Календарно-тематичне планування з мистецтва для 5 і 6 класу НУШ

Про матеріал
Календарно-тематичне планування створене на основі Модельної навчальної програми «Мистецтво 5–6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Масол Л. М., Просіна О. В. ) Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Перегляд файлу

 

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

 МИСТЕЦТВО

5 і 6 КЛАСИ (ЗА ПІДРУЧНИКОМ Л. МАСОЛ)

Створене на основі Модельної навчальної програми «Мистецтво 5–6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Масол Л. М., Просіна О. В. ) Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)

 

Умовні скорочення: СОМ- сприймання образотворчого мистецтва; СКМ- сприймання кіномистецтва; .ХТД -  художньо-творча діяльність; П -поняття (словник).

№за/п

Дата

 

Тема уроку

 

Очікувані результати навчання

 

Зміст роботи ,

творче завдання

Примітка

РОЗДІЛ 1. НАРОДНЕ І ПРОФЕСІЙНЕ МИСТЕЦТВО

ВСТУП. ПОХОДЖЕННЯ МИСТЕЦТВА. МИСТЕЦТВО СТАРОДАВНІХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ.

1.

 

ПОХОДЖЕННЯ МИСТЕЦТВА.

 

 

Учень/учениця

Знаннєвий компонент

знає , як виникло мистецтв;

розуміє послідовність побудови зображення.

Діяльнісний компонент

створює художні образи на площині та об’ємні, у статиці та динаміці;

передає простір засобами лінійної та повітряної  перспективи;

дотримується законів композиції під час виконання творчих робіт

Ціннісний компонент

усвідомлює відповідальність людини за збереження мистецьких надбань;

висловлює й аргументує своє ставлення до творів мистецтва

Як виникло образотворче мистецтво.

Виникнення графіки, живопису, скульптури. Трипільська культура.

СОМ: наскельні малюнки

ХТД: Варіант1. Малювання тварини, що спинилась на мить

П: художній образ

 

 

https://ogrechana.wixsite.com/5-klas

 

 

 

Акварель

2.

 

МИСТЕЦТВО СТАРОДАВНІХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ.

Образотворче мистецтво стародавніх культур цивілізацій.

СОМ: архітектура і скульптура Давнього Єгипту, Давньої Греції.

ХТД: Варіант 1. Малювання грецької вази - амфори, декорування;

Варіант 2.Вико­ристати фрагмент одного зі зразків розпису грецьких ваз для відновлення цілісної сюжетної композиції.

П: символіка, кераміка, стилізація, теракота 

Кольорові олівці

 

 

ТЕМА1. ОДВІЧНІ РИТМИ МИСТЕЦТВА.

3.

 

ОДВІЧНІ РИТМИ МИСТЕЦТВА

 Знаннєвий компонент

знає

особливості мови різних

видів  мистецтва;

види українського  декоративно- прикладного мистецтва, східного мистецтва;

розуміє

синтез мистецтв, зв’язків між видами мистецтва, мистецтва з життям;

 значення правильного оформлення творчих робіт.

Діяльнісний компонент

створює  зображення (графічні, живописні,  об’ємні) в процесі експериментування з  кольорами, лініями, формами;

розробляє ескізи, зокрема з  етнічними мотивами, застосовує різні художні  техніки, матеріали,

виявляє

художньо-образне мислення під час  творчої діяльності в різних видах мистецтва

дотримується

законів композиції під час виконання творчих робіт

Ціннісний компонент

усвідомлює

який вид художньо 

творчої діяльності покращує емоційний стан

висловлює й аргументує

емоції й почуття від сприймання  мистецьких творів і описує власні мистецькі  вподобання;

пояснює вплив творів на зміну  емоційного стану;

визначає улюблені види мистецької діяльності,  пояснює, від чого отримує задоволення у  творчості.

 

 

 

 

 

Орнаментальні мотиви.

Види орнаментів (рослинний, геометричний, змішаний)

СОМ: рослинний, геометричний, змішаний орнаменти

ХТД: : Варіант 1. Виконання орнаменту у стрічці;

Варіант 2.Створення ескізу орнаменту для металевих воріт школи, хвіртки дачної садиби, огорожі, клумби в парку тощо.

П:орнамент, рапорт, мотив

Кольорові олівці, фломастери.

4.

 

ОДВІЧНІ РИТМИ МИСТЕЦТВА

Барвиста магія народного малярства

Народний розпис. Петриківський розпис.Самчиківський розпис. Симетрична і асиметрична композиція.

Віртуальна екскурсія до Національного музею українського народного декоративного мистецтва.

 ХТД: створення квіткової композиції за традиціями українського народного малярства з використанням мотивів петриківського або самчиківського розпису, прийомів стилізації.

П: симетрія. асиметрія.

 

Акварель, гуаш.

5.

 

ЗОЛОТІ РУКИ НАРОДНИХ МАЙСТРІВ

Декоративнс-ужиткове мистецтво.

СОМ: Ткацтво, килимарство, вишивка, різьблення по дереву, кераміка, плетіння, витинання.

Опішнянська кераміка. Віртуальна екскурсія www.opishne-museum.gov.ua

ХТД: Варіант 1. Виготовлення витинанки «Чарівні птахи». Варіант2. Виготовлення витинанки «Зайчики-побігайчики».

Мистецький проект «Декоративно-ужиткове мистецтво нашого краю»

 

6.

 

ЗОЛОТІ РУКИ НАРОДНИХ МАЙСТРІВ

Народна іграшка.

Матеріали виготовлення іграшок. Іграшки-обереги. Лялька-берегиня.

Віртуальна екскурсія: Державний музей іграшки в Києві: www.muzey-igrashki.com.ua

ХТД: Варіант 1. Ліплення декоративної тарілки (техніка пластилінові джгутики та кульки).

Варіант 2. Ліплення коника-стрибунця за мотивами української народної іграшки

 

Пластилін.

7.

 

МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ

Чарівні арабески.

Східні орнаменти (арабески) і старослов’янська в’язь (бігунок)

СОМ: зразки арабесок.

П: арабеска

Мистецький проект «Міні – конкурс «Арабеска»

ХТД: Варіант 1. Створення ескізу арабески для оздоблення одягу

Варіант 2.Створення арабески для східного килима Алладіна.

Графічні матеріали.

8.

 

ПІДСУМОК ЗНАНЬ

 

Виконання блоку завдань «Перевір себе».

 

 

ТЕМА 2. ПРОФЕСІЙНЕ МИСТЕЦТВО

9.

 

ГРАФІЧНІ ІНТОНАЦІЇ

Знаннєвий компонент

знає

види графіки, засоби художньої виразності графіки (лінія, штрих, крапка, пляма); основні закони композиції.

Діяльнісний компонент

відтворює

об’єкти навколишнього світу засобами художньої виразності графіки;

передає

об’єм предметів засобами світлотіні;

дотримується

основних законів композиції;

застосовує різні графічні техніки та матеріали.

Ціннісний компонент

Висловлює

 власні судження про естетичну цінність графічних творів;

аналізує

власні графічні творчі роботи та роботи однолітків;

усвідомлює

значення графіки як основи інших видів образотворчого мистецтва.

Графіка — мелодії виразних ліній.

Графіка: засоби виразності (лінія, штрих, крапка, пляма).

ХТД: Малюнок«Котика-вусатика» різними графічними засобами: лінійний портрет ( кулькова ручка) або кольоровий портрет (кольорові олівці).

П: Сангіна, графіка, гравюра.

Чорна кулькова ручка, кольорові олівці.

10.

 

ГРАФІЧНІ ІНТОНАЦІЇ

Види графіки.

 (промислова графіка, плакат,

Карикатура).

ХТД:Робота у групах. Виконайте серію графічних ілюстрацій до літературного твору.

 

Кольорові олівці.

11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПАЛІТРА ТЕМБРІВ І СИМФОНІЯ КОЛЬОРІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Знаннєвий компонент

знає

види живопису;властивості кольору (насиченість, світлота, відтінок);

називає

засоби художньої виразності живопису (колір, колорит, контраст, нюанс, колірна гама).

Діяльнісний компонент

відтворює

красу навколишнього світу засобами живопису;

передає об’єм предметів кольором;

дотримується основних законів композиції;

уміє передавати плановість засобами живопису;

застосовує різні живописні техніки та матеріали (акварель, гуаш).

Ціннісний компонент

аналізує власні живописні творчі роботи й роботи своїх однолітків;

висловлює судження, ціннісні ставлення до творів живопису, які є  культурним надбанням людства в Україні й світі

Живопис: кольорова гармонія.

Види живопису (станковий, монументальний                                   декораційний, мініатюра). Колір. Ахроматичні й  хроматичні, основні й похідні кольори.    

ХТД: створення композиції

Варіант 1.  - в ахроматичній гамі;

Варіант 2.  -у хроматичній гамі

П: живопис, гама.

Гуаш.

12.

 

ПАЛІТРА ТЕМБРІВ І СИМФОНІЯ КОЛЬОРІВ

Колорит.

Холодний і теплий колорит. Наближений і контрастний колорит.

ХТД: Варіант 1. Намалювати рибку — Морську Царівну;

Варіант2. Скласти на столі композицію із двох-трьох фруктів або овочів. Намалювати «Смачний» натюрморт з натури.

П: колорит, тон, нюанс.

Гуаш, акварель.

13.

 

СЕКРЕТИ ФАКТУРИ

Знаннєвий компонент

знає

види та матеріали скульптури;

розуміє

засоби художньої виразності скульптури;

Діяльнісний компонент

створює

художні образи людей, тварин, сюжетно-тематичні композиції з різних пластичних матеріалів (кругла скульптура, рельєф);

застосовує

 різні техніки, прийоми та матеріали для реалізації творчого задуму в скульптурних композиціях

Ціннісний компонент

усвідомлює

значення творів декоративно-прикладного мистецтва і скульптури у формуванні і збереженні культурної спадщини України й світу.

висловлює й аргументує

власні судження про скульптурні твори.

Скульптура - мистецтво пластичних форм.

Художня мова скульптури (об’ємна форма, фактура). Види скульптури за формою (кругла, рельєф), за змістом і призначенням ( монументальна, станкова, декоративна, дрібна пластика).

П: скульптура, рельєф, пластилін

ХТД: створення шахових фігур на новорічному карнавалі.

 

 

Пластилін, глина, солоне тісто

14.

 

СЕКРЕТИ ФАКТУРИ

Знаннєвий компонент

Орієнтується

 у видах архітектури; 

знає

архітектурні пам’ятки свого регіону, України та світу;

розуміє

регіональні особливості йсимволіку різних видів декоративно-прикладного мистецтва (розпис, кераміка, вишивка, писанкарство, витинанка, народна іграшка тощо)

Діяльнісний компонент

зображує

архітектурні споруди за законами лінійної перспективи (екстер’єр, інтер’єр з пам’яті, за уявою);

створює

ескізи проектів, макети екстер’єру й інтер’єру;

використовує

 в декоративно-прикладній діяльності символіку традиційної орнаментики й кольору;

виконує

творчі роботи в різних техніках декоративно-прикладного мистецтва

Ціннісний компонент

усвідомлює

фундаментальне значення народного мистецтва й цінність особистого внеску в розвиток української культури;

висловлює

власні судження про необхідність збереження пам’яток архітектури як художнього надбання людства;

виявляє

емоційно-ціннісне ставлення щодо творів архітектури

 

Архітектура - музика, що застигла у камені.

Архітектура. Види архітектури.

П: архітектура, барельєф, горельєф.

ХТД: Робота у групах. Створення проєкту «Екомісто — зелений острів в океані» з незвичними будинками-скафандрами й підводними хмарочосами.

Техніка на вибір учнів.

15.

 

МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ

Архітектура й образотворче мистецтво Сходу.

Екскурс до східних країн: Індії, Китаю, Японії, Кореї.

Монументальна декоративна скульптура. Види рельєфу.

ХТД:Варіант 1. Малюнок зимового пейзажу «Пагода в горах» у вертикальному форматі (акварель);

Варіант 2. Створення ескізу монети з твариною, яка є символом року за східним календарем (техніка на вибір).

Акварель.

Техніка на вибір.

16.

 

ПАНОРАМА МИСТЕЦТВ

 

 

Виконання блоку завдань . Тематичне оцінювання

 

 

 

 

 

ІІ семестр

 

 

РОЗДІЛ ІІ. ВЗАЄМОДІЯ І СИНТЕЗ МИСТЕЦТВ

ТЕМА3. СЦЕНІЧНІ МИСТЕЦТВА

17.

 

КОЛИ ВСІ МИСТЕЦТВА РАЗОМ

Знаннєвий компонент

знає

особливості засобів художньої виразності різних видів мистецтв

розуміє

зв’язок образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв (музикою, літературою, театром, цирком, кіно);

Діяльнісний компонент

створює

образотворчі композиції, які відображають взаємозв’язок між різними видами мистецтв

застосовує

відповідні засоби художньої виразності, техніки та матеріали для створення композицій;

Ціннісний компонент

усвідомлює

в поєднані образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв повною мірою відображається багатоплановість і складність навколишнього середовища;

значення роботи художника в театральному, цирковому мистецтві та кіно;

висловлює й аргументує

власні судження про нерозривну єдність різних видів мистецтв; 

Література і візуальні образи.

Книжкова ілюстрація. Шрифти. Буквиці.

 

ХТД: Варіант 1. Намалювати буквицю з інструментів художника або природних форм.

Варіант 2. Намалювати ініціал свого імені з рослинними або геометричними мотивами

П: заставка, кінцівка, ініціал, мініатюра.

 

Фломастери, маркери.

18.

 

КОЛИ ВСІ МИСТЕЦТВА РАЗОМ

Цирк в архітектурі та живописі.

Особливості споруди цирку. Циркове мистецтво в живописі.

ХТД: створення веселого клоуна  (змішана техніка: аплікація, графічні матеріали).

П: амфітеатр, балкон, арена, шапіто.

Мистецький проект «Цирк»

Змішана техніка: аплікація, графічні матеріали

19.

 

У ЦАРСТВІ МЕЛЬПОМЕНИ

Театральна афіша повідомляє.

Художні особливості афіші. Грим.

ХТД: Варіант 1. Робота в парах. Перетворити два смайлики на театральних персонажів — веселого Арлекіна і сумного П’єро.

Варіант 2. Створи афішу до вистави «Пригоди барона Мюнхгаузена».

СОМ: зразки театральних афіш.

П: афіша, грим.

Фломастери

20.

 

У ЦАРСТВІ МЕЛЬПОМЕНИ

Мистецтво створення ляльки.

Види театральних ляльок; пальчикові рукавички, тростинні, планшетні, маріонетки, «живі» ляльки – велетні.

П: маріонетка, реквізит

Віртуальна екскурсія www. puppetkharkov. иа/

ХТД: Варіант 1. Розробити ескізи театральних ляльок Арлекіна і П’єро.

Варіант 2. Групова робота. Виготовлення театральних ляльок із різних матеріалів (тканина, картон, хутро, нитки, стрічки, гудзики тощо).  Підготувати виставку або провести конкурс на кращу ляльку.

Фломастери. Тканина, хутро, стрічки, ґудзики, нитки та ін..

21.

 

У МУЗИЧНОМУ ТЕАТРІ

Знаннєвий компонент

знає

закони зображення  інтер’єру

 розуміє

 особливості побутового жанру й натюрморту;

Діяльнісний компонент

виконує

пошукові ескізи варіантів композиції інтерʼєру, театральних декорацій, афіш;

ескізи театральних костюмів

дотримується

послідовності зображення інтерʼєру та екстерʼєру;

відтворює

сцени з повсякденного життя людей у сюжетно-тематичних  і декоративних композиціях;

використовує

різні техніки для створення сюжетно-тематичні композиції в історичному, батальному, релігійному, міфологічному жанрах

Ціннісний компонент

висловлює

ціннісні ставлення щодо творів образотворчого мистецтва, які  відображають життя та побут різних верств населення минулого й сучасності;

усвідомлює

загальнолюдські, естетичні та художні цінності, транслятором яких є образотворче мистецтво

Споруди й інтер’єри театрів.

СОМ: світлини екстер’єрів та інтер’єрів театрів світу.

Мистецький проект «Архітектура театру».

ХТД: Намалювати театральний бінокль або зробити його з побутових матеріалів як бутафорію для шкільного театру. Придумати оригінальний декор.

Графічні матеріали.

22.

 

У МУЗИЧНОМУ ТЕАТРІ

Майстерність сценографії.

Сценографія. Театрально – декораційне мистецтво. Декорації, художнє освітлення, театральний костюм.

СОМ: ескізи театральних костюмів Л. Бакста. О. Екстер, А. Петрицького, К. Лакруа.

Мультимедійні декорації в театральному мистецтві.

П: декорація, сценографія, доповнена реальність.

ХТД:  Створити театральну завісу (колаж).

Техніка на вибір учнів.

23.

 

АНСАМБЛЬ: У ЄДНОСТІ КРАСА

 Знаннєвий компонент

Орієнтується

 у видах архітектури; 

у видах  монументального мистецтва: вітража, мозаїки або муралу.

знає

різновиди парків (регулярний, пейзажний).

архітектурні пам’ятки свого регіону, України та світу;

розуміє

парк як синтез архітектури, скульптури, ландшафту.

Діяльнісний компонент

зображує

паркові споруди за законами лінійної перспективи (екстер’єр, інтер’єр з пам’яті, за уявою);

створює

ескізи проектів, макети споруд для парку відпочинку;

використовує

 в декоративно-прикладній діяльності символіку традиційної орнаментики й кольору;

виконує

творчі роботи в різних техніках та з різного матеріалу.

Ціннісний компонент

усвідомлює

фундаментальне значення народного мистецтва й цінність особистого внеску в розвиток української культури;

висловлює

власні судження про необхідність збереження пам’яток архітектури як художнього надбання людства;

виявляє

емоційно-ціннісне ставлення щодо творів архітектури

Архітектурний ансамбль.

Синтез мистецтв в архітектурному ансамблі

 

Мурали у Києві, Харкові

ХТД: створення ескізу одного з видів монументального мистецтва: вітража, мозаїки або муралу.

П: ансамбль, вітраж.

 

Техніка на вибір учнів.

24.

 

АНСАМБЛЬ: У ЄДНОСТІ КРАСА

Садово - паркове мистецтво.

Парк як синтез архітектури, скульптури, ландшафту. Різновиди парків (регулярний, пейзажний).

Віртуальна екскурсія до «Софіївки» — Національного дендрологічного парку України.

П: садово-паркове мистецтво.

ХТД: Створити фонтан «Дельфін» для парку відпочинку з різних матеріалів (пластилін, кольоровий картон).

Мистецький проєкт -«Збережемо зелені легені Землі».

 

Пластилін, кольоровий картон.

25.

 

МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ

Цирк Сходу.

Китайський акробатичний цирк «Райське шоу з Піднебесної».Шанхайський цирк.

ХТД: Варіант 1. Намалювати стилізованого слоника для екологічної реклами.

Варіант2. Створити декоративного індійського слоника для голографічної композиції.

П: комікс

Техніка на вибір учнів.

26.

 

ПІДСУМОК ТЕМИ

 

Перевірка знань учнів. Презентація мистецьких проєктів. Експозиція дитячих робіт.

 

ТЕМА 4. ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦТВА

27.

 

НАЙМОЛОДША МУЗА

 Знаннєвий компонент

знає

сучасні медіатехнології для створення дизайнерського виробу;

наводить приклади видів дизайну (графічний, промисловий, ландшафтний, арт-дизайн).

Діяльнісний компонент

Використовує

 інформаційне середовище у  власній творчості та художній комунікації;

обирає

для художнього самовираження різні  способи творення, зокрема медіа формати;

щукає,  добирає і поширює аудіо-, відео-, ілюстративні й  текстові матеріали;

планує

свою діяльність для  реалізації художньо-творчого задуму;

компонування  простих відеороликів. 

Ціннісний компонент

Сприйняття

 культурного  різноманіття світу через  мистецтво, медіа-інформацію. 

Усвідомлює

значення художньої діяльності  для емоційного задоволення і попередження стресів;

творів  мистецтва для релаксації,  

гармонізації життєдіяльності; 

 важливість творчої діяльності для самореалізації особистості.

Художник у кіно.

Види кіно: ігрове, документальне, анімаційне кіно. Художник у кіно.

ХТД: (колективна робота) створення образів героїв к/ф

СКМ: Варіант 1. Виліпити кіногероя Паддінгтона у вигляді сувеніру.

Варіант 2. Намалювати комікс про Паддінгтона за сюжетом літературного твору та з урахуванням кінообразу.

П: екранізація, комікс, титри.

Пластилін; фломастери, гелеві ручки.

28.

 

НАЙМОЛОДША МУЗА

Як створюється мультик.

Види мультиплікації. Художник мультиплікатор.

ХТД: Варіант 1. Придумати і намалювати власний образ робота Мед- Арта.

Варіант 2. Організувати і провести пітчинг. Підготувати візуальну презентацію (колаж) або комп’ютерну презентацію.

