Календарно-тематичне планування з природознавства для 5 класу на 2018-2019 навчальний рік (за підручником Т.В. Коршевнюк, В.І. Баштовий. За заг. редакцією О.Г. Ярошенко. 2018 р.) (І семестр) розроблено згідно Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Природознавство. 5 клас (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
ПРИРОДОЗНАВСТВО
5 клас
(70 годин – 2 години на тиждень) (за підручником Т.В. Коршевнюк, В.І. Баштовий. Природознавство. 5 клас. За загальною редакцією О.Г. Ярошенко. 2018 р.)
№ за/п |
Дата проведення |
Теми розділів та уроків |
Демонстрації. Організація спостережень. |
Домашнє завдання |
|
ІІ семестр РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ |
|||||
Тема 1. Земля як планета (12 год) |
|||||
33 |
|
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі.
|
Демонстрація фотографій Землі з орбітальних станцій і космічних апаратів |
Опрацювати: §23 |
|
34 |
|
Рухи Землі. Пори року.
|
Демонстрації: обертання Землі навколо осі; обертання Землі навколо Сонця за допомогою телурія; залежність освітлення від кута падіння сонячних променів; дослідів, які ілюструють зміну освітлення півкуль Землі впродовж року. Організація спостережень: за повертанням листків рослин до Сонця; нагріванням тіл променями Сонця. |
Опрацювати: §24 |
|
35 |
|
Місяць — супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення. |
Демонстрація Місяця в різні фази, місячного й сонячного затемнення. |
Опрацювати: §25 |
|
36 |
|
Способи зображення Землі. |
|
Опрацювати: §26. |
|
37 |
|
Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту. |
|
Опрацювати: §27. |
|
38 |
|
Властивості ґрунту. Догляд за ґрунтом. |
|
Опрацювати: §28. |
|
39 |
|
Повітря – суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря. |
Демонстрація: властивості та рух повітря. |
Опрацювати: §29. |
|
40 |
|
Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кругообіг води. |
|
Опрацювати: §30. |
|
41 |
|
Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Практичне заняття. Дослідження розчинності речовин (цукру, солі, лимонної кислоти, олії). |
Демонстрація: розчинність речовин.
|
Опрацювати: §31. |
|
42 |
|
Практичні заняття:
|
|
Повторити: §§ 30, 31. |
|
43 |
|
Розчини в природі. Значення води у природі. Використання води людиною. |
|
Опрацювати: §32. |
|
44 |
|
Узагальнення та систематизація знань по темі «Земля як планета». |
|
Повторити: §§23-32. |
|
|
Тематична |
|
|
||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: форму й розміри Землі; рухи Землі; фази Місяця; способи зображення Землі; материки та частини світу; склад ґрунту, повітря; властивості ґрунту, повітря, води; наводить приклади: розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води і розчинів людиною Діяльнісний компонент описує: внутрішню будову Землі; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: зміну дня і ночі; зміну пір року; зміни фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі; причини сонячного і місячного затемнення; колообіг води у природі; значення води, повітря, ґрунту; значення сонячного світла і тепла для живої природи; розрізняє: фази Місяця на зображеннях; способи зображення об’єктів на географічних картах; показує на глобусі та географічній карті: материки і |
частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси; складає план досліду і проводить його; застосовує знання для орієнтування на місцевості, ощадливого використання води у побуті; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях; знання про властивості ґрунту для вирощування рослин; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту Ціннісний компонент усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини; висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінює значення природничих наук для охорони природи; розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини. |
||||
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (18 год.) |
|||||
45 |
|
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів. |
Демонстрація клітинної будови організмів. Організація спостережень за основними властивостями живих організмів |
Опрацювати: §33. |
|
46 |
|
Різноманітність організмів. Рослини. |
Демонстрація колекцій зображень (у тому числі електронних) рослин. |
Опрацювати: §34. |
|
47 |
|
Тварини. |
Демонстрація колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин. |
Опрацювати: §35. |
|
48 |
|
Гриби. |
Демонстрація колекцій зображень (у тому числі електронних) грибів. |
Опрацювати: §36. |
|
49 |
|
Практичне заняття. Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій. |
|
Повторити: §§ 34-36. |
|
50 |
|
Бактерії. |
Демонстрація колекцій зображень (у тому числі електронних) бактерій. |
Опрацювати: §37. |
|
51 |
|
Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи. |
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини» (початок). |
Опрацювати: §38. Навч. проект: завд. на с. 198. |
|
52 |
|
Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.
|
|
Опрацювати: §39. |
|
|
Тематична |
|
|
||
53 |
|
Різноманітність середовищ життя. Наземно-повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя у ньому. |
|
Опрацювати: §40. |
|
54 |
|
Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у воді. |
|
Опрацювати: §41. |
|
55 |
|
Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті. |
|
Опрацювати: §42. |
|
56 |
|
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. Співіснування організмів. |
|
Опрацювати: §43. |
|
57 |
|
Угруповання організмів. Екосистеми. |
|
Опрацювати: §44. |
|
58 |
|
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості. |
|
Повторити: §§34, 35, 36. |
|
59 |
|
Практичне заняття. Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості. |
|
Повторити: §§34, 35, 36. |
|
60 |
|
Екскурсія (відповідно до місцевих умов) до зоопарку, живого куточку, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо. |
|
Оформити звіт про екскурсію. |
|
61 |
|
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини» (завершення - представлення результатів). |
|
Повторити: §§27, 28, 34. |
|
62 |
|
Контрольна робота по темі «Планета Земля як середовище життя організмів». |
|
Повторити: §§33-44. |
|
|
Тематична |
|
|
||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя; склад екосистеми; наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: як відрізнити живий організм від неживого |
природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах; розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини. |
||||
Тема 3. Людина на планеті Земля (8 год.) |
|||||
63 |
|
Людина – частина природи. Зв’язок людини з природою. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. |
|
Опрацювати: §45. |
|
64 |
|
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття, боротьба зі знищенням лісів і опустелюванням, захист планети від забруднення різних видів). |
Демонстрація відеоматеріалів про екологічні проблеми та шляхи їх розв’язування. Організація спостережень за природоохоронною діяльністю людей у своїй місцевості. |
Опрацювати: §46. Навч. проект: «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей) (завд. на с. 217 підр.). |
|
65 |
|
Дослідницький практикум. Дослідження екологічних проблем своєї місцевості. |
|
Повторити: §§45-46. |
|
66 |
|
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей) |
|
Підготувати інформацію до практ. роботи: Складання Червоної книги своєї місцевості (завд. на с. 226). |
|
67 |
|
Охорона природи. Червона книга України. |
Демонстрації: зображень рідкісних рослин і тварин своєї місцевості, що їх занесено до Червоної книги України; відеоматеріалів про охорону природи. |
Опрацювати: §47. |
|
68 |
|
Практична робота. Складання Червоної книги своєї місцевості. |
|
Повторити: §47. |
|
69 |
|
Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі. |
Демонстрації відеоматеріалів про природоохоронні території України. |
Опрацювати: §48. |
|
70 |
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Людина на планеті Земля». |
|
Повторити: §§45-48. |
|
|
Тематична |
|
|
||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону; наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України Діяльнісний компонент пояснює зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю |
людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій; аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля; дотримується екологічних норм поведінки у природі Ціннісний компонент усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; оцінює значення природничих наук для охорони природи; обговорює питання економного використання енергоносіїв. |
||||
Підручник: Т.В. Коршевнюк, В.І. Баштовий. Природознавство. 5 клас. За загальною редакцією О.Г. Ярошенко. 2018 р.