Календарно-тематичне планування з природознавства для 5 класу на 2018-2019 навчальний рік (за підручником Т.В. Коршевнюк, В.І. Баштовий. За заг. редакцією О.Г. Ярошенко. 2018 р.) (І семестр) розроблено згідно Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Природознавство. 5 клас (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
ПРИРОДОЗНАВСТВО
5 клас
(70 годин – 2 години на тиждень)
(за підручником Т.В. Коршевнюк, В.І. Баштовий. Природознавство. 5 клас. За загальною редакцією О.Г. Ярошенко. 2018 р.)
№ за/п |
Дата проведення |
Теми розділів та уроків |
Демонстрації. Організація спостережень. |
Домашнє завдання |
|
І семестр ВСТУП (7 год) |
|||||
1 |
|
Науки, що вивчають природу. Значення природничо-наукових знань для людини. |
|
Опрацювати: §1. |
|
2 |
|
Практичне заняття. Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів: енциклопедіями, словниками, довідниками величин, атласами географічних карт, визначниками рослин і тварин, науково-популярною літературою природознавчого змісту, хрестоматіями з природознавства, інтернет-ресурсами тощо. |
|
|
|
3 |
|
Методи вивчення природи. |
Організація спостережень за тілами живої та неживої природи. |
Опрацювати: §2. |
|
4 |
|
Обладнання для вивчення природи. |
|
Опрацювати: §3. |
|
5 |
|
Практичне заняття. Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових спостережень і дослідів. |
|
|
|
6 |
|
Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас». |
|
Інструкція на с. 19 підр. |
|
7 |
|
Узагальнення знань, умінь та навичок з теми «Вступ». |
|
|
|
|
Тематична |
|
|
||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи; методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання); наводить приклади: методів і обладнання для вивчення природи, їх використання Діяльнісний компонент розповідає про вчених-натуралістів (2–3) та їхній внесок у вивчення природи; про методи вивчення природи; пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; |
розрізняє в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук; дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання Ціннісний компонент оцінює роль природничих наук у створенні технологій, що покращують життя людини; висловлює свою точку зору на проблему «Для чого необхідно вивчати природу?»; усвідомлює роль природничих наук і власні можливості в пізнанні природи |
||||
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (15 год) |
|||||
8 |
|
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання. |
Демонстрація зразків природних і рукотворних тіл |
Опрацювати: §4. |
|
9 |
|
Речовини. Фізичні властивості речовин. Властивості твердих тіл, рідин і газів. |
Демонстрація моделей молекул. |
Опрацювати: §5. |
|
10 |
|
Практична робота. Вимірювання маси та розмірів різних тіл. |
|
Повторити: §5. |
|
11 |
|
Атоми й молекули. Дифузія. Практичне заняття. Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від температури та площі поверхні. |
|
Опрацювати: §6. |
|
12 |
|
Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини. |
|
Опрацювати: §7. |
|
13 |
|
Чисті речовини і суміші.
|
Демонстрація чистих речовин, сумішей. |
Опрацювати: §8. |
|
14 |
|
Способи розділення сумішей. |
Демонстрація способів розділення сумішей. |
Опрацювати: §9. |
|
15 |
|
Практичне заняття. Розділення сумішей фільтруванням. |
|
Повторити: §9. |
|
|
Тематична |
|
|
||
16 |
|
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність.
|
Демонстрація фізичних явищ. |
Опрацювати: §10. |
|
17 |
|
Механічні і теплові фізичні явища. |
Демонстрація фізичних явищ. |
Опрацювати: §11. |
|
18 |
|
Магнітні та електричні фізичні явища. |
Демонстрація фізичних явищ. |
Опрацювати: §12. |
|
19 |
|
Звукові та світлові фізичні явища. |
Демонстрація фізичних явищ. |
Опрацювати: §13. |
|
20 |
|
Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття.
|
Демонстрація хімічних явищ. |
Опрацювати: §14. |
|
21 |
|
Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі. |
Організація спостережень за явищами природи. |
|
|
22 |
|
Контрольна робота з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас». |
|
Повторити:§§4-14. |
|
|
Тематична |
|
|
||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри, маса, об’єм); прилади та інструменти для вимірювання розмірів і маси тіл; фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); способи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); ознаки хімічних явищ; умови, за яких відбувається горіння; наводить приклади: тіл і речовин, що оточують людину; чистих речовин і сумішей (2–3); неорганічних та органічних речовин (2–3); явищ у природі, техніці, побуті; явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; явищ природи, що повторюються; використання сумішей Діяльнісний компонент розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища; пояснює: відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин; чистих речовин – від сумішей; значення органічних речовин для живої природи; |
значення горіння і гниття; описує за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи (2–3); порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками; характеризує: горіння як приклад хімічних явищ; вимірює масу й розміри тіла, використовуючи відповідні прилади; уміє розділяти суміш фільтруванням; установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією); застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя; дотримується правил: безпечного використання хімічного посуду Ціннісний компонент усвідомлює важливість акуратності, ретельності і точності при фіксуванні даних; робить висновок про різноманітність тіл і явищ природи; обговорює питання безпечного використання речовин; оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язаних із фізичними явищами, використанням тіл і речовин; розуміє значимість потреби в безпеці |
||||
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (10 год) |
|
||||
23 |
|
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил. |
Організація спостережень за сузір’ями Малої та Великої Ведмедиці. |
Опрацювати: §15. |
|
24 |
|
Небесні тіла. |
|
Опрацювати: §16. |
|
25 |
|
Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства. Практичне заняття. Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба. |
Демонстрація карти зоряного неба. |
Опрацювати: §17. |
|
26 |
|
Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір. |
|
Опрацювати: §17. |
|
27 |
|
Планети. Сонячна система. Відмінності між планетами. |
Демонстрації: моделі Сонячної системи; фотографій планет, Місяця. |
Опрацювати: §18. |
|
28 |
|
Зоряні системи — галактики.
|
Демонстрація фотографій галактик. |
Опрацювати: §19. |
|
29 |
|
Всесвіт і його складові. |
|
Опрацювати: §20. |
|
30 |
|
Людина і Всесвіт. Астрономія — наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень. |
Демонстрація приладів для вивчення Всесвіту. |
Опрацювати: §21, 22. |
|
31 |
|
Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система». |
|
с. 95 підр. |
|
32 |
|
Узагальнення знань з теми «Всесвіт». |
|
Повторити:§§15-22. |
|
|
Тематична |
|
|
||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк); наводить приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт Діяльнісний компонент описує: загальну будову Сонячної системи; відмінності між планетою і зорею; порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями; характеризує: особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті; |
пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову Сонячної системи; причину видимих рухів світил; розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері; показує на карті зоряного неба: Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці. Ціннісний компонент Учень / учениця усвідомлює необхідність вивчення Всесвіту; виявляє ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень; оцінює значення: зоряного неба в історії людства; телескопічних спостережень. |
||||