Остківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Рокитнівської райдержадміністрації Рівненської області
«Погоджено» «Затверджую»
Заступник директора з Директор школи ________ __________
НВР _______ ______________ «_____» вересня 2019р.
«_____» вересня 2019р. «_____» січня 2020р. _________
«_____» січня 2020р. _______
Навчально-методичне забезпечення
Програма Природознавство. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів, 5 клас. –2017,
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Основний підручник: О.Г.Ярошенко, В.М. Бойко. Природознавство. 5 клас. – К.:Світоч 2018.
Кількість годин : на рік 70 на тиждень 2
Практична частина програми
|
Види робіт і їх кількість |
|||||||||
Практичні роботи |
Практичні заняття |
Навчальні проекти |
Екскурсії |
Контрольні роботи |
||||||
Річних |
2 |
13 |
4 |
1 |
2 |
|||||
I семестр |
1 |
5 |
2 |
- |
1 |
|||||
II семестр |
1 |
8 |
2 |
1 |
1 |
|||||
№ |
Дата |
Назва розділу, теми уроків, практичних робіт, досліджень |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Шляхи реалізації наскрізних змістовних ліній |
||||||
|
|
Вступ ( 6 годин) |
|
|
||||||
1 |
|
Вступ. Науки, що вивчають природу. |
Знаннєвий компонент називає:природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи; методи вивчення природи (спостереження, експеримент,вимірювання); наводить приклади: методів і обладнання для вивчення природи, їх використання Діяльнісний компонент Розповідає про вчених-натуралістів про методи вивчення природи; пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; розрізняє в описі досліду мету, умови його проведення та отримані результати; обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук; дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання. Ціннісний компонент оцінює роль природничих наук у створенні технологій, що покращують життя людини; висловлює свою точку зору на проблему «Для чого необхідно вивчати природу?»; усвідомлює роль природничих наук і власні можливості в пізнанні природи |
«Громадянська відповідальність» реалізується під час виконання проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, що розуміє ролі лідера й виконавця певної ролі, уміння рівномірно розподілити завдання, сприяти успіху групи у виконанні проекту та його презентування. |
||||||
2 |
|
Методи вивчення природи. Практичне заняття №1 Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів: енциклопедії, словники, довідники величин, атласи географічних карт, атласи-визначники рослин і тварин, науково-популярна література природознавчого змісту, хрестоматії з природознавства, Інтернет-ресурси тощо. |
||||||||
3 |
|
Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття №2. Ознайомлення з простим обладнанням для природничо-наукових спостережень та дослідів. |
||||||||
4 |
|
Значення природничо-наукових знань для людини. Видатні вчені-натуралісти. |
||||||||
5 |
|
Навчальний проект 1. «Жива і нежива природа навколо нас» |
||||||||
6 |
|
Узагальнення знань з теми: «Вступ» |
||||||||
Розділ I. Тіла, речовини та явища навколо нас ( 15 годин) |
||||||||||
7 |
|
Тіла навколо нас. Характеристика тіл, їх вимірювання. |
Знаннєвий компонент називає:найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри, маса, об’єм); фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); способи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); наводить приклади:тіл і речовин, чистих речовин і сумішей, неорганічних та органічних речовин, Діяльнісний компонент розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні явища; пояснює:відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин; описує тіла і речовини; явища природи характеризує:горіння. вимірює масу й розміри тіла, уміє розділяти суміш фільтруванням; дотримується правил:безпечного використання хімічного посуду Ціннісний компонент усвідомлює важливість акуратності і точності при фіксуванні даних; робить висновок про різноманітність тіл іявищ природи; обговорює питання безпечного використання речовин; |
«Підприємливість та фінансова грамотність» реалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення дослідницьких завдань. «Здоров’я і безпека» реалізується через спонукання учнів обґрунтовано йти на ризик при виконанні експериментів і дослідницьких завдань, ураховуючи безпеку й екологічні і етичні наслідки власної діяльності. |
||||||
8 |
|
Практична робота №1. Вимірювання маси та розмірів різних тіл. |
||||||||
9 |
|
Речовини. Фізичні властивості речовин. |
||||||||
10 |
|
Властивості твердих тіл, рідин і газів. |
||||||||
11 |
|
Атоми. Молекули. |
||||||||
12 |
|
Дифузія. |
||||||||
13 |
|
Різноманітність речовин. Практичне заняття № 3. Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від температури та площі поверхні. |
||||||||
14 |
|
Неорганічні та органічні речовини |
||||||||
15 |
|
Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей |
||||||||
16 |
|
Практичне заняття №4 Розділення сумішей фільтруванням. |
||||||||
17 |
|
Явища природи. Фізичні явища, їхня різноманітність. |
||||||||
18 |
|
Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття. |
||||||||
19 |
|
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі. |
||||||||
20 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Тіла, речовини та явища навколо нас». |
||||||||
Розділ II. Всесвіт ( 8 годин ) |
||||||||||
21 |
|
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил. |
Знаннєвий компонент називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк); наводить приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл Всесвіту Діяльнісний компонент описує: загальну будову Сонячної системи; порівнює: за розмірами і температурою Сонце, зорі характеризує: особливості астрономічних досліджень; пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову Сонячної системи; розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); показує на карті зоряного неба:Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці Ціннісний компонент усвідомлює необхідність вивчення Всесвіту; виявляє ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень; оцінює значення: зоряного неба в історії людства. |
«Підприємливість та фінансова грамотність» реалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу і творчий підхід, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення проекту. «Громадянська відповідальність» здійснюється при реалізації проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, вміння рівномірно розподілити навантаження і під час виконання проекту і його презентування. |
||||||
22 |
|
Поняття сузір’я. значення зоряного неба в історії людства. Практичне заняття №5 Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба. |
||||||||
23
|
|
Небесні тіла. Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір. |
||||||||
24 |
|
Планети. Сонячна система. Відмінності між планетами. |
||||||||
25 |
|
Зоряні системи – галактики. Всесвіт та його складові. |
||||||||
26 |
|
Людина і Всесвіт. Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень. |
||||||||
27 |
|
Навчальний проект 2. «Наш дім – Сонячна система» |
||||||||
28 |
|
Контрольна робота І. |
||||||||
Розділ ІІІ. Земля планета сонячної системи (37 годин) Тема 1. Земля як планета (16 годин) |
||||||||||
29 |
|
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі. |
Знаннєвий компонент називає:форму й розміри Землі;рухи Землі;фази Місяця;способи зображення Землі;материки та частини світу; наводить приклади:розчинних і нерозчинних речовин;розчинів у природі; використання води і розчинів людиною Діяльнісний компонент описує:внутрішню будову Землі; пояснює:зміну дня і ночі;зміну пір року;зміни фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі; колообіг води у природі; значення води, повітря,ґрунту; показує на глобусі та географічній карті: материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, Ціннісний компонент усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини; висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінює значення природничих наук для охорони природи; розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини |
«Здоров’я і безпека» Розуміє важливість знань у розташування основних географічних об’єктів, для власної безпеки і безпеки інших |
||||||
30 |
|
Рухи Землі. Пори року. |
||||||||
31 |
|
Місяць – супутник Землі. |
||||||||
32 |
|
Сонячні і місячні затемнення. |
||||||||
33 |
|
Способи зображення Землі. |
||||||||
34 |
|
Практичне заняття №6 Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, меридіанів, півкуль, материків і частин світу, географічних об’єктів». |
||||||||
35 |
|
Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту. |
||||||||
36 |
|
Властивості ґрунту. Догляд за ґрунтом. |
||||||||
37 |
|
Повітря – суміш газів. Значення повітря. |
||||||||
38 |
|
Властивості повітря. Практичне заняття № 7. Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця. |
||||||||
39 |
|
Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. |
||||||||
40 |
|
Кругообіг води. |
||||||||
41 |
|
Вода – розчинник. Розчиненні і нерозчинені речовини. Розчини у природі. Практичне заняття № 8. Дослідження розчинності речовин (цукру, солі, лимонної кислоти, олії). |
||||||||
42 |
|
Значення води у природі. Використання води людиною. Практичне заняття № 9. Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді. |
||||||||
43 |
|
Практичне заняття № 10. Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти |
|
|||||||
44 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Земля як планета». |
||||||||
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 годин) |
||||||||||
45 |
|
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. |
Знаннєвий компонент називає:властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя; наводить приклади:пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); Діяльнісний компонент описує:пристосування організмів до чинників неживої природи; до середовища життя; пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини |
«Підприємливість і фінансова грамотність» реалізується через створення умов для прояву проактивності і ініціативи під час демонстрації дослідів, виконання проекту, а також під час проведення екскурсій. «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізується через формування в учнів навичок співробітництва і відповідальності та безпечну поведінку в групових проектах. |
||||||
46 |
|
Різноманітність організмів: Рослини, |
||||||||
47 |
|
Різноманітність організмів: Тварини |
||||||||
48 |
|
Різноманітність організмів: . Гриби. |
||||||||
49 |
|
Практичне заняття №11 Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників. Практичне заняття №12 Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості. |
||||||||
50 |
|
Різноманітність організмів: . Бактерії. |
||||||||
51 |
|
Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи. |
||||||||
52 |
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. |
||||||||
53 |
|
Наземно-повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя у ньому. |
||||||||
54 |
|
Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у воді. |
||||||||
55 |
|
Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті. |
||||||||
56 |
|
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. |
||||||||
57 |
|
Співіснування організмів. Угрупування організмів. |
||||||||
58 |
|
Екосистеми . Рослинний і тваринний світ своєї місцевості. |
||||||||
59 |
|
Навчальний проект 3. «Вирощування найвищої бобової рослини» |
||||||||
60 |
|
Екскурсія. (відповідно до місцевих умов) в природу. |
||||||||
61 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Планета Земля як середовище життя організмів». |
||||||||
Тема 3. Людина на планеті Земля. (7 годин) |
||||||||||
62 |
|
Людина – частина природи. Зв'язок людини з природою. |
Знаннєвий компонент називає:джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин Червоної книги України Діяльнісний компонент Пояснює зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля;дотримується екологічних норм поведінки у природі Ціннісний компонент усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; оцінює значення природничих наук для охорони природи; висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів; виявляє бережливе ставлення до природи. |
«Екологічна безпека та сталий розвиток» реалізується через розуміння екологічних проблем своєї місцевості, проведення спостережень за природоохоронною діяльністю «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізуються при співробітництві і свідомому дотриманні безпечної і відповідальної поведінки під час виконання учнями екологічного проекту.
|
||||||
63 |
|
Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. Навчальний проект 4. «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей) |
||||||||
64 |
|
Екологічні проблеми та їх розв’язання (збереження біологічного різноманіття, боротьба зі знищенням лісів і опустелюванням, захист планети від забруднення різних видів). |
||||||||
65 |
|
Охорона природи. Червона книга України. |
||||||||
66 |
|
Практична робота №2 «Складання Червоної книги своєї місцевості». |
||||||||
67 |
|
Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи Землі. |
||||||||
68 |
|
Практичне заняття № 13. Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. |
||||||||
69 |
|
Контрольна робота ІІ. |
||||||||
70 |
|
Узагальнююче повторення. |
|
|
||||||