П: кадр, пітчинг.

Гуаш, графічні матеріали

29.

 

ЧАС НОВІТНІЙ СТВОРЮЄ КРАСУ

Знаннєвий компонент

знає

сучасні медіатехнології для створення дизайнерського виробу;

наводить приклади видів дизайну (графічний, промисловий, ландшафтний, арт-дизайн).

Діяльнісний компонент

створює

елементарні композиції з використанням комп’ютерних технологій;

розробляє 

ескізи дизайну середовища, транспорту, побутових виробів, одягу.

Ціннісний компонент

висловлює

власні судження про роль сучасних тенденцій мистецтва у формуванні та розвитку культурного середовища України й світу;

усвідомлює

 важливість творчої діяльності для самореалізації особистості.

 

 

 

Дизайн і його види. 

Дизайнер Види дизайну. Дизайн телестудій.

Комп'ютерна графіка. Логотип, піктограма.

ХТД:

Варіант 1.Створення заставки до  телепередачі «У світі тварин»;

Варіант 2. Створення веселої карти зоопарку з піктограмами і   логотипамн (групова робота).

П: дизайн, логотип, піктограма

Мистецький проект. «Телебачення» 

Техніка на вибір учнів.

30.

 

ЧАС НОВІТНІЙ СТВОРЮЄ КРАСУ

Дизайн і комп’ютерні технології.

Розвиток цифрових комп’ютерних технологій, їх вплив на мистецтво і дизайн.

Гейм-дизайн, відеоарт, віртуальна реальність тощо

Історія мистецтв та дизайну.

Комп'ютерна анімація.

 

31.

 

МИСТЕЦТВО І ТЕХНІКА

Фотомистецтво: мандрівка без кордонів і меж.

 

ХТД: Варіант 1. Створити світлини рідного краю для загальношкільної виставки «З Україною в серці».

Варіант2. Створити фудскейп з корисних для здоров’я продуктів.

П: анфас, доповнена реальність, ракурс, фуд-скейп

 

32.

 

МИСТЕЦТВО І ТЕХНІКА

Сучасні артпрактики.

Інсталяція, стріт-арт, реді-мейд.

Зворотня 3-D візуалізація, асамбляж, перформанс, гепенінг.

Боді-арт ілюзії.

ХТД:Створити фантастичну тваринку, використовуючи незвичні матеріали.

Техніка на вибір учнів.

33.

 

МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ

Карнавальні костюми, маски, образи.

Карнавальний грим, історія гриму.

ХТД: Створення маски «Чарівна незнайомка» (для дівчат),«Відважний лицар» (для хлопців)

П: маска, грим.

Техніка на вибір учнів.

34.

 

ПЕРЕВІРЯЮ СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

 

Виконання блоку завдань «Перевір себе». Презентації мистецьких проєктів.

 

 

35.

 

ПЕРЕВІРЯЮ СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

 

Експозиція дитячих робіт. Презентації мистецьких проєктів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 кас

І семестр

№за/п

Дата

 

Тема уроку

 

Очікувані результати навчання

 

Зміст роботи ,

творче завдання

Рекомендована  техніка та матеріали

РОЗДІЛ 1. ОБРАЗ ЛЮДИНИ В МИСТЕЦЬКИХ ЖАНРАХ

ВСТУП. ЦІ ЖАНРИ, ЖАНРИ, ЖАНРИ (1 година)

1.

 

Жанри в образотворчому та екранних мистецтвах

 

 

Учень/учениця

Знаннєвий компонент

знає ,

Діяльнісний компонент

створює

передає

дотримується

Ціннісний компонент

усвідомлює

висловлює й аргументує своє ставлення до творів мистецтва

Система основних жанрів як відображення граней життя: портрет, пейзаж, натюрморт, анімалістичний, історичний, побутовий

ХТД: Створити композицію для виставки

«Слава Україні!»

Варіант 1 у жанрі портрета, фотопортрета. Варіант 2 у жанрі квіткового натюрморту з українською символікою кольорів. 

 Варіант 3-  «Пес Патрон супергерой» (в анімалістичному жанрі)

П: жанр, формат

(с. 10-13)

Живопис, графіка, фотографія

 

 

 

ВІД КАМЕРНОЇ МУЗИКИ ДО КАМЕРНОГО ПОРТРЕТА    (5 годин)

2

 

Портрет – дзеркало душі

Знаннєвий компонент

       знає види портрету й особливості портретного жанру;

       розуміє елементарну будову та пропорційні особливості голови та фігури людини

Діяльнісний компонент

       створює образи людини на площині та в об’ємі;

       зображує фігуру людини у статиці та динаміці;

       відтворює міміку, емоційні стани людини; 

       застосовує художні прийоми для  створення портретів

Ціннісний компонент

       висловлює судження щодо творів портретного жанру різних видів, стилів, епох;

       висловлює ціннісні ставлення щодо ролі портретів як культурного надбання людства;

усвідомлює цінність  поваги, розуміння, шанобливого  ставлення до людини

 

Одинарний портрет і його різновид.

ХТД: Варіант 1 Намалювати портрет «Люба матуся»

Варіант2- автопортрет. 

Варіант3-  фотопортрет однокласника / однокласниці

П: анфас, портрет, профіль

 

гуаш або кольорові олівці.

