Семестр |
||||
І |
|
1 |
|
|
II |
|
1 |
|
|
Усього |
70 |
1 |
|
|
Оновлена навчальна програма «Історія України. Всесвітня історія. 6 – 11 класи» (затверджено і надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказом Міністерства освіти і науки України від 03.08.2022 № 698)
Історія України: підруч. для 8кл. закладів загальної середньої освіти/І. Я. Щупак.- Київ: УОВЦ «Оріон», 2021.
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. 8 клас.
(70 год., 1 год. на тиждень)
Дата |
Тема, зміст уроку |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
|
1-2 |
|
Повторення вивченого матеріалу у 7 класі |
|
3 |
|
Вступ . Ранній Новий час в історії України |
|
Розділ І. Землі України у XVI – першій половині XVII ст. |
|||
4 |
|
Статус українських земель у складі Польського королівства, Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Священної Римської та Османської імперій, Великого князівства Московського/Московського царства, Молдавського князівства у першій половині XVІ ст.
|
Знати:
XVІ ст., адміністративно-територіальні зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії. Розуміти:
«полемічна література», «рента», «сеймики», «слов’яно-греко-латинська школа», «унійна (греко-католицька) церква», «фільварок»,«церковні братства»;
Посполитої: республіканські цінності (договірний характер влади; право як вища цінність,можливість суспільного діалогу);
православну церкву та зробити її конкурентоспроможною;
Уміти:
відомості про характерні для XVІ – першої половини XVІІ ст. процеси політичного, соціально-економічного, культурного та релігійного життя на теренах України; -показати на карті територіальний поділ України на початок XVІ ст., адміністративно-територіальні зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії;
православних братств як елементів широкого самоврядування;
православними й уніатами для реформування релігійного та культурного життя; 2) утворення Острозької слов’яно-греко-латинської школи та Київської (Києво-Могилянської) колегії;
зокрема таких, як Василь-Костянтин Костянтинович Острозький, Петро Могила;
|
5-6 |
|
Люблінська унія 1569 р. Державний устрій Речі Посполитої. |
|
7 |
|
Соціально-економічне становище українських земель у XVI ст. |
|
8 |
|
Церковні та релігійні проблеми в Україні XVI ст. |
|
9 |
|
Берестейська унія як спроба реформування православної церкви. |
|
10 |
|
Церковне життя в Україні першої половини XVIІ ст. |
|
11-12 |
|
Культурне життя на українських землях у XVI – першій половині XVIІ ст. |
|
13 |
|
Практичне заняття. Описати (усно або письмово) повсякденне життя представників основних верств українського суспільства XVІ – першої половини XVІІ ст. |
|
14 |
|
Узагальнення |
|
15 |
|
Тематичне оцінювання з теми «Землі України у XVI – першій половині XVII ст.» |
|
Розділ ІІ. Становлення українського козацтва ( ХVІ- перша половина ХVІІ ст.) |
|||
16-17 |
|
Походження українського козацтва. Дмитро Вишневецький. Запорізька Січ |
Знати:
Розуміти: поняття «Великий кордон», «Великий Луг»,«гетьман», «Запорозька Січ», «зимівник», «кіш»,«козак», «козацька рада», «козацькі клейноди», «кошовий отаман», «курінь», «низове козацтво»,«покозачення», «політична культура», «полк»,«сотня», «реєстрове козацтво», «річкові пороги», «уходництво»;
Уміти:
козацтва і Січей; активності козацтва в морських і суходільних походах у Кримське ханство, Османську імперію, Московське царство; козацьких повстань 1590-х, 1620–1630-х років, Куруківської,Переяславської угод, «Ординації Війська Запорозького…»; – обґрунтувати свої судження про історичних діячів, таких як Дмитро Гуня, Дмитро Вишневецький, Іван Сулима, Михайло Дорошенко, Павло Павлюк (Бут),Петро Конашевич-Сагайдачний, Северин (Семерій) Наливайко, Яків Остряниця (Острянин) (на вибір учительки/учителя). |
18-19 |
|
Реєстрове козацтво. Козацькі повстання кінця ХVІ ст. |
|
20 |
|
Походи козаків першої чверті XVIІ ст. Петро Конашевич- Сагайдачний |
|
21-22 |
|
Козацько-селянські повстання 20-30 рр. ХVІІ ст. «Ординація Війська Запорозького» |
|
23 |
|
Практичне заняття. Описати (на основі джерел) військове мистецтво, повсякденне життя, традиції побут козацтва, облаштування Січі |
|
24 |
|
|
|
Узагальнення |
|||
25 |
|
Тематичне оцінювання з теми «Становлення українського козацтва ( ХVІ- перша половина ХVІІ ст.)» |
|
Розділ ІІІ. Козацька революція середини XVII ст. і війна за суверенітет козацької держави другої половини ХVІІ ст.
|
|||
26 |
|
Передумови Національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький |
Знати:
перемир’я, Корсунської угоди, «Вічного миру», Карловицького мирного конгресу; проведення «Чорної ради» поблизу Ніжина, здійснення Чигиринських походів;
Розуміти:
«Військо Низове Запорозьке/Запорозька Січ»,«козацька держава», «козацька революція»,«наказний гетьман», «Руїна», суверенітет»;різницю між поняттями «Військо Запорозьке/Гетьманщина» та «Військо Запорозьке Низове/Запорозька Січ»;
Уміти:
Запорозького з іншими державами; відомості про змагання українців за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету в період «Руїни»;
козацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави;
політичну діяльність таких історичних діячів, як Богдан Хмельницький, Дем’ян Многогрішний, Іван Богун, Іван Брюховецький, Іван Виговський, Іван Самойлович, Іван Сірко, Павло Тетеря, Петро Дорошенко, Юрій Немирич, Юрій Хмельницький. |
27 |
|
Козацько-кримський союз. Події 1948-1949 рр. Зборівський договір |
|
28-29 |
|
Події 1650-1651 рр. Битва під Берестечком. Білоцерківський договір. Іван Богун |
|
30 |
|
Битва під Батогом. Молдовські походи. Облога Жванця |
|
31-32 |
|
Українсько-козацька держава – Військо Запорозьке |
|
33-34 |
|
Зовнішня політика козацької держави: у пошуку союзників |
|
35 |
|
Українсько- московськи договір 1654 р |
|
36-37 |
|
Воєннно-політичні події 1654-1657 рр. Віленське перемир’я. Українсько- шведсько-трансільванський союз |
|
38 |
|
Практичне заняття. Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про битви і походи козацького війська під час козацької революції та війни за суверенітет козацької держави, політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами та інше.
|
|
39 |
|
Узагальнення |
|
40 |
|
Тематичне оцінювання з теми «Козацька революція середини XVII ст. і війна за суверенітет козацької держави другої половини ХVІІ ст.»
|
|
Розділ ІV. Козацька Україна (Гетьманщина) другої половини ХVІІ – кінця ХVІІІ ст. |
|||
41 |
|
Іван Виговський. Гадяцька угода. Українсько-московська війна. Конотопська битва |
Знати:
Запорозького/Гетьманщини;
Розуміти:
Уміти:
Запорожжя (Війська Запорозького Низового);
територіальний, державний, політичний устрій, господарське та повсякденне життя Гетьманщини, Слобожанщини та Запорожжя (Війська Запорозького Низового);
|
42-43 |
|
Початок Руїни. Юрій Хмельницький. Розкол Гетьманської держави |
|
44 |
|
Павло Тетеря та Іван Брюховецький. Андрусівське перемир’я. |
|
45-46 |
|
Петро Дорошенко. Спроби об’єднання Лівобережної і Правобережної Гетьманщини |
|
47-48 |
|
Іван Самойлович. Чигиринські походи. Бахчисарайський мир. «Вічний мир». Мирні угоди |
|
49 |
|
Правобережне козацтво. Заселення і розвиток Слобідської України. Запорозьке козацтво. |
|
50 |
|
Гетьманщина за часів Івана Мазепи |
|
51 |
|
Пилип Орлик і його Конституція. Ліквідація козацтва на Правобережній Україні |
|
52-53 |
|
Церковне життя, освіта, наука, архітектура та образотворче мистецтво |
|
54 |
|
Практичне заняття «Руїна –кризове явище в історії України» |
|
55 |
|
Узагальнення. «Козацька Україна (Гетьманщина) другої половини ХVІІ – кінця ХVІІІ ст.» |
|
56 |
|
Тематичне оцінювання з теми ««Козацька Україна (Гетьманщина) другої половини ХVІІ – кінця ХVІІІ ст.» |
|
Розділ 5. Україна та ранньомодерні імперії ХVІІІ ст.
|
|||
57 |
|
Імперський наступ на автономію Гетьманщини |
Знати:
Кам’янської, Олешківської, Нової (Підпільненської) Січей; періоди розгортання опришківського й гайдамацького рухів; дати остаточної ліквідації гетьманства і козацького устрою, поділів Речі Посполитої;
Розуміти:
«Коліївщина», «куруци», «Нова (Підпільненська) Січ», «Олешківська Січ», «опришки», «Пакти та конституції законів і вольностей Війська Запорозького» («Конституція Пилипа Орлика»/«Бендерська конституція»), «паланка»;
управління Гетьманщиною за Першої і Другої малоросійських колегій та «Правління гетьманського уряду»;
Північної війни та міжнародних відносин початку – середини XVIII ст.; 2) становища Кримського ханства і наслідки втрати його державності;
«козацького бароко». Уміти:
поділів Речі Посполитої; райони розгортання опришківського та гайдамацького рухів;
приєднання Правобережжя, Поділля, Волині та Кримського ханства до Росії; опришківського та гайдамацького рухів; -обґрунтувати свої судження про діяльність козацьких гетьманів і кошових отаманів, ватажків селянських виступів, діячів культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст. -упізнавати та характеризувати пам’ятки української культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст. |
58 |
|
Відродження Гетьманства. Данило Апостол. Правління гетьманського уряду. Нова Січ. |
|
59-60 |
|
Ліквідація гетьманства і козацького устрою в Україні. Підкорення Кримського ханства Росією. |
|
61 |
|
Правобережна Україна. Землі Західної України у 20-90-х роках ХVІІІ ст. |
|
62 |
|
Поділи Речі Посполитої. Зміни у становищі Правобережної України та західноукраїнських земель |
|
63-64 |
|
Розвиток культури у 20-90-х роках ХVІІІ ст. |
|
65 |
|
Практичне заняття. «Суспільно-політичне життя на українських землях у ХVІІІ ст.» |
|
66 |
|
Узагальнення |
|
67 |
|
Тематичне оцінювання з теми «Україна та ранньомодерні імперії ХVІІІ ст.»
|
|
68 |
|
Узагальнення до курсу. Історія України в контексті Раннього Нового часу |
|
69-70 |
|
Підсумковий урок |