Календарно-тематичне планування
з історії України для 10 класів
(рівень стандарту)
тижневе навантаження -1,5 години (52 год. на рік)
№ з/п |
ДАТА |
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
Д/З |
РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
1 |
|
Україна і світ на порозі ХХ ст.: основні тенденції соціально-економічного, політичного та культурного розвитку. |
с.5-9 |
Знати: – характерні риси “короткого ХХ століття”; – зміст понять: світова війна, політичний режим, національна держава, соціальна революція, національна революція, модернізм; – територіальні межі розселення українців як етносу; – етнічний і соціальний склад населення України початку ХХ ст.; – особливості розвитку українського суспільства на початку ХХ ст.; – алгоритми опрацювання таких видів історичних джерел, як плакати, фото- і кінодокументи тощо). Уміти: – застосувати знання про періодизацію історії як інструмент для розуміння особливостей розвитку українських земель у першій половині ХХ ст.; – показати на історичній карті держави -метрополії та їх колоніальні володіння; території українських земель, що входили до складу Російської імперії та Австро-Угорщини; – зіставити території розселення українців початку ХХ ст. і сучасної України; – визначити основні тенденції соціально-економічного, політичного та культурного розвитку України і світу на зламі ХІХ–ХХ ст.; – здобувати інформацію, використовуючи підручники та зіставляти різні компоненти підручників із історії України та всесвітньої історії. |
2. |
|
Розділ І. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
||
Україна напередодні Першої світової війни. Війна та українські політичні сили. |
§ 1 |
Знати: – зміст понять: Перша світова війна, окупаційний режим, військове генерал-губернаторство, депортація; – сутність українського питання напередодні війни; геополітичних планів країн Антанти і Центральних держав щодо українських земель; – позиції українських політичних сил напередодні та в умовах війни; – місце, перебіг і наслідки воєнних операцій, що відбувалися на території України в 1914–1917 рр.: окупація російськими військами Східної Галичини та Північної Буковини, Горлицький прорив, Брусиловський прорив, Червневий наступ, бойові дії на Чорному морі; – бойовий шлях Легіону Українських січових стрільців; – особливості становища українців у районах бойових дій; – особливості російського окупаційного режиму на українських теренах, що входили до складу Австрії; – причини розходжень українських політичних сил у ставленні до війни; – причини та наслідки створення українських добровольчих військових формувань і сплеску доброчинного руху в Україні. Уміти: – встановити синхронність подій Першої світової війни на українських територіях, що входили до складу Російської імперії та Австро-Угорщини, і на Західному фронті; – використовувати карту як джерело інформації про події Першої світової війни на українських землях; – висловити аргументовані судження щодо ставлення українських політичних сил Наддніпрянщини і західноукраїнських земель до світової війни; – охарактеризувати повсякдення різних верств населення в умовах Першої світової війни; – скласти характеристики історичних діячів: Михайла Галущинського, Вільгельма Франца фон Габсбурга-Лотрінгена (Василя Вишиваного), Андрія Жука, Григорія Коссака, Костя Левицького. |
||
3 |
|
Воєнні кампанії та події 1915—1918рр. |
§ 2, 3 |
|
4 |
|
Практична робота. Зміни в повсякденному житті під впливом Першої світової війни. |
§ 4 |
|
5 |
|
Узагальнення з розділу «Україна в роки Першої світової війни». |
Повторити §§ 1-4 |
|
6 |
|
Урок контролю та корекції навчальних досягнень учнів з розділу І. |
Повторити §§ 1-4 |
|
7 |
|
Розділ ІІ. ПОЧАТОК УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ |
||
Розгортання Української революції в березні—травні 1917 р. |
§ 5 |
Знати: – зміст понять: Українська революція, універсали УЦР, опозиція, національно-територіальна автономія, державний переворот, автономісти, самостійники, ультиматум, інтервенція; – етапи Української революції 1917–1921 рр.; – вплив світових подій на внутрішньоукраїнські процеси; – наслідки боротьби політичних партій за вплив на населення України; – природу виникнення, причини й наслідки війн більшовицької Росії з УНР. Уміти: – визначити хронологічні межі Української революції та синхронізувати історичні події періоду; – використовувати карту як джерело інформації про події Української революції у березні 1917 – квітні 1918 рр.; – на основі порівняльного аналізу робити аргументовані висновки щодо основних ідей, цілей та шляхів їх досягнення українськими політичними партіями на початку Української революції; – проаналізувати й порівняти змісти універсалів УЦР, причини і наслідки укладення УНР Брестського мирного договору; – визначити чинники, що впливали на зміни курсу УЦР упродовж березня 1917 – квітня 1918 рр.; – визначити здобутки і прорахунки УЦР у державотворчому процесі, обґрунтувати висловлені судження; – давати аргументовану оцінку діяльності в період УЦР Петра Болбочана, Володимира Винниченка, Михайла Грушевського, Сергія Єфремова, Миколи Міхновського. |
||
8 |
|
Практична робота. Автономісти і самостійники: порівняльний аналіз програмних документів українських політичних партій. |
§ 5 |
|
9 |
|
Проголошення автономії України. |
§ 6 |
|
10 |
|
Взаємовідносини між Центральною радою і Тимчасовим урядом в червні – листопаді 1917 року. |
§ 7 |
|
11 |
|
Утворення Української народної республіки. Протистояння національно – патріотичних сил і більшрвиків. |
§ 8 |
|
12 |
|
Проголошення незалежності УНР. |
§ 9 |
|
13 |
|
Практична робота. Брест – Литовський мирний договір: політичні наслідки та реакція суспільства. |
§ 10 |
|
14 |
|
Узагальнення з розділу «Початок української революції». |
Повторити §§ 5-10 |
|
15 |
|
Урок контролю та корекції навчальних досягнень учнів з розділу ІІ. |
Повторити §§ 5-10 |
|
16 |
|
Розділ ІІІ. РОЗГОРТАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ. БОРОТЬБА ЗА ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОСТІ |
||
Українська Держава гетьмана Павла Скоропадського. |
§ 11 |
Знати: – зміст понять: гетьманат, Директорія, Чортківська офензива, націонал-комунізм, терор, продовольча розкладка, Воєнний комунізм, реквізиція, політична і трудова еміграція, лінія Керзона; – форми та основні ознаки національної державності часів Української революції: УНР за Центральної Ради, Українська Держава, УНР за Директорії, ЗУНР; – значення Акта злуки УНР і ЗУНР як вияву волі українців до консолідації етнічних земель та свідчення національної самоідентифікації населення України; – особливості розбудови Армії УНР та Української Галицької армії; – відмінності державотворчих процесів в УНР, Українській Державі, ЗУНР; – вплив рішень Паризької мирної конференції та Варшавської угоди на перебіг боротьби за українську державність, визвольних змагань і державотворчих процесів в Україні на розвиток української культури; – значущість творчого доробку українських митців для національної і світової культури; – причини політичної еміграції українців, її центри та ідейні течії; напрями і наслідки трудової еміграції в 1914–1921 рр.; – ставлення різних груп населення до революційних процесів. Уміти: – встановити послідовність і синхронність подій Української революції (на національному, регіональному і локальному рівнях); – оперувати хронологічним і понятійним матеріалом для пояснення таких явищ, як гетьманат, денікінський режим, отаманщина, “воєнний комунізм”, червоний терор; – вказати на карті території УНР, Української Держави, ЗУНР; держави з центрами української політичної еміграції; – виявити специфіку розвитку громадського і релігійного життя, мистецтва, освіти і науки за часів УНР, Української Держави та ЗУНР; – висловити аргументоване судження про результати Української революції 1917–1921 рр.; – визначити особливості розвитку української культури та повсякденного життя людей у 1914–1921 рр.; – розкрити роль в Українській революції Марка Безручка, Нестора Махна, Михайла Омеляновича-Павленка, Олександра Удовиченка; – охарактеризувати державно-політичну діяльність Павла Скоропадського, Євгена Петрушевича та Симона Петлюри. |
||
17 |
|
Відновлення УНР. |
§ 12 |
|
18 |
|
Західноукраїнська Народна Республіка. |
§ 13 |
|
19 |
|
1919 рік: проголошення УСРР та окупація України Добровольчою Армією. |
§ 14 |
|
20 |
|
1920 - 1921 рр.: реставрація УСРР, поразка визвольних змагань. |
§ 15 |
|
21 |
|
Практична робота. Отаманщина і повстанський антибільшовицький рух: ідейні основи і практика. |
§ 15 |
|
22 |
|
Практична робота. Портрет Симона Петлюри на тлі епохи. |
§ 16 |
|
23 |
|
Холодноярська республіка. |
§ 15 |
|
24 |
|
Події 1917 – 1921 рр. в Криму. |
§ 15 |
|
25 |
|
Культурно – освітнє життя під час Української революції. |
§ 17 |
|
26 |
|
Узагальнення з розділу «Розгортання української революції. Боротьба за відновлення державності». |
Повторити §§ 11-17 |
|
27 |
|
Урок контролю та корекції навчальних досягнень учнів з розділу ІІІ. |
Повторити §§ 11-17 |
|
28 |
|
Розділ ІV. ВСТАНОВЛЕННЯ Й УТВЕРДЖЕННЯ КОМУНІСТИЧНОГО ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ В УКРАЇНІ |
||
Внутрішнє і міжнародне становище України на початку 1920-х.Утворення Радянського Союзу. |
§ 18 |
Знати: – зміст понять: комуністичний режим, сталінізм, директивна економіка, Великий терор, хлібозаготівлі, продрозкладка, розкуркулення, коренізація, українізація, Голодомор, геноцид, "чорна дошка", Розстріляне відродження, культ особи, соціалістичне змагання, УАПЦ, соціалістичний реалізм; – суть, засоби впровадження та наслідки непу, політики коренізації, форсованої індустріалізації, насильницької колективізації та масових репресій; – природу комуністичного тоталітарного режиму та особливості його встановлення в Україні; – протиріччя між комуністичним вченням і новою економічною політикою, доктриною інтернаціоналізму та політикою коренізації, розвитком індустрії та планованою індустріалізацією, кооперуванням і колективізацією, між дійсним та визначеним конституцією 1937 р. державно-політичним статусом УРСР, пропагандистським ідеалом і реальним образом радянської людини; – оцінки голоду 1921–1923 рр., Голодомору і масових репресій як злочинів радянського тоталітарного режиму; – головні місця масових розстрілів, поховань жертв Голодомору та репресій національного, регіонального і локального рівнів; – причини, методи та наслідки ідеологізації національно-культурного життя в УРСР; – мету зросійщення більшовиками України; – взаємозалежність між встановленням єдиновладдя Сталіна, закріпленням однопартійності, переслідуванням і ліквідацією церкви та змінами в масовій свідомості людей; – різницю між художньо-стилістичними особливостями творів, написаних митцями Розстріляного відродження, й апологетами соціалістичного реалізму. Уміти: – встановити послідовність подій історії України 1921–1939 рр.; – вказати на карті регіони масового голоду 1921–1923 рр., Голодомору, індустріальні новобудови в УСРР, місця антибільшовицьких повстань; – визначити причини та масштаби соціально-економічних перетворень радянського тоталітарного режиму, масових репресій, нищення української інтелігенції та політичної еміграції; – визначити особливості втягування російською владою України до складу СРСР; спроможність застосування норм конституції “соціалізму, що переміг” у повсякденному житті радянської людини в УРСР; –визначити особливості розвитку української культури в 1921–1939 рр.; – обстоювати правову оцінку Голодомору як геноциду Українського народу; – охарактеризувати громадсько-політичну та/або мистецьку діяльність Олександра Довженка, Леся Курбаса, Василя Липківського, Християна Раковського, Миколи Скрипника, Миколи Хвильового, Олександра Шумського. |
||
29 |
|
Упровадження нової економічної політики |
§ 19 |
|
30 |
|
Національно - культурна політика радянської влади в УСРР в 1920-х роках. |
§ 19 |
|
31 |
|
Форсована індустріалізація радянської України. |
§ 20 |
|
32 |
|
Суцільна колективізація сільського господарства в радянській Україні. |
§ 21 |
|
33 |
|
Практична робота. Історичні документи про витоки, причини та наслідки Голодомору. |
§ 22 |
|
34 |
|
Політичні процеси 1920-х – початку 1930-х рр. Ідеологізація суспільного життя та репресії у радянській Україні. |
§ 23, 24 |
|
35 |
|
Практична робота. Повсякденне життя українців. |
§ 27 |
|
36 |
|
Освіта, наука, література та мистецтво в радянській Україні. |
§ 25, 26 |
|
37 |
|
Узагальнення з розділу «Встановлення й утвердження комуністичного тоталітарного режиму в Україні». |
Повторити §§ 18-27 |
|
38 |
|
Урок контролю та корекції навчальних досягнень учнів з розділу ІV. |
Повторити §§ 18-27 |
|
39 |
|
Розділ V. ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД |
||
Українські землі у складі Польщі: соціально – економічне становище та національна політика польського уряду. |
§ 28 |
Знати: – зміст понять: осадництво, пацифікація, русини, східні креси, національна кооперація, інтегральний націоналізм, український націоналістичний рух, Карпатська Січ; – правовий статус західноукраїнських земель у складі Польщі, Румунії,Чехословаччини; – особливості та головні риси національної політики Польщі, Румунії, Чехословаччини щодо українського населення; – історичні умови формування ідейних течій українського руху в західноукраїнських землях; – передумови формування та зміст теорії інтегрального націоналізму; – вплив міжнародних відносин міжвоєнного періоду на долю регіону. Уміти: – синхронізувати події політичного, соціально-економічного та культурного життя українських земель у складі Польщі, Румунії, Чехословаччини та УСРР у 1921–1939 рр.; – використовувати карту як джерело інформації про розподіл українських територій між державами Центрально-Східної Європи в 1921–1939 рр.; – аргументувати особисті судження щодо діяльності Українського народно-демократичного об’єднання, Української національної партії, Української військової організації, Організації українських націоналістів; – охарактеризувати геополітичне становище Карпатської України; – визначити основні тенденції та протиріччя розвитку культури на західноукраїнських землях; – скласти характеристики історичних діячів: Августина Волошина, Володимира-Сергія Залозецького-Саса, Євгена Коновальця, Василя Мудрого, Андрея Шептицького. |
||
40 |
|
Українські політичні організації. |
§ 28 |
|
41 |
|
Українські землі у складі Румунії та Чехословаччини. |
§ 29 |
|
42 |
|
Практична робота. Повсякденне життя населення в УСРР/УРСР та в українських регіонах у складі Польщі, Чехословаччини, Румунії в міжвоєнний період: спільне та відмінне. |
§ 29 |
|
43 |
|
Узагальнення з розділу «Західноукраїнські землі в міжвоєнний період». |
Повторити §§ 28-29 |
|
44 |
|
Урок контролю та корекції навчальних досягнень учнів з розділу V. |
Повторити §§ 28-29 |
|
45 |
|
Розділ VІ. УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
||
Початок Другої світової війни. Радянсько – німецькі договори 1939 та їх наслідок для українських земель. |
§ 30 |
Знати: – зміст понять: країна-агресор, пакт, радянізація, бліцкриг, окупаційний режим, евакуація, мобілізація, новий порядок, похідні групи, чорносвитники, остарбайтери, воєнний злочин, Голокост; – природу Другої світової війни як найбільшої за проявами і наслідками трагедії в історії людства; – зміст українського питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни; – цілі та напрямки німецько-радянської співпраці від серпня 1939 до червня 1941 р.; – причини, зміст та наслідки політики радянізації Західної України; – основні воєнні дії, що відбувалися на території України в період Другої світової війни; – вплив окупаційного режиму на спосіб життя та свідомість населення; – причини польсько-українського протистояння, роль німецької окупаційної влади та радянських партизанів у його загостренні; – природу виникнення та наслідки явищ часів війни: Голокосту, таборів смерті, тактики “випаленої землі”, депортацій етнічних груп і народів; – причини розколу ОУН, виникнення українського визвольного руху та його військово політичної формації – УПА; – руйнівні наслідки Другої світової війни для України; – вплив війни на українську культуру (під окупацією, в евакуації, у вигнанні) та повсякденне життя українців. Уміти: – встановити хронологічну послідовність і синхронізувати події Другої світової війни в Україні та поза її межами; – використовувати карту як джерело інформації про оборонні та наступальні операції на території України, пересування ворогуючих сторін і рух лінії фронту, адміністративно-територіальні утворення часів нацистського окупаційного режиму на території України; – висловити аргументовані судження щодо анексії Радянським Союзом у 1939–1940 рр. і радянізації нових українських територій, політичного та соціально-економічного становища в Україні напередодні німецько-радянської війни, правового статусу громадян на анексованих територіях; – пояснити причини і наслідки окупації України та польсько-українського протистояння; – обстоювати власні судження щодо ролі й місця українців у військових формуваннях держав Об’єднаних Націй у роки Другої світової війни та вирішення українського питання на завершальному етапі війни; – визначити тенденції розвитку національної культури воєнної доби; – дати історичну оцінку масштабам втрат українського народу від воєнних дій, злочинів комуністичного та нацистського тоталітарних режимів, виявляти розуміння глибини трагедії українців як бездержавної нації в той час; – охарактеризувати одну з історичних постатей часів війни: Івана Багряного, Олени Вітер, Кузьми Дерев’янка, Олександра Довженка, Сидора Ковпака, Івана Кожедуба, Василя Порика, Олени Теліги, Ігоря Сікорського, Амета-Хана Султана; – висловити аргументовані судження щодо діяльності Степана Бандери, Тараса Бульби (Боровця), Андрія Мельника, Кирила Осьмака, Романа Шухевича в українському визвольному русі періоду Другої світової війни. |
||
46 |
|
Початок радянсько – німецької війни. Окупація України. |
§ 31 |
|
47 |
|
Окупаційний режим в Україні. |
§ 32 |
|
48 |
|
Розгортання руху Опору в Україні. |
§ 33 |
|
49 |
|
Вигнання з України нацистських окупантів. Завершення Другої світової війни. Ціна перемоги. |
§ 34, 35 |
|
50 |
|
Практична робота. Війна в історії моєї родини. |
|
|
51 |
|
Узагальнення з розділу «Україна в роки Другої світової війни». |
Повторити §§ 30-35 |
|
52 |
|
Урок контролю та корекції навчальних досягнень учнів з розділу VІ. |
Повторити §§ 30-35 |