КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
МИСТЕЦТВО
5 і 6 КЛАСИ (ЗА ПІДРУЧНИКОМ Л. МАСОЛ)
Створене на основі Модельної навчальної програми «Мистецтво 5–6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Масол Л. М., Просіна О. В. ) Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Умовні скорочення: СОМ- сприймання образотворчого мистецтва; СКМ- сприймання кіномистецтва; .ХТД - художньо-творча діяльність; П -поняття (словник).
№за/п |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчання |
Зміст роботи , творче завдання |
Примітка |
||
РОЗДІЛ 1. НАРОДНЕ І ПРОФЕСІЙНЕ МИСТЕЦТВО |
|||||||
ВСТУП. ПОХОДЖЕННЯ МИСТЕЦТВА. МИСТЕЦТВО СТАРОДАВНІХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ. |
|||||||
1. |
|
ПОХОДЖЕННЯ МИСТЕЦТВА.
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент знає , як виникло мистецтв; розуміє послідовність побудови зображення. Діяльнісний компонент створює художні образи на площині та об’ємні, у статиці та динаміці; передає простір засобами лінійної та повітряної перспективи; дотримується законів композиції під час виконання творчих робіт Ціннісний компонент усвідомлює відповідальність людини за збереження мистецьких надбань; висловлює й аргументує своє ставлення до творів мистецтва |
Як виникло образотворче мистецтво. Виникнення графіки, живопису, скульптури. Трипільська культура. СОМ: наскельні малюнки ХТД: Варіант1. Малювання тварини, що спинилась на мить П: художній образ
|
Акварель |
||
2. |
|
МИСТЕЦТВО СТАРОДАВНІХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ. |
Образотворче мистецтво стародавніх культур цивілізацій. СОМ: архітектура і скульптура Давнього Єгипту, Давньої Греції. ХТД: Варіант 1. Малювання грецької вази - амфори, декорування; Варіант 2.Використати фрагмент одного зі зразків розпису грецьких ваз для відновлення цілісної сюжетної композиції. П: символіка, кераміка, стилізація, теракота |
Кольорові олівці
|
|||
ТЕМА1. ОДВІЧНІ РИТМИ МИСТЕЦТВА. |
|||||||
3. |
|
ОДВІЧНІ РИТМИ МИСТЕЦТВА |
Знаннєвий компонент знає особливості мови різних видів мистецтва; види українського декоративно- прикладного мистецтва, східного мистецтва; розуміє синтез мистецтв, зв’язків між видами мистецтва, мистецтва з життям; значення правильного оформлення творчих робіт. Діяльнісний компонент створює зображення (графічні, живописні, об’ємні) в процесі експериментування з кольорами, лініями, формами; розробляє ескізи, зокрема з етнічними мотивами, застосовує різні художні техніки, матеріали, виявляє художньо-образне мислення під час творчої діяльності в різних видах мистецтва дотримується законів композиції під час виконання творчих робіт Ціннісний компонент усвідомлює який вид художньо творчої діяльності покращує емоційний стан висловлює й аргументує емоції й почуття від сприймання мистецьких творів і описує власні мистецькі вподобання; пояснює вплив творів на зміну емоційного стану; визначає улюблені види мистецької діяльності, пояснює, від чого отримує задоволення у творчості.
|
Орнаментальні мотиви. Види орнаментів (рослинний, геометричний, змішаний) СОМ: рослинний, геометричний, змішаний орнаменти ХТД: : Варіант 1. Виконання орнаменту у стрічці; Варіант 2.Створення ескізу орнаменту для металевих воріт школи, хвіртки дачної садиби, огорожі, клумби в парку тощо. П:орнамент, рапорт, мотив |
Кольорові олівці, фломастери. |
||
4. |
|
ОДВІЧНІ РИТМИ МИСТЕЦТВА |
Барвиста магія народного малярства Народний розпис. Петриківський розпис.Самчиківський розпис. Симетрична і асиметрична композиція. Віртуальна екскурсія до Національного музею українського народного декоративного мистецтва. ХТД: створення квіткової композиції за традиціями українського народного малярства з використанням мотивів петриківського або самчиківського розпису, прийомів стилізації. П: симетрія. асиметрія.
|
Акварель, гуаш. |
|||
5. |
|
ЗОЛОТІ РУКИ НАРОДНИХ МАЙСТРІВ |
Декоративнс-ужиткове мистецтво. СОМ: Ткацтво, килимарство, вишивка, різьблення по дереву, кераміка, плетіння, витинання. Опішнянська кераміка. Віртуальна екскурсія www.opishne-museum.gov.ua ХТД: Варіант 1. Виготовлення витинанки «Чарівні птахи». Варіант2. Виготовлення витинанки «Зайчики-побігайчики». Мистецький проект «Декоративно-ужиткове мистецтво нашого краю» |
|
|||
6. |
|
ЗОЛОТІ РУКИ НАРОДНИХ МАЙСТРІВ |
Народна іграшка. Матеріали виготовлення іграшок. Іграшки-обереги. Лялька-берегиня. Віртуальна екскурсія: Державний музей іграшки в Києві: www.muzey-igrashki.com.ua ХТД: Варіант 1. Ліплення декоративної тарілки (техніка пластилінові джгутики та кульки). Варіант 2. Ліплення коника-стрибунця за мотивами української народної іграшки
|
Пластилін. |
|||
7. |
|
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ |
Чарівні арабески. Східні орнаменти (арабески) і старослов’янська в’язь (бігунок) СОМ: зразки арабесок. П: арабеска Мистецький проект «Міні – конкурс «Арабеска» ХТД: Варіант 1. Створення ескізу арабески для оздоблення одягу Варіант 2.Створення арабески для східного килима Алладіна. |
Графічні матеріали. |
|||
8. |
|
ПІДСУМОК ЗНАНЬ |
|
Виконання блоку завдань «Перевір себе».
|
|
||
ТЕМА 2. ПРОФЕСІЙНЕ МИСТЕЦТВО |
|||||||
9. |
|
ГРАФІЧНІ ІНТОНАЦІЇ |
Знаннєвий компонент знає види графіки, засоби художньої виразності графіки (лінія, штрих, крапка, пляма); основні закони композиції. Діяльнісний компонент відтворює об’єкти навколишнього світу засобами художньої виразності графіки; передає об’єм предметів засобами світлотіні; дотримується основних законів композиції; застосовує різні графічні техніки та матеріали. Ціннісний компонент Висловлює власні судження про естетичну цінність графічних творів; аналізує власні графічні творчі роботи та роботи однолітків; усвідомлює значення графіки як основи інших видів образотворчого мистецтва. |
Графіка — мелодії виразних ліній. Графіка: засоби виразності (лінія, штрих, крапка, пляма). ХТД: Малюнок«Котика-вусатика» різними графічними засобами: лінійний портрет ( кулькова ручка) або кольоровий портрет (кольорові олівці). П: Сангіна, графіка, гравюра. |
Чорна кулькова ручка, кольорові олівці. |
||
10. |
|
ГРАФІЧНІ ІНТОНАЦІЇ |
Види графіки. (промислова графіка, плакат, Карикатура). ХТД:Робота у групах. Виконайте серію графічних ілюстрацій до літературного твору.
|
Кольорові олівці. |
|||
11.
|
|
ПАЛІТРА ТЕМБРІВ І СИМФОНІЯ КОЛЬОРІВ
|
Знаннєвий компонент знає види живопису;властивості кольору (насиченість, світлота, відтінок); називає засоби художньої виразності живопису (колір, колорит, контраст, нюанс, колірна гама). Діяльнісний компонент відтворює красу навколишнього світу засобами живопису; передає об’єм предметів кольором; дотримується основних законів композиції; уміє передавати плановість засобами живопису; застосовує різні живописні техніки та матеріали (акварель, гуаш). Ціннісний компонент аналізує власні живописні творчі роботи й роботи своїх однолітків; висловлює судження, ціннісні ставлення до творів живопису, які є культурним надбанням людства в Україні й світі |
Живопис: кольорова гармонія. Види живопису (станковий, монументальний декораційний, мініатюра). Колір. Ахроматичні й хроматичні, основні й похідні кольори. ХТД: створення композиції Варіант 1. - в ахроматичній гамі; Варіант 2. -у хроматичній гамі П: живопис, гама. |
Гуаш. |
||
12. |
|
ПАЛІТРА ТЕМБРІВ І СИМФОНІЯ КОЛЬОРІВ |
Колорит. Холодний і теплий колорит. Наближений і контрастний колорит. ХТД: Варіант 1. Намалювати рибку — Морську Царівну; Варіант2. Скласти на столі композицію із двох-трьох фруктів або овочів. Намалювати «Смачний» натюрморт з натури. П: колорит, тон, нюанс. |
Гуаш, акварель. |
|||
13. |
|
СЕКРЕТИ ФАКТУРИ |
Знаннєвий компонент знає види та матеріали скульптури; розуміє засоби художньої виразності скульптури; Діяльнісний компонент створює художні образи людей, тварин, сюжетно-тематичні композиції з різних пластичних матеріалів (кругла скульптура, рельєф); застосовує різні техніки, прийоми та матеріали для реалізації творчого задуму в скульптурних композиціях Ціннісний компонент усвідомлює значення творів декоративно-прикладного мистецтва і скульптури у формуванні і збереженні культурної спадщини України й світу. висловлює й аргументує власні судження про скульптурні твори. |
Скульптура - мистецтво пластичних форм. Художня мова скульптури (об’ємна форма, фактура). Види скульптури за формою (кругла, рельєф), за змістом і призначенням ( монументальна, станкова, декоративна, дрібна пластика). П: скульптура, рельєф, пластилін ХТД: створення шахових фігур на новорічному карнавалі.
|
Пластилін, глина, солоне тісто |
||
14. |
|
СЕКРЕТИ ФАКТУРИ |
Знаннєвий компонент Орієнтується у видах архітектури; знає архітектурні пам’ятки свого регіону, України та світу; розуміє регіональні особливості йсимволіку різних видів декоративно-прикладного мистецтва (розпис, кераміка, вишивка, писанкарство, витинанка, народна іграшка тощо) Діяльнісний компонент зображує архітектурні споруди за законами лінійної перспективи (екстер’єр, інтер’єр з пам’яті, за уявою); створює ескізи проектів, макети екстер’єру й інтер’єру; використовує в декоративно-прикладній діяльності символіку традиційної орнаментики й кольору; виконує творчі роботи в різних техніках декоративно-прикладного мистецтва Ціннісний компонент усвідомлює фундаментальне значення народного мистецтва й цінність особистого внеску в розвиток української культури; висловлює власні судження про необхідність збереження пам’яток архітектури як художнього надбання людства; виявляє емоційно-ціннісне ставлення щодо творів архітектури
|
Архітектура - музика, що застигла у камені. Архітектура. Види архітектури. П: архітектура, барельєф, горельєф. ХТД: Робота у групах. Створення проєкту «Екомісто — зелений острів в океані» з незвичними будинками-скафандрами й підводними хмарочосами. |
Техніка на вибір учнів. |
||
15. |
|
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ |
Архітектура й образотворче мистецтво Сходу. Екскурс до східних країн: Індії, Китаю, Японії, Кореї. Монументальна декоративна скульптура. Види рельєфу. ХТД:Варіант 1. Малюнок зимового пейзажу «Пагода в горах» у вертикальному форматі (акварель); Варіант 2. Створення ескізу монети з твариною, яка є символом року за східним календарем (техніка на вибір). |
Акварель. Техніка на вибір. |
|||
16. |
|
ПАНОРАМА МИСТЕЦТВ
|
|
Виконання блоку завдань . Тематичне оцінювання |
|
||
|
|
|
ІІ семестр |
|
|
||
РОЗДІЛ ІІ. ВЗАЄМОДІЯ І СИНТЕЗ МИСТЕЦТВ |
|||||||
ТЕМА3. СЦЕНІЧНІ МИСТЕЦТВА |
|||||||
17. |
|
КОЛИ ВСІ МИСТЕЦТВА РАЗОМ |
Знаннєвий компонент знає особливості засобів художньої виразності різних видів мистецтв розуміє зв’язок образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв (музикою, літературою, театром, цирком, кіно); Діяльнісний компонент створює образотворчі композиції, які відображають взаємозв’язок між різними видами мистецтв застосовує відповідні засоби художньої виразності, техніки та матеріали для створення композицій; Ціннісний компонент усвідомлює в поєднані образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв повною мірою відображається багатоплановість і складність навколишнього середовища; значення роботи художника в театральному, цирковому мистецтві та кіно; висловлює й аргументує власні судження про нерозривну єдність різних видів мистецтв; |
Література і візуальні образи. Книжкова ілюстрація. Шрифти. Буквиці.
ХТД: Варіант 1. Намалювати буквицю з інструментів художника або природних форм. Варіант 2. Намалювати ініціал свого імені з рослинними або геометричними мотивами П: заставка, кінцівка, ініціал, мініатюра.
|
Фломастери, маркери. |
||
18. |
|
КОЛИ ВСІ МИСТЕЦТВА РАЗОМ |
Цирк в архітектурі та живописі. Особливості споруди цирку. Циркове мистецтво в живописі. ХТД: створення веселого клоуна (змішана техніка: аплікація, графічні матеріали). П: амфітеатр, балкон, арена, шапіто. Мистецький проект «Цирк» |
Змішана техніка: аплікація, графічні матеріали |
|||
19. |
|
У ЦАРСТВІ МЕЛЬПОМЕНИ |
Театральна афіша повідомляє. Художні особливості афіші. Грим. ХТД: Варіант 1. Робота в парах. Перетворити два смайлики на театральних персонажів — веселого Арлекіна і сумного П’єро. Варіант 2. Створи афішу до вистави «Пригоди барона Мюнхгаузена». СОМ: зразки театральних афіш. П: афіша, грим. |
Фломастери |
|||
20. |
|
У ЦАРСТВІ МЕЛЬПОМЕНИ |
Мистецтво створення ляльки. Види театральних ляльок; пальчикові рукавички, тростинні, планшетні, маріонетки, «живі» ляльки – велетні. П: маріонетка, реквізит Віртуальна екскурсія www. puppetkharkov. иа/ ХТД: Варіант 1. Розробити ескізи театральних ляльок Арлекіна і П’єро. Варіант 2. Групова робота. Виготовлення театральних ляльок із різних матеріалів (тканина, картон, хутро, нитки, стрічки, гудзики тощо). Підготувати виставку або провести конкурс на кращу ляльку. |
Фломастери. Тканина, хутро, стрічки, ґудзики, нитки та ін.. |
|||
21. |
|
У МУЗИЧНОМУ ТЕАТРІ |
Знаннєвий компонент знає закони зображення інтер’єру розуміє особливості побутового жанру й натюрморту; Діяльнісний компонент виконує пошукові ескізи варіантів композиції інтерʼєру, театральних декорацій, афіш; ескізи театральних костюмів дотримується послідовності зображення інтерʼєру та екстерʼєру; відтворює сцени з повсякденного життя людей у сюжетно-тематичних і декоративних композиціях; використовує різні техніки для створення сюжетно-тематичні композиції в історичному, батальному, релігійному, міфологічному жанрах Ціннісний компонент висловлює ціннісні ставлення щодо творів образотворчого мистецтва, які відображають життя та побут різних верств населення минулого й сучасності; усвідомлює загальнолюдські, естетичні та художні цінності, транслятором яких є образотворче мистецтво |
Споруди й інтер’єри театрів. СОМ: світлини екстер’єрів та інтер’єрів театрів світу. Мистецький проект «Архітектура театру». ХТД: Намалювати театральний бінокль або зробити його з побутових матеріалів як бутафорію для шкільного театру. Придумати оригінальний декор. |
Графічні матеріали. |
||
22. |
|
У МУЗИЧНОМУ ТЕАТРІ |
Майстерність сценографії. Сценографія. Театрально – декораційне мистецтво. Декорації, художнє освітлення, театральний костюм. СОМ: ескізи театральних костюмів Л. Бакста. О. Екстер, А. Петрицького, К. Лакруа. Мультимедійні декорації в театральному мистецтві. П: декорація, сценографія, доповнена реальність. ХТД: Створити театральну завісу (колаж). |
Техніка на вибір учнів. |
|||
23. |
|
АНСАМБЛЬ: У ЄДНОСТІ КРАСА |
Знаннєвий компонент Орієнтується у видах архітектури; у видах монументального мистецтва: вітража, мозаїки або муралу. знає різновиди парків (регулярний, пейзажний). архітектурні пам’ятки свого регіону, України та світу; розуміє парк як синтез архітектури, скульптури, ландшафту. Діяльнісний компонент зображує паркові споруди за законами лінійної перспективи (екстер’єр, інтер’єр з пам’яті, за уявою); створює ескізи проектів, макети споруд для парку відпочинку; використовує в декоративно-прикладній діяльності символіку традиційної орнаментики й кольору; виконує творчі роботи в різних техніках та з різного матеріалу. Ціннісний компонент усвідомлює фундаментальне значення народного мистецтва й цінність особистого внеску в розвиток української культури; висловлює власні судження про необхідність збереження пам’яток архітектури як художнього надбання людства; виявляє емоційно-ціннісне ставлення щодо творів архітектури |
Архітектурний ансамбль. Синтез мистецтв в архітектурному ансамблі
Мурали у Києві, Харкові ХТД: створення ескізу одного з видів монументального мистецтва: вітража, мозаїки або муралу. П: ансамбль, вітраж.
|
Техніка на вибір учнів. |
||
24. |
|
АНСАМБЛЬ: У ЄДНОСТІ КРАСА |
Садово - паркове мистецтво. Парк як синтез архітектури, скульптури, ландшафту. Різновиди парків (регулярний, пейзажний). Віртуальна екскурсія до «Софіївки» — Національного дендрологічного парку України. П: садово-паркове мистецтво. ХТД: Створити фонтан «Дельфін» для парку відпочинку з різних матеріалів (пластилін, кольоровий картон). Мистецький проєкт -«Збережемо зелені легені Землі».
|
Пластилін, кольоровий картон. |
|||
25. |
|
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ |
Цирк Сходу. Китайський акробатичний цирк «Райське шоу з Піднебесної».Шанхайський цирк. ХТД: Варіант 1. Намалювати стилізованого слоника для екологічної реклами. Варіант2. Створити декоративного індійського слоника для голографічної композиції. П: комікс |
Техніка на вибір учнів. |
|||
26. |
|
ПІДСУМОК ТЕМИ |
|
Перевірка знань учнів. Презентація мистецьких проєктів. Експозиція дитячих робіт. |
|
||
ТЕМА 4. ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦТВА |
|||||||
27. |
|
НАЙМОЛОДША МУЗА |
Знаннєвий компонент знає сучасні медіатехнології для створення дизайнерського виробу; наводить приклади видів дизайну (графічний, промисловий, ландшафтний, арт-дизайн). Діяльнісний компонент Використовує інформаційне середовище у власній творчості та художній комунікації; обирає для художнього самовираження різні способи творення, зокрема медіа формати; щукає, добирає і поширює аудіо-, відео-, ілюстративні й текстові матеріали; планує свою діяльність для реалізації художньо-творчого задуму; компонування простих відеороликів. Ціннісний компонент Сприйняття культурного різноманіття світу через мистецтво, медіа-інформацію. Усвідомлює значення художньої діяльності для емоційного задоволення і попередження стресів; творів мистецтва для релаксації, гармонізації життєдіяльності; важливість творчої діяльності для самореалізації особистості. |
Художник у кіно. Види кіно: ігрове, документальне, анімаційне кіно. Художник у кіно. ХТД: (колективна робота) створення образів героїв к/ф СКМ: Варіант 1. Виліпити кіногероя Паддінгтона у вигляді сувеніру. Варіант 2. Намалювати комікс про Паддінгтона за сюжетом літературного твору та з урахуванням кінообразу. П: екранізація, комікс, титри. |
Пластилін; фломастери, гелеві ручки. |
||
28. |
|
НАЙМОЛОДША МУЗА |
Як створюється мультик. Види мультиплікації. Художник мультиплікатор. ХТД: Варіант 1. Придумати і намалювати власний образ робота Мед- Арта. Варіант 2. Організувати і провести пітчинг. Підготувати візуальну презентацію (колаж) або комп’ютерну презентацію. П: кадр, пітчинг. |
Гуаш, графічні матеріали |
|||
29. |
|
ЧАС НОВІТНІЙ СТВОРЮЄ КРАСУ |
Знаннєвий компонент знає сучасні медіатехнології для створення дизайнерського виробу; наводить приклади видів дизайну (графічний, промисловий, ландшафтний, арт-дизайн). Діяльнісний компонент створює елементарні композиції з використанням комп’ютерних технологій; розробляє ескізи дизайну середовища, транспорту, побутових виробів, одягу. Ціннісний компонент висловлює власні судження про роль сучасних тенденцій мистецтва у формуванні та розвитку культурного середовища України й світу; усвідомлює важливість творчої діяльності для самореалізації особистості.
|
Дизайн і його види. Дизайнер Види дизайну. Дизайн телестудій. Комп'ютерна графіка. Логотип, піктограма. ХТД: Варіант 1.Створення заставки до телепередачі «У світі тварин»; Варіант 2. Створення веселої карти зоопарку з піктограмами і логотипамн (групова робота). П: дизайн, логотип, піктограма Мистецький проект. «Телебачення» |
Техніка на вибір учнів. |
||
30. |
|
ЧАС НОВІТНІЙ СТВОРЮЄ КРАСУ |
Дизайн і комп’ютерні технології. Розвиток цифрових комп’ютерних технологій, їх вплив на мистецтво і дизайн. Гейм-дизайн, відеоарт, віртуальна реальність тощо Історія мистецтв та дизайну. Комп'ютерна анімація. |
|
|||
31. |
|
МИСТЕЦТВО І ТЕХНІКА |
Фотомистецтво: мандрівка без кордонів і меж.
ХТД: Варіант 1. Створити світлини рідного краю для загальношкільної виставки «З Україною в серці». Варіант2. Створити фудскейп з корисних для здоров’я продуктів. П: анфас, доповнена реальність, ракурс, фуд-скейп |
|
|||
32. |
|
МИСТЕЦТВО І ТЕХНІКА |
Сучасні артпрактики. Інсталяція, стріт-арт, реді-мейд.Зворотня 3-D візуалізація, асамбляж, перформанс, гепенінг.Боді-арт ілюзії.ХТД:Створити фантастичну тваринку, використовуючи незвичні матеріали. |
Техніка на вибір учнів. |
|||
33. |
|
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ |
Карнавальні костюми, маски, образи. Карнавальний грим, історія гриму. ХТД: Створення маски «Чарівна незнайомка» (для дівчат),«Відважний лицар» (для хлопців) П: маска, грим. |
Техніка на вибір учнів. |
|||
34. |
|
ПЕРЕВІРЯЮ СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ |
|
Виконання блоку завдань «Перевір себе». Презентації мистецьких проєктів.
|
|
||
35. |
|
ПЕРЕВІРЯЮ СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ |
|
Експозиція дитячих робіт. Презентації мистецьких проєктів.
|
|
||
6 кас
І семестр
№за/п |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані результати навчання |
Зміст роботи , творче завдання |
Рекомендована техніка та матеріали |
|
РОЗДІЛ 1. ОБРАЗ ЛЮДИНИ В МИСТЕЦЬКИХ ЖАНРАХ |
||||||
ВСТУП. ЦІ ЖАНРИ, ЖАНРИ, ЖАНРИ (1 година) |
||||||
1. |
|
Жанри в образотворчому та екранних мистецтвах
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент знає , Діяльнісний компонент створює передає дотримується Ціннісний компонент усвідомлює висловлює й аргументує своє ставлення до творів мистецтва |
Система основних жанрів як відображення граней життя: портрет, пейзаж, натюрморт, анімалістичний, історичний, побутовий ХТД: Створити композицію для виставки «Слава Україні!» Варіант 1 — у жанрі портрета, фотопортрета. Варіант 2 — у жанрі квіткового натюрморту з українською символікою кольорів. Варіант 3- «Пес Патрон — супергерой» (в анімалістичному жанрі) П: жанр, формат (с. 10-13) |
Живопис, графіка, фотографія
|
|
ВІД КАМЕРНОЇ МУЗИКИ ДО КАМЕРНОГО ПОРТРЕТА (5 годин) |
||||||
2 |
|
Портрет – дзеркало душі |
Знаннєвий компонент ● знає види портрету й особливості портретного жанру; ● розуміє елементарну будову та пропорційні особливості голови та фігури людини Діяльнісний компонент ● створює образи людини на площині та в об’ємі; ● зображує фігуру людини у статиці та динаміці; ● відтворює міміку, емоційні стани людини; ● застосовує художні прийоми для створення портретів Ціннісний компонент ● висловлює судження щодо творів портретного жанру різних видів, стилів, епох; ● висловлює ціннісні ставлення щодо ролі портретів як культурного надбання людства; усвідомлює цінність поваги, розуміння, шанобливого ставлення до людини
|
Одинарний портрет і його різновид. ХТД: Варіант 1 Намалювати портрет «Люба матуся» Варіант2- автопортрет. Варіант3- фотопортрет однокласника / однокласниці П: анфас, портрет, профіль
|
гуаш або кольорові олівці. |
|
3 |
|
Камерний і парадний портрети |
Портрет митця: Т. Шевченко Образотворча грамота: портрет митця ХТД: Виконати мистецький проєкт «Т.Шевченко — художник» П: канон
|
колаж |
||
4 |
|
Парний і груповий портрети |
Парний і груповий портрети ХТД: Варіант1 - виконати парний портрет «Вірні друзі» або «Ми — подружки» Варіант 2 - фотоколаж з портретів «Українські герої-переможці» (колективна робота) П: диптих, гармонія, композиція, шарж
|
Техніка на вибір: кольоров іолівці, фломастери або аплікація (за бажанням скористатися онлайн- сервісами) |
||
5 |
|
Портрет у скульптурі – гімн людині |
Зародження скульптурного портрета в період античності. Особливості зображення людини у круглій скульптурі та рельєфі ХТД: Варіант1 - зліпити спортсмена-олімпійця у вигляді круглої скульптури Варіант2- створити фриз «Олімпійські ігри» за мотивами античних рельєфів П: барельєф, горельєф, контр рельєф, фриз, Олімпійські ігри (емблема, символіка, піктограми видів спорту) |
пластилін. |
||
ВИСОКЕ МИСТЕЦТВО ДУХОВНОСТІ (2 години) |
||||||
6 |
|
Релігійний жанр в образотворчому мистецтві
|
Знаннєвий компонент ● знає і розуміє особливості релігійного, жанру Діяльнісний компонент ● уміє виділяти композиційний центр у сюжетно-тематичній композиції; ● використовує різні техніки для створення сюжетно-тематичної композиції в релігійному жанрі Ціннісний компонент ● усвідомлює роль образотворчого мистецтва як засобу збереження духовності людства; висловлює судження щодо творів мистецтва вітчизняного і світового значення
|
Теми і сюжети в релігійному мистецтві. Інтерпретація однієї теми різними авторами ХТД:Варіант1- намалювати образ золотокудрого янгола - свого духовного охоронця. Варіант2- вирізати янгола з паперу П: релігійний жанр, ікона, німб, перспектива |
папір (витинанка) |
|
7 |
|
Монументальний живопис у храмовій архітектурі
|
Фрески, мозаїки, вітражі як важливий компонент синтезу мистецтв у храмі ХТД: Варіант 1- створити ескіз вітражу-розетки Варіант2 - виконати паперову імітацію художньої техніки мозаїка за давньоруськими мотивами П: вікно-розетка, вітраж, мозаїка, монументальний живопис, фреска |
олівець, акварельні або гуашеві фарби, чорний фломастер |
||
8 |
|
Перевір свої знання. Тематичне оцінювання 1 |
|
|
|
|
ЛЮДИНА В ДЗЕРКАЛІ ІСТОРІЇ (2 години) |
||||||
9 |
|
Історичний жанр
|
Знаннєвий компонент ● знає і розуміє особливості історичного, батального жанрів Діяльнісний компонент ● уміє виділяти композиційний центр у сюжетно-тематичній композиції; ● використовує різні техніки для створення сюжетно-тематичних композицій в історичному, батальному жанрах Ціннісний компонент ● усвідомлює роль образотворчого мистецтва як засобу збереження історичної пам’яті людства; висловлює судження щодо творів мистецтва вітчизняного і світового значення
|
Зображення історичних подій у різних видах візуального мистецтва: живописі, графіці, книжковій мініатюрі, пам’ятниках і скульптурних рельєфах, муралах, гобеленах, фотографіях Варіант 1- намалювати композицію, присвячен у подіям, що вивчали на уроках історії. Орієнтовна тема «Героїчна фортеця» Варіант2- створи ескіз монумента або муралу українським героям П: історичний жанр |
графічні матеріали |
|
10 |
|
Батальний жанр
|
Відображення військових подій у батальному живописі, графіці, декоративному мистецтві Віртуальна екскурсія. Музей одного твору (гобелені з Байо) Варіант 1- намалювати морську битву Варіант2.- колективна робота. Створити ескізи серії поштових марок на тематику баталії сучасної війни П: батальний жанр, гравюра, гобелен |
акварель |
||
ЧАРІВНІ МИТТЄВОСТІ ЖИТТЯ (5години) |
||||||
11 |
|
Побутовий жанр
|
Знаннєвий компонент ● знає закони зображення інтер’єру ● розуміє особливості побутового жанру й натюрморту; Діяльнісний компонент ● виконує пошукові ескізи варіантів композиції; ● дотримується послідовності зображення інтерʼєру; ● зображує інтерʼєр у різних видах образотворчого мистецтва; ● відтворює сцени з повсякденного життя людей у сюжетно-тематичних і декоративних композиціях; ● застосовує різні техніки та матеріали у процесі виконання творчих робіт Ціннісний компонент ● висловлює ціннісні ставлення щодо творів образотворчого мистецтва, які відображають життя та побут різних верств населення минулого й сучасності; усвідомлює загальнолюдські, естетичні та художні цінності, транслятором яких є образотворче мистецтв |
Широке коло тем живописного відображення повсякденного життя людей, праці й відпочинку, спорту, мистецтва Варіант1- намалювати сюжетну композицію у побутовому жанрі, передати рух персонажів. Орієнтовні теми: «Спортивні змагання», «Ранкова руханка», «Зимові розваги» П: алегорія,динаміка,статика |
гуаш |
|
12 |
|
Інтер’єр -візитівка людини
|
Інтер’єри залів, палаців, галерей, житлових приміщень . Масштабністьз ображення Варіант1- Робота в парі. Зробити начерки декорацій до сцен з балету «Піноккіо»: «Танець феї з лазурним волоссям» (фронтальний інтер’єр), «У комірці Джепетто» (кутовий інтер’єр) Варіант 2. Робота в парі. Виліпити персонажів балету Піноккіо і Фею П: інтер’єр, перспектива, точка сходження |
кольорові олівці |
||
13 |
|
Інтер’єри в живописі та фотомистецтві. |
|
|||
14 |
|
.Зображення простору в інтер’єрі на театральній декорації
|
пластилін |
|||
15 |
|
Побутовий жанр: бал в живописі |
Відображення відпочинку, свят і розваг людини в побутовому жанрі. Бал в живописі. Варіант 1 - намалювати композицію «Новорічний бал у казковому палаці», за бажанням «запросити» на нього улюблених персонажів літературних творів, мультфільмів Варіант2.- запропонувати ідею рекламного відеоролика до оперети «Гуцулка Ксеня» |
кольорові олівці, фломастери |
||
16 |
|
Перевір свої знання. Тематичне оцінювання 2 |
|
(с. 110-111) |
|
|
ІІ семестр |
|
|||||
РОЗДІЛ 2. ОБРАЗИ ПРИРОДИВ МИСТЕЦЬКИХ ЖАНРАХ |
||||||
МИСТЕЦЬКА ФАУНА (4 години) |
||||||
17 |
|
Анімалістичнийжанр. Птахи
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент ● знає особливості анімалістичного і жанру;елементарну будову тварин; ● розуміє закони лінійної та повітряної перспективи; послідовність зображення тварин Діяльнісний компонент ● створює художні образи тварин на площині та об’ємні, у статиці та динаміці; ● передає рух засобами графіки; ● дотримується законів композиції під час виконання творчих робіт Ціннісний компонент ● усвідомлює відповідальність людини за збереження природного середовища свого краю, України й планети; висловлюєйаргументує своє ставлення до творів анімалістичного жанру
|
Анімалістичний жанр у різних видах візуального мистецтва. Образи тварин: реалістичні, декоративні, фантастичні Віртуальна екскурсія: Національний музей українського народного декоративного мистецтва ХТД: Варіант1. створити декоративне зображення птаха за мотивами українського народного малярства для прикрашення одягу Варіант2 . намалюйте ілюстрацію до казки Г.К. Андерсена «Гидке кеаченя» або «Соловейко». П: анімалістика, стилізація, сувій
|
гуаш |
|
18 |
|
Анімалістична екзотика
|
Образи тварину живописі ХТД: Варіант1 намалювати екзотичних тварин в африканському стилі тінга-тінга. Варіант2. намалювати у реалістичному стилі руду лисицю. Варіант3.(Групова робота). Завдання-гра. Пазли «Зоопланета» (тварини східного календаря в колі) П.: контраст, нюанс |
Техніка на вибір: кольоров іолівці, фломастери |
||
19 |
|
Скульптурна анімалістика
|
Царство Фауни в круглій скульптурі та рельєфі. Пам’ятники птахам і тваринам Охорона рідкісних тварин (екологічна компетентність) Віртуальна екскурсія. музей-заповідник панд у Китаї, музей піскових фігур в Японії ХТД: Варіант 1. Виліпити Велику панду з панденятком (кругла скульптура). Варіант2. (Робота в групі). Створити панно для зоопарку (пластилінові образи-рельєфи тварин у спільному форматі й масштабі) П.: топіарі, тотемізм |
пластилін |
||
20 |
|
Анімалістичний жанр у графіці
|
Зображення тварин і птахів у станковій, книжковій, тиражній графіці. Стилізація тварин і птахів у гербах. Мистецька фауна і екологія ХТД: придумати ідею і намалювати герб міста/села, школи або своєї родини із зображенням символічної тварини з фауни рідного краю П.: герб, книжкова ілюстрація
|
Техніка на вибір: кольоров іолівці, фломастери |
||
У ЦАРСТВІ ФЛОРИ: ПАСТОРАЛЬНІ НАСТРОЇ (6 годин) |
||||||
21 |
|
Жанр пейзаж
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент ● знає особливості пейзажного жанру; види пейзажів; ● розуміє закони лінійної та повітряної перспективи;послідовність зображення пейзажу Діяльнісний компонент ● створює тематичні композиції; ● передає простір засобами лінійної та повітряної перспективи; ● дотримується законів композиції під час виконання творчих робіт Ціннісний компонент ● усвідомлює відповідальність людини за збереження природного середовища свого краю, України й планети; висловлюєйаргументує своє ставлення до творів пейзажного жанру
|
Порівняння графічного, живописного і декоративного пейзажів. Матеріали художника- графіка ХТД: Варіант1.намалювати краєвид «Лісовий струмок». Застосувати засоби художньої виразності графіки. Варіант 2. намалювати ескіз пейзажу у форматі східного віяла П:пейзаж,гризайль,туш
|
гризайль кольорові олівці, чорна гелева ручка |
|
22 |
|
Різновиди пейзажного жанру
|
Пейзаж гірський, сілььский, міський, архітектурний, ведута, парковий (ландшафтний), індустріальний, фантастичний. Низька лінія горизонту,лінійна перспектива ХТД: Варіант1 намалювати сільський або міський пейзаж «Дорога до школи» Застосувати лінійну перспективу П: ведута, страфаж |
Техніка і матеріали на вибір |
||
23 |
|
Порироку: пейзаж у живописі |
Багатоманіття пейзажних образів у живописі й багатство колориту. ХТД: Варіант1 намалювати дерево-символ «Пори року», застосувати для кожної частини різний колорит Варіант2.(Робота в групі). Намалювати чотири краєвиди для настінного календаря «Пори року» Застосувати повітряну перспективу, передати стан природи засобами відповідного колориту П: колорит |
гуаш. |
||
24 |
|
Пасторальний дивограй. Декоративний пейзаж
|
|
Широке коло тем у декоративному зображенні довкілля. Декоративне малюванняя карт терапія ХТД: Варіант1. декоративні дерева у різних художніх техніках (печворк, імітація гобелену — панно з елементами килимарства тощо) Варіант2. створити композицію «Таємниці підводного світу» П: дудлінг, пуантилізм, бріколаж, печворк |
пудлінг змішана техніка: «пуантилізм» ватними паличками або пальцем із домальовкою фломастерами й наклеюванням об’ємних «морських мешканців» у стилі реді-мейд
|
|
25 |
|
Неспокій хвиль морських: марина |
ХТД: Малювання марини «Сонячна тиха гавань». (с. 198-201) |
Техніка на вибір: кольоров іолівці, фломастери |
||
26 |
|
Фантазії безмежної польоти: фантастичний пейзаж і сучасні тренди
|
Фантастична тематика в образотворчому мистецтві. Українські художники-фантасти. Сучасні явища в синтезі природи й мистецтва: біоніка, біоарт ХТД: Варіант1намалювати фантастичний ландшафтний пейзаж «Океани зоряної галактики» Варіант2. Намалювати фантастичний архітектурний пейзаж «Місто моєї мрії» П.: фантастичний пейзаж, біоніка, біоарт |
|
||
27 |
|
Перевір свої знання. Тематичне оцінювання |
|
|
|
|
У ПОШУКАХ ГАРМОНІЇ. ЖАНРИ ОБʼЄДНУЮТЬСЯ (6 годин) |
||||||
28-29 |
|
Чарівний світ речей. Натюрморт
|
Знаннєвий компонент ● знає закони зображення предметів на площині; ● розуміє особливості побудови натюрморту; Діяльнісний компонент ● виконує пошукові ескізи варіантів композиції натюрморту; ● дотримується послідовності зображення натюрморту; ● зображує натюрморти в різних видах образотворчого мистецтва; ● застосовує різні техніки та матеріали у процесі виконання творчих робіт Ціннісний компонент ● висловлює ціннісні ставлення щодо творів образотворчого мистецтва, які відображають життя та побут різних верств населення минулого й сучасності; усвідомлює загальнолюдські, естетичні та художні цінності, транслятором яких є образотворче мистецтв
|
Жанр натюрморту тематичні групи, парадний і камерний натюрморти. Композиція і світлотінь у натюрморті ХТД: Варіант 1. намалювати реалістичний натюрморт з натури Передати свій настрій. Продумати композицію, гармонійне розташування предметів на столі. Передати світлотінь. Відобразити вплив середовища на предмета зображення Варіант2.створирити рухому конструкцію «На сцені музичного театру», зобразити балерин у русі П: локальний колір, натюрморт, світлотінь |
акварель паперові стаканчики |
|
30 |
|
Зустріч жанрів в одній картині
|
Поєднання в картині ознак різних жанрів: портрет в інтер’єрі, побутовий сюжет з натюрмортом, натюрморт на тлі пейзажу, тварини в пейзажі, ХТД: Варіант1. намалювати кілька ескізів, начерків до сюжетної композиції «Несподівана зустріч у парку», поєднати ознаки різних жанрів: побутового, пейзажного, анімалістичного Варіант 2. створити етюд будь-якого предмету з натури, що є у класній кімнаті (гаджет чи книжки на столі, глобус на полиці чи в шафі, горщик із квітами н підвіконні). За бажанням намалювати в гібридному жанрі, поєднуючи з пейзажем за вікном П: тон, тональність |
Техніка на вибір кольорові олівці |
||
31 |
|
Жанри фотомистецтва
|
|
Фотографія- зображення, мальоване світлом. Фотографії документальні (фоторепортаж тощо) і художні (фотопортрет, фотопейзаж тощо). Фотоарт. ХТД: Варіант1. зробити фотопортрет людини з кола рідних або друзів. Вибрати локацію і реквізит, який «розкаже» про її інтереси, захоплення, хобі Варіант2.створити фудскейп для реклами корисної для здоров’я продукції українських виробників. П: скрапбукінг, художня фотографія, фотоарт, фоторепортаж |
|
|
32-33 |
|
Жанри в мистецтві мультиплікації
|
|
Жанри анімаційного кіно. Жанрові групи за тематикою (розважальні, навчальні, політичні, містично-фантастичні). Умовність жанрового поділу, поєднання жанрів в одному фільмі ХТД: Гра «Розшифруй емоції Моцарта — героя мультфільму»: скопіювати (пантоміма), озвучити репліки, створити сторітеллінг або комікс за сюжетом однієї з 26 серій. Колективна гра «Ми— геймдизайнери» (розробити гру за сюжетом мультфільму) П:геймдизайнер
|
Техніка на вибір: кольоров іолівці, фломастери |
|
34 |
|
Перевір свої знання. Тематичне оцінювання |
|
(с. 250-251) |
|
|
35 |
|
Віртуальна екскурсія в музеї України |
|
|
|
|