3

 

Камерний і парадний портрети

Портрет митця: Т. Шевченко

Образотворча грамота: портрет митця

ХТД: Виконати мистецький проєкт «Т.Шевченко художник» 

П: канон

 

колаж

4

 

Парний і груповий портрети

Парний і груповий портрети

ХТД: Варіант1 - виконати парний портрет

«Вірні друзі» або «Ми — подружки»

Варіант 2 - фотоколаж з портретів «Українські герої-переможці» (колективна робота)

П: диптих, гармонія, композиція, шарж

 

Техніка на вибір: кольоров іолівці, фломастери або аплікація

(за  бажанням скористатися онлайн- сервісами)

5

 

Портрет у скульптурі – гімн людині

Зародження скульптурного портрета в період античності. Особливості зображення людини у круглій скульптурі та рельєфі

 ХТД:  Варіант1 - зліпити спортсмена-олімпійця у вигляді круглої скульптури

 Варіант2- створити фриз «Олімпійські ігри» за мотивами античних рельєфів

П: барельєф, горельєф, контр рельєф, фриз, Олімпійські ігри (емблема, символіка, піктограми видів спорту)

пластилін.

ВИСОКЕ МИСТЕЦТВО ДУХОВНОСТІ (2 години)

6

 

Релігійний жанр в образотворчому мистецтві

 

Знаннєвий компонент

       знає і розуміє особливості релігійного, жанру

Діяльнісний компонент

       уміє виділяти композиційний центр у сюжетно-тематичній композиції;

       використовує різні техніки для створення сюжетно-тематичної композиції в релігійному жанрі

Ціннісний компонент

       усвідомлює роль образотворчого мистецтва як засобу збереження духовності  людства;

висловлює судження щодо творів мистецтва вітчизняного і світового значення

 

Теми і сюжети в релігійному мистецтві. Інтерпретація однієї теми різними авторами

ХТД:Варіант1- намалювати образ золотокудрого янгола - свого духовного охоронця.

Варіант2- вирізати янгола з паперу

П: релігійний жанр, ікона, німб, перспектива

папір (витинанка)

7

 

Монументальний живопис у храмовій архітектурі

 

Фрески, мозаїки, вітражі як важливий компонент синтезу мистецтв у храмі

ХТД: Варіант 1-  створити ескіз вітражу-розетки

Варіант2 - виконати паперову імітацію художньої техніки мозаїка за давньоруськими мотивами

П: вікно-розетка, вітраж, мозаїка, монументальний живопис, фреска

олівець, акварельні або гуашеві фарби, чорний фломастер

8

 

Перевір свої знання. Тематичне оцінювання 1

 

 

 

ЛЮДИНА В ДЗЕРКАЛІ ІСТОРІЇ (2 години)

9

 

Історичний жанр

 

Знаннєвий компонент

       знає і розуміє особливості історичного, батального  жанрів

Діяльнісний компонент

       уміє виділяти композиційний центр у сюжетно-тематичній композиції;

       використовує різні техніки для створення сюжетно-тематичних композицій в історичному, батальному жанрах

Ціннісний компонент

       усвідомлює роль образотворчого мистецтва як засобу збереження історичної пам’яті людства;

висловлює судження щодо творів мистецтва вітчизняного і світового значення

 

Зображення історичних подій у різних видах візуального мистецтва: живописі, графіці, книжковій мініатюрі, памятниках і скульптурних рельєфах, муралах, гобеленах, фотографіях

Варіант 1- намалювати композицію, присвячен у подіям, що вивчали на уроках історії. Орієнтовна тема «Героїчна фортеця»

Варіант2- створи ескіз монумента або муралу українським героям

П: історичний жанр

графічні матеріали

10

 

Батальний жанр

 

Відображення військових подій у батальному живописі, графіці, декоративному мистецтві

Віртуальна екскурсія. Музей одного твору (гобелені з Байо)

Варіант 1- намалювати морську битву Варіант2.- колективна робота. Створити ескізи серії поштових марок на тематику баталії сучасної війни

П: батальний жанр, гравюра, гобелен

акварель

ЧАРІВНІ МИТТЄВОСТІ ЖИТТЯ (5години)

11

 

Побутовий жанр

 

Знаннєвий компонент

       знає закони зображення  інтер’єру

       розуміє особливості побутового жанру й натюрморту;

Діяльнісний компонент

       виконує пошукові ескізи варіантів композиції;

       дотримується послідовності зображення інтерʼєру;

       зображує інтерʼєр у різних видах образотворчого мистецтва;

       відтворює сцени з повсякденного життя людей у сюжетно-тематичних  і декоративних композиціях;

       застосовує різні техніки та матеріали у процесі виконання творчих робіт

Ціннісний компонент

       висловлює ціннісні ставлення щодо творів образотворчого мистецтва, які  відображають життя та побут різних верств населення минулого й сучасності;

усвідомлює загальнолюдські, естетичні та художні цінності, транслятором яких є образотворче мистецтв

Широке коло тем живописного відображення повсякденного життя людей, праці й відпочинку, спорту, мистецтва

Варіант1- намалювати сюжетну композицію у побутовому жанрі, передати рух персонажів. Орієнтовні теми: «Спортивні змагання»,

«Ранкова руханка», «Зимові розваги»

П: алегорія,динаміка,статика

гуаш

12

 

Інтерєр -візитівка людини

 

Інтерєри залів, палаців, галерей, житлових приміщень .  Масштабністьз ображення

Варіант1- Робота в парі. Зробити начерки декорацій до сцен з балету «Піноккіо»: «Танець феї з лазурним волоссям» (фронтальний інтерєр), «У комірці Джепетто»  (кутовий інтер’єр)

Варіант 2. Робота в парі. Виліпити персонажів балету Піноккіо і Фею

П: інтерєр, перспектива, точка сходження

кольорові олівці

13

 

Інтер’єри в живописі та фотомистецтві.

 

14

 

.Зображення простору в інтер’єрі на театральній декорації

 

пластилін

15

 

Побутовий жанр: бал в живописі

Відображення відпочинку, свят і розваг людини в побутовому жанрі. Бал в живописі.

Варіант 1 - намалювати композицію «Новорічний бал у казковому палаці», за бажанням «запросити» на нього улюблених персонажів літературних творів, мультфільмів

Варіант2.- запропонувати ідею рекламного відеоролика до оперети «Гуцулка Ксеня»

кольорові олівці, фломастери

16

 

Перевір свої знання. Тематичне оцінювання 2

 

(с. 110-111)

 

 

ІІ семестр

 

РОЗДІЛ 2. ОБРАЗИ ПРИРОДИВ МИСТЕЦЬКИХ ЖАНРАХ

МИСТЕЦЬКА ФАУНА (4 години)

17

 

Анімалістичнийжанр. Птахи

 

Учень/учениця

Знаннєвий компонент

       знає особливості анімалістичного і жанру;елементарну будову тварин;

       розуміє закони лінійної та повітряної перспективи; послідовність зображення тварин

Діяльнісний компонент

       створює художні образи тварин на площині та об’ємні, у статиці та динаміці;

       передає рух засобами графіки;

       дотримується законів композиції під час виконання творчих робіт

Ціннісний компонент

       усвідомлює відповідальність людини за збереження природного середовища свого краю, України й планети;

висловлюєйаргументує своє ставлення до творів анімалістичного жанру

 

 

 

Анімалістичний жанр у різних видах візуального мистецтва. Образи тварин:  реалістичні, декоративні, фантастичні

Віртуальна екскурсія: Національний музей українського народного декоративного мистецтва ХТД: Варіант1. створити декоративне зображення птаха за мотивами українського народного малярства для прикрашення одягу

Варіант2 . намалюйте ілюстрацію до казки Г.К. Андерсена «Гидке кеаченя» або «Соловейко».

П: анімалістика, стилізація, сувій

 

гуаш

18

 

Анімалістична екзотика

 

Образи тварину живописі

ХТД: Варіант1 намалювати екзотичних тварин в африканському стилі тінга-тінга. Варіант2. намалювати у реалістичному стилі руду лисицю.

Варіант3.(Групова робота). Завдання-гра. Пазли

«Зоопланета» (тварини східного календаря в колі)

П.: контраст, нюанс

Техніка на вибір: кольоров іолівці, фломастери

19

 

Скульптурна анімалістика

 

Царство Фауни в круглій скульптурі та рельєфі. Памятники птахам і тваринам Охорона рідкісних тварин (екологічна компетентність)

Віртуальна екскурсія. музей-заповідник панд у Китаї, музей піскових фігур в Японії

ХТД: Варіант 1. Виліпити Велику панду з панденятком (кругла скульптура).

Варіант2. (Робота в групі). Створити панно для зоопарку (пластилінові образи-рельєфи тварин у спільному форматі й масштабі)

П.: топіарі, тотемізм

пластилін

20

 

Анімалістичний жанр у графіці

 

Зображення тварин і птахів у станковій, книжковій, тиражній графіці. Стилізація тварин і птахів у гербах. Мистецька фауна і екологія

ХТД: придумати ідею і намалювати герб міста/села, школи або своєї родини із зображенням символічної тварини з фауни рідного краю

П.: герб, книжкова  ілюстрація

 

Техніка на вибір: кольоров іолівці, фломастери

У ЦАРСТВІ ФЛОРИ: ПАСТОРАЛЬНІ НАСТРОЇ (6 годин)

21

 

Жанр пейзаж

 

Учень/учениця

Знаннєвий компонент

       знає особливості пейзажного жанру; види пейзажів;

       розуміє закони лінійної та повітряної перспективи;послідовність зображення пейзажу

Діяльнісний компонент

       створює тематичні композиції;

       передає простір засобами лінійної та повітряної  перспективи;

       дотримується законів композиції під час виконання творчих робіт

Ціннісний компонент

       усвідомлює відповідальність людини за збереження природного середовища свого краю, України й планети;

висловлюєйаргументує своє ставлення до творів пейзажного жанру

 

 

 

Порівняння графічного, живописного і декоративного пейзажів. Матеріали художника- графіка

ХТД: Варіант1.намалювати краєвид «Лісовий струмок». Застосувати засоби художньої виразності графіки.

Варіант 2. намалювати ескіз пейзажу у форматі східного віяла

П:пейзаж,гризайль,туш

 

гризайль

кольорові олівці, чорна гелева ручка

22

 

Різновиди пейзажного жанру

 

Пейзаж гірський, сілььский, міський, архітектурний, ведута, парковий (ландшафтний), індустріальний, фантастичний.

Низька лінія горизонту,лінійна перспектива ХТД: Варіант1 намалювати сільський або міський пейзаж «Дорога до школи»

Застосувати лінійну перспективу

П: ведута, страфаж

Техніка і матеріали на вибір

23

 

Порироку: пейзаж у живописі

Багатоманіття пейзажних образів у живописі й багатство колориту.

