Календарно-тематичне планування курсу за вибором "Українознавство" 5 клас складено відповідно до навчальної програми для учнів 5-11 класів з курсу за вибором «Українознавство» для закладів загальної середньої освіти України (автори-укладачі Анатолій Ціпко, Тетяна Бойко, Світлана Бойко, Олена Газізова), рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист МОН України від 10.08.2020 №1/11-5310), схвалено вченою радою Науково-дослідного інституту українознавство (протокол №7 від 30 липня 2019 року).
Курс «Українознавство»
5 клас
№ |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
Тема 1 . Вступ. (1 год.) |
|||
1 |
Вступ. Українознавство як освітня дисципліна та науковий напрям. |
|
|
Розділ 1. Україна – єдина країна.(9 год.) |
|||
2 |
Україна – давня і сучасна земля українців. Геополітичне положення України в давнину і сьогоденні. |
|
|
3 |
Київ – давня столиця Руси – України. «Повість минулих літ» як літературна спадщина. Легенди про князів Аскольда, Дірв, Ігоря, Святослава і княгиню Ольгу. |
|
|
4 |
Етнічний поділ території. Етнокультурні групи українців. |
|
|
5 |
Народи, які проживають на території України. |
|
|
6 |
Вплив природніх чинників на особливості господарської діяльності українців різних регіонів держави. |
|
|
7 |
Поселення в Україні: давні та сучасні. |
|
|
8 |
Природні пам’ятки України. Сім чудес України. |
|
|
9 |
Проєктна робота. Історія мого села: територіальне розташування, історичне походження, видатні мешканці, сьогодення |
|
|
Розділ 2. Рід, родина, сім’я в українському житті. (8 год) |
|||
10 |
Я, моя родина, мій рід. Дерево мого роду. |
|
|
11 |
Я, моя родина, мій народ – спадкоємність поколінь від найдавніших часів до сьогодення. |
|
|
12 |
Традиції та звичаї українського народу в побуті, культурі. |
|
|
13 |
Виховання та навчання: передання життєвого досвіду в українській родині. |
|
|
14 |
Рід, родина, сімя в усній народній творчості та письменстві. |
|
|
15 |
Поведінковий етнос українців: родинний та громадський. Відображення українських взаємин у слові. |
|
|
16 |
Мій рідний край. Мої славетні предки та їхній внесок в історію України та інших держав. |
|
|
17 |
Проєктна робота. Свято Миколая – улюблене свято українських дітей. |
|
|
Розділ 3. Українська дитина- Українська людина. Дитинство та підлітковий вік в житті українців.( 8 год) |
|||
16 |
Дитинство в житті українців. Вікове зростання та становлення українця – підлітка. |
|
|
17 |
Ігрове та іграшкове розмаїття українського дитинства. Усна народна творчість: загадки, скоромовки, прислів’я, пісні, приказки. Українські народні дитячі ігри. |
|
|
18 |
Гастрономічні вподобання сучасного юного українця. |
|
|
19 |
Одягова мода у складанні власного образу та особистому стильовому представленні сучасного українського підлітка. |
|
|
20 |
Товариство та товариськість як чинники українського молодечого життя. |
|
|
21 |
Імена та постаті видатних українців( культурних діячів, спортсменів) колишнього часу та нинішньої доби, їхнє життєве зростання та становлення. |
|
|
22 |
Сучасні засоби спілкування – комуні кування та використання їхніх можливостей українською юнню – молоддю. Діджиталізація. |
|
|
23 |
Українська дитяча та підліткава література. І.Юранко « Фарбований лис», В.Нестайкр « Чарівний талісман», перегляд повісті- легенди,фільму В.Рутківський « Сторожова застава» |
|
|
24 |
Проєктна робота. Мій улюблений книжковий герой. |
|
|
Розділ 4. Образи, символи, та обереги українського народу. (8 год) |
|||
25 |
Державні символи України( герб, прапор, гімн) |
|
|
26 |
Народні символи України. Рослини і птахи, які стали традиційними народними символами України(калина, верба, барвінок, чорнобривці, лелека, ластівка, соловейко, зозуля). Народні символи в пісенній творчості. |
|
|
27 |
Казки і легенди про тварин і рослин. Орнаменти тварин і рослин як окраса гончарного посуду, вишивок, розпису писанок та ікон. |
|
|
28 |
Світ української вишивки. Способи прикрашання полотна барвистими нитками. Символіка візерунків. День вишиванки. |
|
|
29 |
Український рушник – вічна пам'ять народу. Регіональні особливості орнаментування рушників та вишивки в Україні. Значення українського рушника в побуті та традиційних обрядах. «Пісня про рушник» А.Малишка. |
|
|
30 |
Писанка як оберіг: краса, що нас об’єднує. Писанкарство. Великодні писанки: візерунки, символи, значення. Пісня «Розмалюю писанку» М.Бурмака |
|
|
31 |
Духовні та культурні символи України. Мелодійність, милозвучність української мови. «Щедрик» - найвідоміша у світі різдвяна пісня. Найдовший музичний інструмент у світі – українська трембіта. |
|
|
32 |
Духовні та культурні символи України. Острозька академія – перший вищий навчальний заклад у Східній Європі. Автор першої європейської Конституції – українець Пилип Орлик. Найглибша у світі станція метро «Арсенальна» (м.Київ) |
|
|
33 |
Природні дива: географічний центр Європи; Хортиця – найбільший острів на Дніпрі; печера «Оптимістична» - найдовша у світі гіпсова печера. Олешківські піски – найбільша пустеля в Україні. |
|
|
34 |
Проєктна робота. Найцікавіші факти про Україну. |
|
|
35 |
Підсумковий урок. |
|
|
|
|
|
|