Календарно-тематичне планування
з української літератури
9 клас
Українська література в 9 викладається за навчальною програмою:
Українська література. 5 – 9 класи. Програма для закладів загальної середньої освіти. − К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 № 804).
Використовується підручник
Українська література.: підруч. для 9 кл. загальноосв. навч. закл./ О.лександр Авраменко.
– К.: Грамота, 2017. – 336 с.: іл..
Наказ МОН України від 20.03.2017 № 417
.Кількість годин української літератури за програмою (70 год., 2 год. на тиждень):
Семестри |
І |
ІІ |
Рік |
Загальна кількість годин |
30 |
40 |
70 |
Контрольні роботи у формі: |
3 |
3 |
6 |
контрольного класного твору; |
1 |
1 |
2 |
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо) |
2 |
2 |
4 |
Уроки розвитку мовлення* (у+п) |
2 |
2 |
4 |
Уроки позакласного читання |
2 |
2 |
4 |
Уроки виразного читання |
1 |
1 |
2 |
Уроки літератури рідного краю |
1 |
1 |
2 |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
9 |
4. Для вивчення напам’ять:
1 родинно-побутова пісня чи українська народна балада (на вибір)
Г.Сковорода «Всякому місту- звичай і права…».
Т.Шевченко «Сон» (фрагмент).
Т.Шевченко «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» (фрагмент).
Т.Шевченко «Доля».
№ з/п |
Зміст навчального матеріалу |
Кіл год.
|
Дата |
Примітка |
||||
1 |
|
|
Тема №1. Вступ. Роль і місце літератури в житті нації. Розвиток літератури. Творча індивідуальність митця |
1 |
|
|
||
2-3 |
|
|
Родинно-побутові пісні. Процес виникнення фольклору. Багатство і розмаїття українського фольклору. Види родинно-побутових пісень. «Місяць на небі, зiроньки сяють…», «Цвіте терен, цвіте терен…», «Сонце низенько…», «Ой під вишнею, під черешнею…» (2 на виб.) |
2 |
|
|
||
4 |
|
|
Українські народні балади «Ой летіла стріла», «Ой на горі вогонь горить» Тематичні та стильові особливості українських балад. Класифікація балад. |
1
|
|
Напам’ять 1 пісня чи балада |
||
5 |
|
|
ВЧ №1.Виразне чит-я, аналіз пісень та балад |
1 |
|
ВЧ №1 |
||
6 |
|
|
РМ №1. Створення усного есе «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине...» ( з передачею вражень від прослухування пісень гурту «Хорея Козацька») |
1
|
|
РМ №1 |
||
7 |
|
|
Контрольна робота №1 за темою «Вступ. Родинно-побутові пісні. Українські народні балади» (тестові завдання). |
1 |
|
КР № 1 |
||
8 |
|
|
Тема №2. Давня література Українська середньовічна література ХІ–ХV ст. Розвиток писемності після хрещення Русі-України (988р.). Найдавніші рукописні книги Київської Русі (Остромирове Євангеліє, Ізборник Святослава) (оглядово). |
1 |
|
|
||
9 |
|
|
Перекладна література Біблія (фрагменти). Легенди: про Вавилонську вежу, про Мойсея. Біблія як Святе Письмо й художній текст. Використання біблійних тем, сюжетів, мотивів, образів у зарубіжній та українській літературах. |
1 |
|
|
||
10 |
|
|
Біблія. Притча про блудного сина. Українські переклади Біблії (П. Куліш, І. Пулюй, І. Нечуй-Левицький, І. Огiєнко, І. Хоменко). ТЛ: притча (повторення й погл-я). |
1 |
|
|
||
11 |
|
|
Пам’ятки оригінальної літератури княжої Русі-України Літописи як історико-художні твори. «Повість минулих літ». «Поученіє Володимира Мономаха», Києво-Печерський патерик (оглядово). ТЛ: літописи, ліро-епіка. |
1 |
|
|
||
12 |
|
|
«Слово о полку Ігоревім» — давньоруська пам’ятка, перлина українського ліро-епосу. Історична основа твору. Переклади й переспіви його в ХІХ–ХХ ст. Питання авторства. Особливості композиції та стилістичних засобів. |
1 |
|
|
||
13 |
|
|
«Слово о полку Ігоревім». Образи руських князів у творі. Наскрізна ідея патріотизму. Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. |
1 |
|
|
||
14 |
|
|
РМ №2. Написання есе «Моя думка щодо рішення князя Ігоря виступити проти половців» |
1 |
|
РМ № 2 |
||
15 |
|
|
Українська література доби Ренесансу і доби Бароко Розвиток книгодрукування. Перші друковані книги в Україні. Іван Вишенський, Іван Величковський, Семен Климовський – видатні діячі української культури (оглядово). Історико-мемуарна проза. Загальні відомості про козацькі літописи (Самовидця, Г. Граб’янки, С. Величка) та «Історію русів». Вертеп як вид лялькового театрального дійства (оглядово). ТЛ: Ренесанс, бароко |
1 |
|
|
||
16 |
|
|
ПЧ №1. Величковський І. «Зегар цілий і полузегарок» |
1 |
|
ПЧ №1 |
||
17 |
|
|
Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали. «De libertate» (зі збірки «Сад Божественних пісень»). |
1 |
|
|
||
18
19 |
|
|
Григорій Сковорода. «Всякому місту – звичай і права…». Біблійна основа творчості Г. Сковороди Григорій Сковорода. «Бджола та Шершень». Учення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Проповідь житейської невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки Харківські» |
2 |
|
Напам’ять «Всякому місту – звичай і права…» |
||
20 |
|
|
Контрольна робота №2. Письмовий твір «Є вічні істини – із давнини до сьогодення» ( за «Словом…», творчістю Г.Сковороди). |
1 |
|
КР №2 (письмо-вий твір |
||
21 |
|
|
Тема №3. Нова українська література Суспільно-історичні, культурні обставини. Літературний процес кінця ХVIII ст. – першої половини ХІХ ст. Розвиток фольклористики, етнографії. Основні художні напрями (бароко, класицизм, романтизм, реалізм тощо). Визначні українські письменники. |
1
|
|
|
||
22 |
|
|
Іван Котляревський. Творчість І. Котляревського – новий етап у розвитку національного самоусвідомлення. Драматург і театральний діяч. «Енеїда». Історія появи «Енеїди». Національний колорит, зображення життя всіх верств суспільства, алюзії на українську історію в поемі. ТЛ: травестія, пародія, бурлеск, алюзія. |
1 |
|
|
||
23 |
|
|
Іван Котляревський. «Енеїда». Бурлескний гумор, народна українська мова. Ствердження народної моралі (картини пекла). |
1 |
|
|
||
24 |
|
|
Іван Котляревський. «Наталка Полтавка» Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» – перший твір нової української драматургії. Колоритні образи твору. |
1 |
|
|
||
25 |
|
|
Іван Котляревський. «Наталка Полтавка» Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки. Сценічне життя твору |
1 |
|
|
||
26 |
|
|
Григорій Квітка-Основ’яненко . Батько української прози, один із перших у Європі «творців людової повісті» (І. Франко). «Маруся». |
1
|
|
|
||
27 |
|
|
Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся» – перша україномовна повість нової української літератури, приклад прози із виразними рисами сентименталізму |
1 |
|
|
||
28 |
|
|
Контрольна робота №3 за темою «Нова українська література. І. Котляревський, Григорій Квітка- Основ’яненко» ( тестові завдання). |
1 |
|
КР №3 |
||
29 |
|
|
ЛРК №1. Відродження письменниками Одещини давніх жанрів української літератури. Барокові традиції в містерії О.Різникова «Бран» |
1 |
|
ЛРК № 1 |
||
30 |
|
|
ПЧ №2. Г. Квітка-Основ’яненко «Конотопська відьма». |
1 |
|
ПЧ №2 |
||
31-32 |
|
|
Тема №4. Література українського романтизму (оглядово) Ідейно-художні особливості романтизму. Зв’язок із ідеями Просвітництва, з національним рухом. Осередки романтичного руху на Слобожанщині, Чернігівщині й Полтавщині, у Західній Україні («Руська трійця»). Поети-романтики (Л. Боровиковський, П. Гулак-Артемовський, Є. Гребінка, М. Костомаров, А. Метлинський, В. Забіла, М. Петренко, О. Афанасьєв-Чужбинський, М. Шашкевич. Значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур ТЛ: романтизм |
2 |
|
|
||
33 |
|
|
ПЧ №3. М.Костомаров «Сава Чалий», «Чернігівка» |
1 |
|
ПЧ № 3 |
||
34 |
|
|
Петро Гулак-Артемовський. Балада «Рибалка». Вічна тема кохання. Засоби романтичного зображення. Фольклорна основа твору. |
1 |
|
|
||
35 |
|
|
Євген Гребінка. Вірш «Човен» Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна (романсова) лірика поета українською та російською мовами («Ні, мамо, не можна нелюба любить», «Чёрные очи» та ін.). ТЛ: романс. |
1 |
|
|
||
36 |
|
|
Микола Гоголь. Творчість М. Гоголя, уродженця України, місце його творчості на порубіжжі культур двох народів. Вираження глибини національного духу у творах прозаїка та драматурга, українська історія та фольклор як їх джерело. Повість «Тарас Бульба» (переклад М.Садовського і М. Рильського, за ред. І. Малковича) Сюжет твору. |
1 |
|
|
||
3738 |
|
|
Микола Гоголь. Повість «Тарас Бульба». Внутрішній епічний розмах твору; піднесено-героїчний образ головного героя. |
2 |
|
|
||
39 |
|
|
Микола Гоголь. Повість «Тарас Бульба». Колізія морального й національно - культурного вибору в образах синів Тараса. Вплив творчості М. Гоголя на розвиток українського письменства |
1 |
|
|
||
40 |
|
|
Контрольна робота №4 за темою «Література українського романтизму. Петро Гулак-Артемовський. М. Гоголь» (тестові завдання). |
1 |
|
КР №4 |
||
41 |
|
|
Тема №5. Тарас Шевченко. Геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Рання творчість. Перші поетичні твори балад -ного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…») |
1 |
|
|
||
42 |
|
|
Тарас Шевченко. Оглядове вивчення історичної теми у творчості Кобзаря («Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки»). |
1 |
|
|
||
43 |
|
|
Тарас Шевченко. «До Основ’яненка». Вісь неперервності історичного часу. Виразне читання вірша. ТЛ: послання |
1 |
|
|
||
44 |
|
|
Тарас Шевченко. «Сон» («У всякого своя доля…»). Національна проблематика періоду «Трьох літ». Поема («комедія») «Сон» і тогочасна суспільно-політична дійсність. Композиційний прийом «сну», його роль для розширення можливостей поетичного зображення. Протистояння імперського режиму і вільнодумної, національно свідомої особистості. ТЛ: гротеск, контраст, умовність. |
1
|
|
Напам’ять (фраг мент
поеми) |
||
45 |
|
|
Тарас Шевченко. «Кавказ». Пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику. Продовження теми національно-визвольної боротьби. Узагальнена ідея поеми — неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн |
1
|
|
|
||
46 |
|
|
РМ №3. Усний добір цитат із поеми для ілюстрації аргументів у висловленні «Гостра актуальність поеми «Кавказ» |
1
|
|
РМ №3 |
||
47 |
|
|
Тарас Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» Продовження теми «землячків» у посланні. Викриття конформізму значної частини української еліти. Засудження комплексу меншовартості, національного безпам’ятства та байдужості до рідної мови. |
1
|
|
Напам’ять (фраг- мент поеми) |
||
48 |
|
|
Тарас Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» Критичний перегляд національної історії задля перспективи її кращого майбутнього. Настроєві інтонації твору (суперечка, пересторога, погроза, заклик тощо). |
1 |
|
|
||
49 |
|
|
РМ №4 Літературний диктант та розлогі відповіді на запитання за творчим доробком Т.Шевченка
|
1 |
|
РМ №4 |
||
50 |
|
|
Тема №6. Тарас Шевченко. Тема жіночої долі. Поема «Катерина». «Вічна» тема матері й сина. |
1 |
|
|
||
51 |
|
|
Тарас Шевченко. Еволюція жіночого образу у творах Т. Шевченка. Поема «Наймичка». |
1 |
|
|
||
52 |
|
|
Тарас Шевченко. Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство, жорстокість народної моралі («У нашім раї на землі…»). Наскрізний ліризм творів Т. Шевченка про жіночу долю. |
1 |
|
|
||
53 |
|
|
Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення з нього. «Доля», «Росли укупочці, зросли…». Риси автобіографізму в образі ліричного героя. Ностальгія за ідилією родинного життя, висока філософія життя людини на землі. |
1 |
|
Напам’ять (поезія «Доля») |
||
54 |
|
|
Біблійні мотиви в поезіях Т. Шевченка періоду після заслання. Молитва як жанр у творчості поета. Ідея єдності й згоди в поезії «Злоначинающих спини…», пробудження сили в тих, хто прагне добра, правди, чистоти, щирої дружби. Потреба єднання й взаєморозуміння на ґрунті загальнолюдських цінностей. ТЛ: молитва. |
1 |
|
|
||
55 |
|
|
Світова велич українського поета. Визначні діячі світової культури про Шевченка. Його вплив на літератури інших народів. Шевченко та історико-культурний поступ України. Ушанування пам’яті поета в Україні й за кордоном. |
1
|
|
|
||
56 |
|
|
Контрольна робота №5. Контрольний письмовий твір « Остап Вишня сказав про поета так: «Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю!» Як я розумію це висловлення ?» |
1 |
|
КР №5 (твір) |
||
57 |
|
|
ПЧ №4. Шевченко Т. «Кобзар» |
1 |
|
ПЧ №4 |
||
58 |
|
|
Тема №6. Пантелеймон Куліш – відомий письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач, автор підручників для школи, українського правопису («кулішівка»). Вплив на П. Куліша ідей європейського просвітництва. Романтична основа світогляду. Ентузіазм і жертовність П. Куліша у громадській та культурницькій роботі на шляху духовного відродження і культурного збагачення нації. |
1 |
|
|
||
59 |
|
|
Пантелеймон Куліш. «Чорна рада» – перший україномовний історичний роман-хроніка. Походження його назви. Історична основа й авторська уява, романтичність стилю. ТЛ: роман, роман-хроніка, історичний роман |
1 |
|
|
||
60 |
|
|
Пантелеймон Куліш. «Чорна рада». Динамічний інтригуючий сюжет. Непросте життя та романтичні пригоди головних героїв |
1 |
|
|
||
61 |
|
|
Пантелеймон Куліш. «Чорна рада». Загальнолюдські риси ініціативності, працьовитості, лицарства, благородства, вірності почуттю та обов’язку. Оцінка роману Т. Шевченком. |
1 |
|
|
||
62 |
|
|
ВЧ №2. Виразне читання напам’ять прозового уривку з роману |
1 |
|
ВЧ №2 |
||
63 |
|
|
Марко Вовчок (Марія Олександрівна Вілінська). Життя і творча діяльність. Марко Вовчок як перекладач (Ж. Верна, Г. К. Андерсена, А. Е. Брема). «Народні оповідання»; продовження теми народного життя в повісті «Інститутка». ТЛ: реалізм. |
1 |
|
|
||
64 |
|
|
Марко Вовчок . «Інститутка». Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини |
1 |
|
|
||
65 |
|
|
Марко Вовчок. «Інститутка» . Образи персонажів — людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі |
1 |
|
|
||
66 |
|
|
ЛРК №2. Особистісне сприйняття Шевченка та його творчості . М.Палієнко. Цикл «Тарасова віть», «Балада про Шевченкову Одесу». |
1
|
|
ЛРК № 2 |
||
67 |
|
|
Контрольна робота №6 за темою «Нова українська література.П. Куліш, Марко Вовчок» (тестові завдання, відповіді на запитання). |
1 |
|
КР №6 |
||
68 69 |
|
|
Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу |
2 |
|
|
||
70 |
|
|
Підсумковий урок за рік. Бесіда про твори, які вивчалися впродовж року й викликали найбільшу зацікавленість. |
1 |
|
|
||