ХТД: Варіант1 намалювати дерево-символ «Пори року», застосувати для кожної частини різний колорит

Варіант2.(Робота в групі). Намалювати чотири краєвиди для настінного календаря «Пори року» Застосувати повітряну перспективу, передати стан природи засобами відповідного колориту

П: колорит

гуаш.

24

 

Пасторальний дивограй. Декоративний пейзаж

 

 

Широке коло тем у декоративному зображенні довкілля. Декоративне малюванняя карт терапія

ХТД: Варіант1. декоративні дерева у різних художніх техніках (печворк, імітація гобелену — панно з елементами килимарства тощо)

Варіант2. створити композицію «Таємниці підводного світу»

П: дудлінг, пуантилізм, бріколаж, печворк

пудлінг

змішана техніка: «пуантилізм» ватними паличками або  пальцем із домальовкою фломастерами й наклеюванням обємних «морських мешканців» у стилі реді-мейд

 

25

 

Неспокій хвиль морських: марина

ХТД: Малювання марини «Сонячна тиха гавань».

(с. 198-201)

Техніка на вибір: кольоров іолівці, фломастери

26

 

Фантазії безмежної польоти: фантастичний пейзаж і сучасні тренди

 

Фантастична тематика в образотворчому мистецтві. Українські художники-фантасти. Сучасні явища в синтезі природи й мистецтва: біоніка, біоарт

ХТД: Варіант1намалювати фантастичний ландшафтний пейзаж «Океани зоряної галактики» Варіант2. Намалювати фантастичний архітектурний пейзаж «Місто моєї мрії»

П.: фантастичний пейзаж, біоніка, біоарт

 

27

 

Перевір свої знання. Тематичне оцінювання

 

 

 

У ПОШУКАХ ГАРМОНІЇ.  ЖАНРИ ОБʼЄДНУЮТЬСЯ (6 годин)

28-29

 

Чарівний світ речей. Натюрморт

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Знаннєвий компонент

       знає закони зображення  предметів на площині;

       розуміє особливості побудови натюрморту;

Діяльнісний компонент

       виконує пошукові ескізи варіантів композиції натюрморту;

       дотримується послідовності зображення натюрморту;

       зображує натюрморти в різних видах образотворчого мистецтва;

       застосовує різні техніки та матеріали у процесі виконання творчих робіт

Ціннісний компонент

       висловлює ціннісні ставлення щодо творів образотворчого мистецтва, які  відображають життя та побут різних верств населення минулого й сучасності;

усвідомлює загальнолюдські, естетичні та художні цінності, транслятором яких є образотворче мистецтв

 

Жанр натюрморту тематичні групи, парадний і камерний натюрморти. Композиція і світлотінь у натюрморті

ХТД: Варіант 1. намалювати реалістичний натюрморт з натури Передати свій настрій. Продумати композицію, гармонійне розташування предметів на столі. Передати світлотінь. Відобразити вплив середовища на предмета зображення

Варіант2.створирити рухому

конструкцію «На сцені музичного театру», зобразити балерин у русі

П: локальний колір, натюрморт, світлотінь

акварель

паперові стаканчики

30

 

Зустріч жанрів в одній картині

 

Поєднання в картині ознак різних жанрів: портрет в інтер’єрі, побутовий сюжет з натюрмортом,  натюрморт на тлі пейзажу, тварини в пейзажі,

ХТД: Варіант1. намалювати кілька ескізів, начерків до сюжетної композиції «Несподівана зустріч у парку», поєднати ознаки різних жанрів: побутового, пейзажного, анімалістичного

Варіант 2. створити етюд будь-якого предмету з натури, що є у класній кімнаті (гаджет чи книжки на столі, глобус на полиці чи в шафі, горщик із квітами н підвіконні). За бажанням намалювати  в гібридному жанрі, поєднуючи з пейзажем за вікном

П: тон, тональність

Техніка на вибір

кольорові олівці

31

 

Жанри фотомистецтва

 

 

Фотографія- зображення, мальоване світлом. Фотографії документальні (фоторепортаж тощо) і художні (фотопортрет, фотопейзаж тощо). Фотоарт.

ХТД: Варіант1. зробити фотопортрет людини з кола рідних або друзів. Вибрати локацію і реквізит, який

«розкаже» про її інтереси, захоплення, хобі Варіант2.створити фудскейп для реклами корисної для здоров’я продукції українських виробників.

П: скрапбукінг, художня фотографія, фотоарт, фоторепортаж

 

32-33

 

Жанри в мистецтві мультиплікації

 

 

Жанри анімаційного кіно. Жанрові групи за тематикою (розважальні, навчальні, політичні, містично-фантастичні). Умовність жанрового поділу, поєднання жанрів в одному фільмі

ХТД: Гра «Розшифруй емоції Моцарта — героя мультфільму»: скопіювати (пантоміма), озвучити репліки, створити сторітеллінг або комікс за сюжетом однієї з 26 серій. Колективна гра «Ми— геймдизайнери» (розробити гру за сюжетом мультфільму)

П:геймдизайнер

 

Техніка на вибір: кольоров іолівці, фломастери

34

 

Перевір свої знання. Тематичне оцінювання

 

(с. 250-251)

 

35

 

Віртуальна екскурсія в музеї України

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, 6 клас, Планування
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 6 клас (Масол Л.М.)
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
3658
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку