МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ІНСТИТУТ СПЕЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ НАПН УКРАЇНИ
|
ПРОГРАМА З КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ «РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ» ДЛЯ 5-10 КЛАСІВ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ДЛЯ СЛІПИХ ДІТЕЙ ТА ДІТЕЙ ЗІ ЗНИЖЕНИМ ЗОРОМ
Укладачі: Гудим І.М., к.пед.н., ст.н.сп. лабораторії тифлопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України Христоєва Н.В., заступник директора з навчальної роботи КЗ «Харківський спеціальний навчально-виховний комплекс ім. В.Г. Короленка» Харківської обласної ради, вчитель російської мови та зарубіжної літератури, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист; Масютіна Л.І., вчитель російської мови та зарубіжної літератури КЗ «Харківський спеціальний навчально-виховний комплекс ім. В.Г. Короленка» Харківської обласної ради, спеціаліст І категорії; Воробйова М.О., вчитель російської мови та зарубіжної літератури КЗ «Харківський спеціальний навчально-виховний комплекс ім. В.Г. Короленка» Харківської обласної ради, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист
|
Харків - 2016 |
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Відомо, що мовлення відіграє надзвичайно важливу роль у житті дітей із глибокими порушеннями зору, оскільки, окрім основних функцій (комунікативної, сигнифікативної, смисло-розрізнювальної та спонукальної) воно виконує ще й компенсаторну функцію. Виокремлення цієї функції мовлення не означає виникнення якихось принципових особливостей у змісті, структурі чи стилістиці мовлення незрячих, а тільки вказує на появу нового аспекту мовлення, що виникає внаслідок звуження сфери пізнання та є спрямованим на подолання пов’язаних із цим негативних наслідків у психічному розвитку школярів із вадами зору.
Мовленнєва компенсація наслідків зорової депривації реалізується головним чином у сфері чуттєвого пізнання. Мовлення, взагалі, та слово, зокрема, уточнюють, корегують і спрямовують чуттєве сприйняття дійсності. Дефекти зору призводять до цілковитого чи часткового випадіння зорових образів із чуттєвого досвіду, при чому в багатьох випадках предмети та явища зовнішнього світу залишаються недоступними для сприймання за допомогою збережених органів відчуттів. Заповнення цих прогалин, а також уточнення та корегування не досить повних, а найчастіше навіть спотворених до цілковитої невідповідності оригіналу, тактильних, зорових (за умови наявності залишкового зору) та інших образів є функцією мовлення та мислення.
На основі словесних пояснень, супроводжуваних доступними для незрячого чуттєвими даними та збереженими зоровими образами (у випадках втрати зору в неранньому дитинстві), діти із вадами зору отримують уявлення про велику кількість недоступних для їхнього сприймання предметів і явищ довколишнього світу.
Компенсаторна функція мовлення яскраво виражена в усіх видах психічної діяльності школярів із глибокими порушеннями зору: у процесі сприймання, коли слово його спрямовує й уточнює, при формуванні уявлень та образів уяви, під час засвоєння понять тощо. Неодмінною умовою успішного пізнання незрячою дитиною довколишньої дійсності є зв’язок її збідненого досвіду зі словом, яке сприяє виокремленню суттєвих ознак, встановленню взаємозв’язків і відношень між об’єктами та їх частинами, а також дозволяє подолати формальне засвоєння понять.
Проте компенсаторна функція мовлення не вичерпується пізнавальною діяльністю: вона має величезне значення у формуванні особистості дитини з вадами зору. Адже саме завдяки мовленню незрячі можуть підтримувати контакт із іншими людьми, орієнтуватись у довколишньому світі, бути активними та корисними членами суспільства.
Тому заняття з розвитку мовленн є важливою складовою корекційно-розвивального блоку навчального плану спеціальної школи-інтернату для дітей із глибокими порушеннями зору.
Розвиток і корекція мовлення незрячих учнів у спеціальній школі-інтернаті здійснюється впродовж навчання в початковій (1–4 класах) і середній та старшій школі (5–9 (10) класах). Це забезпечує комплексність і послідовність корекційно-розвивального впливу, спрямованого на мінімізацію недоліків мовлення незрячих учнів, а також сприяє якнайповнішому вираженню компенсаторної функції мовлення.
Психокорекційна робота з розвитку мовлення в 5–9 (10) класах спеціальної школи-інтернату для дітей із глибокими порушеннями зору спрямована на досягнення максимальної нормалізації психічних процесів, подолання типологічних та індивідуальних недоліків усного та писемного мовлення дітей у процесі їхнього навчання та загального розвитку.
Тож метою спеціальних занять з розвитку мовлення в 5–9 (10) класах для учнів із глибокими порушеннями зору є забезпечення такого рівня їх мовленнєвої компетенції, який допоможе їм успішно здійснювати самостійну комунікативну діяльність, сприятиме корекції недоліків психофізичного розвитку та підготовці до соціалізації в суспільстві.
Відповідно, завданнями уроків розвитку мовлення у 5–9 (10) класах є:
Роботу з розвитку мовлення у 5–7 класах спеціальної школи-інтернату для дітей із вадами зору слід проводити за такими напрямками:
Корекційно-компенсаторна спрямованість занять з розвитку мовлення в 5–7 класах визначається ї метою і завданнями, які в свою чергу зумовлюються змістом навчального матеріалу, віком учнів, їхніми індивідуальними особливостями, часом втрати зору або початком його зниження, та ґрунтується на принципах:
Передбачається, що збідненість і стереотипність самостійного мовлення, наявна в незрячих учнів 5–9 (10) класів, долатиметься завдяки опрацюванню різноманітних типів речень і текстів, а також роботі над правильним вживанням часових і відмінкових форм. Розширення арсеналу формальних засобів вираження думки логічно пов’язуватиметься із попереднім уточненням змісту висловлювання. Такий підхід має на меті навчити дітей об’єднувати навколо одного й того ж змісту різноманітну лексику та синтаксичні конструкції, що сприятиме уникненню формалізму та вербалізму мовлення школярів.
Групова й індивідуальна форми проведення занять з розвитку мовлення сприятимуть мінімізації мовленнєвих недоліків, корекції психофізичного й особистісного розвитку школярів із вадами зору, надаватимуть учням можливості активніше спілкуватися, створюватимуть підґрунтя для успішної соціалізації.
Матеріал до програми колекційного курсу „Розвиток мовлення” дібрано з урахуванням міжпредметних зв’язків із навчальними дисциплінами суспільно-гуманітарного циклу, що сприятиме розширенню світогляду учнів, формуванню вмінь і навичок ефективного засвоєння знань з мови і мовлення на інших уроках.
Структурно зміст навчальної програми у кожному класі розподілено (із зазначенням кількості годин) на 3 розділи: „Мовлення як засіб спілкування”, „Робота з текстами певного стилю, типу та жанру мовлення”, „Культура усного та писемного мовлення”, що забезпечує логічність і послідовність викладу навчального матеріалу, збалансованість формування ґрунтовних теоретичних знань про рідну мову та мовлення та практичних умінь і навичок грамотної й ефективної міжособистісної комунікації, встановлення постійного взаємозв’язку між розвитком мовленнєвої компетенції учнів і їхньою повсякденною мовленнєвою діяльністю, комплексність і варіативність корекційно-розвивального впливу на мовленнєвий розвиток школярів із глибокими порушеннями зору.
На заняттях з розвитку мовлення у формуванні та розвитку мовленнєвих умінь і навичок незрячих учнів важливе місце посідає робота з удосконалення аудіювання (слухання-розуміння), що передбачає регулярне використання спеціально підготовлених, цілеспрямованих завдань з розвитку умінь слухати, розуміти, аналізувати й оцінювати усне висловлювання (його зміст, особливості побудови, мовного оформлення тощо), виокремлення з прослуханої інформації тих її елементів, які необхідні для розв’язання комунікативних завдань. Зокрема, на основі прослуханих текстів інструктивного характеру доцільно застосовувати завдання, що передбачають короткі відповіді на запитання за змістом тексту, складання плану прослуханого, вибір правильної відповіді із декількох запропонованих, спостереження за мовними виражально-зображувальними засобами; використовувати на уроках тексти художнього, публіцистичного, наукового та інших стилів.
Формування другого виду мовленнєвої діяльності — говоріння — передбачає формування і розвиток умінь та навичок діалогічного і монологічного мовлення, що здійснюється в процесі:
Робота з читання на уроках розвитку мовлення спрямована на вироблення в учнів навичок виразного читання вголос, що передбачає його інтонаційну правильність, достатню швидкість, уміння виражати за допомогою темпу, тембру, гучності читання, правильної розстановки логічних наголосів особливості змісту, стилю тексту, авторського задуму тощо.
Важливим аспектом розвитку мовлення незрячих учнів у 5–9 (10) класах є формування навичок читання мовчки, практичне ознайомлення з його різновидами (ознайомлювальним, вивчальним, переглядовим). Школярі повинні навчитися читати мовчки незнайомий текст швидше, ніж уголос, розуміти і запам’ятовувати після одного прочитання його фактичний зміст, логічні відношення, закладені в тексті, розуміти його основну думку, позицію автора, сприймати зображувально-виражальні засоби прочитаного.
Значне місце на уроках із розвитку мовлення у 5–9 (10) класах посідає удосконалення навичок письма школярів із глибокими порушеннями зору: написання робіт творчого характеру, серед яких усні й письмові перекази і твори різних типів, стилів і жанрів мовлення. Перекази і твори виступають у якості підготовчих вправ до оволодіння учнями життєво необхідними жанрами мовлення (конспект, реферат, доповідь, виступ на зборах, під час дискусії, рецензія тощо). Для активізації мовленнєвої діяльності незрячих учнів слід надавати перевагу таким темам для створення самостійних висловлювань, які були б пов’язані з життєвим досвідом учнів, зацікавлювали б їх, викликали інтерес, прагнення поділитися думками, зближували реальну і навчальну мовленнєву діяльність, мали б чітке виховне спрямування.
Заняття з розвитку мовлення у 5–9 (10) класах доцільно будувати таким чином, аби кожен із проведених видів робіт виконував свою роль у формуванні певного комунікативного вміння, щоб учні успішно оволодівали і монологічним, і діалогічним мовленням, спираючись на знання про текст, стилі, типи, жанри мовлення, ситуацію спілкування, набували культури мовлення, розширювали свій загальний світогляд.
Комунікативна діяльність на заняттях з розвитку мовлення має здійснюватися в ході розв’язання учнями системи усних і письмових мовленнєвих завдань (за принципом зростання складності). Щоб надати школярам більше можливостей для спілкування, висловлення власних думок і почуттів, необхідно ширше впроваджувати групову та парну форму проведення занять, індивідуалізувати та диференціювати систему письмових робіт.
Варто також звернути увагу на те, що, попри відсутність поточного та тематичного оцінювання успішності навчальної діяльності школярів, на початку та в кінці навчального року слід проводити вхідний і вихідний моніторинг рівня розвитку мовлення учнів. З цією метою в змісті програми вказано, якими вміннями та навичками мусять оволодіти діти по закінченні вивчення кожної теми та розділу.
5 клас ( год.; 2 год. на тиждень)
П/н |
Дата |
К-сть годин |
Тема заняття |
Корекційно - розвиткова |
Дидактичне забезпечення |
||||
|
|
|
Вхідний діагностичний контроль |
Корекція та розвиток перцептивних та продуктивних мовленнєвих умінь |
Аудіювання, читання, говоріння, переказ |
||||
|
|
|
Мовлення як засіб спілкування Мова і мовлення. Мета спілкування і адресат мовлення. Види мовленнєвої діяльності |
Формування уваги до вивчення української мови як основного засобу спілкування і пізнання |
Складання діалогів за малюнками |
||||
|
|
|
Основні правила спілкування. Етичні норми мовлення. Культура мовлення і культура спілкування |
Розвиток творчого ставлення до власного мовлення, мовлення інших осіб |
Складання інструкції «Правила спілкування» |
||||
|
|
|
Стилі мовлення, їх особливості та сфера використання |
Формування та розвиток навичок розрізнення та використання жанрово-стильових особливостей мовлення. Розширення уявлень про стилі різних текстів |
Складання текстів художнього стилю за опорними словами |
||||
|
|
|
Типи мовлення (різновиди текстів): розповідь, опис, роздум |
Розвиток мовленнєвої творчої активності, логічного мислення, формування навичок удосконалення текстів. Розширення уявлень про типи різних текстів |
Складання різновидів текстів |
||||
|
|
|
Діалогічне та монологічне мовлення Діалогічне мовлення як засіб спілкування |
Розвиток і підвищення навичок зв'язного діалогічного мовлення,активізація словникового запасу учнів |
Складання діалогів за темою |
||||
|
|
|
Діалог в художніх творах. Інтонування та написання діалогів і речень із прямою мовою |
Розвиток слухового сприйняття і словесно-логічного запам’ятовування |
Складання діалогів за початком |
||||
|
|
|
Складання діалогів етикетного характеру (в гостях, у транспорті, в магазині тощо) та діалогу-розпитування: а) за поданим початком; б) опорними словами; в) за поданим кінцем |
Розвиток творчих і комунікативних здібностей учнів, їхнього самостійного і критичного мислення, культури полеміки, вміння аргументовано доводити власну думку
|
Складання діалогів за опорними словами та поданим кінцем |
||||
|
|
|
Виразне читання та розігрування діалогів, що мають певне емоційне забарвлення (радість, смуток, вдоволення, невдоволення, гнів, захват тощо |
Оволодіння вміннями невербальної комунікації: формування адекватного арсеналу мімічних, пантомімічних рухів; |
Розігрування діалогів. Сюжетна гра «В бібліотеці» |
||||
|
|
|
Деформований текст. Робота з деформованим текстом, який містить діалог |
Розвиток діалогового мовлення умінь редагувати до опрацьовувати написане самим учнем, уважно ставитися до робіт інших учнів |
Опрацювання деформованого тексту |
||||
|
|
|
Монологічне мовлення як засіб спілкування. Аудіювання тексту монологічного характеру |
Закріплення навичок читання текстів різного комунікативного призначення |
Слухаємо, говоримо, переказуємо |
||||
|
|
|
Мовні засоби зв’язку між реченнями в тексті |
Розвиток уміння правильно складати прості поширені речення, вживати різні граматичні конструкції у зв’язному мовленні |
Складання власної розповіді на задану тему |
||||
|
|
|
Виразне читання поетичних творів (віршів, пісень), написаних у формі монологу |
Вдосконалення навичок відтворення змісту почутого і прочитаного, розширення та деталізація словесної пам’яті |
Прослуховування аудіозаписів поетичних творів. Читання напам’ять |
||||
|
|
|
Робота з деформованим текстом монологічного характеру |
Формування змістовності, зв’язності писемного мовлення, його граматичної організації |
Опрацювання деформованого тексту |
||||
|
|
|
Переказ фрагменту казки, оповідання від імені одного з персонажів. |
Розвиток уважності до висловлювань інших осіб, чуття мови, її стилістики, влучності та образності |
Інсценування епізоду казки з використанням відеозапису |
||||
|
|
|
Складання усного висловлювання-відповіді на уроці (за поданим планом або таблицею) |
Розвиток уміння правильно складати прості поширені речення, вживати різні граматичні конструкції у зв’язному мовленні
|
Складання відповіді за поданим планом |
||||
|
|
|
Стилі, типи та жанри мовлення Текст. Будова, характерні ознаки текстів різного стилю (художніх, науково-популярних, ділових). Тема і мікротема тексту |
Розширення уявлень про стилі різних текстів. Дотримання правил грамотності письма, поділу тексту на абзаці |
Складання тексту за серією малюнків та плану |
||||
|
|
|
Усна і письмова форми тексту (висловлювання). Простий план готового тексту |
Розвиток мовленнєвої творчої активності, логічного мислення, навичок зв’язного монологічного мовлення |
Переказ тексту-опису |
||||
|
|
|
Особливості побудови розповіді на основі власного досвіду. Усна розповідь про життєвий випадок |
Підвищення загальної культури зв’язного мовлення, стимулювання вільного викладання матеріалу |
Вибірковий переказ текту-розповіді |
||||
|
|
|
Особливості побудови опису окремих предметів і тварин |
Конкретизація уявлень про предмети, тварин, рослини. Збагачення та уточнення словникового запасу учнів
|
Обстеження опудал тварин. |
||||
|
|
|
Докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису предметів, тварин |
Корекція мовленнєвих недоліків: вироблення навичок дотримання орфоепічних, орфографічних, пунктуаційних, інтонаційних, жанрово-стилістичних норм усного мовлення |
Робота з дидактичними альбомами для розвитку мовлення |
||||
|
|
|
Створення усного та письмового тексту-опису окремих предметів, тварин у художньому і науковому стилях |
Вдосконалення змісту і форми власних текстів, відповідність наявність у текстах складових частин (зачину, основної частини, кінцівки) |
Екскурсія до зоопарку |
||||
|
|
|
Особливості побудови елементарного роздуму. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму |
Вдосконалення змісту і форми власних текстів, відповідність наявність у текстах складових частин (зачину, основної частини, кінцівки) |
Робота з дидактичними альбомами для розвитку мовлення |
||||
|
|
|
Складання письмового твору-роздуму художнього стилю на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів |
Розвиток правильного висловлювання власних думок, вражень, спостережень, життєвого досвіду |
Скласти текст - міркування про вчинки людей, події в житті сім’ї |
||||
|
|
|
Докладний переказ тексту наукового стилю |
Формування умінь розрізняти і розуміти змістовні відтінки слів у текстах різних жанрів. Конкретизація уявлень про предмети, явища, процеси, дії |
Сюжетна гра «В кабінеті біології» |
||||
|
|
|
Культура усного та писемного мовлення Орфоепічні норми української мови. Правильна вимова наголошених і ненаголошених голосних. Вимова звуків, що позначаються буквами ґ і г |
Корекція мовленнєвих недоліків: вироблення навичок дотримання орфоепічних норм усного мовлення
|
Лінгвістична гра «Говоримо правильно» |
||||
|
|
|
Літературна лексична норма та ненормативна лексика (вульгаризми). Російсько-українські мовні антоніми і пароніми |
Розширення та збагачення словникового запасу, подолання негативних наслідків ураження зорового аналізатора (вербалізму та формалізму мовлення)
|
Робота з тлумачним словником |
||||
|
|
|
Пряме і переносне значення слів. Слова антоніми, синоніми, омоніми, стилістично забарвлені слів, лексичні повтори. Ознайомлення зі словниками антонімів, синонімів. |
Розширення уявлень про різноманітність різних частин мови, їх лексичне значення. Формування умінь розрізняти і розуміти змістовні відтінки слів у текстах різних жанрів |
Лінгвістична гра «Добери синоніми та антоніми» |
||||
|
|
|
Спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті. Суфікси і префікси, що надають емоційного забарвлення |
Формування правописних навичок, розвиток орфографічної пильності, подолання вербалізму та формалізму усного та писемного мовлення; |
Лінгвістична гра «Четвертий зайвий» |
||||
|
|
|
Словосполучення, у яких допускаються помилки у формі залежного слова; синоніміка словосполучень різної будови |
Розвиток уваги до морфологічного складу слів та словозміни у словосполученнях; робота над граматичною структурою речення, |
Складання різних видів словосполучень за аналогією |
||||
|
|
|
Засоби зв'язку речень у тексті. Стилістична помилка |
Розвиток уміння правильно складати прості поширені речення, вживати різні граматичні конструкції у зв’язному мовленні; |
Робота з текстом, який містить стилістичні помилки |
||||
|
|
|
Логічний наголос й інтонування речень за метою висловлювання; використання цих речень у вивчених стилях мовлення |
Розвиток інтонаційної виразності читання і власного мовлення. Розвиток творчих і комунікативних здібностей учнів |
Виразне читання тексту розмовного і художнього стилю |
||||
|
|
|
Речення з однорідними членами, із звертаннями і вставними словами |
Закріплення умінь самостійної побудови та використання речення з однорідними членами, звертаннями і вставними словами |
Побудова складних речень за зразком, схемою, малюнком |
||||
|
|
|
Синоніміка складних речень, складних і простих речень, речень із прямою і непрямою мовою |
Закріплення уміння правильно складати прості поширені речення, вживати різні граматичні конструкції у зв’язному мовленні |
Лінгвістична гра»Я – редактор газети» |
||||
|
|
|
Вихідний діагностичний контроль |
Забезпечення компенсаторної функції мовлення у формуванні всебічно розвиненої особистості, здатної до самостійної життєдіяльності й успішної інтеграції в суспільстві |
Тексти різних типів, стилів, жанрів |
||||
1