Тема: В.Симоненко. "Лицар на білому коні" в українській літературі. "Лебеді материнства". Аналіз художніх засобів
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом В.Симоненка, із провідними мотивами творчості поета; навчати коментувати художні засоби, з*ясовувати символічний зміст образу лебедів; розвивати уміння виразно й вдумливо читати поезію, аналізувати її, висловлювати власну думку про патріотизм, почуття власної гідності, розвивати творче мислення; виховувати любов до матері, до Батьківщини, формувати національну свідомість
Тип кроку: вивчення нового матеріалу, інтегрований урок
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. АОЗ. Вступне слово вчителя літератури:
- 60-ті роки ХХ століття в усьому світі - час великих збурень і духовних зрушень, пора нестримного оновлення мистецтва. Шістдесятництво - таку назву отримав соціокультурний рух опору підрадянської України, започаткований у 60-х роках ХХ ст., це Друге українське відродження ХХ ст.. Шістдесятники - так називало себе покоління творчої молоді початку 60-х. Його яскравими представниками стали Ліна Костенко, Василь Стус, Іван Драч, Дмитро Павличко, Борис Олійник, Григір Тютюнник, Василь Стус. Це покоління, яке зросло від "дітей війни" до лицарів національного відродження. Витязем молодої української поезії назвав Василя Симоненка патріарх української літератури Олесь Гончар. Як щит піднімає поет громадянську гідність, захищаючи нею серця людей від жорстокості й підлості.
ІІІ. МНД. На фоні музики до пісні "Виростеш ти, сину..." вчитель літератури знайомить учнів із темою і метою уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Учнівська презентація " Життєвий і творчий шлях Василя Симоненка"
2. Декламування поезії "Лебеді материнства" ( учень )
3. Бесіда:
- Яка тема твору?
- Яка головна ідея поезії?
- Чому, на вашу думку, автор використовує звертання матері?
- Про який вибір ідеться у творі?
4. - Які художні засоби використав поет у вірші? Робота у "четвірках": прочитати текст поезії, знайти епітети, уособлення, метафори, порівняння.
5. Вчитель музики демонструє відео на пісню "Виростеш ти, сину..." на музику А.Пашкевича у виконанні Таїсії Повалій.
- Ми чули музику цієї поезії , захоплювалися перлами її слів, а тепер скажіть:
- Чи сподобалася пісня? Які емоції вона викликала у вас?
- Чи вдалося композиторові передати пафос, настрій поета? Якими засобами?
6. Вчитель художньої культури.
- Поезія "Лебеді материнства" насичена символічними образами. Символізм притаманний українському народному мистецтву.
- Як ви думаєте, лебеді є символом чого?
Символи вірша: лебеді - вірність, чистота, милосердя; мати - добро, ніжність, джерело духовності; верби і тополі - символ України, обереги; півні - символ пробудження.
7. Вчитель образотворчого мистецтва проводить майстер-клас з виготовлення фігурки лебедя у техніці орігамі.
V. Закріплення.
Завдання: створити "хмару слів" до нашого уроку.
VI. Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя літератури:
- У дитинстві хочеться вірити в казки й навіть думки не припускати, що існують зло й жорстокість, нещастя й неприємності. Запорукою спокою та щастя, добрим охоронником для дитини завжди була мати, дана людині Богом. Її, як і Батьківщину, не обирають. Дитина для матері залишається дитиною, навіть коли вона доросла й має власну родину. Материнське серце завжди на сторожі, завжди прагне щастя дітям. Справжнім «лицарем на білому коні», співцем материнської любові став поет Василь Симоненко. Це лише перший урок-знайомство із творчістю витязя української поезії.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал уроку, вивчити напам*ять вірш "Лебеді материнства", створити ілюстрації до поезії.
Тема: В.Симоненко. "Лицар на білому коні" в українській літературі. "Лебеді материнства". Аналіз художніх засобів
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом В.Симоненка, із провідними мотивами творчості поета; навчати коментувати художні засоби, з*ясовувати символічний зміст образу лебедів; розвивати уміння виразно й вдумливо читати поезію, аналізувати її, висловлювати власну думку про патріотизм, почуття власної гідності, розвивати творче мислення; виховувати любов до матері, до Батьківщини, формувати національну свідомість
Тип кроку: вивчення нового матеріалу, інтегрований урок
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. АОЗ. Вступне слово вчителя літератури:
- 60-ті роки ХХ століття в усьому світі - час великих збурень і духовних зрушень, пора нестримного оновлення мистецтва. Шістдесятництво - таку назву отримав соціокультурний рух опору підрадянської України, започаткований у 60-х роках ХХ ст., це Друге українське відродження ХХ ст.. Шістдесятники - так називало себе покоління творчої молоді початку 60-х. Його яскравими представниками стали Ліна Костенко, Василь Стус, Іван Драч, Дмитро Павличко, Борис Олійник, Григір Тютюнник, Василь Стус. Це покоління, яке зросло від "дітей війни" до лицарів національного відродження. Витязем молодої української поезії назвав Василя Симоненка патріарх української літератури Олесь Гончар. Як щит піднімає поет громадянську гідність, захищаючи нею серця людей від жорстокості й підлості.
ІІІ. МНД. На фоні музики до пісні "Виростеш ти, сину..." вчитель літератури знайомить учнів із темою і метою уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Учнівська презентація " Життєвий і творчий шлях Василя Симоненка"
2. Декламування поезії "Лебеді материнства" ( учень )
3. Бесіда:
- Яка тема твору?
- Яка головна ідея поезії?
- Чому, на вашу думку, автор використовує звертання матері?
- Про який вибір ідеться у творі?
4. - Які художні засоби використав поет у вірші? Робота у "четвірках": прочитати текст поезії, знайти епітети, уособлення, метафори, порівняння.
5. Вчитель музики демонструє відео на пісню "Виростеш ти, сину..." на музику А.Пашкевича у виконанні Таїсії Повалій.
- Ми чули музику цієї поезії , захоплювалися перлами її слів, а тепер скажіть:
- Чи сподобалася пісня? Які емоції вона викликала у вас?
- Чи вдалося композиторові передати пафос, настрій поета? Якими засобами?
6. Вчитель художньої культури.
- Поезія "Лебеді материнства" насичена символічними образами. Символізм притаманний українському народному мистецтву.
- Як ви думаєте, лебеді є символом чого?
Символи вірша: лебеді - вірність, чистота, милосердя; мати - добро, ніжність, джерело духовності; верби і тополі - символ України, обереги; півні - символ пробудження.
7. Вчитель образотворчого мистецтва проводить майстер-клас з виготовлення фігурки лебедя у техніці орігамі.
V. Закріплення.
Завдання: створити "хмару слів" до нашого уроку.
VI. Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя літератури:
- У дитинстві хочеться вірити в казки й навіть думки не припускати, що існують зло й жорстокість, нещастя й неприємності. Запорукою спокою та щастя, добрим охоронником для дитини завжди була мати, дана людині Богом. Її, як і Батьківщину, не обирають. Дитина для матері залишається дитиною, навіть коли вона доросла й має власну родину. Материнське серце завжди на сторожі, завжди прагне щастя дітям. Справжнім «лицарем на білому коні», співцем материнської любові став поет Василь Симоненко. Це лише перший урок-знайомство із творчістю витязя української поезії.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал уроку, вивчити напам*ять вірш "Лебеді материнства", створити ілюстрації до поезії.