5 клас
Українська література
(2 год. на тиждень)
№ |
Зміст програмового матеріалу |
Клас / Дата |
Вступ |
||
1 |
Вступ. Слово в житті людини. Образне слово — першоелемент літератури. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва. |
5-А 5-Б 5-В |
Світ фантазії, мудрості (Міфи і легенди українців. Народні казки) |
||
2 |
Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Міфи і легенди давніх українців. Міфи як первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки. ТЛ: міф, фольклор. |
5-А 5-Б 5-В |
3 |
Легенди: «Про зоряний Віз», «Берегиня», «Чому пес живе коло людини?» (за С. Плачиндою). ТЛ: легенда (повторення). |
5-А 5-Б 5-В |
4 |
Легенди: «Дажбог», «Неопалима купина» (за Є.Шморгуном), «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі». |
5-А 5-Б 5-В |
5 |
Народні перекази: «Прийом у запорожців». Лицарство та відвага запорозьких козаків. ТЛ: переказ. |
5-А 5-Б 5-В |
6 |
Народні казки. Тематика народних казок, їхні різновиди (про звірів, побутові, чарівні (героїко-фанта- стичні). «Яйце-райце». Світогляд народу, його морально-етичні принципи в казці; зв'язок із міфами. ТЛ: народна казка. |
5-А 5-Б 5-В |
7 |
«Про правду і кривду». Народне уявлення про добро і зло в казці АБО «Мудра дівчина». Зміст твору. Побудова казки, її яскравий національний колорит. ТЛ: тема. |
5-А 5-Б 5-В |
8 |
Характеристика казкових героїв. |
5-А 5-Б 5-В |
9 |
«Ох». Зміст казки. Характеристика казкових героїв АБО «Летючий корабель». Аналіз фантастичного і реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках. ТЛ: гіпербола. |
5-А 5-Б 5-В |
10 |
Реальне та фантастичне у казках. |
5-А 5-Б 5-В |
11 |
РМ №1. Усний переказ фрагмента твору. |
5-А 5-Б 5-В |
12 |
ПЧ №1. Сучасні казки: Фоззі. «Гупало Василь. П'ять з половиною пригод». |
5-А 5-Б 5-В |
13 |
Контрольна робота №1 (тестові завдання). Вступ. Світ фантазії та мудрості (міфи, легенди, перекази, казки). |
5-А 5-Б 5-В |
14 |
Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі. Літературні казки. Особливості літературної казки, її відмінність від народної. Іван Франко. Дитинство письменника. І. Франко-казкар (збірка «Коли ще звірі говорили»), «Фарбований Лис». ТЛ: літературна казка. |
5-А 5-Б 5-В |
15 |
Іван Франко. «Фарбований Лис». Зміст казки, головні і другорядні персонажі. ТЛ: мова автора і мова персонажів, прозова мова. |
5-А 5-Б 5-В |
16 |
Виразне читання епізодів казки «Фарбований Лис». |
5-А 5-Б 5-В |
17 |
«Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру (відкритий урок). |
5-А 5-Б 5-В |
18 |
Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. |
5-А 5-Б 5-В |
19 |
Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Добро і зло казці. Світлий, життєствердний погляд на світ. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казок. ТЛ: портрет. |
5-А 5-Б 5-В |
20 |
Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казкова історія і сучасне життя у творі «Цар Плаксій та Лоскотон». |
5-А 5-Б 5-В |
21 |
Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Виразне читання казки. ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм). |
5-А 5-Б 5-В |
22 |
Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична). ТЛ: порівняння, епітети. |
5-А 5-Б 5-В |
23 |
Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладні». Повість-казка сучасної дитячої письменниці. TJI: повість-казка (повторення). |
5-А 5-Б 5-В |
24 |
Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети. |
5-А 5-Б 5-В |
25 |
Характеристика героя, який найбільше сподобався. |
5-А 5-Б 5-В |
26 |
РМ №2. Написання продовження пригод An і та її нових друзів АБО написання інсценізації з власною назвою за твором. |
5-А 5-Б 5-В |
27 |
Елементи незвичайного в повісті. Символіка країни Недоладії та її мешканців. |
5-А 5-Б 5-В |
28 |
Контрольна робота №2 (комбінована). Світ фантазії та мудрості (літературні казки). |
5-А 5-Б 5-В |
29 |
Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі. |
5-А 5-Б 5-В |
30 |
Повторення та узагальнення вивченого в І семестрі. |
5-А 5-Б 5-В |
ІІ СЕМЕСТР |
||
Світ фантазії та мудрості (продовження) |
||
31 |
Із народної мудрості. Загадки. Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту і форми загадок. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослин, тварин). ТЛ: загадка, метафора. |
5-А 5-Б 5-В |
32 |
Прислів'я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка в прислів'ях і приказках. Краса і мудрість народних прислів'їв та приказок. ТЛ: прислів'я, приказка. |
5-А 5-Б 5-В |
33 |
Леонід Глібов. Відомий український поет і байкар. Фольклорна основа його віршованих загадок. «Химерний, маленький...» |
5-А 5-Б 5-В |
34 |
«Що за птиця?», «Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?». Особливості поетичних загадок Л. Глібова, роль у них казкових елементів, фольклорної основи, гумору, пестливих слів. ТЛ: акровірш (повторення). |
5-А 5-Б 5-В |
Історичне минуле нашого народу |
||
35 |
Літописні оповіді: «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками...», «Володимир вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві Похвала книгам» (подавати на основі «Повісті минулих літ» у переказі В.Близнеця). |
5-А 5-Б 5-В |
36 |
«Повість минулих літ» — найдавніший літопис нашого народу. Значення літописання для' нащадків. Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів. Любов руських (українських) князів до своєї землі; їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, рішучість, вірність тощо. ТЛ: літопис. |
5-А 5-Б 5-В |
37 |
Олександр Олесь. «Заспів», «Україна в старовину», «Похід на Царгород», «Ярослав Мудрий» (із книги «Княжа Україна»). Поезії з книги «Княжа Україна», їхній зв'язок з літописами. Поетична оповідь про минуле нашого народу, князів Київської Русі, їхню мудрість, благородство, хоробрість, любов до рідної землі. |
5-А 5-Б 5-В |
38 |
РМ №3. Письмовий твір-роздум про зв'язок минулого із сучасним «Заповіти наших предків». |
5-А 5-Б 5-В |
39 |
Олександр Олесь. «Микита Кожум'яка». Драматичний твір на тему народної казки. ТЛ: драматичний твір і його побудова. |
5-А 5-Б 5-В |
40 |
Виразне читання в особах драми-казки «Микита Кожум'яка». Виокремлення в ній найнапруженіших епізодів. |
5-А 5-Б 5-В |
41 |
ПЧ №3. Історичне минуле українського народу в сучасній літературі. Ірина Цілик «МІСТОрія однієї дружби». |
5-А 5-Б 5-В |
42 |
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість сучасної письменниці. ТЛ: епічний твір. |
5-А 5-Б 5-В |
43 |
Фантастичне і реальне в повісті З.Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Важливість знань про історичне минуле нашого народу в житті людини. |
5-А 5-Б 5-В |
44 |
«Таємниця козацької шаблі» — твір про справжні життєві цінності. Стосунки між дорослими й дітьми. |
5-А 5-Б 5-В |
45 |
Контрольна робота №3 (відповіді на запитання). Світ фантазії та мудрості (загадки, прислів'я, приказки, твори Л.Глібова). Історичне минуле нашого народу (літописні оповіді, твори Олександра Олеся, 3.Мензатюк). |
5-А 5-Б 5-В |
Рідна Україна. Світ природи |
||
46 |
Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі. Україна часів Т.Шевченка. Розповідь про поета, його дитинство (на основі повісті С.Васильченка «В бур'янах» або О.Іваненко «Тарасові шляхи»). |
5-А 5-Б 5-В |
47 |
Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе...» Картини довколишнього світу, природи в поезії. ТЛ: персоніфікація, ліричний твір. |
5-А 5-Б 5-В |
48 |
Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати...» Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т.Шевченка — інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. |
5-А 5-Б 5-В |
49 |
Виразне читання. Декламування творів Тараса Шевченка. |
5-А 5-Б 5-В |
50 |
Павло Тичина. Коротко про поета і край, де він народився. «Не бував ти у наших краях!». Майстерне відтворення краси природи, яка надихає ліричного героя й зміцнює його патріотичні почуття. Мелодійність віршів П.Тичини. ТЛ: ліричний герой. |
5-А 5-Б 5-В |
51 |
Павло Тичина. «Гаї шумлять...», «Блакить мою душу обвіяла...» Мелодійність віршів Павла Тичини. |
5-А 5-Б 5-В |
52 |
Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. «Лось». Вічне протистояння добра і зла — наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї теми в оповіданні «Лось». |
5-А 5-Б 5-В |
53 |
Євген Гуцало. «Лось». Співчуття, милосердя — шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань. ТЛ: оповідання. |
5-А 5-Б 5-В |
54 |
Контрольна робота №4 (тестові завдання). Рідна Україна. Світ природи (твори Т.Шевченка, П.Тичини, Є.Гуцала). |
5-А 5-Б 5-В |
55 |
Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі. Максим Рильський. «Дощ» («Благодатний, довгожданий...»). Основні відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її поетом засобами поетичної мови. |
5-А 5-Б 5-В |
56 |
Максим Рильський. «Осінь-маляр із палітрою пишною...» Єдність людини і природи, зв'язок між станом людської душі та довкіллям. |
5-А 5-Б 5-В |
67 |
Григір Тютюнник. Коротко про письменника. «Дивак». Зміст твору. Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. Паралельність і єдність двох світів — природи і людини, зображених в оповіданні. Точність і лаконізм описів природи. |
5-А 5-Б 5-В |
58 |
Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості. |
5-А 5-Б 5-В |
59 |
РМ №4. Усний твір-характеристика літературного героя на основі складеного плану. |
5-А 5-Б 5-В |
60 |
Микола Вінграновський. «Сіроманець». Захоплива і драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини та природи. |
5-А 5-Б 5-В |
61 |
Микола Вінграновський. «Сіроманець». Переказ найцікавіших епізодів твору. Гуманізм повісті. |
5-А 5-Б 5-В |
62 |
Микола Вінграновський. «Сіроманець». Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції. |
5-А 5-Б 5-В |
63 |
Характеристика головного героя за планом. |
5-А 5-Б 5-В |
64 |
Повторення теми. Підготовка до написання контрольного твору. |
5-А 5-Б 5-В |
65 |
Контрольна твір. |
5-А 5-Б 5-В |
66 |
Аналіз контрольного твору. |
5-А 5-Б 5-В |
67 |
Контрольна робота № 5 Рідна Україна. Світ природи (твори М.Рильського, Гр.Тютюнника, Вінграновського). |
5-А 5-Б 5-В |
68 |
Робота над помилками, допущеними в контрольній роботі. |
5-А 5-Б 5-В |
69 |
ПЧ № 4. Бесіда про самостійно прочитані твори. Рекомендація літератури для додаткового читання в 6 класі. |
5-А 5-Б 5-В |
70 |
Урок-підсумок. Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення. |
5-А 5-Б 5-В |