності;

  • роль громадянського суспільства у розвитку української держави та забезпеченні її обороноздатності;
  • важливість для України

повноправного членства в ЄС і Організації

Північноатлантичного договору (НАТО);

  • значення міжнародної підтримки територіальної цілісності та державної незалежності України.

Уміти:

  • встановлювати хронологію подій російсько-української війни;
  • використовувати карту як

джерело інформації про перебіг російсько-української війни;

  • обґрунтувати на основі аналізу документів злочини РФ як геноцид українського народу;
  • визначати передумови, ознаки та наслідки збройної агресії Росії проти України;
  • висловлювати обґрунтовані судження щодо можливих шляхів розвитку України в

Європі та у світі;

  • схарактеризувати діяльність Петра Порошенка, Володимира Зеленського, інших знакових

постатей політичного, громадського, культурного, церковного життя сучасної України (на вибір

учительки/учителя,

 

Міжнародна підтримка України в умовах війни. «Норманська четвірка»: внесок у стабілізацію збройного конфлікту.

Позиція США та держав «великої сімки». Санкції, накладені на РФ за невиконання Мінських домовленостей.

 

Соціально-економічний розвиток України у 2014–2022 р. Економічні, політичні, судово- правові реформи. Створення незалежної

правоохоронної структури для боротьби з  корупцією. Незавершеність реформ.

Законодавче забезпечення статусу

української мови як державної. Розвиток української культури. Утворення канонічної

автокефальної Православної церкви України (ПЦУ).

 

Президентські вибори 2019 р. Обрання   

Володимира Зеленського Президентом України. Земельна та інфраструктурна

реформи. Цифровізація України.

Широкомасштабне вторгнення російських військ на терени України: перебіг,

результати. Збройні сили України (ЗСУ), Національна гвардія, територіальна оборона, громадянське суспільство та влада в обороні   

країни.Злочини геноциду та воєнні злочини РФ

проти України. Нищення економіки України. Використання Росією продовольства як зброї. Заява Верховної Ради України «Про вчинення Російською Федерацією геноциду в Україні». Консолідація української політичної нації в боротьбі проти російській агресії.

 

Російська пропаганда як інструмент

підбурювання війни і геноциду. Ідеологема

«денацифікація України». Протидія України  

російській пропаганді та дезінформації.

Розгортання дипломатичної боротьби України. Утворення міжнародної коаліції держав на підтримку незалежності і обороноздатності України. Лендліз. Надання Україні статусу кандидата в члени ЄС.

 

Повсякдення в умовах війни: індивідуальний досвід, стратегії виживання та протистояння.

Колабораційна діяльність і кримінальна  відповідальність за неї. Рух Опору на

тимчасово окупованих територіях.

Біженці та вимушені переселенці. Примусове

переселення громадян України до РФ.

Гуманітарна підтримка біженців в країнах ЄС. Релігія, церкви й релігійні організації та війна. Діячі української культури в допомозі фронту. Діячі світової культури в підтримці України.

Орієнтовна теми для практичних занять.

 Stand with Ukraine. Міжнародна підтримка України у боротьбі проти агресії Росії.

Орієнтовні теми для навчальних проєктів.

 «У 1918 р. Україна здобула незалежність, у 1991 р. – відновила, сьогодні – захищає» (завершення проєкту з укладання інтерактивної стрічки часу, яка відображає неперервність і спадкоємність державотворчих процесів у ХХ– ХХІ ст., презентація проєкту).

 Усна історія Майданів: від «Революції на граніті» до Революції Гідності (електронна «Книга пам’яті»).

 Російські пропагандистські кліше «бандерівці», «укронацисти», «української нації не існує», «українська держава – фейк» як інструменти війни і геноциду.

 Рідний край у контексті загальноукраїнських подій часів російсько-української війни.

Орієнтовні теми для написання есе.

 Діалоги про війну: відверті розмови з учасниками/свідками російсько-

української війни (воїнами, волонтерами, внутрішньо переміщеними особами).

 Політичний фольклор як відповідь на мову ненависті.

 Чи справді сьогодні Україна – щит Європи?

Міжпредметні зв’язки: — 10 клас. Громадянська освіта. Розділ: Україна. Європа. Світ. Тема: Інтеграція й глобалізація. Міграційні процеси і Україна. Україна – член європейського та світового співтовариства. (Учень/учениця знає та розуміє

причини та наслідки міграційних процесів в Україні та світі; усвідомлює взаємозалежність життя місцевої громади; України, Європи та світу; аналізує основні положення Угоди про асоціацію Україна – ЄС; дискутує щодо перспектив збереження та розширення ЄС, НАТО; пишається потенціалом України в Європі та світі); — 10 клас. Захист України. Розділ ІІ: Збройні Сили України на захисті України. Тема 2: Історія розвитку українського війська. Нова українська армія: з 2014-го до сьогодення. Видатні військові діячі українського народу.

(Учень/учениця називає основні історичні етапи розвитку українського війська; характеризує історично-політичні умови формування Збройних Сил України; називає видатних військових діячів українського народу; наводить приклади визначних воєнних подій, битв українського війська); Тема 3: Основи

міжнародного гуманітарного права. Правила застосування норм МГП щодо розпізнавання осіб та об’єктів. Міжнародний правовий захист жертв війни та цивільних об’єктів. Захист дітей та жінок в МГП. Запобігання порушенню норм

МГП. (Учень/учениця знає основні поняття та терміни міжнародного гуманітарного права (МГП); правила поведінки солдата в бою; міжнародні розпізнавальні знаки; принципи діяльності під час проведення гуманітарних операцій; вміє розпізнавати осіб та об’єкти, які перебувають під захистом МГП; розуміє особливості ведення воєнних дій з урахуванням норм МГП; механізм та види юридичної

відповідальності за порушення норм МГП; характеризує заборонені методи та засоби ведення воєнних дій); — 10 клас. Мистецтво. Розділ: Мистецтво

європейського культурного регіону. Україна. (Учень/учениця знає та розуміє

внесок українського мистецтва у скарбницю світової культурної спадщини; називає найхарактерніші здобутки – «візитівки» українського мистецтва у світі;

видатних представників українського мистецтва (зокрема, української діаспори); наводить приклади визначних творів різних видів мистецтва, художніх явищ, створених у різні часи в українському мистецтві; усвідомлює необхідність збереження національної мистецької спадщини); — 10 клас. Географія. Тема: Країни Європи. (Учень/учениця аналізує особливості та проблеми країн ЄС,

позитивні наслідки та ризики вступу України до ЄС; оцінює роль ЄС у світі);

 10 клас. Географія. Тема: Глобальні проблеми людства. (Учень/учениця характеризує поняття «глобальні проблеми людства»; аналізує сутність, причини виникнення, особливості кожної з глобальних проблем, можливі шляхи їх розв’язування); — 11 клас. Українська література. Тема: Сучасна українська література. Історико-культурна картина літератури кінця ХХ – початку

ХХІ століття. (Учень/учениця розуміє постмодернізм як один із основних напрямів сучасного мистецтва); — 11 клас. Географія. Розділ: Глобальні проблеми людства. Тема: Глобальні проблеми соціального характеру. (Учень/учениця

пояснює причинно-наслідкові зв‘язки виникнення демографічних проблем, складає демографічні прогнози, називає хвороби цивілізації); — 11 клас.

Економіка. Розділ: Національна економіка і роль уряду у її функціонуванні. Тема: Роль уряду у регулюванні національної економіки. (Учень/учениця розуміє об’єктивні причини урядового регулювання ринкової економіки, характеризує зв’язок ефективності та справедливості, пояснює невдачі (обмеження) ринку і уряду та роль уряду як власника, виробника і споживача з використанням схеми

загального економічного кругообігу); — 11 клас. Англійська мова. Тема: Моє місце в світі (учень/учениця знає про зразки здорового способу життя в Україні та англомовних країнах, вміє презентувати Україну в міжнародному контексті);

 11 клас. Німецька мова. Тема: Україна у світі. (Учень/учениця оцінює внесок молоді у сучасне мистецтво України та німецькомовних країн; вміє презентувати Україну в міжнародному контексті);

 11 клас. Французька мова. Тема: Україна у світі (Учень/учениця розуміє особливості суспільства і культури спільноти або спільнот країни, мова якої вивчається, у межах тематики ситуативного спілкування); — 11 клас. Іспанська мова. Тема: Україна у світі. (Учень/учениця розуміє особливості суспільства і культури спільноти або спільнот країни, мова якої вивчається, у межах тематики

ситуативного спілкування).

Урок узагальнення до теми.

Урок узагальнення до курсу.

 

docx
Додав(-ла)
Kulbaba Taras
Додано
11 вересня 2022
Переглядів
3771
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку