1
Качанівська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Календарно-тематичне планування
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ (від 1945 р. до сьогодення).
11 клас (1,5 +0,5 год на тиждень)
Вчитель історії:
Кульбаба Т.І.
Структура курсу.
Повторення. Вступ.
Розділ 1. Україна в повоєнний період.
Розділ 2. Україна в умовах десталінізації.
Розділ 3. Україна в період системної кризи Союзу Радянських Соціалістичних Республік.
Розділ 4. Відновлення державної незалежності України, її роль у розпаді Союзу Радянських Соціалістичних Республік.
Розділ 5. Становлення, розвиток України як незалежної держави.
Розділ 6. Європейський вибір України. Російсько-українська війна.
№ п/п |
№ п/п
|
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
|
1 |
Знати:
Розуміти:
«злочини проти людства», «права людини», «постіндустріальне (інформаційне) суспільство», «тоталітарна імперія», «українська громадянська (політична) нація»;
Уміти:
|
Україна на політичній карті Європи в 1914–1945 рр. Уроки української історії 1914–1945 рр. Періодизація історії України другої половини ХХ – першої чверті ХХІ ст. Особливості курсу історії України від 1945 р. до сьогодення. |
|
|
Орієнтовна тема навчального проєкту.
відмінне. |
|
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП
РОЗДІЛ 1. УКРАЇНА В ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД
№ п/п |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
|
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12. |
Знати:
Розуміти:
«державний антисемітизм», «ждановщина», «культ особи», «лисенківщина», «операція “Вісла”», «операція “Захід”», «спецпоселення»;
Уміти:
«радянізацію» та репресії; український визвольний рух у 1944–1950-х рр.; процеси відбудови господарства і культурне життя республіки; ідеологічні кампанії;
опору УПА на території України;
депортацій українців із західних областей УРСР та південно-східних областей Польщі, ідеологічних кампаній, їхнього впливу на суспільну свідомість;
Білокур, Ніла Хасевича, Олександра Богомольця, Олександра Палладіна, Сергія Лебедєва, Тетяни Яблонської; укласти історичні портрети Йосипа Сліпого, Романа Шухевича.
|
Україна в системі міжнародних відносин. УРСР – співзасновниця Організації Об’єднаних Націй (ООН). Участь України в інших міжнародних організаціях.
|
|
Переміщені особи з України. Репатріація. Неповерненці. Встановлення кордонів УРСР із сусідніми державами. |
|||
Депортація за «обміном населення» між УРСР та Польською Народною Республікою (1944–1946 рр.). |
|||
Операція «Вісла». Обмін територіями 1951 р. |
|||
Практичне заняття.
|
|||
Відбудова промисловості: джерела та ресурси (праця мобілізованих, військовополонених, репатріантів, в’язнів виправно-трудових таборів). Становище сільського господарства. Голод 1946– 1947 рр. |
|||
Посилення проявів «культу особи» Йосифа Сталіна в УРСР. Особливості державної пропаганди. Ідеологічні інтерпретації перемоги над нацизмом. «Ждановщина» в Україні. Кампанії боротьби проти «українських буржуазних націоналістів» і «безрідних космополітів».
|
|||
«Радянізація» західних областей УРСР. Ліквідація Української греко-католицької церкви.
|
|||
Операція «Захід». Національно- визвольний рух у 1944–1950-х рр. на території України. Бій під Гурбами. «Велика блокада» проти УПА. Депортації родин воїнів УПА. Оунівський рух в еміграції. |
|||
Практичне заняття. Боротьба УПА на західноукраїнських землях у документах. |
|||
Особливості розвитку культури. Зміни у суспільній свідомості. |
|||
|
Орієнтовні теми для практичних занять.
|
|
|
|
Орієнтовні теми для навчальних проєктів.
Орієнтовні теми для написання есе.
уяви». |
|
|
|
Міжпредметні зв’язки: — 10 клас. Географія. Тема: Політична картина світу. (Учень/учениця пояснює відмінність між поняттями «країна», «держава», «залежна територія»; основні вектори зовнішньої політики України). — Українська література. Позакласне читання. Андрій Кокотюха «Червоний»; Володимир Яворівський «Автопортрет з уяви»; Марина Гримич «Клавка»; Василь Шкляр «Троща». |
|
|
13. |
УРОК УЗАГАЛЬНЕННЯ. Тематичний контроль |
||
РОЗДІЛ 2. УКРАЇНА В УМОВАХ ДЕСТАЛІНІЗАЦІЇ
№ № П/п |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
14.
15.
16.
17.
18. |
Знати:
Розуміти:
промисловий комплекс», «десталінізація», «децентралізація управління», «дисидент», «культ особи», «лібералізація», «раднаргосп», «реабілітація», «російщення», «шістдесятники»;
промисловості, сільського господарства, соціальної сфери;
|
Внутрішньополітична ситуація в УРСР. Українці в повстаннях у таборах ГУЛАГу.
|
XX з’їзд Комуністичної партії Радянського Союзу (КПРС). Десталінізація: зміст, ідеологічні обмеження.
|
||
Суперечливість процесу реабілітації жертв політичних репресій. Ліквідація ГУЛАГу.
|
||
Децентралізація управління економікою. Розвиток промисловості. Становище сільського господарства.
|
||
Передання Кримської області до складу УРСР. Соціально- економічна інтеграція Кримського півострова з Україною.
|
19
20.
21.
22.
23.
24. |
України;
Уміти:
пов’язаних із десталінізацією і лібералізацією суспільного життя, модернізацією економіки, формуванням феномену «шістдесятництва» і розгортанням дисидентського, зокрема опозиційного руху, культурним життям;
висновки щодо політичного, економічного, соціокультурного розвитку УРСР у другій половині 1950-х – першій половині 1960-х рр.;
«шістдесятництва» й дисидентського руху;
Михайло Янгель, Сергій Корольов); діяльність таких осіб, як Алла Горська, Іван Світличний, Левко Лук’яненко, Ярослав Стецько. |
Міграції, зміни національного складу населення. Спроби проведення «українізації». Становище кримськотатарського народу у місцях депортації та його боротьба за повернення на батьківщину.
|
«Шістдесятництво». Київський клуб творчої молоді «Сучасник». Спроби опозиційної діяльності: підпільні групи та організації. |
||
Зародження дисидентського руху. Антирежимні виступи |
||
Особливості розвитку культури. Продовження політики російщення. Антирелігійні кампанії.
|
||
Особливості соціальної політики. Повсякденне життя. Зміни у суспільній свідомості. |
||
Практичне заняття.
|
||
|
Орієнтовна тема для практичного заняття.
|
|
|
Орієнтовні теми для навчальних проєктів.
Творчість «шістдесятників» як закономірна реакція на виклики часу.
Орієнтовна тема для написання есе. «Відлига»: особливості суспільно-політичних настроїв населення України. |
|
|
Міжпредметні зв’язки: — 11 клас. Українська література. Тема: Українська література другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Поети шістдесятники. (Учень/учениця розуміє явище «шістдесятництва» і причини пробудження національної свідомості в суспільстві, шістдесятництво як явище соціальне й культурологічне, його зв’язок із дисидентським рухом); Тема: Василь Симоненко. Громадянська лірика. (Учень/учениця дискутує про патріотичні, громадянські мотиви, морально-етичні проблеми, розуміє проблему почуття людської гідності, мотиви самоствердження людини в складному сучасному світі, її самодостатність, високохудожнє відтворення громадянського вибору поета). |
|
25. |
Урок узагальнення. Тематичний контроль |
|
РОЗДІЛ 3. УКРАЇНА В ПЕРІОД СИСТЕМНОЇ КРИЗИ СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІ- АЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК
№ п/п |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть:
|
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
26
27
28
29
30
31.
32.
33.
|
Знати:
Розуміти:
«компартійно-радянська номенклатура», «правозахисний рух», «розвинений соціалізм», «самвидав»;
Уміти:
про політичне, соціально-економічне життя у період загострення кризи радянської системи;
характер діяльності Володимира Щербицького як провідника союзної/імперської влади в УРСР; описати творчий доробок/схарактеризувати наукову/творчу діяльність Володимира Івасюка, Івана Миколайчука, Марії Приймаченко, Миколи Амосова, Ніни Вірченко, Олега Антонова, Сергія Параджанова, Наталії Полонської-Василенко; означити досягнення у спортивній/тренерській діяльності Валерія Лобановського; схарактеризувати громадсько-політичну діяльність Василя Макуха, Василя Стуса, Вячеслава Чорновола, Івана Дзюби, Миколи Руденка, Мустафи Джемілєва, Олеся Гончара, Петра Григоренка. |
Зміни в системі влади. Неосталінізм. Конституція УРСР 1978 р. Вплив міжнародних процесів на ситуацію в Україні. |
Посилення репресій проти української інтелігенції. Активізація дисидентського руху: течії, форми та методи боротьби. «Самвидав». «Український вісник». |
||
Українська громадська група сприяння виконанню Гельсінських угод (Українська Гельсінська група/УГГ). Прояви єврейського дисидентського та сіоністського руху на теренах УРСР. Опозиційна діяльність режимові в середовищі інших національних меншин. Кримські татари в боротьбі за повернення на батьківщину. |
||
Наростання економічної кризи. Уповільнення темпів зростання промисловості. Провал Продовольчої програми. Життєвий рівень населення. |
||
Феномени радянського повсякдення: «хрущовки», «дефіцит», «черги». Етносоціальні зміни в УРСР. Зміни в суспільній свідомості. |
||
Практичне заняття.
|
||
Особливості розвитку культури. Українське поетичне кіно. Український спорт. |
||
Особливості державної пропаганди в Україні: «радянський народ», «радянська людина» та їхні «вороги». |
||
|
Орієнтовні теми для практичних занять.
місцями пам’яті про людські трагедії – наслідки злочинів тоталітарних імперій. Орієнтовні теми для навчальних проєктів.
Орієнтовні теми для написання есе.
Права людини в СРСР: чому існувала прірва між деклараціями та реальністю? |
|
|
Міжпредметні зв’язки: — 10 клас. Географія. Тема: Населення світу (учень/учениця пояснює значення понять «демографічна політика», «демографічний вибух», «урбанізація», «міграція», «мегалополіс»); — 11 клас. Екологія. Тема 2: Природа і людина: системний підхід (учень/учениця розуміє місце природи у житті суспільства; досліджує особливості основних етапів взаємодії суспільства і природи; аналізує наслідки змін і перетворень природних процесів і компонентів природи антропогенною діяльністю); — 11 клас. Українська література. Тема: Олесь Гончар «Собор». (Учень/учениця розуміє роль духовного начала і краси в житті людини, осуд бездуховності, історичної пам’яті народу, добра і зла в житті, проблему національного нігілізму, моральної ницості).
«Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…», «Господи, гніву пречистого…» (Учень/учениця: знає життєвий шлях і творчу біографію митця як символу незламного духу, збереження людської гідності, визначає ціннісні пріоритети життя на засадах громадянського суспільства характеризує межовий стан суб’єкта лірики, який протистоїть ідеологічно викривленій реальності).
росі». |
|
34. |
Урок узагальнення. Тематичний контроль |
Розділ 4. ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ, ЇЇ РОЛЬ У РОЗПАДІ СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК.
№ п/п |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
35
36
37
38
39
40
41
42.
43
44.
45. |
Знати: – дати: Чорнобильської катастрофи, ухвалення «Декларації про державний |
Політика «перебудови- прискорення-гласності» та її наслідки в УРСР. |
суверенітет України», «Акта проголошення державної незалежності України», Всеукраїнського референдуму і виборів Президента України 1 грудня 1991 р. Розуміти:
«державна незалежність», «інфляція», «мітингова демократія», «неформальні організації», «опозиція», «плюралізм», «політика гласності», «політика “перебудови”», «прискорення», «суверенітет»;
«перебудови» і «гласності» в УРСР;
антиімперського рухів;
підтримки населенням України державної незалежності;
Уміти:
«перебудови»;
суспільно-політичних процесах у 1991 р.;
передумови, значення відновлення Кримської АРСР;
– схарактеризувати діяльність Вячеслава Чорновола, Ігоря Юхновського, Левка Лук’яненка, Леоніда Кравчука.
Орієнтовні теми для практичних занять. – Аварія на Чорнобильській АЕС – найбільша техногенна катастрофа в історії людства: передумови, наслідки. – Боротьба українського суспільства за прорив інформаційної блокади довкола теми Голодомору. – Злочини тоталітарних імперій у ХХ столітті: уроки для України.
Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Український андеграунд: кіно, музика і театр кінця ХХ ст. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій в умовах відновлення державної незалежності України.
Міжпредметні зв’язки: — 11 клас. Екологія. Тема: Проблема забруднення природного середовища та стійкості геосистем до антропогенних навантажень. (Учень/учениця знає джерела, види забруднень навколишнього середовища, їх негативний вплив на живі організми та здоров’я людей). — Українська література. Позакласне читання. Іван Драч «Чорнобильська Мадонна»; Микола Руденко «Хрест». |
Проблеми ядерної безпеки УРСР. Чорнобильська катастрофа: передумови, позиція влади, заходи для подолання, наслідки. Вплив на суспільну свідомість. |
|
Виникнення націонал- демократичної, антикомуністичної опозиції. Утворення неформальних громадських організацій і груп. Українська Гельсінська спілка. Народний рух України за перебудову. Перехід частини республіканської номенклатури на національні позиції. Масові страйки шахтарів.
|
||
Перші альтернативні вибори (1990 р.). «Декларація про державний суверенітет України». «Революція на граніті». Формування багатопартійності. |
||
Відновлення Кримської Автономної Радянської Соціалістичної Республіки (Кримської АРСР). Створення Меджлісу кримськотатарського народу. Спроби союзної влади зупинити процеси демократизації, розпаду СРСР.
|
||
Повсякдення. Особливості розвитку культури і спорту. Відродження релігійного життя.
|
||
Україна під час спроби державного перевороту в СРСР. «Акт проголошення державної незалежності України». Всеукраїнський референдум і вибори Президента України |
||
1 грудня 1991 р. Роль України у розпаді СРСР. Міжнародне визнання державної незалежності України.
|
||
Внесок української діаспори у відновлення державної незалежності України. |
||
Практичне заняття. Боротьба українського суспільства за прорив інформаційної блокади довкола теми Голодомору. |
||
Урок узагальнення. Тематичний контроль |
|
РОЗДІЛ 5. РОЗВИТОК УКРАЇНИ ЯК НЕЗАЛЕЖНОЇ ДЕРЖАВИ
№ п/п |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально пізнавальної діяльності |
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
|
Знати:
Розуміти:
«євроінтеграція», «корупція», «олігархічна система», «Помаранчева революція», «приватизація», «прожитковий мінімум», «тіньова економіка»;
Уміти:
Орієнтовні теми для практичних занять.
Орієнтовні теми для навчальних проєктів.
Орієнтовна тема для написання есе.
Прощання з імперією в досвіді нового покоління українських істориків та літераторів.
|
Державотворчі процеси. Особливості багатопартійної системи. |
Прийняття Конституції України 1996 р.
|
||
Президентські вибори 2004 р. «Помаранчева революція».
|
||
Утвердження ринкової економіки. Запровадження національної валюти – гривні. Специфіка приватизації. Становлення, прояви олігархічної системи.
|
||
Практичне заняття. Інтеграція України в європейський та світовий економічний простір: виклики і відповіді.
|
||
та спроба її скасування у 2010 р.
|
||
Основні тенденції суспільно- політичного життя в 2005–2009 рр.
|
||
Спроби формування авторитарно го режиму в 2010–2013 рр. Харківські угоди 2010 р.
|
||
Демографічна та етносоціальна структура населення України. Повернення кримськотатарського народу на історичну Батьківщину. Життя національних спільнот в Україні.
|
||
Багатовекторність зовнішньої політики України та її наслідки. Вступ України до Ради Європи. Будапештський меморандум. Тузлівська криза. Проголошення Україною курсу на євроатлантичну інтеграцію.
|
||
Зміни у соціальній структурі українського суспільства. Динаміка зайнятості населення. Повсякденне життя. Зрушення в суспільній свідомості. Релігійне життя. Здобутки українців у сфері культури (наука, освіта, мистецтва, спорт). Українці в світі. Українська діаспора в розбудові державної незалежності України.
|
||
57
|
Міжпредметні зв’язки: — 10 клас. Захист України. Розділ ІІ: Збройні Сили України на захисті України. Тема 2: Історія розвитку українського війська. ЗСУ незалежної України до 2014 р. (Учень/учениця називає основні історичні етапи розвитку українського війська; характеризує історично-політичні умови формування Збройних Сил України); — 11 клас. Екологія. Розділ: Провідні екологічні проблеми. Тема: Проблема забруднення природного середовища та стійкості геосистем до антропогенних навантажень. (Учень/учениця знає джерела, види забруднень навколишнього середовища, їх негативний вплив на живі організми та здоров’я людей; розуміє взаємопоєднаність таких категорій, як «забруднення середовища» і «стійкість геосистем», пояснює залежність стійкості геосистем від біорізноманіття, біомаси і біопродуктивності). — 11 клас. Українська література. Тема: Сучасна українська література. Юрі Андрухович «Астролог», «Пісня мандрівного спудея»; Оксана Забужко «Рядок з автобіографії», «Читаючи історію»; Олександр Ірванець «До французького шансоньє», Сергій Жадан
«Музика, очерет…», «Смерть моряка»; Галина Пагутяк «Потрапити в сад», «Косар». (Учень/учениця характеризує історико-культурну ситуацію в Україні наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.; називає імена сучасних письменників, їхні твори; ілюструє стильове розмаїття, пошук авторами нових тем і форм їх розкриття; обґрунтовує появу нового літературного покоління). — Українська література. Позакласне читання. Юрій Андрухович «Рекреації»; Борис Гуменюк «Блокпост», «Вірші з війни». |
Практичне заняття. Майдан як феномен української демократії (від вибору гетьмана на всенародному віче до Помаранчевої революції та Революції Гідності).
|
58 |
Узагальнення. Тематичний контроль |
|
РОЗДІЛ 6. ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВИБІР УКРАЇНИ. РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКА ВІЙНА
№ № п/п |
У результаті навчально- пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
59
60
61
62
64
65
66
67
68
69
70 |
Знати:
Гідності та російсько-української війни ХХІ ст., оборони Донецького аеропорту та міста Маріуполь, дати окупації Криму, трагедії біля міста Іловайськ та в місті Буча, широкомасштабного вторгнення військ РФ в Україну;
Розуміти:
«гібридна війна», «денацифікація України», «добробат», «Євромайдан», «злочин агресії» «інтеграція», «кіборги», «колабораційна діяльність», «люстрація», «рашизм», «реімперіалізація», «російсько-українська війна», «русскій мір», «статус кандидата на членство в ЄС», «тимчасово окупована територія», «томос»;
Революції Гідності;
пам’яті героїв Небесної Сотні та російсько-української війни;
визвольної для України, несправедливої, загарбницької для Росії;
на Донбасі, анексію Автономної Республіки Крим (АРК) та міста |
Геополітичний вибір України: утвердження євроінтеграційного курсу. Україна в імперській доктрині «русского міра». Політичні, економічні, інформаційні та інші засоби тиску на Україну в контексті відродження прагнень Російської Федерації (РФ) до реімперіалізації на теренах колишнього СРСР. |
Зрив угоди про асоціацію України та Європейським Союзом (ЄС). Євромайдан. Революція Гідності. Крах режиму Віктора Януковича. Небесна Сотня. Президентські та парламентські вибори 2014 р. Обрання Петра Порошенка Президентом України. Підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Надання українцям права на безвізовий режим в’їзду в країни ЄС.
Практичне заняття. Усна історія Майданів: від «Революції на граніті» до Революції Гідності (електронна «Книга пам’яті»).
Початок війни РФ проти України: окупація, анексія Криму, збройна агресія на сході України. Квазі референдуми і проголошення маріонеткових квазідержав Донецької Народної Республіки (ДНР), Луганської Народної Республіки (ЛНР). Антитерористична операція/Операція об’єднаних сил (АТО/ООС). Перебіг бойових дій. Мінські домовленості. Українське громадянське суспільство в обороні держави. Добровольчі батальйони. Волонтерський рух. Участь добровольців- іноземців у збройній боротьбі на боці України. |
||
Севастополь, російсько- українську війну як прояви процесу реімперіалізації Росії;
економічної та інформаційної безпеки, як обов’язкову умову незалежності;
повноправного членства в ЄС і Організації Північноатлантичного договору (НАТО);
Уміти:
джерело інформації про перебіг російсько-української війни;
Європі та у світі;
постатей політичного, громадського, культурного, церковного життя сучасної України (на вибір учительки/учителя, |
||
Міжнародна підтримка України в умовах війни. «Норманська четвірка»: внесок у стабілізацію збройного конфлікту. Позиція США та держав «великої сімки». Санкції, накладені на РФ за невиконання Мінських домовленостей.
|
||
Соціально-економічний розвиток України у 2014–2022 р. Економічні, політичні, судово- правові реформи. Створення незалежної правоохоронної структури для боротьби з корупцією. Незавершеність реформ. Законодавче забезпечення статусу української мови як державної. Розвиток української культури. Утворення канонічної автокефальної Православної церкви України (ПЦУ).
|
||
Президентські вибори 2019 р. Обрання Володимира Зеленського Президентом України. Земельна та інфраструктурна реформи. Цифровізація України. Широкомасштабне вторгнення російських військ на терени України: перебіг, результати. Збройні сили України (ЗСУ), Національна гвардія, територіальна оборона, громадянське суспільство та влада в обороні країни.Злочини геноциду та воєнні злочини РФ проти України. Нищення економіки України. Використання Росією продовольства як зброї. Заява Верховної Ради України «Про вчинення Російською Федерацією геноциду в Україні». Консолідація української політичної нації в боротьбі проти російській агресії.
|
||
Російська пропаганда як інструмент підбурювання війни і геноциду. Ідеологема «денацифікація України». Протидія України російській пропаганді та дезінформації. Розгортання дипломатичної боротьби України. Утворення міжнародної коаліції держав на підтримку незалежності і обороноздатності України. Лендліз. Надання Україні статусу кандидата в члени ЄС.
|
||
Повсякдення в умовах війни: індивідуальний досвід, стратегії виживання та протистояння. Колабораційна діяльність і кримінальна відповідальність за неї. Рух Опору на тимчасово окупованих територіях. Біженці та вимушені переселенці. Примусове переселення громадян України до РФ. Гуманітарна підтримка біженців в країнах ЄС. Релігія, церкви й релігійні організації та війна. Діячі української культури в допомозі фронту. Діячі світової культури в підтримці України. |
||
Орієнтовна теми для практичних занять. – Stand with Ukraine. Міжнародна підтримка України у боротьбі проти агресії Росії. Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – «У 1918 р. Україна здобула незалежність, у 1991 р. – відновила, сьогодні – захищає» (завершення проєкту з укладання інтерактивної стрічки часу, яка відображає неперервність і спадкоємність державотворчих процесів у ХХ– ХХІ ст., презентація проєкту). – Усна історія Майданів: від «Революції на граніті» до Революції Гідності (електронна «Книга пам’яті»). – Російські пропагандистські кліше «бандерівці», «укронацисти», «української нації не існує», «українська держава – фейк» як інструменти війни і геноциду. – Рідний край у контексті загальноукраїнських подій часів російсько-української війни. Орієнтовні теми для написання есе. – Діалоги про війну: відверті розмови з учасниками/свідками російсько- української війни (воїнами, волонтерами, внутрішньо переміщеними особами). – Політичний фольклор як відповідь на мову ненависті. – Чи справді сьогодні Україна – щит Європи? Міжпредметні зв’язки: — 10 клас. Громадянська освіта. Розділ: Україна. Європа. Світ. Тема: Інтеграція й глобалізація. Міграційні процеси і Україна. Україна – член європейського та світового співтовариства. (Учень/учениця знає та розуміє причини та наслідки міграційних процесів в Україні та світі; усвідомлює взаємозалежність життя місцевої громади; України, Європи та світу; аналізує основні положення Угоди про асоціацію Україна – ЄС; дискутує щодо перспектив збереження та розширення ЄС, НАТО; пишається потенціалом України в Європі та світі); — 10 клас. Захист України. Розділ ІІ: Збройні Сили України на захисті України. Тема 2: Історія розвитку українського війська. Нова українська армія: з 2014-го до сьогодення. Видатні військові діячі українського народу. (Учень/учениця називає основні історичні етапи розвитку українського війська; характеризує історично-політичні умови формування Збройних Сил України; називає видатних військових діячів українського народу; наводить приклади визначних воєнних подій, битв українського війська); Тема 3: Основи міжнародного гуманітарного права. Правила застосування норм МГП щодо розпізнавання осіб та об’єктів. Міжнародний правовий захист жертв війни та цивільних об’єктів. Захист дітей та жінок в МГП. Запобігання порушенню норм МГП. (Учень/учениця знає основні поняття та терміни міжнародного гуманітарного права (МГП); правила поведінки солдата в бою; міжнародні розпізнавальні знаки; принципи діяльності під час проведення гуманітарних операцій; вміє розпізнавати осіб та об’єкти, які перебувають під захистом МГП; розуміє особливості ведення воєнних дій з урахуванням норм МГП; механізм та види юридичної відповідальності за порушення норм МГП; характеризує заборонені методи та засоби ведення воєнних дій); — 10 клас. Мистецтво. Розділ: Мистецтво європейського культурного регіону. Україна. (Учень/учениця знає та розуміє внесок українського мистецтва у скарбницю світової культурної спадщини; називає найхарактерніші здобутки – «візитівки» українського мистецтва у світі; видатних представників українського мистецтва (зокрема, української діаспори); наводить приклади визначних творів різних видів мистецтва, художніх явищ, створених у різні часи в українському мистецтві; усвідомлює необхідність збереження національної мистецької спадщини); — 10 клас. Географія. Тема: Країни Європи. (Учень/учениця аналізує особливості та проблеми країн ЄС, позитивні наслідки та ризики вступу України до ЄС; оцінює роль ЄС у світі); — 10 клас. Географія. Тема: Глобальні проблеми людства. (Учень/учениця характеризує поняття «глобальні проблеми людства»; аналізує сутність, причини виникнення, особливості кожної з глобальних проблем, можливі шляхи їх розв’язування); — 11 клас. Українська література. Тема: Сучасна українська література. Історико-культурна картина літератури кінця ХХ – початку ХХІ століття. (Учень/учениця розуміє постмодернізм як один із основних напрямів сучасного мистецтва); — 11 клас. Географія. Розділ: Глобальні проблеми людства. Тема: Глобальні проблеми соціального характеру. (Учень/учениця пояснює причинно-наслідкові зв‘язки виникнення демографічних проблем, складає демографічні прогнози, називає хвороби цивілізації); — 11 клас. Економіка. Розділ: Національна економіка і роль уряду у її функціонуванні. Тема: Роль уряду у регулюванні національної економіки. (Учень/учениця розуміє об’єктивні причини урядового регулювання ринкової економіки, характеризує зв’язок ефективності та справедливості, пояснює невдачі (обмеження) ринку і уряду та роль уряду як власника, виробника і споживача з використанням схеми загального економічного кругообігу); — 11 клас. Англійська мова. Тема: Моє місце в світі (учень/учениця знає про зразки здорового способу життя в Україні та англомовних країнах, вміє презентувати Україну в міжнародному контексті); — 11 клас. Німецька мова. Тема: Україна у світі. (Учень/учениця оцінює внесок молоді у сучасне мистецтво України та німецькомовних країн; вміє презентувати Україну в міжнародному контексті); — 11 клас. Французька мова. Тема: Україна у світі (Учень/учениця розуміє особливості суспільства і культури спільноти або спільнот країни, мова якої вивчається, у межах тематики ситуативного спілкування); — 11 клас. Іспанська мова. Тема: Україна у світі. (Учень/учениця розуміє особливості суспільства і культури спільноти або спільнот країни, мова якої вивчається, у межах тематики ситуативного спілкування). |
||
Урок узагальнення до теми. |
||
Урок узагальнення до курсу. |