17 липня о 18:00Вебінар: Відеоуроки: як створювати якісний контент для Ютубу

Максим Рильський. Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу рідної природи і створювати красу засобами поетичної мови. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»)

Про матеріал
ознайомити учнів з життям і творчістю поета; допомогти усвідомити красу та ідейно-художню цінність його поезій; розвивати культуру зв'язного мовлення, логічного мислення, увагу, спостережливість; уміння виразно читати поетичні твори; виховувати любов до природи, рідного краю; формувати інтерес до поетичного слова.
Перегляд файлу

Українська література 5 клас

Максим Рильський. Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу рідної природи і створювати красу засобами поетичної мови. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»)

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю поета; допомогти усвідомити красу та ідейно-художню цінність його поезій; розвивати культуру зв'язного мовлення, логічного мислення, увагу, спостережливість; уміння виразно читати поетичні твори; виховувати любов до природи, рідного краю; формувати інтерес до поетичного слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Засоби навчання: підручник, портрет М. Рильського, ілюстрації до твору, музичні та художні пейзажні етюди на тему „Дощ”, мультимедійні засоби.

ХІД УРОКУ

І. З'ясування емоційної готовності учнів до уроку.

II. Актуалізація опорних знань.

Інтерактивна вправа „Мікрофон”.

— Що спільного між поезіями Т. Шевченка „Садок вишневий коло хати”, П. Тичини „Гаї шумлять”, Є. Гуцала „Зірка”, „Чарівники”?

III. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. Мотивація уміння.

Учитель. Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. У творчості багатьох українських поетів значне місце посідає тема оспівування природи. Вона завжди гармонує або контрастує з настроями, почуттями людини.

Найвизначнішим поетом у змалюванні природи в нашій літературі вважається Максим Рильський. У ліричних поезіях він тонко відчуває красу рідної природи, художнім словом уміє намалювати яскраву пейзажну картину.

IV. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв'язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

Розповідь учителя про письменника.

Максим Рильський (1895-1964) — один з найвідоміших поетів України XX ст. Його ім'я утвердилось у свідомості багатьох поколінь як ім'я поета-класика, тобто творця таких цінностей, які не втрачають свого значення з часом, зі зміною епох. Справді, все плинне, але вічним є правда, любов і краса, що стали духовною основою творчості Рильського.
            Хоч народився майбутній письменник у Києві, проте з теплотою й ніжністю все життя згадував село Романівну на Київщині (тепер Житомирської обл.), де промайнуло його дитинство. Його батько Тадей Рильський був відомим українським вченим-етнографом. Мати поета — проста селянка. Одного з трьох своїх синів батько назвав Максимом на честь улюбленого народного героя Максима Залізняка.

            Ази читання й письма давав хлопчикові батько. Він учив його з українських книжок. А ще любив читати дітям вголос Шевченка, Міцкевича, Пушкіна. Батько вчив любити не лише книжки, а й природу, людей, світ.
            Селяни любили Тадея Рильського. У Романівці він заснував школу для сільських дітей і сам був її викладачем майже двадцять років. Для дорослих запровадив вечірнє навчання. Коли помер Тадей Розеславович, селяни дві доби не відходили від домовини. А в день похорону трун}' вкрили червоною китайкою і супроводжували її аж до мужицького цвинтаря, де він хотів бути похованим. Біля труни Максим пообіцяв бути таким, як його батько. „Гордість наповнює серце при думці, що я син того Тадея”, — напише пізніше поет в одному з листів.
           На все життя запам'ятав малий Максим науку матері, на плечі якої лягло виховання дітей. „Коли хочеш зробити зле, поміркуй як слід, а тоді не роби. Коли ж задумав добре, не вагайся. Ніколи не чини вдень такого, що заважало б спати вночі”, — часто повторювала вона синам.
         Найбільшим захопленням майбутнього поета було читання. Хлопчик перечитав усе з батькової бібліотеки, що привертало його увагу. Після довгих „сімейних нарад” Максим вступає відразу у З клас київської гімназії.
        Писати вірші Максим Рильський почав дуже рано. Перший вірш під назвою „Прошак” був написаний ним у семирічному віці.

Ішов прошак обідраний,

Од всіх людей обижений,

Шкода мені прошака,

Що у нього гірка доля така.

Але я проти Бога не йду,

А за старця

Молюсь і ввечері і вранці.

         Віршик простий, наївний, але з нього видно, яким зростав майбутній поет. Ці незграбні рядки сповнені співчутливості, доброти і людяності.

        „А там уже пішло й пішло, — писав Максим Тадейович в автобіографії. — І „поеми”, і „драми”, і „трактати”... Так і залишився я людиною, що не може байдужно дивитись на білий, несписаний папір...”. Перша книга віршів „На білих островах” (1910) вийшла в світ, коли її авторові було лише 15 років. Успішно закінчивши класичну гімназію, вступив на медичний факультет Київського університету, згодом перейшов на історико-філологічний. Але закінчити навчання йому не довелося через бурхливі події 20-х років минулого століття.
       У творчості поета знайшлося місце і для дітей. Він понад 10 років працював у школі. Діти любили його. Був депутатом Верховної Ради, очолював Спілку письменників України, керував Інститутом мистецтвознавства, фольклору та етнографії, що нині має його ім'я. Однак основною справою свого життя вважав літературу — поезію і перекладацьку роботу. Йому добре працювалося в товаристві замріяних дерев, тому, мабуть, Максим Тадейович переніс своє помешкання під шати Голосіївського лісу на околиці Києва, де й відійшов у вічність.
       Максим Тадейович Рильський прожив у літературі довге життя — понад півстоліття і залишив після себе велику літературну спадщину. Поет-інтелектуал, учений, перекладач, прекрасний знавець слов'янських літератур, Рильський був людиною чесного серця, чистих помислів і незвичайної доброти. Молодші літератори, яких поет охоче гуртував навколо себе, називали його Вчителем, Батьком.

Дослідження-відновлення. Доповніть твердження.

1. Максим Рильськийнародився _____________ в м. __________ в родині ___________. 2. На становлення Максима Рильського як патріота своєї країни впливало спілкування з такими родинами українських діячів:_________________. 3. Після закінчення школи майбутній письменник вступив до _____________________ на ___________ факультет, але через два роки перейшов на ________________.

Відгадування загадки.

Довго нема мене — все в'яне, а як прийду — знов оживає. (Дощ).

Складання асоціативного грона до слова дощ

Виразне читання поезії „Дощ” (учителем, учнями).

Бесіда за питаннями.

— Про що розповідається в поезії?

— Які слова, фрази здалися незрозумілими?

— Які почуття, настрій викликав твір?

— Чому автор називає дощ „благодатним”?

— Доберіть з поезії слова, які характеризують дощ, землю як живі істоти.

— Які художні засоби використав поет для розкриття теми?

— Яким буває дощ у природі? Чи завжди він є вчасним?

— Про який дощ ідеться в поезії? Це необхідність чи випадковість? Свою думку вмотивуйте.

— Яка головна думка вірша? (Дощ дуже важливий у природі, він надає цілющої сили всьому живому; поет вчить нас бути спостережливими, серцем і розумом сприймати природу).

— Чи любите ви дощ? Що відчуваєте під час дощу?

— Яким, на вашу думку, є літній дощ? Він танцює, бешкетує... Продовжте цей ряд. (Періщить, дріботить, барабанить, виграє мелодію, іде, шумить, підстрибує). Які ми добирали художні засоби?

— Позначте рими. Укажіть особливості римування у цьому творі.

— Що відображає назва вірша „Дощ”: тему чи основну думку?

— Сформулюйте основну думку поезії.

V. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

— Які факти з життя М. Рильського вам запам'яталися?

— Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:

· Найбільші труднощі у мене були...

· Я зрозумію, що...

· Тепер я вмію...

· Тепер я знаю...

· На наступних уроках мені хотілося б знову...

VI. Домашнє завдання: 1. Намалювати ілюстрації до поезії, навчитися виразно читати вірш.  2. Напам’ять М. Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною…»

docx
Додано
27 березня
Переглядів
784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку